Evaluatie MMT organisatie

 

1.       Aanleiding

 

In 2000 is de uitvoering van het Meerjaren Marketingplan Toerisme gestart. De uitvoeringsorganisatie is ook in dat jaar opgezet. 2001 is het eerste jaar waarin de toeristische marketing van Delft door de MMT-organisatie daadwerkelijk werd uitgevoerd.

 

Een nieuwe organisatie loopt vaak niet vanaf de start vlekkeloos. Wanneer organisaties samenwerken in een nieuwe vorm, moet inspanning verricht worden om de juiste vorm te vinden. Evaluatie van de gekozen vorm en de wijze waarop die zich ontwikkeld heeft, is dan noodzakelijk. Op basis van de bevindingen van betrokken partijen kunnen aanbevelingen geformuleerd worden en acties genomen worden om de organisatie te verbeteren.

 

Aan het eind van dit eerste “echte” seizoen is het functioneren van de MMT-organisatie geëvalueerd. De evaluatie is uitgevoerd door de opdrachtgever van de MMT-organisatie, de gemeente (i.c. vakteam Cultuur, kennis en economie).

In 2002 zal het marketingplan inhoudelijk worden geëvalueerd en de tot dan toe behaalde resultaten worden beoordeeld.

 

 

2.       Evaluatievorm

 

Om een zo deskundig en breed mogelijk beeld te krijgen van het reilen en zeilen van de MMT-organisatie, zijn niet alleen de betrokken MMT partners, maar ook de relevante toeristische partijen uit Delft naar hun ervaringen gevraagd. De uitgangspunten en doelstellingen van de MMT-organisatie zijn in deze evaluatie leidend geweest, zowel in de vraagstelling als in de formulering van conclusies en aanbevelingen.

De doelstellingen zijn:

·         Een sterke marketing van Delft doordat de diverse partners hun kern-competentie kunnen inzetten. Iedere partij doet alleen datgene waar hij echt goed in is.

·         Door in het samenwerkingsverband goed samen te werken en elkaar aan te vullen wordt meerwaarde gecreëerd. Het totaal is meer dan de optelsom der delen. Dit wordt gefaciliteerd door goede coördinatie en regie vanuit één punt.

 

De evaluatie is uitgevoerd d.m.v. een vragenformulier, dat gestuurd is naar ongeveer 30 instellingen en bedrijven die zich actief bezig houden met het toeristisch product in Delft en/of het vermarkten daarvan (zie bijlage verzendlijst). Daarvan hebben 20 bedrijven gereageerd:Alle MMT-partners, 5 attracties en bezienswaardigheden, 6 detailhandel- en horeca-bedrijven en 4 waarvan branche onbekend is. De hoogte en spreiding van de respons geeft voldoende aanleiding om te veronderstellen dat de resultaten van de enquête representatief zijn voor het totale toeristische bedrijfsleven in Delft.

 

Met de vragenlijst wordt gevraagd naar de ervaringen van de deelnemers op de volgende aspecten (zie bijlage vragenlijst):

 

·         De bekendheid van de nieuwe organisatievorm bij de toeristische partijen in de stad.

·         De invloed van de MMT-organisatie op de wijze waarop de toeristische partijen werken aan het promoten en ontwikkelen van het toeristische product van het bedrijf, de branche of Delft in het algemeen.

·         De bekendheid van de rolverdeling tussen de partners in de MMT-organisatie bij de toeristische partijen in de stad.

·         Het functioneren van de MMT partners in hun rol in de MMT-organisatie

·         De wijze waarop de partners samenwerken in de MMT-organisatie


3.       De resultaten per beoordelingsaspect

 

I.      Bekendheid

 

De MMT-organisatie is nu goed bekend. Alle reflectanten kenden de MMT-organisatie.

Bijna alle reflectanten heeft de informatie verkregen via de gemeente, een kleine deel is daar tijdens het functioneren van de MMT-organisatie achter gekomen.

 

 

II.      Invloed van de MMT-organisatie

 

Op werkwijze m.b.t. de promotie van het eigen bedrijf.

Ongeveer een derde geeft aan dat de MMT organisatie een positieve invloed heeft gehad op de wijze waarop het eigen bedrijf gepromoot is. Ongeveer twee derde van de reflectanten geeft aan dat de start van de MMT organisatie geen invloed heeft gehad. Een heel klein deel geeft aan dat er sprake is geweest van een negatieve invloed. De redenen waren zeer verschillend en heel specifiek voor de ondervraagde en altijd gebaseerd op een enkele ervaring met de organisatie of een van de partners van het MMT.

Er worden vele redenen genoemd voor het gebrek aan invloed op de promotie van het eigen product. Een argument dat hierbij vaker wordt genoemd is het gebrek aan meetbaarheid en de korte periode dat het MMT pas actief is. Ook wordt door grotere partijen aangegeven dat het eigen beleid zo sterk is, dat stadsbeleid daar niet veel invloed op heeft.

 

Op de werkwijze m.b.t. de promotie van de eigen branche.

De invloed op de werkwijze m.b.t. de promotie van de eigen branche geeft een vergelijkbaar beeld. Niemand geeft aan dat er een negatieve invloed van uit is gegaan, terwijl een derde een positieve en twee derde geen invloed heeft gemerkt.  De reflectanten geven slechts een paar keer aan wat de oorzaak hiervan is. Een van de reflectanten geeft aan dat de oorzaak ligt bij gebrek aan samenwerking binnen de branche, terwijl een andere ondervraagde aangeeft dat er voor de branche te weinig aanhaak-mogelijkheden zijn.

 

Op de werkwijze m.b.t. de promotie van Delft in het algemeen

Op de werkwijze m.b.t. de promotie van Delft in het algemeen wordt door de helft van de reflectanten geantwoord dat het MMT een positieve invloed heeft gehad. De andere helft heeft geen invloed gemerkt.

Hierbij wordt nog minder vaak een argument gegeven. Maar gebrek aan meetmogelijkheden en de korte looptijd van het project tot nu toe worden ook hier genoemd.

 

Opvallend is dat er veel minder invloed wordt ervaren op de werkwijze van de promotie van het eigen product of branche, dan op de promotie van de stad. Het aantal argumenten dat kan worden  gegeven voor het gebrek aan invloed is daar juist hoger.

De promotie activiteiten van de MMT-organisatie hebben zich in eerste instantie sterk gericht op imago-promotie van de stad Delft. De acties die ondernomen worden om via concrete producten van ondernemers en branches Delft als bezoekstad te promoten zijn dus volgens de reflectanten minder succesvol, in de zin dat ze veel minder invloed, en soms zelfs negatieve invloed hebben op de promotie-activiteiten van de reflectanten.

 

 

III.      De bekendheid van de rolverdeling

 

Bijna alle reflectanten geven aan dat ze weten bij welke MMT-partijen men terecht kan met vragen en plannen en voor advies m.b.t. toeristische ontwikkeling en promotie. De reflectanten die het niet goed duidelijk is, geven in de toelichting bij andere vragen dat ook vaak aan.

De reflectanten geven meestal aan dat zij niet alle MMT partners benaderen voor advies. ZHBT en VVV zijn de MMT-partners die het vaakst genoemd worden. Daarnaast worden ook andere partijen genoemd zoals evenementenbureau en groep van 9 (toeristische samenwerkingsverband). Slechts een maal worden de toeristische partijen/ondernemers in de stad zelf, als kennis/adviesbron genoemd.

 

 

IV.      Het vervullen van de rollen door de MMT Partners

 

De reflectanten hebben per MMT partner de uitvoering van de rollen beoordeeld.

 

ZHBT:

Het merendeel van de reflectanten geeft aan de 3 rollen van het ZHBT te kennen:

Binnenlandse marketing wordt door iedereen als rol gekend.

Het functioneren binnen die 3 rollen wordt door de reflectanten uiteenlopend beoordeeld, van onvoldoende tot goed. Het beeld is voor de drie rollen vergelijkbaar, al komt de stimulerende/informerende rol naar Delfts bedrijfsleven er wat slechter af.

De beoordeling is gemiddeld matig tot voldoende.

 

 

SPDH:

Op een na, kennen alle reflectanten de rol van de SPDH: buitenland promotie.

De helft van de reflectanten beoordeelt de uitvoering van die rol niet, of geeft ook aan het niet te weten. De beoordeling door de andere helft is uiteenlopend maar gemiddeld voldoende tot goed.

 

 


VVV:

Vrijwel alle reflectanten kennen de rollen van de VVV. Soms is men onbekend met de rol van uitvoering van de follow-up van de marketing-activiteiten.

De reflectanten beoordelen de uitvoering van die rollen uiteenlopend, maar gemiddeld matig tot voldoende. De gastheerrol wordt relatief wat beter beoordeeld, de distributierol het slechtst.

 

 

Gemeente Delft:

Met de rollen van de gemeente is een klein aantal reflectanten niet (geheel) bekend en worden soms ook door de helft niet beoordeeld.  Gemiddeld wordt de uitvoering van de rollen van de gemeente voldoende tot goed beoordeeld; in een aantal gevallen heeft men er geen mening over.

 

Overall resultaten

Opvallend is dat de uitvoering van de rollen van de MMT partners door de reflectanten zeer uiteenlopend beoordeeld wordt. De antwoorden op de deelvragen per MMT-partner variëren in bijna alle gevallen van onvoldoende tot goed.

Hoewel de rollen bij vrijwel alle reflectanten meestal wel bekend zijn, kan de uitvoering ervan lang niet altijd beoordeeld worden.

Zorgelijk is dat de uitvoering van de twee belangrijke partners, ZHBT en VVV, gemiddeld minder dan voldoende beoordeeld worden door de reflectanten. Met name een belangrijke marketing-tool voor toeristische bedrijven nl. distributie van informatie(materiaal) door de VVV, wordt slecht beoordeeld. Hierbij moet worden opgemerkt dat de rollen die de VVV moet uitvoeren voor de VVV niet nieuw zijn, maar al jaren door deze organisatie worden uitgevoerd. De rollen die het ZHBT uit moet voeren zijn voor deze organisatie wel nieuw, derhalve kan een deel van de oorzaak gezocht worden in opstartproblemen.

 

V.      De wijze waarop de partners samenwerken in de MMT-organisatie

 

Iets meer dan de helft van de reflectanten beantwoordt deze vraag. Een klein aantal geeft specifiek aan het antwoord niet te weten.

Minder dan de helft van de reflectanten die heeft geantwoord, geeft aan dat MMT-partners goed samenwerken. Meer dan de helft vindt dat de partners niet goed samenwerken.  Bij deze vraag wordt door vrijwel alle reflectanten toelichting gegeven.

 

Een aantal keren wordt aangegeven dat de organisatie nog maar kort actief is en dat de aanzet goed is, maar dat het nog wel beter kan.  Eenmaal wordt opgemerkt dat men al verbetering merkt. Eenmaal wordt opgemerkt dat van samenwerking nog helemaal geen sprake is.

Er wordt een aantal keren aangegeven dat niet alle partners even goed samen werken.

Meerdere keren wordt de VVV specifiek genoemd als partner die in de MMT organisatie niet goed en loyaal samenwerkt.

 

 

VI.      Suggesties en opmerkingen*

 

Een samenvatting van de suggesties en opmerkingen:

·         Viermaal wordt door reflectanten opgemerkt dat de samenwerking tussen de partners VVV en ZHBT en SPDH onderling verbetering behoeft. Eenmaal wordt de oplossing gezocht in het geven van een spilfunctie aan de VVV.

·         Viermaal wordt aangegeven dat er betere communicatie tussen toeristisch bedrijfsleven in Delft en de MMT-partners moet komen om de betrokkenheid van het delftse bedrijfsleven te vergroten.

·         Zes reflectanten geven aan de VVV een starre houding heeft t.o.v.initiatieven van het toeristisch bedrijfsleven en dat de VVV veel loyaler uitvoering moet geven aan gezamenlijke promotieactiviteiten.

·         Vier reflectanten geven aan dat er behoefte is aan extra duidelijkheid over wie men waarvoor kan aanspreken. Tweemaal wordt de suggestie gedaan om één aanspreekpunt te creëren.

·         Driemaal wordt de suggestie gedaan om de binnen- en buitenlandpromotie door een partij te laten uitvoeren. Eenmaal wordt de suggestie gedaan om dit de SPDH te laten doen.

 

* opmerkingen die buiten de scope van de enquête vallen zijn in deze evaluatie niet opgenomen.

 


4.         Conclusies en aanbevelingen m.b.t. het functioneren van de MMT-organisatie.

 

I.      Informatie verstrekken over de organisatie en de rolverdeling.

 

De samenstelling van de MMT organisatie is bij alle reflectanten goed bekend. Er hoeven geen additionele acties uitgevoerd te worden om het toeristisch bedrijfsleven hier over te informeren.

 

Het is niet bij alle reflectanten helemaal duidelijk wat de rolverdeling is van de MMT-partners. Het is niet altijd voor alle reflectanten duidelijk, wie men voor welke onderwerpen moet benaderen. In enkele gevallen wordt aangegeven dat dit de betrokkenheid van het toeristisch bedrijfsleven belemmert.

Het is daarom aan te bevelen daarover additionele informatie te verstrekken aan het toeristisch bedrijfsleven. Deze informatie dient zo te worden verstrekt dat het bijdraagt aan de betrokkenheid van het toeristisch bedrijfsleven aan de promotie-activiteiten die worden uitgevoerd door de MMT-organisatie. Het moet voor alle toeristische ondernemers helder zijn waar men terecht kan met ideeën en vragen, met plannen en initiatieven en voor het aanhaken bij promotie-activiteiten. Aanbevolen wordt ook daarbij aanverwante onderwerpen te betrekken zoals toeristische productontwikkeling, cultuur- en detailhandelbeleid en subsidiemogelijkheden.

 

 

II.      Uitvoering van de rollen verbeteren

 

De beoordeling van het functioneren van de MMT-partners geeft geen positief beeld. De twee belangrijkste partners, ZHBT en VVV scoren net of minder dan voldoende. Over de samenwerking tussen de partners is men al evenmin positief, waarbij met name de rol van de VVV als niet loyale partner vaak naar voren wordt gebracht.

Er kan geconcludeerd worden dat de MMT-organisatie sterk verbeterd moet worden. Hoewel de organisatie nog relatief jong is, is het beeld zo negatief, dat niet verwacht kan worden, dat de partners in de loop der tijd vanzelf wel beter gaan functioneren en de samenwerking goed vorm krijgt.

 

Bij de opzet van de organisatie is getracht te rollen zo te verdelen, dat alle partners hun rol optimaal konden vervullen vanuit hun kerncompetenties en ambities. De rollen worden echter niet optimaal uitgevoerd. Opstartproblemen kunnen voor ZHBT en SPDH een deel van het probleem veroorzaken. Die organisaties moeten immers voor hun organisatie nieuwe rollen vervullen. Daarnaast kunnen de problemen veroorzaakt worden doordat de rollen toch niet zo aansluiten bij de competenties van de partners, of dat de samenwerkingvorm het optimaal uitvoeren van de rollen niet (goed) mogelijk maakt.

Aanbevolen wordt deze vraag in twee stappen voor te leggen aan de partners zelf. De resultaten van deze evaluatie kunnen hiervoor als uitgangspunt dienen.

Allereerst wordt de partners gevraagd n.a.v. de beoordeling van de reflectanten op de uitvoering van hun rol(len) met een verbeterplan te komen die betrekking heeft op aanpassing van het functioneren van de eigen organisatie.

Centraal staat voor die aanpassingen bij de partners respectievelijk:

 

ZHBT

·         De relatie met het Delfts bedrijfsleven versterken.

·         Verbeteren van de betrokkenheid van Delftse Bedrijven bij de uitvoering van de promotie.

·         Betere terugkoppeling van activiteiten die worden uitgevoerd door de MMT-organisatie, zodat Delftse ondernemers een beter beeld krijgen van wat er allemaal door de MMT-organisatie wordt gedaan.

·         Regierol versterken.

 

VVV

·         Verbeteren uitvoering gastheerrol.

·         Verbeteren uitvoering distributierol.

·         Verbeteren marketing follow-up activiteiten.

·         Loyaler en soepeler samenwerken met MMT-partners en toeristische ondernemers in de stad.

·         Beter inspelen op wensen en behoeften van toeristische bedrijven in Delft.

 

SPDH

·         Relatie met Delftse ondernemers verbeteren.

·         Verbeteren communicatie over de activiteiten die worden uitgevoerd met Delftse bedrijfsleven.

·         Verbeteren van de betrokkenheid van Delftse bedrijven bij de uitvoering van de buitenland promotie.

 

 

III.      De samenwerking verbeteren

 

De tweede stap is de partners gezamenlijk een plan te laten ontwikkelen om de samenwerking te verbeteren. Het ZHBT als regisseur van het MMT heeft hierbij een leidende rol. Problemen die hier centraal staan zijn:

·         Verbeteren van de samenwerkingshouding van alle partijen maar met name VVV.

·         Het realiseren van de toegevoegde waarde die het samenwerkingsverband kan en zou moeten hebben door gebruik te maken van elkaar competenties en elkaar waar mogelijk te versterken en aan te vullen.

·         Verbeteren van het imago van de MMT-organisatie en het versterken van het vertrouwen van de Delftse bedrijven door betere communicatie en interactie met Delfts bedrijfsleven.

 

IV.      Monitoren

 

De verbeteringen moeten op zeer korte termijn worden doorgevoerd, zodat de marketing voor het seizoen 2002 op betere wijze wordt uitgevoerd.

Aanbevolen wordt de ‘grote’ evaluatie van 2002  als instrument in te zetten om het effect van de verbeteringen te monitoren. Aanbevolen wordt daarom in de evaluatie van 2002 de relevante vragen uit de huidige enquête te laten terug komen.

 

 

Voorstel:

·         Additionele informatie verstrekken aan toeristisch bedrijfsleven over de MMT-organisatie.

·         De uitkomsten van deze evaluatie van de MMT-organisatie voor te leggen aan de MMT-partners zoals in deze evaluatie omschreven en ze te verzoeken met voorstellen te komen voor verbetering.

 

·         De MMT-evaluatie in 2002 als instrument in te zetten om het effect van de verbeteringen te monitoren.
Bijlage

Lijst met bedrijven en instellingen die gevraagd zijn het evaluatieformulier in te vullen:

 

 

MMT-partners

ZHBT, in de rol van regisseur en uitvoerder van de binnenlandse promotie.           

VVV, in de rol van gastheer voor bezoekers van Delft.

SPDH, in de rol van uitvoerder van de buitenlandpromotie.

 

TRN, in de rol van overkoepelende organisatie voor buitenlandpromotie van Nederland, Nederlandse steden en regio’s. 

 

 

Attracties en bezienswaardigheden

Koninklijke Porcelijne Fles

De Delftse Paauw

Oude en Nieuwe Kerk

Gemeentemusea Delft

Legermuseum

Techniek Museum

Paul Tetar van Elven

Rondvaart Brands

Paardentram

 

Organisatoren van toeristische producten

De dagtochtencombinatie, samenwerkingsverband, organisatie van (groeps)dagtochten .

Evenementenbureau Delft

 

Detailhandel en horeca

Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Delft (hotels)

Een aantal grotere hotels in Delft

Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Delft (restaurants en cafe’s)

Camping de Delftse Hout

Een aantal winkeliers uit de binnenstad en Veste (w.o. souvenirshops)

Ondernemers Federatie Delft

Kamer van Koophandel

Stichting Keramiek Promotie Delft