Verslag workshop autoluw maken/herinrichten Oude Langendijk d.d. 9 oktober 2001

 

Aanwezig: 35 personen (zie bijgevoegde presentielijst voor zover getekend)

 

Inleiding

De heer Van der Haspel, voorzitter, opent de bijeenkomst, heet allen hartelijk welkom en stelt zichzelf en de andere gemeentelijke medewerkers voor (zie presentielijst). Voordat hij tot zijn inleiding kan overgaan wordt hij geïnterrumpeerd met de volgende vragen:

- waarom is wethouder Grashoff niet aanwezig, noch de ambtelijke baas van de projectleider

- in de krant stond een verkeerde aankondiging

- kunnen de pollers nog verwijderd worden oftewel is er nog discussie mogelijk

Op gestelde vragen worden de volgende antwoorden gegeven.

- bij workshops is de aanwezigheid van genoemde functionarissen niet gebruikelijk

- foutje van de krant en -op verzoek van de gemeente- gerectificeerd.

- besluitvorming over invoeren van autoluwplus regiem staat niet meer ter discussie. De of­ficiële bezwaarprocedure is doorlopen en er is een gemeenteraadsbesluit.

De voorzitter vervolgt zijn inleiding:

Juli 2000 is in de binnenstad het autoluw(plus) regiem ingevoerd voor fase 1. Het overgrote deel van de straten die hieronder vallen is inmiddels heringericht. De Oude Langendijk valt ook onder fase 1. Met de herinrichting van deze straat en de ingebruikneming van de pollers (fysieke afsluiting) is fase 1 geheel afgerond. De uitvoering van de herinrichting Oude Lan­gendijk is voorzien vanaf januari volgend jaar.

Voor de herinrichting zijn bestuurlijk een aantal uitgangspunten vastgelegd:

-   openbaar vervoer bus in twee richtingen over de Oude Langendijk

-   pendelbus in twee richtingen over de Oude Langendijk op de drukke winkeltijden (vrijdag­avond, zaterdag en koopzondag)

-   fietsers en brommers in twee richtingen over de Oude Langendijk

-   parkeerplaatsen vervallen

De pollers zijn vanaf 1 december a.s. operationeel. De poller op de Oude Langendijk is alleen voor de bus. Laad- en losverkeer moet via de Markt aanrijden en kan de Oude Langendijk via de poller bij de VVV verlaten.

 

Vanuit de zaal worden de volgende vragen gesteld (* = gemeentelijk antwoord)

 

0 de werkzaamheden zijn al in uitvoering, waarom zitten we nu nog bij elkaar?

* de pollers staan niet meer ter discussie. Vanavond wordt gesproken over het herinrichtings­voorstel dat is uitgewerkt op basis van de eerder genoemde uitgangspunten.

 

0 waarom worden de pollers in december ingebruiksgenomen, terwijl de herinrichting vanaf januari plaatsvindt?

* bij de pollers is het erg belangrijk dat het totale systeem gelijktijdig integraal functioneert, anders is er een “lek” in het systeem. Daarom is het onmogelijk om met het plaatsen en ingebruikname van de pollers op de Oude Langendijk te wachten op de herinrichting

 

0 is er met Connexxion overleg geweest over dit plan?

 

 

 

* ja, er heeft meerdere keren vooroverleg plaatsgevonden en de maatschappij is ook uitgeno­digd voor deze bijeenkomst.

 

0 hoe moet het laden en lossen wanneer je vanaf de Wijnhaven niet meer kan doorrijden?

* dat mag nu officieel ook al niet, wat niet betekent dat het niet wordt gedaan. De aanrijroute is via de Markt.

 

0 heeft de gemeente er wel idee van, wanneer de winkels op de Oude Langendijk open gaan en wanneer het laden en lossen plaatsvindt? Dat is na 9.00 uur.

* tot 9.00 uur is het gehele autoluwplus gebied vrij toegankelijk voor verkeer. Daarna is laden/lossen en halen/brengen mogelijk via een (incidentele) ontheffing.

 

0 hoe frequent rijdt de bus en blijft deze op dezelfde tijden rijden?

* de bus rijdt met kwartiersfrequentie, dus dat zijn 8 bussen per uur. De tijden veranderen niet.

 

0 hoe komen ouderen, die slecht ter been zijn nog bij huis of winkel?

* mensen die als gevolg van hun fysieke situatie niet verder dan 100 meter kunnen lopen, komen in aanmerking voor een invalidenkaart en kunnen ontheffing aanvragen om het auto­luwplusgebied  met een auto in te mogen. Een invalidenkaart wordt door de GGD afgegeven na een medische toets op basis van vastliggende criteria.

 

0  de bakker heeft te maken met de wet op verse waar. Hoe verhoudt zich dit met het verbod tot laden/lossen op donderdag/vrijdag/zaterdag in bepaalde bloktijden. De bakker van de Markt geeft bij deze vraag aan, dat hij een toezegging heeft dat aan-/afleveren van zijn verse waar altijd mogelijk is.

* vraagsteller gaat ermee akkoord dat deze specifieke vraag buiten de vergadering om wordt beantwoord. Hierbij is het een logische veronderstelling dat wat voor de ene bakker geldt ook voor de ander geldt.

 

0 waarom is laden/lossen op donderdag tussen 14.00 en 18.00 niet toegestaan. Voor sommige ondernemers is dit juist een toptijd voor aan- en afleveren van goederen.

* de donderdagmiddag (evenals vrijdag/zaterdag) is piekperiode voor bezoekers in de binnen­stad. Laden en lossen kan voor 14.00 uur.

 

De voorzitter stelt voor mevrouw Kolfschoten de gelegenheid te geven haar presentatie van het herinrichtingsvoorstel te geven, daarna een pauze te hebben, waarin de tekeningen in de­tail kunnen worden bekeken en individueel vragen worden gesteld. Daarna zal de vergadering plenair worden voortgezet. De aanwezigen stemmen hiermee in.

 

Presentatie herinrichtingsvoorstel

De presentatie start met een toelichting op de locaties waar het gebied toegankelijk is voor houders van vaste en incidentele ontheffing. Ook wordt aangegeven hoe de aan- en afvoer­route voor laden/lossen is. Vervolgens wordt aangegeven dat de Oude Langendijk zich onder­scheidt van de rest van het autoluwplus gebied, omdat er sprake is van tweerichtingsverkeer van bus, fiets en brommer. Aan de hand van de inrichtingstekening wordt toegelicht hoe de inrichting wordt gedacht. Er wordt in het profiel een zonering aangebracht in verband met de fietsroute oost-west. Het voetgangersdeel en de rijbaan worden gescheiden door een ver­hoogde band waardoor er een klein niveauverschil ontstaat. Dit is om te voorkomen dat fiet­sers en brommers over het voetgangersdeel gaan rijden.. Er komen twee laad- en losplaatsen. Hier wordt de band verlaagd aangelegd en de exacte situering wordt in de bestrating aange­duid. De stoep krijgt een breedte die varieert van 2.40 meter (ter hoogte van nummer 4) tot 3.90 meter (ter hoogte van nummers 15/16). Over een lengte van ruim 100 meter wordt de stoep gemiddeld zo’n 0.95 meter breder. De brede stoep bij de oversteek Jacob Gerritstraat-Markt wordt circa 0.60 meter smaller. Ter hoogte van de bushalte en de pollerlocatie  is het noodzakelijk dat de rijbaan breder is (ruim 5 meter) en de stoep dus smaller (2.40 meter, 2.70 meter). Als bestratingsmateriaal zal een gebakken klinker worden toegepast, maar voor elk profiel (fietsstrook, rijbaan, stoep) een ander soort ter onderscheiding van de functies.

 

Vanuit de zaal komen de volgende opmerkingen/vragen (* gemeentelijke reactie):

0 waarom zitten we hier? De bus ligt al vast, de pollers ook

0 het tweerichtingen verkeer van de bus en fietsers/brommers komt uit de lucht vallen

0 hoe moeten twee bussen of een bus en een vrachtwagen elkaar passeren?

* de bussen komen elkaar in principe niet tegen, hiervoor komt een verkeerslichtenregeling en de buschauffeurs staan ook met elkaar in contact. Tevens is er een passeerplek (vormgegeven door een verhoging) bij de doorsteek Jacob Gerritstraat/Markt.

0 waarom is gekozen voor tweerichtingenverkeer van de bus?

* dit heeft te maken met een gewenste andere opstelling van de donderdagse weekmarkt, waardoor bussen dan niet meer over de markt kunnen rijden.

0 de weekmarkt is slechts een keer per week en de Oude Langendijk is ook belangrijk.

0 als compromisvoorstel wordt voorgesteld de bus en fiets/bromverkeer in één richting over zowel Oude Langendijk als Markt te laten rijden.

* dit voorstel raakt de bestuurlijke uitgangspunten

0 er is te weinig ruimte voor alle gedachte functies. Is de volgende fase het dempen van de gracht?

0 voorgestelde inrichting en tweerichtingenverkeer is gevaarlijk en gaat tot ongelukken leiden

0 het is jammer dat het autoluwmaken betekent, dat het op de Oude Langendijk onrustiger wordt in plaats van dat voetgangers makkelijker door de straat kunnen lopen.

0 houdt een meningspeiling onder de aanwezigen wat zij van het gemeentelijk voorstel vinden

*de voorzitter stelt voor eerst een pauze te houden waarin de aanwezigen de gelegenheid heb­ben het inrichtingsvoorstel in detail te bekijken. Daarna kan de discussie worden voortgezet. Hiermee wordt ingestemd

 

Voortzetting discussie

 

0 wellicht wordt het voorstel enigszins haalbaar wanneer er kleinere bussen gaan rijden, dit mede uit oogpunt van trillingen op de passerplek.

* Connexxion is voornemens deels met kleiner materieel te gaan rijden, bij de busmaatschap­pij zal nogmaals worden aangedrongen of dit in meerdere mate zou kunnen.

0 de verhoging bij de passeerplek is niet acceptabel in verband met de trillingen die dit ver­oorzaakt in de (oude) panden. Nu al ervaren pandeigenaren dit als een probleem en is er sprake van schade aan panden.

* plan gaat ervan uit dat de ondergrond extra versterkt wordt. Dit punt zal extra aandacht krij­gen.

0 de bus zou niet harder dan 20 km/uur moeten rijden uit oogpunt van veiligheid en trillings­problemen. Momenteel rijden chauffeurs veel te hard.

0 de fietsers die richting VVV rijden zullen op zeker op het trottoir gaan rijden, wanneer een bus tegemoet komt.

0 we hebben het gevoel dat de Oude Langendijk “de kleine lettertjes” achter het plan zijn en sluitpost van fase 1. Niemand heeft ooit gehoord dat de bus en (brom)fietsers  in twee richtin­gen zouden gaan rijden

 

* aan het bestuur wordt teruggekoppeld dat dit voorstel voor de aanwezigen als een verrassing komt.

0 Er heeft besluitvorming plaatsgevonden dat de bus van de Markt afgaat. Dit is echter iets anders dan dat er een besluit ligt dat de bus vervolgens over de Oude Langendijk gaat rijden. Als gesteld wordt dat dat wel zo is, wil met hiervan bewijs.

0 deze bijeenkomst is een zielige vertoning, de aanwezige, stomme ambtenaren weten niets en er gaat niets van hen uit.

0 wanneer de gemeente tegen de busmaatschappij zou zeggen dat er uitsluitend nog met klein materieel gereden mag worden, zou dat al heel veel schelen.

0 de gemeente wil op de Oude Langendijk een stuk functionaliteit realiseren, waarvoor de ruimte niet aanwezig is (2 zijdige bus, brommers, fietsers en laden en lossen).

0 de stad autoluw is heel mooi, behalve voor de Oude Langendijk, daar treedt alleen maar na­deel op en geen voordeel.

0 de wethouder had hier moeten zijn.

0 de autoluwe status van de Oude Langendijk zou moeten betekenen dat voetgangers heel belangrijk zijn, maar dat is niet zo

0 het noordelijk winkelgebied is toch al niet zo florissant, de indruk ontstaat dat het enige stuk wat nog functioneert nu ook “om zeep wordt geholpen”.

 

Gezien het verloop van de bijeenkomst gaat de voorzitter over tot een korte schorsing van gemeentezijde.

 

Hervatting

De voorzitter spreekt uit dat het weinig zinvol is de bijeenkomst voort te zetten, omdat de aanwezigen de uitgangspunten ten aanzien van bus en (brom)fietsverkeer ter discussie stellen. Dit zal worden teruggekoppeld aan het bestuur en de aanwezigen krijgen bericht over de ver­volgstap.

Hij vraagt de aanwezigen of iemand nog iets wil zeggen wat nog niet is uitgesproken. Dit is het geval:

0 over de Oude Langendijk moet geen bus meer rijden. Laat de passagiers uitstappen bij de VVV (de bus kan via de keerlus terug) en maak bij de brug van de Binnenwatersloot een goede parkeervoorziening. Dan kan je pas echt spreken van een integraal autoluw gebied waarvan de Oude Langendijk deel uitmaakt. De pendelbus zou wel over de Oude Langendijk kunnen rijden.

0 wethouder Grashoff moet de volgende keer aanwezig zijn.

0 tijden van laden en lossen zouden ruimer moeten

 

Sluiting

De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun komst, spreekt uit het jammer te vinden dat de avond is verlopen zoals hij is verlopen en sluit om 22.00 uur de bijeenkomst.

 

011017 LvE

 

Presentielijst workshop autoluwe herinrichting Oude Langendijk d.d. 9 oktober 2001

 

R. de Ruiter/Top tot Teen                                                 Oude Langendijk 21

I. Verwegen-Steffers                                                        Oude Langendijk 25

P. Sonneveld/No 13                                                         Oude Langendijk 13                          

P. Nieuwenhuis/Livera Papegaai                                       Oude Langendijk 15a

A. Assad/Minster Tasty                                                   Oude Langendijk 19

W. Cheung                                                                     Oude Langendijk 23a

B.A.M. Jenje                                                                  Oude Langendijk 18

B. van Velzen                                                                 Markt 71a

H.v.d. Marel                                                                    Markt 71a

S. ’t Hart                                                                        Jesseplaats 8

R.C. Janmaat                                                                 Oude Langendijk 5/6

J.C. Janmaat                                                                  Oude Langendijk 5/6

S.F. Frankenmolen                                                         Markt 31

J.W. Lyklena                                                                  Oude Langendijk 21c

A.S.A. van Leeuwen                                                        Markt 59

R. Vlugt                                                                         Markt 47

J. Kortekaas                                                                   Markt 47

P. Birnage                                                                      Jesseplaats 8

R. de Zwart/Mode de Zwart                                              Oude Langendijk 9

J.C. Valkenburg/adviseur OFD                                          Dijkhoornseweg 82

R.G. Bruinsma/KvK                                                         Postbus 375

J. Oosterhuis                                                                  Zuidergracht 8

J. Devanderschubren                                                       Camaretten 13                      

R, de Rover                                                                    Oude Langendijk 32

J. van der Jagt                                                                Oude Delft 12a

H. Verhagen/Delftsche Courant                                        Postbus 18

A. Vlakke/PvdA fractie

H.P. Fruyt van Hertog                                                      H. de Grootstraat 174

 

Van gemeentezijde:

B. van den Haspel/projectleider binnenstadmanagement

P. Kolfschoten/ontwerper openbare ruimte

L. van Elteren/wijkcoördinator/verslag