Aanwezig:
35 personen (zie bijgevoegde presentielijst voor zover getekend)
De heer Van
der Haspel, voorzitter, opent de bijeenkomst, heet allen hartelijk welkom en
stelt zichzelf en de andere gemeentelijke medewerkers voor (zie
presentielijst). Voordat hij tot zijn inleiding kan overgaan wordt hij
geïnterrumpeerd met de volgende vragen:
- waarom is
wethouder Grashoff niet aanwezig, noch de ambtelijke baas van de projectleider
- in de
krant stond een verkeerde aankondiging
- kunnen de
pollers nog verwijderd worden oftewel is er nog discussie mogelijk
Op gestelde
vragen worden de volgende antwoorden gegeven.
- bij
workshops is de aanwezigheid van genoemde functionarissen niet gebruikelijk
- foutje
van de krant en -op verzoek van de gemeente- gerectificeerd.
- besluitvorming over invoeren van
autoluwplus regiem staat niet meer ter discussie. De officiële
bezwaarprocedure is doorlopen en er is een gemeenteraadsbesluit.
De
voorzitter vervolgt zijn inleiding:
Juli 2000
is in de binnenstad het autoluw(plus) regiem ingevoerd voor fase 1. Het
overgrote deel van de straten die hieronder vallen is inmiddels heringericht.
De Oude Langendijk valt ook onder fase 1. Met de herinrichting van deze straat
en de ingebruikneming van de pollers (fysieke afsluiting) is fase 1 geheel
afgerond. De uitvoering van de herinrichting Oude Langendijk is voorzien vanaf
januari volgend jaar.
Voor de
herinrichting zijn bestuurlijk een aantal uitgangspunten vastgelegd:
- openbaar vervoer bus in twee
richtingen over de Oude Langendijk
- pendelbus in twee richtingen over de
Oude Langendijk op de drukke winkeltijden (vrijdagavond, zaterdag en
koopzondag)
- fietsers en brommers in twee
richtingen over de Oude Langendijk
- parkeerplaatsen vervallen
De pollers
zijn vanaf 1 december a.s. operationeel. De poller op de Oude Langendijk is
alleen voor de bus. Laad- en losverkeer moet via de Markt aanrijden en kan de
Oude Langendijk via de poller bij de VVV verlaten.
Vanuit de
zaal worden de volgende vragen gesteld
(* = gemeentelijk antwoord)
0 de
werkzaamheden zijn al in uitvoering, waarom zitten we nu nog bij elkaar?
* de
pollers staan niet meer ter discussie. Vanavond wordt gesproken over het
herinrichtingsvoorstel dat is uitgewerkt op basis van de eerder genoemde
uitgangspunten.
0 waarom
worden de pollers in december ingebruiksgenomen, terwijl de herinrichting vanaf
januari plaatsvindt?
* bij de
pollers is het erg belangrijk dat het totale systeem gelijktijdig integraal
functioneert, anders is er een “lek” in het systeem. Daarom is het onmogelijk
om met het plaatsen en ingebruikname van de pollers op de Oude Langendijk te
wachten op de herinrichting
0 is er met
Connexxion overleg geweest over dit plan?
* ja, er
heeft meerdere keren vooroverleg plaatsgevonden en de maatschappij is ook
uitgenodigd voor deze bijeenkomst.
0 hoe moet
het laden en lossen wanneer je vanaf de Wijnhaven niet meer kan doorrijden?
* dat mag
nu officieel ook al niet, wat niet betekent dat het niet wordt gedaan. De
aanrijroute is via de Markt.
0 heeft de
gemeente er wel idee van, wanneer de winkels op de Oude Langendijk open gaan en
wanneer het laden en lossen plaatsvindt? Dat is na 9.00 uur.
* tot 9.00 uur is het gehele autoluwplus gebied vrij
toegankelijk voor verkeer. Daarna is laden/lossen en halen/brengen mogelijk via
een (incidentele) ontheffing.
0 hoe
frequent rijdt de bus en blijft deze op dezelfde tijden rijden?
* de bus
rijdt met kwartiersfrequentie, dus dat zijn 8 bussen per uur. De tijden
veranderen niet.
0 hoe komen
ouderen, die slecht ter been zijn nog bij huis of winkel?
* mensen
die als gevolg van hun fysieke situatie niet verder dan 100 meter kunnen lopen,
komen in aanmerking voor een invalidenkaart en kunnen ontheffing aanvragen om
het autoluwplusgebied met een auto in
te mogen. Een invalidenkaart wordt door de GGD afgegeven na een medische toets
op basis van vastliggende criteria.
0 de bakker heeft te maken met de wet op verse
waar. Hoe verhoudt zich dit met het verbod tot laden/lossen op
donderdag/vrijdag/zaterdag in bepaalde bloktijden. De bakker van de Markt geeft
bij deze vraag aan, dat hij een toezegging heeft dat aan-/afleveren van zijn
verse waar altijd mogelijk is.
*
vraagsteller gaat ermee akkoord dat deze specifieke vraag buiten de vergadering
om wordt beantwoord. Hierbij is het een logische veronderstelling dat wat voor
de ene bakker geldt ook voor de ander geldt.
0 waarom is
laden/lossen op donderdag tussen 14.00 en 18.00 niet toegestaan. Voor sommige
ondernemers is dit juist een toptijd voor aan- en afleveren van goederen.
* de
donderdagmiddag (evenals vrijdag/zaterdag) is piekperiode voor bezoekers in de
binnenstad. Laden en lossen kan voor 14.00 uur.
De
voorzitter stelt voor mevrouw Kolfschoten de gelegenheid te geven haar
presentatie van het herinrichtingsvoorstel te geven, daarna een pauze te
hebben, waarin de tekeningen in detail kunnen worden bekeken en individueel
vragen worden gesteld. Daarna zal de vergadering plenair worden voortgezet. De
aanwezigen stemmen hiermee in.
De
presentatie start met een toelichting op de locaties waar het gebied
toegankelijk is voor houders van vaste en incidentele ontheffing. Ook wordt
aangegeven hoe de aan- en afvoerroute voor laden/lossen is. Vervolgens wordt
aangegeven dat de Oude Langendijk zich onderscheidt van de rest van het
autoluwplus gebied, omdat er sprake is van tweerichtingsverkeer van bus, fiets
en brommer. Aan de hand van de inrichtingstekening wordt toegelicht hoe de
inrichting wordt gedacht. Er wordt in het profiel een zonering aangebracht in
verband met de fietsroute oost-west. Het voetgangersdeel en de rijbaan worden
gescheiden door een verhoogde band waardoor er een klein niveauverschil
ontstaat. Dit is om te voorkomen dat fietsers en brommers over het
voetgangersdeel gaan rijden.. Er komen twee laad- en losplaatsen. Hier wordt de
band verlaagd aangelegd en de exacte situering wordt in de bestrating aangeduid.
De stoep krijgt een breedte die varieert van 2.40 meter (ter hoogte van nummer
4) tot 3.90 meter (ter hoogte van nummers 15/16). Over een lengte van ruim 100
meter wordt de stoep gemiddeld zo’n 0.95 meter breder. De brede stoep bij de
oversteek Jacob Gerritstraat-Markt wordt circa 0.60 meter smaller. Ter hoogte
van de bushalte en de pollerlocatie is
het noodzakelijk dat de rijbaan breder is (ruim 5 meter) en de stoep dus
smaller (2.40 meter, 2.70 meter). Als bestratingsmateriaal zal een gebakken
klinker worden toegepast, maar voor elk profiel (fietsstrook, rijbaan, stoep)
een ander soort ter onderscheiding van de functies.
Vanuit de
zaal komen de volgende opmerkingen/vragen
(* gemeentelijke reactie):
0 waarom
zitten we hier? De bus ligt al vast, de pollers ook
0 het
tweerichtingen verkeer van de bus en fietsers/brommers komt uit de lucht vallen
0 hoe
moeten twee bussen of een bus en een vrachtwagen elkaar passeren?
* de bussen
komen elkaar in principe niet tegen, hiervoor komt een verkeerslichtenregeling
en de buschauffeurs staan ook met elkaar in contact. Tevens is er een
passeerplek (vormgegeven door een verhoging) bij de doorsteek Jacob
Gerritstraat/Markt.
0 waarom is
gekozen voor tweerichtingenverkeer van de bus?
* dit heeft
te maken met een gewenste andere opstelling van de donderdagse weekmarkt,
waardoor bussen dan niet meer over de markt kunnen rijden.
0 de
weekmarkt is slechts een keer per week en de Oude Langendijk is ook belangrijk.
0 als
compromisvoorstel wordt voorgesteld de bus en fiets/bromverkeer in één richting
over zowel Oude Langendijk als Markt te laten rijden.
* dit
voorstel raakt de bestuurlijke uitgangspunten
0 er is te
weinig ruimte voor alle gedachte functies. Is de volgende fase het dempen van
de gracht?
0
voorgestelde inrichting en tweerichtingenverkeer is gevaarlijk en gaat tot
ongelukken leiden
0 het is
jammer dat het autoluwmaken betekent, dat het op de Oude Langendijk onrustiger
wordt in plaats van dat voetgangers makkelijker door de straat kunnen lopen.
0 houdt een
meningspeiling onder de aanwezigen wat zij van het gemeentelijk voorstel vinden
*de
voorzitter stelt voor eerst een pauze te houden waarin de aanwezigen de
gelegenheid hebben het inrichtingsvoorstel in detail te bekijken. Daarna kan
de discussie worden voortgezet. Hiermee wordt ingestemd
*
Connexxion is voornemens deels met kleiner materieel te gaan rijden, bij de
busmaatschappij zal nogmaals worden aangedrongen of dit in meerdere mate zou
kunnen.
0 de
verhoging bij de passeerplek is niet acceptabel in verband met de trillingen
die dit veroorzaakt in de (oude) panden. Nu al ervaren pandeigenaren dit als
een probleem en is er sprake van schade aan panden.
* plan gaat
ervan uit dat de ondergrond extra versterkt wordt. Dit punt zal extra aandacht
krijgen.
0 de bus
zou niet harder dan 20 km/uur moeten rijden uit oogpunt van veiligheid en
trillingsproblemen. Momenteel rijden chauffeurs veel te hard.
0 de
fietsers die richting VVV rijden zullen op zeker op het trottoir gaan rijden,
wanneer een bus tegemoet komt.
0 we hebben
het gevoel dat de Oude Langendijk “de kleine lettertjes” achter het plan zijn
en sluitpost van fase 1. Niemand heeft ooit gehoord dat de bus en
(brom)fietsers in twee richtingen
zouden gaan rijden
* aan het
bestuur wordt teruggekoppeld dat dit voorstel voor de aanwezigen als een
verrassing komt.
0 Er heeft
besluitvorming plaatsgevonden dat de bus van de Markt afgaat. Dit is echter
iets anders dan dat er een besluit ligt dat de bus vervolgens over de Oude
Langendijk gaat rijden. Als gesteld wordt dat dat wel zo is, wil met hiervan
bewijs.
0 deze
bijeenkomst is een zielige vertoning, de aanwezige, stomme ambtenaren weten
niets en er gaat niets van hen uit.
0 wanneer
de gemeente tegen de busmaatschappij zou zeggen dat er uitsluitend nog met
klein materieel gereden mag worden, zou dat al heel veel schelen.
0 de
gemeente wil op de Oude Langendijk een stuk functionaliteit realiseren,
waarvoor de ruimte niet aanwezig is (2 zijdige bus, brommers, fietsers en laden
en lossen).
0 de stad
autoluw is heel mooi, behalve voor de Oude Langendijk, daar treedt alleen maar
nadeel op en geen voordeel.
0 de
wethouder had hier moeten zijn.
0 de
autoluwe status van de Oude Langendijk zou moeten betekenen dat voetgangers
heel belangrijk zijn, maar dat is niet zo
0 het
noordelijk winkelgebied is toch al niet zo florissant, de indruk ontstaat dat
het enige stuk wat nog functioneert nu ook “om zeep wordt geholpen”.
Gezien het
verloop van de bijeenkomst gaat de voorzitter over tot een korte schorsing van gemeentezijde.
De
voorzitter spreekt uit dat het weinig zinvol is de bijeenkomst voort te zetten,
omdat de aanwezigen de uitgangspunten ten aanzien van bus en (brom)fietsverkeer
ter discussie stellen. Dit zal worden teruggekoppeld aan het bestuur en de
aanwezigen krijgen bericht over de vervolgstap.
Hij vraagt
de aanwezigen of iemand nog iets wil zeggen wat nog niet is uitgesproken. Dit
is het geval:
0 over de
Oude Langendijk moet geen bus meer rijden. Laat de passagiers uitstappen bij de
VVV (de bus kan via de keerlus terug) en maak bij de brug van de
Binnenwatersloot een goede parkeervoorziening. Dan kan je pas echt spreken van
een integraal autoluw gebied waarvan de Oude Langendijk deel uitmaakt. De
pendelbus zou wel over de Oude Langendijk kunnen rijden.
0 wethouder
Grashoff moet de volgende keer aanwezig zijn.
0 tijden
van laden en lossen zouden ruimer moeten
De
voorzitter dankt de aanwezigen voor hun komst, spreekt uit het jammer te vinden
dat de avond is verlopen zoals hij is verlopen en sluit om 22.00 uur de
bijeenkomst.
R. de Ruiter/Top tot Teen Oude
Langendijk 21
I. Verwegen-Steffers Oude
Langendijk 25
P. Sonneveld/No 13 Oude
Langendijk 13
P. Nieuwenhuis/Livera Papegaai Oude Langendijk 15a
A. Assad/Minster Tasty Oude
Langendijk 19
W. Cheung Oude
Langendijk 23a
B.A.M. Jenje Oude
Langendijk 18
B. van Velzen Markt
71a
H.v.d. Marel Markt
71a
S. ’t Hart Jesseplaats
8
R.C. Janmaat Oude
Langendijk 5/6
J.C. Janmaat Oude
Langendijk 5/6
S.F. Frankenmolen Markt
31
J.W. Lyklena Oude
Langendijk 21c
A.S.A. van Leeuwen Markt
59
R. Vlugt Markt
47
J. Kortekaas Markt
47
P. Birnage Jesseplaats
8
R. de Zwart/Mode de Zwart Oude
Langendijk 9
J.C. Valkenburg/adviseur OFD Dijkhoornseweg
82
R.G. Bruinsma/KvK Postbus
375
J. Oosterhuis Zuidergracht
8
J. Devanderschubren Camaretten
13
R, de Rover Oude
Langendijk 32
J. van der Jagt Oude
Delft 12a
H. Verhagen/Delftsche Courant Postbus 18
A. Vlakke/PvdA fractie
H.P. Fruyt van Hertog H.
de Grootstraat 174
Van gemeentezijde:
B. van den Haspel/projectleider binnenstadmanagement
P. Kolfschoten/ontwerper openbare ruimte
L. van Elteren/wijkcoördinator/verslag