In
het kader van de ‘Delftse Duiten Actie’ is er een projectvoorstel gedaan door
Syntens en gehonoreerd. Voor u ligt een voortsel ter invulling daarvan.
Inleiding
Delft Kennisstad
Delft
kent een sterke concentratie van kennisintensieve activiteiten. Het economisch
beleid van Delft is hier voor een groot deel op gebaseerd. In Delft Kennisstad
krijgt kennis een hoge prioriteit als economische factor. De doelstellingen van
Delft Kennisstad zijn het verder versterken van de kenniscentrumfunctie van
Delft en het zichtbaar maken daarvan.
De
kennis die aanwezig is en ontwikkeld wordt in Delftse bedrijven en instellingen
en door Delftse inwoners, leidt tot een stroom van productideeën,
productontwikkelingen en uiteindelijk tot nieuwe en vernieuwende producten.
Van idee naar product
Continue
productontwikkeling vindt vooral plaats bij de grotere (inter)nationale
bedrijven. Zij hebben de beschikking over geld en kennis van markt en
technologie om ideeën te selecteren en verder te ontwikkelen tot succesvolle
marktintroducties.
Dit
betekent niet dat het anderen ontbreekt aan ideeën. Het bruist van de goede
ideeën bij de kleinere bedrijven, studenten of net afgestudeerden. Het
ontbreekt ze echter vaak aan die belangrijke netwerken en aan financiële
draagkracht om een ontwikkeltraject succesvol te doorlopen.
Ondersteuning
Nederland
kent vele organisaties die zich bezig houden met het ondersteunen van
productontwikkelingstrajecten. Zowel
adviserend als uitvoerend op deelgebieden van productontwikkeling. Van
kennismakelaars tot financiers. T.b.v.
particulieren en bedrijven. Publiek en privaat Ze bedienen allemaal een deel
van de markt, die daardoor voor een leek
moeilijk
toegankelijk is.
Vele
idee-eigenaren stuiten in het proces van idee naar product op onoverkomelijke
problemen, omdat ze niet op het juiste moment toegang hebben tot de juiste
kennis, ervaring en geld.
Het
kunnen beschikken over gesubsidieerde begeleiding bij het doorlopen van het
gehele traject is naar verwachting een stimulans om goede productontwikkelingsideeën
ook daadwerkelijk om te zetten in een marktrijp product.
EZH
Deze
gedachte heeft Syntens Den Haag, adviesorganisatie voor MKB bedrijven in de
regio DenHaag, ertoe gebracht een projectvoorstel in het kader van de Delftse
Duitenactie (verdeling EZH-gelden) in te dienen.
Het
voorstel is erop gericht om structureel geld beschikbaar te maken voor Delftse
idee-eigenaren, d.m.v. een ‘revolving’ productontwikkelingsfonds. Het voorstel
is toegevoegd aan het EZH-project ‘Versterking Delft Kennisstad’. Aan het
voorstel is f. 300.000,- toegekend.
Doelstelling
Het
oprichten van een ‘revolving’ fonds,
dat geld en begeleiding beschikbaar stelt voor particulieren of bedrijven,
zodat meer Delftse ideeën tot succesvolle marktintroducties leiden. Het fonds kan
daardoor, direct en indirect, bijdragen aan een versterking van Delft
Kennisstad.
Om
optimaal invulling te geven aan deze doelstelling te voldoen en aan het door
Syntens ingediende EZH voorstel zal het fonds aan de volgende eisen moeten
voldoen:
Doelgroep:
Inwoners van Delft, studenten van Delftste instellingen en
kleine
en grotere in Delft gevestigde bedrijven.
Doel:
Financieren van productontwikkelingstrajecten en de begeleiding
daarvan
van idee tot marktintroductie.
Risicoprofiel:
Het fonds moet een zodanig risicoprofiel hebben dat het
kans
biedt aan ideeën in een pril stadium waardoor het risico nog niet
goed
in te schatten is. Tegelijkertijd moet het ‘revolving’ kunnen zijn,
waarmee
het risico beperkt moet zijn d.w.z. de slaagkans groter.
Kwaliteit:
Om de slaagkans van een
productontwikkelingstraject zo groot
mogelijk
te maken is het essentieel om niet alleen geld beschikbaar te
stellen
voor de idee-eigenaar. Specialistische begeleiding gedurende het
gehele
traject om de weg te vinden naar de juiste instanties en bedrijven
waar
de benodigde kennis en ervaring zit, is minstens zo belangrijk.
Toegang
tot, soms wereldwijde, netwerken kan essentieel zijn.
Uitvoering:
De uitvoering van de werkzaamheden van het fonds moet
zoveel
mogelijk bij ter zake kundige instanties gelegd worden. De rol van
de
gemeente moet daarin, bij gebrek aan kennis rond dit specialistische
vakgebied,
beperkt zijn.
Communicatiedoel:
Communicatie rond het fonds moet bij kunnen dragen
aan
het communicatietraject van Delft Kennisstad
Hefboomeffect:
Het fonds moet zo veel mogelijk versterkend werken op
andere
(Delft Kennisstad) initiatieven die in hetzelfde werkveld
ondernomen
worden door gemeente en directe betrokkenen.
Geld, kennis en netwerken
De
ID-NL Groep en Blossom
De
ID-NL Groep bestaat uit de Stiching InnovatieCenrum ID-NL en ID-NL
Patents & Licensing BV. De stichting heeft sinds
1981 tot taak het beoordelen van uitvindingen en het geven van voorlichting
voor met name
particuliere
uitvinders. De BV houdt zich bezig met commercialisering van
uitvindingen
en nieuwe productideeën. De ID-NL Groep is gestart met de ID-NL Blossom
Participatiemaatschappij NV (Blossom).
Blossom
De
doelstelling van Blossom is het investeren in uitvindingen en nieuwe
productideeën.
De
vennootschap richt zich uitsluitend op participaties waarin een actieve rol
gespeeld kan worden. Het beleid is gebaseerd op twee elementen;
zorgvuldige
voorselectie en goede controle over de ontwikkelingsfase, door
de
betrokkenheid van adviseurs van de ID-NL Groep.
Het
fonds kan maximaal 3.500.000 Euro groot
worden, 70 aandelen van
50.000
Euro. De geïnvesteerde bedragen per participatie zullen tussen de
10.000
Euro en 125.000 Euro liggen.
Kwaliteit en slagkracht
Door
het Delftse initiatief onderdeel te maken van Blossom, kunnen de
Delftse
idee-eigenaren de beschikking krijgen over de combinatie van geld
en
specialistische kennis en begeleiding. Daarmee wordt volledig recht
gedaan
aan de uitgangspunten van het door Syntens ingediende EZH-
voorstel.
De
betrokkenheid van de ID-NL Groep, staat garant voor de hoge kwaliteit
van
de begeleiding. Het grote vermogen van de maatschappij maakt
omvangrijkere
trajecten mogelijk en geeft potentieel veel slagkracht.
Een Delfts aandeel
De
gemeente Delft kan door het kopen van twee aandelen a 50.000 Euro
aandeelhouder
worden van deze participatiemaatschappij. De rol van de
gemeente
blijft daarmee beperkt tot het toezicht houden op activiteiten van
de
maatschappij.
Blossom
bedient de gehele Nederlandse markt. Het Delftse initiatief is
speciaal
gericht op het ondersteunen van Delftse uitvinders.
Er
zullen daarom extra acties nodig zijn om te zorgen dat zoveel mogelijk
Delftse
uitvinders zich bij Blossom zullen aanmelden en zullen worden
geaccepteerd.
Delftse acties
Communicatie,
en andere acties.
Bij
de start van Blossom zal deze participatiemaatschappij zelf PR activiteiten
ontplooien.
De gemeente kan hier extra PR activiteiten, gericht op
Delftenaren
en Delftse bedrijven, aan koppelen. Uitvinders worden
aangespoord
hun ideeen ter beoordeling voor te leggen aan een adviseur
van
ID-NL.
De
directie van ID-NL gaat akkoord met deze Delftse aanvulling op de eigen
communicatie-uitingen.
Het uitvindersspreekuur
Deze
ID-NL adviseur kan daartoe een uitvinderspreekuur houden op een
locatie
in Delft. Eventueel (wisselend) aangevuld met een adviseur van
Syntens,
en contactpersonen van organisaties die de uitvinder van dienst
kunnen
zijn, zoals NOVU (belangenver. van uitvinders) Technet (makelen en schakelen van
kennis, ZIF (verdere financiële ondersteuning nieuwe
bedrijvigheid,
iOn (belangenver. van ontwerpers). Dit spreekuur zal worden
gehouden
op een echte Delft Kennisstad locatie, zoals bijv. Delftechpark
ID-NL
heeft aangegeven zeer geïnteresseerd zijn in dit spreekuur en bij te
dragen
in planvorming en uitvoering.
Wisselende acties
Daarnaast
kan gedacht worden aan jaarlijks wisselende activiteiten, die op
een
of ander manier uitvindingen onder de aandacht brengen en de
doelgroep
direct of indirect stimuleren hun idee uit de la te halen. Zoals een
activiteit
op de wetenschapsdag, een workshop en prijsvraag op Delftse
scholen,
een lezingencyclus en/of symposium etc. Hierbij moet zoveel
mogelijk
samengewerkt worden met (Delftse) organisaties die actief zijn op
het
terrein van uitvindingen, innovaties, kennis en productontwikkeling.
FIDO
Het
deelnemen van gemeenten in ondernemingen, zoals een participatiemaatschappij
kan onder bepaalde voorwaarden, zoals beschreven in art. 2.1 van FIDO. Het
dienen van een publiek belang is hierbij randvoorwaarde. Het publiek belang
wordt in deze wet niet nader omschreven.
Het
ondersteunen van Delftse uitvinders en Delftse bedrijven bij de uitontwikkeling
van hun productidee leidt tot een versterking van de plaatselijke economie en
kan derhalve als publiek belang worden aangemerkt. Hetzelfde geldt voor de
secundaire effecten, die met name door de publiciteit rond dit initiatief wordt
gerealiseerd; het zichtbaar maken en versterken van Delft Kennisstad.
De uitvoering
Acties
·
Aankoop van twee aandelen in het participatiefonds Blossom. (Vakteam
Str.&contr)
·
Organisatie van een uitvindersspreekuur, dat regelmatig op een passende
locatie Delftse uitvinders een ingang verschaft naar Blossom. (ID-NL &
vakteam CKE)
·
Uitvoering communicatieacties bij de start van Blossom, waaronder
verspreiden informatiemateriaal dat een Delftse aanvulling is op het
informatiemateriaal van Blossom. (Vakteam communicatie.)
·
Organisatie van jaarlijks wisselende activiteiten om direct of indirect
Delftse uitvinders te stimuleren hun idee verder te brengen. (Vakteam CKE)
Planning
·
De aandelen worden zo snel mogelijk aangeschaft . De gemeente is dan met
terugwerkende kracht vanaf de start aandeelhouder van Blossom en kan daardoor
aansluiten bij publiciteit rond de start van Blossom op 1 maart 2001.
·
Communicatie/informatiemateriaal wordt vanaf de start van Blossom
verspreid onder potentiele delftse uitvinders.
·
Het uitvindersspreekuur start direct na de start van Blossom en zal
gedurende het gehele jaar plaatsvinden met zekere regelmaat.
·
Eind 2004 wordt het succes van deelname van Delftse uitvinders in
Blossom geevalueerd (de looptijd van idee tot volle wasdom van product wordt op
zo’n 2 jaar geschat, dus in 2004 moeten successen zichtbaar zijn) en
afhankelijk daarvan worden de noodzakelijke acties ondernomen.
2001 |
EZH
geld f 300.000,- |
135.000 |
|
|
|
|
|
|
aankoop
aandelen |
|
100.000 |
|
communicatiemateriaal,
eenmalig |
|
1.000 |
2001
t/m 2005 |
gem.
per jaar 6.800, gedurende 5 jaar kosten
acties totaal,
incl. uitvinderspreekuur |
|
34.000 |
Totaal |
|
135.000 |
135.000 |
vanaf 2006 |
opbrengsten
dividend, idicatief 6% |
6.000 |
|
|
per
jaar, kosten
acties totaal |
|
6.000 |
Bedragen in euro
Syntens
Denhaag, de indieners van het EZH project zijn akkoord met dit voorstel.
Het
voorstel is besproken met het Vakteam Treasury en Riskmanagement.
Voorstel
Onder
voorbehoud van gunstig advies van de commissie Cultuur, Kennis &
Economie,
stellen wij u voor:
1.
in te stemmen met de nota en de invulling van het EZH voorstel ter grootte van
f 300.000,-
2.
in te stemmen met de aankoop van twee aandelen in ID-NL Blossom
Participatiemaatschappij NV.
3.
de ..... wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2001 door de
gemeenteraad te laten goedkeuren.