Op 4 april 2001 is de pilot WippolderPUNTNL en daarmee de
biblioservice in de Wippolder van start gegaan. Met de biblioservice is het
mogelijk om publicaties van huis uit of in WippolderPUNTNL te reserveren met
behulp van het Internet en deze in het wijkcentrum te laten bezorgen en op te
laten halen. Maar WippolderPUNTNL is meer dan de biblioservice alleen, Het is
tevens bedoeld om op wijkniveau het gebruik van en het leren omgaan met
Internet en computers te stimuleren.
Met uitbreidingen van digitale dienstverlening vanuit de
gemeente, woningbouwverenigingen, politie en wijkwerk is WippolderPUNTNL een
ontwikkeling naar een volwaardige Delfts I-punt. Deze rapportage geeft inzicht
in de huidige stand van zaken betreffende de pilot.
De
hoofddoelstellingen van de pilot WippolderPUNTNL(biblioservice) zijn:
n
Dienstverlening dichterbij de gebruikers brengen
(boeken lenen, tijdschriften lezen).
n
Wijkbewoners ondersteunen bij ICT-ontwikkelingen.
Een beschrijving van de
huidige stand van zaken betreffende de pilot zal in deze voortgangsrapportage
aan de hand van deze twee hoofddoelstellingen worden gegeven. Hierbij zal
allereerst worden ingegaan op de eerste hoofddoelstelling van de pilot. Dit
gebeurd aan de hand van een tussentijdse evaluatie die is uitgevoerd door
Vakteam ICT/Onderzoek en Statistiek. Daarna zal worden ingegaan op de tweede
hoofddoelstelling van de pilot op basis van gegevens over deelname aan
cursussen en bezoek van WippolderPUNTNL.
De eerste hoofddoelstelling, het dichterbij de gebruikers
brengen van dienstverlening, is nog niet gehaald. In cijfers is de doelstelling
als volgt vertaald: van alle bibliotheekleden in de Wippolder moet 10% actief
gebruik maken van de biblioservice. Momenteel reserveert echter maar 2% van de
bibliotheekleden boeken via de biblioservice.
De tweede hoofddoelstelling, het ondersteunen van
wijkbewoners bij ICT-ontwikkelingen, kan als positief worden gekwalificeerd.
Dit wordt gedaan op basis van het aantal deelnemers aan cursussen en bezoekers
van WippolderPUNTNL.
Op grond van deze inzichten zullen wij binnenkort met
twee voorstellen komen. Het eerste voorstel is het doen van een onderzoek op
welke wijze we met de bibliotheek tot een andere basis kunnen komen voor een
dienst als de biblioservice, waarbij de afhankelijkheid van Probiblio wordt
verminderd. Het tweede voorstel loopt vooruit op de eindevaluatie van deze
pilot en is bedoeld om een versnelling aan te brengen in de verspreiding van
het webopbouwwerk over de andere wijken.
Om de redenen van niet-gebruik
van de biblioservice te achterhalen heeft het vakteam ICT/Onderzoek en
Statistiek eind september 2001, in opdracht van de stuurgroep WippolderPUNTNL,
een onderzoek uitgevoerd onder bibliotheekleden naar de bekendheid en de redenen van niet-gebruik
van de Biblioservice. De resultaten van dit onderzoek zijn in bijlage 1
toegevoegd.
Doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen
in:
-
De bekendheid van de Biblioservice onder bibliotheekleden in de
Wippolder;
-
De reden(en) van bibliotheekleden in het algemeen om nog geen gebruik te
maken van de Biblioservice;
-
De reden(en) van niet-gebruik van de biblioservice door bibliotheekleden
die zich hebben aangemeld als deelnemer, maar (nog) geen gebruik maken van de
service.
De conclusies van het onderzoek kunnen als volgt
worden samengevat:
Het
feit dat het aantal deelnemers aan de Biblioservice achter blijft bij de
verwachting is voor een belangrijk deel terug te voeren op de onbekendheid met
het product. Deze onbekendheid bestaat uit twee delen:
-
ruim de helft kent de Biblioservice niet
-
een groot deel van de groep die er wel van gehoord heeft weet niet hoe
het precies werkt
De
bibliotheek ligt voor veel leden in de wijk Wippolder dichterbij of net zo
dichtbij als het buurthuis aan de Prof. Krausstraat. Daarnaast ligt de
bibliotheek in een zone (zuidoost zijde) van de binnenstad waardoorheen
inwoners van de Wippolder vanuit het centrum (bv na het winkelen) naar hun (aan
de Binnenstad grenzende) wijk gaan. Deze nabijheid tot de bibliotheek werkt
remmend op de deelname.
Het
bibliotheekbezoek is slechts voor weinigen een noodzakelijk kwaad. Het zoeken
van boeken in de bibliotheek kan gezien worden als een soort funshopping: de
sfeer van de bibliotheek, het zien, voelen en ruiken van de boeken. Deze
aspecten kan de Biblioservice niet vervangen en het gemis daarvan vormt een
belemmering voor deelname.
4. Gemak
Het
gemak van zoeken en direct meenemen van de boeken, cd’s etc. wordt als een
pluspunt gezien van de bibliotheek ten opzichte van de Biblioservice.
Naast dit onderzoek om redenen
van niet-gebruik te achterhalen beschikt WippolderPUNTNL over een klantenpanel.
Ook het klantenpanel van WippolderPUNTNL geeft een soortgelijk beeld van de
biblioservice. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek en het klantenpanel
zijn een aantal acties in gang gezet. Deze worden hieronder beschreven.
Acties |
-
Uit de tussentijdse evaluatie van de
biblioservice is gebleken dat communicatie vanuit de bibliotheek het meeste
invloed heeft om de bekendheid van de biblioservice. Daarom zal meer aandacht
worden besteed aan het communiceren uit naam van de bibliotheek. -
Binnenkort is het mogelijk om de boeken die via
de biblioservice zijn gereserveerd thuis te laten bezorgen. Voor het laten
bezorgen van boeken zal een kleine vergoeding worden gevraagd. -
Binnenkort wordt het mogelijk om via de website
van WippolderPUNTNL lid te worden van de bibliotheek. -
In samenwerking met de bibliotheek en scholen in de Wippolder zal
worden gezocht naar mogelijkheden van uitbreiding van de biblioservice op
school. De wijze waarop deze uitbreiding vorm gaat krijgen wordt momenteel
onderzocht. -
De biblioservice is uitgebreid met de mogelijkheid om de aanwinsten
van de bibliotheek on-line te raadplegen. Informatie over deze publicaties
wordt zo mogelijk aangevuld met foto’s van de kaft en met een hele kleine
samenvatting van het boek. |
De tweede hoofddoelstelling van de pilot bestaat
uit het ondersteunen van wijkbewoners bij Internet. Deze doelstelling is
gemeten op basis van gegevens over het aantal deelnemers aan cursussen in
WippolderPUNTNL en het aantal bezoekers van WippolderPUNTNL, zowel fysiek als
virtueel op het Internet. In tegenstelling tot de biblioservice is het
webopbouwwerk een daverend succes.
Cursussen
Het cursus aanbod in WippolderPUNTNL is gestegen van drie
cursussen naar vijf cursussen in de week. Het betreft hier een drietal
verschillende cursussen oplopend in moeilijkheidsgraad.
-
Kennismakingscursus
-
Winword cursus
-
Internet cursus
Dit betekent dat per week in totaal 50 personen deelnemen
aan de verschillende cursussen. De vraag naar cursussen overstijgt echter nog
steeds het aanbod. Om het aanbod verder te vergroten zal het aantal cursussen
nog verder worden uitgebreid.
Naast het volgen van cursussen is het mogelijk om
WippolderPUNTNL tijdens openingsuren te bezoeken. Bezoekers kunnen gratis
gebruik maken van de PC en het Internet. Tijdens de openingstijden is altijd
iemand aanwezig die vragen van bezoekers, over de PC en internet, kan
beantwoorden.
Het aantal openingsuren van WippolderPUNTNL (excl. de
cursussen) is uitgebreid naar 18 uur. Hierbij zijn de openingsuren gesplitst
naar leeftijdsgroepen:
ma 19.00 -
21.00 uur Vanaf 18 jaar
di 09.00 -
11.00 uur Vanaf 18 jaar
15.00 -
17.00 uur Vanaf 18 jaar
wo 14.00 -
16.00 uur Tot 13 jaar
19.00 -
21.00 uur Vanaf 13 jaar
vrij 09.00 -
11.00 uur Vanaf 18 jaar
15.00 -
17.00 uur Vanaf 13 jaar
za 11.00 -
13.00 uur Vanaf 13 jaar
Het gemiddelde aantal bezoekers per openingsuur is tien.
Aangezien er in totaal zes Pc’s in WippolderPUNTNL staan, wordt een
doordraaisysteem gehanteerd om iedereen aan de beurt te laten komen. Bezoekers
variëren in leeftijd van 10 tot 75 jaar.
Naast het fysieke bezoek van WippolderPUNTNL is ook het
bezoek van de website van Wippolder.nl gemeten. Het bezoekersaantal per week is
vanaf week 35 langzaam aan het stijgen (zie figuur 1). Het hoogste aantal
gemeten bezoekers van de hoofdpagina is 325 per week. Hierbij kan echter geen
onderscheid worden gemaakt in het verschillende aantal personen dat de website
bezoekt.
Figuur
1
De
ondersteuning aan wijkbewoners op het gebied van ICT kan op verschillende
manieren worden uitgebreid. Daarbij wordt
vraaggericht en interactief gewerkt met verschillende doelgroepen uit de wijk
Wippolder. In de komende tijd zal de onderteuning met de volgende onderdelen
worden uitgebreid.
Aanvullingen |
- WippolderPUNTNL
is door de gemeente Delft uitgeroepen tot
haar proeftuin voor digitale dienstverlening. Het uitbreiden van
diensten maakt WippolderPUNTNL aantrekkelijker voor de wijkbewoners om te
bezoeken. - WippolderPUNTNL
organiseert in samenwerking met de Brede School en de scholen in de wijk
wippolder een digitaal zeskamp. Mogelijk woordt deze activiteit verder
uitgebreid. - WippolderPUNTNL
doet mee aan het project Loketaanhuis.nl. Door deelname aan dit project
kunnen een aantal extra diensten worden aangeboden. Zo wordt het voor
uitkeringsgerechtigen mogelijk om met behulp van een digitale handtekening
werkbriefjes in te leveren bij de sociale dienst, mensen in de bijstand
kunnen elektronisch het informatieformulier abw invullen en het is mogelijk
om elektronisch in- en uitschrijvingen te doen bij het arbeidsbureau. Al deze
diensten worden in WippolderPUNTNL aangeboden en kunnen met behulp van een
pas met biometrische gegevens en een vingerafdruk worden verleend. Mogelijk
kan in de toekomst de dienstverlening met behulp van deze techniek worden
uitgebreid. |
De pilot is gestart met twee doelstellingen voor ogen.
Enerzijds is de pilot bedoeld om de dienstverlening van de bibliotheek
dichterbij de gebruikers te brengen (boeken lenen, tijdschriften lezen).
Anderzijds om wijkbewoners te ondersteunen bij ICT-ontwikkelingen. De eerste
doelstelling is halverwege de pilot nog niet gehaald en daarbij mag zeker de
vraag worden gesteld of deze doelstelling überhaupt gehaald gaat worden. De
tweede doelstelling van de pilot om wijkbewoners te ondersteunen bij
ICT-ontwikkelingen kan wel positief worden beantwoord. Door een verdere
uitbreiding van de diensten kan WippolderPUNTNL zelfs uitgroeien tot een
volwaardig wijkinformatiepunt, een uniek project in Nederland. De grote vraag
naar cursussen en de interesse die voor WippolderPUNTNL wordt getoond geeft de
wenselijkheid van een dergelijk punt aan.