Stuk 125 I

01/014536                                                                                                       Delft, 12 juni 2001.

 

Onderwerp:       Wijziging Uitvoeringsregeling activiteitensubsidie

                        stedelijke evenementen.

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

Op 26 juni 2001 behandelt de commissie Cultuur, Kennis en Economie een evaluatie over de gevoerde Uitvoeringsregeling Evenementen 2000 en 2001.

In de conclusies van deze nota wordt voorgesteld de criteria voor de A-evenementen aan te vullen. Het gaat om een criterium, waarbij gevraagd zal worden naar de doelgroep voor het te subsidiëren evenement en een criterium, waarin de aanvrager omschrijft hoe het evenement past binnen de ontwikkeling van jaarlijks door ons te omschrijven criteria voor citymarketing. Ook is een criterium toegevoegd, waardoor voorkomen wordt dat veel evenementen in dezelfde tijd of kort op elkaar plaatsvinden.

Bovendien zijn de geldbedragen die genoemd staan in de Uitvoeringsregeling omgezet in Euro’s. Ook wordt er voor artikel 3.1 (de aanvraagprocedure voor subsidie voor A-evenementen) een technisch-juridische tekstwijziging voorgesteld. Lid 2 is toegevoegd als punt aan lid 1 en de formulering ervan is aangepast aan de stijl van de overige punten in lid 1. Dit heeft geen inhoudelijke consequenties. De leden 3 tot en met 5 zijn hierdoor nu genummerd 2 tot en met 4.

Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Cultuur, Kennis & Economie stellen wij u voor deze uitvoeringsregeling vast te stellen. In bijgaand raadsbesluit is de gewijzigde uitvoeringsregeling integraal opgenomen. De wijzigingen staan in de artikelen 3.1 en 3.3, I D. E en F. Onder II vervalt D.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

N.  Roos                                    ,secretaris.

Stuk 125 II

01/014536

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 juni 2001;

 

overwegende dat:

·       de raad van de gemeente Delft in de startnotitie “Stedelijke evenementen in Delft 2000-2004” een stedelijk evenementenbeleid heeft vastgesteld, waarvan onderdeel uitmaakt een subsidiebeleid ten aanzien van stedelijke evenementen en de daarmee te bereiken doelstellingen en effecten;

·       het college van burgemeester en wethouders van Delft op basis van de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten bevoegd zijn te beslissen omtrent subsidieverstrekking en daarvoor nadere regels te stellen met inachtneming van het bepaalde in de genoemde verordening;

·       de raad en het college van burgemeester en wethouders van Delft in deze uitvoeringsregeling het subsidiebeleid ten aanzien van stedelijke evenementen nader vorm willen geven en op basis van de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten nadere regels willen stellen ter uitvoering van de subsidieverstrekking;

·       de raad van de gemeente Delft tevens een adviescommissie stedelijke evenementen heeft ingesteld, die het college van burgemeester en wethouders adviseert omtrent de subsidieverstrekking ten behoeve van categorie A-evenementen;

·       in een evaluatie over het gevoerde Evenementenbeleid 2000 2001 geconcludeerd wordt dat de criteria voor categorie A-evenementen aanvulling behoeft;

 

gelet op de artikelen 82 e.v. en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 2.2, 3.1, 3.3, 4.3 en 5.3 van de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten alsmede gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t en :

 

vast te stellen de navolgende gewijzigde Uitvoeringsregeling activiteitensubsidie stedelijke evenementen:

 

UITVOERINGSREGELING ACTIVITEITENSUBSIDIE STEDELIJKE EVENEMENTEN

gebaseerd op de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten

 

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van de verordening wordt verstaan onder:

 

a)    de gemeente: de gemeente Delft

b)    de adviescommissie: de commissie als bedoeld in artikel 4

c)    burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft

d)    de raad: de raad van de gemeente Delft


 

e)  evenement: een publieke activiteit die zich richt op culturele manifestatie. Een evenement dient een gevoelswaarde van een feest of festival te hebben. Het evenement dient in principe voor iedereen toegankelijk te zijn; het heffen van toegangsprijzen valt buiten deze beperking. Een evenement dient minstens een stedelijke uitstraling te hebben en gericht te zijn op de hele stad. Wijkgerichte activiteiten worden uitgesloten voor subsidies uit het evenementenfonds

f)    incidentele subsidie: subsidie die eenmalig wordt verstrekt voor in beginsel eenmalige en in tijd beperkte activiteiten.

g)  activiteitensubsidie: incidentele subsidie in de kosten van eenmalige activiteiten

 

Artikel 1.2 Doel, aard en reikwijdte van de uitvoeringsregeling

1.    Ter uitvoering van het stedelijk evenementenbeleid, vastgelegd in de startnota “Stedelijke evenementen in Delft 2000-2004”, waarin ondermeer doelstellingen en te bereiken effecten zijn geformuleerd, kunnen burgemeester en wethouders activiteitensubsidies verstrekken ten behoeve van stedelijke evenementen, met inachtneming van de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten en het bepaalde in deze uitvoeringsregeling.

2.   Deze uitvoeringsregeling geeft de voorwaarden aan:

·       waaraan aanvragers moeten voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor activiteitensubsidie ten laste van het evenementenfonds.

·       die burgemeesters en wethouders in acht nemen bij de verstrekking van activiteitensubsidie ten behoeve van stedelijke evenementen.

 

Artikel 1. 3 Onderscheid in categorie A- en B- evenementen

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen categorie A - evenementen en categorie B - evenementen.

Ten behoeve van een categorie B- evenement kunnen burgemeester en wethouders een intentieverklaring afgeven om dit evenement voor een tijdvak van maximaal 4 achtereenvolgende jaren te subsidiëren. Het na afloop van een tijdvak opnieuw afgeven van een intentieverklaring als hiervoor bedoeld ten behoeve van hetzelfde evenement is niet uitgesloten.

Ten behoeve van een categorie A-evenement kunnen burgemeester en wethouders per aanvraag incidenteel een subsidie verstrekken.

 

Artikel 1.4 Adviescommissie Stedelijke Evenementen

1.    Er is een Adviescommissie Stedelijke Evenementen.

2.    De adviescommissie bestaat uit drie tot vijf onafhankelijke deskundigen op het gebied van culturele, stedelijke evenementen. De voorzitter wordt op voordracht van burgemeester en wethouders benoemd door de raad. De overige leden worden benoemd door burgemeester en wethouders. De zittingsduur van een lid is maximaal drie jaar, de leden kunnen maximaal 3 maal worden herbenoemd;

3.    De commissie adviseert burgemeester en wethouders omtrent de subsidieverstrekking ten behoeve van categorie A -evenementen, de commissie geeft advies over de prioritering alsmede de hoogte van het te verlenen subsidiebedrag. Zij beoordeelt aan de hand van de gestelde criteria welke categorie A-evenementen in aanmerking komen voor een activiteitensubsidie.

4.    De leden van de commissie genieten een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie krachtens de in art. 96 van de Gemeentewet vastgestelde regeling.

 

Artikel 1.5  Financiën

1.   De gemeenteraad stelt jaarlijks bij de begroting een bedrag vast voor een storting in het evenementenfonds.

2.   Het evenementenfonds mag geen negatief saldo hebben. Wel kunnen reserveringen gemaakt worden (voor maximaal 3 jaar in de toekomst).

3.   Burgemeester en wethouders kunnen besluiten omtrent de bestemming van de reserveringen als bedoeld in lid 2.

4.   Het totale budget ten behoeve van categorie A- evenementen bedraagt jaarlijks ten minste 50% van de jaarlijkse storting in het evenementenfonds.

5.   Voor beide categorieën evenementen wordt een maximum gesteld aan de subsidiebijdrage; het subsidiebedrag is maximaal de helft van de totale begroting van het evenement; bij het verzoek om vaststelling (afrekening en verantwoording) zal de ingediende begroting medecriterium kunnen zijn voor de vaststelling van de subsidie.

 

Artikel 1.6 Subsidieplafond

Burgemeester en wethouders kunnen een subsidieplafond vaststellen als bedoeld in artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht:

·       voor de categorie A- evenementen, waarvoor een subsidiebedrag wordt aangevraagd van maximaal ƒ 5.000,= (€ 2.268,90) per jaar dan wel per aanvraagronde als genoemd in artikel 3;

·       voor de categorie B-evenementen en de overige categorie A-evenementen per jaar;

Daarbij geven burgemeester en wethouders aan welke verdeelregels gelden bij overvraging van het beschikbare budget.

 

Artikel 1.7 Promotie

De gemeente behoudt zich het recht voor eisen te stellen aan de promotie van een evenement.

 

Artikel 2. Algemene regels subsidieverstrekking

1.   Burgemeester en wethouders beslissen omtrent de subsidieverstrekking met inachtneming van het bepaalde in deze uitvoeringsregeling en de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten.

2.   Burgemeester en Wethouders stellen driemaal per jaar het evenementenprogramma vast. Daarbij kunnen zij een maximum aantal te subsidiëren evenementen per periode vaststellen.

 

Artikel 3 Nadere regels procedure subsidieverstrekking categorie A - evenementen

 

Artikel 3.1 Het aanvragen van subsidies voor categorie A evenementen

1.    Een aanvraag om subsidie voor een categorie A evenement kan vier maal per jaar worden ingediend, te weten:

·       vóór 1 januari : aanvragen voor evenementen niet hoger dan ƒ 5.000,= (€ 2.268,90) in de periode maand 5 tot en met maand 8 en de volgende 3 perioden van steeds 4 maanden;

·       vóór 1 mei : aanvragen voor evenementen niet hoger dan ƒ 5.000,= (€ 2.268,90) in de periode maand 9 tot en met maand 12 en de volgende 3 perioden van steeds 4 maanden;

·       vóór 1 september: aanvragen voor evenementen niet hoger dan ƒ 5.000,= (€ 2.268,90) in de periode maand 1 tot en met maand 4 van het daarop volgende jaar en de volgende 3 perioden van steeds 4 maanden;

·       voor 1 oktober: aanvragen voor evenementen met een subsidie hoger dan ƒ 5.000,= (€ 2.268,90) dat plaats vindt binnen de twee daarop volgende kalenderjaren.

2.    Burgemeester en wethouders maken ten minste 6 weken voor de uiterste indieningsdata als bedoeld in de leden 1. en 2. de criteria en het subsidieplafond voor de betreffende perioden bekend.

3.    Bij de aanvraag dienen in ieder geval gegevens te worden vertrekt omtrent:

·       programma overzicht en datum

·       de organisatie van het evenement

·       aard, doel en doelgroep van het evenement

·       een begroting van inkomsten en uitgaven (inclusief post voor promotie van het evenement)

·       een rekening en verantwoording over het afgelopen kalenderjaar indien in dat jaar een subsidie werd ontvangen voor het evenement

·       aantal verwachte deelnemers/ bezoekers

5.   Een aanvraag om subsidie ten behoeve van een categorie A-evenement wordt ingediend met gebruikmaking van het door burgemeester en wethouders vast te stellen formulier.

 

 

Artikel 3.2 Besluitvorming

1.    De adviescommissie adviseert vier maal per jaar omtrent de subsidieverstrekking, te weten:

·       begin februari

·       begin juni

·       begin oktober

·       begin november

2. Burgemeester en wethouders beslissen vier maal per jaar op de aanvragen, telkens binnen acht weken na de dag waarop de uiterste termijn van indiening van een aanvraag is verstreken. Deze beslistermijn kan eenmaal voor ten hoogste vier weken worden verdaagd.

3. Burgemeester en wethouders beslissen met inachtneming van het advies van de adviescommissie. Afwijking van het advies is mogelijk indien burgemeester en wethouders hiervoor gegronde redenen hebben. De raad en de adviescommissie worden op de hoogte gebracht van een van het advies afwijkend besluit.

 

Artikel 3.3 Criteria Categorie A-evenementen

I.

Om voor subsidie in aanmerking te komen, gelden met betrekking tot de A - evenementen in ieder geval de volgende vereisten:

A.   De uitstraling dient minimaal stedelijk te zijn

B.   Wanneer een organisatie reeds eerder een subsidie heeft ontvangen dient zij in bezit te zijn van een positieve evaluatie of een plan van aanpak n.a.v. een negatieve evaluatie.

C.   De organisatie dient een kwalitatief goed plan in te leveren, een deugdelijke begroting en dient te voldoen aan gemeentelijke verordeningen.

D.   In de aanvraag heeft de organisatie een duidelijke doelgroepbeschrijving gegeven door de vragen die hierover op het aanvraagformulier worden gesteld, naar tevredenheid te hebben beantwoord.

E.   Uit de aanvraag blijkt dat deze voldoet aan jaarlijks in de bekendmakingen nader te omschrijven criteria op de algemene culturele beleidsgebieden en de beleidsgebieden Citymarketing en Delft Kennisstad

F.    Het evenement past in een evenementenjaarplan dat een evenwichtig beeld geeft van over het jaar en de seizoenen verdeelde evenementen. Dit evenwicht wordt niet verstoord door ongewenste concentratie van dezelfde soorten van evenementen in een kort tijdsbestek, het ongewenst gelijktijdig plaatsvinden van meerdere evenementen, ook wanneer deze evenementen zich onderscheiden in soort of doelgroep, of wanneer deze evenementen elkaar door allerlei omstandigheden (bijvoorbeeld geluid, grote publiekstoeloop, concurrentie) verstoren.

 

II.

Aan één of meer van de volgende criteria moet voorts in voldoende mate worden voldaan:

A.   samenwerking tussen verschillende organisaties en of inzet van vrijwilligers

B.   innovatief/ origineel, het evenement is vernieuwend in zijn opzet, thematiek, of doelgroep.

C.   het evenement heeft een culturele binding met Delft of past in het historisch perspectief van de stad.

 

De adviescommissie selecteert aan de hand van de hiervoor onder I. en II. genoemde criteria en brengt een prioritering aan, gebaseerd op het door burgemeester en wethouders vastgestelde maximum aantal te subsidiëren categorie A-evenementen, met inachtneming van spreiding in tijd, spreiding in soort/ diversiteit en spreiding in doelgroep. De adviescommissie maakt bij de beoordeling gebruik van een door burgemeester en wethouders vast te stellen formulier.

 

Artikel 4. Nadere regels procedure subsidieverstrekking categorie B - evenementen

Artikel 4.1 Intentieverklaring

 

1.   De gemeente en de organisatie van het B- evenement ondertekenen een intentieverklaring waarin staat welke subsidiebijdragen en andere ondersteunende handelingen het evenement van de gemeente kan verwachten.

2.   Tevens staat in de intentieverklaring welke tegenprestaties de gemeente verwacht voor de subsidie. Wanneer het B- evenement niet voldoet aan de afgesproken prestaties of wanneer de organisatie rondom het evenement te kort schiet op grond van financiële en of organisatorische deugdelijkheid kan de intentieverklaring worden ingetrokken.

3.   De aanvrager van een aangewezen categorie B-evenement dient jaarlijks vóór 31 december voorafgaande aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, bij burgemeester en wethouders formeel een aanvraag om subsidie voor het evenement in.

 

Artikel 4.2 Vaststelling en criteria categorie B- evenementen

1.   De raad bepaalt op voorstel van burgemeester en wethouders welke evenementen in aanmerking komen voor de categorie B-status. Hiervoor komen maximaal 3 evenementen gelijktijdig in aanmerking.

2.   Burgemeester en wethouders selecteren uit het reeds bestaande evenementenaanbod na openbare inschrijving welke evenementen in aanmerking komen voor een B-status.

3.   Categorie B- evenementen worden op de volgende criteria beoordeeld:

A.  Een B-evenement heeft bovenlokale uitstraling.

B.  De vorm van de B-evenementen valt onder een paraplufilosofie met trefwoorden als stijl, onderscheidend, allure, dynamiek, geschikt voor relatiemarketing en gastheerschap[1] en een zo groot mogelijke eenduidigheid qua gezicht/uitstraling. Het B-evenement levert een bijdrage aan het cultureel klimaat van Delft.

C. Een evenement dat voor de B-status in aanmerking wil komen ,dient al meer keren in Delft te zijn georganiseerd en wordt beleefd als een gevestigd evenement. Daarnaast heeft de organisatie blijk gegeven van goed organisatie-vermogen en het voeren van een degelijke boekhouding.

D. Een B-evenement heeft stadspromotionele meerwaarde.

E.  Een B-evenement levert een aantoonbare bijdrage aan de stedelijke economie.

F.  Een B-evenement verzorgt zelf actief de lokale, regionale, nationale en waar mogelijk internationale promotie.

G. Er is een Delftse inbreng op het gebied van de organisatie qua bemensing en gebruik van locaties. Bij de bepaling van de locaties is het verder van belang dat er een relatie wordt gelegd met de economische en beeldvormende effecten voor de stad die van een evenement uit kunnen gaan.

H.  Over de gehele linie is er sprake van dat B-evenementen met andere partijen samenwerken, hetzij lokaal en/of regionaal. Het verdient aanbeveling deel uit te maken van regionaal of zelfs (inter-)nationaal netwerk.

 

Artikel 5 Overgangs- en slotbepalingen.

 

5.1 Inwerkingtreding en citeertitel.

1.   Deze uitvoeringsregeling  treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

2.   Deze uitvoeringsregeling kan aangehaald worden als "Uitvoeringsregeling Activiteitensubsidie stedelijke Evenementen".

 

5.2 Overgangsrecht.

Aanvragen voor evenementen welke plaatsvinden in het jaar 2000 worden behandeld met inachtneming van het bepaalde in deze uitvoeringsregeling.

 

5.3. Onvoorziene omstandigheden.

In gevallen waarin de wet, de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten en de Uitvoeringsregeling niet voorzien beslissen burgemeester en wethouders.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van  12 juni 2001.

 

 

                                                , burgemeester.

 

 

 

                                                , secretaris.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 juni 2001.

 

 

 

                                                , burgemeester.

 

 

 

                                                , secretaris.



[1] Delftse Ontvangsten: bedrijven worden in de gelegenheid gesteld om hun belangrijke relaties kennis te laten maken met de mogelijkheden en faciliteiten van Delft. Ook eigen bedrijfsactiviteiten van de gemeente vallen hieronder.