Stuk
148 I
01/021244
Delft,
28 augustus 2001.
Onderwerp:
vaststelling van de Verordening voor
de
commissie straatnaamgeving
2001.
Aan
de gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
Het
toekennen van namen aan straten en wijken is een bevoegdheid van de
gemeenteraad. Daarbij is de gemeenteraad niet gebonden aan wetgeving,
voorschriften of richtlijnen van hogere overheden. Het college van burgemeester en wethouders bereidt de voorstellen
voor en laat zich hierbij sinds jaar en dag adviseren door een Commissie voor
de straatnaamgeving. Deze commissie adviseert het college van burgemeester en
wethouders over straatnaamgeving, wijk- en buurtindeling, wijknummering en
postcodeaanduiding. Het college van burgemeester en wethouders bereidt
vervolgens op basis van een advies van de commissie het raadsbesluit voor.
Deze
werkwijze is vastgelegd in artikel 2 van de Verordening op de benoeming van de
openbare ruimte en de toekenning van straatnaamgeving en huisnummering.
Sinds
1962 bestaat in Delft een Commissie van advies inzake straatnaamgeving. De samenstelling
en werkwijze hebben in de loop der jaren verschillende wijzigingen ondergaan.
Vanaf 1990 is de betrokkenheid van de gemeenteraad bij het onderwerp
straatnaamgeving vergroot door de benoeming van raadsleden in de commissie.
In
1994 is besloten tot het instellen van een aparte vaste commissie van advies en
bijstand voor dit onderwerp ex artikel 91 van de Gemeentewet. De Verordening
voor de commissie straatnaamgeving 1994 regelt de samenstelling, de taak en de
werkwijze van de commissie. De commissie bestaat thans uit het lid van het
college dat de straatnaamgeving in portefeuille heeft en drie leden van de
gemeenteraad. De commissie wordt bijgestaan door de gemeentearchivaris en
eventuele andere derden. Een ambtelijk secretaris ondersteunt de commissie.
Inmiddels
is de verordening op enkele onderdelen verouderd, onder meer in verband met de
reorganisatie van het gemeentelijk apparaat. In de huidige verordening wordt
nog uitgegaan van de voor 1 maart 2000 bestaande dienstenstructuur. Om die reden diende de verordening te worden
herzien. Deze herziening is tevens aangegrepen om de werkwijze van de commissie
en de advisering door de diverse technische disciplines en instanties (politie,
brandweer, PTT e.d.) opnieuw te beoordelen.
Ten
aanzien van de werkwijze van de commissie is geconstateerd dat deze zodanig
verschilt van die van de andere vaste raadscommissies van advies en bijstand,
dat de vraag zich aandiende of een andere juridische grondslag dan artikel 91
van de Gemeentewet meer recht zou kunnen doen aan de praktijk.
Artikel
82 van de Gemeentewet ligt hiervoor het meest voor de hand. Dit is het algemene
artikel op grond waarvan de gemeenteraad commissies kan instellen. De raad
regelt de taken, bevoegdheden, samenstelling en wijze waarop de leden van de
raad inzage hebben in de stukken van deze commissie. De modelverordening
commissie straatnaamgeving van de VNG is overigens eveneens gebaseerd op
artikel 82 van de Gemeentewet.
Artikel
91 van de Gemeentewet stelt zwaardere eisen aan de openbaarheid en de evenwichtige
vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde groeperingen. Deze eisen
hangen samen met de rol van een vaste raadscommissie in het politieke besluitvormingsproces.
De
keuze voor een commissie op basis van artikel 82 van de Gemeentewet maakt het
ook mogelijk om de gemeentearchivaris (q.q.) als vast lid van de Commissie op
te nemen. Gelet op de betrokkenheid en deskundigheid van de gemeentearchivaris
zijn de Commissieleden van mening dat dit een wenselijke uitbreiding is.
Op
grond van de huidige verordening dient de Commissie straatnaamgeving haar
conceptadviezen om commentaar voor te leggen aan de gemeentelijke afdelingen
civiel, bouw -en woningtoezicht, burgerzaken en de brandweer alsmede aan de
politie, afdeling verkeerszaken en de PTT, bedrijfsbureau postvervoer. In de
praktijk levert dit veel vertraging op, waarbij tevens geconstateerd is dat
zich tot nu toe geen verschillende visies hebben voorgedaan.
Bij
de genoemde betrokken instanties is geďnformeerd of de huidige werkwijze naar
hun mening zou moeten worden voortgezet. Uitkomst van dit onderzoek is dat geen
van deze instanties het nog langer noodzakelijk vinden de conceptadviezen te
beoordelen. Alleen als de straatnaamgeving gevolgen heeft voor het
postcodesysteem dient PTT Post BV van tevoren geraadpleegd te worden. De
bepaling in de verordening is hieraan aangepast.
Het
opstellen van een afzonderlijk jaarverslag door de Commissie straatnaamgeving
wordt niet langer zinvol geacht, aangezien de raad alle door de Commissie
uitgebrachte adviezen kan beoordelen bij het nemen van raadsbesluiten over
straatnaamgeving.
Voorgesteld
wordt de verordening op de volgende onderdelen te wijzigen :
n
aanpassing tekst aan de nieuwe gemeentelijke organisatie
n
verordening baseren op artikel 82 van de Gemeentewet
n
de gemeentearchivaris q.q. opnemen als vast lid van de Commissie
straatnaamgeving
n
aanpassen van de bepaling over het inwinnen van adviezen bij de verschillende
instanties en deskundigen
n
vervallen van de verplichting tot het opstellen van een jaarverslag
De
wijzigingen zijn in overleg met de Commissie straatnaamgeving tot stand
gekomen.
Wij
stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie cultuur,
kennis en economie, de bijgaande ontwerpverordening voor de commissie
straatnaamgeving 2001 vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de
Verordening voor de Commissie straatnaamgeving 1994.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
H.M.C.M.
van Oorschot ,burgemeester.
N.
Roos ,secretaris.
De raad van de gemeente Delft,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28
augustus 2001;
gezien het advies van de commissie cultuur, kennis en
economie van 11 september 2001;
gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
vast te stellen de
Verordening voor de Commissie straatnaamgeving 2001
Artikel 1 De commissie
Er is een commissie van advies aan het college van
burgemeester en wethouders inzake de straatnaamgeving binnen de gemeente Delft,
hierna te noemen “de commissie”.
Artikel 2 Taak
1. De commissie brengt
gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college van burgemeester
en wethouders omtrent :
a.
het verdelen van de gemeente in wijken en buurten, al dan
niet op basis van bouwblokken en het aanduiden daarvan met nummers, zonodig
aangevuld met letters of namen;
b.
het benoemen van de openbare ruimte en gemeentelijke
bouwwerken.
2. Het college van
burgemeester en wethouders is verplicht de commissie te voorzien van ter zake
dienende informatie.
Artikel 3 Samenstelling
1 De commissie bestaat uit:
a het
lid van het college van burgemeester en wethouders dat straatnaamgeving
in zijn portefeuille heeft;
b drie door de raad uit zijn midden aan te
wijzen leden;
c een genoegzaam aantal door de raad uit zijn
midden aan te wijzen plaatsvervangende leden;
d de gemeentearchivaris.
2 Het lid genoemd onder 1 a treedt op als
voorzitter van de commissie. De commissie benoemt uit haar midden een of meer
plaatsvervangend voorzitter(s).
Artikel 4 Secretaris
1. Het college van burgemeester en
wethouders wijst de secretaris en een of meer
plaatsvervangend secretaris(sen) van de commissie aan.
2. De secretaris is geen lid van de
commissie.
Artikel 5 Zittingsduur
1. De zittingsduur van de leden, met
uitzondering van de gemeentearchivaris, is gelijk aan de zittingsperiode van de
gemeenteraad. De gemeentearchivaris is permanent lid.
2. Het lid dat de hoedanigheid op grond
waarvan hij lid van de commissie is verliest, wordt geacht met ingang van
diezelfde datum als zodanig te zijn afgetreden.
3. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen.
Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de commissie,
die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.
Artikel 6 Vergaderingen
1.
De
commissie komt bijeen:
a. wanneer de voorzitter dit nodig
acht, of
b. op schriftelijk verzoek van ten
minste twee leden van de commissie, of
c. op schriftelijk verzoek van het
college van burgemeester en wethouders.
In de gevallen bedoeld onder b. en
c. belegt de voorzitter de vergadering binnen vier weken na de dag van ontvangst
van het schriftelijke verzoek.
2. De voorzitter roept de leden
schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen
worden behandeld.
3. De commissie vergadert slechts als
ten minste drie leden, waaronder de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter,
aanwezig zijn.
4. Wanneer het vereiste aantal leden
niet aanwezig is, belegt de voorzitter zo snel mogelijk een nieuwe vergadering
en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste
vergadering kunnen beslissingen worden genomen over uit te brengen adviezen
ongeacht het aantal aanwezige leden.
5. De commissie beslist over het uit te
brengen advies met meerderheid van stemmen. Van een minderheidsstandpunt wordt
bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dit verlangt. Bij staken
van stemmen beslist de stem van de voorzitter.
Artikel 7 Inzage
stukken
1. Stukken, waaromtrent door de
commissie geheimhouding is opgelegd, liggen op de voor vertrouwelijke stukken
gebruikelijke wijze voor de leden van de gemeenteraad ter inzage.
2. Deze inzage kan slechts worden
geweigerd voor zover zij in strijd is met het openbaar belang.
Artikel 8
Deskundigenadvies
1. De commissie kan zich laten
voorlichten door ambtenaren en is ook bevoegd om derden en belanghebbenden te
horen, bij deskundigen advies of inlichtingen in te winnen en dezen zonodig uit
te nodigen daartoe bij de vergadering aanwezig te zijn.
2. Indien de adviezen gevolgen hebben
voor het postcodesysteem wint de commissie van tevoren advies in bij PTT Post
B.V., of diens rechtsopvolgers.
Artikel 9 Vergoeding
1.
De
leden en de plaatsvervangende leden ontvangen geen vergoeding voor het bijwonen
van een vergadering van de commissie.
2.
Ten aanzien van adviseurs als bedoeld in artikel 8,
eerste lid, is de Verordening geldelijke voorzieningen commissieleden Delft van
toepassing, voor zover het externe adviseurs betreft.
Artikel 10 Tekenen van stukken
1 De adviezen van de Commissie worden
ondertekend door de voorzitter en de secretaris en worden zo spoedig mogelijk
aan het college van burgemeester en wethouders uitgebracht.
2 De stukken van procedurele aard worden door
de secretaris ondertekend. De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde
stukken namens hem te ondertekenen.
Artikel 11 Slotbepalingen
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de
voorzitter van de commissie.
Artikel 12 Citeertitel en
inwerkingtreding
1
Deze
verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening voor de Commissie straatnaamgeving
2001’.
2
Deze
verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.
3. Met
de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Verordening voor de
commissie straatnaamgeving 1994.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13
september 2001.
,burgemeester.
,secretaris.
Toelichting op de
Verordening voor de commissie straatnaamgeving 2001
1 Algemeen
Straatnamen zijn om verschillende redenen van belang. Zo
maakt de indeling van een gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds
burgers en anderzijds dienstverlenende instanties als politie, brandweer,
ambulance en posterijen, zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de
indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In
vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers straatnamen voor en wordt
gesorteerd op de alfanumerieke volgorde van straatnamen.
Straatnamen ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten immers
worden toegekend aan straten. Er moeten namen worden bedacht. Daarbij dienen
deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar
zijn in de spreektaal en dienen zij in de betreffende gemeente uniek te zijn.
Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van straatnamen onontbeerlijk.
Gelet op het belang van goede straatnaamgeving en gezien de
ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling de advisering over
straatnaamgeving op te dragen aan een gemeentelijke commissie straatnaamgeving.
Gemeenten dienen bij de straatnaamgeving rekening te houden
met de afspraken die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft gemaakt met
PTT Post BV (circulairenummer 91/30,
kenmerk: AJZ/102328 d.d. 5 april 1991). De aanleiding tot deze afspraken
was het terughoudende beleid van PTT Post om wijzigingen aan te brengen in het
postcodesysteem. Er is afgesproken dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen in
de straatnaamgeving aanbrengen die tot wijzigingen in het postcodesysteem
noodzaken. Indien een gemeente zich niet aan de afspraak houdt om de straatnaamgeving
niet nodeloos te wijzigen, worden de kosten die PTT Post als gevolg hiervan
moet maken bij het gemeentebestuur in rekening gebracht.
Ook is afgesproken dat een gemeentebestuur zo spoedig
mogelijk overleg met PTT Post pleegt over zijn voornemen wijzigingen aan te
brengen in de straatnaamgeving, die gevolgen hebben voor het postcodesysteem.
De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan straten,
wijken en openbare ruimte berust ingevolge artikel 108 van de Gemeentewet bij
de gemeenteraad. Het college van burgemeester en wethouders bereidt de
voorstellen hiertoe voor. Op grond van artikel 2, lid 3, van de Verordening op
de benoeming van openbare ruimte en de toekenning van huisnummers vraagt het
college van burgemeester en wethouders het advies van de Commissie
straatnaamgeving alvorens een voorstel tot straatnaamgeving aan de gemeenteraad
voor te leggen. De samenstelling en de werkwijze van deze Commissie
straatnaamgeving worden in de onderhavige verordening geregeld.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 De commissie
Dit
artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 2 Taak
De taakomschrijving van de commissie is afgestemd op artikel
2 van de Verordening op de benoeming van de openbare ruimte en de toekenning
van straatnaamgeving en huisnummering.
Dit artikel luidt als volgt:
“Artikel 2
1. De gemeenteraad verdeelt op voordracht van burgemeester
en wethouders, de gemeente al dan niet op basis van bouwblokken, in wijken en
buurten en duidt deze aan met nummers, zonodig aangevuld met letters of namen.
2. De gemeenteraad kan op voordracht van burgemeester en
wethouders de openbare ruimte en gemeentelijke bouwwerken benoemen.
3. Alvorens burgemeester en wethouders een voorstel op
grond van lid 1 en lid 2 aan de gemeenteraad voorleggen worden zij hierover
geadviseerd door de commissie straatnaamgeving.”
Artikel 3 Samenstelling
De Commissie straatnaamgeving bestaat uit 5 leden. Als
voorzitter fungeert het lid van het college van burgemeester en wethouders dat
straatnaamgeving in portefeuille heeft. Daarnaast zijn er 3 raadsleden en de
gemeentearchivaris, die gelet op zijn betrokkenheid en deskundigheid qualitate
qua permanent lid is van de commissie.
Artikel 4 Secretaris
De secretaris en de plaatsvervangend secretaris(sen) worden
aangewezen door het college van burgemeester en wethouders. De secretaris is
geen lid van de commissie. In de praktijk fungeert een medewerker van Landmeten
als secretaris, gezien zijn specifieke deskundigheid. Het verdient aanbeveling
deze praktijk voort te zetten. Om praktische redenen is in de formulering van
het artikel niet langer een aanduiding van organisatie-onderdelen van de
gemeente opgenomen.
Artikel 5 Zittingsduur
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 6 Vergaderingen
De commissie zal in de praktijk in ieder geval door de
voorzitter of op verzoek van het college van burgemeester en wethouders bijeen
worden geroepen wanneer nieuwe straatnamen moeten worden toegekend of
straatnamen moeten worden herzien.
Artikel 7 Inzage
stukken
Artikel 82, lid 2, van de Gemeentewet schrijft dwingend voor
dat een regeling moet worden getroffen voor inzage in stukken waaromtrent door
de commissie geheimhouding is opgelegd. Deze inzage kan slechts worden
geweigerd voor zover zij in strijd is met het openbaar belang. Deze bepaling is
opgenomen met het oog op de positie van raadsminderheden die niet in een
commissie vertegenwoordigd zijn. In Delft is het gebruikelijk om vertrouwelijke
stukken ter inzage te leggen voor de gemeenteraad. De bepaling sluit aan bij
deze praktijk.
Artikel 8 Deskundigenadvies
In verband met de complexiteit van het onderwerp en de
consequenties van voorstellen tot straatnaamgeving kan het wenselijk zijn
advies in te winnen bij verschillende deskundigen en belanghebbende instanties.
Dit artikel maakt dat mogelijk.
Op grond van de in de algemene toelichting beschreven
afspraak tussen PTT Post BV en de VNG is tevens voorgeschreven dat de commissie
advies inwint bij PTT Post BV, of diens rechtsopvolgers, indien de adviezen
gevolgen hebben voor het postcodesysteem.
Artikel 9 Vergoeding
Externe adviseurs van de commissie komen in aanmerking voor
een vergoeding. Deze bepaling is overgenomen uit de huidige verordening. Er zal
dan ook geen wijziging zijn in de tot nu toe gevolgde werkwijze.
Artikel 10 Tekenen
van stukken
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 11
Slotbepalingen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 12
Citeertitel en inwerkingtreding
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.