Stuk 173                                                                                             Delft, 9 oktober 2001.

01/024156.

 

Onderwerp:     beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet ad  € 185.000,--

                     t.b.v. de planvorming herinrichting van de Markt.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

In het kader van binnenstadsmanagement is het voornemen de binnenstad in fases autoluw(plus) te maken. De raad heeft uitgesproken dat implementatie van volgende fases pas aan de orde is, na de monitoring van de effecten van fase 1. Los van de resultaten hiervan is het voor de continuïteit van het proces van belang dat de voorbereidende werkzaamheden van fase 2 doorgang vinden. Dit betreft de autoluwplus inrichting van de Markt en het realiseren van 40 bezoekersparkeerplaatsen aan de oostrand.

Een mogelijke herinrichting van de Markt is gepland in de eerste drie maanden van 2003. Wil dit haalbaar zijn dan moet uiterlijk oktober begonnen worden met de voorbereidende werkzaamheden. 

 

Hierbij treft u een projectopzet op hoofdlijnen aan.

 

Opgave

 

De opgave bestaat uit het herinrichten en het daarmee autoluw maken van de Markt. De Markt is onderdeel van het gebied autoluwplus zoals dit is gedefinieerd in de nota “Een bereikbare binnenstad”. Het plangebied bestaat uit het Marktplein, de ruimte rond het Stadhuis, de zeven ontsluitingen en de Kerkstraat. Een belangrijk kenmerk van de Markt is het multifunctionele karakter (plein, weekmarkt, terrassen, bruiloften, evenementen…..)

De belevingskwaliteit van de Markt wordt bepaald door zowel de inrichting van het horizontale vlak als de functie en de architectuur van de omliggende panden (het verticale vlak). Genoemde nota beperkt zich tot de herinrichting van het horizontale vlak.

Functioneel gezien heeft het herinrichten van de Markt een relatie met twee deelprojecten: de herinrichting van de Oude Langendijk en de aanleg van een parkeervoorziening aan de Van Renswoudestraat. Na de herinrichting worden de bussen van de Markt geweerd. De lijnbussen gaan in twee richtingen over de Oude Langendijk rijden. De toeristenbussen kunnen nu al keren op de Oude Langendijk. Alle parkeerplaatsen op de Markt worden opgeheven. Aanvankelijk wordt dit deels gecompenseerd door een tijdelijk parkeerterrein aan de Van Renswoudestraat en later door een nog te bouwen ondergrondse parkeergarage ten oosten van de Koepoortburg.

 


 

Enkele belangrijke punten uit het voorlopige programma van eisen

 

·         Markt vrij van parkeerplaatsen (Autoluw fase 2);

·         Buslijn niet meer over de Markt maar over de Oude Langendijk (Autoluw fase 1);

·         Versterking wekelijkse warenmarkt;

·         Realiseren van bewaakte fietsenstalling in aanvulling op andere stallingsfaciliteiten;

·         Ruimte en infrastructuur voor evenementen;

·         Realiseren van (betaalde) ondergrondse afvalinzamelpunten voor Horeca;

·         Openbare toiletvoorziening;

·         De mogelijkheid van bomen zal worden onderzocht;

·         Streven naar hergebruik bestratingmaterialen.

Het programma van eisen op hoofdlijnen is in bijlage 1 opgenomen.

 

Planning en bestuurlijke besluitvorming

 

De daadwerkelijk herinrichting van de Markt zal in het eerste kwartaal van 2003 worden uitgevoerd.  Deze periode in het jaar is afgesproken met ondernemers  en marktkooplieden (toeristenseizoen, de evenementenkalender).

 

Belangrijke beslispunten:

Eind april 2002: -           Goedkeuring voorlopig ontwerp door de raad.

Eind juni 2002:  -           Goedkeuring definitief ontwerp door de raad.

Eind oktober 2002         -           Kredietvotering door de raad;

                                    -          Aanbesteding en opdrachtverlening.

 

De planvoorbereiding vindt plaats in 5 fases:

1) Projectvoorbereiding

2) Voorlopig ontwerp (afronding eind maart 2002)

3) Definitief ontwerp + calculatie (afronding eind juni 2002

4) Aanbestedingsfase (afronding eind oktober 2002)

5) Uitvoeringsdraaiboek; (afronding eind november 2002)

Start uitvoering:  januari 2003.

 

Maatschappelijke interactie

 

De gemeente heeft een traditie om binnenstadsplannen op een interactieve manier te ontwikkelen.  De herinrichting van de Beestenmarkt was het begin van deze traditie. In dit kader moet de herinrichting van de Markt gezien worden als een bijzondere en uitdagende opgave. We hebben hier immers niet alleen te maken met omwonenden en ondernemers, maar ook met grote groepen van bezoekers en gebruikers van de aanliggende voorzieningen. Kortom de Markt is van iedereen. Het verkrijgen van een maatschappelijk draagvlak voor de plannen vraagt een adequate communicatiestrategie. Twee uitgangspunten zijn hierbij belangrijk. Ten eerste, dat de maatschappelijke discussie zich moet concentreren in het begin van het ontwerpproces, wanneer er nog volop ruimte is om varianten af te wegen en nieuwe gezichtspunten in te brengen. Ten tweede, dat op grond van het hiervoor genoemde tijdspad de interactieve planvorming moet plaatsvinden in de periode van november 2001 tot februari 2002.  Wij beseffen dat dit enige tijdsdruk zet op de participatie. De ervaring heeft geleerd dat de lengte van de inspraakprocedures geen maatstaf is voor de kwaliteit van de plannen.

In een vroeg stadium van de planvorming zal een workshop worden georganiseerd waarvoor direct betrokkenen bij de Markt, zoals bewoners van de Markt, winkeliers, horecaondernemers, vertegenwoordigers van de weekmarkt, stadhuis, kerkvoogdij,  tegelijkertijd worden uitgenodigd.  Tevens zal aan alle inwoners van Delft de gelegenheid worden geboden, bijvoorbeeld middels een inloopbijeenkomst, op de ontwerpvarianten en sfeerbeelden te reageren en ideeën en wensen kenbaar te maken.

Nadat de meest wenselijke variant, met inachtneming van reacties en wensen, verder is uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp is een tweede bijeenkomst met direct betrokkenen voorzien. Het definitief ontwerp zal in een nader uit te werken vorm aan alle delftenaren worden voorgelegd, om te laten zien op welke wijze hun inbreng tijdens de inspraak in het definitief ontwerp is verwerkt.

 

Projectorganisatie

 

Gelet op de soort opgave wordt gekozen voor het opzetten van een projectorganisatie. In het projectteam zijn de betrokken ambtelijke disciplines vertegenwoordigd. De wethouder van duurzaamheid is bestuurlijk verantwoordelijk en het vakteam projecten verzorgt de project-leiding. De projectleider is verantwoordelijk voor de planning, de voortgangs- en budget-bewaking, de communicatie en de voorbereiding van de besluitvorming. Voor het ontwerp wordt het bureau Alle Hosper ingezet.

 

Relatie met andere projecten / activiteiten

 

Het succes van een herinrichting van de Markt wordt mede bepaald door:

·         De omvang (m2) en uitstraling van de terrassen (terrassenbeleid);

·         De omvang en aard van de evenementen (evenementenbeleid);

·         De aankleding en staat van onderhoud van de gevels rond de markt;

·         De kwaliteitsslag in de weekmarkt.

 

Uitvoeringsdraaiboek en externe communicatie

 

Het is onvermijdelijk dat de uitvoering van de herinrichting gepaard gaat met diverse vormen van overlast. Gezien de vele belangen die hier in het geding zijn, zal de gemeente zich inspannen deze overlast zoveel mogelijk te beperken. Er wordt een gedetailleerd uitvoerings-draaiboek gemaakt dat mede gebaseerd is op de ervaringen uit autoluw fase 1. Ook wordt hierin aangegeven op welke wijze aan de in- en externe communicatie over het project wordt vormgegeven. Het draaiboek voorziet eveneens in een scenario van een koninklijke bijzetting.

 

Voorbereidingskosten

 

Voor de ontwerpopdracht van de Markt is gekozen voor een samenwerking tussen gemeente en het bureau Alle Hosper.

In totaal is met de voorbereidingkosten een bedrag van € 185.000 gemoeid.

Er is in de Zomernota 2002 – 2005 en in het meerjarenprogramma ISV  € 1.260.000 (ƒ 2.780.000) gereserveerd voor de herinrichting van de Markt.

 

Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Cultuur, Kennis & Economie stellen wij u voor een krediet van € 185.000 beschikbaar te stellen en hiertoe vast te stellen de 51e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2001.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot              ,burgemeester.

 

 

N. Roos                                    ,secretaris.