Stuk 173 Delft,
9 oktober 2001.
01/024156.
Onderwerp: beschikbaar stellen van een
voorbereidingskrediet ad € 185.000,--
t.b.v. de planvorming
herinrichting van de Markt.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
In het kader van binnenstadsmanagement is het voornemen de
binnenstad in fases autoluw(plus) te maken. De raad heeft uitgesproken dat
implementatie van volgende fases pas aan de orde is, na de monitoring van de
effecten van fase 1. Los van de resultaten hiervan is het voor de continuïteit
van het proces van belang dat de voorbereidende werkzaamheden van fase 2
doorgang vinden. Dit betreft de autoluwplus inrichting van de Markt en het
realiseren van 40 bezoekersparkeerplaatsen aan de oostrand.
Een mogelijke herinrichting van de Markt is gepland in de
eerste drie maanden van 2003. Wil dit haalbaar zijn dan moet uiterlijk oktober
begonnen worden met de voorbereidende werkzaamheden.
Hierbij treft u een projectopzet op hoofdlijnen aan.
Opgave
De opgave bestaat uit het herinrichten en het daarmee
autoluw maken van de Markt. De Markt is onderdeel van het gebied autoluwplus
zoals dit is gedefinieerd in de nota “Een bereikbare binnenstad”. Het
plangebied bestaat uit het Marktplein, de ruimte rond het Stadhuis, de zeven
ontsluitingen en de Kerkstraat. Een belangrijk kenmerk van de Markt is het multifunctionele
karakter (plein, weekmarkt, terrassen, bruiloften, evenementen…..)
De belevingskwaliteit van de Markt wordt bepaald door zowel
de inrichting van het horizontale vlak als de functie en de architectuur van de
omliggende panden (het verticale vlak). Genoemde nota beperkt zich tot de
herinrichting van het horizontale vlak.
Functioneel gezien heeft het herinrichten van de Markt een
relatie met twee deelprojecten: de herinrichting van de Oude Langendijk en de
aanleg van een parkeervoorziening aan de Van Renswoudestraat. Na de
herinrichting worden de bussen van de Markt geweerd. De lijnbussen gaan in twee
richtingen over de Oude Langendijk rijden. De toeristenbussen kunnen nu al
keren op de Oude Langendijk. Alle parkeerplaatsen op de Markt worden opgeheven.
Aanvankelijk wordt dit deels gecompenseerd door een tijdelijk parkeerterrein
aan de Van Renswoudestraat en later door een nog te bouwen ondergrondse
parkeergarage ten oosten van de Koepoortburg.
Enkele
belangrijke punten uit het voorlopige programma van eisen
·
Markt vrij van parkeerplaatsen (Autoluw fase 2);
·
Buslijn niet meer over de Markt maar over de Oude Langendijk
(Autoluw fase 1);
·
Versterking wekelijkse warenmarkt;
·
Realiseren van bewaakte fietsenstalling in aanvulling op
andere stallingsfaciliteiten;
·
Ruimte en infrastructuur voor evenementen;
·
Realiseren van (betaalde) ondergrondse afvalinzamelpunten
voor Horeca;
·
Openbare toiletvoorziening;
·
De mogelijkheid van bomen zal worden onderzocht;
·
Streven naar hergebruik bestratingmaterialen.
Het programma van eisen op hoofdlijnen is in bijlage 1
opgenomen.
Planning
en bestuurlijke besluitvorming
De daadwerkelijk herinrichting van de Markt zal in het
eerste kwartaal van 2003 worden uitgevoerd.
Deze periode in het jaar is afgesproken met ondernemers en marktkooplieden (toeristenseizoen, de
evenementenkalender).
Belangrijke beslispunten:
Eind april 2002: - Goedkeuring voorlopig ontwerp door de
raad.
Eind juni 2002: - Goedkeuring definitief ontwerp door
de raad.
Eind oktober 2002 - Kredietvotering door de raad;
- Aanbesteding en opdrachtverlening.
De planvoorbereiding vindt plaats in 5 fases:
1) Projectvoorbereiding
2) Voorlopig ontwerp (afronding eind maart 2002)
3) Definitief ontwerp + calculatie (afronding eind juni 2002
4) Aanbestedingsfase (afronding eind oktober 2002)
5) Uitvoeringsdraaiboek; (afronding eind november 2002)
Start uitvoering:
januari 2003.
De gemeente heeft een traditie om binnenstadsplannen op een
interactieve manier te ontwikkelen. De
herinrichting van de Beestenmarkt was het begin van deze traditie. In dit kader
moet de herinrichting van de Markt gezien worden als een bijzondere en uitdagende
opgave. We hebben hier immers niet alleen te maken met omwonenden en ondernemers,
maar ook met grote groepen van bezoekers en gebruikers van de aanliggende
voorzieningen. Kortom de Markt is van iedereen. Het verkrijgen van een
maatschappelijk draagvlak voor de plannen vraagt een adequate communicatiestrategie.
Twee uitgangspunten zijn hierbij belangrijk. Ten eerste, dat de
maatschappelijke discussie zich moet concentreren in het begin van het ontwerpproces,
wanneer er nog volop ruimte is om varianten af te wegen en nieuwe gezichtspunten
in te brengen. Ten tweede, dat op grond van het hiervoor genoemde tijdspad de interactieve
planvorming moet plaatsvinden in de periode van november 2001 tot februari
2002. Wij beseffen dat dit enige
tijdsdruk zet op de participatie. De ervaring heeft geleerd dat de lengte van
de inspraakprocedures geen maatstaf is voor de kwaliteit van de plannen.
In een vroeg stadium van de planvorming zal een workshop
worden georganiseerd waarvoor direct betrokkenen bij de Markt, zoals bewoners
van de Markt, winkeliers, horecaondernemers, vertegenwoordigers van de
weekmarkt, stadhuis, kerkvoogdij,
tegelijkertijd worden uitgenodigd.
Tevens zal aan alle inwoners van Delft de gelegenheid worden geboden, bijvoorbeeld
middels een inloopbijeenkomst, op de ontwerpvarianten en sfeerbeelden te reageren
en ideeën en wensen kenbaar te maken.
Nadat de meest wenselijke variant, met inachtneming van
reacties en wensen, verder is uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp is een
tweede bijeenkomst met direct betrokkenen voorzien. Het definitief ontwerp zal
in een nader uit te werken vorm aan alle delftenaren worden voorgelegd, om te
laten zien op welke wijze hun inbreng tijdens de inspraak in het definitief
ontwerp is verwerkt.
Projectorganisatie
Gelet op de soort opgave wordt gekozen voor het opzetten van
een projectorganisatie. In het projectteam zijn de betrokken ambtelijke
disciplines vertegenwoordigd. De wethouder van duurzaamheid is bestuurlijk
verantwoordelijk en het vakteam projecten verzorgt de project-leiding. De
projectleider is verantwoordelijk voor de planning, de voortgangs- en
budget-bewaking, de communicatie en de voorbereiding van de besluitvorming.
Voor het ontwerp wordt het bureau Alle Hosper ingezet.
Het succes van een herinrichting van de Markt wordt mede
bepaald door:
·
De omvang (m2) en uitstraling van de terrassen
(terrassenbeleid);
·
De omvang en aard van de evenementen (evenementenbeleid);
·
De aankleding en staat van onderhoud van de gevels rond de
markt;
·
De kwaliteitsslag in de weekmarkt.
Het is onvermijdelijk dat de uitvoering van de herinrichting
gepaard gaat met diverse vormen van overlast. Gezien de vele belangen die hier
in het geding zijn, zal de gemeente zich inspannen deze overlast zoveel
mogelijk te beperken. Er wordt een gedetailleerd uitvoerings-draaiboek gemaakt
dat mede gebaseerd is op de ervaringen uit autoluw fase 1. Ook wordt hierin
aangegeven op welke wijze aan de in- en externe communicatie over het project
wordt vormgegeven. Het draaiboek voorziet eveneens in een scenario van een
koninklijke bijzetting.
Voor de ontwerpopdracht van de Markt is gekozen voor een
samenwerking tussen gemeente en het bureau Alle Hosper.
In totaal is met de voorbereidingkosten een bedrag van €
185.000 gemoeid.
Er is in de Zomernota 2002 – 2005 en in het
meerjarenprogramma ISV € 1.260.000
(ƒ 2.780.000) gereserveerd voor de herinrichting van de Markt.
Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie
Cultuur, Kennis & Economie stellen wij u voor een krediet van € 185.000
beschikbaar te stellen en hiertoe vast te stellen de 51e wijziging
van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2001.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.