Stuk 211                                                                                           Delft, 4 december 2001.

01/031052

 

Onderwerp:     Beschikbaar stellen van een krediet van € 120.250,--

                     (f 265.000,--) t.b.v. een autoluwe herinrichting van de

                     Oude Langendijk inclusief een tweezijdige busroute.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

De 1e fase van de autoluwe herinrichting van de binnenstad is voor een groot deel gereali­seerd. Dit geldt nog niet voor de Oude Langendijk (tussen Wijnhaven en keerlus). Op 9 oktober jl. is er een workshop geweest waar de gemeentelijke randvoorwaarden en een inrichtingsvoorstel zijn toegelicht. De randvoorwaarden komen voort uit de parkeernota “een bereikbare binnenstad” (raad 29-6-’00) en het fietsaktieplan (raad 25-11-‘99) en luiden:

- de Oude Langendijk wordt autoluw;

- de lijnbus gaat “om beurten” in twee richtingen over de Oude Langendijk rijden over één rijstrook;

- voor (brom)fietsers wordt tweerichtingverkeer ingesteld;

- de parkeerplaatsen vervallen.

 

Tijdens de workshop zijn door aanwezigen kritische vragen gesteld over de legitimiteit van de besluitvorming, dat de lijnbus tweezijdig over de Oude Langendijk gaat rijden (zie het voor u ter inzage gelegde verslag, bijlage 1). Gevraagd werd om een nadere toelichting op deze besluitvorming en notulen. Bij nadere analyse bleek dat, hoewel in eerdere relevante besluitvormingsdocumenten deze optie steeds als meest waarschijnlijke is genoemd,  er geen sprake is van een expliciet voorstel en besluit (zie de voor u ter inzage gelegde bijlage 2). Deze nota voorziet hierin alsnog.

 

Het voorstel voor een tweezijdige busroute over de Oude Langendijk heeft een rechtstreekse relatie met de herinrichting van de Markt. Op 25 oktober jl. heeft uw raad ingestemd met het projectplan en programma van eisen (PvE). Wat betreft het openbaar vervoer zegt het PvE “bus over de Oude Langendijk, niet meer over de Markt”.  In de huidige situatie rijdt de bus met een kwartierfrequentie in westelijke richting over de Markt  en in oostelijke rich­ting over de Oude Langendijk. Het betreft lijn 60 van Voorhof naar Nootdorp en lijn 62 van Tanthof naar Nootdorp.

 

Om verschillende redenen is het wenselijk dat de lijnbus niet meer over de Markt rijdt:

-        mogelijkheid om de weekmarkt een kwaliteitsimpuls te geven met name door een naar bui­ten gekeerde opstelling en een looproute langs de buitenzijde;

-        ruimere mogelijkheden bij de herinrichting van de Markt. Zo vormt bijvoorbeeld nu de rijloper een scherpe scheiding tussen plein en gevel. Als de lijnbus er niet meer rijdt kan bij de herinrichting het pleinprofiel doorlopen tot aan de bebouwing/privéstoepen;

-        hinderlijke situatie dat de bus tijdens de weekmarkt tussen het publiek door moet rijden;

-        de bus ondervind hinder van de weekmarkt (opstoppingen);

-        bij evenementen moet de bus een omleidingsroute rijden (via Beestenmarkt);

-        de dubbele draai vanaf de Markt richting Peperstraat vervalt (bij deze draai neemt de bus de vol­ledige Oude Langendijk in beslag met als gevolg opstoppingsrisico en gevaarlijke situa­ties).

 

 

Wat zijn alternatieven wanneer de busroute niet meer over de Markt rijdt?

-   laten vervallen van de lijnvoering. Geen optie: het is essentieel dat het centrum van Delft door een volwaardige openbaar vervoerlijn ontsloten blijft;

-   lijnvoering via Beestenmarkt en In de Veste. Geen alternatief: het aantal bussen per uur over de Beestenmarkt zou verdrievoudigen! Ook zou de bediening van het noordelijk deel van de binnenstad aanzienlijk verslechteren. De loopafstand van b.v. de Choorstraat naar de dichtstbijzijnde halte zou met bijna 150 meter toenemen tot 400 à 450 meter;

-   bus in twee richtingen over de Oude Langendijk. Dit alternatief is verder uitgewerkt. 

 

Een tweezijdige busroute over de Oude Langendijk heeft een aantal consequenties voor de inrichting van de openbare ruimte:

-   er moet een doorsteek worden gerealiseerd op de Oude Langendijk ter hoogte van het Blauwe hart. Hierdoor vervallen twee invalidenparkeerplaatsen, waarvoor compensatie wordt gevonden op de direct daarnaast gelegen parkeervakken;

- in tegenstelling tot andere autoluwe gebieden wordt er op de Oude langendijk een niveauverschil aangebracht tussen voetgangersgedeelte en rijloper. Dit uit oogpunt van veiligheid van het winkelend publiek. Dit vraagt overigens om een nieuw verkeersbesluit (zie bijlage 2, punt 4);

- een aparte suggestiestrook voor het (brom)fietsverkeer van oost naar west;

- laden en lossen moet deels op het trottoir plaatsvinden i.v.m. de vrije doorgang van de bus (laad/losplaatsen worden in de bestrating gemarkeerd).

 

Tijdens de workshop is op diverse punten kritiek geleverd op het gepresenteerde inrichtings­voorstel. Dit heeft geleid tot een aantal aanpassingen in het ontwerp en aanvullende afspra­ken met Connexxion, waardoor op de volgende punten ons inziens aan de kritiek tegemoet wordt gekomen:

-   bussen, brommers en laad/losverkeer moeten stapvoets rijden;

-   er wordt kleiner en schoner materieel ingezet. De nieuwe bus is 1.36 meter korter, 12 cm smaller, 2,5 ton lichter (dus veel  minder trillingen), heeft een schone, stillere motor en een verlaagde instap (zie de voor u ter inzage gelegde bijlage 3). Connexxion heeft onlangs 12 van deze bussen aangeschaft. Voor 100% zijn deze inmiddels ingezet op lijn 61 (Beestenmarkt). Voor de route Oude Langendijk is reeds nu voor 25% klein materieel ge­garandeerd. Tevens zijn er afspraken gemaakt dat op termijn alle ritten met klein en schoon materieel worden uitgevoerd. Gestreefd wordt naar eind 2002;

-   bussen komen elkaar op de Oude Langendijk niet tegen. Dit is geregeld middels de dienst­regeling. Dreigt dit wel (b.v. doordat de Koepoortbrug open is) dan nemen de chauffeurs mobiel met elkaar contact op. Dit is overigens niet nieuw. Ook momenteel staan de chauffeurs al met elkaar in contact. De principe afspraak is dat de bus richting Koepoortbrug voorrang heeft en de bus richting Peperstraat wacht op de doorsteek bij het Blauwe hart;

-   het is uitsluitend voor bestemmingsverkeer t.b.v. laden/lossen en halen/brengen op de Oude Langedijk zelf toegestaan vanaf de Markt linksaf de Oude Lan­gendijk op te rijden. Al het overig verkeer verlaat het autoluwgebied via de poller richting Peperstraat (deze poller is géén ingang voor laad/losverkeer);

-   geen verlaagde stoepband bij laad- en losplekken vanwege het risico dat (brom)fietsers het trottoir opschieten. Over de gehele lengte komt een trottoirband van ± 8 cm hoog;

-   geen verhoogd plateau bij het passeerpunt ter hoogte van de Peperstraat (i.v.m. trillingen)

-   er wordt géén tweerichtingsverkeer voor de Delftpendel ingesteld. Deze blijft van oost naar west over de Markt rijden;

-   behalve bij het Blauwe Hart wordt er ook een voorrangsregeling ingesteld bij de doorsteek Markt/Oude Langendijk.

 

Met de keuze voor een tweezijdige busroute over de Oude Langendijk wordt bereikt:

-   dat de knelpunten in de huidige lijnvoering via de Markt vervallen;

-   er geen beperkende randvoorwaarde is voor verbetering van de donderdagmarkt;

-   de inrichtingsmogelijkheden van de Markt aanzienlijk verruimd worden.

De consequentie voor de Oude Langendijk is dat er 4 x per uur een bus extra rijdt. Het spreekt voor zich dat het voor bewoners en ondernemers van de Oude Langendijk aantrek­kelijker is, wanneer de bus eenzijdig over de Oude Langendijk zou blijven rijden.

Ten opzichte van de huidige situatie zal er echter veel minder verkeer over de Oude Lan­gendijk gaan rijden. In combinatie met alle andere maatregelen verwachten wij dat de leef­baarheid en het economisch klimaat per saldo verbetert. Voorgesteld wordt dan ook om in te stemmen met een tweezijdige lijnvoering van de bus over de Langendijk en een autoluwe herinrichting conform de voor u ter inzage gelegde inrichtingstekening d.d. 13-11-2001. In de nieuwe inrichting wordt het trottoir over een lengte van ruim 100 meter  gemiddeld zo’n 0.95 meter breder (totaal een toename van 25%). De breedte varieert van 2.40 tot 3.90 meter. De rijstrook van de bus bedraagt  3.00 meter en de fietsstrook  1.50 meter. De plan­ning is de werkzaamheden in het 1e kwartaal 2002 uit te voeren.

 

De totale kosten van de werkzaamheden bedragen € 120.250,--  (ƒ 265.000,--). Uit de onderhoudsbegroting van Stadsbeheer/Civiel wordt € 29.500 gefinancierd (ƒ 65.000,--). De kosten om de (brom) fietsstrook te realiseren bedragen € 13.610 (ƒ 30.000,--). Deze worden gefinancierd uit het fietsaktieplan. De meerkosten als gevolg van de herinrichting bedragen  € 77.140 (ƒ 170.000). Deze kunnen worden gefinancierd uit het investeringsplan binnenstadsmanagement. Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie cultuur, kennis en economie stellen wij u voor een krediet van  € 120.250 beschikbaar te stellen en hiertoe vast te stellen de 57e  wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2001 en te besluiten tot een autoluwe herinrichting van de Oude Langendijk inclusief een tweezijdige busroute.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot                  ,burgemeester

 

 

 

N. Roos                                        ,secretaris