Stuk 211 Delft,
4 december 2001.
01/031052
Onderwerp: Beschikbaar stellen van een krediet van €
120.250,--
(f 265.000,--) t.b.v. een
autoluwe herinrichting van de
Oude Langendijk inclusief
een tweezijdige busroute.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
De 1e fase van de autoluwe herinrichting van de
binnenstad is voor een groot deel gerealiseerd. Dit geldt nog niet voor de
Oude Langendijk (tussen Wijnhaven en keerlus). Op 9 oktober jl. is er een
workshop geweest waar de gemeentelijke randvoorwaarden en een inrichtingsvoorstel
zijn toegelicht. De randvoorwaarden komen voort uit de parkeernota “een bereikbare
binnenstad” (raad 29-6-’00) en het fietsaktieplan (raad 25-11-‘99) en luiden:
- de Oude Langendijk wordt autoluw;
- de lijnbus gaat “om beurten” in
twee richtingen over de Oude Langendijk rijden over één rijstrook;
- voor (brom)fietsers wordt tweerichtingverkeer ingesteld;
- de parkeerplaatsen vervallen.
Tijdens de workshop zijn door aanwezigen kritische vragen
gesteld over de legitimiteit van de besluitvorming, dat de lijnbus tweezijdig
over de Oude Langendijk gaat rijden (zie het voor u ter inzage gelegde verslag,
bijlage 1). Gevraagd werd om een nadere toelichting op deze besluitvorming en
notulen. Bij nadere analyse bleek dat, hoewel in eerdere relevante besluitvormingsdocumenten
deze optie steeds als meest waarschijnlijke is genoemd, er geen sprake is van een expliciet voorstel
en besluit (zie de voor u ter inzage gelegde bijlage 2). Deze nota voorziet hierin
alsnog.
Het voorstel voor een tweezijdige busroute over de Oude
Langendijk heeft een rechtstreekse relatie met de herinrichting van de Markt.
Op 25 oktober jl. heeft uw raad ingestemd met het projectplan en programma van
eisen (PvE). Wat betreft het openbaar vervoer zegt het PvE “bus over de Oude
Langendijk, niet meer over de Markt”.
In de huidige situatie rijdt de bus met een kwartierfrequentie in
westelijke richting over de Markt en in
oostelijke richting over de Oude Langendijk. Het betreft lijn 60 van Voorhof
naar Nootdorp en lijn 62 van Tanthof naar Nootdorp.
Om verschillende redenen is het wenselijk dat de lijnbus
niet meer over de Markt rijdt:
-
mogelijkheid
om de weekmarkt een kwaliteitsimpuls te geven met name door een naar buiten
gekeerde opstelling en een looproute langs de buitenzijde;
-
ruimere
mogelijkheden bij de herinrichting van de Markt. Zo vormt bijvoorbeeld nu de
rijloper een scherpe scheiding tussen plein en gevel. Als de lijnbus er niet
meer rijdt kan bij de herinrichting het pleinprofiel doorlopen tot aan de
bebouwing/privéstoepen;
-
hinderlijke
situatie dat de bus tijdens de weekmarkt tussen het publiek door moet rijden;
-
de bus
ondervind hinder van de weekmarkt (opstoppingen);
-
bij
evenementen moet de bus een omleidingsroute rijden (via Beestenmarkt);
-
de
dubbele draai vanaf de Markt richting Peperstraat vervalt (bij deze draai neemt
de bus de volledige Oude Langendijk in beslag met als gevolg opstoppingsrisico
en gevaarlijke situaties).
Wat zijn alternatieven wanneer de busroute niet meer over de
Markt rijdt?
- laten vervallen van de lijnvoering.
Geen optie: het is essentieel dat het centrum van Delft door een volwaardige
openbaar vervoerlijn ontsloten blijft;
- lijnvoering via Beestenmarkt en In
de Veste. Geen alternatief: het aantal bussen per uur over de Beestenmarkt zou
verdrievoudigen! Ook zou de bediening van het noordelijk deel van de binnenstad
aanzienlijk verslechteren. De loopafstand van b.v. de Choorstraat naar de dichtstbijzijnde
halte zou met bijna 150 meter toenemen tot 400 à 450 meter;
- bus in twee richtingen over de Oude
Langendijk. Dit alternatief is verder uitgewerkt.
Een tweezijdige busroute over de Oude Langendijk heeft een
aantal consequenties voor de inrichting van de openbare ruimte:
-
er
moet een doorsteek worden gerealiseerd op de Oude Langendijk ter hoogte van het
Blauwe hart. Hierdoor vervallen twee invalidenparkeerplaatsen, waarvoor
compensatie wordt gevonden op de direct daarnaast gelegen parkeervakken;
- in tegenstelling tot andere
autoluwe gebieden wordt er op de Oude langendijk een niveauverschil aangebracht
tussen voetgangersgedeelte en rijloper. Dit uit oogpunt van veiligheid van het
winkelend publiek. Dit vraagt overigens om een nieuw verkeersbesluit (zie
bijlage 2, punt 4);
- een aparte suggestiestrook voor
het (brom)fietsverkeer van oost naar west;
- laden en lossen moet deels op het
trottoir plaatsvinden i.v.m. de vrije doorgang van de bus (laad/losplaatsen
worden in de bestrating gemarkeerd).
Tijdens
de workshop is op diverse punten kritiek geleverd op het gepresenteerde
inrichtingsvoorstel. Dit heeft geleid tot een aantal aanpassingen in het
ontwerp en aanvullende afspraken met Connexxion, waardoor op de volgende punten
ons inziens aan de kritiek tegemoet wordt gekomen:
-
bussen, brommers en laad/losverkeer moeten stapvoets rijden;
-
er wordt kleiner en schoner materieel ingezet. De nieuwe bus is 1.36
meter korter, 12 cm smaller, 2,5 ton lichter (dus veel minder trillingen), heeft een schone, stillere
motor en een verlaagde instap (zie de voor u ter inzage gelegde bijlage 3). Connexxion
heeft onlangs 12 van deze bussen aangeschaft. Voor 100% zijn deze inmiddels
ingezet op lijn 61 (Beestenmarkt). Voor de route Oude Langendijk is reeds nu
voor 25% klein materieel gegarandeerd. Tevens zijn er afspraken gemaakt dat op
termijn alle ritten met klein en schoon materieel worden uitgevoerd. Gestreefd
wordt naar eind 2002;
-
bussen komen elkaar op de Oude Langendijk niet tegen. Dit is geregeld
middels de dienstregeling. Dreigt dit wel (b.v. doordat de Koepoortbrug open
is) dan nemen de chauffeurs mobiel met elkaar contact op. Dit is overigens niet
nieuw. Ook momenteel staan de chauffeurs al met elkaar in contact. De principe
afspraak is dat de bus richting Koepoortbrug voorrang heeft en de bus richting
Peperstraat wacht op de doorsteek bij het Blauwe hart;
-
het is uitsluitend voor bestemmingsverkeer t.b.v. laden/lossen en
halen/brengen op de Oude Langedijk zelf toegestaan vanaf de Markt linksaf de
Oude Langendijk op te rijden. Al het overig verkeer verlaat het autoluwgebied
via de poller richting Peperstraat (deze poller is géén ingang voor
laad/losverkeer);
-
geen verlaagde stoepband bij laad- en losplekken vanwege het risico dat
(brom)fietsers het trottoir opschieten. Over de gehele lengte komt een
trottoirband van ± 8 cm hoog;
-
geen verhoogd plateau bij het passeerpunt ter hoogte van de Peperstraat
(i.v.m. trillingen)
-
er wordt géén tweerichtingsverkeer voor de Delftpendel ingesteld. Deze
blijft van oost naar west over de Markt rijden;
-
behalve bij het Blauwe Hart wordt er ook een voorrangsregeling ingesteld
bij de doorsteek Markt/Oude Langendijk.
Met de keuze voor een tweezijdige busroute over de Oude
Langendijk wordt bereikt:
- dat de knelpunten in de huidige
lijnvoering via de Markt vervallen;
- er geen beperkende randvoorwaarde is
voor verbetering van de donderdagmarkt;
- de inrichtingsmogelijkheden van de
Markt aanzienlijk verruimd worden.
De consequentie voor de Oude Langendijk is dat er 4 x per
uur een bus extra rijdt. Het spreekt voor zich dat het voor bewoners en
ondernemers van de Oude Langendijk aantrekkelijker is, wanneer de bus
eenzijdig over de Oude Langendijk zou blijven rijden.
Ten opzichte van de huidige situatie zal er echter veel
minder verkeer over de Oude Langendijk gaan rijden. In combinatie met alle
andere maatregelen verwachten wij dat de leefbaarheid en het economisch
klimaat per saldo verbetert. Voorgesteld wordt dan ook om in te stemmen met een
tweezijdige lijnvoering van de bus over de Langendijk en een autoluwe
herinrichting conform de voor u ter inzage gelegde inrichtingstekening d.d.
13-11-2001. In de nieuwe inrichting wordt het trottoir over een lengte van ruim
100 meter gemiddeld zo’n 0.95 meter
breder (totaal een toename van 25%). De breedte varieert van 2.40 tot 3.90 meter.
De rijstrook van de bus bedraagt 3.00
meter en de fietsstrook 1.50 meter. De
planning is de werkzaamheden in het 1e kwartaal 2002 uit te voeren.
De totale kosten van de werkzaamheden bedragen €
120.250,-- (ƒ 265.000,--). Uit de onderhoudsbegroting
van Stadsbeheer/Civiel wordt € 29.500 gefinancierd (ƒ 65.000,--). De kosten om
de (brom) fietsstrook te realiseren bedragen € 13.610 (ƒ 30.000,--). Deze
worden gefinancierd uit het fietsaktieplan. De meerkosten als gevolg van de
herinrichting bedragen € 77.140 (ƒ
170.000). Deze kunnen worden gefinancierd uit het investeringsplan binnenstadsmanagement.
Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie cultuur, kennis en
economie stellen wij u voor een krediet van
€ 120.250 beschikbaar te stellen en hiertoe vast te stellen de 57e wijziging van de gemeentebegroting voor het
dienstjaar 2001 en te besluiten tot een autoluwe herinrichting van de Oude
Langendijk inclusief een tweezijdige busroute.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester
N. Roos ,secretaris