BESLUITVORMINGS-FORMULIER * REG.NR. 02/003004 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte inhoud en motivering voorstel: |
1. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dekkingsvoorstel
voorzieningen recreatietoervaart
Bij uw besluit van 18-12-2001 (01/032133) is aangegeven
dat er een aanvullend dekkingsvoorstel moet komen met daarin de dekking voor
de jaarlijkse lasten, te vinden bij een heffing bij de gebruikers. Besluitvorming hierover dient uiterlijk 5 febr.
(B&W) en 21 febr.(Raad) plaats te vinden. De subsidietoezegging vervalt
immers, indien de voorzieningen niet vòòr
1 april 2002 zijn gerealiseerd. Zoals in de betreffende nota wordt vermeld bedragen de
jaarlijkse lasten euro 7.487,= kapitaallasten van een krediet uit de algemene
middelen (1e jaar) en euro 4.538,= beheer- en onderhoudskosten van
de elektriciteits- en watertapvoorzieningen ten behoeve van de
recreatietoervaart. Betreffende
de eenmalige investeringskosten (euro 45.378,=) is een eenmalige onvoorziene
uitgave voordeliger dan een krediet. Er zijn verschillende
potentiële dekkingsbronnen: ·
de
exploitatiewinst op de elektriciteit en water bedraagt in het gunstigste
geval ca. 1.000 euro. Hierbij is zelfs uitgegaan van het aan de gebruikers
berekenen van het 5 a 6 voudige van het gemiddelde huishoudtarief. Gezien
deze zeer geringe opbrengst en de mogelijkheid dat dit bedrag, bij een
behoudende inschatting, lager uitvalt dient dit niet in de begroting te
worden opgenomen. Een vast bedrag voor het gebruik zal deel uitmaken van de
door de gebruikers te betalen kosten. Wanneer de exploitatiewinst jaren
achtereen een overschot laat ziet (in andere steden is dit slechts
kostendekkend), kan dit te gelegener tijd alsnog opgenomen worden. ·
het
heffen van precario, liggelden, havengelden doorvaart rechten is niet
mogelijk om verschillende redenen: de Kolk is provinciaal water, het gebruik
van de kade valt niet onder de precario, en in beide gevallen zorgt het feit
dat het geen afgesloten water is, sowieso voor de praktische onmogelijkheid
één en ander te innen dan wel te controleren. ·
het
heffen van toeristenbelasting van groepsreizen die Delft aandoen, zoals bij
hotels en de camping gebeurt. Op een ingeschat totaal van circa 15.000
overnachtingen per jaar op charterschepen binnen geheel Delft, en het lage
tarief van een halve euro per nacht per persoon zou dit de jaarlijkse
onderhoudslasten kunnen dragen. Voorgesteld wordt de opbrengsten behoudend in
te schatten. Toeristenbelasting vergt echter nog nadere besluitvorming over
de toeristenbelastingverordening, welke op korte termijn niet realiseerbaar
is. Besluitvorming kan bij de belastingtarievenbepaling voor 2003
plaatsvinden.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: |
2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
na positief
advies van een gecombineerde vergadering Duurzaamheid/CKE de Raad vragen de
realisatie van aanlegvoorzieningen, zoals vermeld in par. III van nota
01/032133, en de beheers- en onderhoudskosten voor het jaar 2002, eenmalig te
financieren uit de post onvoorzien (totaal euro 49.916) en voor de jaren 2003
en verder de beheers- en onderhoudskosten te financieren uit een bescheiden
exploitatiewinst en de Toeristenbelasting te heffen van de groepsreizen
Recreatietoervaart (behoudend ingeschat op euro 4538 jaarlijks) en daartoe de
14e wijziging van de begroting voor het dienstjaar 2002 vast te stellen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
B |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline (o.a. wettelijke bepalingen) |
ja omdat uiterlijk besluitvorming in
de Raad van 21 febr. In verband met subsidietermijn. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële consequenties |
Ja: overeenkomstig
(meer)jarenbegroting, nee; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele consequenties |
nee, |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire
consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden worden gezonden) |
nee, omdat al geweest |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel van: E. Mulder |
d.d.
29-1-2002 |
cluster. PuZa/TOR |
toest. |
4. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam portefeuillehouder(s): |
1. R Grashoff |
2. M. Oosten |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
directeur: CK. |
d.d.31-01-2002 |
naam C.
Kruizinga |
toest. 2950 |
5. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de cluster) |
6. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. par. RG |
d.d.
01-02-2002 |
par.FvD |
d.d. 01-02-2002 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par Mo |
d.d. 01-02-2002 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit b en w: |
d.d.
05 februari 2002 |
nr.
8 |
7. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De
Verordening Toeristenbelasting dient in overeenstemming met het besluit te
worden aangepast. Voor het overige conform. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen leden
college/clusters/vakteams |
8. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Medeparaaf
dekkingsvoorstel voorzieningen recreatietoervaart S&C d.d. 4-2-2002. In
het voorstel wordt dekking van de structurele kosten voorzien uit betaling
van een vastrecht door de gebruikers, en heffing van toeristenbelasting,
beide met ingang van 2003. Wij stellen u voor het volgende voorstel toe te
voegen: ·
Het
vakteam opdracht te geven de genoemde inkomstenbronnen op te nemen in de
begroting 2003 – 2006 Reinoud
Talsma |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële consequenties, afwijkend
van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is
wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie. Zo niet vul
onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
20 |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto resultaat in Euro** |
49,916 N |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
* bedragen x ¦
1.000; |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone dienst) |
|
|
|
|
N = Nadelig V = Voordelig |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele consequenties van het
voorstel |
10. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf cluster/vakteam |
12. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd. 5-02-2002 |
1. SenC |
voor 29-1-2002 |
par.MS |
dd.31/1/02 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s) 1. CKE/Duurzaam |
dd. 19-2-2002 |
2. |
voor |
par. |
dd. * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3. |
voor dd. |
par. |
dd. * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd.21-2-2002 |
( * voor afwijkende
adviezen zie pag. 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte
voor interne registratie |
11. |
niet
in te vullen door het cluster |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Clusters
en vakteams |
|
|
Bespreken gevraagd door: |
14. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cluster Vul hier het cluster in |
|
1. |
par. |
dd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector/vakteam |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TOR b.a. |
XX |
31/1/02 |
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BTO |
XX |
31/1/02 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Besluit
college (zie vak 7 aan voorzijde) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Advies commissie(s) |
15. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1. |
akk. Dd. |
par. |
* |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur PuZa |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk. Dd. |
par. |
* |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(* voor afwijkende adviezen pagina 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: 21122 |
|
Raadsvergadering d.d. |
par. |
16. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||