In Museum Lambert van Meerten wordt
de geschiedenis van het Delfts aardewerk
het belangrijkste in de vaste presentatie. Dit houdt verband met het
feit dat in Delft in de zeventiende en achttiende eeuw een dusdanig hoogwaardig
aardewerk werd geproduceerd, dat de naam ‘Delfts blauw’ wereldwijd een begrip
werd. De stad ontleent er mede haar internationale faam aan. Evenals vroeger
moet Delft weer vanzelfsprekend als aardewerkcentrum bekend staan. Aan het
begin van de volgende eeuw heeft het museum zich ontwikkeld tot een
buitengewoon open, actief en gastvrij museum: een compleet museum en hét
informatiedocumentatiecentrum van Delfts aardewerk.
In opmaat naar het DAC i.o.
worden de bezoekers in Museum Lambert van Meerten en in de KPF meegenomen naar
het Delft van circa 1650, een kleine grote stad in het machtige gewest Holland.
De Kamer van de Verenigde Oost-Indische Compagnie stond borg voor een uitgebreid
stelsel van internationale (handels)betrekkingen en bracht nog meer rijkdom
voor een toch al niet arme bourgeoisie. De honderden aardewerkbakkerijen
voorzagen niet alleen duizenden van werk maar brachten hen ook voorspoed en
welvaart.
De kennismaking met de
topstukken die deze tak van industrie heeft voortgebracht vindt plaats in als
kleine stijlkamer ingerichte opstellingen waarin de 'glazenkast' het middelpunt
vormt, een typisch Hollands meubel, dat vanaf die tijd zijn intreden deed in
vermogende huishoudens. In dit met glazen ruitjes voorziene kabinet toonde men
het rijke bezit aan (sier)ceramiek en (sier)glaswerk. In korte AV-producties
wordt duidelijk gemaakt hoe men het 'Delfts' toen maakte.
Daarnaast
wordt aandacht besteed aan de talrijke producten, die voor huiselijke gebruik
werden vervaardigd. Hier maakt men kennis met de gewone potten en pannen die,
hoewel door de eeuwen heen in oplages van honderdduizenden stukken gemaakt,
altijd zijn gebruikt en dus gebroken. Ze behoren thans tot het zeldzaamste
Delfts dat er nog te vinden; in de antiekhandel gaat het nog slechts tegen
hoge prijzen van de hand.
Natuurlijk zal de bezoeker
ook inzicht worden geboden in de productie van de verschillende bakkerijen en
de betekenis van het 17e-eeuwse Delfts in vergelijking met het overige Europese
en het Chinese aardewerk. Aan het einde van de vorige eeuw speelde het, toen
ingeslapen Delft een hoofdrol binnen een internationaal streven om te komen tot
een moderne industriële productie van voorwerpen met hoogwaardige ambachtelijke
kwaliteiten. Deze periode betekende een revitalisering van de Porceleyne Fles;
dit onderwerp zal in 2003 extra accent krijgen ter gelegenheid van het 350
jarig bestaan van de fabriek.
Naast het organiseren van
ook educatieve activiteiten, lezingen, workshops ed. is het houden van
minimaal één wisseltentoonstelling per jaar op de beide locaties een vereiste.
Inrichting
bezoekers- en documentatiecentrum met aansluiting op de Digitale stad Delft en
het digitale archief.
In voorbereiding op de
inrichting van het Delfts Aardewerk Centrum i.o. worden de gegevens in de computerbestanden van het Delfts
aardewerk en het porselein in de collecties van Het Prinsenhof (inclusief de
collectie Rust) alsmede die van Lambert van Meerten gevalideerd en aangepast of
aangevuld. De komende jaren zullen bovendien de afbeeldingen van de voorwerpen
digitaal worden opgeslagen. Het doel hiervan is de wetenschappelijke en
publieke toegankelijkheid van de verzameling te maximaliseren. In 2003 moeten
de bestanden met het bezit aan Delfts aardewerk voor belangstellenden en
wetenschappers on-line te raadplegen zijn.
Vanaf 2002 zal de collectie
van de KPF op dezelfde wijze geregistreerd, gedocumenteerd en gedigitaliseerd
gaan worden als de collecties van de beide musea.
Gedigitaliseerde
bestandscatalogus.
Deze gegevens zullen
gebruikt worden voor het samenstellen van een bestandscatalogus van het bezit
van de Gemeente Musea Delft van Delfts aardewerk. Een dergelijke catalogus past
bovendien niet alleen in binnen de normale wetenschappelijke taak van een
museum, maar geeft ook vorm aan het streven het Delfts Aardewerk Centrum i.o.
tot een internationaal documentatie en kenniscentrum van Delfts aardewerk te
maken. Het werk voor deze catalogus zal in 2003 klaar zijn.
Aangezien er nog weinig
bekend is over de geschiedenis van de Delftse aardewerk fabrieken in de
zeventiende en achttiende eeuw zal de geschiedenis en productie van deze
fabrieken gedocumenteerd worden. Met behulp van dit materiaal kan de
economische geschiedenis van deze fabrieken worden gereconstrueerd en kunnen er
in veel gevallen meer nauwkeurig uitspraken gedaan worden over de productie, de
datering of de beschildering
(decoratie) van het aardewerk. Hiermee wordt de documentatie over de objecten
van die fabriek in de eigen collectie vollediger. Het publiek kan via
deelexposities kennis nemen van dit onderzoek.
Aan het eind van de planperiode
zal de gedigitaliseerde bestandscatalogus van de KPF collectie eveneens op het
web raadpleegbaar zijn.
Als
alle collecties van de Gemeente Musea Delft en de KPF geinventariseerd,
geregistreerd, gedocumenteerd en gedigitaliseerd zijn kan er een gezamenlijk
collectieplan worden opgesteld. Dan is er een compleet overzicht van wat wij in
eigen beheer hebben, wat de conditie is van de objecten en welke objecten wij
zeker moeten toevoegen om de verschillende verhalen over het Delftse aardewerk
optimaal te kunnen vertellen. Het opvullen van deze lacunes in onze collecties
kan door middel van aankopen, schenkingen, legaten en langdurige bruiklenen van
collegae of particuliere bruikleengevers.
ICT heeft de toekomst.
Steeds meer bedrijven en musea verwerven zich een plaatsje op het web. Naast de
gebruiklijke informatie die zoal op de sites beschikbaar is willen wij voor de
D.A.C. i.o site een aantal extra’s. Daarbij valt te denken aan een
·
Boodschappenmandje; bezoekers kunnen dossiers in een lijst plaatsen,
die lijst bijwerken en items uit die lijst vervolgens naar zichzelf of naar
iemand anders sturen. Dit is te gebruiken voor werkstukken, maar ook voor het
versturen van digitale ansichtkaarten.
·
Ideeenbus; spreekt
voor zich…
·
Prikbord; bezoekers
kunnen opmerkingen etc. koppelen aan dossiers (essays, collectiedata). Dit zou
gebruikt kunnen worden voor een concept als ‘de conservator thuis’.
·
Spelvormen
·
Boekingen
·
Virtuele rondleiding
·
Virtueel Informatie Centrum
Projecten
in het kader van Delft Aardewerkstad.
Tegelijkertijd dient
invulling te worden gegeven aan de markt-, promotie en beleidsdoelstellingen
zoals die in het strategisch plan zijn vastgelegd. Aangezien de opening van het
DAC nog enige jaren op zich laat wachten, is het van belang de sam,menwerking
tussen de keramieksector, de toeristische sector, de VVV-Delft, de provinciale
VVV, het NBT, de SPDH en de betrokken overheden te versterken en actief te
maken. Met name de juiste marketing van Delft als aardewerkstad is van cruciaal
belang.
De mogelijkheid om een
keramiekbeurs te organiseren sluit aan bij de plannen voor het DAC. Een
dergelijke beurs zou uniek voor Nederland zijn.
Delft moet proberen de uitreiking
van de award in de toekomst steeds in Delft te doen plaatsvinden. In combinatie
met bijvoorbeeld de beurs en een wisseltentoonstelling ontstaat er dan een
nieuwe traditie op het gebied van de moderne keramiek.
Programma
samenwerking KPF en de Musea:
5-jarenplan
Koninklijke Porceleyne Fles en Gemeente Musea
wanneer |
Wat |
waar |
doelgroep |
kosten |
Wie |
2002 |
Thema
400 jaar bestaan van de Verenigde Oost-indische Compagnie VOC |
|
|
|
|
2001 |
Lezing
over 400 jaar VOC |
KPF/GM |
alle |
geen |
D.L. |
01-03
/ 25-05-02 |
Tentoonstelling
in Prinsenhof VOC |
GM |
alle |
|
D.L. |
2002 |
Dagprogramma
VOC |
KPF/GM |
alle |
|
I.v.H |
2002 |
VOC schilderworkshop |
KPF |
alle |
|
I.v.H. |
2002 |
VOC
aardewerktentoonstelling |
KPF |
|
5.000 |
D.L |
2002 |
Schilderen
van VOC groot tegeltableau, |
KPF |
|
50.000 |
|
2002 |
Uitbrengen
van 2 VOC borden |
KPF |
alle |
|
I.v.H |
|
|
|
|
|
|
2002 |
Organiseren
van Keramiekbeurs in de van Mandelezaal |
GM |
alle |
10.000 |
|
|
|
|
|
|
|
2003 |
Thema
350 jaar bestaan KPF |
|
|
|
|
2003 |
Ontwikkeling
van derde boek Delfts aardewerk waarin opgenomen KPF |
GM
en Haags GM |
alle |
|
D.L |
2003 |
Tentoonstelling
350 jaar KPF |
KPF |
|
5.000 |
|
2002/3 |
Ontwikkeling
kleine jubileum collectie van replica 17de eeuwse topstukken,
Kleinvuurcollectie |
KPF |
|
10.000 |
I.v.H. |
2003 |
Schilderen
van speciaal jubileum project |
KPF |
|
|
|
2003 |
Kunstenaars
project en daaruit voortvloeiende tentoonstelling |
GM |
|
10.000 |
|
2003 |
Lezing
KPF 350 jaar |
|
|
|
I.v.H. |