Promotie
en productontwikkeling thema keramiek in de aanloop naar de opening van het
DAC.
Het DAC wordt hét centrum voor keramiek in Delft. In de
huidige situatie denkt de bezoeker van Delft voornamelijk aan Delfts Blauw, het
bezoeken van een fabriek en het kopen van een ‘souvenir’. Met de komst van het
DAC kan de bezoeker op een hoogwaardige wijze genieten van zowel historisch
keramiek, Delfts Blauw als modern keramiek. Niet alleen in het DAC zelf, maar
op meerdere plaatsen in Delft kan de bezoeker van aanbod genieten. Keramiek zal
dan een belangrijker plaats innemen in het toeristisch product van Delft.
Om er voor te zorgen dat de gewenste bezoekers (zie
doelgroepen hieronder) Delft en het DAC weten te vinden in 2006, is het goed nu
al aan ontwikkeling van promotie van Keramiek in Delft (imago) en aanvullende
productontwikkeling van het DAC te doen.
Het Gemeentemuseum heeft in samenwerking met De
Koninklijke Porceleyne Fles (KPF) plannen gemaakt voor het ontwikkelen, beheren, en tentoonstellen van
de collectie van het museum Lambert van Meerten en KPF betreffen.
De gemeentemusea en de KPF zijn niet de enige partijen in
Delft die op hoogwaardige wijze keramiek tentoonstellen en verkopen. De schaal
waarop andere partijen actief zijn is wel kleiner. Om Delft als hoogwaardige
keramiekstad meer inhoud te geven, is het gewenst de geschikte kleinere
initiatieven te ondersteunen en de promotie van bestaande en nieuwe
keramiekinitiatieven te professionaliseren.
Promotieplannen
In onderstaand overzicht worden de plannen voor 2002-2005
weergegeven. Voor 2002 en 2003 zijn deze plannen al min of meer concreet. Voor
de jaren erna is slechts een indicatie gegeven. Deze plannen kunnen in de loop
van 2003 concreet met voortschrijdend inzicht concreet worden gemaakt.
Doel:
De promotie en productontwikkeling heeft tot doel bij de
doelgroepen het juiste imago van Delft te creëren, de aanwezige producten onder
de aandacht te brengen en ze te verleiden tot een (langer) bezoek aan Delft. Er
worden drie doelgroepen onderscheiden die interessant zijn voor het DAC en voor
Delftse keramiekproducten.
Gewenst imago:
Delft is een historische stad met veel hoogwaardige
producten en kennis op het gebied van historisch en modern keramiek.
Doelgroepen:
1.
Cultuur historische toerist van Delft
Interesse: Delfts Blauw en
algemene cultuur historie Delft. Gemiddeld en latent interesse niveau. Uit
binnen- en buitenland.
Primaire doelgroep van bestaand
toeristisch beleid Delft (MMT)
Beoogde verandering in kennis
en gedrag:
Bezoek aan Delft bevorderen en
langer verblijf in Delft bevorderen door combinatiebezoek van KPF ( en Delftse
Pauw) en binnenstad Delft.
2.
High interest cultuur historische bezoeker van Delft
Interesse: Delfts Blauw en
cultuurhistorie Delft en 17e eeuw. Hoog interesse niveau.
Uit binnenland.
Secundaire doelgroep van
bestaand toeristisch beleid Delft
Beoogde verandering in kennis
en gedrag:
Bezoek aan Delft (eventueel
herhalingsbezoek) door promotie van het totale aanbod van hoogwaardige
tentoonstellingen en attracties op gebied van Delfts Blauw en historisch
keramiek gekoppeld aan de cultuur historie van Delft.
3.
Kunstminnende bezoeker Delft
Interesse: keramiek en kunst
(modern en historisch).Hoog en gemiddeld interesse niveau. Uit regio en
Nederland.
Nieuwe doelgroep voor bestaand
toeristisch beleid Delft
Beoogde verandering in kennis en gedrag:
Bezoek aan Delft door promotie
en het totale aanbod van hoogwaardige tentoonstellingen, attracties en
evenementen op het gebied van keramiek (modern en historisch, niet alleen
Delfts Blauw)
Voorstel
voor periode 2002-2006/7
2002
(VOC jaar)
Keramiekdag in oktober.
Ondersteuning organisatie
(Stichting Keramiek Promotie Delft), deelname van Lambert van Meerten en KPF;
Ondersteunen promotie.
Promotiemateriaal keramiek in Delft.
Bevat alle tentoonstellingen,
attracties, evenementen etc. met thema/onderdeel Keramiek voor 2002. (Ook voor
beurzen, binnen- en buitenland);
Tentoonstellingen, cursussen,
workshops etc.
Ondersteunen van promotie van bestaande
bedrijven/galeries met thema keramiek.
Wanneer deze initiatieven
ontplooien die zich lenen voor promotie bij de beoogde doelgroepen. (prijzen
winnen, beursbezoek, tentoonstellingen, etc.)
Brochure DAC in oprichting.
Informatie over en impressies
van de plannen voor het DAC voor sponsors en andere geïnteresseerden.
2003
Uitroepen tot themajaar Keramiek, aansluitend aan 350
jarig bestaan KPF (vergelijkbaar met VOC jaar).
Activiteiten bij KPF in kader van 350 jarig bestaan
ondersteunen.
Ondersteunen
vanuit Gem. Musea met tentoonstellingen, collectie etc.;
Ondersteunen
van de promotie.
Delfts Blauw en keramiek in 2003 nadrukkelijk onderwerp
voor Delft promotie MMT.
(zoals in 2002 VOC).
Herprofilering Lambert van Meerten zichtbaar maken.
Door productontwikkeling
(tentoonstelling) en promotie.
Lanceren Delft Aardewerk Site.
Opnemen
in promotie Delft MMT.
Organiseren van arrangementen met thema keramiek en
sterke promotie hiervan.
Bezoek KPF en Lambert van
Meerten en bij voorkeur andere keramiekattracties; Pendeldienst organiseren,
combinatiekaart etc.
Keramiekdag.
Grootser dan in 2002.
bijv. weekend of meerdere malen
in 2003 of met spraakmakend onderwerp, bijzondere vorm, deelname bekende
personen etc.;
Ondersteunen organisatie, deelname
KPF en Gemeentemusea;
Ondersteunen promotie.
Promotie en ondersteunen initiatieven productontwikkeling
zoals in 2002.
2004
Keramiek Beurs.
Stunt: bijv. opdracht/prijsvraag voor studenten
kunstacademies o.i.d.;
Continuering van promotie en ondersteuning
productontwikkeling keramiek.
2005
Imagopromotie sterk, continuering van bestaande
promotie/productontwikkeling.
Geen grote trekkende tentoonstellingen/attracties in het
haar voorafgaand aan de opening van het DAC in 2006.
2006
Opening DAC.
Uitvoering
Werkgroep DAC.
Projectleiding door Gemeente Delft, vakteam CKE, zodat
optimale afstemming gerealiseerd kan worden met MMT promotie.
Benodigd
budget
Per jaar 25000 euro, voor de jaren 2002 t/m 2005.
De uren die besteed worden door de werkgroep en door het
vakteam CKE voor de projectleiding zullen door de betrokken partijen zelf
gefinancierd worden.
Het budget is uitsluiten bedoeld voor out-of-pocket
kosten voor promotie en ondersteuning van productontwikkeling, waar deze niet
gedekt kunnen worden uit de reguliere budgetten van de betrokken instellingen.