BIJLAGE 3 bij notitie DAC

 

Promotie en productontwikkeling thema keramiek in de aanloop naar de opening van het DAC.

 

Het DAC wordt hét centrum voor keramiek in Delft. In de huidige situatie denkt de bezoeker van Delft voornamelijk aan Delfts Blauw, het bezoeken van een fabriek en het kopen van een ‘souvenir’. Met de komst van het DAC kan de bezoeker op een hoogwaardige wijze genieten van zowel historisch keramiek, Delfts Blauw als modern keramiek. Niet alleen in het DAC zelf, maar op meerdere plaatsen in Delft kan de bezoeker van aanbod genieten. Keramiek zal dan een belangrijker plaats innemen in het toeristisch product van Delft.

 

Om er voor te zorgen dat de gewenste bezoekers (zie doelgroepen hieronder) Delft en het DAC weten te vinden in 2006, is het goed nu al aan ontwikkeling van promotie van Keramiek in Delft (imago) en aanvullende productontwikkeling van het DAC te doen.

Het Gemeentemuseum heeft in samenwerking met De Koninklijke Porceleyne Fles (KPF) plannen gemaakt voor het  ontwikkelen, beheren, en tentoonstellen van de collectie van het museum Lambert van Meerten en KPF betreffen.

 

De gemeentemusea en de KPF zijn niet de enige partijen in Delft die op hoogwaardige wijze keramiek tentoonstellen en verkopen. De schaal waarop andere partijen actief zijn is wel kleiner. Om Delft als hoogwaardige keramiekstad meer inhoud te geven, is het gewenst de geschikte kleinere initiatieven te ondersteunen en de promotie van bestaande en nieuwe keramiekinitiatieven te professionaliseren.

 

Promotieplannen

 

In onderstaand overzicht worden de plannen voor 2002-2005 weergegeven. Voor 2002 en 2003 zijn deze plannen al min of meer concreet. Voor de jaren erna is slechts een indicatie gegeven. Deze plannen kunnen in de loop van 2003 concreet met voortschrijdend inzicht concreet worden gemaakt.

 

Doel:

De promotie en productontwikkeling heeft tot doel bij de doelgroepen het juiste imago van Delft te creëren, de aanwezige producten onder de aandacht te brengen en ze te verleiden tot een (langer) bezoek aan Delft. Er worden drie doelgroepen onderscheiden die interessant zijn voor het DAC en voor Delftse keramiekproducten.

 

Gewenst imago:

Delft is een historische stad met veel hoogwaardige producten en kennis op het gebied van historisch en modern keramiek.


 

Doelgroepen:

1.       Cultuur historische toerist van Delft

Interesse: Delfts Blauw en algemene cultuur historie Delft. Gemiddeld en latent interesse niveau. Uit binnen- en buitenland.

Primaire doelgroep van bestaand toeristisch beleid Delft (MMT)

Beoogde verandering in kennis en gedrag:

Bezoek aan Delft bevorderen en langer verblijf in Delft bevorderen door combinatiebezoek van KPF ( en Delftse Pauw) en binnenstad Delft.

 

2.       High interest cultuur historische bezoeker van Delft

Interesse: Delfts Blauw en cultuurhistorie Delft en 17e eeuw. Hoog interesse niveau.

Uit binnenland.

Secundaire doelgroep van bestaand toeristisch beleid Delft

 

Beoogde verandering in kennis en gedrag:

Bezoek aan Delft (eventueel herhalingsbezoek) door promotie van het totale aanbod van hoogwaardige tentoonstellingen en attracties op gebied van Delfts Blauw en historisch keramiek gekoppeld aan de cultuur historie van Delft.

 

3.       Kunstminnende bezoeker Delft

Interesse: keramiek en kunst (modern en historisch).Hoog en gemiddeld interesse niveau. Uit regio en Nederland.

Nieuwe doelgroep voor bestaand toeristisch beleid Delft

 

Beoogde verandering in kennis en gedrag:

Bezoek aan Delft door promotie en het totale aanbod van hoogwaardige tentoonstellingen, attracties en evenementen op het gebied van keramiek (modern en historisch, niet alleen Delfts Blauw)

 

 

Voorstel voor periode 2002-2006/7

 

2002 (VOC jaar)

Keramiekdag in oktober.

Ondersteuning organisatie (Stichting Keramiek Promotie Delft), deelname van Lambert van Meerten en KPF;

Ondersteunen promotie.

Promotiemateriaal keramiek in Delft.

Bevat alle tentoonstellingen, attracties, evenementen etc. met thema/onderdeel Keramiek voor 2002. (Ook voor beurzen, binnen- en buitenland);

Tentoonstellingen, cursussen, workshops etc.

Ondersteunen van promotie van bestaande bedrijven/galeries met thema keramiek.

Wanneer deze initiatieven ontplooien die zich lenen voor promotie bij de beoogde doelgroepen. (prijzen winnen, beursbezoek, tentoonstellingen, etc.)

 

 

Brochure DAC in oprichting.

Informatie over en impressies van de plannen voor het DAC voor sponsors en andere geïnteresseerden.

 

2003

Uitroepen tot themajaar Keramiek, aansluitend aan 350 jarig bestaan KPF (vergelijkbaar met VOC jaar).

 

Activiteiten bij KPF in kader van 350 jarig bestaan ondersteunen.

            Ondersteunen vanuit Gem. Musea met tentoonstellingen, collectie etc.;

            Ondersteunen van de promotie.

Delfts Blauw en keramiek in 2003 nadrukkelijk onderwerp voor Delft promotie MMT.

(zoals in 2002 VOC).

Herprofilering Lambert van Meerten zichtbaar maken.

Door productontwikkeling (tentoonstelling) en promotie.

Lanceren Delft Aardewerk Site.

            Opnemen in promotie Delft MMT.

Organiseren van arrangementen met thema keramiek en sterke promotie hiervan.

Bezoek KPF en Lambert van Meerten en bij voorkeur andere keramiekattracties; Pendeldienst organiseren, combinatiekaart etc.      

Keramiekdag.

Grootser dan in 2002.

bijv. weekend of meerdere malen in 2003 of met spraakmakend onderwerp, bijzondere vorm, deelname bekende personen etc.;

Ondersteunen organisatie, deelname KPF en Gemeentemusea;

Ondersteunen promotie.

Promotie en ondersteunen initiatieven productontwikkeling zoals in 2002.

 

2004

Keramiek Beurs.

Stunt: bijv. opdracht/prijsvraag voor studenten kunstacademies o.i.d.;

Continuering van promotie en ondersteuning productontwikkeling keramiek.

 

2005

Imagopromotie sterk, continuering van bestaande promotie/productontwikkeling.

Geen grote trekkende tentoonstellingen/attracties in het haar voorafgaand aan de opening van het DAC in 2006.

 

2006

Opening DAC.

 

Uitvoering

 

Werkgroep DAC.

Projectleiding door Gemeente Delft, vakteam CKE, zodat optimale afstemming gerealiseerd kan worden met MMT promotie.

 

 

Benodigd budget

 

Per jaar 25000 euro, voor de jaren 2002 t/m 2005.

De uren die besteed worden door de werkgroep en door het vakteam CKE voor de projectleiding zullen door de betrokken partijen zelf gefinancierd worden.

Het budget is uitsluiten bedoeld voor out-of-pocket kosten voor promotie en ondersteuning van productontwikkeling, waar deze niet gedekt kunnen worden uit de reguliere budgetten van de betrokken instellingen.