Nota

 

Datum

5-03-2002

Ons Kenmerk

    

Opsteller

Jorien Kaper

Bijlagen

1     

Onderwerp

Variantendiscussie bibliotheek

 

 


Aanleiding

De Openbare Bibliotheek is in Delft een belangrijke, laagdrempelige instelling voor kennis, cultuur en educatie. De gemeente subsidieert de Openbare Bibliotheek Delft jaarlijks met € 1.647.401,- netto voor het uitvoeren van de volgende kerntaken: media-aanbod, leesbevordering, raadpleegfaciliteiten, informatiebemiddeling, aanbod voor onderwijs en andere instellingen en bibliotheekeducatie.

 

De inwoners van Delft voelen zich ook verbonden met de bibliotheek. Zij  hebben van zich laten horen toen de gemeente bekend maakte dat de filialen in Tanthof en Voorhof / Buitenhof zullen sluiten. Zij hebben laten weten veel informatie te zoeken en te vinden in de Centrale Bibliotheek en in een enquête werd aangegeven dat zij zowel de Centrale Bibliotheek als de wijkfilialen ook bezoeken om te internetten en mensen te ontmoeten.

De gemeente en het bestuur en directie van de Openbare Bibliotheek Delft beraden zich nu op de toekomst van de bibliotheek, niet alleen door de plaatselijke, maar ook door de landelijke ontwikkelingen in het bibliotheekwerk.

 

Tijdens de bespreking van de Zomernota 2002 – 2005 is een motie ingediend om een variantendiscussie voor de Openbare Bibliotheek Delft voor te bereiden voor de komende college onderhandelingen in maart 2002.

 

Componenten

In deze notitie wordt een aantal keuzemogelijkheden gegeven met daarbij verschillende toevoegingen. Dit zijn alle componenten waarmee combinaties mogelijk zijn. In bijgaand schema zijn voor iedere keuzemogelijkheid de exploitatiekosten vermeld om een basis te kunnen leggen voor de te voeren discussie.

 

KEUZEMOGELIJKHEDEN OP HOOFDLIJNEN

 

Keuzemogelijkheid A

 

Voortzetting huidige beleid

Het voortzetten van het huidige beleid houdt globaal de volgende drie zaken in:

-           hoofdvestiging verhuizen naar locatie Zuidpoort (3.900 m2)

-           ontwikkelen biblioservice in Delft (scholen, ouderen, digitaal)

-           versterking van het mediabeleid van de bibliotheek (investeren in de bibliotheek op basis van het landelijke rapport Meijer)

In 1999 is door de gemeenteraad besloten dat de bibliotheek zal verhuizen naar het Cultuurplein in Zuidpoort en dat de 2 filialen in de wijken zullen sluiten bij opening van de Centrale Bibliotheek. Het gebouw waar nu de C-1000 is gehuisvest, het zogenaamde Hoogovenpand, wordt verbouwd. In de Zomernota 2002 - 2005 is voor de verhuizing en de verbouwing een bedrag van € 5.780.000,- gereserveerd (Gemeentelijk Investeringsplan).

 

In de nota “realisatie culturele voorzieningen Zuidpoort” van maart 1999 is het gemeentelijk besluit vermeld om de bibliotheek te laten verhuizen naar het Cultuurplein Zuidpoort.

De gemeente en de bibliotheek maken vanaf 2001 concrete afspraken over de verhuizing naar Zuidpoort, in een ruimer pand aan het Cultuurplein. De ligging van de locatie tegenover het theater is goed bereikbaar voor bezoekers en het clusteren van een aantal culturele voorzieningen rondom een Cultuurplein biedt veel kansen. Ook de Disco-Take, de CD-uitleen die nu eveneens is gevestigd op de Kruisstraat zal verhuizen naar deze nieuwe locatie, evenals het Kunstcentrum. Hierdoor zal een volwaardig Cultuurplein ontstaan.

 

Het bureau Inbo heeft in 1999 in opdracht van de gemeente Delft berekend wat de feitelijke ruimte voor de Centrale Bibliotheek moet zijn. Volgens deze berekeningen werd het vloeroppervlak voor de huidige collectie - exclusief CD-uitleen - vastgesteld op 4.300 m2. De gemeenteraad heeft echter besloten het vloeroppervlak op 3.900 m2 vast te stellen.

 

Keuzemogelijkheid B + C

 

Hoofdvestiging locatie Zuidpoort (2.900 – 3.400 m2) met behoud van een of twee filialen

Zoals eerder beschreven, heeft het bureau Inbo in 1999 in opdracht van de gemeente berekend wat de feitelijke ruimte voor de collectie van de Centrale Bibliotheek moet zijn. De bibliotheek onderschrijft dit. Volgens deze berekeningen werd het vloeroppervlak voor de huidige collectie vastgesteld op 4.300 m2 (inclusief het instandhouden van de filialen en exclusief  Disco-Take).

De gemeenteraad heeft in 1999 echter de maximale vloeroppervlakte vastgesteld op 3.900 m2, bij het sluiten van de filialen. De gemeenteraad heeft aangegeven te willen overwegen deze oppervlakte te verkleinen ten gunste van de wijkfilialen. De bibliotheek geeft aan dat zij bij een kleiner oppervlak de gewenste doelstellingen niet zal kunnen realiseren en dat de gecombineerde huisvesting met de Disco-Take in het gedrang komt. Bovendien is de “winst” die wordt geboekt op ruimtebeperking relatief gering.

Wijkfilialen

De bibliotheek heeft 2 wijkfilialen; in Voorhof/Buitenhof en in Tanthof. Het huidige beleid leidt ertoe dat bij het openen van de Centrale Bibliotheek de 2 filialen zullen sluiten. In 1999 legde de gemeente de bibliotheek een bezuiniging op van € 70.000,-. Deze bezuiniging heeft de bibliotheek gerealiseerd door de inkrimping van het filiaal Tanthof. De collectie voor volwassenen werd gehalveerd en het aantal openingsuren werd met 25% verminderd. De bezuiniging kon daarmee niet volledig worden gerealiseerd en daarom kreeg de bibliotheek vanaf 1999 van de gemeente een renteloze lening van jaarlijks € 15.882,-, terug te betalen bij de centralisatie in 2004.

 

In het plan van de bibliotheek “Kwaliteit als inzet” is het volgende over de filialen beschreven: “Het is bekend dat de bibliotheek de filialen – naast de centrale bibliotheek – een essentiële voorziening acht om de burgers van Delft op een adequate wijze van dienst te kunnen zijn. Uit analyse van de bibliotheek blijkt dat het aantal vestigingen in Delft niet afwijkt van het gemiddelde van vergelijkbare gemeenten wat stedenbouw betreft. Indien de filialen worden opgeheven, zal naar verwachting het aantal leden verder teruglopen (nu 24%; gemiddeld 29%). Een van de doelen van de bibliotheek is juist dit aantal in de bedrijfsplanperiode te doen toenemen. Zo’n teruggang achten wij dan ook onacceptabel. De ervaringen met het servicepunt Wippolder wijzen uit dat over zo een opgetuigde bibliotheekvoorziening geen verwachtingen mogen bestaan wat het gebruik betreft.”

 

Voor de kosten van de huidige filialen is gekeken naar de begroting (1998 / 1999) van de Stichting Openbare Bibliotheek Delft. De cijfers hebben prijspeil 1999 tenzij anders vermeld.

 

De kosten van 1 filiaal zijn: € 249.580,-

De kosten van het openhouden van twee filialen bedragen dan € 499.160,-. Er moet wel rekening worden gehouden met het onderhoud van de voorzieningen. De huidige bibliotheekbegroting voorziet niet in een onderhoudsreservering voor filiaal Tanthof, die wordt geschat op € 22.700,-

Het openhouden van de twee bibliotheekfilialen kost vanaf 2003:

€ 521.860,- per jaar. Dit is exclusief het onderhoudsbudget van het filiaal in Voorhof/Buitenhof

 

Uit de bijlage (uit de begroting van de bibliotheek) blijkt dat het onderbrengen van de nieuwe hoofdvestiging (3.900 m2) op het Cultuurplein en het voortbestaan van 1 filiaal van 500 m2 € 1.451.643,- + € 260.930,- = € 1.712.573,- gaat kosten (prijspeil 1999).

Biblioservice / Wijkservicepunten

De biblioservice is een onderdeel van het aanbieden van publieks- en overheidsinformatie en het leveren van bibliotheekwerk op afstand. Met de pilot van het servicepunt in de Wippolder is geëxperimenteerd met biblioservice.

De resultaten van de biblioservice geven, in tegenstelling tot de overige activiteiten op het servicepunt, een teleurstellend beeld. De resultaten van de pilot worden binnenkort besproken. Er is aanleiding om het systeem grondig te evalueren en de biblioservice zich niet alleen te laten richten op wijkservicepunten, maar vooral op het schoolbibliotheekwerk en het ouderenbibliotheekwerk. De bibliotheek heeft vanaf de realisatie van de nieuwe situatie zoals die in het staand beleid is geschetst, jaarlijks een bedrag van
€ 113.450 in de begroting gereserveerd voor deze dienst. De mate van toereikendheid van dit bedrag is afhankelijk van de gewenste ontwikkeling van de het dienstenaanbod.

 

Informatiepunten in de bibliotheek en op de servicepunten

Uit de EZH-gelden is € 40.840,- aan de bibliotheek beschikbaar gesteld, verdeeld over 3 jaar (2000 / 2002), ter stimulering van het opzetten van thematische informatiepunten in de Centrale Bibliotheek.

Het doel van de informatiepunten is een breed publiek toegang te verschaffen tot openbare bronnen van informatie en is mede gericht op het tegengaan van een groeiende scheiding tussen zij die wel en zij die niet gemakkelijk toegang hebben tot informatie.

Versterking mediafunctie / Rapport Meijer: Open Poort tot Kennis

In 1999 stelde de staatssecretaris van Cultuur een stuurgroep in om hem te adviseren over een mogelijke herstructurering van het openbaar bibliotheekwerk. Deze stuurgroep, de commissie Meijer, bracht in het jaar 2000 het advies Open poort tot kennis uit. De stuurgroep adviseert tot een ingrijpende herziening van de bibliotheekstructuur in Nederland, en vraagt zowel het Ministerie als de gemeenten meer te investeren in het bibliotheekwerk om de opgelopen achterstanden weg te werken.

Enkele punten uit het rapport:

-                      bibliotheken moeten nieuwe media en ICT voorzieningen op grote schaal realiseren, om de aansluiting met de informatiemaatschappij te behouden.

-                      bibliotheken moeten meer vraaggericht gaan werken en de kwaliteit moet omhoog.

-                      er moet meer samenwerking komen tussen bibliotheken en andere culturele instellingen.

-                      de dienstverlening aan het onderwijs moet geïntensiveerd worden.

-                      de ontwikkeling van toetsingsinstrumenten moet plaatsvinden om te beoordelen of bibliotheken aan de minimumeisen voldoen.

-                      De commissie wil komen tot een landelijke structuur van ‘basis’-bibliotheken die in opdracht van een of meer gemeenten een aantal kernfuncties uitoefenen.

 

Het jaarverslag 2000 van de bibliotheek meldt: “De gemeente Delft stelt zich vooralsnog afwachtend op bij het verkennen van de radius van de basisbibliotheek voor Delft. Dit omdat nog niet duidelijk is hoe de gemeentelijke herindeling in de regio vorm krijgt. Voor de Openbare Bibliotheek Delft zijn de toekomstige centralisatie en de plannen van de Commissie Meijer aanleiding om te beginnen met de voorbereiding van een organisatieverandering.”

 

Bovendien staan in het rapport Meijer de cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek vermeld over het begrotingsbedrag per inwoner aan het bibliotheekwerk. Hieruit is te concluderen dat de gemeente Delft relatief weinig geld per inwoner uittrekt voor de bibliotheek.

 

Dit komt naar voren in de vergelijking tussen a) de bibliotheeksubsidie per inwoner in Delft, b) de bibliotheeksubsidie per inwoner in steden van vergelijkbare grootte en c) datgene dat volgens het advies van de commissie Meijer straks nodig is.

 

a) Structureel subsidie  per inwoner Delft in 2000

b) Gemiddeld structureel subsidie per inwoner in 2000 in vergelijkbare steden

c) Structureel subsidie per inwoner basisbibliotheek in 2004 (Stuurgroep herstructurering)

euro

guldens

euro

guldens

euro

guldens

15,57

34,32

20,87

46,--

26,75

58,95

 

Rekenvoorbeeld: de bibliotheek heeft berekend dat de centrale bibliotheek (3.900 m2) en het openhouden van 2 filialen per inwoner € 20,35 zal gaan kosten.

 

Conclusie

Feitelijk zijn er twee beleidskeuzes te maken. De eerste is het aantal vierkante meters waarover de bibliotheek in het nieuwe pand kan beschikken. Als verkleining van het oppervlak wordt overwogen heeft dat in grote lijnen de volgende nadelen:

-           Het percentage van de collectie dat aan het publiek kan worden getoond wordt beperkt.

-           Ontwikkeling tot volwaardige mediatheek of bibliotheek van de toekomst in de landelijk geschetste lijn (rapport Meijer) wordt beperkt.

-           De huisvesting van de Disco-Take komt in het gedrang.

 

De verkleining levert op jaarbasis een relatief bescheiden € 104,- (prijspeil 1999) per m2 op.

 

De tweede beleidskeuze is het al dan niet doorzetten van sluiting van de wijkfilialen. De belangrijkste nadelen van sluiting van de filialen zijn:

-           Kinderen en ouderen kunnen minder makkelijk een “echte bibliotheek” bezoeken, en worden aangewezen op het bibliotheekwerk op scholen, in wijkcentra, in woongebouwen voor ouderen en via internet (de verbetering daarvan is prioriteit bij de toekomstige ontwikkeling van bibliotheekwerk in de wijken).

-           Een belangrijk sociaal en educatief ontmoetingspunt in de wijk verdwijnt. Deze functie komt nu juist ook kwetsbare groepen ten goede (kinderen, ouderen, allochtonen). De werkgroep voor behoud van de wijkfilialen is van mening dat de nieuwe wijkcentra deze functie niet of slechts gedeeltelijk kunnen compenseren.

 

Ten slotte is er nog een richting die in de discussie van de laatste drie jaar onderbelicht is geweest. Het betreft de mogelijkheid de beide wijkfilialen gezamenlijk onder te brengen in een nieuw of ander wijkfiliaal dat door zijn geografische positie de wijken Voorhof, Buitenhof en Tanthof kan voorzien. Een dergelijk filiaal zal voor een aantal bewoners iets verder en voor sommigen zelfs dichterbij gelegen zijn, maar biedt door de omvang zijn doelgebied wel de kans meer in huis te hebben dan de huidige filialen. Vanzelfsprekend moet hiervoor dan nog het vloeroppervlak worden vastgesteld.

 

Voorstel:

-           Akkoord te gaan met de inhoud van deze nota ten behoeve van de variantendiscussie Openbare Bibliotheek Delft; 

 

-           De nota aan de leden van de demissionaire en de nieuwe raad toe te zenden ten behoeve van de discussie over de toekomst van het bibliotheekwerk in Delft. 

 

Bronnen:

-           Nota Toekomstvisie Bibliotheek (1999)

-           Nota Realisatie culturele voorzieningen Zuidpoort (1999)

-           Openbare Bibliotheek Delft; een vergelijkende studie (1999); Rapport Inbo, in opdracht van gemeente Delft, Dienst Beheer en Milieu, afdeling Grondzaken

-           Samenvatting Open Poort tot Kennis, Landelijk Advies Stuurgroep Herstructurering Openbaar Bibliotheekwerk, in opdracht van Ministerie van OC&W (2000)

-           Kwaliteit als inzet, Bedrijfsplan Openbare Bibliotheek Delft 2003 – 2007

-                      Op weg naar 2003: de nieuwe bibliotheek (openbare bibliotheek Delft)

-                      Jaarverslag 2000, Openbare Bibliotheek Delft