Aangepast
convenant Gemeente Delft en de Stichting Openbare Bibliotheek Delft
Periode:
van 2003 t/m 2004.
Convenant Gemeente Delft en de Stichting Openbare Bibliotheek Delft
Periode: van 2003 t/m 2004.
Ondergetekenden,
De gemeente Delft, ten deze
vertegenwoordigd door de heer M. Oosten, wethouder, hierna te noemen
“Gemeente”,
en
De Stichting Openbare Bibliotheek
Delft, ten deze vertegenwoordigd door de heer ir. L.J. Pieterse en de heer mr.
J.A. Wagner, respectievelijk voorzitter en secretaris van het
stichtingsbestuur, hierna te noemen “Bibliotheek”
Komen op grond van de in de
inleiding genoemde overwegingen de onderdelen B t/m F overeen:
Dit convenant 2003 – 2004 is een
geactualiseerde versie van het op 30 maart 2001 door de gemeente Delft en de
Stichting Openbare Bibliotheek Delft ondertekende convenant 1999 – 2002. Het
convenant 2003 – 2004 is een overbrugging. Daarna wordt met de Mediatheek i.o.
een convenant voor 2005 – 2008 afgesloten. In de afgelopen jaren zijn een
aantal veranderingen ingezet, te weten:
a)
in 2005 krijgt de bibliotheek nieuwe huisvesting in
Zuidpoortgebied, in het Hoogovenpand op het Cultuurplein
b)
Ontwikkeling naar prestatieafspraken en budgetsubsidiëring
c)
Eind maart 2000 is door de gemeenteraad besloten middels de
EZH-gelden
€ 907.560,- te investeren in de
functie van de bibliotheek. Hierdoor is de bezuinigingstaakstelling van punt a.
opgeschort, nl. tot januari 2005
d)
In oktober 2002 heeft de gemeenteraad de nota
Intentieverklaring Mediatheek vastgesteld. Dit houdt in dat de Bibliotheek
samen met het Kunstcentrum en de Disc-O-Take een Mediatheek gaan vormen, vanaf
januari 2005
e)
Vanaf 2003 wordt de subsidie voor de Bibliotheek met €
50.000,- verhoogd. Vanaf 2005 is deze subsidie bestemd voor de gehele
Mediatheek.
De afspraken over de veranderingen
zijn in de volgende documenten vastgelegd:
a)
het subsidiebedrag per jaar in de Subsidieverordening
Maatschappelijke Activiteiten (SMA);
b)
gemeentelijke nota “Toekomstvisie Bibliotheek”, d.d. 23
februari 1999;
c)
gemeentelijke nota “Startnota Hoogovenpand”, d.d. april
2002;
d)
Intentieverklaring Bibliotheekbeleid; d.d. 25 maart 1999;
e)
EZH-bestedingsvoorstellen “Investeren in de Openbare
Bibliotheek” en “Stimuleren van gebruik van computer en internet”; najaar 2000;
f)
Plan van aanpak voor de Biblioservice op wijkniveau; d.d. 5
september 2000;
g)
Gemeentelijke Zomernota 2003 – 2007;
h)
Nota Intentieverklaring Ontwikkeling Mediatheek, oktober
2002
1. Looptijd
Dit aangepaste convenant, met als
basis het convenant 1999 – 2002, zal op 1 januari 2003 van kracht zijn en zal
eindigen op 31 december 2004.
2. Overleg nieuw convenant
In 2003 zal een werkgroep
Bedrijfsplan Mediatheek werken aan een bedrijfsplan voor de nieuwe Mediatheek.
Op basis hiervan wordt een nieuw convenant met de Mediatheek opgesteld. In
januari 2005 zal dit contract van kracht zijn.
1. Kerntaken
De Bibliotheek voert de volgende
kerntaken uit:
a)
Media-aanbod: het presenteren en uitlenen van materialen;
b)
Raadpleegfaciliteiten: het beschikbaar stellen van
documentaire informatie;
c)
Informatiebemiddeling: het beantwoorden van
informatievragen, signalering, voorlichting en advisering, reservering van
materialen, verwijzing naar derden;
d)
Aanbod aan onderwijs- en andere instellingen: het leveren
van wissel- en projectcollecties, gericht op groepen, inrichting en beheer van
schoolbibliotheken en gebruik van media in het onderwijs;
e)
Leesbevordering: het organiseren van leesbevorderende
activiteiten voor jeugd, volwassenen, onderwijs- en andere instellingen;
f)
Bibliotheekeducatie: het verzorgen van groepsinstructies in
bibliotheek- en bronnengebruik, organisatie van themabijeenkomsten, beschikbaar
stellen van informatie over eigen producten en diensten.
2. Beleidsdoelen
De beleidsdoelen van de
Bibliotheek, zijn vastgelegd in het beleidsplan “Kwaliteit als Inzet 2003 –
2007”.
De EZH-gelden voor de bibliotheek
bedragen € 907.560,-. Dit bedrag is in 2000 door de gemeenteraad toegekend aan
de functies van de Bibliotheek. Voor de
structurele jaarlijkse subsidievermindering van € 68.067,- met ingang van 1999,
is ter compensatie
€ 274.537,-
van de EZH-gelden gereserveerd tot 1 juli 2003.
Voor de pilot WippolderPUNTNL is
een bedrag van € 143.327,- beschikbaar gesteld, waarvan € 49.915,- als subsidie
aan de bibliotheek is uitgekeerd. Dit resterende bedrag is bedoeld voor de
overige – door de gemeente gecoördineerde – activiteiten, gekoppeld aan de
biblioservice.
Een bedrag van € 40.840,- van de
EZH-gelden was uitgetrokken voor het inrichten van thematische informatiepunten
in de Centrale Bibliotheek.
Omdat het beleid ten aanzien van
wijkinformatiepunten is gewijzigd, is ook de taakstelling van de Bibliotheek
met betrekking tot de wijkinformatiepunten gewijzigd.
Het resterende bedrag van de
EZH-gelden (ong. € 450.000,-) valt buiten dit convenant. Er worden hierover op
korte termijn afspraken gemaakt tussen Gemeente en Bibliotheek.
Het bestedingsplan wordt,
eventueel in combinatie met het bedrijfsplan van de Mediatheek, in 2003
aangeboden aan de gemeenteraad.
E. Nieuwe afspraken
1. Subsidiebedrag, -betaling en
-voorwaarden
a)
De reguliere subsidie aan de Bibliotheek bedraagt met ingang
van 2003 € 1.647.401,- + € 50.000,- = 1.697.401,-
b)
Jaarlijks past de gemeente de reguliere subsidie voor loon-
en prijsstijgingen aan met het subsidieaccrès, dat de Gemeenteraad bij de
begrotingsbehandeling voor het nieuwe jaar vaststelt;
c)
De Gemeente bevoorschot aan het begin van ieder kwartaal een
vierde deel van de subsidie;
d)
De Bibliotheek dient jaarlijks een begroting met
subsidieaanvraag in vóór 1 april van het jaar voorafgaand aan het jaar, waarop
de begroting en de subsidieaanvraag betrekking hebben;
e)
De Bibliotheek legt jaarlijks een financieel verslag met
accountantsverklaring alsmede een activiteitenverslag over voor 1 april van het
jaar volgend op het jaar waarop het financieel verslag betrekking heeft.
f)
De Bibliotheek en de Gemeente laten – ten gevolge van de
invoering van de budgetsubsidie gerelateerd aan prestatieafspraken – een
fiscale toetsing uitvoeren.
Gedurende de convenantperiode
wordt de mate van gebruik van de Bibliotheek als uitgangspunt genomen voor de
prestatieafspraken. Die mate van gebruik wordt vooralsnog gerepresenteerd door
het aantal uitleningen en het aantal ingeschreven leden:
Aantal leden 2003: 23.600,
waarvan 8.600 jeugd t/m 15 jaar
Aantal leden 2004 : 23.800, waarvan 8.600 jeugd t/m 15 jaar
Aantal uitleningen 2003: 765.000,
waarvan 306.000 jeugd t/m 15 jaar
Aantal uitleningen 2004: 765.000,
waarvan 306.000 jeugd t/m 15 jaar
Aantal bezoekers Bibliotheek:
2001 530.209
2002 535.000
2003 537.000
2004 537.000
Aantal internetgebruikers Bibliotheek:
2001 7.600
2002 15.700
2003 16.000
2004 16.000
3. Producten, diensten en leveringsvoorwaarden
De producten, diensten en leveringsvoorwaarden die de
Bibliotheek in de convenantperiode levert, staan vermeld in de bibliotheeknota
“Kwaliteit als inzet, 2003 – 2007”.
4.
Ontwikkeling budgetsubsidiëring
a)
In samenwerking met het gemeentelijk vakteam CKE zullen de
vertegenwoordigers van de Bibliotheek, het Kunstcentrum en de Disc-O-Take
werken aan een contract met budgetsubsidie en prestatiemeting;
b)
De basis waarop prestatieafspraken worden gemaakt is de
intentieverklaring “Ontwikkeling Mediatheek”, ondertekend op
7 november 2002 door de Gemeente en de onder a. genoemde drie instellingen.
c)
De onderzoeksresultaten naar aanleiding van de pilot
Biblioservice worden meegenomen in de prestatieafspraken voor de verdere
ontwikkeling van de Biblioservice.
De Bibliotheek neemt het verloop van de
prestatieafspraken en de vorderingen in het onderzoek naar de invoering van
outputgerichte budgetfinanciering op in haar jaarverslag.
G.
Ondertekening
Aldus overeengekomen en in drievoud getekend,
Delft, (datum)
Namens de Gemeente Delft, Namens de Bibliotheek,
De heer M. Oosten,
De heer ir. L.J. Pieterse,
Wethouder van cultuur en financiën voorzitter
stichtingsbestuur
De
heer mr. J.A. Wagner,
secretaris
stichtingsbestuur