Aangepast convenant Gemeente Delft en de Stichting Openbare Bibliotheek Delft

Periode: van 2003 t/m 2004.

 

  1. Inleiding
  2. Looptijd convenant
    1. Looptijd
    2. Overleg nieuw convenant
  3. Bibliotheekbeleid
    1. Kerntaken
    2. Beleidsdoelen
  4. Afspraken met betrekking tot de EZH-gelden
  5. Nieuwe afspraken
    1. Subsidiebedrag, -betaling en –voorwaarden
    2. Prestatie-afspraken
    3. Producten, diensten en leveringsvoorwaarden
    4. Ontwikkeling budgetsubsidiëring
  6. Rapportage
  7. Ondertekening

 


Convenant Gemeente Delft en de Stichting Openbare Bibliotheek Delft

Periode: van 2003 t/m 2004.

 

Ondergetekenden,

 

De gemeente Delft, ten deze vertegenwoordigd door de heer M. Oosten, wethouder, hierna te noemen “Gemeente”,

 

en

 

De Stichting Openbare Bibliotheek Delft, ten deze vertegenwoordigd door de heer ir. L.J. Pieterse en de heer mr. J.A. Wagner, respectievelijk voorzitter en secretaris van het stichtingsbestuur, hierna te noemen “Bibliotheek”

 

Komen op grond van de in de inleiding genoemde overwegingen de onderdelen B t/m F overeen:

 

 

A.      Inleiding

 

Dit convenant 2003 – 2004 is een geactualiseerde versie van het op 30 maart 2001 door de gemeente Delft en de Stichting Openbare Bibliotheek Delft ondertekende convenant 1999 – 2002. Het convenant 2003 – 2004 is een overbrugging. Daarna wordt met de Mediatheek i.o. een convenant voor 2005 – 2008 afgesloten. In de afgelopen jaren zijn een aantal veranderingen ingezet, te weten:

 

a)       in 2005 krijgt de bibliotheek nieuwe huisvesting in Zuidpoortgebied, in het Hoogovenpand op het Cultuurplein

b)       Ontwikkeling naar prestatieafspraken en budgetsubsidiëring

c)       Eind maart 2000 is door de gemeenteraad besloten middels de EZH-gelden

€ 907.560,- te investeren in de functie van de bibliotheek. Hierdoor is de bezuinigingstaakstelling van punt a. opgeschort, nl. tot januari 2005

d)       In oktober 2002 heeft de gemeenteraad de nota Intentieverklaring Mediatheek vastgesteld. Dit houdt in dat de Bibliotheek samen met het Kunstcentrum en de Disc-O-Take een Mediatheek gaan vormen, vanaf januari 2005

e)       Vanaf 2003 wordt de subsidie voor de Bibliotheek met € 50.000,- verhoogd. Vanaf 2005 is deze subsidie bestemd voor de gehele Mediatheek.

 

De afspraken over de veranderingen zijn in de volgende documenten vastgelegd:

a)       het subsidiebedrag per jaar in de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten (SMA);

b)       gemeentelijke nota “Toekomstvisie Bibliotheek”, d.d. 23 februari 1999;

c)       gemeentelijke nota “Startnota Hoogovenpand”, d.d. april 2002;

d)       Intentieverklaring Bibliotheekbeleid; d.d. 25 maart 1999;

e)       EZH-bestedingsvoorstellen “Investeren in de Openbare Bibliotheek” en “Stimuleren van gebruik van computer en internet”; najaar 2000;

f)         Plan van aanpak voor de Biblioservice op wijkniveau; d.d. 5 september 2000;

g)       Gemeentelijke Zomernota 2003 – 2007;

h)       Nota Intentieverklaring Ontwikkeling Mediatheek, oktober 2002 

 

B. Looptijd convenant

 

1. Looptijd

 

Dit aangepaste convenant, met als basis het convenant 1999 – 2002, zal op 1 januari 2003 van kracht zijn en zal eindigen op 31 december 2004.

 

2. Overleg nieuw convenant

 

In 2003 zal een werkgroep Bedrijfsplan Mediatheek werken aan een bedrijfsplan voor de nieuwe Mediatheek. Op basis hiervan wordt een nieuw convenant met de Mediatheek opgesteld. In januari 2005 zal dit contract van kracht zijn.

 

C.      Bibliotheekbeleid

 

1. Kerntaken

 

De Bibliotheek voert de volgende kerntaken uit:

a)       Media-aanbod: het presenteren en uitlenen van materialen;

b)       Raadpleegfaciliteiten: het beschikbaar stellen van documentaire informatie;

c)       Informatiebemiddeling: het beantwoorden van informatievragen, signalering, voorlichting en advisering, reservering van materialen, verwijzing naar derden;

d)       Aanbod aan onderwijs- en andere instellingen: het leveren van wissel- en projectcollecties, gericht op groepen, inrichting en beheer van schoolbibliotheken en gebruik van media in het onderwijs;

e)       Leesbevordering: het organiseren van leesbevorderende activiteiten voor jeugd, volwassenen, onderwijs- en andere instellingen;

f)         Bibliotheekeducatie: het verzorgen van groepsinstructies in bibliotheek- en bronnengebruik, organisatie van themabijeenkomsten, beschikbaar stellen van informatie over eigen producten en diensten.

 

2. Beleidsdoelen

 

De beleidsdoelen van de Bibliotheek, zijn vastgelegd in het beleidsplan “Kwaliteit als Inzet 2003 – 2007”.

 

D.      Afspraken, met betrekking tot de “EZH-gelden”

 

De EZH-gelden voor de bibliotheek bedragen € 907.560,-. Dit bedrag is in 2000 door de gemeenteraad toegekend aan de functies van de Bibliotheek. Voor de structurele jaarlijkse subsidievermindering van € 68.067,- met ingang van 1999, is ter compensatie

€ 274.537,- van de EZH-gelden gereserveerd tot 1 juli 2003.

 

Voor de pilot WippolderPUNTNL is een bedrag van € 143.327,- beschikbaar gesteld, waarvan € 49.915,- als subsidie aan de bibliotheek is uitgekeerd. Dit resterende bedrag is bedoeld voor de overige – door de gemeente gecoördineerde – activiteiten, gekoppeld aan de biblioservice.

 

Een bedrag van € 40.840,- van de EZH-gelden was uitgetrokken voor het inrichten van thematische informatiepunten in de Centrale Bibliotheek.

 

Omdat het beleid ten aanzien van wijkinformatiepunten is gewijzigd, is ook de taakstelling van de Bibliotheek met betrekking tot de wijkinformatiepunten gewijzigd.

 

Het resterende bedrag van de EZH-gelden (ong. € 450.000,-) valt buiten dit convenant. Er worden hierover op korte termijn afspraken gemaakt tussen Gemeente en Bibliotheek.

Het bestedingsplan wordt, eventueel in combinatie met het bedrijfsplan van de Mediatheek, in 2003 aangeboden aan de gemeenteraad.

 

E. Nieuwe afspraken

 

1. Subsidiebedrag, -betaling en -voorwaarden

 

a)       De reguliere subsidie aan de Bibliotheek bedraagt met ingang van 2003 € 1.647.401,- + € 50.000,- = 1.697.401,-

b)       Jaarlijks past de gemeente de reguliere subsidie voor loon- en prijsstijgingen aan met het subsidieaccrès, dat de Gemeenteraad bij de begrotingsbehandeling voor het nieuwe jaar vaststelt;

c)       De Gemeente bevoorschot aan het begin van ieder kwartaal een vierde deel van de subsidie;

d)       De Bibliotheek dient jaarlijks een begroting met subsidieaanvraag in vóór 1 april van het jaar voorafgaand aan het jaar, waarop de begroting en de subsidieaanvraag betrekking hebben;

e)       De Bibliotheek legt jaarlijks een financieel verslag met accountantsverklaring alsmede een activiteitenverslag over voor 1 april van het jaar volgend op het jaar waarop het financieel verslag betrekking heeft.

f)         De Bibliotheek en de Gemeente laten – ten gevolge van de invoering van de budgetsubsidie gerelateerd aan prestatieafspraken – een fiscale toetsing uitvoeren.

 

2. Prestatieafspraken

 

Gedurende de convenantperiode wordt de mate van gebruik van de Bibliotheek als uitgangspunt genomen voor de prestatieafspraken. Die mate van gebruik wordt vooralsnog gerepresenteerd door het aantal uitleningen en het aantal ingeschreven leden:


Aantal leden 2003:                            23.600,  waarvan 8.600 jeugd t/m 15 jaar
Aantal leden 2004   :                         23.800, waarvan  8.600 jeugd t/m 15 jaar
Aantal uitleningen 2003:                  765.000, waarvan 306.000 jeugd t/m 15 jaar
Aantal uitleningen 2004:                  765.000, waarvan 306.000 jeugd t/m 15 jaar

 

Aantal bezoekers Bibliotheek:

2001 530.209

2002 535.000

2003 537.000

2004 537.000

 

Aantal internetgebruikers Bibliotheek:

2001   7.600

2002 15.700

2003 16.000

2004 16.000

 

3.  Producten, diensten en leveringsvoorwaarden             

 

De producten, diensten en leveringsvoorwaarden die de Bibliotheek in de convenantperiode levert, staan vermeld in de bibliotheeknota “Kwaliteit als inzet, 2003 – 2007”.

 

4.      Ontwikkeling budgetsubsidiëring

 

a)       In samenwerking met het gemeentelijk vakteam CKE zullen de vertegenwoordigers van de Bibliotheek, het Kunstcentrum en de Disc-O-Take werken aan een contract met budgetsubsidie en prestatiemeting;

b)       De basis waarop prestatieafspraken worden gemaakt is de intentieverklaring “Ontwikkeling Mediatheek”, ondertekend op
7 november 2002 door de Gemeente en de onder a. genoemde drie instellingen.

c)       De onderzoeksresultaten naar aanleiding van de pilot Biblioservice worden meegenomen in de prestatieafspraken voor de verdere ontwikkeling van de Biblioservice.

 

F.      Rapportage

 

De Bibliotheek neemt het verloop van de prestatieafspraken en de vorderingen in het onderzoek naar de invoering van outputgerichte budgetfinanciering op in haar jaarverslag.

 

G.     Ondertekening

 

Aldus overeengekomen en in drievoud getekend,

 

 

Delft, (datum)

 

 

 

Namens de Gemeente Delft,                                               Namens de Bibliotheek,

 

 

 

 

 

 

De heer M. Oosten,                                                           De heer ir. L.J. Pieterse,

Wethouder van cultuur en financiën                                      voorzitter stichtingsbestuur

 

 

 

 

 

 

                                                                                  De heer mr. J.A. Wagner,

                                                                                        secretaris stichtingsbestuur