Inhoudsopgave

1.     Het onderzoek........................................................................................................................ 1

1.1        Inleiding......................................................................................................................... 1

1.2        Aanleiding tot het onderzoek:.......................................................................................... 1

1.3        Doelstelling van het onderzoek:........................................................................................ 1

1.4        Methode van onderzoek:................................................................................................. 2

1.5        De onderzoeksgroep....................................................................................................... 2

2.     Resultaten............................................................................................................................. 3

2.1        Soort cursus.................................................................................................................. 3

2.2        Eerder cursist van de VAK.............................................................................................. 5

2.3        Motieven........................................................................................................................ 5

2.4        informatiebron VAK......................................................................................................... 6

2.5        Verwachtingspatroon cursus............................................................................................ 8

2.6        Stoppen of blijven........................................................................................................... 8

2.7        beoordeling cursus......................................................................................................... 9

2.8        Suggesties tot verbetering van de cursus........................................................................ 12

3.     Samenvatting en conclusies.................................................................................................. 14

3.1        Samenvatting............................................................................................................... 14

3.2        Conclusie..................................................................................................................... 14


1.     Het onderzoek

1.1          Inleiding

 

De Vrije Akademie Delft, Centrum voor de Kunsten, (VAK) organiseert cursussen op het gebied van muziek, literatuur, dans, theater en beeldende kunst. Het VAK telt momenteel zo’n 4000 cursisten. Sinds 1997 zijn er diverse marktonderzoeken uitgevoerd onder instromers, uitstromers, informatie-aanvragers, tussentijdse uitstromers, ouderen en jongeren en cursisten in het algemeen. Resultaten van deze onderzoeken hebben input gegeven op o.a. het productenaanbod, aanpassingen aan cursusruimten, communicatie en organisatie. Het VAK heeft de afdeling O&S wederom gevraagd een onderzoek uit te voeren naar het eindoordeel van de cursisten over de gevolgde cursus bij de VAK.

 

 

1.2     Aanleiding tot het onderzoek:

 

In 1998 is er ook een eindejaarsevaluatie gehouden onder de cursisten van het VAK. De conclusie van dit onderzoek was destijds: “…. Dat in de ogen van de cursisten de opzet en inhoud van de cursussen goed is en de docenten van hoge kwaliteit zijn. Voor een aantal cursussen dient de VAK extra aandacht te besteden aan het leslokaal en de prijs. Het stoppen met de cursus bij de VAK heeft vooral externe (persoonlijke) factoren.”

Dit onderzoek moet inzicht geven in de eventuele verbeteringen in de kwaliteit van de cursussen en de VAK ten opzichte van de uitkomsten van het onderzoek van 1998. Er moet worden bekeken of de veranderingen die het VAK ten aanzien van het vorige onderzoek heeft doorgevoerd, ook inderdaad bij de cursisten merkbaar zijn.

1.3     Doelstelling van het onderzoek:

 

Het doel van deze eindevaluatie is het verkrijgen van inzicht in: 

1. veranderingen in de klanttevredenheid op alle voorkomende bedrijfsaspecten;

2. de mening van cursisten over de gevolgde cursus en eventuele ideeën ter verbetering van de cursus;

3. de achtergronden en motieven van cursisten om met een cursus bij de VAK te beginnen en te stoppen.

1.4     Methode van onderzoek:

 

De eindevaluatie vond plaats door middel van een schriftelijke vragenlijst.

De vragenlijsten zijn tijdens één van de laatste lessen aan de cursisten uitgedeeld samen met een retourenveloppe. De vragenlijsten zijn kort en overzichtelijk. Bij kinderen onder de 12 jaar is de vragenlijst meegegeven om samen met (één van) de ouders in te vullen.

 

De cursisten zijn o.a. ondervraagd over:

·      achtergrondgegevens

·      hoe kent men de VAK

·      eerdere cursussen van het VAK

·      hoe lang volgen cursisten al cursussen op de VAK

·      intenties om vervolgcursussen bij VAK te volgen

·      reden(en) voor het volgen van de cursus

·      welke verwachting had men van de cursus

·      beoordeling cursus totaal en voor diverse aspecten

·      ideeën ter verbetering van de cursus

1.5     De onderzoeksgroep

 

De VAK had op 1 mei 2002 ca. 4000 cursisten. In totaal zijn er zo’n 2850 vragenlijsten uitgezet. Daarvan hebben er 919 cursisten (of de ouders) de vragenlijst ingevuld en teruggestuurd (response = 32%). Het betrof 735 vragenlijsten (80%) voor cursisten van 12 jaar en ouder en 154 vragenlijsten (17%) voor cursisten die jonger zijn dan 12 (zie tabel1). 

Tabel 1: verdeling respondenten naar type vragenlijst

Type vragenlijst:

n

%

jonger dan 12

154

17

Vanaf 12 jaar

735

80

Onbekend

30

3

Totaal

919

100

 

Ruim driekwart (78%) van de vragenlijsten werd ingevuld door vrouwen/meisjes (zie tabel 2).

Tabel 2: verdeling respondenten naar geslacht

geslacht:

n

%

Man

190

21

Vrouw

713

78

Onbekend

16

2

Totaal

919

100

 

 


Van de cursisten die een vragenlijst terugstuurden had het merendeel (85%) klassikale les en 13% had individuele les (zie tabel3).

 

Tabel 3: verdeling respondenten naar type les

Type les:

n

% n

individuele les

119

13

klassikale les

780

85

onbekend

20

2

Totaal

919

100

 

Tabel 4 geeft een overzicht van de verzorgingspositie van de respondenten van 18 jaar en ouder. Hieruit blijkt dat 61% betaald werk verricht, 11% werkzaam is in het huishouden, 7% scholier is of studeert en eveneens 7% gepensioneerd is of in de VUT zit. 1% geeft aan geen werk te hebben. Vergelijken we dit met de Delftse bevolking van 18 jaar en ouder dan blijken de cursisten op de VAK een aardige afspiegeling daarvan te zijn. Het percentage gepensioneerden/Vutters ligt bij de VAK echter wat aan de lage kant.

 

Tabel 4: verdeling respondenten naar verzorgingspositie

Verzorgingspositie 18 jaar e.o.:

% VAK

% Delft*

ik verricht betaald werk

61

55

ik ben scholier / student

7

7

Ik studeer en verricht betaald werk1

5

8

ik ben werkloos/ werkzoekend

1

1

ik ben werkzaam in het huishouden

11

6

ik ben gepensioneerd / VUT

7

16

Anders

8

7

Totaal

100

100

* bron: DIP, 2002

 

 

In tabel 5 wordt de verdeling gegeven van respondenten van 18 jaar en ouder naar opleiding. Tweederde deel van de 18 plussers volgt of heeft een hogere opleiding (Hoger Beroepsonderwijs of Wetenschappelijk Onderwijs) gevolgd.

 

 

Tabel 5: verdeling respondenten naar opleiding

Opleiding 18 jaar e.o

%

Basisschool

1

VMBO

1

MAVO

4

HAVO/VWO

11

MBO

15

HBO

35

WO

31

Anders

1

Totaal

100

2.     Resultaten

2.1     Soort cursus

 

Onderstaande grafiek geeft een overzicht welke cursussen men volgt. De meeste respondenten volgen een muziek cursus (43%), gevolgd door dans (22%) en atelier (16%). 6% van de ondervraagden is bezig met een theatercursus.

Het percentage respondenten dat een muziekcursus volgt, blijft echter achter bij het werkelijke aantal muziekcursussen dat op de VAK wordt gegeven. De percentages van de andere cursussen komen redelijk overeen met de werkelijkheid.

Kijken we naar de twee leeftijdsgroepen, dan zien we dat  de jongste cursisten (jonger dan 12 jaar) relatief gezien veel danslessen volgen (38%); in de groep van 12 jaar en ouder volgt 19% een danscursus. Personen van 12 jaar en ouder volgen weer vaker een ateliercursus (19%) dan de jongste leeftijdsgroep (5%).

 

 

Figuur 1

2.2     Eerder cursist van de VAK

 

Alle respondenten is gevraagd of men voor dit cursusjaar al eerder aan een cursus op de VAK  heeft deelgenomen.

 

Uit tabel 6 valt op te maken dat de nu gevolgde cursus voor bijna een kwart (22%) van de respondenten de eerste cursus is op de VAK. Driekwart van de respondenten kent het VAK al langer en heeft voor dit cursusjaar al eerder één of meer cursussen daar gevolgd. Iets meer dan de helft (56%) is dit cursusjaar min of meer doorgegaan met een (zelfde of vergelijkbare) cursus die men het jaar daarvoor ook al deed en 21% had voor het afgelopen cursusjaar al een ander soort cursus gevolgd bij de VAK.

 

Tabel 6 : respondenten naar deelname VAK

eerder cursus gevolgd bij VAK?

N

%

eerste cursus

200

22

Al eerder een soortgelijke cursus gevolgd

515

56

Al eerder een ander soort cursus gevolgd

190

21

Onbekend

14

2

Totaal

919

100

 

 

Bijna de helft van alle ondervraagden (47%) was voor 1999 ook al cursist bij de VAK. 

 

Aan deze personen is vervolgens gevraagd of men sinds 1998 een verbetering of verslechtering heeft geconstateerd ten aanzien van de diverse aspecten van de cursus of de cursus in het geheel. Een kwart van de mensen die voor 1999 al cursist was bij de VAK, heeft een verandering, in positieve dan wel negatieve zin, geconstateerd. De verbeteringen die zijn gesignaleerd, hebben met name betrekking op het gebouw zelf. Het gebouw is van binnen opgeknapt, lekker fris geverfd. Daardoor is het een stuk gezelliger geworden. Ook de administratie en organisatie zijn, vergeleken met 1998, verbeterd.

Als verslechtering werden genoemd de prijzen van de cursussen (duurder) en een slechtere bereikbaarheid.

2.3     Motieven

 

De respondenten is gevraagd wat hun beweegreden was om te beginnen met de cursus. Zij konden slechts één antwoord geven. Uit de grafieken blijkt dat er voor beide leeftijdsgroepen drie motieven waarom men de cursus volgt een grote rol spelen. Een zeer ruime meerderheid van de respondenten (84% van de groep 12 jaar en ouder en 83% van de groep jonger dan 12 jaar) kiest één van deze drie redenen, te weten “leuk om dit goed/beter te kunnen” (33% resp. 27%), “vrijetijdsbesteding” (28% resp. 18%) en “leuk om iets nieuws te leren” (23% resp. 38%). 

 

Figuur 2

 

 

Figuur 3

 

 

Er is geen onderscheid tussen de diverse soorten cursussen te constateren voor wat betreft redenen om met een bepaalde cursus te beginnen.

 

2.4     informatiebron VAK

 

Aan de respondenten is gevraagd via wie of wat men de Vrije Akademie kent. Men kon meer dan één antwoord geven. Uit de grafiek blijkt dat familie / vrienden / kennissen de belangrijkste bron zijn voor het kennen van de VAK. Dat geldt voor beide leeftijdsgroepen. Een tweede belangrijke bron voor het kennen van de VAK is de folder van de VAK. Een derde van alle respondenten kent de folder van de VAK. Van de respondenten jonger dan 12 jaar kent zelfs 47% de folder van de VAK. Bij cursisten van 12 jaar en ouder ligt dit percentage lager (30%).

Behalve de genoemde twee bronnen worden ook open dagen, kranten, huis-aan-huis-bladen, school, proeflessen en stadsgids genoemd als kanalen voor het leren kennen van de VAK.

 

 

Figuur 4

2.5     Verwachtingspatroon cursus

 

Er is gevraagd of de cursus overeen kwam met de verwachtingen.

 

Tabel 7: verwachtingspatroon cursus

 

Tot.

12 jr e.o.

< 12 jr

Eerste cursus

Eerder cursus gevolgd

 

%

%

%

%

%

Ja

75

79

66

66

79

Nee

7

5

13

11

5

Geen verwachting

14

15

14

20

12

Weet niet

4

2

8

3

3

Totaal

100

100

100

100

100

N

919

735

154

200

705

 

Voor driekwart van de respondenten voldeed de cursus aan de verwachtingen. 7% vond echter dat de cursus niet overeen kwam met het verwachtingspatroon. Bekijken we beide leeftijdsgroepen, dan zien we dat er relatief veel personen in de groep van jongeren tot 12 jaar waren die vonden dat de cursus niet overeen kwam met de verwachtingen, namelijk 13%. Volgens de respondenten die al eerder een cursus aan de VAK hebben gedaan, voldoet de cursus vaker aan de verwachting. Er blijkt geen verschil in verwachtingspatroon tussen de diverse soorten cursussen.

 

Ook is gevraagd waarom de cursus niet voldeed aan de verwachting.  Er werden zeer uiteenlopende redenen genoemd. De één vond de cursus een te hoog niveau hebben, de andere een te laag niveau. Voor de één ging het te snel, voor de ander te langzaam. Het was te saai, men had meer diepgang verwacht, men had andere dansvormen/muziekstukken verwacht etc.. Kortom er is niet een uniforme reden aan te geven waarom de cursus niet voldeed aan de verwachtingen.

 

2.6     Stoppen of blijven

 

Ook kwam aan de orde of men van plan is om na deze cursus op de VAK te blijven. In de tabel is behalve het onderscheid tussen beide leeftijdsgroepen tevens een onderscheid gemaakt tussen personen die voor het eerst een cursus volgens en personen die al eerder een cursus hebben gedaan.

 

Tabel 8: van plan op VAK te blijven

 

Tot.

12 jr e.o.

< 12 jr

Eerste cursus

Eerder cursus gevolgd

 

%

%

%

%

%

Ja

84

85

83

79

86

Nee

9

8

13

13

7

Weet niet

7

8

5

8

7

Totaal

100

100

100

100

100

N

919

735

154

200

705

 

 

Een ruime meerderheid is van plan om na deze cursus weer een cursus te volgen bij de VAK. 9% is dat evenwel niet van plan. De personen die dit jaar voor het eerst een cursus volgen, lijken iets vaker, na dit cursusjaar te willen stoppen.

 

De personen die zeggen op de VAK te blijven, zijn van plan om nog gemiddeld een jaar lang één of meer cursussen op de VAK te volgen.

 

Aan de 9% van de personen die na deze cursus zeggen te stoppen, is vervolgens gevraagd naar de reden daarvan (zie de grafiek). Respondenten konden meer dan een reden opgeven.

 

 

Figuur 5

De meest genoemde redenen om te stoppen met de cursus, zijn dat men geen tijd meer over heeft vanwege werk/studie/huishouden/bijbaantje, kiest voor een andere vrijetijdsbesteding, als bijvoorbeeld sport en geen tijd meer heeft vanwege school.

Verder geeft drie op de tien respondenten die van plan zijn na deze cursus te stoppen, aan andere redenen te hebben om te stoppen o.a. wegens verhuizing.

Vanwege het geringe aantal respondenten die willen stoppen is het niet zinvol onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld beide leeftijdsgroepen.

2.7     beoordeling cursus

 

De respondenten is gevraagd de gevolgde cursus te beoordelen door middel van het geven van rapportcijfers aan de cursus in zijn geheel maar ook aan diverse aspecten van de cursus. Onderstaande grafiek geeft een overzicht van de gemiddelde rapportcijfers van alle respondenten per aspect.

Figuur 6

 

 

De cursus wordt in het algemeen als goed (gem. 8,0) beoordeeld.

Alle aspecten scoren een voldoende. De drie aspecten die betrekking hebben op de docent (de vakkennis, de vriendelijkheid en de manier van lesgeven) scoren het hoogst, een 8,4 of hoger. Twee aspecten scoren minder dan een 7. De prijs van de cursus krijgt gemiddeld maar een magere 6,3 en het leslokaal scoort een 6,9.

 

In de volgende tabel zijn behalve de gemiddelden ook de percentages onvoldoendes opgenomen voor de totale groep respondenten, de groep die een muziekcursus volgt, een danscursus, ateliercursus en theatercursus. Tevens is onderscheid gemaakt tussen beide leeftijdsgroepen.


Tabel 9: Gemiddelde oordelen aspecten cursus

 

Totaal

N=919

Muziek

N=395

Dans

N=203

Atelier

N=151

Theater

N=59

12 jr e.o

n=735

< 12 jr

n=154

 

 

gem

% onvol

 

gem

% onvol

 

gem

% onvol

 

gem

% onvol

 

gem

% onvol

 

gem

% onvol

 

gem

% onvol

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cursus totaal

8,0

1

8,0

1

8,0

2

7,9

1

8,1

2

8,0

1

8,0

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vakkennis docent

8,8

1

8,9

1

8,8

1

8,6

1

8,5

2

8,8

*

8,8

1

Vriendelijkheid docent

8,7

1

8,8

1

8,8

2

8,6

-

8,6

2

8,8

1

8,7

1

Manier van lesgeven

8,4

2

8,4

2

8,5

3

8,2

3

8,1

2

8,5

1

8,3

3

Lesstof

7,8

3

7,8

2

8,0

3

7,8

4

7,6

2

7,8

2

7,7

4

Tijden cursus

7,7

6

7,6

7

7,6

9

8,0

3

7,4

11

7,7

6

7,7

7

Bereikbaarheid VAK

7,7

8

7,6

10

7,8

9

7,6

8

8,0

7

7,7

8

7,4

14

Aantal lessen

7,6

6

7,7

5

7,6

7

7,5

7

8,0

5

7,6

6

7,6

6

Tijdsduur les

7,6

8

7,4

11

7,9

6

7,9

2

7,6

14

7,6

8

7,8

9

Aantal cursisten

7,5

8

7,7

9

7,5

6

7,0

15

7,9

7

7,6

8

7,4

9

Organisatie cursus

7,5

4

7,5

5

7,6

3

7,5

3

7,7

4

7,5

5

7,8

3

Lesmateriaal

7,4

6

7,6

6

7,9

6

6,8

20

7,5

14

7,4

10

8,0

2

Orde, netheid gebouw

7,4

8

7,6

4

7,2

14

7,1

11

7,6

9

7,3

9

7,7

5

Mogelijkheid optreden

7,1

10

7,3

10

6,8

23

6,8

13

7,7

10

7,1

14

7,5

11

Leslokaal

6,9

15

7,2

12

7,0

14

6,4

22

7,4

12

6,9

17

7,3

7

Prijs

6,3

20

6,3

23

6,3

22

6,4

21

6,2

31

6,3

24

6,5

16

*)          minder dan 0,5%

 

 

Bekijken we de oordelen van de cursisten die de diverse soorten cursussen hebben gevolgd, zien we enkele afwijkingen.  De theatercursisten scoren op de aspecten leslokaal, aantal cursisten in de groep, aantal lessen en de mogelijkheid tot optreden/expositie hoger dan cursisten van de andere groepen. Theatercursisten geven vaker een onvoldoende als het gaat om tijden van de cursus, tijdsduur lessen, lesmateriaal en prijs.

 

De personen die een ateliercursus hebben gevolgd, beoordelen de aspecten leslokaal, lesmateriaal en aantal cursisten in de groep juist slechter dan de cursisten van de andere groepen.

Het lesmateriaal wordt door de danscursisten het beste beoordeeld. Danscursisten zijn echter vaker ontevreden over de mogelijkheden tot optreden.

 

De 16 respondenten die een literatuurcursus hebben gevolgd (niet in de tabel opgenomen) beoordelen de diverse cursusaspecten niet afwijkend.

 

De cursussen worden door vrijwel iedereen duur gevonden. Men vindt met name de theatercursussen duur; 31% gaf de prijs voor een dergelijke cursus een onvoldoende.

 

 

Er is weinig onderscheid waar te nemen tussen beide leeftijdsgroepen. Wel zien we dat de groep jonger dan 12 jaar het lesmateriaal van de cursussen beter beoordeeld dan de groep van 12 jaar en ouder. Ook scoort het leslokaal en de mogelijkheid tot optreden onder jongeren iets hoger dan onder de oudste leeftijdsgroep. 

 

Hieronder volgt een kort overzicht waarom men bepaalde aspecten met een onvoldoende heeft beoordeeld. Alleen de aspecten die door minimaal 6% van de ondervraagden een onvoldoende krijgen (zie tabel 9), zijn opgenomen.

 

Prijs (20% onvoldoende): Het moge duidelijk zijn dat velen de cursus(sen) te duur vinden. Studenten vragen zich af waarom er geen studentenkorting wordt gegeven.

 

Leslokaal (15% onvoldoende): Het leslokaal (o.a. vloer) en interieur is vaak vies en stoffig. Bovendien wordt het lokaal vaak rommelig gevonden. Verder zijn sommige lokalen te klein (voor het grote aantal cursisten in de groep). Ook geven velen het leslokaal een onvoldoende omdat de klimaatbeheersing niet goed is; het is er vaak te warm en benauwd. Er is geen ventilatiesysteem.

 

Mogelijkheid optreden (10% onvoldoende): Men wil vaker optreden/exposeren. Dat geldt het meest voor personen die aan een danscursus deelnemen.

 

Orde, netheid gebouw (8% onvoldoende): Men vindt het een oud, rommelig en vies gebouw. De meeste klachten betreffen echter de toiletten, die zijn vies en stinken.

 

Aantal cursisten (8% onvoldoende): Men vindt dat de cursusgroepen te groot zijn, zeker in de kleinere lokalen.

 

Tijdsduur lessen (8% onvoldoende): Men vindt de lessen te kort duren.

 

Bereikbaarheid VAK (8%) onvoldoende): Er zijn onvoldoende parkeerplaatsen zowel voor de auto als voor de fiets. Bovendien is, als je een plaats voor je auto kunt vinden, parkeren duur. Verder wordt nog opgemerkt dat het vrij gevaarlijk is voor kinderen om alleen (op de fiets) te gaan.

 

Lesmateriaal (6% onvoldoende): Degenen die het lesmateriaal een onvoldoende geven, hebben met name klachten over de slechte/matige kwaliteit van de materialen (met name de kwaliteit van de schildersezels laat vaak te wensen over). Lesmaterialen zijn oud en bovendien is niet altijd alles aanwezig.

 

Aantal lessen (6% onvoldoende): Het aantal lessen wordt onvoldoende beoordeeld omdat men vindt dat er te veel vakantie is en dat te veel lessen uitvallen. Men wil graag meer lessen.

 

Lestijden (6% onvoldoende):

De lestijden zijn vaak ongunstig, aan het eind van de dag of begin van de avond. Er wordt niet altijd rekening gehouden met werkende ouders en schoolgaande kinderen, vindt men.

 

Ook is in het kader van het oordeel over de cursus gevraagd of men tevreden was over de sfeer in de groep. Het overgrote merendeel van de cursisten die een klassikale cursus hebben gevolgd, was tevreden over de sfeer in de groep. Jongere kinderen tot 12 jaar zijn minder tevreden over de sfeer in de groep en zij hebben ook vaker geen mening hierover.

 

Tabel 10: tevredenheid sfeer in de groep

 

Tot.

12 jr e.o.

< 12 jr

 

%

%

%

Ja

94

96

85

Nee

3

2

6

Weet niet

3

2

9

Totaal

100

100

100

N

919

735

154

 

 

Aan de 3% die aangaf niet tevreden te zijn over de sfeer in de groep, is gevraagd wat daar de reden van is. De redenen verschilden sterk per individu, maar een aantal keren werd als reden aangemerkt dat de personen in de groep een verschillend niveau hadden en de één meer betrokken was dan de ander. Ook wordt de sfeer in groep vaak bepaald door één of meer drukke kinderen in die groep.

2.8     Suggesties tot verbetering van de cursus

 

Eenderde deel van de respondenten heeft ideeën wat er verbeterd kan worden aan de cursus. In de bijlage is een overzicht opgenomen van welke verbeteringen er allemaal per individu zijn genoemd.

Er zijn wensen en verbeteringen aangegeven voor vrijwel elk aspect van de cursus. Deze kwamen vaak overeen met punten waar men eerder een onvoldoende voor heeft gegeven. De meeste suggesties betroffen het aantal cursisten in de klassikale les, leslokalen, tijdsduur van de lessen en lesstof (inhoud lessen). Hieronder een korte samenvatting van zaken die meermalen aan de orde kwamen.

 

Inhoud cursus

Er zijn veel verschillende opmerkingen gemaakt en wensen aangegeven ten aanzien van de inhoud van diverse cursussen. Men wilde o.a. meer aandacht voor theorie en techniek, meer variatie in onderwerpen, meer liedjes, een goede pianist erbij. Maar ook oefenmateriaal om thuis te doen, meer opdrachten etc. Deze wensen zijn sterk afhankelijk van soort cursus en zijn steeds door zeer weinig respondenten genoemd.

 

Leslokaal

Een veel genoemde suggestie is om iets aan de ventilatie te doen. Een (betere) klimaatregeling; met name bij warm weer zijn de lokalen benauwd. Grotere lokalen (dit hangt samen met het grote aantal cursisten per groep). Verder iets vaker schoonmaken. Het lokaal (en met name de vloer) is vaak vies en stoffig.

 

Lesmateriaal

Beter materiaal, gereedschap. Vaker controleren of het nog werkt en eerder vervangen.

Aantal cursisten in de klassikale les

Men wil graag kleinere groepen, minder cursisten per groep vanwege twee redenen:

-          het past beter in de lokalen en

-          er is meer aandacht per individu

Verder rekening houden met niveauverschillen tussen de cursisten in een groep.

 

Prijs  van de cursus

Ten aanzien van de prijs heeft men natuurlijk de wens om de cursussen goedkoper te maken.

 

Aantal lessen

Als men al een opmerking had ten aanzien van het aantal lessen was dat de wens tot minder lesuitval en minder vakantie.

 

Tijdsduur van de les

Men wil graag dat de lessen wat langer duren.

 

Tijden waarop cursus wordt gegeven

Ook hierover zijn weinig opmerkingen gemaakt. Maar degenen die suggesties tot verbetering hebben, geven aan op andere tijden les te willen krijgen (later of vroeger). Ook geven enkele respondenten aan dat de lessen op tijd moeten beginnen.

 

Mogelijkheden optreden

Er dienen meer mogelijkheden te zijn om op te treden.

 

Er worden weinig verbetersuggesties gedaan ten aanzien van de docenten, aantal lessen, de bereikbaarheid van de VAK, de orde en netheid van het gebouw en de organisatie rondom cursussen.

3.     Samenvatting en conclusies

 

3.1     Samenvatting

 

Driekwart van de respondenten heeft voor dit cursusjaar al eerder één of meerdere cursussen aan de VAK gedaan. Het merendeel daarvan (ook weer driekwart van deze groep) is het afgelopen jaar doorgegaan met een zelfde of een vergelijkbare cursus. Bijna de helft van alle ondervraagden was ook voor 1999 al cursist aan de VAK.

 

De drie meest genoemde redenen om een cursus te volgen zijn “leuk om dit goed/beter te kunnen”, “vrijetijdsbesteding/ontspanning” en “leuk om iets nieuws te leren”.

 

Familie, vrienden en kennissen blijken het belangrijkste kanaal met betrekking tot het leren kennen van de VAK. Op enige afstand volgt het cursusboekje/de folder van de VAK.

 

Voor driekwart van de respondenten voldeed de cursus aan de verwachtingen. Tevens zegt een ruime meerderheid (84%) van plan te zijn om na deze cursus wederom een cursus bij de VAK te volgen. Zij zijn van plan om nog gemiddeld een jaar bij de VAK te blijven.

Bijna één op de tien cursisten is van plan om na dit cursusjaar te stoppen. Als belangrijke redenen worden daarvoor genoemd “geen tijd meer hebben vanwege werk”, “geen tijd meer hebben vanwege school” en “kiezen voor andere vrijetijdsbesteding (bijvoorbeeld sport)”.

 

De cursus wordt in zijn geheel als goed beoordeeld, nml. gemiddeld met een 8. Alle aspecten worden positief beoordeeld en krijgen een voldoende. De docenten krijgen een uitstekende beoordeling voor hun vakkennis, vriendelijkheid en manier van les geven. Twee aspecten van de cursus scoren lager dan 7. De prijs wordt wat dat betreft het slechtst beoordeeld, een matige 6,3. De cursussen worden door velen duur gevonden. Het leslokaal heeft een gemiddelde van net geen 7.

 

Ook ten aanzien van de sfeer in de groep is vrijwel iedereen tevreden. Een gering aantal geeft aan ontevreden te zijn (3%). 

 

Er zijn wensen en verbeteringen aangegeven voor vrijwel elk aspect van de cursus.. De meeste suggesties betroffen het aantal cursisten in de klassikale les, leslokalen, tijdsduur van de lessen en lesstof (inhoud lessen). Hieronder een

 

Een kwart van de mensen die voor 1999 al cursist was bij de VAK, heeft een verandering, in positieve dan wel negatieve zin, geconstateerd. De verbeteringen die zijn gesignaleerd, hebben met name betrekking op het gebouw zelf. Het gebouw is van binnen opgeknapt, lekker fris geverfd. Daardoor is het een stuk gezelliger geworden. Ook de administratie en organisatie zijn, vergeleken met 1998, verbeterd.

Als verslechtering werden genoemd de prijzen van de cursussen (duurder) en een slechtere bereikbaarheid.

3.2     Conclusie

 

Op basis van de resultaten van deze eindevaluatie valt te concluderen dat in de ogen van de cursisten de opzet en inhoud van de cursussen goed is en de docenten van een hoge kwaliteit zijn. Ondanks het feit dat de diverse cursussen over het algemeen duur worden gevonden, is het merendeel toch weer van plan komend jaar aan andere of dezelfde cursussen deel te nemen. Het stoppen met de cursus bij de VAK heeft vooral externe (persoonlijke) factoren.

 

Aandachtspunten in het aanbod zijn de groepsgrootte in de klassikale cursussen (te veel cursisten) en de prijs. Ook de parkeerproblematiek (zowel voor auto’s als fietsen) is een belangrijk punt.

 

Het grootste deel van het cursistenbestand bestaat uit vaste klanten. Deze groep vaste klanten is een belangrijk communicatiekanaal. De meeste nieuwe klanten komen via mond op mond reclame binnen.

Een belangrijk motief om een cursus te doen bij de VAK is het verbeteren van de eigen vaardigheden op het gebied van een bepaalde activiteit. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de communicatie.

 

Een kwart van de personen die voor 1999 al cursist was van de VAK heeft sinds die tijd een verandering (verbetering of verslechtering) opgemerkt.