Inhoudsopgave
1. Het onderzoek........................................................................................................................ 1
1.1 Inleiding......................................................................................................................... 1
1.2 Aanleiding tot het onderzoek:.......................................................................................... 1
1.3 Doelstelling van het onderzoek:........................................................................................ 1
1.4 Methode van onderzoek:................................................................................................. 2
1.5 De onderzoeksgroep....................................................................................................... 2
2. Resultaten............................................................................................................................. 3
2.1 Soort cursus.................................................................................................................. 3
2.2 Eerder cursist van de VAK.............................................................................................. 5
2.3 Motieven........................................................................................................................ 5
2.4 informatiebron VAK......................................................................................................... 6
2.5 Verwachtingspatroon cursus............................................................................................ 8
2.6 Stoppen of blijven........................................................................................................... 8
2.7 beoordeling cursus......................................................................................................... 9
2.8 Suggesties tot verbetering van de cursus........................................................................ 12
3. Samenvatting en conclusies.................................................................................................. 14
3.1 Samenvatting............................................................................................................... 14
3.2 Conclusie..................................................................................................................... 14
De Vrije Akademie Delft, Centrum voor de Kunsten,
(VAK) organiseert cursussen op het gebied van muziek, literatuur, dans, theater
en beeldende kunst. Het VAK telt momenteel zo’n 4000 cursisten. Sinds 1997 zijn
er diverse marktonderzoeken uitgevoerd onder instromers, uitstromers,
informatie-aanvragers, tussentijdse uitstromers, ouderen en jongeren en
cursisten in het algemeen. Resultaten van deze onderzoeken hebben input gegeven
op o.a. het productenaanbod, aanpassingen aan cursusruimten, communicatie en
organisatie. Het VAK heeft de afdeling O&S wederom gevraagd een onderzoek
uit te voeren naar het eindoordeel van de cursisten over de gevolgde cursus bij
de VAK.
In 1998 is er ook een eindejaarsevaluatie gehouden
onder de cursisten van het VAK. De conclusie van dit onderzoek was destijds:
“…. Dat in de ogen van de cursisten de opzet en inhoud van de cursussen goed is
en de docenten van hoge kwaliteit zijn. Voor een aantal cursussen dient de VAK
extra aandacht te besteden aan het leslokaal en de prijs. Het stoppen met de
cursus bij de VAK heeft vooral externe (persoonlijke) factoren.”
Dit onderzoek moet inzicht geven in de eventuele
verbeteringen in de kwaliteit van de cursussen en de VAK ten opzichte van de
uitkomsten van het onderzoek van 1998. Er moet worden bekeken of de
veranderingen die het VAK ten aanzien van het vorige onderzoek heeft
doorgevoerd, ook inderdaad bij de cursisten merkbaar zijn.
Het doel van deze eindevaluatie is het verkrijgen
van inzicht in:
1. veranderingen in de klanttevredenheid op alle
voorkomende bedrijfsaspecten;
2. de mening van cursisten over de gevolgde cursus
en eventuele ideeën ter verbetering van de cursus;
3. de achtergronden en motieven van cursisten om
met een cursus bij de VAK te beginnen en te stoppen.
De eindevaluatie vond plaats door middel van een
schriftelijke vragenlijst.
De vragenlijsten zijn tijdens één van de laatste
lessen aan de cursisten uitgedeeld samen met een retourenveloppe. De vragenlijsten
zijn kort en overzichtelijk. Bij kinderen onder de 12 jaar is de vragenlijst
meegegeven om samen met (één van) de ouders in te vullen.
De cursisten zijn o.a. ondervraagd over:
·
achtergrondgegevens
·
hoe kent men de VAK
·
eerdere cursussen van het VAK
·
hoe lang volgen cursisten al cursussen op de VAK
·
intenties om vervolgcursussen bij VAK te volgen
·
reden(en) voor het volgen van de cursus
·
welke verwachting had men van de cursus
·
beoordeling cursus totaal en voor diverse aspecten
·
ideeën ter verbetering van de cursus
De VAK had op 1 mei 2002 ca. 4000 cursisten. In
totaal zijn er zo’n 2850 vragenlijsten uitgezet. Daarvan hebben er 919
cursisten (of de ouders) de vragenlijst ingevuld en teruggestuurd (response =
32%). Het betrof 735 vragenlijsten (80%) voor cursisten van 12 jaar en ouder en
154 vragenlijsten (17%) voor cursisten die jonger zijn dan 12 (zie
tabel1).
Tabel 1: verdeling respondenten naar type
vragenlijst
Type vragenlijst: |
n |
% |
jonger
dan 12 |
154 |
17 |
Vanaf
12 jaar |
735 |
80 |
Onbekend |
30 |
3 |
Totaal |
919 |
100 |
Ruim driekwart (78%) van de vragenlijsten werd
ingevuld door vrouwen/meisjes (zie tabel 2).
Tabel 2: verdeling respondenten naar
geslacht
geslacht: |
n |
% |
Man |
190 |
21 |
Vrouw |
713 |
78 |
Onbekend |
16 |
2 |
Totaal |
919 |
100 |
Van de cursisten die een vragenlijst terugstuurden
had het merendeel (85%) klassikale les en 13% had individuele les (zie tabel3).
Tabel 3: verdeling respondenten naar type
les
Type les: |
n |
% n |
individuele les |
119 |
13 |
klassikale
les |
780 |
85 |
onbekend |
20 |
2 |
Totaal |
919 |
100 |
Tabel 4 geeft een overzicht van de
verzorgingspositie van de respondenten van 18 jaar en ouder. Hieruit blijkt dat
61% betaald werk verricht, 11% werkzaam is in het huishouden, 7% scholier is of
studeert en eveneens 7% gepensioneerd is of in de VUT zit. 1% geeft aan geen
werk te hebben. Vergelijken we dit met de Delftse bevolking van 18 jaar en
ouder dan blijken de cursisten op de VAK een aardige afspiegeling daarvan te
zijn. Het percentage gepensioneerden/Vutters ligt bij de VAK echter wat aan de
lage kant.
Tabel 4: verdeling respondenten naar
verzorgingspositie
Verzorgingspositie 18 jaar e.o.: |
% VAK |
% Delft* |
ik
verricht betaald werk |
61 |
55 |
ik
ben scholier / student |
7 |
7 |
Ik
studeer en verricht betaald werk1 |
5 |
8 |
ik
ben werkloos/ werkzoekend |
1 |
1 |
ik
ben werkzaam in het huishouden |
11 |
6 |
ik
ben gepensioneerd / VUT |
7 |
16 |
Anders |
8 |
7 |
Totaal |
100 |
100 |
*
bron: DIP, 2002
In tabel 5 wordt de verdeling gegeven van
respondenten van 18 jaar en ouder naar opleiding. Tweederde deel van de 18
plussers volgt of heeft een hogere opleiding (Hoger Beroepsonderwijs of
Wetenschappelijk Onderwijs) gevolgd.
Tabel 5:
verdeling respondenten naar opleiding
Opleiding 18 jaar e.o |
% |
Basisschool |
1 |
VMBO |
1 |
MAVO |
4 |
HAVO/VWO |
11 |
MBO |
15 |
HBO |
35 |
WO |
31 |
Anders |
1 |
Totaal |
100 |
Onderstaande grafiek geeft een overzicht welke
cursussen men volgt. De meeste respondenten volgen een muziek cursus (43%),
gevolgd door dans (22%) en atelier (16%). 6% van de ondervraagden is bezig met
een theatercursus.
Het percentage respondenten dat een muziekcursus
volgt, blijft echter achter bij het werkelijke aantal muziekcursussen dat op de
VAK wordt gegeven. De percentages van de andere cursussen komen redelijk
overeen met de werkelijkheid.
Kijken we naar de twee leeftijdsgroepen, dan zien
we dat de jongste cursisten (jonger dan
12 jaar) relatief gezien veel danslessen volgen (38%); in de groep van 12 jaar
en ouder volgt 19% een danscursus. Personen van 12 jaar en ouder volgen weer
vaker een ateliercursus (19%) dan de jongste leeftijdsgroep (5%).
Figuur 1
Alle
respondenten is gevraagd of men voor dit cursusjaar al eerder aan een cursus op
de VAK heeft deelgenomen.
Uit tabel 6 valt op te maken dat de nu gevolgde
cursus voor bijna een kwart (22%) van de respondenten de eerste cursus is op de
VAK. Driekwart van de respondenten kent het VAK al langer en heeft voor dit
cursusjaar al eerder één of meer cursussen daar gevolgd. Iets meer dan de helft
(56%) is dit cursusjaar min of meer doorgegaan met een (zelfde of
vergelijkbare) cursus die men het jaar daarvoor ook al deed en 21% had voor het
afgelopen cursusjaar al een ander soort cursus gevolgd bij de VAK.
Tabel 6 : respondenten naar deelname VAK
eerder cursus gevolgd bij VAK? |
N |
% |
eerste
cursus |
200 |
22 |
Al
eerder een soortgelijke cursus gevolgd |
515 |
56 |
Al
eerder een ander soort cursus gevolgd |
190 |
21 |
Onbekend |
14 |
2 |
Totaal |
919 |
100 |
Bijna de helft van alle ondervraagden (47%) was
voor 1999 ook al cursist bij de VAK.
Aan
deze personen is vervolgens gevraagd of men sinds 1998 een verbetering of
verslechtering heeft geconstateerd ten aanzien van de diverse aspecten van de
cursus of de cursus in het geheel. Een kwart van de mensen die voor 1999 al
cursist was bij de VAK, heeft een verandering, in positieve dan wel negatieve
zin, geconstateerd. De verbeteringen die zijn gesignaleerd, hebben met name
betrekking op het gebouw zelf. Het gebouw is van binnen opgeknapt, lekker fris
geverfd. Daardoor is het een stuk gezelliger geworden. Ook de administratie en
organisatie zijn, vergeleken met 1998, verbeterd.
Als verslechtering werden genoemd de prijzen van de
cursussen (duurder) en een slechtere bereikbaarheid.
De respondenten is gevraagd wat hun beweegreden was
om te beginnen met de cursus. Zij konden slechts één antwoord geven. Uit de
grafieken blijkt dat er voor beide leeftijdsgroepen drie motieven waarom men de
cursus volgt een grote rol spelen. Een zeer ruime meerderheid van de
respondenten (84% van de groep 12 jaar en ouder en 83% van de groep jonger dan
12 jaar) kiest één van deze drie redenen, te weten “leuk om dit goed/beter te
kunnen” (33% resp. 27%), “vrijetijdsbesteding” (28% resp. 18%) en “leuk om iets
nieuws te leren” (23% resp. 38%).
Figuur 2
Figuur 3
Er
is geen onderscheid tussen de diverse soorten cursussen te constateren voor wat
betreft redenen om met een bepaalde cursus te beginnen.
Aan de respondenten is gevraagd via wie of wat men
de Vrije Akademie kent. Men kon meer dan één antwoord geven. Uit de grafiek
blijkt dat familie / vrienden / kennissen de belangrijkste bron zijn voor het
kennen van de VAK. Dat geldt voor beide leeftijdsgroepen. Een tweede
belangrijke bron voor het kennen van de VAK is de folder van de VAK. Een derde
van alle respondenten kent de folder van de VAK. Van de respondenten jonger dan
12 jaar kent zelfs 47% de folder van de VAK. Bij cursisten van 12 jaar en ouder
ligt dit percentage lager (30%).
Behalve de genoemde twee bronnen worden ook open
dagen, kranten, huis-aan-huis-bladen, school, proeflessen en stadsgids genoemd
als kanalen voor het leren kennen van de VAK.
Figuur 4
Er
is gevraagd of de cursus overeen kwam met de verwachtingen.
Tabel 7:
verwachtingspatroon cursus
|
Tot. |
12
jr e.o. |
<
12 jr |
Eerste
cursus |
Eerder
cursus gevolgd |
|
% |
% |
% |
% |
% |
Ja |
75 |
79 |
66 |
66 |
79 |
Nee |
7 |
5 |
13 |
11 |
5 |
Geen
verwachting |
14 |
15 |
14 |
20 |
12 |
Weet
niet |
4 |
2 |
8 |
3 |
3 |
Totaal |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
N |
919 |
735 |
154 |
200 |
705 |
Voor driekwart van de respondenten voldeed de
cursus aan de verwachtingen. 7% vond echter dat de cursus niet overeen kwam met
het verwachtingspatroon. Bekijken we beide leeftijdsgroepen, dan zien we dat er
relatief veel personen in de groep van jongeren tot 12 jaar waren die vonden
dat de cursus niet overeen kwam met de verwachtingen, namelijk 13%. Volgens de
respondenten die al eerder een cursus aan de VAK hebben gedaan, voldoet de
cursus vaker aan de verwachting. Er blijkt geen verschil in verwachtingspatroon
tussen de diverse soorten cursussen.
Ook is gevraagd waarom de cursus niet voldeed aan
de verwachting. Er werden zeer
uiteenlopende redenen genoemd. De één vond de cursus een te hoog niveau hebben,
de andere een te laag niveau. Voor de één ging het te snel, voor de ander te
langzaam. Het was te saai, men had meer diepgang verwacht, men had andere
dansvormen/muziekstukken verwacht etc.. Kortom er is niet een uniforme reden
aan te geven waarom de cursus niet voldeed aan de verwachtingen.
Ook
kwam aan de orde of men van plan is om na deze cursus op de VAK te blijven. In
de tabel is behalve het onderscheid tussen beide leeftijdsgroepen tevens een onderscheid
gemaakt tussen personen die voor het eerst een cursus volgens en personen die
al eerder een cursus hebben gedaan.
Tabel 8: van plan op VAK te
blijven
|
Tot. |
12
jr e.o. |
<
12 jr |
Eerste
cursus |
Eerder
cursus gevolgd |
|
% |
% |
% |
% |
% |
Ja |
84 |
85 |
83 |
79 |
86 |
Nee |
9 |
8 |
13 |
13 |
7 |
Weet
niet |
7 |
8 |
5 |
8 |
7 |
Totaal |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
N |
919 |
735 |
154 |
200 |
705 |
Een
ruime meerderheid is van plan om na deze cursus weer een cursus te volgen bij
de VAK. 9% is dat evenwel niet van plan. De personen die dit jaar voor het
eerst een cursus volgen, lijken iets vaker, na dit cursusjaar te willen
stoppen.
De
personen die zeggen op de VAK te blijven, zijn van plan om nog gemiddeld een
jaar lang één of meer cursussen op de VAK te volgen.
Aan
de 9% van de personen die na deze cursus zeggen te stoppen, is vervolgens
gevraagd naar de reden daarvan (zie de grafiek). Respondenten konden meer dan
een reden opgeven.
Figuur 5
De meest genoemde redenen om te stoppen met de
cursus, zijn dat men geen tijd meer over heeft vanwege
werk/studie/huishouden/bijbaantje, kiest voor een andere vrijetijdsbesteding,
als bijvoorbeeld sport en geen tijd meer heeft vanwege school.
Verder geeft drie op de tien respondenten die van
plan zijn na deze cursus te stoppen, aan andere redenen te hebben om te stoppen
o.a. wegens verhuizing.
Vanwege het geringe aantal respondenten die willen
stoppen is het niet zinvol onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld beide
leeftijdsgroepen.
De respondenten is gevraagd de gevolgde cursus te
beoordelen door middel van het geven van rapportcijfers aan de cursus in zijn
geheel maar ook aan diverse aspecten van de cursus. Onderstaande grafiek geeft
een overzicht van de gemiddelde rapportcijfers van alle respondenten per
aspect.
Figuur 6
De cursus wordt in het algemeen als goed (gem. 8,0)
beoordeeld.
Alle aspecten scoren een voldoende. De drie
aspecten die betrekking hebben op de docent (de vakkennis, de vriendelijkheid
en de manier van lesgeven) scoren het hoogst, een 8,4 of hoger. Twee aspecten
scoren minder dan een 7. De prijs van de cursus krijgt gemiddeld maar een
magere 6,3 en het leslokaal scoort een 6,9.
In de volgende tabel zijn behalve de gemiddelden
ook de percentages onvoldoendes opgenomen voor de totale groep respondenten, de
groep die een muziekcursus volgt, een danscursus, ateliercursus en theatercursus.
Tevens is onderscheid gemaakt tussen beide leeftijdsgroepen.
Tabel 9:
Gemiddelde oordelen aspecten cursus
|
Totaal N=919 |
Muziek N=395 |
Dans N=203 |
Atelier N=151 |
Theater N=59 |
12
jr e.o n=735 |
<
12 jr n=154 |
|||||||
|
gem |
% onvol |
gem |
% onvol |
gem |
% onvol |
gem |
% onvol |
gem |
% onvol |
gem |
% onvol |
gem |
% onvol |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cursus
totaal |
8,0 |
1 |
8,0 |
1 |
8,0 |
2 |
7,9 |
1 |
8,1 |
2 |
8,0 |
1 |
8,0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vakkennis
docent |
8,8 |
1 |
8,9 |
1 |
8,8 |
1 |
8,6 |
1 |
8,5 |
2 |
8,8 |
* |
8,8 |
1 |
Vriendelijkheid
docent |
8,7 |
1 |
8,8 |
1 |
8,8 |
2 |
8,6 |
- |
8,6 |
2 |
8,8 |
1 |
8,7 |
1 |
Manier
van lesgeven |
8,4 |
2 |
8,4 |
2 |
8,5 |
3 |
8,2 |
3 |
8,1 |
2 |
8,5 |
1 |
8,3 |
3 |
Lesstof |
7,8 |
3 |
7,8 |
2 |
8,0 |
3 |
7,8 |
4 |
7,6 |
2 |
7,8 |
2 |
7,7 |
4 |
Tijden
cursus |
7,7 |
6 |
7,6 |
7 |
7,6 |
9 |
8,0 |
3 |
7,4 |
11 |
7,7 |
6 |
7,7 |
7 |
Bereikbaarheid
VAK |
7,7 |
8 |
7,6 |
10 |
7,8 |
9 |
7,6 |
8 |
8,0 |
7 |
7,7 |
8 |
7,4 |
14 |
Aantal
lessen |
7,6 |
6 |
7,7 |
5 |
7,6 |
7 |
7,5 |
7 |
8,0 |
5 |
7,6 |
6 |
7,6 |
6 |
Tijdsduur
les |
7,6 |
8 |
7,4 |
11 |
7,9 |
6 |
7,9 |
2 |
7,6 |
14 |
7,6 |
8 |
7,8 |
9 |
Aantal
cursisten |
7,5 |
8 |
7,7 |
9 |
7,5 |
6 |
7,0 |
15 |
7,9 |
7 |
7,6 |
8 |
7,4 |
9 |
Organisatie
cursus |
7,5 |
4 |
7,5 |
5 |
7,6 |
3 |
7,5 |
3 |
7,7 |
4 |
7,5 |
5 |
7,8 |
3 |
Lesmateriaal |
7,4 |
6 |
7,6 |
6 |
7,9 |
6 |
6,8 |
20 |
7,5 |
14 |
7,4 |
10 |
8,0 |
2 |
Orde,
netheid gebouw |
7,4 |
8 |
7,6 |
4 |
7,2 |
14 |
7,1 |
11 |
7,6 |
9 |
7,3 |
9 |
7,7 |
5 |
Mogelijkheid
optreden |
7,1 |
10 |
7,3 |
10 |
6,8 |
23 |
6,8 |
13 |
7,7 |
10 |
7,1 |
14 |
7,5 |
11 |
Leslokaal |
6,9 |
15 |
7,2 |
12 |
7,0 |
14 |
6,4 |
22 |
7,4 |
12 |
6,9 |
17 |
7,3 |
7 |
Prijs |
6,3 |
20 |
6,3 |
23 |
6,3 |
22 |
6,4 |
21 |
6,2 |
31 |
6,3 |
24 |
6,5 |
16 |
*) minder dan 0,5%
Bekijken we de oordelen van de cursisten die de diverse
soorten cursussen hebben gevolgd, zien we enkele afwijkingen. De theatercursisten scoren op de aspecten
leslokaal, aantal cursisten in de groep, aantal lessen en de mogelijkheid tot
optreden/expositie hoger dan cursisten van de andere groepen. Theatercursisten
geven vaker een onvoldoende als het gaat om tijden van de cursus, tijdsduur
lessen, lesmateriaal en prijs.
De
personen die een ateliercursus hebben gevolgd, beoordelen de aspecten leslokaal,
lesmateriaal en aantal cursisten in de groep juist slechter dan de cursisten
van de andere groepen.
Het lesmateriaal wordt door de danscursisten het
beste beoordeeld. Danscursisten zijn echter vaker ontevreden over de mogelijkheden
tot optreden.
De 16 respondenten die een literatuurcursus hebben
gevolgd (niet in de tabel opgenomen) beoordelen de diverse cursusaspecten niet
afwijkend.
De cursussen worden door vrijwel iedereen duur
gevonden. Men vindt met name de theatercursussen duur; 31% gaf de prijs voor
een dergelijke cursus een onvoldoende.
Er
is weinig onderscheid waar te nemen tussen beide leeftijdsgroepen. Wel zien we
dat de groep jonger dan 12 jaar het lesmateriaal van de cursussen beter
beoordeeld dan de groep van 12 jaar en ouder. Ook scoort het leslokaal en de
mogelijkheid tot optreden onder jongeren iets hoger dan onder de oudste
leeftijdsgroep.
Hieronder
volgt een kort overzicht waarom men bepaalde aspecten met een onvoldoende heeft
beoordeeld. Alleen de aspecten die door minimaal 6% van de ondervraagden een
onvoldoende krijgen (zie tabel 9), zijn opgenomen.
Prijs (20% onvoldoende): Het
moge duidelijk zijn dat velen de cursus(sen) te duur vinden. Studenten vragen
zich af waarom er geen studentenkorting wordt gegeven.
Leslokaal (15% onvoldoende): Het
leslokaal (o.a. vloer) en interieur is vaak vies en stoffig. Bovendien wordt
het lokaal vaak rommelig gevonden. Verder zijn sommige lokalen te klein (voor
het grote aantal cursisten in de groep). Ook geven velen het leslokaal een
onvoldoende omdat de klimaatbeheersing niet goed is; het is er vaak te warm en
benauwd. Er is geen ventilatiesysteem.
Mogelijkheid
optreden
(10% onvoldoende): Men wil vaker optreden/exposeren. Dat geldt het meest voor
personen die aan een danscursus deelnemen.
Orde,
netheid gebouw (8% onvoldoende): Men vindt het een oud, rommelig en vies gebouw. De
meeste klachten betreffen echter de toiletten, die zijn vies en stinken.
Aantal
cursisten
(8% onvoldoende): Men vindt dat de cursusgroepen te groot zijn, zeker in de
kleinere lokalen.
Tijdsduur
lessen (8%
onvoldoende): Men vindt de lessen te kort duren.
Bereikbaarheid
VAK (8%)
onvoldoende): Er zijn onvoldoende parkeerplaatsen zowel voor de auto als voor
de fiets. Bovendien is, als je een plaats voor je auto kunt vinden, parkeren
duur. Verder wordt nog opgemerkt dat het vrij gevaarlijk is voor kinderen om
alleen (op de fiets) te gaan.
Lesmateriaal (6% onvoldoende): Degenen
die het lesmateriaal een onvoldoende geven, hebben met name klachten over de
slechte/matige kwaliteit van de materialen (met name de kwaliteit van de
schildersezels laat vaak te wensen over). Lesmaterialen zijn oud en bovendien
is niet altijd alles aanwezig.
Aantal
lessen (6%
onvoldoende): Het aantal lessen wordt onvoldoende beoordeeld omdat men vindt
dat er te veel vakantie is en dat te veel lessen uitvallen. Men wil graag meer
lessen.
Lestijden (6% onvoldoende):
De
lestijden zijn vaak ongunstig, aan het eind van de dag of begin van de avond.
Er wordt niet altijd rekening gehouden met werkende ouders en schoolgaande kinderen,
vindt men.
Ook
is in het kader van het oordeel over de cursus gevraagd of men tevreden was
over de sfeer in de groep. Het overgrote merendeel van de cursisten die een
klassikale cursus hebben gevolgd, was tevreden over de sfeer in de groep.
Jongere kinderen tot 12 jaar zijn minder tevreden over de sfeer in de groep en
zij hebben ook vaker geen mening hierover.
Tabel 10: tevredenheid
sfeer in de groep
|
Tot. |
12
jr e.o. |
<
12 jr |
|
% |
% |
% |
Ja |
94 |
96 |
85 |
Nee |
3 |
2 |
6 |
Weet
niet |
3 |
2 |
9 |
Totaal |
100 |
100 |
100 |
N |
919 |
735 |
154 |
Aan
de 3% die aangaf niet tevreden te zijn over de sfeer in de groep, is gevraagd
wat daar de reden van is. De redenen verschilden sterk per individu, maar een
aantal keren werd als reden aangemerkt dat de personen in de groep een
verschillend niveau hadden en de één meer betrokken was dan de ander. Ook wordt
de sfeer in groep vaak bepaald door één of meer drukke kinderen in die groep.
Eenderde
deel van de respondenten heeft ideeën wat er verbeterd kan worden aan de
cursus. In de bijlage is een overzicht opgenomen van welke verbeteringen er allemaal
per individu zijn genoemd.
Er
zijn wensen en verbeteringen aangegeven voor vrijwel elk aspect van de cursus.
Deze kwamen vaak overeen met punten waar men eerder een onvoldoende voor heeft
gegeven. De meeste suggesties betroffen het aantal cursisten in de klassikale
les, leslokalen, tijdsduur van de lessen en lesstof (inhoud lessen). Hieronder
een korte samenvatting van zaken die meermalen aan de orde kwamen.
Inhoud
cursus
Er
zijn veel verschillende opmerkingen gemaakt en wensen aangegeven ten aanzien
van de inhoud van diverse cursussen. Men wilde o.a. meer aandacht voor theorie
en techniek, meer variatie in onderwerpen, meer liedjes, een goede pianist
erbij. Maar ook oefenmateriaal om thuis te doen, meer opdrachten etc. Deze wensen
zijn sterk afhankelijk van soort cursus en zijn steeds door zeer weinig
respondenten genoemd.
Leslokaal
Een
veel genoemde suggestie is om iets aan de ventilatie te doen. Een (betere) klimaatregeling;
met name bij warm weer zijn de lokalen benauwd. Grotere lokalen (dit hangt
samen met het grote aantal cursisten per groep). Verder iets vaker schoonmaken.
Het lokaal (en met name de vloer) is vaak vies en stoffig.
Lesmateriaal
Beter
materiaal, gereedschap. Vaker controleren of het nog werkt en eerder vervangen.
Aantal
cursisten in de klassikale les
Men
wil graag kleinere groepen, minder cursisten per groep vanwege twee redenen:
-
het past beter in de lokalen en
-
er is meer aandacht per individu
Verder
rekening houden met niveauverschillen tussen de cursisten in een groep.
Prijs van de cursus
Ten
aanzien van de prijs heeft men natuurlijk de wens om de cursussen goedkoper te
maken.
Aantal
lessen
Als
men al een opmerking had ten aanzien van het aantal lessen was dat de wens tot
minder lesuitval en minder vakantie.
Tijdsduur
van de les
Men
wil graag dat de lessen wat langer duren.
Tijden
waarop cursus wordt gegeven
Ook
hierover zijn weinig opmerkingen gemaakt. Maar degenen die suggesties tot
verbetering hebben, geven aan op andere tijden les te willen krijgen (later of
vroeger). Ook geven enkele respondenten aan dat de lessen op tijd moeten
beginnen.
Mogelijkheden
optreden
Er
dienen meer mogelijkheden te zijn om op te treden.
Er
worden weinig verbetersuggesties gedaan ten aanzien van de docenten, aantal
lessen, de bereikbaarheid van de VAK, de orde en netheid van het gebouw en de
organisatie rondom cursussen.
Driekwart van de respondenten heeft voor dit
cursusjaar al eerder één of meerdere cursussen aan de VAK gedaan. Het merendeel
daarvan (ook weer driekwart van deze groep) is het afgelopen jaar doorgegaan
met een zelfde of een vergelijkbare cursus. Bijna de helft van alle
ondervraagden was ook voor 1999 al cursist aan de VAK.
De drie meest genoemde redenen om een cursus te
volgen zijn “leuk om dit goed/beter te kunnen”, “vrijetijdsbesteding/ontspanning”
en “leuk om iets nieuws te leren”.
Familie, vrienden en kennissen blijken het
belangrijkste kanaal met betrekking tot het leren kennen van de VAK. Op enige
afstand volgt het cursusboekje/de folder van de VAK.
Voor driekwart van de respondenten voldeed de
cursus aan de verwachtingen. Tevens zegt een ruime meerderheid (84%) van plan
te zijn om na deze cursus wederom een cursus bij de VAK te volgen. Zij zijn van
plan om nog gemiddeld een jaar bij de VAK te blijven.
Bijna één op de tien cursisten is van plan om na
dit cursusjaar te stoppen. Als belangrijke redenen worden daarvoor genoemd
“geen tijd meer hebben vanwege werk”, “geen tijd meer hebben vanwege school” en
“kiezen voor andere vrijetijdsbesteding (bijvoorbeeld sport)”.
De cursus wordt in zijn geheel als goed beoordeeld,
nml. gemiddeld met een 8. Alle aspecten worden positief beoordeeld en krijgen
een voldoende. De docenten krijgen een uitstekende beoordeling voor hun vakkennis,
vriendelijkheid en manier van les geven. Twee aspecten van de cursus scoren
lager dan 7. De prijs wordt wat dat betreft het slechtst beoordeeld, een matige
6,3. De cursussen worden door velen duur gevonden. Het leslokaal heeft een
gemiddelde van net geen 7.
Ook ten aanzien van de sfeer in de groep is vrijwel
iedereen tevreden. Een gering aantal geeft aan ontevreden te zijn (3%).
Er zijn wensen en verbeteringen aangegeven voor
vrijwel elk aspect van de cursus.. De meeste suggesties betroffen het aantal
cursisten in de klassikale les, leslokalen, tijdsduur van de lessen en lesstof
(inhoud lessen). Hieronder een
Een
kwart van de mensen die voor 1999 al cursist was bij de VAK, heeft een verandering,
in positieve dan wel negatieve zin, geconstateerd. De verbeteringen die zijn
gesignaleerd, hebben met name betrekking op het gebouw zelf. Het gebouw is van
binnen opgeknapt, lekker fris geverfd. Daardoor is het een stuk gezelliger
geworden. Ook de administratie en organisatie zijn, vergeleken met 1998,
verbeterd.
Als verslechtering werden genoemd de prijzen van de
cursussen (duurder) en een slechtere bereikbaarheid.
Op basis van de resultaten van deze eindevaluatie
valt te concluderen dat in de ogen van de cursisten de opzet en inhoud van de
cursussen goed is en de docenten van een hoge kwaliteit zijn. Ondanks het feit
dat de diverse cursussen over het algemeen duur worden gevonden, is het
merendeel toch weer van plan komend jaar aan andere of dezelfde cursussen deel
te nemen. Het stoppen met de cursus bij de VAK heeft vooral externe
(persoonlijke) factoren.
Aandachtspunten in het aanbod zijn de groepsgrootte
in de klassikale cursussen (te veel cursisten) en de prijs. Ook de parkeerproblematiek
(zowel voor auto’s als fietsen) is een belangrijk punt.
Het grootste deel van het cursistenbestand bestaat
uit vaste klanten. Deze groep vaste klanten is een belangrijk communicatiekanaal.
De meeste nieuwe klanten komen via mond op mond reclame binnen.
Een belangrijk motief om een cursus te doen bij de
VAK is het verbeteren van de eigen vaardigheden op het gebied van een bepaalde
activiteit. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de communicatie.
Een kwart van de personen die voor 1999 al cursist
was van de VAK heeft sinds die tijd een verandering (verbetering of verslechtering)
opgemerkt.