Vraag aan de
Evenementencommissie over het verlenen van de B-status aan het African Festival
Delft en Westerpop
African Festival Delft
De Evenementencommissie heeft het
publieksonderzoek over het festival in 2002 bestudeerd. Het bevestigt naar haar
mening met feiten de adviezen die zij in de afgelopen jaren heeft gegeven en
waarvan zij met ongenoegen constateert dat het college deze in de afgelopen
jaren niet heeft overgenomen.
De commissie adviseert het college de relatie met deze stichting af te bouwen. De
financiële situatie van deze stichting en de manier waarop de stichting omgaat
met crediteuren is slecht voor het imago van de gemeente Delft als
evenementenstad en als subsidiegever. De commissie neemt kennis van de schulden
aan de Delftse horeca uit de jaren 2000 en 2001.
De commissie formuleert de volgende analyses en conclusies uit het
onderzoeksrapport en wil die in dit advies noemen:
- het festival kost per bezoeker te veel subsidie; de entreeprijs wordt echter
ook als hoog ervaren door de bezoeker;
- de spin off naar de stad Delft is nihil;
- het percentage bezoekers uit Delft is laag;
- daarentegen is het percentage bezoekers uit de grote steden Amsterdam en
Rotterdam hoog, maar dit heeft geen effect op de stedelijke uitstraling van het
festival;
De commissie dringt er sterk op aan dat de gemeente de relatie met dit festival
nu afbouwt en geen subsidie meer verstrekt. Zij adviseert het festival in 2003
niet te subsidiëren.
Het is voor de commissie evident dat dit festival niet de B-status kan verkrijgen.
Westerpop
De
Evenementencommissie voelt zich bevestigd door het publieksonderzoek. Westerpop
heeft te weinig stedelijke uitstraling, geen nationale uitstraling en is een
popfestival dat zich allereerst richt op Delft als geheel en de eigen buurt in
het bijzonder. Dat is haar kracht. De programmering kan in de ogen van
bezoekers best wat grotere namen hebben, maar daar kan tegenover worden gesteld
dat het aan bod laten komen van beginnend talent (op de vrijdagavond) en van
wat onbekendere groepen (op zaterdag) ook de charme is van specifiek dit
festival. De Evenementencommissie ontraadt een groei naar een festival met een
hoger budget. De overlast neemt in dat geval ook toe. Het aantrekkelijke van
Westerpop is juist zijn kleinheid.
De Evenementencommissie ziet het fenomeen ‘relatiemarketen’ niet zo gemakkelijk
geïmplementeerd in dit festival. Welke doelgroep ondernemers is geïnteresseerd
in deze activiteiten juist op een popfestival? De gemiddelde leeftijd van de
bezoekers is laag. Deze doelgroep behoort niet tot de doelgroep waarvoor de
extra’s voor een B-evenement zijn bedacht. Westerpop heeft niet de allure van
een B-evenement en is als uitgangspunt niet geschikt voor relatiemarketing en
gastheerschap.
Toch zou een relatiemarkt op experimentele basis misschien kunnen worden
opgezet in samenwerking met de stichting Westerpop door bijvoorbeeld groepen
van werkgevers uit de Juniorenkamer, uitzendbureaus, of vanuit bureaus van de
TU Delft die te maken hebben met jong startende ondernemers.
Door goed gepland de subsidies aan te vragen kan Westerpop zelf de continuïteit
van de subsidiëring over een langere termijn garanderen. De
Evenementencommissie wil hieraan meewerken.
De Evenementencommissie adviseert de B-status aan Westerpop niet toe te kennen.
Westerpop voldoet daarvoor niet aan de daarvoor geldende criteria.
Samenvattend aan de hand van de criteria:
- geen bovenlokale uitstraling;
- paraplufilosofie is niet van toepassing: geen allure en dynamiek die geschikt
zijn voor relatiemarketing en gastheerschap;
- Westerpop wordt wel beleefd als een gevestigd evenement;
- Westerpop heeft geen aantoonbare stadspromotionele meerwaarde.
Evenementencommissie 4
november 2002