Evaluatie
MMT
In 2000 is het MMT geschreven. Dit behelsde een
marketingplan voor 2000-2004 en een uitvoeringsorganisatie. Er werd afgesproken
na 2 jaar het MMT te evalueren.
In oktober 2002 is deze evaluatie uitgevoerd door
Dialogic, in opdracht van de gemeente.
Het rapport is begin december afgeleverd, is dinsdag 10
december jl. door het college besproken en zal
in de commissie CKE van 9 januari behandeld worden. In diezelfde
commissievergadering worden voorstellen van B&W aan de commissie voorgelegd
hoe om te gaan met de aanbevelingen en conclusies uit de evaluatie. Er is
voldoende tijd, want de MMT afspraken lopen nog tot 1 januari 2004.
De evaluatie bestond uit een kwalitatief onderdeel
waarbij belanghebbenden en MMT partners in een interactieve workshop met een
elektronisch vergadersysteem bevraagd zijn, aangevuld met een aantal
diepte-interviews met belanghebbenden en MMT partners (SPDH, ZHBT en VVV Delft)
en een kwantitatief onderdeel dat is uitgevoerd door het vakteam S&O. Deze
wijze van evalueren is vooraf met de MMT partners besproken en door hun
goedgekeurd.
Belangrijkste
conclusies van het onderzoek zijn:
·
Delft is een toeristische topattractie,
professionele aanpak van de promotie is een vereiste, daar zijn alle
belanghebbenden het over eens.
·
Het MMT is in principe een goed plan, de uitvoering
kan echter beter. Het ontbreekt met name aan goede communicatie, afstemming en
samenwerking. Het ontbreekt aan regie
en sturing.
·
Belanghebbenden missen een centraal aanspreekpunt.
·
De MMT partners kunnen niet goed aangesproken
worden op hun prestaties
·
Het toeristische product Delft verdient meer
aandacht er is meer productontwikkeling noodzakelijk.
·
De belanghebbenden zijn uitermate kritisch over de
opstelling en het functioneren van de VVV.
De
oplossing: ‘Delft Marketing’
In lijn met de belangrijkste aanbevelingen uit het
rapport wil het college daarom het huidige MMT-organisatie beëindigen en een
nieuwe organisatie opzetten met de werktitel ‘Delft Marketing’. Deze
organisatie is verantwoordelijk voor:
De organisatie krijgt een aantal meetbare doelstellingen
en wordt daar door de gemeente op afgerekend d.m.v. een regelmatige monitoring
door de gemeente.
Plan
van aanpak ‘Delft Marketing’
De organisatie moet 1 jan. 2004 van start gaan. In 2003
zal het vakteam CKE starten met de uitwerking van de plannen, Hierbij zullen
alle belanghebbenden intensief betrokken worden zodat het draagvlak in de stad
gewaarborgd is. In de loop van 2003 wordt een kwartiermaker, de beoogd
directeur van DM, aangesteld die het plan verder gaat uitwerken. In september
2003 zal een uitgewerkt plan met financiële aspecten en een dekkingsvoorstel
aan de raad worden voorgelegd.
MMT in
2003
Vanwege contractverplichtingen zal in 2003 het MMT in
zijn huidige vorm, met de huidige partners voortgezet moeten worden. Wel zal de
gemeente de alvast regiefunctie overnemen. Die functie ligt nu nog bij het
ZHBT.
VVV
Terwijl de verbeteringsplannen voor het MMT zijn gemaakt,
heeft de VVV aangekondigd een structureel veel hogere subsidie nodig te hebben
ad 150.000 euro. Indien deze niet wordt verstrekt zegt de VVV zich genoodzaakt
te zien de deuren te sluiten per 1 januari 2003.
Afwijzing
verzoek subsidieverhoging
Het college wil dit verzoek om structurele verhoging van
de jaarlijkse subsidie met 150.000 euro bovenop de bestaande basissubsidie van
ongeveer 100.000 euro niet honoreren. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
|
omzet |
subsidie |
Subsidie in % van omzet |
Personeels- bezetting |
VVV kleine stad, gemiddeld, |
F 800.000 |
F 170.000 |
22% |
6,5 fte |
VVV Delft |
F 1.200.000 |
F 300.000 |
25% |
2003
Hoewel nog geen concrete aanwijzingen zijn dat de VVV
inderdaad per 1 januari de deuren zal sluiten, anticipeert de gemeente nu al
wel op deze potentiële situatie en is daarom nu bezig met een inventarisatie
van de noodzakelijke taken en oplossingen voor het wegvallen van de VVV.
Wanneer de VVV aankondigt daadwerkelijk te sluiten, zal
de gemeente, per direct starten met de uitvoering hiervan. We denken dan o.a.
aan het aanvullen van de site Delft.nl met een toeristische functionaliteit en
het openen van een centraal fysiek informatiepunt in de binnenstad waar alle nu
beschikbare informatiemiddelen te verkrijgen zijn.
De gemeente zal in ieder geval zorgen dat per 1 april, de
start van het Delftse toeristenseizoen, de gastheerrol en de informatie en
documentatietaken voldoende vervuld worden. De gemeente zal hiervoor wellicht
samen gaan werken met partijen die kennis en kunde en capaciteit kunnen leveren
zoals de ‘groep van 9’, Hartje Delft, SPDH, ZHBT, de VVV Den Haag en uiteraard
de toeristische ondernemers en overige belanghebbenden in Delft.
In dat
geval zal in de commissie van 9 januari 2003 een zover mogelijk uitgewerkt plan
met financiële consequenties voorgelegd worden aan de commissie CKE.