2003
Gemeente
Delft
Breed
Welzijn Delft
Inhoudsopgave
Inleiding ·
Plan van aanpak ·
Knopen in de Wijken ·
Door het college gestelde voorwaarden aan
het productenboek BWD 2003 ·
Relevante onderwerpen uit het
collegeprogramma 2002-2006 ·
Algemene afspraken uit de ambtelijke
vooroverleggen tussen gemeente en BWD ·
Afspraken betreffende de verdere
organisatorische ontwikkelingen van een brede welzijnsorganisatie |
3 3 3 3 4 5 5 |
Sociaal cultureel werk (exclusief jongerenwerk) |
6 |
Jeugd- en jongerenwerk |
8 |
Participatie van jongeren |
12 |
Goede signalering in jongerenwerk |
13 |
Beheerswerk |
14 |
Ondersteuning gesubsidieerde medewerkers |
15 |
Opbouwwerk volwassenen |
16 |
Agogische ondersteuning accentgroepen volwassenen
(migranten, vrouwen, sociaal geïsoleerden ·
Zelforganisaties migranten ·
Werkgroep Migranten Communicatie ·
Vrouwenopbouwwerk en bezoekvrouwen ·
Wijksteunpunten sociaal isolement |
17 18 19 19 21 |
Financiële paragraaf |
22 |
Plan van aanpak
De nota Knopen in de Wijken, de voorwaarden die
door het college gesteld zijn aan het productenboek 2003 van de BWD en het
collegeprogramma 2002-2006 hebben de basis gevormd voor de concretisering van
de gemeentelijke vraag naar welzijnsproducten en de daarover gemaakte afspraken.
De in 2000 door het college vastgestelde nota
Knopen in de Wijken omvat de beleidsuitgangspunten voor de reorganisatie van
het welzijnswerk in de stad.
Relevante voortgang inzake de
verdere ontwikkeling van de brede welzijnsorganisatie betreffen de volgende
onderdelen in het stappenplan:
In de nota Knopen in de wijken (2000) is
aangekondigd dat de gemeente een nieuwe, brede Delftse organisatie wil hebben,
die fungeert als stedelijk partner en effectief kan bijdragen aan
doelbereiking. In die organisatie moeten gewenste functies worden samengevoegd.
Ingevolge het stappenplan heeft het college in
maart 2002 op basis van de nota Rapportage aansluitingsmogelijkheid Stichting
Ouderenwerk Delft bij Brede Welzijnsorganisatie Delft het volgende besloten:
De besturen van de SOD en BWD verzoeken voor het
jaar 2003 een samenwerkingsconvenant aan te gaan, waarin concreet een aantal
samenwerkingsprojecten worden benoemd. Op basis van evaluatie besluiten tot
vervolgstappen over het tempo van organisatorische integratie.
In de realisatie van de brede welzijnsorganisatie
zijn de positie en de rol van de besturen van de accommodaties (wijk-, buurt-
en jongeren-centra) eveneens aan heroverweging onderworpen. De visie over de
positionering is dat op termijn:
·
de BWD de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor
alle accommodaties en programmering heeft,
·
wijkbewoners betrokken worden – bijvoorbeeld via
activiteitenraden –
·
en de professionals van de BWD structureren dat
voldoende vrijwilligers meehelpen om het sociaal cultureel werk in de
accommodaties gestalte te geven.
Bij de behandeling van het productenboek BWD 2002
heeft het college voorwaarden gesteld aan het productenboek 2003. Deze zijn:
·
Het productenboek 2003 bevat ook de aantallen
producten
·
In 2002 wordt de (integrale) kostprijsberekening op
transparante wijze afgemaakt en in het onderhandelingsproces met de gemeente
ingebracht
·
Het productenboek 2003 houdt rekening met een
verschuiving in capaciteit tussen de wijken, conform de in Knopen in de Wijken
aangegeven richting
·
Op basis van registratie in de praktijk (meten)
wordt meer inzicht verschaft in het gebruik / bereik van de geleverde producten
·
Op basis van signalering en onderzoek wordt inzicht
verschaft in de “gaten” in de beleidsuitvoering
1.
een volgende kwaliteitsslag maken door de verdere
implementatie van ‘Knopen in de wijken’
2.
Zonodig moet een herijking plaatsvinden van de
basisformatie (sociaal-cultureel werk, tiener- en jongerenwerk).
3.
Aan de BWD wordt gevraagd de ondersteuning van
gesubsidieerde medewerkers te versterken.
4.
meer zeggenschap voor de wijkbewoners, meer ruimte
voor zelfbeheer en initiatieven uit de wijk en meer concrete uitvoering met
zichtbare effecten in de wijk; de wijken moeten schoon, heel en veilig zijn.
Bewoners moeten zich meer verantwoordelijk gaan voelen voor hun wijk. Er wordt
gewerkt aan een volwaardig wijkvoorzieningenniveau met in elke wijk een
buurtaccommodatie, gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en
(activiteiten)programma’s met relaties naar de brede school, kinderopvang,
sport, sociaal-cultureel werk en integratieprojecten.
5.
Inmiddels lopen in de wijken meerdere programma’s
voor kinderen en jongeren. We vinden het voor de betaalbaarheid en de
communicatie van belang dat organisatiestructuur en presentatie per wijk zoveel
mogelijk worden gebundeld.
6.
Voor een effectieve aanpak van (beginnende)
problemen bij jongeren zijn een goede signalering in jongerenwerk van belang
7.
De wijksteunpunten sociaal isolement breiden we
verder uit
8.
De komende jaren zetten we in op de kennismaking
tussen (groepen) mensen van diverse afkomst en op het realiseren van deelname
van allochtonen in besturen, oudercommissies, wijkcomités en dergelijke.
9.
Eilandvorming willen we doorbreken, onder meer via
de activiteiten van de brede school, versterking van het project ‘onbenut
talent’ voor hoger opgeleide migranten, het ondersteunen van allochtoon
ondernemerschap,veel aandacht voor allochtone vrouwen en meisjes
10. Specifieke
aandacht hebben we voor het meidenwerk
11. en
het oplossen van de personele problemen binnen het jongerenwerk
12. In
het jongerenbeleid de communicatie met jongeren in verschillende stappen van
het beleid en de besluitvorming verder verbeteren
13. Bovendien
bevorderen we de inspraakmogelijkheden van jongeren op andere gemeentelijke
beleidsvelden
14. en
scheppen we financiële ruimte om eigen initiatief van jongeren te belonen
·
De BWD verschaft inzicht in de personele
capaciteit, waaronder de verhouding productieve / improductieve uren, de
verhouding HBO- / MBO-uren en de gevolgen daarvan voor de personele inzet en de
omvang van de te realiseren activiteiten.
·
De BWD stelt een plan van aanpak op voor de wijze
waarop de gewenste verschuiving in capaciteit tussen de wijken wordt
gerealiseerd en rapporteert medio 2003 over de resultaten.
·
De BWD geeft aan op welke wijze inzicht wordt
verschaft in het gebruik / bereik van de geleverde producten en in de gaten in
de beleidsuitvoering.
·
De gemeente en de BWD spannen zich samen in om het
verschil tussen de gewenste formatie uitgaande van de thans beschikbare
middelen en de gewenste formatie gelet op de aard van de problematiek in de
wijken in kaart te brengen, en pogingen te ondernemen om de formatie in 2003
dichter te brengen naar de formatie die wenselijk is uitgaande van de aard van
de problematiek in de wijken. In het bijzonder geldt dit voor het jongerenwerk.
·
De door het college gestelde voorwaarden aan het
productenboek 2003 worden ingepast in de diverse onderdelen.
·
De BWD presenteert voor het einde van het 1e
kwartaal 2003 een voorstel voor de samenhangende aanpak van accentgroepen
(vrouwen, migranten, sociaal geïsoleerden) in relatie met sociaal cultureel
werk en wijkopbouwwerk.
·
In 2003 vindt maandelijks ambtelijk
voortgangsoverleg plaats ter bewaking van de productafspraken en evaluatie van
de resultaten. Dit overleg is in het leven geroepen om de afspraken 2003 en de
evaluaties met de BWD te coördineren.
·
De BWD stelt een overzicht samen van projecten die
in het productenboek 2003 niet worden verwerkt. Het overzicht geeft per project
weer: de naam, de looptijd en de beschikbaar gestelde gemeentelijke middelen.
Dit overzicht wordt in het ambtelijk voortgangsoverleg ingebracht.
·
De BWD rekent de inhoudelijke afspraken financieel
door en de resultaten daarvan worden in het ambtelijke overleg ingebracht. De
uitkomsten vormen de input voor het onderzoek naar de haalbaarheid van
capaciteitsuitbreiding in 2003. Tevens vormen deze gegevens de basis voor de
berekening van de kostprijs per product.
·
De BWD levert samen met de Stichting Ouderenwerk
Delft aan het einde van het 1e kwartaal 2003 een plan van aanpak
voor de onderlinge samenwerking. BWD en SOD hebben daartoe ervoor in aanmerking
komende projecten geselecteerd.
·
De BWD doet in 2003 een voorstel over de wijze
waarop de BWD de door de gemeente gewenste richting betreffende de
positionering van de accommodatiebesturen in zal passen in de organisatie.
Sociaal cultureel werk (exclusief jongerenwerk)
Vraag gemeente (collegeprogramma
2002-2006)
Het college beoogt een volgende kwaliteitsslag te
maken door de verdere implementatie van Knopen in de Wijken.
Zonodig moet een herijking plaatsvinden van de
basisformatie.
Op
dit moment wordt gewerkt aan een volwaardig wijkvoorzieningenniveau met in elke
wijk een buurtaccommodatie, gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en
(activiteiten)programma’s met relaties naar de brede school, kinderopvang,
sport, sociaal-cultureel werk en integratieprojecten.
De beoogde doelen
Verdeling formatie sociaal cultureel werk klopt met
Knopen in de Wijken.
Het organisatorisch werk is evenredig over de wijk-
en buurtcentra verdeeld, met prioriteit op de wijkaccommodaties.
De volgorde van de oplevering van wijkaccommodaties
bepaalt de prioriteit voor het op orde brengen van de personele inzet:
Wippolder 2001
Hof van Delft Westerkwartier 2002
Poptahof 2003
Bieslander 2003
Tanthof 2004
Hof van Delft Kuijperwijk 2005
Prioriteit: Het sociaal cultureel werk in 2003 op
orde brengen in Hof van Delft ( en 2e Voorhof (2004).
De wijkservicepunten (in 2003 Wippolder en Delft
Noord) zijn toegankelijk voor burgers.
De beoogde resultaten
De BWD maakt een plan van aanpak voor de realisatie
van de openstelling van de wijkservicepunten en integreert ICT als instrument
in de communicatie met burgers.
Wijk |
Sociaal cultureel werk (gewenst) |
Sociaal cultureel werk (aanwezig) |
Organisatorisch werk (gewenst) |
Organisatorisch werk (aanwezig) |
||
|
|
2002 |
2003 |
|
2002 |
2003 |
Vrijenban |
16 |
13 |
13 |
16 |
28 |
16 |
Wippolder |
16 |
13 |
13 |
16 |
16 |
16 |
Hof van Delft |
16
(+ 16-24 in 2003) |
16 |
32-40 |
16 |
50 |
34 |
Voorhof |
16
(+ 16-24 in 2004) |
13 |
13 |
16 |
16 |
28 |
Buitenhof |
16 |
16 |
16 |
16 |
0 |
16 |
Tanthof |
16 |
13 |
13 |
16 |
16 |
16 |
Toelichting op het aantal uren
In bovenstaand schema zijn formatie-uren opgenomen.
Ze omvatten zowel de productieve als de improductieve uren.
De verhouding tussen productieve en improductieve
uren is dezelfde als vermeld in het Productenboek BWD 2002. Onder improductieve
uren worden verstaan ziekte, verlof, deskundigheidsbevordering en algemeen
(niet direct aan een activiteit gekoppeld) overleg. De verhouding tussen
productieve en improductieve uren ligt op een verhouding van 66,67 % : 33,33 %,
waarbij in de productieve uren rekening wordt gehouden met een inzet van 6%
voor het inspelen op nieuwe ontwikkelingen en calamiteiten.
Het aantal productieve uren is van belang voor het
uiteindelijke aantal te leveren producten.
Afspraak organisatorisch werk
De accommodatiegebonden organisatorisch medewerkers
worden sinds 2001 ingezet om een gat te vullen tussen het beheerswerk op
ID/WIW-basis en de wijkgebonden sociaal cultureel werker. Die lijn is destijds
met de gemeente gecommuniceerd. Zoals uit de capaciteitsverdeling blijkt is de
inzet van sociaal cultureel werk in totaal 12 uur lager dan in Knopen in de
wijken wordt vastgesteld. Vanuit die 12 uur op HBO-niveau kan in totaal ca. 16
uur op MBO-niveau worden ingevuld.
De BWD zal in 2003 de capaciteitsverdeling verder
in lijn brengen met de gewenste formatie: Het resultaat zal zijn dat in Hof van
Delft 16 uur organisatorisch werk in mindering wordt gebracht ten gunste van
Buitenhof (wijkaccommodatie Fledderus) en dat in Vrijenban 12 uur
organisatorisch werk in mindering wordt gebracht ten gunste van Voorhof (Poptahonk).
In 2003 zal de capaciteit aan sociaal cultureel
werk in Hof van Delft met 16 – 24 uur worden uitgebreid, een en ander
afhankelijk van de financiële doorberekening van de totale inhoudelijke
afspraken voor 2003.
Afspraak ambulante uren
In de nota Knopen in de Wijken is naast de
verdeling per wijk een ambulante functie van 63 uur in 2004 vastgesteld. Deze
uren zijn bedoeld voor flexibele inzet op plaatsen waar dat tijdelijk nodig is.
De beschikbare uren worden ingezet voor organisatorisch werk (18 extra in Hof
van Delft en 12 extra in Voorhof) en voor sportopbouwwerk (stedelijk 33 uur).
Afspraak herijking van de basisformatie op
wijkniveau
In 2003 wordt in het reguliere ambtelijk
voortgangsoverleg tussen gemeente en BWD een discussie gevoerd over de
capaciteitsverdeling die de nota Knopen in de wijken voorstaat.
Uitgangspunt van de discussie zijn de verschillen
die wijken ten opzichte van elkaar hebben. Er worden leefbaarheidscriteria
(ondermeer aanwezigheid en omvang van accentgroepen) vastgesteld om, naast het
accommodatiegebonden organisatorisch en beheerswerk, differentiatie in het
aanbod van sociaal cultureel werk aan te brengen op basis van vragen uit de
wijken. Het gebruik / bereik van de geleverde producten en de gaten in de
beleidsuitvoering worden inzichtelijk gemaakt.
De BWD zal meewerken aan de realisatie en
openstelling van de wijkservicepunten, vooral omdat dit een belangrijk
instrument is in de communicatie. De gemeente is op dit punt echter
initiatiefnemer en sturend. Ook de medewerking van buurthuisbesturen is hierbij
nodig.
Jeugd- en jongerenwerk
Vraag gemeente (collegeprogramma
2002-2006)
Inmiddels lopen in de wijken meerdere programma’s
voor kinderen en jongeren. We vinden het voor de betaalbaarheid en de
communicatie van belang dat organisatiestructuur en presentatie per wijk zoveel
mogelijk worden gebundeld.
Specifieke aandacht hebben we voor het meidenwerk
en het oplossen van de personele problemen binnen het jongerenwerk.
Op dit moment wordt gewerkt aan een volwaardig
wijkvoorzieningenniveau met in elke wijk een buurtaccommodatie,
gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en (activiteiten)programma’s
met relaties naar de brede school, kinderopvang, sport, sociaal-cultureel werk
en integratieprojecten.
De beoogde doelen
Een evenwichtige verdeling van de capaciteit over
de wijken.
Een samenhangend jaarprogramma waarin afzonderlijke
projecten elkaar versterken, zowel in de jongerencentra, in andere
accommodaties in de wijk als in de buitenruimte.
Het jaarprogramma heeft zowel een stedelijke
component als een component op wijkniveau.
In het jaarprogramma per wijk is het Brede
Schoolprogramma leidend, wat wil zeggen dat er een directe bijdrage aan de
uitvoering van het Brede Schoolprogramma wordt geleverd en dat de overige
activiteiten er in organisatie en publiciteit op worden afgestemd.
De beoogde resultaten
Inzicht in de beschikbare personeelsformatie in de
verdeling per wijk en in productieve / improductieve uren en de gevolgen
daarvan voor de openstellingscapaciteit van jongerencentra.
De volgorde van de oplevering van jongerencentra en
jongerenruimten bepaalt de prioriteit voor het op orde brengen van de personele
inzet:
Wippolder
Muyskenlaan 2002
Poptahof 2003
Vrijenban Bieslander 2003
De BWD stuurt op de openstellingstijden van de
jongerencentra en de jongerenruimten en rapporteert medio 2003 over de
resultaten.
Het aantal jongeren dat per wijk deelneemt aan de
activiteiten van het jaarprogramma wordt per kwartaal geregistreerd.
In het totale deelnemersaantal worden afzonderlijk
de accentgroepen tieners en meiden geregistreerd.
De activiteiten voor kinderen van de
basisschoolleeftijd op wijkniveau worden in organisatiestructuur, presentatie
en publiciteit afgestemd op en gebundeld met het Brede Schoolprogramma.
In Hof van Delft is het scholierencafé voortgezet
onderwijs medio 2003 weer operationeel. In onderstaand formatieschema (scholen)
zijn daartoe 24 gewenste uren opgenomen.
Gewenst / beschikbaar formatieschema. Situatie
oktober 2002
|
|
Gewenst |
Beschikbaar |
|
|||||||
Wijk |
Locatie |
Jongeren-werk |
Tiener-werk |
Totaal
|
Jonge-renwerk |
Tiener-werk |
Meiden-werk |
Jongeren-opbouw-werk |
Totaal
|
Waarvan assistent (I/D-ers) |
Verschil |
Vrijenban |
|
|
|
64 |
|
|
|
10 |
86 |
24 |
+22 |
|
Viking |
32 |
|
|
36 |
|
|
|
|
|
|
|
Bieslander |
|
8 |
|
|
19 |
5 |
|
|
|
|
|
Bras |
16 |
8 |
|
16 |
|
|
|
|
|
|
Wippolder |
|
|
|
40 |
|
|
|
10 |
80 |
50 |
+40 |
|
Muyskenln |
32 |
|
|
36 |
|
|
|
|
|
|
|
Buurthuis |
|
8 |
|
14 |
20 |
|
|
|
|
|
Hof van Delft |
|
|
|
56 |
|
|
|
14 |
51 |
7 |
-5 |
|
Kuyperwijk |
24 |
8 |
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
Westerkwartier |
16 |
8 |
|
15 |
7 |
|
|
|
|
|
|
Olofsbuurt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voorhof |
|
|
|
40 |
|
|
|
|
13 |
5 |
-27 |
|
Poptahof |
32 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voorhof II |
|
|
|
8 |
5 |
|
|
|
|
|
Buitenhof |
|
|
|
48 |
|
|
14 |
121 |
65 |
+73 |
|
|
Mozartlaan |
32 |
8 |
|
60+36 |
|
5 |
|
|
|
|
|
Fledderus |
|
8 |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
Tanthof |
|
|
|
40 |
|
|
|
|
40 |
|
0 |
|
Border |
32 |
|
|
32 |
8 |
|
|
|
|
|
|
Buurthuis |
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Scholen |
|
|
24 |
24 |
|
|
|
|
0 |
|
-24 |
Stedelijk |
|
143 |
|
143 |
76 |
|
|
|
76 |
|
-67 |
Totaal |
|
359 |
96 |
455 |
350 (w.v. 110
I/D) |
47 (w.v. 19 I/D) |
48 |
467 |
151 |
+12 |
Toelichting op het aantal uren
Zie toelichting bij sociaal cultureel werk op
pagina 7.
Alle uren die worden ingevuld door medewerkers met
een I/D-verband, zijn in het schema cursief weergegeven.
Eind 2002 is reeds geschoven met de formatie
jongerenwerk van Buitenhof naar Hof van Delft. Concreet betekent dit dat in Hof
van Delft de capaciteit werd verhoogd van 0 naar 30 uren jongerenwerk.
In verband met de realisatie van jongerencentra en
jongerenruimten in 2002 en 2003 verschuift de BWD in overleg met de gemeente de
personele capaciteit in de gewenste richting. Tevens worden in overleg met de
gemeente prioriteiten vastgesteld voor de aanwending van de structurele
middelen uit de zomernota 2003-2006 voor tienerwerk.
Afspraak scholierencafé voortgezet onderwijs
Het scholierencafé is een activiteit die onder
verantwoordelijkheid valt van het bestuur van buurthuis De Wending. De
professionele kracht van de BWD kan hierin een voorwaardenscheppende rol
hebben. Een deel van de gewenste professionele capaciteit wordt in 2003
gerealiseerd door de inzet van 8 uur jongerenwerk van Hof van Delft specifiek
voor het scholierencafé.
Het stedelijk werk betreft de functionarissen die
de BWD in dienst heeft t.b.v. stedelijk jongerenwerk. Het betreft de
functionarissen: functionaris t.b.v. de jongerenparticipatie (32 uur), ambulant
jongerenwerker (36 uur) en functionarissen die met de JIP taakstelling (8 uur)
begunstigd zijn. De BWD kan met de inzet van deze werkers een kwaliteitsimpuls
realiseren t.b.v. het stedelijk jongerenwerk op het gebied van emancipatie,
sportieve vorming, creatieve ontplooiing, leefbaarheid, samenlevingsopbouw en
maatschappelijke participatie. Ons inziens is het kwaliteitsniveau zonder de
inzet van deze medewerkers te schraal om van een kwalitatief goed intergraal jeugdbeleid
te spreken. Wij zouden dan ook graag zien dat deze functies een reguliere
plaats krijgen in het BWD aanbod.
In 2003 worden in het reguliere ambtelijk
voortgangsoverleg tussen gemeente en BWD afspraken gemaakt over de inzet van
het stedelijk werk in relatie tot het accommodatiegebonden en het wijkgerichte
werk. Dit onderwerp wordt in de discussie betrokken over de realisatie van een
kwalitatief goed integraal jeugdbeleid.
Afspraak accentgroepen
De BWD organiseert naast het reguliere activiteitenaanbod
dat zij verzorgt in de jongerencentra en jongerenruimten die voor alle jongeren
toegankelijk zijn, een activiteitenaanbod voor zogenaamde accentgroepen. Te
denken valt hier aan diverse meidengroepen in wijkcentra, theaterproject voor
meisjes en een muziekproject voor een groep allochtone jongeren (project vanuit
het jongerendebat).
Deze inzet is echter zeer beperkt als je de
behoefte tegenover het aanbod stelt.
Een effectief aanbod dat beantwoordt aan de
behoefte die er leeft bij jongerengroepen met speciale groepscultuur en
ontwikkelingskenmerken vereist meer dan de huidige formatie waarbij het al
haast niet mogelijk is om de openstelling van jongerencentra voldoende te
realiseren.
In 2003 is dit onderwerp van bespreking in het
reguliere ambtelijk voortgangsoverleg tussen gemeente en BWD.
Afspraak samenhangend jaarprogramma
Naast het werk dat de jongerenwerkers van de BWD in
de jongerencentra en jongerenruimten in de buurthuizen uitvoeren, is er ook nog
de inzet van jongerenopbouwwerkers, Jip ondersteuning, ambulant jongerenwerker,
onze medewerker jongerenparticipatie, de sportopbouwwerker en de sport- en
spelmedewerker. Het jongerenwerk dat wordt georganiseerd en uitgevoerd door de
BWD is dus niet beperkt tot de uitvoering van jongerenwerk in de jongerencentra.
De BWD is op velerlei terreinen actief in de
buitenruimte. Veelal vinden deze activiteiten plaats op basis van
projectsubsidies of andere tijdelijke financiering. Het gaat om activiteiten op
het gebied van sport, spel en creativiteit. Activiteiten die er tevens op
gericht zijn om kinderen, jongeren en hun ouders meer te betrekken bij hun
woon- en leefomgeving en de veiligheid op straat te verhogen.
Voorbeelden van dergelijke activiteiten zijn TOS,
Sport en cultuur in de wijk, vakantieactiviteiten etc.
De toenemende vraag naar deze activiteiten, het
niet soepel verlopen van enkele daarvan en het streven naar een structureel
aanbod op dit terrein, waren voor de BWD aanleiding om zich te buigen over een
betere aanpak waardoor volgens ons een kwalitatief goed en samenhangend aanbod
op dit terrein kan worden ontwikkeld.
De BWD heeft al een voorstel in discussie gebracht
over de mogelijke samenhang van verschillende buitenactiviteiten. Ook het
reguliere accommodatiegebonden jongerenwerk dient hierin een plek te krijgen.
T.b.v. de buitenactiviteiten streeft de BWD naar een werkeenheid die
coördinatie, afstemming en uitvoering kan realiseren. Naast de coördinerende
werkzaamheden zoals: contactlegging/onderhoud naar de diverse participanten,
PR, behoefte onderzoek en registratie, kan er ook continuïteit geboden worden
in de uitvoering van de activiteiten. Voordelen van deze aanpak zijn duidelijke
communicatielijnen en vast aanspreekbare werkers, een continu kwaliteitsniveau
en een voor de klantgebruiker helder en samenhangend activiteitenaanbod.
In 2003 wordt in ambtelijk overleg tussen gemeente
en BWD een samenhangend jaarprogramma uitgevoerd.
Om tot een samenhangend jaarprogramma te komen
betreffende het activiteitenaanbod voor jongeren van 10 tot 24 jaar zal er een
duidelijke coördinatie en communicatiestructuur moeten gaan ontstaan tussen de
diverse actoren op dit gebied. Het stedelijk jongerenwerk en het
jongerenopbouwwerk zouden hierin een constructieve rol kunnen spelen.
Afspraak openstellingstijden jongerencentra en
jongerenruimten
De BWD stuurt op de openstelling van de
jongerencentra waar dit in de huidige structuur mogelijk is, nl. het
jongerencentrum.
The Border valt nog steeds onder de
verantwoordelijkheid van een zelfstandig bestuur. Dit bestuur voert het beheer
over het centrum dus ook over de openstellingtijden. Wil de BWD afgerekend
worden op de sturing van de openstellingstijden dan zal het eerst de daartoe
geëigende positie moeten verwerven.
Het beheer van de jongerenruimten die zijn ondergebracht
bij wijkaccommodaties vallen onder de verantwoordelijkheid van de
buurthuisbesturen.
In 2003 worden in ambtelijk overleg tussen gemeente
en BWD verschillende scenario’s ontwikkeld voor beïnvloeding van de BWD van de
openstellingstijden van jongerencentra en jongerenruimten gerelateerd aan de
diverse organisatiestructuren. Het gaat daarbij om de inzet van agogisch
werkers, gesubsidieerde medewerkers en vrijwilligers. Het doel is inzicht te
hebben in de openingstijden van de “winkels” die de gemeente bouwt om
vervolgens samen met de BWD een discussie aan te gaan over de inhoud (welke
producten kunnen in de “winkels” geleverd worden).
Van de activiteiten die de BWD aan jongeren
aanbiedt wordt het aantal deelnemers geregistreerd en het aandeel accentgroepen
hierin kan gerealiseerd worden.
Afspraak activiteitenbundeling met Brede
Schoolprogramma
De BWD stemt haar activiteiten op wijkniveau af met
het Brede Schoolprogramma (op organisatiestructuur, presentatie en publiciteit)
in die wijken en voor die leeftijdsgroepen waar zowel de BWD als de Brede
School zich op richten.
Vraag gemeente (collegeprogramma
2002-2006)
In
het jongerenbeleid willen we de communicatie met jongeren in verschillende
stappen van het beleid en de besluitvorming verder verbeteren.
Bovendien bevorderen we de inspraakmogelijkheden
van jongeren op andere gemeentelijke beleidsvelden en scheppen we financiële
ruimte om eigen initiatief van jongeren te belonen
Afspraak
De BWD wil de inzet op het gebied van jongerenparticipatie verder
uitbouwen en versterken. In 2002 is de inzet t.b.v. jongerenparticipatie extern
gefinancierd en mogelijk gemaakt. Jongerenopbouwwerkers van de BWD hebben de
oprichting van de jongerenraad succesvol begeleid en het voortzetten van deze
ondersteuning is voor het op poten zetten van een, voor jongeren, toegankelijk
integraal jeugdbeleid, onontbeerlijk.
In 2003 neemt de BWD de ondersteuning en ontwikkeling van
jongerenparticipatie op in het reguliere aanbod.
Vraag gemeente (collegeprogramma
2002-2006)
Voor een effectieve aanpak van (beginnende)
problemen bij jongeren zijn een goede signalering in jongerenwerk van belang.
De BWD maakt inzichtelijk:
·
hoe aan de signaleringsfunctie die JOS had,
invulling wordt gegeven,
·
hoe de relatie met de jeugdgezondheidsteams wordt
ingevuld: 1e Wippolder, 2e Buitenhof,
·
hoe de formatie van 24 uur jongerenopbouwwerk in
het kader van de sluitende aanpak (RMC) eruit ziet.
Afspraak invulling signaleringsfunctie
Signalering is een van de basisconcepten in het jongerenwerk, om
goed te kunnen signaleren is het noodzakelijk de leefwereld van jongeren van
nabij te kunnen observeren. Observeren alleen is echter niet genoeg, er moet
ook intensief met jongeren gecommuniceerd kunnen worden. In het verleden is
deze functie vervuld door Jos preventiewerkers op straat. Voorwaarde is dat
werkers communicatieve vaardigheden moeten hebben en agogische methodieken
moeten kunnen beheersen om effectief te kunnen signaleren.
De voormalige Jos-medewerkers, veelal ongeschoold, beheersten de
vereiste vaardigheden en methodieken in een te geringe mate.
De BWD heeft in samenspraak met de gemeente gekozen voor de inzet
van jongerenopbouwwerkers. Van deze werkers met een HBO opleidingsniveau mag
verwacht worden dat zij effectief en professioneel de signaleringsfunctie
kunnen vervullen.
Afspraak relatie jeugdgezondheidsteams
In 2003 is de invulling van de relatie met jeugdgezondheidsteams
onderdeel van het ambtelijk overleg tussen gemeente en BWD over het integraal
jongerenwerk.
Afspraak relatie sluitende aanpak (RMC)
Door de BWD is, bekostigd uit het gemeentelijk onderwijsbudget, 24
uur per week jongerenopbouwwerk in het kader van de sluitende aanpak (RMC) ingezet.
Betreffende medewerkster werkt samen met individuele trajectbegeleiders van de
gemeente aan een sluitende opvang en aanpak van vroegtijdige schoolverlaters.
Haar werk richt zich op jongeren die door de mazen van het onderwijs en
algemeen maatschappelijk netwerk slippen en zich bevinden in de openbare
ruimte, in de jongerencentra en jongerenruimten in de buurthuizen.
Beheerswerk
Op dit moment wordt gewerkt aan een volwaardig
wijkvoorzieningenniveau met in elke wijk een buurtaccommodatie,
gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en (activiteiten)programma’s
met relaties naar de brede school, kinderopvang, sport, sociaal-cultureel werk
en integratieprojecten.
Door de gemeente zijn en worden jongeren-, buurt-
en wijkcentra gerealiseerd: Wijkaccommodaties en buurtgebouwen in de 6
woonwijken, een buurtgebouw in de Binnenstad, jongerencentra en
jongerenruimten. Daarnaast is er een wijkservicepunt in Wippolder en – in
voorbereiding – in Delft Noord. In 2002 is een stedelijk skatepark
gerealiseerd.
Er doen zich knelpunten voor in de
openstellingscapaciteit van de gebouwen.
Er doen zich knelpunten voor in het beheer van het
skatepark.
De buurt- en wijkcentra openstellen voor de
wijkbewoners door het realiseren van beheer, met prioriteit bij jongerencentra
en wijkaccommodaties, en met name in de startfase na de opening van nieuwbouw.
De wijkservicepunten zijn toegankelijk voor
burgers.
Er wordt een plan ontwikkeld voor toezicht bij het
skatepark.
Onderstaande tabel geeft de gewenste situatie weer
in 2005, namelijk nadat de laatste nieuwbouw is gerealiseerd volgens de
fasering van bouwprojecten, genoemd op pagina 6 en 9.
In 2003 dient de prioriteit te liggen bij het
jongerencentrum in de Wippolder, bij wijkaccommodatie De Wending, bij de
wijkservicepunten in Wippolder en Delft Noord.
Minimaal 2 x 32 uur zelfstandig opererend toezicht
(beheer, uitleen en EHBO) regelen bij skatepark.
De BWD geeft een onderbouwing, toelichting op de
capaciteitsverdeling voor het beheerswerk.
De BWD verschaft inzicht in het aantal
beschikbare productieve uren en geeft aan hoe deze zullen worden ingezet.
Medio 2003 rapporteert de BWD over de
resultaten van de gewenste capaciteitsverdeling per gebouw / wijk
Wijk |
Aantal wijk-accommodaties |
Aantal buurt- gebouwen |
Aantal
jongerencentra en jongerenruimten |
Beheerswerk
gewenst |
Beheerswerk aanwezig |
Vrijenban |
1 |
2 |
1
jc+ 1 jr |
5x32 |
109 (25-0-0-64-20) |
Wippolder |
1 |
1 |
1
jc |
3x32 |
68 (32-36) |
Hof van Delft |
2 |
1 |
1
jr |
4x32 |
36 (36-0-0) |
Voorhof |
2 |
1 |
|
3x32 |
130 (68-62-0) |
Buitenhof |
1 |
|
2
jc |
3x32 |
68 (36-32-68) |
Tanthof |
1 |
|
1 jc |
2x32 |
104 (40-64) |
Binnenstad |
|
1 |
|
1x32 |
0 |
Totaal |
8 |
6 |
5
jc + 2 jr |
21x32
= 672 |
536 |
Toelichting op het aantal uren
Zie toelichting bij sociaal cultureel werk op
pagina 7.
Afspraak beheerscapaciteit
De BWD zal de beheerscapaciteit in 2003 sturen in
de door de gemeente gewenste richting. Aangezien het hier om banen gaat die in
het kader van werkgelegenheidsbeleid zijn/worden gecreëerd dienen echter enkele
aantekeningen worden gemaakt.
De BWD kan dit niet alleen sturen, maar is daarvoor
onder meer afhankelijk van het beleid dat door de gemeente c.q. Stichting
Werkplan wordt geformuleerd. Zo heeft Werkplan bepaald dat beheerders op
ID-basis slechts mogen functioneren onder professionele beheerders. Dat
betekent dat ID’ers geen zelfstandige beheerdersfunctie kunnen bekleden.
Nog afgezien van de regeringsplannen ter
vermindering van gesubsidieerde arbeid, speelt in welzijnsland de discussie
over de verhouding tussen reguliere en gesubsidieerde arbeid binnen een
welzijnsorganisatie.
In de overeenkomsten betreffende de inlening van
WIW’ers legt de BWD zich vast op de begeleiding op de werkvloer. Die
begeleiding is niet te realiseren in buurtgebouwen waar geen organisatorisch
medewerkers werkzaam zijn.
Hierover dienen eerst afspraken gemaakt te worden,
voordat de BWD zich kan vastleggen op die afspraak. Zie ook hieronder bij
Ondersteuning gesubsidieerde medewerkers.
Afspraak toezicht skatepark
Betreffende een mogelijke beheersfunctie rond het
skatepark zijn contacten met de gemeente gaande. Een invulling op uitsluitend
ID/WIW-basis, zonder achterwacht van een professional, wordt door de BWD
onverantwoord geacht.
Vraag gemeente (collegeprogramma
2002-2006)
Aan de BWD wordt gevraagd de ondersteuning van
gesubsidieerde medewerkers te versterken.
Dit onderdeel wordt niet meegenomen in het
productenboek 2003, omdat:
·
In 2003 een interne gemeentelijke afspraak met
Werkplan moet worden voorbereid die vervolgens financieel vertaald wordt in de
Zomernota voor uitvoering in 2004
·
Er momenteel teveel onzekerheden zijn i.v.m.
landelijke bezuinigingen op gesubsidieerd werk.
“De BWD zet 48 uur in voor de begeleiding van haar
medewerkers met een ID- of WIW-verband. De actuele aantallen zijn 25 WIW’ers en
15 ID’ers Gewerkt wordt aan het
vervullen van een zestal ID-vacatures. In overleg en in samenwerking met de
Stichting Werkplan wordt de begeleiding van de groep medewerkers met een ID- of
WIW-verband versterkt”.
We willen meer zeggenschap voor de wijkbewoners,
meer ruimte voor zelfbeheer en initiatieven uit de wijk en meer concrete
uitvoering met zichtbare effecten in de wijk; de wijken moeten schoon, heel en
veilig zijn. We willen dat bewoners zich meer verantwoordelijk gaan voelen voor
hun wijk. Op dit moment wordt gewerkt aan een volwaardig
wijkvoorzieningenniveau met in elke wijk een buurtaccommodatie,
gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en (activiteiten)programma’s
met relaties naar de brede sc voor capaciteitsuitbreiding hool, kinderopvang,
sport, sociaal-cultureel werk en integratieprojecten.
De formatie voor opbouwwerk is niet verdeeld over
de wijken, volgens Knopen in de Wijken.
Te voorzien in de behoefte aan directe en indirecte
bewonersondersteuning in het wijkaanpakproces.
Bewoners worden ondersteund in het identificeren en
formuleren van hun vragen, wensen en prioriteiten aangaande hun woon- en
leefomgeving voor het wijkprogramma 2004.
Bewoners worden ondersteund in hun bijdragen en
initiatieven in de realisering van het wijkprogramma 2003.
Wijkopbouwwerkers hebben in 2003 in samenwerking
met de betrokken wijkcoördinatoren de volgende taken vervuld:
Ondersteuning gegeven aan bewoners tijdens de
consultatiefase, de voorbereiding van het wijkprogramma 2004.
Initiatieven van bewoners in het kader van de
uitvoering van het wijkprogramma 2003 ondersteund.
Bijgedragen aan het opzetten en het versterken van
het functioneren van het bewonersplatform en/of andere bewonersorganisaties.
Bijgedragen aan het inspelen op vragen, wensen en
behoeften van bewoners middels een actieve rol in en bijdrage aan het
wijkcoördinatieteam en het hebben vervuld van een initiërende en coördinerende
rol met betrekking tot de rol en bijdrage van de eigen organisatie aan het
inspelen op vragen, wensen en behoeften van bewoners.
Hebben bijgedragen aan het informeren van bewoners
over zaken met betrekking tot hun woon- en leefomgeving
Hebben initiatieven genomen in het opbouwen en
onderhouden van contacten met bewoners en van sociale netwerken in de wijk.
Hebben bijgedragen aan het organiseren en
stimuleren van sociale redzaamheid in het kader van de leefbaarheid.
De werkzaamheden van de wijkopbouwwerkers worden
geregistreerd volgens de beoogde resultaten: voorbereiding wijkprogramma 2004,
uitvoering programma 2003, bewonersplatform, bijdrage wijkcoördinatieteam,
informatie aan en contacten met
individuele bewoners en sociale netwerken.
Strategieontwikkeling in samenspraak met het
management van de BWD, het projectteam Leefbaarheid / Welzijn (de gemeentelijke
delegatie die verantwoordelijk is voor de afspraken met de BWD) en het
vakteamhoofd Wijkzaken.
Wijk |
Opbouwwerk (gewenst) |
Opbouwwerk (aanwezig) |
Vrijenban |
16 |
13 |
Wippolder |
16 |
13 |
Hof van Delft |
16 |
16 |
Voorhof |
16 |
13 |
Buitenhof |
16 |
16 |
Tanthof |
16 |
13 |
Toelichting op het aantal uren
Zie toelichting bij sociaal cultureel werk op
pagina 7.
Afspraak formatie opbouwwerk:
De BWD stelt nadrukkelijk prioriteit bij het
ondersteunen van een eigen, actieve rol van wijkbewoners,binnen de realisatie
en inbreng van actiepunten betreffende
de wijkaanpak. In 2003 wordt geëvalueerd of de verschillen van behoeften in
ondersteuning gekoppeld kunnen worden aan de inzet van wijkopbouwwerk in de
wijken. In wijken met veel sociaal maatschappelijke problematiek, met
bewonersgroepen die een lagere organisatiegraad en/of competentie hebben, zal
een meer arbeidsintensieve aanpak nodig zijn.
Daarnaast heeft het opbouwwerk een actieve rol bij
de voortgangsoverleggen met betrekking tot vragen uit de wijken (bewoners,
gemeente, buurthuisbesturen) om inzicht te verschaffen in het gebruik en bereik
van de geleverde producten.
Er dient ruimte te zijn, om naast het wijkprogramma
in te springen op incidenten en nieuwe initiatieven vanuit de wijkbewoners zelf
alsmede vanuit de signalering van incidenten betreffende een veranderende
maatschappelijke context.
Vraag gemeente (collegeprogramma
2002-2006)
De komende jaren zetten we in op de kennismaking
tussen (groepen) mensen van diverse afkomst en op het realiseren van deelname
van allochtonen in besturen, oudercommissies, wijkcomités en dergelijke.
Eilandvorming willen we doorbreken, onder meer via de activiteiten van de brede
school, versterking van het project ‘onbenut talent’ voor hoger opgeleide migranten,
het ondersteunen van allochtoon ondernemerschap,veel aandacht voor allochtone
vrouwen en meisjes. De wijksteunpunten sociaal isolement breiden we verder uit.
Zelforganisaties migranten
Het probleem, de vraag, de aanleiding
|
De zelforganisaties hebben moeite met het
bereiken van de eigen achterban en hun positionering binnen de Delftse
maatschappij. Momenteel is er geen migrantenopbouwwerk beschikbaar voor de
zelforganisaties in Delft.. Een dergelijke functie is wel nodig voor minimaal
18 uur. |
Doelgroep
|
De migrantenorganisaties van Delft ofwel de
zelforganisaties |
Beoogde doel
|
Ondersteuning , positionering en kadervorming van
zelforganisaties, gericht op integratie van de leden |
Beoogde resultaten in meetbare termen
|
·
Activiteiten organiseren in het kader om
de eigen achterban te bereiken ·
Activiteiten organiseren om de
participatie van vrouwen en het aanbod van vrouwenactiviteiten te vergroten
binnen de zelforganisaties ·
Activiteiten organiseren die migranten stimuleren en hen daartoe
toerusten deel te nemen in diverse besturen, organen, raden etc. van
maatschappelijke organisaties, scholen etc. ·
Ondersteuning van de organisaties bij het
mening geven / belangenbehartiging en publiceren over hun activiteiten en
ideeën ·
Afstemming met vrouwenopbouwwerk en
stimuleren van deelname van vrouwen aan de verenigingsactiviteiten en het
bestuur van de vereniging ·
Activiteiten die specifiek
integratiebevorderend zijn |
Randvoorwaarden waaraan de aan te bieden
activiteit moet voldoen |
·
De activiteiten gericht op toerusting deelname maatschappelijke
organisaties dienen in het eerste kwartaal 2003 te starten. ·
Afstemming intern en extern (Centraal punt
oudkomers, SVD, vrouwenopbouwwerk etc) ·
De medewerker zal bijzondere kwaliteiten
moeten combineren: daadkracht en doorzettingsvermogen samen met
voorzichtigheid in contacten en vriendelijkheid in benaderen van doelgroepen.
Hij/zij zal een netwerk van vertrouwenspersonen in de organisaties moeten
kunnen opbouwen en de juiste mensen op de juiste momenten voor de bij hen passende
activiteiten moeten kunnen vinden. Al deze kwaliteiten gaan uit boven een
voorkeur voor iemand uit allochtone kring. |
Het probleem, de vraag, de aanleiding
|
Doelgroep
|
Werkgroep Migranten Communicatie |
Beoogde doel
|
·
Het proces begeleiden / bewaken van de
functie van WMC als overlegplatform ·
Onderhouden en verbeteren van contacten
met de achterban van de zelforganisaties |
Beoogde resultaten in meetbare termen
|
·
Zinvol en regelmatig intern en extern
overleg ·
Agendering van goede onderwerpen en tijdig
versturen van de stukken (of van een samenvatting van de stukken) ·
Samenstelling Werkgroep zo breed en
optimaal mogelijk maken en houden ·
Bijdragen aan de communicatiemiddelen om
achterban van WMC-leden (zelforganisaties)te bereiken, met name op het
terrein van de prioriteiten van de achterban. |
Randvoorwaarden waaraan de aan te bieden activiteit
moet voldoen |
·
Regelmatige interne en externe afstemming ·
Aantal zinvolle bijeenkomsten ·
Samenwerkingsgericht |
Het probleem, de vraag, de aanleiding
|
Doelgroep
|
Vrouwen die onvoldoende participeren en in het
bijzonder allochtone vrouwen |
Beoogde doel
|
·
Ondersteuning gericht op emancipatie,
integratie en participatie. ·
Vrouwen organiseren zich en zijn in staat
om (eventueel met ondersteuning van een beroepskracht) activiteiten te
organiseren gericht op ontmoeting, voorlichting en vorming. Geschikte
kandidaten groeien door naar andere (vrijwilligers)functies. ·
Allochtone vrouwen ondersteunen en in
staat stellen de eigen leefsituatie te verbeteren. ·
(Delftse) organisaties, inclusief de
zelforganisaties van migranten, zijn op de hoogte van de door allochtone
vrouwen gewenste activiteiten en worden gestimuleerd deze activiteiten op te
nemen in het activiteitenaanbod. |
Beoogde resultaten in meetbare termen
|
·
Aantal huisbezoeken ·
Aantal doorverwijzingen ·
Aantal georganiseerde activiteiten ·
Het ondersteunen van tenminste drie
vrouwengroepen bij het oprichten van een eigen (herkomstland)organisatie en
het opzetten van activiteiten. ·
Het organiseren van contacten tussen
allochtone en autochtone vrouwen dmv o
activiteiten Internationale Vrouwendag . o
mede organiseren activiteiten voor het
project ‘Verhalen vertellen’. ·
De uitgangpunten en werkwijze van het
multi-cultureel vrouwennetwerk zijn duidelijk. ·
Versterken kader vrouwenorganisaties. |
Randvoorwaarden waaraan de aan te bieden
activiteit moet voldoen |
·
Deelname aan specifieke en algemene
activiteiten. ·
Het in samenwerking met de contactpersonen
oudkomersbeleid leggen van
contacten in de doelgroepen. De
bezoekvrouwen richten zich specifiek op de vrouwen. ·
Samenwerking tussen de bezoekvrouwen, de
contactpersonen en de medewerkers van het schuldhulpverleningsproject is van
groot belang: de bezoeken, alsmede de cursussen en activiteiten met de
cliënten op elkaar afstemmen. ·
Afstemming: vrouwenopbouwwerk,
migrantenopbouwwerk, Centraal Punt Oudkomers, wijkopbouwwerk enz. ·
Samenwerking met en een samenbindende
functie met de Delftse vrouwenorganisaties. |
Het probleem, de vraag, de aanleiding
|
Sociaal isolement komt voor in Delft. Na het
eerste jaar van het project zijn nog onvoldoende gegevens bekend om
betrouwbare uitspraken te doen over de omvang en de kenmerken van de
doelgroep. Breng samenhang aan met: ·
bevordering van participatie van
allochtonen (kennismaking tussen mensen van diverse afkomst, deelname van
allochtonen in besturen en commissies, bezoekvrouwen) ·
deelname van (allochtone) vrouwen aan
specifieke en algemene activiteiten |
Doelgroep
|
Bewoners van de wijken Voorhof, Buitenhof,
Tanthof, Wippolder, Hof van Delft |
Beoogde doel
|
Sociaal geïsoleerden weer deel laten uitmaken van
de maatschappij. Integratie en
participatie. |
Beoogde resultaten in meetbare termen
|
In 2003 5 wijken: versterken c.q. opbouwen wijknetwerken, 60
cliënten per fte, signalering van knelpunten in bestaande
voorzieningenaanbod, verdere ontwikkeling van outreachende methodiek en van
inzichtelijk maken van omvang en kenmerken van doelgroep. Halfjaarlijkse evaluatie op basis van registratie
door BWD. |
Randvoorwaarden waaraan de aan te bieden
activiteit moet voldoen |
De samenhang versterken met andere projecten die
gericht zijn op participatie en terugdringen sociaal isolement binnen het
integratie-, migranten-, emanicipatie- en activeringsbeleid. |
Voor het bereiken van brede groepen allochtonen
lijkt inzetten op de zelforganisaties alleen niet effectief, gezien hun
beperkte bereik van de achterbannen.
De inzet op versterking van de zelforganisaties is
effectief voor die mensen die actief zijn binnen deze organisaties. Ook kan het
bijdragen aan de emancipatie van (georganiseerde) migranten door verbeteren van
ledenwerving, publiciteit, vrijwilligersbeleid etc.
Als tweede stap voor het bereiken van (niet georganiseerde)
migranten valt te denken aan het organiseren van wijkgerichte thema- en
discussiebijeenkomsten. Hierbij kan gedacht worden aan thema’s als
voorzieningen voor ouderen (in samenwerking met Stichting Ouderenwerk Delft),
ouderparticipatie en opvoedingsondersteuning (i.s.m. Brede School) etc.
“De projecten DUIT, D’ruit, IBAS, Oudkomers en
bezoekvrouwen stemmen hun aanpak en activiteiten in 2003 nader op elkaar af. De
gemeente neemt hiertoe het initiatief”.
In het komende werkplan voor het migrantenopbouwwerk
zal ook het aanbod ter ondersteuning van de Werkgroep Migranten Communicatie
worden geformuleerd.
In te zetten budgetten |
Projectnr |
Bedragen 2003 |
Opmerkingen |
|
Personele capaciteit basisformatie sociaal
cultureel werk, jeugd- en jongerenwerk, beheerswerk, opbouwwerk volwassenen |
Basisbudget |
22062 |
€ 1.505.809 |
In het basisbudget is € 65.000,- (integrale
kostprijs) opgenomen voor de vrijwilligerscentrale. De activiteiten en
prestaties van de vrijwilligerscentrale maken geen deel uit van het
productenboek. De onderhandelingen over de vernieuwing van de
vrijwilligerscentrale tot een bureau vrijwilligersondersteuning op basis van
het projectplan Tijdelijke stimuleringsregeling vrijwilligerswerk zijn heden
nog niet afgerond. |
Tienerwerk Hof van Delft |
Zomernota 2002 |
21485 |
€ 25.000 |
|
Samenhangend jaarprogramma jeugd- en jongerenwerk ·
Sport en Cultuur in de wijk ·
Zomeractiviteiten ·
Eindejaarsviering ·
Skate-safe en skate-fun ·
Whoz next ·
TOS |
EZH-project Flexibele budget jongerenbeleid Oud en Nieuw Sportvisie 2000+6 Sportvisie 2000+6 EZH-project |
70796 22637 20447 21527 21527 70789 |
€ 35.449 € 15.000 € 14.755 € 15.398 € 16.613 € 93.705 |
|
·
Budget jongerenraad |
Zomerprogr. Jongeren |
|
€ 5.000 |
|
Signalering in jongerenwerk ·
Sluitende aanpak (RMC) |
Budget RMC |
21684 |
|
|
Agogische ondersteuning accentgroepen
volwassenen: |
|
|||
·
Zelforganisaties migranten ·
Migrantenopbouwwerk ·
Werkbudget migrantenopb |
Migrantenwerk Migrantenwerk |
80460 80460 |
€ 34.000 € 5.000 |
|
·
Werkgroep Migranten Communicatie ·
Migrantenopbouwwerk ·
Werkbudget migrantenopb |
Migrantenwerk Migrantenwerk |
80460 80460 |
€
11.398 €
2.450 |
|
·
Vrouwenopbouwwerk en bezoekvrouwen ·
Vrouwenopbouwwerk ·
Huisvestingskosten activiteitenruimte
migrantenvrouwen ·
Coördinatie bezoekvrouwen ·
Internationale vrouwendag |
Emancipatiebeleid Emancipatiebbeleid Integratiebeleid Emancipatiebeleid |
21446 21446 80558 |
€
15.000 €
5.048 |
|
·
Wijksteunpunten sociaal isolement |
EZH-project |
70599 |
€ 103.897 integrale kostprijs 1,5 fte |
|
·
Migranten ·
Conversatiegroepen in buurthuizen ·
Activiteiten gericht op toerusting deelname aan
maatschappelijke organisaties |
Integratiebeleid Integratiebeleid |
80312 |
€ 11.000 € 5.000 |