Productafspraken

2003

 

Gemeente Delft

Breed Welzijn Delft

 

 

Delft, november 2002

 


Inhoudsopgave

 

Inleiding

·         Plan van aanpak

·         Knopen in de Wijken

·         Door het college gestelde voorwaarden aan het productenboek BWD 2003

·         Relevante onderwerpen uit het collegeprogramma 2002-2006

·         Algemene afspraken uit de ambtelijke vooroverleggen tussen gemeente en BWD

·         Afspraken betreffende de verdere organisatorische ontwikkelingen van een brede welzijnsorganisatie

3

3

3

3

4

5

5

Sociaal cultureel werk (exclusief jongerenwerk)

6

Jeugd- en jongerenwerk

8

Participatie van jongeren

12

Goede signalering in jongerenwerk

13

Beheerswerk

14

Ondersteuning gesubsidieerde medewerkers

15

Opbouwwerk volwassenen

16

Agogische ondersteuning accentgroepen volwassenen (migranten, vrouwen, sociaal geïsoleerden

·         Zelforganisaties migranten

·         Werkgroep Migranten Communicatie

·         Vrouwenopbouwwerk en bezoekvrouwen

·         Wijksteunpunten sociaal isolement

17

18

19

19

21

Financiële paragraaf

22


Inleiding

 

Plan van aanpak

De nota Knopen in de Wijken, de voorwaarden die door het college gesteld zijn aan het productenboek 2003 van de BWD en het collegeprogramma 2002-2006 hebben de basis gevormd voor de concretisering van de gemeentelijke vraag naar welzijnsproducten en de daarover gemaakte afspraken.

 

Knopen in de Wijken

De in 2000 door het college vastgestelde nota Knopen in de Wijken omvat de beleidsuitgangspunten voor de reorganisatie van het welzijnswerk in de stad.

Relevante voortgang inzake de verdere ontwikkeling van de brede welzijnsorganisatie betreffen de volgende onderdelen in het stappenplan:

 

In de nota Knopen in de wijken (2000) is aangekondigd dat de gemeente een nieuwe, brede Delftse organisatie wil hebben, die fungeert als stedelijk partner en effectief kan bijdragen aan doelbereiking. In die organisatie moeten gewenste functies worden samengevoegd.

Ingevolge het stappenplan heeft het college in maart 2002 op basis van de nota Rapportage aansluitingsmogelijkheid Stichting Ouderenwerk Delft bij Brede Welzijnsorganisatie Delft het volgende besloten:

De besturen van de SOD en BWD verzoeken voor het jaar 2003 een samenwerkingsconvenant aan te gaan, waarin concreet een aantal samenwerkingsprojecten worden benoemd. Op basis van evaluatie besluiten tot vervolgstappen over het tempo van organisatorische integratie.

 

In de realisatie van de brede welzijnsorganisatie zijn de positie en de rol van de besturen van de accommodaties (wijk-, buurt- en jongeren-centra) eveneens aan heroverweging onderworpen. De visie over de positionering is dat op termijn:

·         de BWD de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor alle accommodaties en programmering heeft,

·         wijkbewoners betrokken worden – bijvoorbeeld via activiteitenraden –

·         en de professionals van de BWD structureren dat voldoende vrijwilligers meehelpen om het sociaal cultureel werk in de accommodaties gestalte te geven.

 

Door het college gestelde voorwaarden aan het productenboek BWD 2003

Bij de behandeling van het productenboek BWD 2002 heeft het college voorwaarden gesteld aan het productenboek 2003. Deze zijn:

·          Het productenboek 2003 bevat ook de aantallen producten

·          In 2002 wordt de (integrale) kostprijsberekening op transparante wijze afgemaakt en in het onderhandelingsproces met de gemeente ingebracht

·          Het productenboek 2003 houdt rekening met een verschuiving in capaciteit tussen de wijken, conform de in Knopen in de Wijken aangegeven richting

·          Op basis van registratie in de praktijk (meten) wordt meer inzicht verschaft in het gebruik / bereik van de geleverde producten

·          Op basis van signalering en onderzoek wordt inzicht verschaft in de “gaten” in de beleidsuitvoering

 

Relevante onderwerpen uit het collegeprogramma 2002-2006

 

Sociaal-cultureel werk

1.       een volgende kwaliteitsslag maken door de verdere implementatie van ‘Knopen in de wijken’

2.       Zonodig moet een herijking plaatsvinden van de basisformatie (sociaal-cultureel werk, tiener- en jongerenwerk).

3.       Aan de BWD wordt gevraagd de ondersteuning van gesubsidieerde medewerkers te versterken.

 

Wijkaanpak

4.       meer zeggenschap voor de wijkbewoners, meer ruimte voor zelfbeheer en initiatieven uit de wijk en meer concrete uitvoering met zichtbare effecten in de wijk; de wijken moeten schoon, heel en veilig zijn. Bewoners moeten zich meer verantwoordelijk gaan voelen voor hun wijk. Er wordt gewerkt aan een volwaardig wijkvoorzieningenniveau met in elke wijk een buurtaccommodatie, gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en (activiteiten)programma’s met relaties naar de brede school, kinderopvang, sport, sociaal-cultureel werk en integratieprojecten.

 

Onderwijs (Brede school)

5.       Inmiddels lopen in de wijken meerdere programma’s voor kinderen en jongeren. We vinden het voor de betaalbaarheid en de communicatie van belang dat organisatiestructuur en presentatie per wijk zoveel mogelijk worden gebundeld.

 

Gezondheid

6.       Voor een effectieve aanpak van (beginnende) problemen bij jongeren zijn een goede signalering in jongerenwerk van belang

7.       De wijksteunpunten sociaal isolement breiden we verder uit

 

Integratie

8.       De komende jaren zetten we in op de kennismaking tussen (groepen) mensen van diverse afkomst en op het realiseren van deelname van allochtonen in besturen, oudercommissies, wijkcomités en dergelijke.

9.       Eilandvorming willen we doorbreken, onder meer via de activiteiten van de brede school, versterking van het project ‘onbenut talent’ voor hoger opgeleide migranten, het ondersteunen van allochtoon ondernemerschap,veel aandacht voor allochtone vrouwen en meisjes

 

Jongeren

10.   Specifieke aandacht hebben we voor het meidenwerk

11.   en het oplossen van de personele problemen binnen het jongerenwerk

12.   In het jongerenbeleid de communicatie met jongeren in verschillende stappen van het beleid en de besluitvorming verder verbeteren

13.   Bovendien bevorderen we de inspraakmogelijkheden van jongeren op andere gemeentelijke beleidsvelden

14.   en scheppen we financiële ruimte om eigen initiatief van jongeren te belonen

 

 

Algemene afspraken uit de ambtelijke vooroverleggen tussen gemeente en BWD

 

·         De BWD verschaft inzicht in de personele capaciteit, waaronder de verhouding productieve / improductieve uren, de verhouding HBO- / MBO-uren en de gevolgen daarvan voor de personele inzet en de omvang van de te realiseren activiteiten.

·         De BWD stelt een plan van aanpak op voor de wijze waarop de gewenste verschuiving in capaciteit tussen de wijken wordt gerealiseerd en rapporteert medio 2003 over de resultaten.

·         De BWD geeft aan op welke wijze inzicht wordt verschaft in het gebruik / bereik van de geleverde producten en in de gaten in de beleidsuitvoering.

·         De gemeente en de BWD spannen zich samen in om het verschil tussen de gewenste formatie uitgaande van de thans beschikbare middelen en de gewenste formatie gelet op de aard van de problematiek in de wijken in kaart te brengen, en pogingen te ondernemen om de formatie in 2003 dichter te brengen naar de formatie die wenselijk is uitgaande van de aard van de problematiek in de wijken. In het bijzonder geldt dit voor het jongerenwerk.

·         De door het college gestelde voorwaarden aan het productenboek 2003 worden ingepast in de diverse onderdelen.

·         De BWD presenteert voor het einde van het 1e kwartaal 2003 een voorstel voor de samenhangende aanpak van accentgroepen (vrouwen, migranten, sociaal geïsoleerden) in relatie met sociaal cultureel werk en wijkopbouwwerk.

·         In 2003 vindt maandelijks ambtelijk voortgangsoverleg plaats ter bewaking van de productafspraken en evaluatie van de resultaten. Dit overleg is in het leven geroepen om de afspraken 2003 en de evaluaties met de BWD te coördineren.

 

·         De BWD stelt een overzicht samen van projecten die in het productenboek 2003 niet worden verwerkt. Het overzicht geeft per project weer: de naam, de looptijd en de beschikbaar gestelde gemeentelijke middelen. Dit overzicht wordt in het ambtelijk voortgangsoverleg ingebracht.

 

·         De BWD rekent de inhoudelijke afspraken financieel door en de resultaten daarvan worden in het ambtelijke overleg ingebracht. De uitkomsten vormen de input voor het onderzoek naar de haalbaarheid van capaciteitsuitbreiding in 2003. Tevens vormen deze gegevens de basis voor de berekening van de kostprijs per product.

 

Afspraken betreffende de verdere organisatorische ontwikkelingen van een brede welzijnsorganisatie

 

·         De BWD levert samen met de Stichting Ouderenwerk Delft aan het einde van het 1e kwartaal 2003 een plan van aanpak voor de onderlinge samenwerking. BWD en SOD hebben daartoe ervoor in aanmerking komende projecten geselecteerd.

 

·         De BWD doet in 2003 een voorstel over de wijze waarop de BWD de door de gemeente gewenste richting betreffende de positionering van de accommodatiebesturen in zal passen in de organisatie.

 


Sociaal cultureel werk (exclusief jongerenwerk)

 

Vraag gemeente (collegeprogramma 2002-2006)

Het college beoogt een volgende kwaliteitsslag te maken door de verdere implementatie van Knopen in de Wijken.

Zonodig moet een herijking plaatsvinden van de basisformatie.

Op dit moment wordt gewerkt aan een volwaardig wijkvoorzieningenniveau met in elke wijk een buurtaccommodatie, gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en (activiteiten)programma’s met relaties naar de brede school, kinderopvang, sport, sociaal-cultureel werk en integratieprojecten.

 

De beoogde doelen

Verdeling formatie sociaal cultureel werk klopt met Knopen in de Wijken.

Het organisatorisch werk is evenredig over de wijk- en buurtcentra verdeeld, met prioriteit op de wijkaccommodaties.

De volgorde van de oplevering van wijkaccommodaties bepaalt de prioriteit voor het op orde brengen van de personele inzet:

Wippolder                                            2001

Hof van Delft Westerkwartier                  2002

Poptahof                                              2003

Bieslander                                            2003

Tanthof                                                2004

Hof van Delft Kuijperwijk                        2005

Prioriteit: Het sociaal cultureel werk in 2003 op orde brengen in Hof van Delft ( en 2e Voorhof (2004).

De wijkservicepunten (in 2003 Wippolder en Delft Noord) zijn toegankelijk voor burgers.

 

De beoogde resultaten

De BWD maakt in het productenboek 2003 de richting van de capaciteitsverdeling inzichtelijk, inclusief de verhouding productieve / improductieve uren.

De BWD maakt inzichtelijk hoeveel uren voor de organisatorisch medewerkers totaal beschikbaar zijn als gevolg van de budgettair-neutrale omzetting van HBO- in MBO-uren.

De BWD stuurt op uren, taken en prioriteiten op basis van vraagsturing en de voorgestelde capaciteitsverdeling wordt medio 2003 geëvalueerd.

De BWD levert in het reguliere ambtelijke voortgangsoverleg met de gemeente gegevens aan met betrekking tot vragen uit de wijken (bewoners, gemeente, buurthuisbesturen) om inzicht te verschaffen in het gebruik / bereik van de geleverde producten en in de gaten in de beleidsuitvoering.

De BWD maakt een plan van aanpak voor de realisatie van de openstelling van de wijkservicepunten en integreert ICT als instrument in de communicatie met burgers.


 


Wijk

Sociaal cultureel werk (gewenst)

Sociaal cultureel werk (aanwezig)

Organisatorisch werk (gewenst)

Organisatorisch werk (aanwezig)

 

 

2002

2003

 

2002

2003

Vrijenban

16

13

13

16

28

16

Wippolder

16

13

13

16

16

16

Hof van Delft

16 (+ 16-24 in 2003)

16

32-40

16

50

34

Voorhof

16 (+ 16-24 in 2004)

13

13

16

16

28

Buitenhof

16

16

16

16

0

16

Tanthof

16

13

13

16

16

16

Toelichting op het aantal uren

In bovenstaand schema zijn formatie-uren opgenomen. Ze omvatten zowel de productieve als de improductieve uren.

De verhouding tussen productieve en improductieve uren is dezelfde als vermeld in het Productenboek BWD 2002. Onder improductieve uren worden verstaan ziekte, verlof, deskundigheidsbevordering en algemeen (niet direct aan een activiteit gekoppeld) overleg. De verhouding tussen productieve en improductieve uren ligt op een verhouding van 66,67 % : 33,33 %, waarbij in de productieve uren rekening wordt gehouden met een inzet van 6% voor het inspelen op nieuwe ontwikkelingen en calamiteiten.

Het aantal productieve uren is van belang voor het uiteindelijke aantal te leveren producten.

 

Afspraak organisatorisch werk

De accommodatiegebonden organisatorisch medewerkers worden sinds 2001 ingezet om een gat te vullen tussen het beheerswerk op ID/WIW-basis en de wijkgebonden sociaal cultureel werker. Die lijn is destijds met de gemeente gecommuniceerd. Zoals uit de capaciteitsverdeling blijkt is de inzet van sociaal cultureel werk in totaal 12 uur lager dan in Knopen in de wijken wordt vastgesteld. Vanuit die 12 uur op HBO-niveau kan in totaal ca. 16 uur op MBO-niveau worden ingevuld.

De BWD zal in 2003 de capaciteitsverdeling verder in lijn brengen met de gewenste formatie: Het resultaat zal zijn dat in Hof van Delft 16 uur organisatorisch werk in mindering wordt gebracht ten gunste van Buitenhof (wijkaccommodatie Fledderus) en dat in Vrijenban 12 uur organisatorisch werk in mindering wordt gebracht ten gunste van Voorhof (Poptahonk).

 

Afspraak sociaal cultureel werk

In 2003 zal de capaciteit aan sociaal cultureel werk in Hof van Delft met 16 – 24 uur worden uitgebreid, een en ander afhankelijk van de financiële doorberekening van de totale inhoudelijke afspraken voor 2003.

 

Afspraak ambulante uren

In de nota Knopen in de Wijken is naast de verdeling per wijk een ambulante functie van 63 uur in 2004 vastgesteld. Deze uren zijn bedoeld voor flexibele inzet op plaatsen waar dat tijdelijk nodig is. De beschikbare uren worden ingezet voor organisatorisch werk (18 extra in Hof van Delft en 12 extra in Voorhof) en voor sportopbouwwerk (stedelijk 33 uur).

 

Afspraak herijking van de basisformatie op wijkniveau

In 2003 wordt in het reguliere ambtelijk voortgangsoverleg tussen gemeente en BWD een discussie gevoerd over de capaciteitsverdeling die de nota Knopen in de wijken voorstaat.

Uitgangspunt van de discussie zijn de verschillen die wijken ten opzichte van elkaar hebben. Er worden leefbaarheidscriteria (ondermeer aanwezigheid en omvang van accentgroepen) vastgesteld om, naast het accommodatiegebonden organisatorisch en beheerswerk, differentiatie in het aanbod van sociaal cultureel werk aan te brengen op basis van vragen uit de wijken. Het gebruik / bereik van de geleverde producten en de gaten in de beleidsuitvoering worden inzichtelijk gemaakt.

 

Afspraak wijkservicepunten

De BWD zal meewerken aan de realisatie en openstelling van de wijkservicepunten, vooral omdat dit een belangrijk instrument is in de communicatie. De gemeente is op dit punt echter initiatiefnemer en sturend. Ook de medewerking van buurthuisbesturen is hierbij nodig.

 

Jeugd- en jongerenwerk

 

Vraag gemeente (collegeprogramma 2002-2006)

Inmiddels lopen in de wijken meerdere programma’s voor kinderen en jongeren. We vinden het voor de betaalbaarheid en de communicatie van belang dat organisatiestructuur en presentatie per wijk zoveel mogelijk worden gebundeld.

Specifieke aandacht hebben we voor het meidenwerk en het oplossen van de personele problemen binnen het jongerenwerk.

Op dit moment wordt gewerkt aan een volwaardig wijkvoorzieningenniveau met in elke wijk een buurtaccommodatie, gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en (activiteiten)programma’s met relaties naar de brede school, kinderopvang, sport, sociaal-cultureel werk en integratieprojecten.

 

Doelgroep

Jeugd en jongeren 10 – 24 jaar.

 

De beoogde doelen

Een evenwichtige verdeling van de capaciteit over de wijken.

Een samenhangend jaarprogramma waarin afzonderlijke projecten elkaar versterken, zowel in de jongerencentra, in andere accommodaties in de wijk als in de buitenruimte.

Het jaarprogramma heeft zowel een stedelijke component als een component op wijkniveau.

In het jaarprogramma per wijk is het Brede Schoolprogramma leidend, wat wil zeggen dat er een directe bijdrage aan de uitvoering van het Brede Schoolprogramma wordt geleverd en dat de overige activiteiten er in organisatie en publiciteit op worden afgestemd.

 

De beoogde resultaten

Inzicht in de beschikbare personeelsformatie in de verdeling per wijk en in productieve / improductieve uren en de gevolgen daarvan voor de openstellingscapaciteit van jongerencentra.

De volgorde van de oplevering van jongerencentra en jongerenruimten bepaalt de prioriteit voor het op orde brengen van de personele inzet:

Wippolder  Muyskenlaan                       2002

Poptahof                                              2003

Vrijenban Bieslander                             2003

De BWD stuurt op de openstellingstijden van de jongerencentra en de jongerenruimten en rapporteert medio 2003 over de resultaten.

Het aantal jongeren dat per wijk deelneemt aan de activiteiten van het jaarprogramma wordt per kwartaal geregistreerd.

In het totale deelnemersaantal worden afzonderlijk de accentgroepen tieners en meiden geregistreerd.

De activiteiten voor kinderen van de basisschoolleeftijd op wijkniveau worden in organisatiestructuur, presentatie en publiciteit afgestemd op en gebundeld met het Brede Schoolprogramma.

In Hof van Delft is het scholierencafé voortgezet onderwijs medio 2003 weer operationeel. In onderstaand formatieschema (scholen) zijn daartoe 24 gewenste uren opgenomen.

 

Gewenst / beschikbaar formatieschema. Situatie oktober 2002

 

 

Gewenst

Beschikbaar

 

Wijk

Locatie

Jongeren-werk

Tiener-werk

Totaal

Jonge-renwerk

Tiener-werk

Meiden-werk

Jongeren-opbouw-werk

Totaal

Waarvan assistent

(I/D-ers)

Verschil

Vrijenban

 

 

 

64

 

 

 

10

86

24

+22

 

Viking

32

 

 

36

 

 

 

 

 

 

 

Bieslander

 

8

 

 

19

5

 

 

 

 

 

Bras

16

8

 

16

 

 

 

 

 

 

Wippolder

 

 

 

40

 

 

 

10

80

50

+40

 

Muyskenln

32

 

 

36

 

 

 

 

 

 

 

Buurthuis

 

8

 

14

20

 

 

 

 

 

Hof van Delft

 

 

 

56

 

 

 

14

51

7

-5

 

Kuyperwijk

24

8

 

15

 

 

 

 

 

 

 

Westerkwartier

16

8

 

15

 

7

 

 

 

 

 

Olofsbuurt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorhof

 

 

 

40

 

 

 

 

13

5

-27

 

Poptahof

32

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorhof II

 

 

 

8

 

5

 

 

 

 

Buitenhof

 

 

 

48

 

 

 

14

121

65

+73

 

Mozartlaan

32

8

 

60+36

 

5

 

 

 

 

 

Fledderus

 

8

 

6

 

 

 

 

 

 

Tanthof

 

 

 

40

 

 

 

 

40

 

0

 

Border

32

 

 

32

8

 

 

 

 

 

 

Buurthuis

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

Scholen

 

 

24

24

 

 

 

 

0

 

-24

Stedelijk

 

143

 

143

76

 

 

 

76

 

-67

Totaal

 

359

96

455

350 (w.v. 110 I/D)

47 (w.v. 19 I/D)

22 (w.v. 22 I/D)

48

467

151

+12

Toelichting op het aantal uren

Zie toelichting bij sociaal cultureel werk op pagina 7.

Alle uren die worden ingevuld door medewerkers met een I/D-verband, zijn in het schema cursief weergegeven.

 

Afspraak formatie jongerenwerk

Eind 2002 is reeds geschoven met de formatie jongerenwerk van Buitenhof naar Hof van Delft. Concreet betekent dit dat in Hof van Delft de capaciteit werd verhoogd van 0 naar 30 uren jongerenwerk.

In verband met de realisatie van jongerencentra en jongerenruimten in 2002 en 2003 verschuift de BWD in overleg met de gemeente de personele capaciteit in de gewenste richting. Tevens worden in overleg met de gemeente prioriteiten vastgesteld voor de aanwending van de structurele middelen uit de zomernota 2003-2006 voor tienerwerk.

 

Afspraak scholierencafé voortgezet onderwijs

Het scholierencafé is een activiteit die onder verantwoordelijkheid valt van het bestuur van buurthuis De Wending. De professionele kracht van de BWD kan hierin een voorwaardenscheppende rol hebben. Een deel van de gewenste professionele capaciteit wordt in 2003 gerealiseerd door de inzet van 8 uur jongerenwerk van Hof van Delft specifiek voor het scholierencafé.

 

Afspraak stedelijk werk

Het stedelijk werk betreft de functionarissen die de BWD in dienst heeft t.b.v. stedelijk jongerenwerk. Het betreft de functionarissen: functionaris t.b.v. de jongerenparticipatie (32 uur), ambulant jongerenwerker (36 uur) en functionarissen die met de JIP taakstelling (8 uur) begunstigd zijn. De BWD kan met de inzet van deze werkers een kwaliteitsimpuls realiseren t.b.v. het stedelijk jongerenwerk op het gebied van emancipatie, sportieve vorming, creatieve ontplooiing, leefbaarheid, samenlevingsopbouw en maatschappelijke participatie. Ons inziens is het kwaliteitsniveau zonder de inzet van deze medewerkers te schraal om van een kwalitatief goed intergraal jeugdbeleid te spreken. Wij zouden dan ook graag zien dat deze functies een reguliere plaats krijgen in het BWD aanbod.

In 2003 worden in het reguliere ambtelijk voortgangsoverleg tussen gemeente en BWD afspraken gemaakt over de inzet van het stedelijk werk in relatie tot het accommodatiegebonden en het wijkgerichte werk. Dit onderwerp wordt in de discussie betrokken over de realisatie van een kwalitatief goed integraal jeugdbeleid.

 

Afspraak accentgroepen

De BWD organiseert naast het reguliere activiteitenaanbod dat zij verzorgt in de jongerencentra en jongerenruimten die voor alle jongeren toegankelijk zijn, een activiteitenaanbod voor zogenaamde accentgroepen. Te denken valt hier aan diverse meidengroepen in wijkcentra, theaterproject voor meisjes en een muziekproject voor een groep allochtone jongeren (project vanuit het jongerendebat).

Deze inzet is echter zeer beperkt als je de behoefte tegenover het aanbod stelt.

Een effectief aanbod dat beantwoordt aan de behoefte die er leeft bij jongerengroepen met speciale groepscultuur en ontwikkelingskenmerken vereist meer dan de huidige formatie waarbij het al haast niet mogelijk is om de openstelling van jongerencentra voldoende te realiseren.

In 2003 is dit onderwerp van bespreking in het reguliere ambtelijk voortgangsoverleg tussen gemeente en BWD.

 

Afspraak samenhangend jaarprogramma

 

Naast het werk dat de jongerenwerkers van de BWD in de jongerencentra en jongerenruimten in de buurthuizen uitvoeren, is er ook nog de inzet van jongerenopbouwwerkers, Jip ondersteuning, ambulant jongerenwerker, onze medewerker jongerenparticipatie, de sportopbouwwerker en de sport- en spelmedewerker. Het jongerenwerk dat wordt georganiseerd en uitgevoerd door de BWD is dus niet beperkt tot de uitvoering van jongerenwerk in de jongerencentra.

 

De BWD is op velerlei terreinen actief in de buitenruimte. Veelal vinden deze activiteiten plaats op basis van projectsubsidies of andere tijdelijke financiering. Het gaat om activiteiten op het gebied van sport, spel en creativiteit. Activiteiten die er tevens op gericht zijn om kinderen, jongeren en hun ouders meer te betrekken bij hun woon- en leefomgeving en de veiligheid op straat te verhogen.

Voorbeelden van dergelijke activiteiten zijn TOS, Sport en cultuur in de wijk, vakantieactiviteiten etc.

De toenemende vraag naar deze activiteiten, het niet soepel verlopen van enkele daarvan en het streven naar een structureel aanbod op dit terrein, waren voor de BWD aanleiding om zich te buigen over een betere aanpak waardoor volgens ons een kwalitatief goed en samenhangend aanbod op dit terrein kan worden ontwikkeld.

 

De BWD heeft al een voorstel in discussie gebracht over de mogelijke samenhang van verschillende buitenactiviteiten. Ook het reguliere accommodatiegebonden jongerenwerk dient hierin een plek te krijgen. T.b.v. de buitenactiviteiten streeft de BWD naar een werkeenheid die coördinatie, afstemming en uitvoering kan realiseren. Naast de coördinerende werkzaamheden zoals: contactlegging/onderhoud naar de diverse participanten, PR, behoefte onderzoek en registratie, kan er ook continuïteit geboden worden in de uitvoering van de activiteiten. Voordelen van deze aanpak zijn duidelijke communicatielijnen en vast aanspreekbare werkers, een continu kwaliteitsniveau en een voor de klantgebruiker helder en samenhangend activiteitenaanbod.

 

In 2003 wordt in ambtelijk overleg tussen gemeente en BWD een samenhangend jaarprogramma uitgevoerd.

Om tot een samenhangend jaarprogramma te komen betreffende het activiteitenaanbod voor jongeren van 10 tot 24 jaar zal er een duidelijke coördinatie en communicatiestructuur moeten gaan ontstaan tussen de diverse actoren op dit gebied. Het stedelijk jongerenwerk en het jongerenopbouwwerk zouden hierin een constructieve rol kunnen spelen.

 

Afspraak openstellingstijden jongerencentra en jongerenruimten

De BWD stuurt op de openstelling van de jongerencentra waar dit in de huidige structuur mogelijk is, nl. het jongerencentrum.

The Border valt nog steeds onder de verantwoordelijkheid van een zelfstandig bestuur. Dit bestuur voert het beheer over het centrum dus ook over de openstellingtijden. Wil de BWD afgerekend worden op de sturing van de openstellingstijden dan zal het eerst de daartoe geëigende positie moeten verwerven.

Het beheer van de jongerenruimten die zijn ondergebracht bij wijkaccommodaties vallen onder de verantwoordelijkheid van de buurthuisbesturen.

In 2003 worden in ambtelijk overleg tussen gemeente en BWD verschillende scenario’s ontwikkeld voor beïnvloeding van de BWD van de openstellingstijden van jongerencentra en jongerenruimten gerelateerd aan de diverse organisatiestructuren. Het gaat daarbij om de inzet van agogisch werkers, gesubsidieerde medewerkers en vrijwilligers. Het doel is inzicht te hebben in de openingstijden van de “winkels” die de gemeente bouwt om vervolgens samen met de BWD een discussie aan te gaan over de inhoud (welke producten kunnen in de “winkels” geleverd worden).

 

Afspraak registratie aantal deelnemers

Van de activiteiten die de BWD aan jongeren aanbiedt wordt het aantal deelnemers geregistreerd en het aandeel accentgroepen hierin kan gerealiseerd worden.

 

Afspraak activiteitenbundeling met Brede Schoolprogramma

De BWD stemt haar activiteiten op wijkniveau af met het Brede Schoolprogramma (op organisatiestructuur, presentatie en publiciteit) in die wijken en voor die leeftijdsgroepen waar zowel de BWD als de Brede School zich op richten.

 

Participatie van jongeren

 

Vraag gemeente (collegeprogramma 2002-2006)

In het jongerenbeleid willen we de communicatie met jongeren in verschillende stappen van het beleid en de besluitvorming verder verbeteren.

Bovendien bevorderen we de inspraakmogelijkheden van jongeren op andere gemeentelijke beleidsvelden en scheppen we financiële ruimte om eigen initiatief van jongeren te belonen

 

 

 

Afspraak

De BWD wil de inzet op het gebied van jongerenparticipatie verder uitbouwen en versterken. In 2002 is de inzet t.b.v. jongerenparticipatie extern gefinancierd en mogelijk gemaakt. Jongerenopbouwwerkers van de BWD hebben de oprichting van de jongerenraad succesvol begeleid en het voortzetten van deze ondersteuning is voor het op poten zetten van een, voor jongeren, toegankelijk integraal jeugdbeleid, onontbeerlijk.

In 2003 neemt de BWD de ondersteuning en ontwikkeling van jongerenparticipatie op in het reguliere aanbod.

 

Goede signalering in jongerenwerk

 

Vraag gemeente (collegeprogramma 2002-2006)

Voor een effectieve aanpak van (beginnende) problemen bij jongeren zijn een goede signalering in jongerenwerk van belang.

 

De BWD maakt inzichtelijk:

·         hoe aan de signaleringsfunctie die JOS had, invulling wordt gegeven,

·         hoe de relatie met de jeugdgezondheidsteams wordt ingevuld: 1e Wippolder, 2e Buitenhof,

·         hoe de formatie van 24 uur jongerenopbouwwerk in het kader van de sluitende aanpak (RMC) eruit ziet.

 

Afspraak invulling signaleringsfunctie

Signalering is een van de basisconcepten in het jongerenwerk, om goed te kunnen signaleren is het noodzakelijk de leefwereld van jongeren van nabij te kunnen observeren. Observeren alleen is echter niet genoeg, er moet ook intensief met jongeren gecommuniceerd kunnen worden. In het verleden is deze functie vervuld door Jos preventiewerkers op straat. Voorwaarde is dat werkers communicatieve vaardigheden moeten hebben en agogische methodieken moeten kunnen beheersen om effectief te kunnen signaleren.

De voormalige Jos-medewerkers, veelal ongeschoold, beheersten de vereiste vaardigheden en methodieken in een te geringe mate.

De BWD heeft in samenspraak met de gemeente gekozen voor de inzet van jongerenopbouwwerkers. Van deze werkers met een HBO opleidingsniveau mag verwacht worden dat zij effectief en professioneel de signaleringsfunctie kunnen vervullen.

 

Afspraak relatie jeugdgezondheidsteams

In 2003 is de invulling van de relatie met jeugdgezondheidsteams onderdeel van het ambtelijk overleg tussen gemeente en BWD over het integraal jongerenwerk.

 

Afspraak relatie sluitende aanpak (RMC)

Door de BWD is, bekostigd uit het gemeentelijk onderwijsbudget, 24 uur per week jongerenopbouwwerk in het kader van de sluitende aanpak (RMC) ingezet. Betreffende medewerkster werkt samen met individuele trajectbegeleiders van de gemeente aan een sluitende opvang en aanpak van vroegtijdige schoolverlaters. Haar werk richt zich op jongeren die door de mazen van het onderwijs en algemeen maatschappelijk netwerk slippen en zich bevinden in de openbare ruimte, in de jongerencentra en jongerenruimten in de buurthuizen.

 

Beheerswerk

 

Vraag gemeente

Op dit moment wordt gewerkt aan een volwaardig wijkvoorzieningenniveau met in elke wijk een buurtaccommodatie, gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en (activiteiten)programma’s met relaties naar de brede school, kinderopvang, sport, sociaal-cultureel werk en integratieprojecten.

Door de gemeente zijn en worden jongeren-, buurt- en wijkcentra gerealiseerd: Wijkaccommodaties en buurtgebouwen in de 6 woonwijken, een buurtgebouw in de Binnenstad, jongerencentra en jongerenruimten. Daarnaast is er een wijkservicepunt in Wippolder en – in voorbereiding – in Delft Noord. In 2002 is een stedelijk skatepark gerealiseerd.

Er doen zich knelpunten voor in de openstellingscapaciteit van de gebouwen.

Er doen zich knelpunten voor in het beheer van het skatepark.

 

De beoogde doelen

De buurt- en wijkcentra openstellen voor de wijkbewoners door het realiseren van beheer, met prioriteit bij jongerencentra en wijkaccommodaties, en met name in de startfase na de opening van nieuwbouw.

De wijkservicepunten zijn toegankelijk voor burgers.

Er wordt een plan ontwikkeld voor toezicht bij het skatepark.

 

De beoogde resultaten

Onderstaande tabel geeft de gewenste situatie weer in 2005, namelijk nadat de laatste nieuwbouw is gerealiseerd volgens de fasering van bouwprojecten, genoemd op pagina 6 en 9.

In 2003 dient de prioriteit te liggen bij het jongerencentrum in de Wippolder, bij wijkaccommodatie De Wending, bij de wijkservicepunten in Wippolder en Delft Noord.

Minimaal 2 x 32 uur zelfstandig opererend toezicht (beheer, uitleen en EHBO) regelen bij skatepark.

 

De BWD geeft een onderbouwing, toelichting op de capaciteitsverdeling voor het beheerswerk.

De BWD verschaft inzicht in het aantal beschikbare productieve uren en geeft aan hoe deze zullen worden ingezet.

Medio 2003 rapporteert de BWD over de resultaten van de gewenste capaciteitsverdeling per gebouw / wijk

 

Wijk

Aantal wijk-accommodaties

Aantal buurt-

gebouwen

Aantal jongerencentra en jongerenruimten

Beheerswerk gewenst

Beheerswerk aanwezig

Vrijenban

1

2

1 jc+ 1 jr

5x32

109 (25-0-0-64-20)

Wippolder

1

1

1 jc

3x32

68 (32-36)

Hof van Delft

2

1

1 jr

4x32

36 (36-0-0)

Voorhof

2

1

 

3x32

130 (68-62-0)

Buitenhof

1

 

2 jc

3x32

68 (36-32-68)

Tanthof

1

 

1 jc

2x32

104 (40-64)

Binnenstad

 

1

 

1x32

0

Totaal

8

6

5 jc + 2 jr

21x32 = 672

536

Toelichting op het aantal uren

Zie toelichting bij sociaal cultureel werk op pagina 7.

 

Afspraak beheerscapaciteit

De BWD zal de beheerscapaciteit in 2003 sturen in de door de gemeente gewenste richting. Aangezien het hier om banen gaat die in het kader van werkgelegenheidsbeleid zijn/worden gecreëerd dienen echter enkele aantekeningen worden gemaakt.

De BWD kan dit niet alleen sturen, maar is daarvoor onder meer afhankelijk van het beleid dat door de gemeente c.q. Stichting Werkplan wordt geformuleerd. Zo heeft Werkplan bepaald dat beheerders op ID-basis slechts mogen functioneren onder professionele beheerders. Dat betekent dat ID’ers geen zelfstandige beheerdersfunctie kunnen bekleden.

Nog afgezien van de regeringsplannen ter vermindering van gesubsidieerde arbeid, speelt in welzijnsland de discussie over de verhouding tussen reguliere en gesubsidieerde arbeid binnen een welzijnsorganisatie.  

In de overeenkomsten betreffende de inlening van WIW’ers legt de BWD zich vast op de begeleiding op de werkvloer. Die begeleiding is niet te realiseren in buurtgebouwen waar geen organisatorisch medewerkers werkzaam zijn.

Hierover dienen eerst afspraken gemaakt te worden, voordat de BWD zich kan vastleggen op die afspraak. Zie ook hieronder bij Ondersteuning gesubsidieerde medewerkers.

 

Afspraak toezicht skatepark

Betreffende een mogelijke beheersfunctie rond het skatepark zijn contacten met de gemeente gaande. Een invulling op uitsluitend ID/WIW-basis, zonder achterwacht van een professional, wordt door de BWD onverantwoord geacht.

 

Ondersteuning gesubsidieerde medewerkers

 

Vraag gemeente (collegeprogramma 2002-2006)

Aan de BWD wordt gevraagd de ondersteuning van gesubsidieerde medewerkers te versterken.

 

Dit onderdeel wordt niet meegenomen in het productenboek 2003, omdat:

·         In 2003 een interne gemeentelijke afspraak met Werkplan moet worden voorbereid die vervolgens financieel vertaald wordt in de Zomernota voor uitvoering in 2004

·         Er momenteel teveel onzekerheden zijn i.v.m. landelijke bezuinigingen op gesubsidieerd werk.

 

“De BWD zet 48 uur in voor de begeleiding van haar medewerkers met een ID- of WIW-verband. De actuele aantallen zijn 25 WIW’ers en
15  ID’ers Gewerkt wordt aan het vervullen van een zestal ID-vacatures. In overleg en in samenwerking met de Stichting Werkplan wordt de begeleiding van de groep medewerkers met een ID- of WIW-verband versterkt”.

Opbouwwerk volwassenen

 

Vraag gemeente

We willen meer zeggenschap voor de wijkbewoners, meer ruimte voor zelfbeheer en initiatieven uit de wijk en meer concrete uitvoering met zichtbare effecten in de wijk; de wijken moeten schoon, heel en veilig zijn. We willen dat bewoners zich meer verantwoordelijk gaan voelen voor hun wijk. Op dit moment wordt gewerkt aan een volwaardig wijkvoorzieningenniveau met in elke wijk een buurtaccommodatie, gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en (activiteiten)programma’s met relaties naar de brede sc voor capaciteitsuitbreiding hool, kinderopvang, sport, sociaal-cultureel werk en integratieprojecten.

De formatie voor opbouwwerk is niet verdeeld over de wijken, volgens Knopen in de Wijken.

Te voorzien in de behoefte aan directe en indirecte bewonersondersteuning in het wijkaanpakproces.

 

De beoogde doelen

Bewoners worden ondersteund in het identificeren en formuleren van hun vragen, wensen en prioriteiten aangaande hun woon- en leefomgeving voor het wijkprogramma 2004.

Bewoners worden ondersteund in hun bijdragen en initiatieven in de realisering van het wijkprogramma 2003.

 

De beoogde resultaten

Wijkopbouwwerkers hebben in 2003 in samenwerking met de betrokken wijkcoördinatoren de volgende taken vervuld:

Ondersteuning gegeven aan bewoners tijdens de consultatiefase, de voorbereiding van het wijkprogramma 2004.

Initiatieven van bewoners in het kader van de uitvoering van het wijkprogramma 2003 ondersteund.

Bijgedragen aan het opzetten en het versterken van het functioneren van het bewonersplatform en/of andere bewonersorganisaties.

Bijgedragen aan het inspelen op vragen, wensen en behoeften van bewoners middels een actieve rol in en bijdrage aan het wijkcoördinatieteam en het hebben vervuld van een initiërende en coördinerende rol met betrekking tot de rol en bijdrage van de eigen organisatie aan het inspelen op vragen, wensen en behoeften van bewoners.

Hebben bijgedragen aan het informeren van bewoners over zaken met betrekking tot hun woon- en leefomgeving

Hebben initiatieven genomen in het opbouwen en onderhouden van contacten met bewoners en van sociale netwerken in de wijk.

Hebben bijgedragen aan het organiseren en stimuleren van sociale redzaamheid in het kader van de leefbaarheid.

 

De werkzaamheden van de wijkopbouwwerkers worden geregistreerd volgens de beoogde resultaten: voorbereiding wijkprogramma 2004, uitvoering programma 2003, bewonersplatform, bijdrage wijkcoördinatieteam, informatie aan  en contacten met individuele bewoners en sociale netwerken.

Strategieontwikkeling in samenspraak met het management van de BWD, het projectteam Leefbaarheid / Welzijn (de gemeentelijke delegatie die verantwoordelijk is voor de afspraken met de BWD) en het vakteamhoofd Wijkzaken.

 

Wijk

Opbouwwerk (gewenst)

Opbouwwerk (aanwezig)

Vrijenban

16

13

Wippolder

16

13

Hof van Delft

16

16

Voorhof

16

13

Buitenhof

16

16

Tanthof

16

13

Toelichting op het aantal uren

Zie toelichting bij sociaal cultureel werk op pagina 7.

 

Afspraak formatie opbouwwerk:

De BWD stelt nadrukkelijk prioriteit bij het ondersteunen van een eigen, actieve rol van wijkbewoners,binnen de realisatie en inbreng  van actiepunten betreffende de wijkaanpak. In 2003 wordt geëvalueerd of de verschillen van behoeften in ondersteuning gekoppeld kunnen worden aan de inzet van wijkopbouwwerk in de wijken. In wijken met veel sociaal maatschappelijke problematiek, met bewonersgroepen die een lagere organisatiegraad en/of competentie hebben, zal een meer arbeidsintensieve aanpak nodig zijn.

Daarnaast heeft het opbouwwerk een actieve rol bij de voortgangsoverleggen met betrekking tot vragen uit de wijken (bewoners, gemeente, buurthuisbesturen) om inzicht te verschaffen in het gebruik en bereik van de geleverde producten.

Er dient ruimte te zijn, om naast het wijkprogramma in te springen op incidenten en nieuwe initiatieven vanuit de wijkbewoners zelf alsmede vanuit de signalering van incidenten betreffende een veranderende maatschappelijke context.

Het wijk opbouwwerk werkt ook aan het organiseren en stimuleren van sociale zelfredzaamheid.

 

Agogische ondersteuning accentgroepen volwassenen (migranten, vrouwen, sociaal geïsoleerden)

 

Vraag gemeente (collegeprogramma 2002-2006)

De komende jaren zetten we in op de kennismaking tussen (groepen) mensen van diverse afkomst en op het realiseren van deelname van allochtonen in besturen, oudercommissies, wijkcomités en dergelijke. Eilandvorming willen we doorbreken, onder meer via de activiteiten van de brede school, versterking van het project ‘onbenut talent’ voor hoger opgeleide migranten, het ondersteunen van allochtoon ondernemerschap,veel aandacht voor allochtone vrouwen en meisjes. De wijksteunpunten sociaal isolement breiden we verder uit.

 

Zelforganisaties migranten

 

Het probleem, de vraag, de aanleiding

De zelforganisaties hebben moeite met het bereiken van de eigen achterban en hun positionering binnen de Delftse maatschappij. Momenteel is er geen migrantenopbouwwerk beschikbaar voor de zelforganisaties in Delft.. Een dergelijke functie is wel nodig voor minimaal 18 uur.

 

Doelgroep

De migrantenorganisaties van Delft ofwel de zelforganisaties

 

Beoogde doel

Ondersteuning , positionering en kadervorming van zelforganisaties, gericht op integratie van de leden

 

Beoogde resultaten in meetbare termen

·         Activiteiten organiseren in het kader om de eigen achterban te bereiken

·         Activiteiten organiseren om de participatie van vrouwen en het aanbod van vrouwenactiviteiten te vergroten binnen de zelforganisaties

·         Activiteiten organiseren die migranten stimuleren en hen daartoe toerusten deel te nemen in diverse besturen, organen, raden etc. van maatschappelijke organisaties, scholen etc.

·         Ondersteuning van de organisaties bij het mening geven / belangenbehartiging en publiceren over hun activiteiten en ideeën

·         Afstemming met vrouwenopbouwwerk en stimuleren van deelname van vrouwen aan de verenigingsactiviteiten en het bestuur van de vereniging

·         Activiteiten die specifiek integratiebevorderend zijn

 

Randvoorwaarden waaraan de aan te bieden activiteit moet voldoen

·         De activiteiten gericht op toerusting deelname maatschappelijke organisaties dienen in het eerste kwartaal 2003 te starten.

·         Afstemming intern en extern (Centraal punt oudkomers, SVD, vrouwenopbouwwerk etc)

·         De medewerker zal bijzondere kwaliteiten moeten combineren: daadkracht en doorzettingsvermogen samen met voorzichtigheid in contacten en vriendelijkheid in benaderen van doelgroepen. Hij/zij zal een netwerk van vertrouwenspersonen in de organisaties moeten kunnen opbouwen en de juiste mensen op de juiste momenten voor de bij hen passende activiteiten moeten kunnen vinden. Al deze kwaliteiten gaan uit boven een voorkeur voor iemand uit allochtone kring.

 

Werkgroep Migranten Communicatie

 

Het probleem, de vraag, de aanleiding

Agogische en strategische ondersteuning Werkgroep Migranten Communicatie maximaal 8 uur per week in de richting van overlegplatform

 

Doelgroep

Werkgroep Migranten Communicatie

 

Beoogde doel

·         Het proces begeleiden / bewaken van de functie van WMC als overlegplatform

·         Onderhouden en verbeteren van contacten met de achterban van de zelforganisaties

 

Beoogde resultaten in meetbare termen

·         Zinvol en regelmatig intern en extern overleg

·         Agendering van goede onderwerpen en tijdig versturen van de stukken (of van een samenvatting van de stukken)

·         Samenstelling Werkgroep zo breed en optimaal mogelijk maken en houden

·         Bijdragen aan de communicatiemiddelen om achterban van WMC-leden (zelforganisaties)te bereiken, met name op het terrein van de prioriteiten van de achterban.

 

Randvoorwaarden waaraan de aan te bieden activiteit moet voldoen

·         Regelmatige interne en externe afstemming

·         Aantal zinvolle bijeenkomsten

·         Samenwerkingsgericht

 

Vrouwenopbouwwerk en bezoekvrouwen

 

Het probleem, de vraag, de aanleiding

Vrouwen nemen gemiddeld minder deel aan maatschappelijke activiteiten en zijn ondervertegenwoordigd in besturen, maatschappelijke instellingen en organisaties en politieke besluitvormingsorganen.

Een deel van de allochtone vrouwen weet niet of nauwelijks de weg in de Delftse samenleving, spreekt en verstaat weinig Nederlands en heeft geen sociaal netwerk.

 

Doelgroep

Vrouwen die onvoldoende participeren en in het bijzonder allochtone vrouwen

 

Beoogde doel

·         Ondersteuning gericht op emancipatie, integratie en participatie.

·         Vrouwen organiseren zich en zijn in staat om (eventueel met ondersteuning van een beroepskracht) activiteiten te organiseren gericht op ontmoeting, voorlichting en vorming. Geschikte kandidaten groeien door naar andere (vrijwilligers)functies.

·         Allochtone vrouwen ondersteunen en in staat stellen de eigen leefsituatie te verbeteren.

·         (Delftse) organisaties, inclusief de zelforganisaties van migranten, zijn op de hoogte van de door allochtone vrouwen gewenste activiteiten en worden gestimuleerd deze activiteiten op te nemen in het activiteitenaanbod.

 

Beoogde resultaten in meetbare termen

·         Aantal huisbezoeken

·         Aantal doorverwijzingen

·         Aantal georganiseerde activiteiten

·         Het ondersteunen van tenminste drie vrouwengroepen bij het oprichten van een eigen (herkomstland)organisatie en het opzetten van activiteiten.

·         Het organiseren van contacten tussen allochtone en autochtone vrouwen dmv

o        activiteiten Internationale Vrouwendag .

o        mede organiseren activiteiten voor het project ‘Verhalen vertellen’.

·         De uitgangpunten en werkwijze van het multi-cultureel vrouwennetwerk zijn duidelijk.

·         Versterken kader vrouwenorganisaties.

 

Randvoorwaarden waaraan de aan te bieden activiteit moet voldoen

·         Deelname aan specifieke en algemene activiteiten.

·         Het in samenwerking met de contactpersonen oudkomersbeleid  leggen van contacten  in de doelgroepen. De bezoekvrouwen richten zich specifiek op de vrouwen.

·         Samenwerking tussen de bezoekvrouwen, de contactpersonen en de medewerkers van het schuldhulpverleningsproject is van groot belang: de bezoeken, alsmede de cursussen en activiteiten met de cliënten op elkaar afstemmen.

·         Afstemming: vrouwenopbouwwerk, migrantenopbouwwerk, Centraal Punt Oudkomers, wijkopbouwwerk enz.

·         Samenwerking met en een samenbindende functie met de Delftse vrouwenorganisaties.

 

Wijksteunpunten sociaal isolement (Project Dàruit)

 

Het probleem, de vraag, de aanleiding

Sociaal isolement komt voor in Delft. Na het eerste jaar van het project zijn nog onvoldoende gegevens bekend om betrouwbare uitspraken te doen over de omvang en de kenmerken van de doelgroep.

Breng samenhang aan met:

·         bevordering van participatie van allochtonen (kennismaking tussen mensen van diverse afkomst, deelname van allochtonen in besturen en commissies, bezoekvrouwen)

·         deelname van (allochtone) vrouwen aan specifieke en algemene activiteiten

 

Doelgroep

Bewoners van de wijken Voorhof, Buitenhof, Tanthof, Wippolder, Hof van Delft

 

Beoogde doel

Sociaal geïsoleerden weer deel laten uitmaken van de maatschappij. Integratie en participatie.

 

Beoogde resultaten in meetbare termen

In 2003 5 wijken: versterken c.q. opbouwen wijknetwerken, 60 cliënten per fte, signalering van knelpunten in bestaande voorzieningenaanbod, verdere ontwikkeling van outreachende methodiek en van inzichtelijk maken van omvang en kenmerken van doelgroep.

Halfjaarlijkse evaluatie op basis van registratie door BWD.

 

Randvoorwaarden waaraan de aan te bieden activiteit moet voldoen

De samenhang versterken met andere projecten die gericht zijn op participatie en terugdringen sociaal isolement binnen het integratie-, migranten-, emanicipatie- en activeringsbeleid.

 

Afspraken

Voor het bereiken van brede groepen allochtonen lijkt inzetten op de zelforganisaties alleen niet effectief, gezien hun beperkte bereik van de achterbannen.

De inzet op versterking van de zelforganisaties is effectief voor die mensen die actief zijn binnen deze organisaties. Ook kan het bijdragen aan de emancipatie van (georganiseerde) migranten door verbeteren van ledenwerving, publiciteit, vrijwilligersbeleid etc.

Als tweede stap voor het bereiken van (niet georganiseerde) migranten valt te denken aan het organiseren van wijkgerichte thema- en discussiebijeenkomsten. Hierbij kan gedacht worden aan thema’s als voorzieningen voor ouderen (in samenwerking met Stichting Ouderenwerk Delft), ouderparticipatie en opvoedingsondersteuning (i.s.m. Brede School) etc.

“De projecten DUIT, D’ruit, IBAS, Oudkomers en bezoekvrouwen stemmen hun aanpak en activiteiten in 2003 nader op elkaar af. De gemeente neemt hiertoe het initiatief”.

In het komende werkplan voor het migrantenopbouwwerk zal ook het aanbod ter ondersteuning van de Werkgroep Migranten Communicatie worden geformuleerd.

 

 

Financiële paragraaf

 

Titel

In te zetten budgetten

Projectnr

Bedragen 2003

Opmerkingen

Personele capaciteit basisformatie sociaal cultureel werk, jeugd- en jongerenwerk, beheerswerk, opbouwwerk volwassenen

Basisbudget

22062

1.505.809

 

In het basisbudget is € 65.000,- (integrale kostprijs) opgenomen voor de vrijwilligerscentrale. De activiteiten en prestaties van de vrijwilligerscentrale maken geen deel uit van het productenboek. De onderhandelingen over de vernieuwing van de vrijwilligerscentrale tot een bureau vrijwilligersondersteuning op basis van het projectplan Tijdelijke stimuleringsregeling vrijwilligerswerk zijn heden nog niet afgerond.

 

Tienerwerk Hof van Delft

Zomernota 2002

21485

€ 25.000

 

Samenhangend jaarprogramma jeugd- en jongerenwerk

·         Sport en Cultuur in de wijk

·         Zomeractiviteiten

 

·         Eindejaarsviering

·         Skate-safe en skate-fun

·         Whoz next

·         TOS

 

 

 

EZH-project

Flexibele budget jongerenbeleid

Oud en Nieuw

Sportvisie 2000+6

Sportvisie 2000+6

EZH-project

 

 

70796

22637

 

20447

21527

21527

70789

 

 

€ 35.449

€ 15.000

 

€ 14.755

€ 15.398

€ 16.613

€ 93.705

 

Participatie van jongeren

·         Budget jongerenraad

 

Zomerprogr. Jongeren

 

 

 

€ 5.000

 

 

Signalering in jongerenwerk

·         Sluitende aanpak (RMC)

 

Budget RMC

 

21684

 

€ 38.240

 

 

Agogische ondersteuning accentgroepen volwassenen:

 

 

 

·         Zelforganisaties migranten

·         Migrantenopbouwwerk

·         Werkbudget migrantenopb

 

Migrantenwerk

Migrantenwerk

 

80460

80460

 

€ 34.000

€ 5.000

 

·         Werkgroep Migranten Communicatie

·         Migrantenopbouwwerk

·         Werkbudget migrantenopb

 

 

Migrantenwerk

Migrantenwerk

 

 

80460

80460

 

 

€ 11.398

€ 2.450

 

·         Vrouwenopbouwwerk en bezoekvrouwen

·         Vrouwenopbouwwerk

·         Huisvestingskosten activiteitenruimte migrantenvrouwen

·         Coördinatie bezoekvrouwen

·         Internationale vrouwendag

 

 

Emancipatiebeleid

 

 

Emancipatiebbeleid

Integratiebeleid

Emancipatiebeleid

 

 

21446

 

 

21446

80558

21446

 

 

€ 45.161

 

 

€ 7.677

€ 15.000

€ 5.048

 

·         Wijksteunpunten sociaal isolement

EZH-project

70599

€ 103.897 integrale kostprijs 1,5 fte

 

·         Migranten

·         Conversatiegroepen in buurthuizen

·         Activiteiten gericht op toerusting deelname aan maatschappelijke organisaties

 

Integratiebeleid

 

Integratiebeleid

 

80312

 

80461

 

€ 11.000

 

€ 5.000