In 1999 heeft de gemeente Delft het Meerjaren Marketing Plan Toerisme
Delft (MMT) laten opstellen door het externe bureau Marktplan Adviesgroep. Het
MMT is ingesteld omdat bleek dat de toeristische concurrenten van Delft zich
steeds sterker manifesteerden en de promotionele aanwezigheid van Delft steeds
verder afnam. Het MMT is als middel
ingezet om het tij te keren. Conform de aanbevelingen van het adviesbureau
hebben we in 2000 een uitvoeringsorganisatie ingesteld. Het Zuid Hollands
Bureau voor Toerisme (ZHBT) werd verantwoordelijk voor de regiefunctie
(sturing, budgetbeheer en coördinatie) en de binnenland promotie en de
Stichting Promotie Den Haag (SPDH) voor de buitenland promotie. De VVV is
verantwoordelijk gesteld voor het zogenoemde gastheerschap in de stad. Deze
drie partijen vormen tezamen de MMT-partners. De Gemeenteraad heeft op 29 juni
2000 formeel besloten akkoord te gaan met de uitvoeringsovereenkomsten en
subsidierelaties tussen gemeente Delft enerzijds en de VVV Delft, het ZHBT en
SPDH anderzijds.
Eind augustus 2002 heeft het Vakteam Cultuur, kennis en economie van de
gemeente Delft aan het onderzoeksbureau Dialogic de opdracht gegeven in
samenwerking met de uitvoeringspartners van het Meerjaren Marketingplan
Toerisme (MMT partners) en andere belanghebbenden een tussentijdse evaluatie
uit te voeren. De uitvoering van deze evaluatie was onderdeel van de
besluitvorming in 2000. De rapportage “Evaluatie Meerjaren Marketingplan
Toerisme Delft” is al in uw bezit.
De MMT partners (waaronder uw organisatie) en belanghebbenden
(bezienswaardigheden en attracties, horeca en winkeliers) hebben zelf
geëvalueerd en het onderzoeksbureau heeft dit proces begeleid. Uit de
zelfevaluatie blijkt dat het MMT inefficiënt, ineffectief en ondoorzichtig
functioneert en dat de belanghebbenden ontevreden zijn. Er is onvoldoende zicht
op de resultaten van het MMT en er is nog steeds sprake van versnippering van
initiatieven in toeristische promotie. Uit de evaluatie blijkt verder dat de
gemeente de toeristische promotie en het gastheerschap het meest efficiënt en
effectief centraal vanuit een nieuwe professionele organisatie kan laten
uitvoeren.
Bij voorkeur staat deze organisatie los van, maar wel dichtbij, de
gemeentelijke organisatie.
Het ligt in onze bedoeling om die organisatie (met als werktitel Delft
Marketing) per 1 januari 2004 operationeel te laten zijn. Aan de gemeenteraad
zal worden voorgesteld om in de periode tot 2004 een zogenaamde kwartiermaker
in dienst van de gemeente het businessplan verder uit te laten werken. Tot 1
juni 2003 zal een medewerker van het vakteam CKE de rol van kwartiermaker
vervullen. Vanaf 1 juni 2003 tot 1 januari 2004 zal de toekomstige directeur
van Delft Marketing de functie van de kwartiermaker overnemen.
In 2003 mag de toeristische promotie niet stilvallen. Mede op basis van
de gesprekken die in de afgelopen weken met u daarover zijn gevoerd, stellen
wij voor om een gedeelte van de oude constructie nog een jaar te handhaven.
Binnenkort zal met u een afspraak worden gemaakt om de details hierover met u
door te nemen.
De in de eerste alinea van
deze brief genoemde uitvoeringsovereenkomsten lopen van 1 januari 2001 tot en
met 31 december 2004. In de overeenkomsten is in artikel 1.2 voorzien in een
opzegtermijn van 6 maanden.
Gezien het bij ons nu al
aanwezige voornemen om de uitvoering van het MMT per 1 januari 2004 centraal
vanuit een nieuwe organisatie te laten uitvoeren, delen wij u hierbij mee dat
wij voornemens zijn om de Uitvoeringsovereenkomst gemeente Delft – Zuid
Hollands Bureau voor Toerisme met ingang van 1 januari 2004 te beëindigen.
Hierdoor menen wij u tijdig op de hoogte te hebben gesteld van de situatie dat
de aan genoemde uitvoeringsovereenkomst verbonden gemeentelijke subsidie
eveneens per 1 januari 2004 zal vervallen en dat wij daarmee ruimschoots hebben
voldaan aan het bepaalde in artikel 1.2 van genoemde uitvoeringsovereenkomst.
Wellicht ten overvloede,
wijzen wij u op artikel 1.5 van de Uitvoeringsovereenkomst gemeente Delft –
Zuid Hollands Bureau voor Toerisme waarin wordt bepaald dat door opzegging van
deze overeenkomst, tevens de overeenkomsten van het ZHBT met onderaannemers,
i.c. de Stichting Promotie Den Haag en de Stichting VVV Delft, komen te
vervallen. Om die reden sturen wij een afschrift van deze brief aan genoemde
twee onderaannemers.
Op grond van artikel 4:7 van
de Algemene wet bestuursrecht geven wij u tot 1 februari 2003 de gelegenheid om
uw zienswijze over ons voornemen tot beëindiging van de subsidie aan ons
kenbaar te maken. Als u uw zienswijze schriftelijk kenbaar wilt maken, dan kunt
u uw brief richten aan: Burgemeester en wethouders van Delft, t.a.v. Vakteam
Cultuur, kennis en economie, Postbus 340, 2600 AH Delft, onder vermelding van “zienswijze m.b.t. voornemen beëindiging
subsidie MMT”.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders
van Delft,
de
secretaris,
de burgemeester,
In afschrift aan:
-
Stichting VVV Delft,
t.a.v. de directeur, dhr. J. Stokvis, Markt 83/83, 2611 GS DELFT;
-
Stichting Promotie Den
Haag, t.a.v. de directeur, dhr. F. Witte, Postbus 85456, 2508 CD DEN HAAG.