Geachte heer Van Wijk,

 

In 1999 heeft de gemeente Delft het Meerjaren Marketing Plan Toerisme Delft (MMT) laten opstellen door het externe bureau Marktplan Adviesgroep. Het MMT is ingesteld omdat bleek dat de toeristische concurrenten van Delft zich steeds sterker manifesteerden en de promotionele aanwezigheid van Delft steeds verder afnam. Het MMT is als middel ingezet om het tij te keren. Conform de aanbevelingen van het adviesbureau hebben we in 2000 een uitvoeringsorganisatie ingesteld. Het Zuid Hollands Bureau voor Toerisme (ZHBT) werd verantwoordelijk voor de regiefunctie (sturing, budgetbeheer en coördinatie) en de binnenland promotie en de Stichting Promotie Den Haag (SPDH) voor de buitenland promotie. De VVV is verantwoordelijk gesteld voor het zogenoemde gastheerschap in de stad. Deze drie partijen vormen tezamen de MMT-partners. De Gemeenteraad heeft op 29 juni 2000 formeel besloten akkoord te gaan met de uitvoeringsovereenkomsten en subsidierelaties tussen gemeente Delft enerzijds en de VVV Delft, het ZHBT en SPDH anderzijds.

 

Eind augustus 2002 heeft het Vakteam Cultuur, kennis en economie van de gemeente Delft aan het onderzoeksbureau Dialogic de opdracht gegeven in samenwerking met de uitvoeringspartners van het Meerjaren Marketingplan Toerisme (MMT partners) en andere belanghebbenden een tussentijdse evaluatie uit te voeren. De uitvoering van deze evaluatie was onderdeel van de besluitvorming in 2000. De rapportage “Evaluatie Meerjaren Marketingplan Toerisme Delft” is al in uw bezit.

 

De MMT partners (waaronder uw organisatie) en belanghebbenden (bezienswaardigheden en attracties, horeca en winkeliers) hebben zelf geëvalueerd en het onderzoeksbureau heeft dit proces begeleid. Uit de zelfevaluatie blijkt dat het MMT inefficiënt, ineffectief en ondoorzichtig functioneert en dat de belanghebbenden ontevreden zijn. Er is onvoldoende zicht op de resultaten van het MMT en er is nog steeds sprake van versnippering van initiatieven in toeristische promotie. Uit de evaluatie blijkt verder dat de gemeente de toeristische promotie en het gastheerschap het meest efficiënt en effectief centraal vanuit een nieuwe professionele organisatie kan laten uitvoeren.

 

Bij voorkeur staat deze organisatie los van, maar wel dichtbij, de gemeentelijke organisatie.

 

Het ligt in onze bedoeling om die organisatie (met als werktitel Delft Marketing) per 1 januari 2004 operationeel te laten zijn. Aan de gemeenteraad zal worden voorgesteld om in de periode tot 2004 een zogenaamde kwartiermaker in dienst van de gemeente het businessplan verder uit te laten werken. Tot 1 juni 2003 zal een medewerker van het vakteam CKE de rol van kwartiermaker vervullen. Vanaf 1 juni 2003 tot 1 januari 2004 zal de toekomstige directeur van Delft Marketing de functie van de kwartiermaker overnemen.

 

In 2003 mag de toeristische promotie niet stilvallen. Mede op basis van de gesprekken die in de afgelopen weken met u daarover zijn gevoerd, stellen wij voor om een gedeelte van de oude constructie nog een jaar te handhaven. Binnenkort zal met u een afspraak worden gemaakt om de details hierover met u door te nemen.

 

De in de eerste alinea van deze brief genoemde uitvoeringsovereenkomsten lopen van 1 januari 2001 tot en met 31 december 2004. In de overeenkomsten is in artikel 1.2 voorzien in een opzegtermijn van 6 maanden.

 

Gezien het bij ons nu al aanwezige voornemen om de uitvoering van het MMT per 1 januari 2004 centraal vanuit een nieuwe organisatie te laten uitvoeren, delen wij u hierbij mee dat wij voornemens zijn om de Uitvoeringsovereenkomst gemeente Delft – Zuid Hollands Bureau voor Toerisme met ingang van 1 januari 2004 te beëindigen. Hierdoor menen wij u tijdig op de hoogte te hebben gesteld van de situatie dat de aan genoemde uitvoeringsovereenkomst verbonden gemeentelijke subsidie eveneens per 1 januari 2004 zal vervallen en dat wij daarmee ruimschoots hebben voldaan aan het bepaalde in artikel 1.2 van genoemde uitvoeringsovereenkomst.

 

Wellicht ten overvloede, wijzen wij u op artikel 1.5 van de Uitvoeringsovereenkomst gemeente Delft – Zuid Hollands Bureau voor Toerisme waarin wordt bepaald dat door opzegging van deze overeenkomst, tevens de overeenkomsten van het ZHBT met onderaannemers, i.c. de Stichting Promotie Den Haag en de Stichting VVV Delft, komen te vervallen. Om die reden sturen wij een afschrift van deze brief aan genoemde twee onderaannemers.


Op grond van artikel 4:7 van de Algemene wet bestuursrecht geven wij u tot 1 februari 2003 de gelegenheid om uw zienswijze over ons voornemen tot beëindiging van de subsidie aan ons kenbaar te maken. Als u uw zienswijze schriftelijk kenbaar wilt maken, dan kunt u uw brief richten aan: Burgemeester en wethouders van Delft, t.a.v. Vakteam Cultuur, kennis en economie, Postbus 340, 2600 AH  Delft, onder vermelding van “zienswijze m.b.t. voornemen beëindiging subsidie MMT”.

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

                                   de secretaris,

 

 

                                               de burgemeester,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In afschrift aan:

 

-          Stichting VVV Delft, t.a.v. de directeur, dhr. J. Stokvis, Markt 83/83, 2611 GS  DELFT;

-          Stichting Promotie Den Haag, t.a.v. de directeur, dhr. F. Witte, Postbus 85456, 2508 CD  DEN HAAG.