Behoort bij besluitvormingsformulier 01/031361

 

1.       Samenvatting

 

Aanleiding

 

De naam Vermeer is wereldberoemd. Het gezicht op Delft, het melkmeisje, het meisje met de parel, zeer velen weten dat Vermeer deze werken heeft geschilderd. Bovendien, en dat is toch heel bijzonder, weten ook zeer velen dat Vermeer in Delft heeft geleefd en gewerkt.

 

In opdracht van de gemeenteraad wordt in deze nota een eerste verkenning uitgevoerd naar de  mogelijkheden die Delft heeft om het thema ‘Vermeer’ te benutten binnen het totale toeristische product Delft en uitgaande van het bestaande toeristische beleid, zoals dat is verwoord in het Meerjaren Marketingplan Toerisme.

 

Conclusies en aanbeveling

 

Benutting van het thema Vermeer biedt Delft veel kansen. Het thema past goed binnen het toeristisch kernproduct, het toeristisch beleid. Het thema Vermeer is onderdeel van de verwachting en de behoefte van cultuurhistorische bezoekers aan Delft.

Delft heeft nu een beperkt aantal Vermeer-producten en het ontbreekt Delft aan een basisinfrastructuur van Vermeer producten en marketing.

 

Het is wenselijk om in ieder geval een Vermeer basisinfrastructuur in Delft aan te leggen. Om deze ambitie (ambitieniveau ‘middel' genoemd) te verwezenlijken is de ontwikkeling van nieuwe Vermeer producten noodzakelijk. Het gaat om informatieproducten, merchandising en belevingsproducten. Daarnaast kan Vermeer een grotere rol gaan spelen in de marketing van Delft.

De verwachting is dat de aanleg van deze Vermeer basis, zal leiden tot een grotere tevredenheid en een langere verblijfsduur in Delft van de cultuurhistorische bezoeker en een verhoging van de omzet in het toeristische bedrijfsleven. De kosten voor de aanleg van deze basisinfrastructuur worden geschat op enkele honderdduizenden guldens.

 

Indien een groter effect op de verblijfsduur gewenst is, is de ontwikkeling van een can’t miss Vermeer attractie nodig (ambitienievau ‘hoog’ genoemd) Er leven hiervoor ideeën in de stad. Gedacht wordt aan een attractie aan de Voldersgracht en het Prinsenhof en ook Lambert van Meerten of de Oude Kerk. Deze ideeën zijn nog in een pril stadium. Een realistische kosten/baten afweging kan nog niet worden gemaakt. De kosten voor de realisatie van een dergelijke attractie zullen minimaal honderdduizenden guldens bedragen.

Het effect op vergroting van het aantal bezoekers aan Delft zal beperkt zijn. Daarvoor is een must-go attractie nodig en dat wordt in Delft, met het thema Vermeer, niet haalbaar geacht.

 

Voorgesteld wordt om te starten met het uitwerken van een projectvoorstel op basis van ambitieniveau ‘middel’ en te onderzoeken of verhoging naar ambitieniveau ‘hoog’, middels de realisatie van een can’t miss-attractie, op basis van de bestaande ideeën voor locatie en invulling haalbaar en wenselijk is.

Voorgesteld wordt om hiervoor een budget van € 20.000 beschikbaar te stellen.

 

2.       Inleiding

 

Vermeer: groot in de wereld, te klein in Delft

 

De naam Vermeer is wereldberoemd. Het gezicht op Delft, het melkmeisje, het meisje met de parel, zeer velen weten dat Vermeer deze werken heeft geschilderd. Bovendien, en dat is toch heel bijzonder, weten ook zeer velen dat Vermeer in Delft heeft geleefd en gewerkt. Vermeer is een van de belangrijkste schilders uit de ‘Gouden Eeuw’ in Nederland. Een cultuurhistorisch en daarmee toeristisch gegeven van de eerste orde.

Delft is zich bewust van deze potentie voor het toerisme. De vraag die nu centraal staat is of die potentie wel genoeg benut wordt. Laat Delft kansen liggen?

 

De kracht van Vermeer voor het toerisme

 

Vermeer is een cultureel en toeristisch A-merk. Zeker internationaal. Kunstkenners en

liefhebbers over de hele wereld prijzen zijn genialiteit. Bij het grote publiek zijn schilderijen als ‘Zicht op Delft’ wereldberoemd en behoort Vermeer tot de meest bekende schilders. Als representant van de Oudhollandse meesters en van de Gouden Eeuw is Vermeer voor ons land een toeristische trekpleister. Ook al concentreert de aandacht zich primair op zijn werk dat zich grotendeels in het buitenland bevindt.

 

Als cultureel en cultuurtoeristisch A-merk oefent Vermeer vooral aantrekkingskracht uit op de markt van hoger opgeleiden en de welstandsklassen A/B. Dit blijkt overduidelijk uit de bezoekersprofielen van specifieke Vermeertentoonstellingen. Een selectieve markt. Maar anderzijds genereert alleen al de naamsbekendheid van Vermeer veel publiciteit en bezoekersaandacht, ook bij andere, minder high-interest doelgroepen.

 

De schilderijen van Vermeer hebben de grootste aantrekkingskracht. Helaas is het grootste deel van zijn doeken over de hele wereld verspreid. Het Mauritshuis en het Rijksmuseum hebben samen nog een redelijke collectie. Maar vergeleken met bijvoorbeeld het in ons land aanwezige bezit van Vincent van Gogh (in het Van Gogh Museum en in het Kröller-Müller Museum) is er een aanzienlijk verschil. Waar er tot op zekere hoogte nog wel sprake is van inkomend “Van Gogh toerisme”, is dat voor Vermeer niet of in elk geval veel minder het geval. Uitgezonderd bij bijzondere evenementen, zoals grote overzichts-tentoonstellingen. Het gros van de toeristen komt niet naar Amsterdam of Den Haag vanwege Vermeer. Ze “pakken hooguit Vermeer mee”.

 

Er zijn maar weinig kunstenaars die door mensen over de gehele wereld, sterk aan een bepaalde plaats gekoppeld worden.  Vermeer is een van die weinigen. Zowel nationaal als internationaal worden Vermeer en Delft in een adem genoemd door ‘gewone’ mensen, niet alleen door kenners. Dit is voor Delft van strategische waarde. Daarmee heeft Delft als het ware de logische positie om het thema Vermeer te benutten.


Vermeer in Delft

 

Vermeer is in 1632 in Delft geboren, heeft er geleefd en gewerkt en is er in 1675 gestorven en begraven in de Oude Kerk. 

In Delft heeft Vermeer fysiek niet veel nagelaten. Er zijn geen werken van hem, zelfs geen schetsen in Delft. Authentieke panden waar Vermeer heeft vertoefd, zoals een woonhuis of werkplaats, zijn er niet meer.Tastbaar is er alleen zijn graf, met leesbaar opschrift op de steen, in de Oude Kerk.

Wel zit de hele binnenstad vol met plekken die herinneren aan Vermeer en een deel vertellen van zijn levensverhaal. En natuurlijk is er de plek waar Vermeer ‘ Zicht op Delft’ heeft geschilderd. Deze plek is nu gemarkeerd met een kunstwerk.

 

Toeristische Vermeer producten in Delft

 

Er is een aantal toeristische producten in Delft met het thema Vermeer (zie bijlage ‘Vermeerproducten’). Het zijn producten met een beperkte aantrekkingskracht voor toeristen, rondwandelingen, arrangementen, boeken en merchandising.

 

Een verkenning

 

In opdracht van de gemeenteraad wordt nu een eerste verkenning uitgevoerd naar de  mogelijkheden die Delft heeft om het thema ‘Vermeer’ te benutten binnen het totale toeristische product Delft en uitgaande van het bestaande toeristische beleid, zoals dat is verwoord in het Meerjaren Marketingplan Toerisme.

In deze nota wordt een overzicht gegeven van de wijze waarop Delft Vermeer verder kan opnemen in het toeristische product en wat de te veronderstellen toeristische impuls van de diverse acties zal zijn. Naar aanleiding van deze nota kan beslist worden welke mogelijkheden verder onderzocht en eventueel uitgewerkt dienen te worden.

 

Bij het schrijven van deze nota is gebruik gemaakt van de relevante marktkennis van derden. De volgende partijen zijn geconsulteerd: Prinsenhof, Mauritshuis, Zuid Hollands Bureau voor Toerisme, VVV en Marktplan Adviesgroep. Gegevens zijn ontleend uit het Meerjaren Marketingplan Toerisme en het rapport Rembrandt in Leiden.


3.       Toerisme in Delft

 

Delft heeft een lange traditie als toeristenbestemming.

Op jaarbasis trekt Delft ruim 1,1 miljoen toeristische bezoekers. Ongeveer de helft daarvan zijn cultuurhistorische bezoekers, 40 % daarvan is inkomend (bron: Meerjaren Marketingplan Toerisme).

 

Het Meerjaren Marketingplan Toerisme

 

In 1999 is in het Meerjaren Marketingplan Toerisme het toeristisch beleid voor de jaren 2000-2004 vastgelegd.

De strategische keuzes die aan de basis van dit beleid staan zijn:

-          Marktontwikkeling heeft topprioriteit, de noodzakelijke productontwikkeling wordt slechts op bescheiden schaal doorgezet.

-          Qua strategisch belang krijgen cultuurtoerisme (binnen- en buitenlands) en kooptoerisme (regionale markt) prioriteit

-          Koop- en cultuurtoerisme moeten elkaar waar mogelijk versterken, geen separate marketingtrajecten

-          Het marketingtraject zet primair in op het aantrekken van meer individuele bezoekers. Georganiseerd groepsbezoek komt op de tweede plaats.

 

Op basis van deze strategische keuzes zijn doelstellingen geformuleerd.

Wat betreft cultuurhistorisch toerisme stelt Delft zich ten doel meer nationale en internationale cultuurhistorische bezoekers naar Delft te halen (jaarlijks 5% meer) en het aantal overnachtingen te laten toenemen met 60% in 2004.

 

Delft Aardewerk Centrum

 

Hoewel productontwikkeling in het MMT geen prioriteit heeft, ontwikkelt Delft het Delft Aardewerk Centrum. Dit wordt een ‘must-go’ attractie, in de binnenstad, voor cultuurhistorische bezoekers en zal in 2006 haar deuren openen. Het thema Delfts Blauw staat daar centraal en er wordt een verbinding gelegd met de rest van het kernproduct van Delft: de 17e eeuw en de historische binnenstad.

 

Vermeer en het MMT

 

Het spreekt voor zich dat verdere benutting van het thema Vermeer past binnen de strategische keuzes van het MMT en kan bijdragen aan de doelstellingen van het MMT.

Strategische keuzes:

-          Verstandig gebruik van het thema Vermeer kan de (imago)marketing van de stad Delft versterken. Het is dan wel zaak het thema nadrukkelijk te gebruiken, zonder valse verwachtingen te scheppen en het thema op te nemen in de bestaande imagomarketing van Delft, zonder een nieuw Delfts imago te creëren.

-          Het thema past binnen het cultuurhistorisch toerisme en is interessant voor de in het MMT gekozen doelgroep.

-          Als er meer Vermeer producten ontwikkeld en bezocht worden door bezoekers, zal dit ze langer in de stad houden. Dit leidt voor een deel dan automatisch tot bezoek van horeca en/of detailhandel.

Doelstellingen:

Het is niet te verwachten dat Vermeer als zelfstandig toeristisch thema veel meer bezoekers zal trekken. Men komt niet naar Delft vanwege Vermeer. Het kan wel het totale product interessanter maken, waardoor bezoekers toch zullen kiezen voor een bezoek aan Delft, of in het verlengde van een bezoek aan het Mauritshuis in Den Haag Delft bezoeken.

De beste reclame is mond op mond reclame. Bezoekers, die tevreden zijn over hun bezoek aan Delft zullen deze boodschap uitdragen. Zo heeft klanttevredenheid, secundair, een marketingeffect, dat kan bijdragen aan het trekken van extra bezoekers.

Ontwikkeling van het thema Vermeer kan bijdragen aan de verblijfsduur van de bezoeker in Delft. Als er meer te doen is, blijft men langer.

 

Het cultuurhistorische kernproduct van Delft

 

Het kernproduct staat op drie poten:

Delfts Blauw. Een sterk product, waarvoor bezoekers uit de hele wereld naar Delft komen.

Delfts Goud. De historische binnenstad met zijn monumenten en musea, die zijn bloeitijd kende in de Gouden Eeuw. Een sterk product dat zelfstandig cultuurhistorische bezoekers trekt.

Delfts Oranje. De producten die Delft heeft vanwege de sterke verbondenheid met het koninklijk huis. Dit thema is een welkome aanvulling op het toeristisch product van Delft voor voornamelijk binnenlandse bezoekers.

 

De waarde van Vermeer voor de toeristisch product; een aanvulling op het kernproduct.

 

Vermeer leefde in Delft gedurende de Gouden Eeuw. In de historische binnenstad is de tijd van Vermeer volop aanwezig.

Het thema Vermeer kan daarom een waardevolle aanvulling worden op het toeristisch product van Delft voor de doelgroepen die Delft nu al bedient: nationale en internationale cultuurhistorische (latent) geïnteresseerden. Vanwege de bekendheid bij de doelgroep zullen geen grote marketinginspanningen gedaan hoeven te worden om deze uitbreiding van het Delftse toeristische product met nieuwe Vermeer producten onder de aandacht te brengen.

 

Nieuwe Vermeerproducten en -marketing

 

In het MMT wordt de prioriteit gelegd bij marketing van Delft vanuit de gedachte dat Delft een goed productenpakket heeft. Nieuwe Vermeer producten moeten goed op het bestaande pakket aansluiten.

 

Om op een gestructureerde manier te kunnen bepalen welke Vermeer producten moeten worden ontwikkeld, wordt onderstaande indeling van product niveaus gebruikt. In hoofdstuk 6 wordt van de niveaus een globaal kosten/baten overzicht gegeven.

 

De thema-producten kunnen globaal in 5 niveaus van productontwikkeling worden verdeeld. In volgorde van oplopende belevingswaarde. Daarnaast zijn er mogelijkheden op het gebied van marketing.

 

1.       Informatie dragers en producten à folders, boekjes, brochures, bordjes etc. 

Deze geven de bezoeker voor, tijdens en na het bezoek informatie.

2.       Merchandising à verkoopbare producten met herkenbaar beeldmerk of anderszins een connectie met het thema. Deze maken Vermeer letterlijk zichtbaar in Delft.

3.       Belevingsproductenà producten waar een bezoeker gebruik van kan maken en die de beleving van Vermeer in Delft versterken.

4.       Can’t miss bezienswaardigheid à een eigenstandig bezoekpunt. Als men in Delft is, wil men er naar toe.

5.       Must go attractie à hiervoor komt de bezoeker naar Delft.

6.       Marketing en aanbieden van combinatie-producten i.s.m. andere steden à maakt producten bekend, aantrekkelijk en toegankelijk voor bezoekers.

 

Vermeer, een must-go attractie?

 

Een must-go attractie kan de bezoeker de meeste (belevings)waarde bieden. Met het thema Vermeer is dit echter niet haalbaar.

De cultuurhistorische toerist van Delft is hoog opgeleid en heeft een (latente) belangstelling voor kunst, cultuur en historie (bron: MMT). Het verwachtingspatroon van de bezoeker is in toenemende mate gericht op die authenticiteit. Daarom komt men naar Delft en koopt men (Handpainted) Delfts Blue.

Een Vermeer must-go attractie zonder authentiek werk of objecten is daarom gedoemd te mislukken. Het Mauritshuis heeft wel authentiek werk en heeft daarom wel de aantrekkingskracht. Het kan voor Delft wel heel effectief zijn om die aantrekkingskracht te gebruiken en de bezoeker te verleiden zowel een bezoek aan Den Haag als aan Delft te brengen. De samenwerking met de SPDH (Stichting Promotie Den Haag) die voor Delft de buitenlandpromotie van Delft uitvoert, biedt kansen voor het versterken van de combinatiebestemming Den Haag en Delft. Het is ook de bedoeling die kansen verder te benutten door bijv. het aanbieden van combinatie-arrangementen o.a. met het Mauritshuis.

 

Vermeer en het toeristisch beleid

 

Benutting van het thema Vermeer is een versterking van het bestaande beleid. In de campagne past het goed binnen Delfts Goud en het thema sluit aan op de behoefte en verwachting van doelgroepen waarop Delft zich richt.

Omdat dit beleid zich concentreert op marketing, is nieuwe productontwikkeling extra en kan niet gefinancierd worden uit de beschikbare MMT-gelden.

 

Doordat het ontwikkelen van een echte Vermeer must-go attractie niet haalbaar is, is het niet te verwachten dat Vermeer zelfstandig veel extra bezoekers zal trekken. Daarvoor is een serieuze must-go attractie nodig. Dat geeft niet. Vermeer hoeft namelijk niet de drager te worden van het toerisme, of hoeft het Delftse toerisme niet op gang te brengen. Evenmin zal Vermeer een geheel eigen product worden met een geheel eigen doelgroep, dat min of meer autonoom vermarkt dient te worden. Vermeer past naadloos in dat product en heeft bovendien al volop bekendheid bij die cultuurhistorische bezoeker.


4.         Geen must-go attractie, wat wel?

 

In de stad leven een aantal ideeën om een Vermeer centrum of expositie te bouwen. Er wordt gedacht aan een Vermeercentrum op de locatie van het vroegere St. Lucasgilde aan de Voldersgracht. Maar ook de gemeentemusea zien kansen om een deel van de vaste expositie te wijden aan Vermeer, zijn tijdgenoten en zijn leven. Maar er wordt ook gedacht aan ‘iets’ in de Oude kerk, waar het graf van Vermeer ligt, of in Lambert van Meerten dat al een stijlkamer heeft.

Deze ideeën komen voort uit het gevoel dat we in Delft meer met het thema kunnen doen. De conclusie in hoofdstuk 3 bevestigt dit gevoel. Wat we precies kunnen doen en welke acties het meest effectief zijn, behoeft nadere beschouwing.

 

In de bijlage ‘niveaus van productontwikkeling’  zijn voorbeelden van en ideeën voor mogelijke Vermeer producten verder uitgewerkt.  De voorbeelden zijn gerangschikt zoals in de opsomming van de 6 niveaus eerder in dit hoofdstuk.

Deze lijst is verre van compleet. In een later stadium kan, in samenwerking met relevante toeristisch partijen en ondernemers, een verdere uitwerking van deze en nieuwe ideeën plaats vinden.


5.         Kosten en baten

 

Bij de keuze voor te ontwikkelen Vermeer producten spelen te verwachten kosten en opbrengsten natuurlijk een grote rol. Het is in dit stadium niet mogelijk exact aan te geven wat de verwachte kosten en baten zijn van de productontwikkeling op verschillende niveaus. Onderstaand overzicht geeft wel een beeld van de globale kosten en baten.

 

Op basis van dit overzicht kan besloten worden op welke niveaus Delft gaat investeren in productontwikkeling. Vervolgens kan dan per niveau bekeken worden welke producten concreet ontwikkeld kunnen gaan worden.

 

 

niveau

investeringsniveau**

effect

 

 

 

Haalbaarheid

 

 

Klant

tevredenheid

Bezoek

verlenging

Omzet bedrijfsleven

Extra bezoekers

 

informatie

fl. tienduizenden

++

0

-

-

goed

merchandising

fl. tienduizenden

+

-

0

-

goed

belevingsproducten

fl. vijftigduizenden

++

+

+

0

goed

Can’t miss

fl. honderdduizenden

++*

++

+

0

matig

must go

fl. miljoenen

++*

++

++

++

slecht

Marketing, arrangementen

fl. tienduizenden

-

-

-

0

goed

- effect nihil,  0 effect beperkt, + effect relevant, ++ effect significant

 

* mits de kwaliteit van het product aan de verwachting voldoet

 

** Bedragen zijn zéér indicatief, geven slechts een orde van grootte aan. Werkelijke investeringen zijn sterk afhankelijk van de uitvoering en mogelijkheid van expoitatiewinst

 

Versterken

 

Om optimaal effect te genereren is het van belang dat de acties die op de verschillende niveaus worden uitgevoerd maximaal op elkaar worden afgestemd. Alleen dan kunnen elkaar aanvullende producten worden ontwikkeld die goed, waar mogelijk in combinaties, vermarkt kunnen worden.


6.         Conclusies

 

Er is veel aanleiding om het thema Vermeer meer aandacht te geven in het toeristisch beleid van Delft. Het is er een perfecte aanvulling op en biedt veel kansen.

Delft besteedt slechts op zeer bescheiden schaal aandacht aan het thema en laat derhalve toeristische kansen liggen. Deze stelling wordt door alle geconsulteerde instellingen en bedrijven onderschreven en de wens om meer met Vermeer te doen is in toeristisch Delft al langer te beluisteren.

De mate waarin Delft moet gaan investeren in het thema Vermeer is afhankelijk van het ambitieniveau dat gekozen word.

 

Ambitieniveau laag

Bestaande Vermeerproducten en Vermeerlocaties/objecten kunnen nadrukkelijker onder de aandacht worden gebracht door er meer informatie over te verstrekken. Op niveau 1, kunnen acties worden ondernomen. Ook kan Vermeer in de marketing (niveau 6) wel iets nadrukkelijker worden opgenomen. De benodigde investeringen zijn laag en ook de te verwachten effecten zullen zeer bescheiden zijn.

 

Ambitieniveau middel

Er is in Delft nog geen goede basisinfrastructuur voor Vermeer. Door op de niveaus 1,2,3 en 6 projecten te ontwikkelen en bestaande producten te versterken, kan deze basis gelegd worden.

Dit zal niet direct extra bezoekers naar Delft trekken, maar wel de bezoekduur kunnen verlengen, omzet genereren en de klanttevredenheid kunnen vergroten. Dat laatste is de kiem voor de belangrijke mond-op-mond reclame.

 

Ambitieniveau hoog

Als Vermeer moet gaan bijdragen aan een significant langer verblijf van de bezoeker aan Delft is het noodzakelijk om boven op bovenstaande niveaus, ook op niveau 4 te investeren. Een of twee can’t miss bestemmingen op strategische plekken in de stad kunnen er voor zorgen dat de bezoeker langer blijft, meer andere Vermeer-dingen doet, en horeca bezoekt. De Vermeer ervaring van de bezoeker zal intensiever zijn en daarmee zal een nog sterkere kiem gelegd worden voor mond-op-mond reclame voor Delft als stad van Vermeer en kunnen we voorzichtig denken aan het genereren van extra bezoek aan Delft.

 

Ambitieniveau zeer hoog

Als Vermeer een significante bijdrage moet gaan leveren aan het aantal extra bezoekers, is ook nog een must-go attractie noodzakelijk, met de daarbij behorende zeer hoge investeringen. Vanwege het ontbreken van voldoende authentieke werken en objecten is deze variant bijna onhaalbaar.

 


7.         Aanbeveling

 

Benutting van het thema Vermeer biedt Delft veel kansen. Het thema past goed binnen het toeristisch kernproduct, het toeristisch beleid. Het thema Vermeer is onderdeel van de verwachting en de behoefte van cultuurhistorische bezoekers aan Delft.

Delft heeft nu een beperkt aantal Vermeer-producten en het ontbreekt Delft aan een basisinfrastructuur van Vermeer producten en marketing.

 

Met de keuze voor ambitieniveau ‘middel’ wordt de basisinfrastructuur aangelegd. Goede informatiemiddelen, merchandising en de ontwikkeling van een aantal belevingsproducten maken Vermeer een onderdeel van het toeristisch product van Delft.

De klanttevredenheid, de bezoekduur en de omzet in het toeristisch bedrijfsleven (incl. horeca en detailhandel) zullen verhoogd worden. De kwaliteit en kwantiteit van de producten die ontwikkeld worden, met name van de belevingsproducten, zullen bepalend zijn voor de grootte van het effect op het toerisme.

De haalbaarheid van het ontwikkelen van producten binnen het ambitieniveau ‘middel’ is goed. De daarvoor benodigde investeringen zijn beperkt tot maximaal enkele honderdduizenden guldens.

 

De ontwikkeling van één of meerdere can’t miss attracties, die benodigd zijn voor ambitieniveau ‘hoog’, is kostbaarder en complexer. Delft is voor de ontwikkeling van deze attracties afhankelijk van het initiatief van musea en toeristische instellingen en ondernemers. De plannen die bij partijen in de stad leven zijn nog zo pril, dat de haalbaarheid en de effectiviteit thans nog niet kunnen worden ingeschat.

 

Voorgesteld wordt om te starten met het door een extern bureau laten uitwerken van een projectvoorstel op basis van ambitieniveau ‘middel’ en te onderzoeken of verhoging naar ambitieniveau ‘hoog’, middels de realisatie van een can’t miss-attractie, op basis van de bestaande ideeën voor locatie en invulling, mogelijk en haalbaar is. Het vakteam CKE zal het externe bureau begeleiden. De hieraan verbonden kosten van € 20.000,- kunnen worden gedekt uit bestaande budgetten (MMT t.l.v. Geheim van Holland en Reserve Economische Structuur t.l.v. Klankerend detailhandelbeleid).

 

Regie

 

In alle gevallen geldt dat de ontwikkeling van de producten en de marketing centraal geregisseerd moeten worden. Tot nu toe zijn ondernemers in Delft niet zelf met initiatieven gekomen. Het stimuleren en initiëren van projecten en activiteiten is dus noodzakelijk. Omdat het een stadsbreed toeristisch project betreft wordt voorgesteld het project te laten uitvoeren onder verantwoordelijkheid en begeleiding van het vakteam CKE. De feitelijke uitwerking en realisatie van productontwikkeling kunnen worden uitgevoerd door toeristische instellingen en bedrijven zelf. Bij de uitwerking van de verdere plannen moet nauw overleg zijn met die partijen, om draagvlak te creëren en een gezonde basis te leggen voor verdere ontwikkeling en exploitatie van nieuwe producten door die partijen.


Voorstel

 

·         Voorgesteld wordt bovengenoemde kosten voor het project te financieren uit de bestaande budgetten van het MMT t.l.v. het Geheim van Holland en uit de reserve Economische Structuur/flankerend detailhandel beleid.


Bijlage: niveaus van productontwikkeling

 

1.       Informatie dragers en producten à folders, boekjes, brochures, bordjes etc. 

Deze geven de bezoeker voor, tijdens en na het bezoek informatie.

2.       Merchandising à verkoopbare producten met herkenbaar beeldmerk of anderszins een connectie met het thema. Deze maken Vermeer letterlijk zichtbaar in Delft.

3.       Belevingsproductenà producten waar een bezoeker gebruik van kan maken en die de beleving van Vermeer in Delft versterken.

4.       Can’t miss bezienswaardigheid à een eigenstandig bezoekpunt. Als men in Delft is, wil men er naar toe.

5.       Must go attractie à hiervoor komt de bezoeker naar Delft.

 

6.       Marketing en aanbieden van combinatie-producten i.s.m. andere steden à maakt producten bekend, aantrekkelijk en toegankelijk voor bezoekers

 

1.         Informatieve producten

 

Bezoekers kennen (een deel van) het werk van Vermeer en hebben primair de behoefte om dat werk te bekijken. Dat kan niet in Delft. De interesse in Vermeer gaat voor een deel van de bezoekers verder dan alleen de werken. Zij zullen meer willen weten over het leven van Vermeer. Op die informatiebehoefte kan Delft prima inspelen.

Er kan op allerhande wijze informatie verstrekt worden over Vermeer en de tijd waarin hij in Delft leefde.

 

Boeken, brochures, gidsen en aanverwanten

 

Op plekken waar bezoekers komen, bijv. de VVV, Prinsenhof, Oude/Nieuwe Kerk, zou een scala producten te koop moeten zijn. Dat kunnen bestaande boeken zijn, maar ook specifieke boeken/brochures over Vermeer in Delft. De informatie zal heel toegankelijk en aantrekkelijk moeten zijn en laagdrempelig gepresenteerd moeten worden. De bezoeker is geen kenner, maar een geïnteresseerde leek. Een ‘glossy’ platenboek, een prachtige plattegrond met afbeeldingen etc.

 

Er kan een Vermeer collectie worden aangeboden bestaande uit algemeen en specifiek Delfts werk.  Deze collectie kan worden samengesteld in samenwerking met boekhandels, Mauritshuis, uitgevers etc.

Specifiek Delftse informatiedragers kunnen worden ontwikkeld in samenwerking met het Gemeentearchief, Vermeerkenners als K. Kaldenbach, het Mauritshuis, uitgeverijen etc.

 

Informatie op locatie

 

De Vermeerkubussen geven op relevante plekken in de stad globale informatie over Vermeer. De informatie die in de VVV stadswandeling vermeld wordt, is ook vrij globaal.

Op een aantal belangrijke plekken zou aanvullende informatie kunnen worden gegeven. Bijvoorbeeld bij het graf van Vermeer in de Oude Kerk, zijn geboortehuis, werkplek, etc. Dit kan middels borden op de gevel, maar ook bijv. door een speciale versie van ‘sprekende gevels’.

 

2.         Merchandising

 

Door uitstalling van producten met specifieke beeldmerken, wordt het thema letterlijk overal zichtbaar in de stad. Omdat verkoop van dergelijke producten een commercieel verhaal is, hoeft investeren op dit niveau niet of nauwelijks extra geld te kosten.

Als nieuwe producten ontwikkeld moeten worden, zullen beeldrechten afgekocht moeten worden.

Het is opvallend dat in Delft eigenlijk nauwelijks sprake is van merchandising van Vermeerproducten. Zelfs ansichtkaarten van Vermeer zijn nauwelijks te koop. Op de Markt, waar de toerist zijn souvenirs en producten koopt, is Vermeer de grote afwezige.

Overleg met relevante ondernemers is nodig om gezamenlijk kansrijke producten te ontwikkelen, waarbij de gemeente een initiërende rol kan spelen. Er kan bijv. ook een Vermeer-display ontwikkeld worden, voor opvallender presentatie.

Overleg met het Mauritshuis is aan te raden, daar verkoopt men wel Vermeerproducten. Samenwerking wat betreft beeldrecht en productontwikkeling en -verkoop is wellicht mogelijk. Het Mauritshuis heeft aangegeven hier in principe positief tegenover te staan.

 

3.         Belevingsproducten

 

De tijd van Vermeer is in de binnenstad alom aanwezig. De werken van Vermeer zijn in het Mauritshuis te bewonderen; dat kunnen we in Delft niet ook realiseren. Maar Delft is een ideaal decor om de ‘sfeer van Vermeer’ te proeven. Dat gebeurt al als men gewoon door de stad loopt, maar er kunnen producten ontwikkeld worden die juist die beleving aanwakkeren en versterken.

Er kan gedacht worden aan thema rondwandelingen met extra attractiewaarde. Waarbij de gids niet ‘sec’ informatie geeft, maar de bezoekers meeneemt in een beleving, door het gebruik van effecten, acteurs, decors, proza, etc. Voorbeelden in die richting zijn de ‘spooktochten’ en ‘sprekende gevels’. Een voorbeeld van een belevingsattractie is de ‘bokkenrijders’ in de Efteling. Bezoekers krijgen in een bepaalde ruimte, voordat ze de attractie gaan zien, een verhaal te horen en te zien dat ze mee neemt in een bepaalde sfeer, waardoor de attractie veel meer indruk maakt.

 

Deze belevingsproducten moeten idealiter niet als losstaande producten worden ontwikkeld, maar kunnen een perfecte rol spelen in het verbinden van bestaande en andere nieuw te ontwikkelen informerende Vermeerproducten en Vermeerlocaties. Het kan er voor zorgen dat deze producten samen veel meer ‘body’ krijgen.

 

De huidige, westerse economie ontwikkelt zich steeds meer in de richting van een zogenaamde ‘belevingseconomie’. Het beleven van momenten, het ondergaan van emoties worden in de westerse economie steeds belangrijker. Het is juist daarom voor Delft zeer kansrijk om hier op in te spelen en belevingsproducten te ontwikkelen. Mits op professionele wijze uitgevoerd, kan een hoog kwaliteitsniveau gerealiseerd worden en kan uitstekend ingespeeld worden op de behoefte van de bezoeker die denkt Vermeer in Delft ‘tegen te komen’.


4.         Can’t miss bezienswaardigheid

 

Als Delft belevings- en informatieproducten op een ‘hoger’ niveau wil gaan ontwikkelen, komen we op het niveau van een bezoekpunt met Vermeer thema dat in het ‘standaard’ bezoek van Delft wordt opgenomen.

Eigenlijk zijn er voor de invulling hiervan twee mogelijkheden: werk van Vermeer en zijn tijdgenoten, of informatie over Vermeer en de tijd waarin hij leefde.

In Delft heeft ‘tijdgenoten van Vermeer’ plaats gevonden. Er was voor de bezoeker een directe link met het werk van Vermeer via de tentoonstelling in Den Haag. Helaas bezit Delft niet voldoende werk om een vaste kunsttentoonstelling te realiseren waarvan de link met Vermeer zo sterk is, dat het kan voldoen aan de verwachting van de bezoeker. Het aankopen van werk dat voldoende de link legt met Vermeer en zijn tijdgenoten, op het vereiste niveau, is onmogelijk en/of onbetaalbaar.

 

Het is wel mogelijk om een tentoonstelling te ontwikkelen met als basis het verstrekken van informatie over Vermeer, zijn werk en zijn leven in Delft in die tijd. Hiervoor zijn niet persé authentieke werken of objecten nodig, maar kunnen de waarde wel versterken.

Om in te spelen op de belevingsbehoefte van de bezoeker is het wel aan te bevelen om een locatie voor zo’n attractie te zoeken die een zo sterk mogelijke link heeft met Vermeer en de tijd waarin hij leefde.

Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan de Oude Kerk, waar het graf van Vermeer te bezoeken is en wat tegelijkertijd een heel sfeervolle locatie is. Maar ook het Prinsenhof is een logische locatie. Het is immers al een toeristische plek en het Prinsenhof heeft een aantal werken van tijdgenoten van Vermeer. De gemeentemusea hebben het plan om de vaste opstellingen te vernieuwen door weloverwogen hedendaagse presentatietechnieken toe te passen. Een van de opties daarbij is een multimedia spektakel over Delft in (voornamelijk) de zeventiende eeuw, de stad van Vermeer. De bedoeling daarvan is verbanden te leggen tussen geschiedenis en actualiteit van de stad, de neerslag daarvan in objecten en kunstproductie, ideeën en innovaties in relatie tot de gebouwde omgeving.

Het plan om op de plek aan de Voldersgracht waar het St. Lucagilde stond, deze te herbouwen om een Vermeer Centrum onderdak te geven, staat opnieuw in de belangstelling.

 

Om de aantrekkingskracht van een ‘can’t miss’ bestemming te kunnen hebben, moet een attractie aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Anders zal het een (waardevol) project zijn met het effect van een niveau 3 product.

Omdat het de bezoeker toch altijd zal tegenvallen dat er geen echt werk van Vermeer of echte Vermeerobjecten te zien zullen zijn, is het belangrijk om de bezoeker toch tevreden te stellen. Kwaliteit van de informatie en de presentatie en beleving is essentieel. De aansluiting bij andere Vermeeractiviteiten en producten in de stad, die allemaal niet echt groots zullen en kunnen zijn, is eveneens belangrijk om het gevoel, de beleving van Vermeer, vast te houden bij de bezoeker.

 

5.         Must-go attractie

 

Een must-go attractie voor de cultuurhistorische bezoeker met Vermeer interesse, kan niet zonder authentiek werk en is derhalve eigenlijk een onmogelijkheid voor Delft. Bij de ontwikkeling van een must-go attractie zonder authentiek werk, is het gevaar groot dat de kosten zeer hoog zullen zijn, terwijl het effect op het toerisme “slechts” die van een can’t miss attractie is.

De banden met het Mauritshuis en Den Haag kunnen worden versterkt. Er kunnen gecombineerde arrangementen en producten worden ontwikkeld. Hierdoor kan Delft gebruik maken van de aantrekkingskracht van een must-go-attractie, zonder er zelf een in de stad te hebben. Hoewel er voorbeelden zijn van die combinatieproducten kan dit nog veel verder uitgebouwd worden.

 

6.         Marketing

 

De cultuurhistorische doelgroep denkt bij Vermeer al aan Delft en bij Delft aan Vermeer. Dit geldt met name voor het inkomende toerisme. Het is dus logisch om Vermeer te gebruiken om Delft onder de aandacht te brengen en te onderscheiden van ander oud Hollandse toeristensteden in Nederland o.a. Amsterdam. Zij komen immers vaak maar een keer naar Nederland en Delft moet onderdeel uitmaken van dat bezoek.

 

Imagomarketing

Het werkt teleurstelling in de hand, als Vermeer als thema wel vermarkt wordt, de verwachting gekweekt wordt, maar niet ingevuld wordt als men werkelijk in Delft is. Hoewel Delft nu nog niet veel Vermeerproducten heeft voor toeristen, kan Vermeer toch al nadrukkelijker benut worden dan nu het geval is.

Als Delft voldoende producten heeft ontwikkeld om bezoekers naar Delft te halen en daarmee in zal spelen op hun verwachting, kan Vermeer nog nadrukkelijker en rechtstreekser worden ingezet voor de imagomarketing van Delft.

 

Productmarketing

Marketing kan een grotere rol gaan spelen als er nieuwe producten ontwikkeld gaan worden die op zich gepromoot kunnen worden. Dat geldt voor een must-go attractie, maar helaas zal Delft die zelf niet snel krijgen, en in mindere mate voor een tentoonstelling of bezienswaardigheid. De andere producten zijn te kleinschalig om zelfstandig te promoten, zeker in het buitenland.

Marketing van Vermeerproducten kan ook een grotere rol gaan spelen als producten gecombineerd gaan worden en makkelijker toegankelijk gemaakt gaan worden d.m.v. bijvoorbeeld arrangementen. Dan kan Vermeer niet alleen als imago ondersteunend marketingmiddel gebruikt worden, maar kan concreet een Vermeerproduct gepromoot worden. Hierbij valt ook te denken aan arrangementen samen met Den Haag.

 

Evenementen marketing

Door bijvoorbeeld in 2004 het thema Vermeer te kiezen voor een evenementenjaar, zoals in 2002 VOC, kan het thema extra ‘vermarkt’ worden. Natuurlijk moet zo’n themajaar inhoud hebben en moet Delft dan extra en nieuwe Vermeerproducten kunnen bieden. Op deze wijze kan extra bezoek gegenereerd worden. Daarbij moet worden aangemerkt dat deze verhoogde bezoekstroom geen structureel effect zal hebben. Er staan wel hoge investeringen tegenover die (voor een deel) worden besteed aan eenmalige activiteiten. Deze mogen niet ten koste gaan van investeringen ten behoeve van de ontwikkeling van een structurele infrastructuur.


Bijlage: Bestaande Vermeer-producten in Delft

 

1          Syllabus als lesstof over Vermeer: “In het voetspoor van Vermeer, een wandeling door Delft”.

2          Groepsdagtocht; VOC-dagtocht onder leiding van gids met Vermeer wandeling voor groepen.

3          Stadswandeling voor groepen onder leiding van VVV -gids:”In het voetspoor van Johannes Vermeer”.

4          Stadswandeling voor individuele toeristen onder leiding van VVV-gids op 2 dagen in het zomerseizoen.

5          Hotelarrangement ; Ontmoet Johannes Vermeer in Delft en het Mauritshuis.

6          Routeboekje in de VVV-infowinkel: In het voetspoort van Johannes Vermeer, een wandeling langs Vermeer-locaties in Delft.

7          Wandeling van nr 6 gaat langs 6 Vermeer kubussen in de stad op Vermeerlocaties;

8          Merchandising en winkelproducten: Boek “Over Johannes Vermeer van Delft, 1632-1675…” Boek “Vermeer in Delft, een schilder en zijn stad” (van Van Maarseveen, Prinsenhof museum). Verschillende ansichtkaarten. Vingerhoedjes. Thematisch postzegelboekje Vermeer.