VII
Communicatie 8
bijlage 1
foto’s
van de huidige “losse” driehoeksborden en sandwichborden en van de vaste
driehoeksborden, zowel met drie als met twee affichevlakken.
bijlage 2 locatielijst
driehoeksborden
bijlage 3 indeling
categorieën adverteerders
bijlage 4 foto’s van de potentiële
locaties voor aanplakborden/zuilen
bijlage 5 afbeeldingen van gewenste en minder gewenste
aanplakborden/zuilen
Geacht
College,
In vervolg op de
reclamenota 2000 is onderzocht in hoeverre één reclamebedrijf de plaatsing van
vaste driehoeksborden in de gehele gemeente voor zijn rekening kan nemen.
Tevens is hierbij onderzocht in hoeverre de realisatie en het onderhoud van
aanplakborden (vrije plakplaatsen) tegelijkertijd kan worden gerealiseerd.
In dit voorstel
vindt u de voorwaarden waaronder de plaatsing van vaste driehoeksborden aan
gemeentelijke lichtmasten aan één reclamebedrijf gegund zal worden (voor een
beschrijving van de vaste constructies zie par. II.1). Momenteel wordt onder
deze voorwaarden een onderhandse aanbesteding georganiseerd waarop
reclamebedrijven kunnen inschrijven. Met het bedrijf dat de beste
prijs/kwaliteitverhouding kan leveren zal volgens de huidige planning de
gemeente in maart een contract kunnen sluiten. Hiervoor dient de
Reclameverordening te worden gewijzigd. De beoogde ingangsdatum van het
driehoeksbordencontract en daarmee samenhangende verordeningswijzigingen is 1
juli 2002.
Huidige situatie
In de huidige
situatie leidt het wildplakken tot een verloederd stadsaanzicht en zijn er te
weinig aanplakborden die als vrije plakplaats kunnen fungeren. Ook de
verschillende soorten driehoeksborden en de sandwichborden ontsieren het
straatbeeld. Verder is de uitgifte en handhaving van vergunningen/meldingen
voor het plaatsen van driehoeks- en sandwichborden zeer arbeidsintensief. Tot
slot ontbreekt de financiële dekking voor aanschaf, beheer en onderhoud van
aanplakborden. Met de voorstellen in deze nota kunnen deze problemen
tegelijkertijd aangepakt worden.
Met
verschillende reclamebedrijven zijn verkennende gesprekken gevoerd om vaste driehoeksbordenconstructies te
plaatsen. Met de plaatsing van vaste driehoeksborden komt een eind aan
onveilige verkeerssituaties en de warboel aan losse driehoeksbordenconstructies
en aan de sandwichborden die thans het straatbeeld ontsieren. De vaste
driehoeksbordenconstructies zijn al enkele jaren op de markt. Onder meer in de
Binnenstad van Amsterdam en in Breda zijn er goede ervaringen mee opgedaan. De
vaste driehoeksbordenconstructie bestaat uit een ijzeren frame dat “zwevend”
aan de lichtmast wordt vastgemaakt door middel van ijzeren ringen, met een
beschermrubber tegen beschadiging van de lichtmast. Op deze vaste constructie
kan een ieder drie A-0 formaat posters laten plaatsen door het reclamebedrijf.
Deze exploitant draagt een vast bedrag per jaar af aan de gemeente. De
vergoeding die de adverteerder aan de exploitant betaalt wordt in het contract
met de gemeente overeengekomen. Aangezien deze vaste constructies een grotere
investering vergen dan de traditionele driehoeksborden, is het redelijk de
exploitant een mogelijkheid te geven de investering terug te kunnen verdienen.
Momenteel wordt een onderhandse aanbesteding georganiseerd onder de voorwaarden
die in de volgende subparagrafen worden toegelicht.
In
bijlage 1 vindt u een aantal foto’s van de huidige “losse” driehoeksborden en
sandwichborden en van de vaste driehoeksborden, zowel met drie als met twee
affichevlakken.
In de
aanbestedingsronde wordt van tenminste dezelfde eisen uitgegaan zoals die thans
in de Reclameverordening aan driehoeksborden ook worden gesteld. Dit betekent
bijvoorbeeld dat de onderborden waarop de affiches worden geplakt van solide en
slagvast materiaal dienen te zijn. Er mogen op de affiches nooit pijlen of
richtingaanduidingen getoond worden (verkeersveiligheid). Eén vlak van het
driehoeksbord moet eenvoudig weggedraaid kunnen worden teneinde werkzaamheden
aan de lichtmast gemakkelijk mogelijk te maken. De driehoeksborden mogen alleen
op de vastgestelde locaties geplaatst worden. (zie bijlage 2)
Let
op: met driehoeksborden worden ook tweezijdige driehoeksborden bedoeld. Een
“driehoeks”bord met twee affichevlakken heeft namelijk evenveel attentiewaarde,
maar kost minder posters (lagere kosten voor adverteerder).
Om aan
de belangen van de verschillende Delftse culturele adverteerders tegemoet te
komen, is de driedeling in het huidige reclamebeleid gehandhaafd, en waar nodig
is het onderscheid duidelijker gemaakt. Naast deze categorie-indeling wordt het
voor de gemeente mogelijk om in het kader van “Promoting Delft” te adverteren.
De voorstellen van de aanbieders hieromtrent worden bij de beoordeling van de
offertes betrokken.
Er
zijn drie categorieën (zie bijlage 3 voor voorbeelden):
a.
ideële publieksevenementen c.q. publieksactiviteiten van tijdelijke
aard, welke plaatsvinden binnen Delft (tarief € 0,75 per dag per bord)
b.
niet commerciële, culturele publieksevenementen c.q.
publieksactiviteiten van tijdelijke aard, welke plaatsvinden binnen Delft
(tarief € 1,15 per dag per bord)
c.
overige publieksevenementen c.q. publieksactiviteiten van tijdelijke
aard, binnen of buiten Delft (tarief € 2,75 per dag per bord)
Commerciële adverteerders betalen in de huidige situatie, zonder
kortingsafspraken met de leverancier, voor het plaatsen van 1 driehoeksbord
gedurende 10 dagen circa € 27,= (excl. BTW). Dit is opgebouwd uit leges
(circa € 5,=), reclamebelasting (€ 0,72 per dag per bord) en de
kosten van de driehoeksbordenleverancier. In de nieuwe situatie gaan zij voor
één bord een vast maximumbedrag betalen, namelijk € 27,50 (excl. BTW).
Hiervoor krijgt men, net als overige adverteerders, een driehoeksbord met een
betere uitstraling.
Niet commerciële, culturele adverteerders betalen in de huidige
situatie, zonder kortingsafspraken, voor het plaatsen van één driehoeksbord
gedurende 10 dagen circa € 15,=. Dit is dezelfde opbouw als voor
commerciële adverteerders, alleen hoeft deze groep geen reclamebelasting te
betalen. De kosten voor één driehoeksbord gedurende tien dagen wordt voor deze
groep iets goedkoper (€ 11,50 excl. BTW).
Ideële adverteerders
gebruiken nu dikwijls hardboard sandwichborden en zijn vrijgesteld van leges en
reclamebelasting. Ze gebruiken eigen borden en een kleiner posterformaat
(A1/A2). Met dit kleinere formaat zal ook op de vaste constructies geafficheerd
kunnen worden. Ofwel door meerder posters op één zijde te plakken, ofwel
voorzien van een witte ondergrond. Een telefonische rondgang langs enkele
ideële adverteerders leert dat een prijs van circa € 7,50 excl. BTW) een
acceptabele prijs is voor een
10-daags driehoeksbord.
Er zijn meer dan
210 locaties geselecteerd die geschikt zijn in verband met de verkeersveiligheid,
attentiewaarde e.d. Hiervan worden in de huidige offerteronde 150 uitgegeven.
Het contract wordt zodanig flexibel ingericht dat bij een structureel grotere
of kleinere vraag naar affichering op driehoeksborden het aantal kan worden
aangepast. De verdeling van de locaties over de drie categorieën wordt in de
aanbestedingsronde bepaald, met als uitgangspunt een verhouding van
a:b:c=1:2:2. Bij 150 locaties zijn er dan 30 gereserveerd voor de ideële
categorie, 60 voor niet-commerciële, culturele adverteerders en 60 voor de
commerciële adverteerders.
In het
contract met de driehoeksbordenleverancier zal worden meegenomen dat deze
tevens de, deels nieuw te creëren vrije plakruimte zal onderhouden
(schoonmaakbeurt eenmaal per kwartaal). Zie hierover paragraaf III.2.
Overeenkomstig
eerdere besluitvorming is onderzocht waar de circa 20 vrije plakplaatsen ten
behoeve van de vrije meningsuiting kunnen worden gerealiseerd. Het aantal is
gebaseerd op de in de jurisprudentie voldoende geachte hoeveelheid vrije
plakruimte (1 bord per 5.000 inwoners). In de verschillende (wijk)overleggen is
inmiddels overeenstemming bereikt over de locaties (bouwtoezicht, welstand,
wijkzaken, inrichting openbare ruimte). Na vaststelling door de Raad van de
voorstellen uit deze nota – waardoor de financiële dekking wordt geregeld –
kunnen enkele locaties binnen zes weken gerealiseerd worden (in verband met de levertijd).
Binnen drie maanden kunnen circa tien locaties zijn gerealiseerd in verband met
vergunningprocedures. De realisatie van de overige locaties is afhankelijk van
de toestemming van de eigenaren/beheerders, waarvan enkele reeds zijn benaderd.
Bij afzonderlijk voorstel zal uw college worden verzocht de aanplakborden en
–zuilen op grond van artikel 49 APV aan te wijzen als aanplakborden waarop het
toegestaan is meningsuitingen vrijelijk op te plakken. Het wildplakken op
blinde muren, op andersmans eigendom e.d. kan dan met meer juridisch succes
worden aangepakt. In bijlage 4 vindt u foto’s van de potentiële locaties voor
aanplakborden/zuilen.
Van de
verschillende aanplakborden die er op de markt zijn gaat de voorkeur uit naar
fraaie aluminium aanplakborden (formaat circa 2 bij 3 meter). Deze kunnen door
een metaalbedrijf van een lijst in de stijl van de “zwevende“ driehoeksborden
worden voorzien. Ook heeft dit bedrijf bescheiden aanplakzuilen ontworpen
(diameter 1.10 en hoogte 2.40 meter). Het zijn niet de grote betonnen kolossen
die in de grond verankerd dienen te worden. Door kleine zakken grind in de
holle zuil kan deze eenvoudig geplaatst worden, maar erg moeilijk door
onbevoegden van zijn plaats gekregen worden. Er zijn drie locaties die
uitermate geschikt zijn voor deze zuilen. Op de lijsten van de aanplakborden en
op de bovenste rand van de zuilen komt de tekst: “Aanplakken toegestaan,
verboden voor handelsreclame. Art. 49 APV”. Dit schept zowel voor de plakkers
als voor de burgers die ontevreden zijn over het wildplakken duidelijkheid over
de legaliteit van het plakken op de betreffende locaties.
De aanschaf en
montage van standaardborden, enkele aangepaste borden en drie aanplakzuilen
kost € 35.000 (incl. BTW). Voor beheer en onderhoud (exclusief het schoonmaken)
moet op jaarbasis € 3.500 (10%) worden gereserveerd.
In bijlage 5
vindt u afbeeldingen van gewenste en minder gewenste aanplakborden/zuilen.
Momenteel
wordt de vrije plakruimte in de Hamtunnel en de Abtswoudsetunnel tweemaal per
jaar gereinigd. NS Vastgoed spuit regelmatig het Spoortunneltje schoon. De
overige, deels nieuw te creëren, legale plakruimte zal eenmaal per kwartaal
worden schoongemaakt door het bedrijf waar het driehoeksbordencontract mee
wordt afgesloten. Met deze frequentie, die informeel ook door Delftse plakkers
als voldoende is aangeduid, kunnen de plakplaatsen netjes worden gehouden,
terwijl de kosten (d.w.z minderopbrengsten van het contract) acceptabel zijn.
Voordelen |
Nadelen |
verfraaiing
openbare ruimte doordat er minder wordt wildgeplakt |
-- |
voldoen
aan een maatschappelijke behoefte |
-- |
Voordelen |
Nadelen |
De
vaste constructies zijn duurzaam en ogen bijzonder fraai (zie bijlage 1) |
Met
150 vaste driehoeksborden staan er het
hele jaar door meer driehoeksborden dan er thans gemiddeld staan |
Vermindering
administratieve last (geen aparte vergunningen meer nodig, maar nog wel
toezicht op naleving contract) |
Geen
keuzevrijheid meer voor organisatoren door welk bedrijf zij hun reclame op
driehoeksborden willen laten plaatsen. |
Schoonmaken
en onderhoud van de plakplaatsen kan goed worden geregeld. |
Het
ophangen van de borden vergt meer organisatie en overleg van de organisator
van een activiteit met het reclamebedrijf (i.p.v. de borden zelf op te kunnen
hangen) |
Verfraaiing
openbare ruimte: mooie solide borden i.p.v. de lelijke hardboard platen |
Ideële
affichering wordt iets duurder (circa € 7,50 per bord per 10 dagen) |
Aantrekkelijker
voor reclamemakers: Het affiche hangt op een professioneel bord |
|
Reclamebedrijf
haalt de illegale borden weg, scheelt weer uren voor buitendienstmedewerkers,
waardoor ze meer tijd hebben voor handhaving van bijv.
uitstallingen/terrassen |
|
De
exploitatie van vaste constructies levert meer inkomsten op voor het
reclamebedrijf en vervolgens voor de gemeente |
|
Door
de uitbesteding van driehoeksbordenreclame kunnen inkomsten gegenereerd worden
waarmee het schoonhouden en het onderhoud van de vrije plakplaatsen (waarvan in
ieder geval uitbreiding moet plaatsvinden) kan worden gefinancierd. De huidige
werkelijke inkomsten reclamebelasting op driehoeksborden blijven achter bij het
begrote bedrag. In 2001 stonden er gemiddeld 60 betalende driehoeksborden (de
rest heeft de ideële culturele vrijstelling), hetgeen inclusief leges circa
€ 16.000,= op jaarbasis oplevert in plaats van de begrote € 27.226,=.
Ten behoeve van een reële begroting dient een correctie plaats dienen te vinden
ten bedrage van het verschil ad € 11.226,=. Verzocht wordt dit bedrag per
2003 structureel af te ramen en mee te nemen bij het financiële beeld 2002-2006
in de komende zomernota. Voor 2002 blijft dit op de betreffende begrotingspost
drukken.
Het
huidige verlies op driehoeksborden wordt kleiner wanneer deze activiteit wordt
uitbesteed. De exploitant betaalt de gemeente halfjaarlijks een vast bedrag en
verzorgt de regelmatige verwijdering en afvoer van affiches op de plakplaatsen.
Dat bedrag ligt hoger dan wat nu werkelijk binnenkomt (een verwacht bedrag van
€ 20.500). De exploitant heeft immers belang bij het verkrijgen en
behouden van de exploitatie van de driehoeksborden, zodat zij een voordelig
onderhoudstarief berekenen (circa € 4.000,= voordeliger). Op deze
combinatie is dan ook de offerte gebaseerd. In onderstaand schema vindt u dit
terug in de 3e kolom.
Onderzocht
is of het mogelijk is de aanschaf van aanplakborden en –zuilen
(€ 35.000,=) en een eenmalig communicatiebudget (€ 2.250,=) te financieren
hetzij door een krediet uit de algemene middelen, hetzij door aan te sluiten
bij bestaande projecten. Deze mogelijkheden zijn boekhoudkundig niet wenselijk
respectievelijk beleidsmatig niet haalbaar gebleken. Verzocht wordt deze
bedragen ten laste te brengen van de algemene middelen.
Hier
staat tegenover er sprake is van een incidentele meeropbrengst bij het vakteam
Bouwtoezicht en monumenten. Verzocht wordt uit deze incidentele meeropbrengsten
bouwleges 2001, welke “geoormerkt” ten gunste komen van de algemene middelen,
een bedrag van € 37.250,= hiervoor te reserveren.
De
tijds- en materiaalinvestering van vergunninguitgifte en handhaving bedragen
meer dan het dubbele van de controle op naleving van het contract. Deze
uitgespaarde tijd zal besteed worden aan toezicht en handhaving op de zaken die
nu te veel blijven liggen, namelijk de overige reclame, uitstallingen,
terrassen e.d.
Schematisch
zien de voor- en nadelen van uitbesteden al dan niet met schoonhouden van de
aanplakborden er als volgt uit.
ALLE
BEDRAGEN IN EURO !
|
huidige
situatie |
alleen
uitbesteding driehoeks borden |
uitbesteding
driehoeksborden met schoonhouden aanplakborden |
Werkelijke inkomsten
|
|
|
|
Reclamebelasting
driehoeksborden (2001) |
15.000 |
-- |
-- |
Inkomsten
contract driehoeksborden |
-- |
37.500 |
20.500 |
Inkomsten
leges |
1.000 |
|
-- |
|
|
|
|
Werkelijke kosten aanplakborden |
|
|
|
Beheer
en onderhoud aanplakplaatsen |
nvt |
-3.500 |
- 3.500 |
Schoonhouden
eenmaal per kwartaal |
nvt |
-21.440 |
|
|
|
|
|
Exploitatiesaldo
reëel |
16.000 |
12.560 |
17.000 |
|
|
|
|
Begrote
inkomsten driehoeksborden |
27.226 |
27.226 |
27.226 |
Saldo
t.o.v. begroting |
- 11.226 |
- 14.666 |
- 10.226 |
In
paragraaf VIII vindt u bovenstaande vertaald in het financiële voorstel.
Hierbij moet voor het jaar 2002 rekening worden gehouden dat de wijziging
halverwege het jaar ingaat (1 juli).
Om één
en ander mogelijk te maken dient de Reclameverordening en de Algemene
Plaatselijke Verordening aangepast te worden. Dit schept de mogelijkheid
tegelijkertijd een enkele technische correctie toe te passen. Voorgesteld wordt
uw college door de Raad te laten machtigen de inwerkingtreding te bepalen
(gezamenlijk met de beoogde ingangsdatum van de uitbesteding).
1.
laten vervallen van het reclameverbod met
vergunningmogelijkheid voor sandwichborden en driehoeksborden met bijbehorende
voorwaarden (artikelen 29 tot met 33)
toelichting: Zoals ook met de abri’s
en de reclameblokken aan lichtmasten behoeft voor de vaste
driehoeksbordenconstructies geen vergunning te worden aangevraagd. Hiermee
herleeft het verbod uit de APV (zie onder) om sandwich- of driehoeksborden te
plaatsen voor de overige partijen.
2.
laten vervallen van het “plak- en kladverbod” met
de mogelijkheid voor B&W om plakplaatsen aan te wijzen en laten vervallen
van het verbod op het vervoeren van plakgereedschap (artt. 44 en 45)
toelichting: bij de vaststelling van
de Reclameverordening 2000 heeft de Raad er voor gekozen de “plak- en
kladartikelen” in de APV te handhaven in plaats van in de Reclameverordening op
te nemen. Per ongeluk zijn deze artikelen wèl in de Reclameverordening
opgenomen. De gelijksoortige artikelen in de APV (artt. 49 en 50) bieden
hetzelfde handvat.
1.
toevoegen van een uitzondering op de
vergunningplicht voor het gebruik van de weg anders dan overeenkomstig de
bestemming voor reclameborden op of aan lichtmasten, waarvoor een vergoeding
aan gemeente verschuldigd is. (artikel 23, lid 2).
toelichting: het plaatsen van losse
of vaste driehoeksborden of van sandwichborden kan niet worden aangemerkt als
het gebruik van de weg overeenkomstig de bestemming. Zonder de
uitzonderingsbepaling voor reclameborden aan lichtmasten zou het plaatsen van
de vaste constructies strafbaar zijn.
Voorgesteld wordt de Raad te verzoeken het
college te machtigen de ingangsdatum te bepalen, doch niet eerder dan zes weken
na het Raadsbesluit en uiterlijk 1 juli 2002 en van haar besluit kennis te
geven aan de raadscommissie.
Voorgesteld wordt geen
vergunning meer te verlenen voor driehoeksborden die na 1 juli 2002 zullen
worden geplaatst.
Met betrekking tot de reclamebelasting en de
precariobelasting geldt dat voor contractreclames een vrijstelling geldt op
grond van, in beide verordeningen, artikel 10. De beide verordeningswijzigingen
zijn referendabel en kunnen niet eerder dan zes weken na vaststelling door de
Raad in werking treden.
VII
Communicatie
De
nieuwe aanpak rond de exploitatie van de driehoeksborden moet goed
gecommuniceerd worden in de stad. Een deel van de communicatie zal de
exploitant voor zijn rekening nemen, namelijk het benaderen van (commerciële)
partijen die van de borden gebruik willen maken. Specifieke doelgroepen (zie
paragraaf II.3.1) kunnen tegen gereduceerd tarief de afficheruimte huren. Deze
doelgroepen zullen zoveel mogelijk door de gemeente op de hoogte worden
gebracht. Deze doelgroepen zijn:
1. inwoners
van de stad
2. maatschappelijke,
niet-commerciële, culturele instellingen in Delft
3. eventueel:
reclame- en communicatiebureaus als intermediair van doelgroep 2
Doelstellingen
van de communicatie zijn: de inwoners van de stad op de hoogte brengen van de
visuele veranderingen, van de 150 lichtmasten die zijn uitgezocht voor de
driehoeksborden en van de nieuwe vrije plakplaatsen.
Daarnaast
een meer marketing gerichte actie richting de culturele, niet-commerciële
instellingen om ze goed op de hoogte te brengen van de mogelijkheden. Omdat het
plaatsen van posters in de stad vaak onderdeel uit maakt van bredere
communicatiecampagnes is het verstandig om ook intermediaire bureaus in die
actie te betrekken. Bij de in te zetten middelen valt te denken aan een mailing
(brief met informatieblad) (doelgroepen 2 en 3), free publicity (alle
doelgroepen), internet (alle doelgroepen) en het plaatsen van advertenties
(doelgroep 2 en 3). Bij ingaan van het driehoeksbordencontract zouden ook de
driehoeksborden zèlf gebruikt kunnen worden om nog eens naar alle doelgroepen
te communiceren. In het voorjaar van 2002 zal bovenstaande nog uitgewerkt
worden in een kort communicatieplan.
1. instemmen
met deze nota en deze ter bespreking voorleggen aan de commissie Cultuur,
Kennis en Economie d.d. 12 februari 2002;
2. geen
vergunning te verlenen voor driehoeksborden die vanaf 1 juli 2002 geplaatst
zullen worden;
3. gelet
op de Tijdelijke Referendumwet de
wijzigingen op de Reclameverordening voor Delft 2000 en de Algemene
Plaatselijke Verordening voor Delft 1992 referendabel stellen;
4. na
positief advies van de commissie CKE bijgaand voorstel tot wijziging van de
Reclameverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening ter vaststelling
voorleggen aan de Raad;
5.
na positief advies van de commissie CKE door middel
van bijgaand voorstel de Raad vragen:
* het verschil
tussen de begrote en de werkelijke inkomsten reclamebelasting driehoeksborden
structureel af te ramen per 2003 en mee te
nemen bij het financiële beeld in de komende zomernota 2002-2006
(€ 11.226,=);
* inkomsten door uitbesteding driehoeksborden op te voeren (€ 10.250 in
2002 en € 20.500 per 2003 e.v.);
* uit de inkomsten van de uitbesteding van driehoeksborden het beheer en het
onderhoud van de aanplakborden financieren (€ 1.750 in 2002 en
€ 3.500 per 2003 e.v.);
* het vervallen van reclamebelasting op driehoeksborden af te boeken
(€ 8.000 in 2002 en € 16.000 in 2003 e.v.);
* de aanschaf van aanplakborden en -zuilen (€ 35.000) en de eenmalige
communicatiekosten (€ 2.250,=) eenmalig te financieren uit de algemene
middelen;
* uit de incidentele meeropbrengsten bouwleges 2001, welke “geoormerkt” ten
gunste komen van de algemene middelen, een
bedrag van € 37.250,= hiervoor te reserveren
en
daartoe de 15e wijziging van de Begroting voor
het dienstjaar 2002 vast te stellen
Hoogachtend,
Eric Mulder W.A.
Cornax
Beleidsmedewerker vakteamhoofd
Toezicht openbare ruimte
|