Nota

 

Onderwerp

Uitbesteding driehoeksbordenreclame en realisatie aanplakborden

 

 


Inhoud                                                                        pagina

 

I. Inleiding                                                                                           1

II. Uitbesteding driehoeksreclame                                                          2

II.1 Algemeen                                                                          2

II.2 Eisen ten aanzien van de vaste
            constructie driehoeksborden                                        
3

II.3.1 Indeling categorieën adverteerders                                     3

II.3.2 Vergelijking met huidige categorie-indeling                         4

II.3.3 Locatielijst lichtmasten driehoeksborden                           4

II.4 Onderhoud vrije plakplaatsen                                              4

III Realisatie aanplakborden (vrije plakplaatsen)                                       4

III.1 Tijdpad uitbreiding vrije plakplaatsen                                   4

III.2 Aanplakborden en –zuilen                                                  4

III.3 Regelmatige verwijdering van oude affiches                          5

IV Voor- en nadelen                                                                              5

V Financieel overzicht                                                                          6

VI Juridisch instrumentarium                                                                 7

VII Communicatie                                                                                 8

VIII Voorstel                                                                                         9

 

bijlage 1

foto’s van de huidige “losse” driehoeksborden en sandwichborden en van de vaste driehoeksborden, zowel met drie als met twee affichevlakken.

bijlage 2           locatielijst driehoeksborden

bijlage 3           indeling categorieën adverteerders

bijlage 4           foto’s van de potentiële locaties voor aanplakborden/zuilen

bijlage 5           afbeeldingen van gewenste en minder gewenste aanplakborden/zuilen

 


Geacht College,

 

I. Inleiding

In vervolg op de reclamenota 2000 is onderzocht in hoeverre één reclamebedrijf de plaatsing van vaste driehoeksborden in de gehele gemeente voor zijn rekening kan nemen. Tevens is hierbij onderzocht in hoeverre de realisatie en het onderhoud van aanplakborden (vrije plakplaatsen) tegelijkertijd kan worden gerealiseerd.

 

In dit voorstel vindt u de voorwaarden waaronder de plaatsing van vaste driehoeksborden aan gemeentelijke lichtmasten aan één reclamebedrijf gegund zal worden (voor een beschrijving van de vaste constructies zie par. II.1). Momenteel wordt onder deze voorwaarden een onderhandse aanbesteding georganiseerd waarop reclamebedrijven kunnen inschrijven. Met het bedrijf dat de beste prijs/kwaliteitverhouding kan leveren zal volgens de huidige planning de gemeente in maart een contract kunnen sluiten. Hiervoor dient de Reclameverordening te worden gewijzigd. De beoogde ingangsdatum van het driehoeksbordencontract en daarmee samenhangende verordeningswijzigingen is 1 juli 2002.

 

Huidige situatie

In de huidige situatie leidt het wildplakken tot een verloederd stadsaanzicht en zijn er te weinig aanplakborden die als vrije plakplaats kunnen fungeren. Ook de verschillende soorten driehoeksborden en de sandwichborden ontsieren het straatbeeld. Verder is de uitgifte en handhaving van vergunningen/meldingen voor het plaatsen van driehoeks- en sandwichborden zeer arbeidsintensief. Tot slot ontbreekt de financiële dekking voor aanschaf, beheer en onderhoud van aanplakborden. Met de voorstellen in deze nota kunnen deze problemen tegelijkertijd aangepakt worden.

 

II. Uitbesteding driehoeksreclame

 

II.1 Algemeen

Met verschillende reclamebedrijven zijn verkennende gesprekken gevoerd om vaste driehoeksbordenconstructies te plaatsen. Met de plaatsing van vaste driehoeksborden komt een eind aan onveilige verkeerssituaties en de warboel aan losse driehoeksbordenconstructies en aan de sandwichborden die thans het straatbeeld ontsieren. De vaste driehoeksbordenconstructies zijn al enkele jaren op de markt. Onder meer in de Binnenstad van Amsterdam en in Breda zijn er goede ervaringen mee opgedaan. De vaste driehoeksbordenconstructie bestaat uit een ijzeren frame dat “zwevend” aan de lichtmast wordt vastgemaakt door middel van ijzeren ringen, met een beschermrubber tegen beschadiging van de lichtmast. Op deze vaste constructie kan een ieder drie A-0 formaat posters laten plaatsen door het reclamebedrijf. Deze exploitant draagt een vast bedrag per jaar af aan de gemeente. De vergoeding die de adverteerder aan de exploitant betaalt wordt in het contract met de gemeente overeengekomen. Aangezien deze vaste constructies een grotere investering vergen dan de traditionele driehoeksborden, is het redelijk de exploitant een mogelijkheid te geven de investering terug te kunnen verdienen. Momenteel wordt een onderhandse aanbesteding georganiseerd onder de voorwaarden die in de volgende subparagrafen worden toegelicht.

In bijlage 1 vindt u een aantal foto’s van de huidige “losse” driehoeksborden en sandwichborden en van de vaste driehoeksborden, zowel met drie als met twee affichevlakken.

 

II.2 Eisen ten aanzien van de vaste constructie driehoeksborden

In de aanbestedingsronde wordt van tenminste dezelfde eisen uitgegaan zoals die thans in de Reclameverordening aan driehoeksborden ook worden gesteld. Dit betekent bijvoorbeeld dat de onderborden waarop de affiches worden geplakt van solide en slagvast materiaal dienen te zijn. Er mogen op de affiches nooit pijlen of richtingaanduidingen getoond worden (verkeersveiligheid). Eén vlak van het driehoeksbord moet eenvoudig weggedraaid kunnen worden teneinde werkzaamheden aan de lichtmast gemakkelijk mogelijk te maken. De driehoeksborden mogen alleen op de vastgestelde locaties geplaatst worden. (zie bijlage 2)

Let op: met driehoeksborden worden ook tweezijdige driehoeksborden bedoeld. Een “driehoeks”bord met twee affichevlakken heeft namelijk evenveel attentiewaarde, maar kost minder posters (lagere kosten voor adverteerder).

 

II.3.1 Indeling categorieën adverteerders

Om aan de belangen van de verschillende Delftse culturele adverteerders tegemoet te komen, is de driedeling in het huidige reclamebeleid gehandhaafd, en waar nodig is het onderscheid duidelijker gemaakt. Naast deze categorie-indeling wordt het voor de gemeente mogelijk om in het kader van “Promoting Delft” te adverteren. De voorstellen van de aanbieders hieromtrent worden bij de beoordeling van de offertes betrokken.

 

Er zijn drie categorieën (zie bijlage 3 voor voorbeelden):

a.       ideële publieksevenementen c.q. publieksactiviteiten van tijdelijke aard, welke plaatsvinden binnen Delft (tarief € 0,75 per dag per bord)

b.       niet commerciële, culturele publieksevenementen c.q. publieksactiviteiten van tijdelijke aard, welke plaatsvinden binnen Delft (tarief € 1,15 per dag per bord)

c.       overige publieksevenementen c.q. publieksactiviteiten van tijdelijke aard, binnen of buiten Delft (tarief € 2,75 per dag per bord)

 

II.3.2 Vergelijking met huidige categorie-indeling

Commerciële adverteerders betalen in de huidige situatie, zonder kortingsafspraken met de leverancier, voor het plaatsen van 1 driehoeksbord gedurende 10 dagen circa € 27,= (excl. BTW). Dit is opgebouwd uit leges (circa € 5,=), reclamebelasting (€ 0,72 per dag per bord) en de kosten van de driehoeksbordenleverancier. In de nieuwe situatie gaan zij voor één bord een vast maximumbedrag betalen, namelijk € 27,50 (excl. BTW). Hiervoor krijgt men, net als overige adverteerders, een driehoeksbord met een betere uitstraling.

 

Niet commerciële, culturele adverteerders betalen in de huidige situatie, zonder kortingsafspraken, voor het plaatsen van één driehoeksbord gedurende 10 dagen circa € 15,=. Dit is dezelfde opbouw als voor commerciële adverteerders, alleen hoeft deze groep geen reclamebelasting te betalen. De kosten voor één driehoeksbord gedurende tien dagen wordt voor deze groep iets goedkoper (€ 11,50 excl. BTW).

Ideële adverteerders gebruiken nu dikwijls hardboard sandwichborden en zijn vrijgesteld van leges en reclamebelasting. Ze gebruiken eigen borden en een kleiner posterformaat (A1/A2). Met dit kleinere formaat zal ook op de vaste constructies geafficheerd kunnen worden. Ofwel door meerder posters op één zijde te plakken, ofwel voorzien van een witte ondergrond. Een telefonische rondgang langs enkele ideële adverteerders leert dat een prijs van circa € 7,50 excl. BTW) een acceptabele prijs is voor een
10-daags driehoeksbord.

 

II.3.3 Locatielijst lichtmasten driehoeksborden

Er zijn meer dan 210 locaties geselecteerd die geschikt zijn in verband met de verkeersveiligheid, attentiewaarde e.d. Hiervan worden in de huidige offerteronde 150 uitgegeven. Het contract wordt zodanig flexibel ingericht dat bij een structureel grotere of kleinere vraag naar affichering op driehoeksborden het aantal kan worden aangepast. De verdeling van de locaties over de drie categorieën wordt in de aanbestedingsronde bepaald, met als uitgangspunt een verhouding van a:b:c=1:2:2. Bij 150 locaties zijn er dan 30 gereserveerd voor de ideële categorie, 60 voor niet-commerciële, culturele adverteerders en 60 voor de commerciële adverteerders.

 

II.4 Onderhoud vrije plakplaatsen

In het contract met de driehoeksbordenleverancier zal worden meegenomen dat deze tevens de, deels nieuw te creëren vrije plakruimte zal onderhouden (schoonmaakbeurt eenmaal per kwartaal). Zie hierover paragraaf III.2.

 

III Realisatie aanplakborden (vrije plakplaatsen)

 

III.1 Tijdpad uitbreiding vrije plakplaatsen

Overeenkomstig eerdere besluitvorming is onderzocht waar de circa 20 vrije plakplaatsen ten behoeve van de vrije meningsuiting kunnen worden gerealiseerd. Het aantal is gebaseerd op de in de jurisprudentie voldoende geachte hoeveelheid vrije plakruimte (1 bord per 5.000 inwoners). In de verschillende (wijk)overleggen is inmiddels overeenstemming bereikt over de locaties (bouwtoezicht, welstand, wijkzaken, inrichting openbare ruimte). Na vaststelling door de Raad van de voorstellen uit deze nota – waardoor de financiële dekking wordt geregeld – kunnen enkele locaties binnen zes weken gerealiseerd worden (in verband met de levertijd). Binnen drie maanden kunnen circa tien locaties zijn gerealiseerd in verband met vergunningprocedures. De realisatie van de overige locaties is afhankelijk van de toestemming van de eigenaren/beheerders, waarvan enkele reeds zijn benaderd. Bij afzonderlijk voorstel zal uw college worden verzocht de aanplakborden en –zuilen op grond van artikel 49 APV aan te wijzen als aanplakborden waarop het toegestaan is meningsuitingen vrijelijk op te plakken. Het wildplakken op blinde muren, op andersmans eigendom e.d. kan dan met meer juridisch succes worden aangepakt. In bijlage 4 vindt u foto’s van de potentiële locaties voor aanplakborden/zuilen.

 

III.2 Aanplakborden en –zuilen

Van de verschillende aanplakborden die er op de markt zijn gaat de voorkeur uit naar fraaie aluminium aanplakborden (formaat circa 2 bij 3 meter). Deze kunnen door een metaalbedrijf van een lijst in de stijl van de “zwevende“ driehoeksborden worden voorzien. Ook heeft dit bedrijf bescheiden aanplakzuilen ontworpen (diameter 1.10 en hoogte 2.40 meter). Het zijn niet de grote betonnen kolossen die in de grond verankerd dienen te worden. Door kleine zakken grind in de holle zuil kan deze eenvoudig geplaatst worden, maar erg moeilijk door onbevoegden van zijn plaats gekregen worden. Er zijn drie locaties die uitermate geschikt zijn voor deze zuilen. Op de lijsten van de aanplakborden en op de bovenste rand van de zuilen komt de tekst: “Aanplakken toegestaan, verboden voor handelsreclame. Art. 49 APV”. Dit schept zowel voor de plakkers als voor de burgers die ontevreden zijn over het wildplakken duidelijkheid over de legaliteit van het plakken op de betreffende locaties.

De aanschaf en montage van standaardborden, enkele aangepaste borden en drie aanplakzuilen kost € 35.000 (incl. BTW). Voor beheer en onderhoud (exclusief het schoonmaken) moet op jaarbasis € 3.500 (10%) worden gereserveerd.

In bijlage 5 vindt u afbeeldingen van gewenste en minder gewenste aanplakborden/zuilen.

 

III.3 Regelmatige verwijdering van oude affiches

Momenteel wordt de vrije plakruimte in de Hamtunnel en de Abtswoudsetunnel tweemaal per jaar gereinigd. NS Vastgoed spuit regelmatig het Spoortunneltje schoon. De overige, deels nieuw te creëren, legale plakruimte zal eenmaal per kwartaal worden schoongemaakt door het bedrijf waar het driehoeksbordencontract mee wordt afgesloten. Met deze frequentie, die informeel ook door Delftse plakkers als voldoende is aangeduid, kunnen de plakplaatsen netjes worden gehouden, terwijl de kosten (d.w.z minderopbrengsten van het contract) acceptabel zijn.

 

IV Voor- en nadelen

 

Realisatie aanplakborden

Voordelen

Nadelen

verfraaiing openbare ruimte doordat er minder wordt wildgeplakt

--

voldoen aan een maatschappelijke behoefte

--

 

Vaste constructie driehoeks/sandwichborden van één bedrijf

Voordelen

Nadelen

De vaste constructies zijn duurzaam en ogen bijzonder fraai (zie bijlage 1)

Met 150 vaste driehoeksborden staan er het hele jaar door meer driehoeksborden dan er thans gemiddeld staan

Vermindering administratieve last (geen aparte vergunningen meer nodig, maar nog wel toezicht op naleving contract)

Geen keuzevrijheid meer voor organisatoren door welk bedrijf zij hun reclame op driehoeksborden willen laten plaatsen.

Schoonmaken en onderhoud van de plakplaatsen kan goed worden geregeld.

Het ophangen van de borden vergt meer organisatie en overleg van de organisator van een activiteit met het reclamebedrijf (i.p.v. de borden zelf op te kunnen hangen)

Verfraaiing openbare ruimte: mooie solide borden i.p.v. de lelijke hardboard platen

Ideële affichering wordt iets duurder (circa € 7,50 per bord per 10 dagen)

Aantrekkelijker voor reclamemakers: Het affiche hangt op een professioneel bord

 

Reclamebedrijf haalt de illegale borden weg, scheelt weer uren voor buitendienstmedewerkers, waardoor ze meer tijd hebben voor handhaving van bijv. uitstallingen/terrassen

 

De exploitatie van vaste constructies levert meer inkomsten op voor het reclamebedrijf en vervolgens voor de gemeente

 

 

V Financieel overzicht

 

Door de uitbesteding van driehoeksbordenreclame kunnen inkomsten gegenereerd worden waarmee het schoonhouden en het onderhoud van de vrije plakplaatsen (waarvan in ieder geval uitbreiding moet plaatsvinden) kan worden gefinancierd. De huidige werkelijke inkomsten reclamebelasting op driehoeksborden blijven achter bij het begrote bedrag. In 2001 stonden er gemiddeld 60 betalende driehoeksborden (de rest heeft de ideële culturele vrijstelling), hetgeen inclusief leges circa € 16.000,= op jaarbasis oplevert in plaats van de begrote € 27.226,=. Ten behoeve van een reële begroting dient een correctie plaats dienen te vinden ten bedrage van het verschil ad € 11.226,=. Verzocht wordt dit bedrag per 2003 structureel af te ramen en mee te nemen bij het financiële beeld 2002-2006 in de komende zomernota. Voor 2002 blijft dit op de betreffende begrotingspost drukken.

 

Het huidige verlies op driehoeksborden wordt kleiner wanneer deze activiteit wordt uitbesteed. De exploitant betaalt de gemeente halfjaarlijks een vast bedrag en verzorgt de regelmatige verwijdering en afvoer van affiches op de plakplaatsen. Dat bedrag ligt hoger dan wat nu werkelijk binnenkomt (een verwacht bedrag van € 20.500). De exploitant heeft immers belang bij het verkrijgen en behouden van de exploitatie van de driehoeksborden, zodat zij een voordelig onderhoudstarief berekenen (circa € 4.000,= voordeliger). Op deze combinatie is dan ook de offerte gebaseerd. In onderstaand schema vindt u dit terug in de 3e kolom.

 

Onderzocht is of het mogelijk is de aanschaf van aanplakborden en –zuilen (€ 35.000,=) en een eenmalig communicatiebudget (€ 2.250,=) te financieren hetzij door een krediet uit de algemene middelen, hetzij door aan te sluiten bij bestaande projecten. Deze mogelijkheden zijn boekhoudkundig niet wenselijk respectievelijk beleidsmatig niet haalbaar gebleken. Verzocht wordt deze bedragen ten laste te brengen van de algemene middelen.

Hier staat tegenover er sprake is van een incidentele meeropbrengst bij het vakteam Bouwtoezicht en monumenten. Verzocht wordt uit deze incidentele meeropbrengsten bouwleges 2001, welke “geoormerkt” ten gunste komen van de algemene middelen, een bedrag van € 37.250,= hiervoor te reserveren.

 

De tijds- en materiaalinvestering van vergunninguitgifte en handhaving bedragen meer dan het dubbele van de controle op naleving van het contract. Deze uitgespaarde tijd zal besteed worden aan toezicht en handhaving op de zaken die nu te veel blijven liggen, namelijk de overige reclame, uitstallingen, terrassen e.d.

 

Schematisch zien de voor- en nadelen van uitbesteden al dan niet met schoonhouden van de aanplakborden er als volgt uit.

ALLE BEDRAGEN IN EURO !

huidige situatie

alleen uitbesteding driehoeks borden

uitbesteding driehoeksborden met schoonhouden aanplakborden

Werkelijke inkomsten

 

 

 

Reclamebelasting driehoeksborden (2001)

15.000

--

--

Inkomsten contract driehoeksborden

--

37.500

20.500

Inkomsten leges

1.000

 

--

 

 

 

 

Werkelijke kosten aanplakborden

 

 

 

Beheer en onderhoud aanplakplaatsen

nvt

 -3.500

- 3.500

Schoonhouden eenmaal per kwartaal

nvt

 -21.440

 

 

 

 

 

Exploitatiesaldo reëel

16.000

12.560

17.000

 

 

 

 

Begrote inkomsten driehoeksborden

27.226

27.226

27.226

Saldo t.o.v. begroting

- 11.226

- 14.666

- 10.226

 

In paragraaf VIII vindt u bovenstaande vertaald in het financiële voorstel. Hierbij moet voor het jaar 2002 rekening worden gehouden dat de wijziging halverwege het jaar ingaat (1 juli).

 

VI Juridisch instrumentarium

Om één en ander mogelijk te maken dient de Reclameverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening aangepast te worden. Dit schept de mogelijkheid tegelijkertijd een enkele technische correctie toe te passen. Voorgesteld wordt uw college door de Raad te laten machtigen de inwerkingtreding te bepalen (gezamenlijk met de beoogde ingangsdatum van de uitbesteding).

 

Reclameverordening

 

1.             laten vervallen van het reclameverbod met vergunningmogelijkheid voor sandwichborden en driehoeksborden met bijbehorende voorwaarden (artikelen 29 tot met 33)
toelichting: Zoals ook met de abri’s en de reclameblokken aan lichtmasten behoeft voor de vaste driehoeksbordenconstructies geen vergunning te worden aangevraagd. Hiermee herleeft het verbod uit de APV (zie onder) om sandwich- of driehoeksborden te plaatsen voor de overige partijen.

2.             laten vervallen van het “plak- en kladverbod” met de mogelijkheid voor B&W om plakplaatsen aan te wijzen en laten vervallen van het verbod op het vervoeren van plakgereedschap (artt. 44 en 45)
toelichting: bij de vaststelling van de Reclameverordening 2000 heeft de Raad er voor gekozen de “plak- en kladartikelen” in de APV te handhaven in plaats van in de Reclameverordening op te nemen. Per ongeluk zijn deze artikelen wèl in de Reclameverordening opgenomen. De gelijksoortige artikelen in de APV (artt. 49 en 50) bieden hetzelfde handvat.

 

Algemene Plaatselijke Verordening

 

1.             toevoegen van een uitzondering op de vergunningplicht voor het gebruik van de weg anders dan overeenkomstig de bestemming voor reclameborden op of aan lichtmasten, waarvoor een vergoeding aan gemeente verschuldigd is. (artikel 23, lid 2).
toelichting: het plaatsen van losse of vaste driehoeksborden of van sandwichborden kan niet worden aangemerkt als het gebruik van de weg overeenkomstig de bestemming. Zonder de uitzonderingsbepaling voor reclameborden aan lichtmasten zou het plaatsen van de vaste constructies strafbaar zijn.

 

Ingangsdatum

Voorgesteld wordt de Raad te verzoeken het college te machtigen de ingangsdatum te bepalen, doch niet eerder dan zes weken na het Raadsbesluit en uiterlijk 1 juli 2002 en van haar besluit kennis te geven aan de raadscommissie.

Voorgesteld wordt geen vergunning meer te verlenen voor driehoeksborden die na 1 juli 2002 zullen worden geplaatst.

 

Met betrekking tot de reclamebelasting en de precariobelasting geldt dat voor contractreclames een vrijstelling geldt op grond van, in beide verordeningen, artikel 10. De beide verordeningswijzigingen zijn referendabel en kunnen niet eerder dan zes weken na vaststelling door de Raad in werking treden.

 

VII Communicatie

De nieuwe aanpak rond de exploitatie van de driehoeksborden moet goed gecommuniceerd worden in de stad. Een deel van de communicatie zal de exploitant voor zijn rekening nemen, namelijk het benaderen van (commerciële) partijen die van de borden gebruik willen maken. Specifieke doelgroepen (zie paragraaf II.3.1) kunnen tegen gereduceerd tarief de afficheruimte huren. Deze doelgroepen zullen zoveel mogelijk door de gemeente op de hoogte worden gebracht. Deze doelgroepen zijn:

1.       inwoners van de stad

2.       maatschappelijke, niet-commerciële, culturele instellingen in Delft

3.       eventueel: reclame- en communicatiebureaus als intermediair van doelgroep 2

 

Doelstellingen van de communicatie zijn: de inwoners van de stad op de hoogte brengen van de visuele veranderingen, van de 150 lichtmasten die zijn uitgezocht voor de driehoeksborden en van de nieuwe vrije plakplaatsen.

Daarnaast een meer marketing gerichte actie richting de culturele, niet-commerciële instellingen om ze goed op de hoogte te brengen van de mogelijkheden. Omdat het plaatsen van posters in de stad vaak onderdeel uit maakt van bredere communicatiecampagnes is het verstandig om ook intermediaire bureaus in die actie te betrekken. Bij de in te zetten middelen valt te denken aan een mailing (brief met informatieblad) (doelgroepen 2 en 3), free publicity (alle doelgroepen), internet (alle doelgroepen) en het plaatsen van advertenties (doelgroep 2 en 3). Bij ingaan van het driehoeksbordencontract zouden ook de driehoeksborden zèlf gebruikt kunnen worden om nog eens naar alle doelgroepen te communiceren. In het voorjaar van 2002 zal bovenstaande nog uitgewerkt worden in een kort communicatieplan.

 

VIII Voorstel

 

1.       instemmen met deze nota en deze ter bespreking voorleggen aan de commissie Cultuur, Kennis en Economie d.d. 12 februari 2002;

2.       geen vergunning te verlenen voor driehoeksborden die vanaf 1 juli 2002 geplaatst zullen worden;

3.       gelet op de Tijdelijke Referendumwet  de wijzigingen op de Reclameverordening voor Delft 2000 en de Algemene Plaatselijke Verordening voor Delft 1992 referendabel stellen;

4.       na positief advies van de commissie CKE bijgaand voorstel tot wijziging van de Reclameverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening ter vaststelling voorleggen aan de Raad;

5.       na positief advies van de commissie CKE door middel van bijgaand voorstel de Raad vragen:
* het verschil tussen de begrote en de werkelijke inkomsten reclamebelasting driehoeksborden structureel af te ramen per 2003 en mee te nemen bij het financiële beeld in de komende zomernota 2002-2006 (€ 11.226,=);
* inkomsten door uitbesteding driehoeksborden op te voeren (€ 10.250 in 2002 en € 20.500 per 2003 e.v.);
* uit de inkomsten van de uitbesteding van driehoeksborden het beheer en het onderhoud van de aanplakborden financieren (€ 1.750 in 2002 en € 3.500 per 2003 e.v.);
* het vervallen van reclamebelasting op driehoeksborden af te boeken (€ 8.000 in 2002 en € 16.000 in 2003 e.v.);
* de aanschaf van aanplakborden en -zuilen (€ 35.000) en de eenmalige communicatiekosten (€ 2.250,=) eenmalig te financieren uit de algemene middelen;
* uit de incidentele meeropbrengsten bouwleges 2001, welke “geoormerkt” ten gunste komen van de algemene middelen, een bedrag van € 37.250,= hiervoor te reserveren

 en daartoe de 15e wijziging van de Begroting voor het dienstjaar 2002 vast te stellen

 

Hoogachtend,

Eric Mulder                                          W.A. Cornax

Beleidsmedewerker                               vakteamhoofd Toezicht openbare ruimte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Hoogachtend,

 

 

 

 

Eric Mulder

beleidsmedewerker