NOTA

Kwaliteitsverbetering voorzieningen passanten zeil- en motorjachten, recreatietoervaart en extra exploitatiepunt rondvaartboot

===========================================================

Inhoud

I.                    Inleiding

II.                   Huidige situatie
II.1 De Kolk
II.2 Watertorengracht
II.3 Westsingelgracht

III.                Mogelijke voorzieningen en overzicht kosten

IV.                Voordelen van verbeterde afmeervoorzieningen

V.                  Problematiek per locatie en keuze
V.1 De Kolk
V.2 Watertorengracht
V.3 Westsingelgracht

VI.                Kosten en tijdpad

VII.              Voorstel

===========================================================

 

I           Inleiding

In deze nota een voorstel om de voorzieningen voor passanten, recreatietoervaart in de Kolk (langs Hooikade t/o voormalige DMZ) te verbeteren en een toelichting op het voornemen passantenplaatsen en een tweede exploitatiepunt voor een rondvaartboot op termijn in de ligplaatsenkaart op te nemen. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet nog dit jaar het besluit tot aanleg genomen worden en moeten de voorzieningen voor 1 april 2002 zijn gerealiseerd. Aangezien de subsidieregeling inmiddels is vervallen, kan niet opnieuw subsidie worden aangevraagd voor realisatie op een later tijdstip.

De keus is dus òf nu verbetering met subsidie, of pas over vele jaren zonder subsidie. In deze nota wordt gekozen voor het eerste. Naast eenmalige financiering uit verschillende budgetten, is hiervoor een krediet nodig en een structurele ophoging van het onderhoudsbudget te financieren uit de algemene middelen.

De huidige situatie van de locaties Watertorengracht, Westsingelgracht en De Kolk worden vermeld in paragraaf II. De mogelijke voorzieningen worden met een kostenplaatje vermeld in paragraaf III. De voordelen worden aangegeven in paragraaf IV. De nadelen en de keuze worden toegelicht in paragraaf V. De kosten en het tijdpad vindt u in paragraaf VI. In paragraaf VII vindt u het geheel als voorstel terug.

 

II          Huidige situatie

II.1 De Kolk

Recreatietoervaart

Momenteel wordt in De Kolk, en ook langs het verdere Rijn-Schiekanaal en de Delftse Schie, vrijelijk door de recreatietoervaart aangemeerd. De Provincie heft hier geen liggelden en houdt ook geen toezicht. In de zomermaanden bezoeken, volgens een ruwe schatting circa 15.000, toeristen via deze waterweg de historische Binnenstad. Ook verschillende charterbedrijven, sommige met historische schepen, hebben Delft in hun vaarroute hebben opgenomen. Zij regelen soms onderling de dagen en nachten waarop men in Delft aanlegt: de ruimte is immers beperkt. Een Deens toervaartbedrijf bijvoorbeeld heeft Delft voor het jaar 2002 als opstapplaats uitgekozen om zijn klanten via het water kennis te laten maken met de Hollandse steden.

Er kleven twee nadelen aan deze situatie. Ten eerste is de ontvangst vanaf het water in Delft niet erg gastvrij: informatie ontbreekt en de afmeervoorzieningen zijn nihil. Ten tweede levert dit bezoek overlast op. Deze overlast bestaat uit het gebruik van aggregaten voor de stroomvoorziening aan boord, het gebruik van voor bewoners bestemde vuilcontainers en het gebruik van afmeerkabels. Deze laatste worden over het voetpad langs het water (Hooikade) aan de “reling” vastgemaakt. Vooral ’s zomers is dit zeer hinderlijk voor voetgangers. Het aanbrengen van adequate afmeervoorzieningen en het plaatsen van twee elektriciteits- en watertappunten en het verzorgen van adequate informatie kan deze problemen oplossen.

 

Dekschuiten

Sinds de Provincie geen liggelden meer heft, meert een Delftse dekschuitenverhuurder de laatste jaren steeds meer dekschuiten af in de Kolk (voor verhuur als terras- of onderhoudsboot door heel Zuid-Holland). Lagen er tien jaar gelden nog circa tien stuks, de afgelopen jaren is dit opgelopen - in piekmaanden – tot dertig stuks. Hier valt juridisch door de gemeente niet tegen op te treden, en de Provincie laat het na. Op den duur zou gevaar voor vrije doorvaart kunnen ontstaan (wat overigens de verantwoordelijkheid van de dekschuitenverhuurder en de provincie is). Ook de dekschuiten bevorderen niet de toeristische uitstraling van het “Zicht op Delft” (zie de foto als bijlage 1) Wanneer dat deel gemeentewater zou zijn, kunnen regels gesteld worden om het aantal te beperken en/of seizoensafhankelijk te maken. In ieder geval zou door de heffing van liggelden het aantal afgemeerde dekschuiten “vanzelf” al afnemen. Dit vergt echter nog een vermoedelijk lang onderhandelingsproces met de Provincie.

 

II.2 Watertorengracht

Aanwijzen passantenplaatsen op de nieuwe ligplaatsenkaart

Momenteel kunnen passerende jachten maximaal drie etmalen zonder ontheffing afmeren op de Buitenwatersloot. Omdat deze drie plaatsen moeilijk bereikbaar zijn, worden ze niet gebruikt door passanten. Delft heeft daardoor geen bruikbare legale aanlegplaats voor passerende recreatieve schepen. De recreatieve schepen die vooral in de zomer langs Oostsingel/Oostplantsoen/Kanaalweg aanmeren bevinden zich in provinciaal water. Uit watertoeristisch oogpunt kan Delft wat dat betreft wel een imagoverbetering gebruiken.

Bij de eerstvolgende herziening van de ligplaatsenkaart kunnen aan de Watertorengracht zes plaatsen voor passanten gecreëerd kunnen worden (nabij hoofdingang Calvé). Zie foto’s bijlage 2.

 

II.3 Westsingelgracht

Opstapplaats regionale rondvaartboot op de nieuwe ligplaatsenkaart

Al enkele jaren meldt een Delftse ondernemer zich regelmatig bij de gemeente met het voorstel om rondvaarten te organiseren vanuit Delft naar Delfshaven en Den Haag. Een goede afmeer- en opstaplocatie hiervoor is de Westsingelgracht tegenover het station (zie foto bijlage 3). Hiervandaan kan via De Kolk (bij de Zuidwal) richting Delfshaven en Den Haag gevaren worden. Dit exploitatiepunt kan bij de eerstvolgende wijziging van de ligplaatsenkaart meegenomen worden. De potentiële exploitant moet op grond van de Verordening Openbaar Gemeentewater Delft zelf de kosten van een kassahuisje en aanlegvoorzieningen betalen. Het kassahuisje kan, en moet, zoals bijvoorbeeld aan de Nieuwe Beestenmarkt in Leiden drijvend worden.

 

III Mogelijke voorzieningen en overzicht kosten

 

Bij De Kolk zijn de volgende voorzieningen mogelijk:

Een drinkwatertapautomaat en een elektriciteitskast, waar passanten tegen betaling (evt. door middel van een chipknip) water of elektriciteit kunnen tappen, aanlegvoorzieningen in de vorm van bolders en gording en informatieborden inzake afval en looproutes.

 

De kosten hiervan bedragen (zie ook bijlage 4, berekening gebaseerd op twee locaties):

 

Leverantie elektrische installatie (tweemaal)                               ƒ.   89.000

Leverantie drinkwaterinstallatie (tweemaal)                                 ƒ.   38.000

Aansluitingen elektriciteit/water                                                 ƒ.   15.000

Plaatsen aanlegconstructie                                                       ƒ.   15.000

Plaatsen installatie                                                                   ƒ.   15.000

Voorbereiding/uitvoering                                                ƒ.     8.000

Totaal                                                                                     ƒ. 180.000

 

Voor de totale kosten is een subsidie beschikbaar van ƒ. 55.000,-- van de Stichting Recreatie toervaart Nederland, mits het project vòòr 1 april 2002 wordt uitgevoerd. Maximaal 35% wordt gesubsidieerd. Wanneer de Kolk gemeentelijk water zou zijn zou dit liggelden kunnen genereren van circa ƒ. 10.000 per jaar. Nader onderzoek en besluitvorming, en mogelijk onderhandelingen met de Provincie, naar de mogelijkheden om inkomsten te genereren is echter nog nodig. Aangezien de uitkomst hiervan nog onzeker is wordt met mogelijke inkomsten in het financiële plaatje geen rekening gehouden.

 

De algemene communicatie en informatieborden kunnen gefinancierd worden uit het reguliere toeristische respectievelijk havenbudget (maximaal ƒ. 5.000). Voor de reguliere afschrijving, het beheer en het onderhoud van de elektriciteits- en watertappunten is op jaarbasis ƒ. 10.000 nodig (circa 8% van de investering).

 

IV Voordelen van verbeterde afmeervoorzieningen

 

Stimulering toeristisch beleid

Sedert enige jaren wordt door Rijk en Provincie (mede via de Stichting Recreatietoervaart Nederland) het toerisme en de watersport in de Hollandse (haven)steden (financieel) gestimuleerd. Het kwalitatief en makkelijk bruikbaar net van vaarwegen, van Dordrecht tot Leiden, betreft in Delft de Delftse Schie en het Rijn-Schiekanaal. Van de Stichting Recreatietoervaart Nederland heeft Delft een subsidietoezegging om havenvoorzieningen te treffen, mits deze voor 1 april 2002 gerealiseerd worden.

Een extra, eventueel regionale, rondvaartboot die vertrekt voor het NS Station zou verder een welkome concurrerende aanvulling zijn op het huidige aanbod in de Binnenstad.

 

“Museumhaven”

Delft heeft, met zijn VOC verleden en als stichter van “Delfshaven” helaas geen enkel legaal plekje om oude, goed onderhouden schepen af te meren. De grachten en overig gemeentewater zijn hiervoor te smal en de Delftse Schie/het Rijn-Schiekanaal is in beheer en onderhoud bij de Provincie. Wanneer De Kolk een watertoeristische verbetering krijgt, wordt dit oude vertrekpunt van de VOC een betere ontvangst voor bezoekers. Vermeer schilderde vanaf dit punt zijn gezicht op Delft. Delft kan dan in het VOC jaar 2002 kwalitatief beter meeliften in “Het geheim van Holland Toervaartroute”.

 

NOS boot ten behoeve van de media

Kwalitatief voldoende havenvoorzieningen kunnen ook gebruikt worden door de met straalzenders e.d. uitgeruste NOS boot. De NOS heeft al aangegeven deze boot te willen gebruiken om gebeurtenissen met (inter-)nationale nieuwswaarde te kunnen verslaan.

 

V Problematiek per locatie en keuze

 

V.1 De Kolk

De Kolk is provinciaal water. Voor de realisatie van sommige voorzieningen dient ontheffing te worden aangevraagd bij de Provincie, die blijkens ambtelijk overleg waarschijnlijk niet onthouden wordt. Naast de subsidie moet er dekking komen uit de algemene middelen.Om ook liggelden te kunnen innen van de chartervaart en de dekschuiten zou dat gedeelte van het water weer in gemeentelijk eigendom en beheer moeten komen. Dit vergt een lang voorbereidingstraject met de Provincie. Uit ambtelijke contacten tot nu toe kan niet met zekerheid gesteld worden dat de Provincie hiertoe bereid is.

 

Voorgesteld wordt thans, indien nodig op basis van een ontheffing van de Provincie de voorzieningen te realiseren (Ingenieursbureau) en per zo spoedig mogelijk nader onderzoek te doen, nadere besluiten te nemen, en zo nodig op hoog niveau onderhandelingen met de Provincie te starten, teneinde inkomsten te genereren om de investering rendabel te maken.

 

V.2 Watertorengracht

In 2002 wordt de Kolenhavenbrug vervangen en wordt de Wateringseweg geschikt gemaakt voor busverkeer. Afgezien van enkele kleine maatregelen om het parkeren te faciliteren wordt de kade ongemoeid gelaten. Daarnaast wordt in het kader van het Spoortunnelproject een haalbaarheidsonderzoek gestart of de kade door DSM/Gist weer als overslaglocatie kan worden gebruikt als alternatief voor het verdwijnen van het goederenspoor bij DSM/Gist. Het is op dit moment nog niet duidelijk of de realisatie van een watertap- en elektriciteitspunt gecombineerd kan worden met eventuele overslag door DSM/Gist. Ook de inrichting is momenteel zodanig dat het niet verstandig is deze voorziening nu te realiseren (zie de foto’s van bijlage 2).

Voorgesteld wordt bij de eerstvolgende herziening van de ligplaatsenkaart deze aan te vullen met passantenplaatsen in de Watertorengracht en de realisatie van voorziening voorlopig achterwege te laten.

 

V.3 Westsingelgracht

De aanwijzing van een tweede exploitatiepunt voor rondvaartboten betekent dat de huidige exploitant Brands in de Binnenstad sinds jaren een concurrent tegemoet kan zien. Het is echter nog niet zeker of er een exploitant gevonden kan worden (de huidige aanbieder vindt de te verwachten precariobelasting van mogelijk ƒ. 8.000 jaarlijks en de kosten van aanlegvoorzieningen te veel). Voorgesteld wordt bij de eerstkomende herziening van de ligplaatsenkaart een extra exploitatiepunt Rondvaartboot op te nemen.

 

VI Kosten en tijdpad

 

Aanleg voorzieningen De Kolk (eenmalig)                                               ƒ. 180.000

Beheer en onderhoud watertap- en elektriciteitspunten                            ƒ.   10.000

Dekking

Subsidie Stichting recreatietoevaart                                                       ƒ.   55.000

Flexibel wijkbudget                                                                              ƒ.   25.000

Krediet ten laste van algemene middelen                                               ƒ. 100.000

Verhoging havenbudget ten behoeve van beheer en onderhoud                 ƒ.   10.000

 

De kapitaallasten van het krediet bedragen in het eerste jaar (ƒ. 10.000 afschrijving plus ƒ. 6.500 rente maakt:) ƒ. 16.500 aflopend tot ƒ. 10.650 in het tiende jaar. Omdat er nog onzekerheid is over de mogelijkheid inkomsten te genereren worden deze niet begroot.

 

Tijdpad

december:        besluitvorming in B&W                          (TOR/CKE/Wijkzaken/IB)

                        start communicatie met de buurt                        (Wijkzaken)

                        opdracht naar Ingenieursbureau              (TOR)

                        start aanleg voorzieningen (incl. overleg en vergunningen) (IB)

                        subsidie(voorschot) betaling aanvragen               (TOR)

januari              besluitvorming in Duurzaamheid/CKE en Raad

maart               uitvoering gereed                                              (IB)

                        opname in communicatiemiddelen toeristisch beleid seizoen 2002 (CKE)

definitieve subsidieafrekening                             (TOR)

 

VII Voorstel

 

  1. de voorzieningen, zo nodig op basis van een ontheffing van de Provincie, realiseren in De Kolk overeenkomstig nota en bijlage (Ingenieursbureau)
  2. per zo spoedig mogelijk nader onderzoek te doen, nadere besluiten te nemen, en zo nodig op hoog niveau onderhandelingen met de Provincie te starten, teneinde inkomsten te genereren om de investering rendabel te maken
  3. bij de eerstvolgende wijziging van de ligplaatsenkaart rekening houden met het in deze nota gestelde
  4. na positief advies van een gecombineerde vergadering Duurzaamheid/CKE voor de voorzieningen een krediet van ƒ. 100.000 en een jaarlijkse ophoging van het onderhouds/beheerbudget ten bedrage van ƒ. 10.000 beschikbaar stellen en daartoe de negende wijziging van de gemeentebegroting 2002 ter besluitvorming voorleggen aan de Raad

 

 

Hoogachtend,

 

 

 

 

 

 

Eric Mulder                                                                              paraaf vakteamhoofd:

Beleidsmedewerker Toezicht Openbare Ruimte                          W.A. Cornax