Aan de raadscommissie Cultuur, kennis en economie,

 

 

 

Onderwerp:       marktstudie over vraag en aanbod

van bedrijfsruimten in Delft voor

starters en jonge bedrijven

 

Geachte dames en heren,

 

1.       Inleiding

Het in het Delfts OntwikkelingsProgramma verankerde beleidsprogramma “innoverend MKB” wordt door de resultaten van de voor u ter inzage liggende marktstudie ondersteund. Het door middel van een stimuleringsbijdrage faciliteren van specifieke startershuisvestingsprojecten voorziet in een marktbehoefte en draagt bij aan de groei en dynamiek van de economie.

De startersmarkt in Delft is sterk TU/technologie/kenniseconomie georiënteerd. Het ligt voor de hand met name hierop gerichte startersprojecten en doorstartersprojecten beleidsmatig te ondersteunen. Het andere gedeelte van de startersmarkt  – ambachtelijke bedrijven, allochtonen  e.d.- krijgen aandacht in het kader van het Wijkeconomie meerjarenprogramma,  waarvoor we eind dit jaar met uitgewerkte voorstellen komen.

 

In het collegeprogramma 2002 –2006 staat over het startersbeleid het volgende.

Delft Kennisstad is de economische strategie van Delft. De komende jaren gaan we daarom voort op de ingeslagen weg. Prioriteit ligt bij de gezamenlijke ontwikkeling van Technopolis in het gebied TU-Zuid. Een goede (inter)nationale acquisitie van bedrijven is – naast een goed starters- en doorstartersbeleid – een noodzakelijke voorwaarde hiervoor. We voeren een actief beleid voor startende ondernemers. Bijzondere aandacht hebben we voor het stimuleren van allochtoon ondernemerschap, mede door een betere inzet van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Naast bijvoorbeeld extra taalonderwijs en concrete ondersteuning in het drijven van een onderneming,  geven we aandacht aan de organisatiegraad van allochtone ondernemers. Hier ligt ook een rol voor het bestaand georganiseerd ondernemerschap en de Kamer van Koophandel. We ontwikkelen een actief beleid op dit vlak, in samenhang met het activeringsbeleid en de ambities in de wijkeconomie.

 

De marktstudie (voor u ter inzage gelegd) is tot stand gekomen in samenwerking en overleg met alle exploitanten in Delft van bedrijfsverzamelgebouwen voor jonge ondernemingen en in opdracht van de gemeente Delft. In de begeleidingscommissie waren vertegenwoordigd de exploitanten, de gemeente en de Kamer van Koophandel.

 

De ervaring leert dat bedrijfsverzamelgebouwen voor jonge ondernemingen  moeten voldoen aan twee criteria: kleinschalige bedrijfsruimten aanbieden vanaf 20 m² bvo en kortlopende huurcontracten hanteren van bijvoorbeeld 1 maand of korter. Beleggers en banken blijken in de praktijk geen interesse te hebben voor deze in hun ogen risicovolle investeringen in gebouwen voor kleinschalige huurders, met hun grote verloop, snelle veranderingen en bewerkelijke exploitaties. Gemeenten zijn daarom vaak genoodzaakt initiatieven ter zake te bevorderen en te ondersteunen om voldoende aanbod van huisvesting voor startende en jonge ondernemingen van de grond te krijgen.

 

 

 

Het belang voor de Delftse economie wordt in de marktstudie aangetoond.  Per 1 januari 2001 waren er 867 bedrijven in Delft minder dan vijf jaar oud (25% van de in Delft gevestigde bedrijven) met in totaal 4.500 banen (10% van de 45.000 banen). Hieruit valt af te leiden dat er gemiddeld per jaar 150 – 200 bedrijven in Delft starten. 

De 9  bedrijfsverzamelgebouwen (met in totaal 18.000 m² bvo voor jonge bedrijven) huisvesten ongeveer 160 bedrijven, waar gezamenlijk ongeveer 800 mensen werken.

 

De broedplaats functie van bedrijfsverzamelgebouwen wordt geïllustreerd door Radex Innovation Centre: een bedrijfsverzamelgebouw van 2.700 m ² met ca. 35 huurders. Vanaf de opening in augustus 1992 tot mei 2002 zijn er 205 huurcontracten afgesloten (incl. de interne verhuizingen). Inmiddels zijn 61 bedrijven uit hun jasje gegroeid en gevestigd in Delftech Park of elders in Delft. Een enkeling is buiten Delft terechtgekomen.         

 

Op basis van aparte kredietvoorstellen en via het investeringsplan zijn in de afgelopen jaren door gemeente  en provincie de onderstaande bedrijfsverzamelgebouwen ondersteund.

Voor RADEX is er bovendien nog een gemeentegarantie van € 680.000 afgegeven.

De omvang van de gemeentelijke bijdragen in de totale subsidie aan de bedrijfsverzamelgebouwen is:

 

                                                                       investering      subsidie           gemeente

                                                                                              totaal              

 

1992                 RADEX 1                                  € 2.500.000       € 363.000         € 181.500

1992                 BTC - portocabins                         635.000      € 545.000            90.000

2000                 BTC - nieuwbouw                      € 3.500.000       € 227.000         € 113.500

2002                 RADEX 2                                  € 2.860.000       € 454.000         € 227.000

 

2. Belangrijkste uitkomsten van de marktstudie

·         De nieuwbouwplannen voor bedrijfsverzamelgebouwen voor jonge ondernemingen voorzien ruwweg in een verdubbeling van de vloeroppervlakte (ca. 14.000 m² bvo)  in de komende vijf jaren. Gegeven de berekende marktomvang lijkt dit verantwoord.

·         In de periode tot 2010 lijkt een volgende tranche met nog eens 10.000 – 15.000 m² bvo haalbaar.

·         De ontwikkeling en exploitatie van (door)startershuisvesting is een verantwoordelijkheid van de markt. Dit geldt ook voor het formulebeleid (type huisvesting en diensten).

·         Van de overheid wordt medewerking gevraagd door het aanbieden van investeringssubsidies om de onrendabele top c.q. aanloopverliezen op te vangen en gemeentegaranties af te geven.

·         Gegeven de importantie voor de Delftse economie dienen gemeente en de Technische Universiteit Delft spin-offs te bevorderen en starters te begeleiden. De in het kader van deze rapportage uitgevoerde analyses bevestigen het belang hiervan voor de ontwikkeling van Technopolis. Adequate regievoering om de aanwezige, relatief kleinschalige en specifieke marktvraag van starters af te stemmen op de (meer grootschalige) vastgoedontwikkeling in Technopolis is gewenst.

·         Om meer (door)starters voor Delft te kunnen behouden is het verbreden van het woningaanbod voor (TUD) starters gewenst. Over de specifieke woonwensen van jonge ondernemers houdt TUD een selectieve steekproef bij 70 TUD starters. De resultaten van dit onderzoek komen in het derde kwartaal beschikbaar.  




·         Van de 150 – 200 bedrijven die gemiddeld per jaar starten in Delft zijn 36 bedrijven afkomstig van TUD alumni. Door gerichte acties en het verbeteren van de ontvangststructuur voor TUD starters kan het aantal van 36 wellicht worden verdubbeld tot ca. 70 TUD starters die zich in Delft vestigen.

 

 

De dynamiek in de Delftse economie wordt vooral veroorzaakt door nieuwe vestigingen en opgeheven vestigingen. Over 1999 en 2000 zijn de volgende gegevens beschikbaar[1]:

Hieruit blijkt een bescheiden negatief vertreksaldo in 1999 en 2000 van 15 respectievelijk 7 bedrijven.

 

 

1999

2000

 

Nieuwe vestigingen

Opgeheven vestigingen

 

Gevestigd uit Haaglanden

Vertrokken naar Haaglanden

 

Gevestigd vanuit elders

Vertrokken naar elders

 

Verhuisd binnen Delft

 

 

148

130

 

16

16

 

0

15

 

56

 

 

360

176

 

13

13

 

0

7

 

92

 

 

 

3.       Actiepunten

De 10 beleidsaanbevelingen van de marktstudie brengen ons op drie specifieke actiepunten.    

·         Er zijn indicaties dat het ontbreken van aanbod van geschikte huisvesting een reden is dat TUD starters niet in Delft een bedrijf starten. De TUD houdt een enquête onder 70 TUD starters die niet in Delft zijn gestart waarin o.a. dit punt aan de orde wordt gesteld. De uitkomsten zijn over enkele maanden beschikbaar en betrokken bij de Delftse woningbouwprogramma’s in de komende jaren zoals Spoorzone,  Harnaschpolder en Voordijkshoornse Polder.

·         Met de Technopolis partners (Bouwfonds, ING en TUD) en TNO de ontvangststructuur voor Technostarters verder uitbouwen met extra faciliteiten op het gebied van begeleiding, financiering, bedrijfshuisvesting e.d.  Hierbij als doelstelling hanteren een verdubbeling van het gemiddelde aantal TUD starters tot ca. 70 per jaar die zich in Delft vestigen. De Stichting Delft Kennisstad organiseert voor de zomer een workshop met betrokkenen voor het ontwikkelen van uitvoeringsprogramma’s hiervoor (bijvoorbeeld  een bedrijfsverzamelgebouw van 10.000 m² bvo voor Technostarters, waarin tevens  een breed scala aan ondersteunende faciliteiten voor het Science Park Technopolis zijn ondergebracht.    

·         Voor de niet-kenniseconomie gerichte startersmarkt een uitvoeringsprogramma ontwikkelen met specifieke aandacht voor ambachtelijke bedrijven en allochtonen. Concrete aanknopingspunten hierbij zijn de vernieuwingsplannen voor Poptahof en de door de gemeente aangekochte panden van Delfts Instruments aan de Röntgenweg 

.  

 

 

4.       Voorstel

·         De marktstudie ter kennisname aanbieden aan de gemeenteraad

·         Akkoord gaan met de onderstaande drie actiepunten:

-          De woonwensen van TUD (door) starters betrekken bij de Delftse woningbouwprogramma’s zoals  Spoorzone,  Harnaschpolder en Voordijkshoornse Polder;

-          Met de Technopolis partners (Bouwfonds, ING en TUD) en TNO de ontvangststructuur voor Technostarters verder uitbouwen. Als doelstelling hanteren een verdubbeling van het aantal TUD starters die zich in Delft vestigen tot gemiddeld 70 per jaar.

-          Voor de niet-kenniseconomie gerichte (door) startersmarkt een uitvoeringsprogramma opstellen met specifieke aandacht voor ambachtelijke bedrijven en allochtonen



[1] Bron: Delftse Economie in Beeld 2002, Gemeente Delft