Na
de evaluatie op de evenementen Donkere Dagen van Delft 2001 en de IJsbaan 2001
werden de volgende conclusies getrokken:
·
Beide manifestaties waren zodanig succesvol, dat geprobeerd moet worden
ze te continueren.
·
Er leven ideeën om deze in 2002 beter, grootser, langer en leuker, enz.
te doen zijn.
·
Een grotere bijdrage vanuit de ondernemers is daarbij te verwachten.
·
De gemeente heeft te veel tijd gespendeerd aan menskracht om de ijsbaan
in 2001 te realiseren.
·
Na het indienen van een inhoudelijk en financieel plan kan het college
voor 2002 een nieuw subsidiebesluit nemen. Van het afgeven van een
garantstelling (zoals in 2001) zal geen sprake meer zijn.
In
de maanden na deze evaluatie is met het Evenementenbureau Delft, dat vorig jaar
de ijsbaan heeft gerealiseerd, afgesproken dat de financiële middelen voor een
niet ontvangen energierekening door het Evenementenbureau konden worden ingezet
als vergoeding voor het opzetten van een sponsorplan voor 2002. Dit sponsorplan
is er niet gekomen.
In
juni bereikte de gemeente een verzoek van een derde of men bij de gemeente een
plan mocht indienen voor de exploitatie van de ijsbaan op de Beestenmarkt. Op
dat moment waren de plannen van het Evenementenbureau Delft niet ingeleverd.
Van gemeentelijke zijde is aan deze derde, Nota Bene, Marketing en
Communicatie, Multimedia en Evenementen, aangegeven geen bezwaar te kunnen
hebben ten opzichte van meerdere aanvragen voor dezelfde manifestatie.
De
gemeente heeft onmiddellijk de informatie dat er mogelijk een tweede ondernemer
was die de exploitatie voor een ijsbaan op de Beestenmarkt onderzocht,
doorgegeven aan het Evenementenbureau Delft.
Eind
augustus heeft Nota Bene een aanvraag ingediend voor subsidie voor een ijsbaan
op de Beestenmarkt.
Omdat
vanuit het Evenementenbureau op dat moment geen aanvraag was ontvangen, heeft
de gemeente een zodanig signaal afgegeven aan het Evenementenbureau. Dit bureau
heeft op 2 september een aanvraag ingediend.
Er
liggen nu dus twee aanvragen voor een ijsbaan op de Beestenmarkt. Beide
aanvragen gaan uit van een substantiële subsidie (€ 22.500,=
respectievelijk € 25.000,=) vanuit de gemeente. In beide aanvragen wordt
er
-terecht-
van uitgegaan dat de gemeente behalve subsidie geen verdere garantie geeft aan
de onderneming.
In
deze nota worden beide aanvragen vergeleken en wordt u een keus geadviseerd.
In
de inleidende brief van de subsidieaanvraag van het Evenementenbureau wordt
gerefereerd aan een afspraak die het Evenementenbureau, met medeweten van de
gemeente, zou hebben gemaakt met de ijsbaanverhuurder (firma Hoeks) in 2001.
Deze afspraak zou gaan over een verplichting om met de firma Hoeks in zee te
gaan, bij herhaling van het tijdelijk inrichten en exploiteren van een ijsbaan
in Delft. Bij de gemeente is noch van bestuurlijke, noch van ambtelijke kant
een dergelijke verplichting aangegaan. Dit is overigens ook niet mogelijk
zonder college- en/of raadsbesluit. Wel heeft het Evenementenbureau het vakteam
CKE vorig jaar geďnformeerd dat in het kader van een prijsafspraak voor meer
jaren, een overeenkomst was aangegaan met een ijsbaanverhuurder. De inhoud van
dit contract is bij de gemeente niet bekend.
In
de aanvraag van Nota Bene wordt aan de gemeente een sponsorbedrag gevraagd van
€ 22.500,=. Maar aan de gemeente wordt ook gevraagd sponsoring in natura
zoals personele ondersteuning, gemeentelijke belastingen, vergunningen,
regelingen, communicatie en publicaties. De begroting heeft een gat van ruim
€ 8.000,=.
In
de aanvraag van het Evenementenbureau Delft wordt een subsidie gevraagd van
€ 25.000,=. De begroting heeft een gat van € 60.000,=.
Analyse
In
een matrix zijn beide aanvragen inhoudelijk met elkaar vergeleken op
detailpunten.
Evenementenbureau Delft |
Nota Bene Marketing en Communicatie |
Evenementenbureau
Delft heeft veel ervaring in Delft. Kent de stad. Minder ervaring elders. |
Nota
Bene geeft aan veel ervaring te hebben
in veel gemeenten met creatief ontwikkelen en uitvoeren van
evenementen |
1 november go / no go-beslissing Niet
nader uitgewerkt. |
1
november go / no go-beslissing; aangemelde sponsoren en gestorte bedragen
worden teruggestort bij no go. Kosten
voor rekening Nota Bene; hiervoor uit eigen middelen € 6.000,=
gereserveerd. |
Evenement
aan laten sluiten bij andere evenementen en feesten (Kerst, Oud en Nieuw) in
dezelfde periode. Summier
uitgewerkt. |
Evenement
aan laten sluiten bij andere evenementen en feesten (Kerst, Oud en Nieuw) in
dezelfde periode. Zeer
uitgebreid uitgewerkt in plan. |
Oppervlakte
niet bekend. Vorig jaar 400 m2 ? |
IJsbaan
van 625 m2 |
Periode
van 7 weken: 6 december 2002 tot en met 19 januari 2003 |
Periode
6 weken: 7 december 2002 tot en met 12 januari 2003 |
|
Nota
bene vraagt om menskracht vanuit de gemeente voor de sponsoractie en andere
zaken. |
Geen
draaiboek. |
Draaiboek
voorbereidingsperiode, exploitatieperiode
en natraject uitgewerkt. |
Niet
uitgewerkte paragraaf acties en sponsoring |
Er
is een ingevuld sponsorplan. Mogelijkheden voor kleine en grote sponsoren.
Prijzen en voorwaarden uitgewerkt. |
Begroting Totaal
inkomsten € 124.000 Waaronder
vraag aan gemeente € 25.000,= Totaal
uitgaven € 184.000,= Tekort
€ 60.000,= |
Begroting Totaal
inkomsten € 150.025,= Waaronder
vraag aan gemeente € 22.500,= Totaal
uitgaven € 158.526,= Tekort
€ 8.501,= |
Openingstijden
en entreeprijzen volledig uitgewerkt. Normaal
entree volw/kind: € 3,50/€ 2,50,= Weekkaart
(niet mogelijk?) Passepartout
€ 35,= Passepartout
met schaatshuur mogelijk volw/kind € 65,=/€ 55,= Schaatshuur
€ 3,= |
Openingstijden
en entreeprijzen volledig uitgewerkt. Normaal
entree volw/kind: € 3,50/€ 3,= Weekkaart
€ 17,50 Passepartout
€ 45,= Passepartout
met schaatshuur niet mogelijk ? Schaatshuur
€ 3,50/3,= |
|
Er
is een voorlopig baanreglement uitgewerkt. |
|
Uitgewerkte
plattegrond met alle infrastructurele voorzieningen ingetekend. |
|
Uitgewerkt
communicatieplan. |
|
Internetsite ijsbaandelft@hetnet.nl |
Uit
de vergelijking kunnen de volgende conclusies worden getrokken.
De
aanvraag van Nota Bene is aanmerkelijk uitgebreider. Er worden al veel details
uitgewerkt, waardoor blijkt dat er over de nadere invulling van dit project is
nagedacht. Hier moet echter tegenover worden gesteld dat het Evenementenbureau
ervaring heeft met dit project en daarom wellicht in de beschrijving ervan
bepaalde zaken niet heeft genoemd of reeds als bekend kan veronderstellen bij
de beoordeelaars van de aanvraag.
Wat
betreft de begrotingen kan worden opgemerkt dat de begroting van het
Evenementenbureau op een gemakkelijke manier eveneens nagenoeg sluitend is te
maken door de bedragen die moeten worden verkregen uit sponsoring als zodanig
flink op te boeken. Daar moet echter wel aan worden toegevoegd, dat het
Evenementenbureau over een door portefeuillehouder en CKE- toegezegd en in
liquide middelen aanwezig budget beschikte om voor de ijsbaan 2002 een
sponsorplan op te stellen, sponsoren te benaderen en reeds afspraken te maken
met mogelijke sponsoren voor de geplande ijsbaan 2002. Uit het ingediende plan
blijkt niet dat dit geëffectueerd is. Een bekend gegeven is verder, dat dit in
2001 onvoldoende gelukt is.
Bij
evenementensubsidie is een criterium dat men een positieve evaluatie moet
hebben over een vorig soortgelijk evenement of een plan van aanpak naar
aanleiding van een negatieve evaluatie. Bij de A-evenementen is dit een
doorslaggevend criterium.
Vorig
jaar heeft de organisator van de ijsbaan uiteindelijk behalve de subsidie de
gehele garantie nodig gehad. In totaal bijna
€ 60.000,=.
Uitgaande
van het nieuwe plan en begroting, waarin na subsidie van de gemeente een gat
van € 60.000,= overblijft, weegt dit argument mee in een advies om een
negatief besluit over deze aanvraag van het Evenementenbureau Delft te nemen.
Geconcludeerd
wordt dat de aanvraag van Nota Bene creatiever van opzet is, een beter
uitgewerkt activiteitenprogramma heeft en de begroting nagenoeg sluitend is.
Aanvullende
opmerkingen ten aanzien van dit besluit: De extra subsidievraag in natura wordt
afgewezen. Er zou een precedentwerking vanuit gaan gemeentelijke diensten die
moeten worden vergoed, voor deze manifestatie ‘om niet’ te leveren. Wel zal
dienstverlening door het vakteam communicatie worden geleverd, zoals
gebruikelijk aan grotere evenementen. Deze dienstverlening in menskracht en
materieel in drukwerk kan echter niet meer bedragen dan een tegenwaarde van
maximaal € 4.500,=, geheel ter beoordeling aan het hoofd van dit vakteam.
Ook de budgetbewaking hiervoor vindt plaats bij het vakteam communicatie. Er
kan geen geldoverdracht plaatsvinden. Het vakteam communicatie stelt vooraf een
gemeentelijk communicatieplan voor de ijsbaan op met begroting.
De
gemeente geeft geen aanvullende garanties af. De gemeente zal geen bankfunctie
vervullen voor leningen, garanties of aanvullende liquide middelen ten behoeve
van de voorbereidingsperiode van de activiteit.
De
producers van de film ‘Girl in Hyacinth Blue’ hebben de gemeente een donatie
van € 4.000,= geschonken vanwege de overlast in de binnenstad voor en
tijdens de opnamedagen. De gemeente heeft de middenstanders toegezegd deze
donatie te storten in een reserve ‘Donaties Donkere Dagen van Delft/IJsbaan’.
Aan
u wordt nu voorgesteld deze reserve (71382) middels twee overboekingen uit
gemeentelijke reserves aan te vullen:
Uit
de reserve algemene economische structuur (80024) € 22.500,=.
Uit
de reserve evenementen (80233) € 10.000,=.
Hieruit
kan de subsidie voor de ijsbaan en een nog te beslissen subsidie voor de
lichtjesavond van de Donkere Dagen van Delft en mogelijk aanvullende kosten
rond het plaatsen van de kerstboom op de markt worden gedekt. De
subsidieaanvraag voor de Lichtjesavond zal de normale procedure volgen van een
activiteitensubsidie A-evenement: advies Evenementencommissie en
collegebesluit.
Op
grond van bovenstaande analyse en conclusie stellen wij u voor:
1.
Aan Nota Bene een subsidie te verlenen van maximaal € 22.500,= in
het kader van bovenstaande analyse en conclusies en op grond van en onder de
gebruikelijke voorwaarden uit de Subsidieverordening Maatschappelijke
Activiteiten. Dit bedrag te dekken uit de reserve Donkere Dagen van
Delft/IJsbaan (71382)
2.
De aanvraag van het Evenementenbureau Delft in het kader van
bovenstaande analyse en conclusies en op grond van en onder de gebruikelijke
voorwaarden uit de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten af te
wijzen.
3.
Bijgaand raadsvoorstel en de 46-ste wijziging van de
gemeentebegroting over het dienstjaar 2002 aan de gemeenteraad ter agendering
aan te bieden.
4.
Daartoe CKE op te dragen na besluitvorming zo spoedig mogelijk
beschikkingen te verzenden.
Hoogachtend,
H.A.
Speetjens,
Vakteam
Cultuur, kennis en economie.