Onderwerp
De
stichting Taptoe Delft heeft al in december 2002 aan de gemeente gemeld
voornemens te zijn in september 2003 een Taptoe Delft te willen organiseren.
De
stichting heeft daartoe een plan ingediend met een begroting, waarin een
subsidievraag van € 39.681,=. De totaalbegroting van het gehele plan
beloopt ruim € 130.000,=.
De
beantwoording van de subsidievraag is nog niet gebeurd. Dit heeft diverse
redenen. Hoewel door het college onmiddellijk advies is gevraagd aan de
Evenementencommissie zijn er na dit advies, dat overigens positief was,
stagnerende en complicerende factoren opgetreden.
Het
budget voor Delftse evenementen voorziet nauwelijks in een zodanig hoog
subsidiebedrag voor een eenmalig evenement. Honorering van de subsidievraag zou
een te substantiële aanslag doen op het totaal uit te geven jaarlijkse budget
voor de A-evenementen. Voor 2003 is er voor de A-evenementen in de grote
jaarlijkse subsidieronde een subsidieplafond van € 60.000,=.
De
stichting bleek een onmogelijke datum te hebben gekozen voor dit evenement. De
plandatum viel samen met de Delftse kermis van september 2003. Helaas heeft het
lang geduurd voordat gemeente en stichting ontdekten dat de geplande datum
onmogelijk was, waardoor de stichting afgesloten contracten met deelnemende
muziekgroepen heeft moeten openbreken. Inmiddels is een nieuwe datum gepland:
vrijdag 5 en zaterdag 6 september. Dit houdt in dat er gedurende 2
weken, Taptoe en kermis, geen warenmarkt plaatsvindt op de Markt, maar op de
Phoenixstraat. De marktondernemers zijn hiermee inmiddels akkoord gegaan.
Omdat
het budget vanuit de reserve Evenementen niet toereikend is voor volledige
honorering van de subsidie moest worden gezocht naar andere dekkingsmogelijkheden.
Er is niet voor gekozen de subsidie uit de reserve evenementen over meer
jaarschijven te verdelen. Ook voor een aanvullend bedrag uit de algemene
middelen (Zomernota) is niet gekozen. Omdat het evenement niet ieder jaar
plaatsvindt, valt een benoeming tot B-evenement af.
Het
blijkt dat voor veel Nederlanders het begrip taptoe nog steeds geassocieerd
wordt met Delft. Hoewel de laatste militaire Taptoe Delft al in 1973 is
gehouden en deze vanaf de jaren daaraanvolgend met veel succes is verbonden aan
Breda, blijven de televisiebeelden die jaarlijks op de Nederlandse televisie
werden uitgezonden, in de geheugens van de inmiddels wat oudere Nederlanders
hangen. Nog voorafgaand aan het feestjaar 1996 (Delft 750 jaar Stadsrechten en
Cultuurstad van de provincie Zuid-Holland) zijn serieuze pogingen gedaan de
militaire Taptoe opnieuw eenmalig of structureel naar Delft terug te halen. Dit
is uiteindelijk – ook door de zeer hoge kosten en de eisen die Defensie stelt
aan gebruik van het evenemententerrein - niet haalbaar gebleken. In 1996 heeft
de stichting Taptoe Delft voor het eerst sinds jaren een burgertaptoe op de
markt gehouden. Deze is daarna in 1999 en 2001 opnieuw georganiseerd. Steeds
met groot succes. Alle jaren bleven de kosten binnen de begroting en kon de
organisatie terugzien op een gezond drukbezocht evenement.
In
Nederland is de beoefening van de blaasmuziek na koorzang de meest voorkomende
vorm van muziekbeoefening door amateurs. In vrijwel alle gemeenten van Nederland
komen vaak meerdere verenigingen voor, die in onderling verband een zeer hoog
niveau van amateurmuziek bereiken. In Kerkrade vindt om de vier jaar het
Wereldmuziekfestival plaats, dat geldt als de wereldkampioenschappen voor alle
vormen van ‘lopende’ muziekorkesten. In de programmering van de Taptoe Delft
2003 zullen veel hoog scorende muziekgroepen uit Kerkrade te vinden zijn.
Vanuit
de begroting van de Taptoe blijkt dat een substantieel bedrag van de exploitatie
van de Taptoe direct gaat naar de deelnemende muziekgroepen. Daarbij dient in
ogenschouw te worden gehouden dat de exploitatie van een harmonie-, fanfare- of
brassvereniging zeer oploopt. De leden van deze verenigingen spelen vaak op
instrumenten van de verenigingen. Ook kleding en muziek is in het algemeen
eigendom van de vereniging en de verenigingen huren of bezitten dure
accommodaties voor repetitie en opslagruimte. Veel verenigingen zijn
instellingen waar alle dagen van de week repetities en lessen plaatsvinden. Het
artistiek kader van de verenigingen bestaat altijd uit professionele musici,
die de opleiding van de amateurmuzikanten verzorgen. Dit is ook een eis vanuit
de Inspectie Kunsteducatie om voor (ook lokale) subsidie in aanmerking te komen.
Er bestaan in Nederland slechts militaire beroepsorkesten op het gebied van
deze specifieke muzieksoort. De Kapel van de Koninklijke Marine zal als enig
beroepsorkest deelnemen aan de taptoe.
Bij
de vergoedingen die betaald moeten worden aan de amateurgroepen is ook begrepen
een bedrag voor de reis- en/of verblijfkosten gedurende de beide dagen van de
taptoe. Het is ondenkbaar dat de amateurs eigen middelen zullen inzetten om aan
een taptoe als in Delft bedoeld, deel te nemen. De marktwerking in deze branche
is enorm. De diverse muziekgroepen kunnen –indien zij dit wensen- ieder
weekeind in binnen- en buitenland ‘lopen’. Duitsland en Frankrijk zijn
belangrijke afnemers van het Nederlandse en Belgische aanbod aan
muziekverenigingen in deze branche.
Uit
de ervaringen van vorige taptoes kan er van worden uitgegaan dat een
aanzienlijk percentage van de ruim 4.000 bezoekers aan de beide
taptoevoorstellingen van buiten Delft komt en gedurende meer uren dan de
eigenlijke taptoevoorstelling in de binnenstad zal verblijven.
Ook
de geprogrammeerde streetparade op zaterdagmiddag genereert extra bezoek aan de
binnenstad.
In
de publiciteit zal voortdurend de naam Taptoe Delft worden gebruikt. De
publiciteit is landelijk.
De
Evenementencommissie Delft heeft in haar vergadering van 7 maart 2002 het
volgende advies geformuleerd:
“ Taptoe Delft in 2003.
De commissie geeft over een te organiseren
(burger-)Taptoe Delft een positief advies. Probleem is de financiering. De
subsidievraag is hoog.
Oplossing zou zijn de Taptoe de status van
B-evenement te geven, ook wanneer dit festival zich tweejaarlijks afspeelt. Zij
adviseert het college dit in overweging te nemen.”
Hoewel
in deze nota de subsidie wordt behandeld aan Taptoe Delft is het om juridische
redenen noodzakelijk de beide andere subsidies voor muziekfestivals, Westerpop
2003 en het African Festival Delft en ook de overige subsidies voor A-evenementen
in 2003 in de afweging te betrekken.
Het
college wil als beleidsuitgangspunt formuleren dat de muziekfestivals in Delft
in 2003 en de jaren daarna, een wat evenwichtiger verdeeld subsidiebedrag wordt
toebedeeld. Het college zal dit ook meedelen aan de Evenementencommissie. Het
college vindt dat dit in de afgelopen jaren wat scheef is gegroeid.
De
Taptoe Delft kreeg in de jaren 1996, 1999 en 2001 subsidie tussen de 70 en 80
mille guldens. Subsidievraag is in 2003 € 39.000. Dit zijn aanzienlijke bedragen
voor een festival dat maximaal (ruim gerekend) zo’n 5.000 bezoekers kan hebben.
Het
African Festival Delft kreeg in de afgelopen jaren vanaf 2000 een subsidie van
50 mille gulden (bijna € 23.000). De bezoekersaantallen zijn nog nooit
boven de 4.000 gekomen. In 2002 waren het er bijna 3.300. Dit zijn forse
bedragen per bezoeker.
Westerpop
(in 2002 9.000 bezoekers) krijgt nu ongeveer € 12.000. Een subsidiebedrag
dat in de afgelopen 13 jaren is gegroeid van subsidies van 5 mille gulden tot
het huidige subsidieniveau. Zowel de Evenementencommissie als het college
vinden dit een redelijk subsidieniveau voor Westerpop en vinden niet dat dit
festival verder zou moeten groeien.
Bovendien
is het om juridische redenen noodzakelijk de subsidiebedragen bij een subsidieverdeling,
die alle in gelijke mate voldoen aan de gestelde criteria, maar om budgettaire
redenen niet voor 100% van de subsidievraag kunnen worden gehonoreerd, op een
transparante manier te verdelen.
De
Uitvoeringsregeling Activiteitensubsidie stedelijke Evenementen bepaalt dat de
Evenementencommissie een prioritering aan kan brengen in de aanvragen voor
evenementen, waarbij aan kan worden gegeven welke evenementen voor 100% kunnen
worden gesubsidieerd. Bij de evenementen met een lagere prioriteit dan 100%
wordt het resterend budget dan ponds-ponds gewijs verdeeld.
Deze
muziekfestivals op ongeveer gelijk subsidieniveau houden betekent:
·
Westerpop 2003: de subsidie te
handhaven op het reeds beschikte bedrag van ruim € 12.000,=. Omdat
aannemelijk is dat de portefeuillehouder college en raad wil voorstellen dit
festival de status van B-evenement te verlenen kan deze subsidie gedekt worden
uit het budget dat beschikbaar is voor een derde B-evenement.
·
African Festival Delft: het college zal met de stichting in overleg gaan
en meedelen dat het overweegt de subsidie in 2003 te halveren ten opzichte van
het subsidieniveau van de afgelopen jaren. Bovendien zal worden overlegd over
de huidige negatieve financiële situatie: gecumuleerde schuldenlast ruim
€ 90.000 (?).
De Evenementencommissie heeft hierover een negatief advies gegeven; in de
verdeling van de subsidie voor A-evenementen heeft de Evenementencommissie geen
dekking voor deze subsidie gereserveerd.
Mogelijke dekking voor een subsidie voor 2003 voor het African Festival is
mogelijk uit een restbudget, dat beschikbaar is voor het 3-de B-evenement voor
2003.
·
Taptoe Delft vanuit de reserve evenementen te subsidiëren met een
subsidie van € 11.286,=. Dit is het bedrag dat in het verdelingsplan van
alle A-evenementen voor 2003 aan de Taptoe wordt toegekend bij een pond-ponds
gewijze verdeling van het beschikbaar subsidiebudget.
Gelet op de zeer hoge kosten (deelnemende korpsen, reis - en verblijfkosten)
besluit het college echter een aanvullende subsidie te verstrekken van
€ 14.714,= vanuit de algemene
economische structuur. Daardoor krijgt de Taptoe 2/3 deel van de gevraagde
subsidie, hetgeen inhoudt dat de aanvrager een gat heeft in de begroting van
€ 13.000,=. Dit gat in de begroting zal moeten worden gedekt door het
genereren van andere inkomsten: meer sponsoring, fondsen, en wellicht een wat
hogere entreeprijs dan thans begroot.
Omdat
de Evenementencommissie in haar advies over de A-evenementen voor 2003
bovenbeschreven juridische aspecten in haar geadviseerde subsidieverdeling niet
had meegenomen, heeft de ambtelijk secretaris in een notitie de
Evenementencommissie erop gewezen het advies voor 2003 in deze zin te
heroverwegen. De voorzitter heeft deze notitie geagendeerd in de vergadering op
2 december a.s.
De
Taptoe is een belangrijk en waardevol evenement voor de uitstraling van de binnenstad
van Delft. Geen ander evenement zet de schoonheid van de Markt zo expliciet in
beeld. De Markt van Delft geldt als een van de mooiste pleinen van Nederland,
hetgeen bij de bijzetting van prins Claus onlangs wereldbreed werd getoond.
Het
evenement genereert een hoog binnenstadbezoek. Ervaringscijfers van andere
Taptoes tonen aan dat behalve Delftenaren meer dan 40% van de bezoekers uit
alle delen van het land komt. Het zijn deze factoren die dekking uit de Reserve
algemene economische cultuur verantwoord wordt geacht. Het is te verwachten dat
bezoekers aan de Taptoe de stad Delft opnieuw zullen bezoeken.
Het
hierboven genoemde subsidiebedrag van € 11.286,,= is onvoldoende voor de
stichting Taptoe Delft om de Taptoe te organiseren.
Aan
u wordt daarom voorgesteld een aanvullende dekking van € 14.714,= uit
deze reserve te dekken. Daartoe is het noodzakelijk de raad te vragen hiermee
akkoord te gaan en een begrotingswijziging goed te keuren.
Met
dit voorstel is de Taptoe Delft voor het jaar 2003 in subsidietermen geregeld.
In het collegeprogramma is uitbreiding van het evenementenbudget als
programmavoornemen opgenomen, juist ook om subsidiëring van grootschalige
projecten mogelijk te maken. Wanneer dit in de komende planningsmomenten niet
wordt gerealiseerd, is het aannemelijk dat voor een volgende aanvraag voor een
taptoe (2005, 2006?) aanvullende budgetten niet meer gevonden worden.
Voorstellen:
1.
De Stichting Taptoe Delft in staat te stellen de Taptoe Delft 2003 te
organiseren door het beschikbaar stellen van een stimuleringssubsidie van
maximaal € 26.000,=, te dekken uit de reserve evenementen
(€ 11.286,=) en de reserve algemene economische structuur
(€ 14.714,=), doch nooit meer dan het uiteindelijk nadelig saldo, zoals
dit zal blijken uit het verzoek tot vaststelling van de subsidie na het
plaatsvinden van de activiteit. De stimuleringssubsidie zal geheel conform de
Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten worden verleend.
2.
Bijgaand raadsvoorstel en de 4-de wijziging van de gemeentebegroting
over het dienstjaar 2003 aan de gemeenteraad aan te bieden.
3.
Daartoe het vakteam CKE op te dragen na besluitvorming zo spoedig
mogelijk de beschikking (projectnummer 21546) te verzenden.