Nota

 

Datum

2-12-2002

Ons Kenmerk

02/035335

Opsteller

Bianca Engelberts

Bijlagen

div        

Onderwerp

Uitvoering Meerjaren Marketingplan Toerisme

 

 


 

 

Geacht college,

 

In de afgelopen maanden is het Meerjaren Marketingplan Toerisme Delft 2000 t/m 2003 (MMT) geëvalueerd door een extern onderzoeksbureau. Uit deze evaluatie is gebleken dat, ondanks de in 1999 gemaakte voor de hand liggende keuze door de gemeenteraad, het MMT inefficiënt, ineffectief en ondoorzichtig functioneert en dat de belanghebbenden ontevreden zijn. Er is onvoldoende zicht op de resultaten van het MMT en er is nog steeds sprake van versnippering van initiatieven in toeristische promotie. Met name de VVV Delft wordt door betrokkenen als een probleem gezien. Uit de evaluatie blijkt dat de gemeente de toeristische promotie en het gastheerschap het meest efficiënt en effectief centraal vanuit een nieuwe professionele organisatie kan laten uitvoeren. Bij voorkeur staat deze organisatie los van, maar wel dichtbij, de gemeentelijke organisatie.

 

De doelstelling van de nieuwe organisatie (werktitel: Delft Marketing) is het verhogen van de toeristische bestedingen in Delft. In onze voorlopige opzet krijgt Delft Marketing de volgende (sub)doelstellingen:

-          verhogen aantal toeristische bezoeken;

-          verbeteren toeristisch product;

-          verhogen uitgaven toeristen;

-          verlengen verblijfsduur toeristen;

-          verbeteren service aan toeristen (verhogen gastvrijheid);

-          verbeteren samenwerking tussen toeristische ondernemers (en overheid);

-          verbeteren communicatie tussen ‘toeristische ondernemers’ en overheid;

-          verhogen draagvlak voor toeristisch beleid onder belanghebbenden.

 

Bij deze (sub)doelstellingen hoort het volgende takenpakket:

-          intermediair en regie in toeristische promotie. Aanspreekpunt voor ondernemers en andere partijen met ideeën en plannen;

-          verhogen van aantal bezoekers uit Nederland door promotieacties;

-          verhogen van aantal bezoekers uit buitenland door promotieacties;

-          ontwikkelen en uitvoeren van een marketingstrategie;

-          ontwikkelen en uitvoeren van een promotiestrategie;

-          label management: ontwerp en beheer centraal en dominant toeristisch label Delft,

-          productontwikkeling en samenstelling van producten en arrangementen met ondernemers;

-          beleidsadvisering aan gemeente Delft over versterking product Delft en verbetering toeristische infrastructuur;

-          stimulering en facilitering evenementen als onderdeel van productontwikkeling;

-          zitting nemen in evenementencommissie

-          bundelen versplinterde samenwerkingsverbanden (als st. Hartje Delft, etc.);

-          het gastheerschap voor toeristen;

-          ontwikkelen van informatievoorziening en dienstverlening voor toeristen en potentiële toeristen waarbij de mogelijkheden van nieuwe media, zoals internet, benut worden.

 

Delft Marketing moet per 1 januari 2004 opgericht zijn. In de periode tot 2004 zal een kwartiermaker in dienst van de gemeente het businessplan verder uitwerken. Tot 1 juni 2003 zal een medewerker van het vakteam CKE de rol van kwartiermaker vervullen. Vanaf 1 juni 2003 tot 1 januari 2004 zal de toekomstige directeur van Delft Marketing de functie van de kwartiermaker overnemen.

 

Met de Zomernota 2004 wordt het businessplan Delft Marketing aangeboden. In het businessplan zal een begroting met dekkingsvoorstel opgenomen worden. De indicatieve begroting heeft nu nog een dekkingsgat van bijna € 299.000. Dit gat zal vooral vanuit 3e geldstromen ingevuld moeten worden.

 

In 2003 mag de toeristische promotie niet stilvallen. Daarom wordt, ondanks de uitkomsten van de evaluatie, een gedeelte van de oude constructie nog een jaar gehandhaafd. Contractuele verplichtingen spelen hierin een belangrijke rol. Het vakteam CKE zal in 2003 wel de regie naar zich toetrekken. In de oude constructie lag deze rol bij het Zuid Hollands Bureau voor Toerisme (ZHBT). Dit heeft geen financiële consequenties. Door het nakende faillissement/liquidatie van de VVV zal het vakteam CKE op korte termijn een oplossing moeten vinden voor het wegvallen van de MMT functie Informatie & Gastheerschap die door de VVV werd ingevuld.

 

In bijgaand raadsvoorstel worden daar voorstellen voor gedaan.

 

Voorgesteld wordt om in te stemmen met bijgaand raadsvoorstel en deze, na advisering door de Commissie CKE van 9 januari 2003, ter besluitvoriming voor te leggen aan de gemeenteraad van 30 januari 2003.

 

Vooruitlopend op de besluitvorming in de gemeenteraad het volgende.

 

Uit diverse recente gesprekken met de Raad van Toezicht van de VVV Delft is gebleken dat zij de begroting van de VVV voor het jaar 2003 niet hebben goedgekeurd. De Raad van Toezicht heeft aangegeven dat zij in de eerste week van december 2002 deze situatie schriftelijk zullen meedelen aan de gemeente Delft (op het moment van schrijven van deze notitie was de brief nog niet voorhanden). In die brief zal de Raad van Toezicht vragen om een subsidieverhoging van de gemeente Delft aan de VVV Delft.

 

Gezien de uitkomsten van de recent gehouden evaluatie (bijlage bij raadsvoorstel) enerzijds waarin de rol van de VVV als problematisch naar voren is gekomen en de situatie dat de VVV Delft in vergelijking met andere VVV’s in Nederland een gelijke subsidiebijdrage ontvangt anderzijds, wordt voorgesteld om het verzoek om subsidieverhoging af te wijzen.

 

In 2000 is in opdracht van de Algemene vereniging van Nederlandse VVV’s (ANVV), een onderzoek uitgevoerd door het NRIT naar “De bedrijfseconomische posities van VVV’s in Nederland anno 2000”. Uit dat onderzoek blijkt dat de subsidie aan de VVV Delft ongeveer op gelijk niveau is van die van andere VVV’s in Nederland.

 

Overigens speelt er naast bovenstaande situatie nog een andere. De ANVV is al 3 jaar bezig om te komen tot regionalisering van de bestaande lokale VVV’s. Het streven om te komen tot meer effectiviteit en efficiency ligt hieraan ten grondslag. De VVV Delft heeft, samen met nog 1 andere VVV in Nederland, tot op heden nog niet voldaan aan die regionaliseringstaakstelling. Enkele pogingen om samen te gaan met VVV Den Haag en Zoetermeer zijn mislukt. Telefonisch heeft de directeur van de ANVV meegedeeld dat de VVV Delft uiterlijk tot 31 december a.s. de gelegenheid heeft om te voldoen aan de taakstelling. Als dat per die datum niet is gelukt, zal de VVV ontheven worden van de zgn. ‘VVV-status’. Overigens zal die ontheffing enkele maanden in beslag nemen. De ontheffing heeft tot gevolg dat er geen gebruik gemaakt meer kan worden van de naam, de software voor boekingen, de afgifte van cadeaubonnen, de landelijke publiciteit enz. Er is momenteel geen aanwijzing dat de VVV voor 31 december aan de regionaliseringstaakstelling zal voldoen.

 

In verband met het feit dat de functie die de VVV vervult niet mag stilvallen vanaf 2003, dient er zo snel mogelijk naar een oplossing te worden gezocht (zie ook bijgaand raadsvoorstel). Daarvoor is het noodzakelijk dat de situatie van de VVV Delft zo snel mogelijk duidelijk is. Daarom wordt voorgesteld om nu al in te stemmen met de als bijlage bijgevoegde concept-antwoordbrief aan de Raad van Toezicht van de VVV Delft en deze te versturen na ontvangst van hun aangekondigde schriftelijke verzoek om subsidieverhoging.

 

 

 

 

De uitvoeringscontracten met de huidige MMT-partners lopen van 1 januari 2001 t/m 31 december 2004. In de contracten is voorzien in een opzegtermijn van 6 maanden. Gezien het voorstel om per 1 januari 2004 Delft Marketing op te richten (zie bijgaand raadsvoorstel), dienen de contracten met de huidige partners per die datum vervallen te zijn. Op advies van vakteam Juridische Zaken wordt echter voorgesteld om de contracten al voor 31 december a.s. (dus 12 maanden tevoren) op te zeggen per 31 december 2003, zodat de partners ruimschoots in de gelegenheid zijn om de situatie in hun toekomstplannen te verwerken. Voorgesteld wordt om accoord te gaan met bijgevoegde concept-brief over de opzegging van de contracten per 31 december 2003 en deze voor 31 december a.s. te versturen aan de huidige MMT-partners.

 

____________________________________________________________

 

In verband met het feit dat de in deze notitie beschreven situatie met betrekking tot de VVV Delft pas openbaar gemaakt kan worden, nadat de Raad van Toezicht van de VVV Delft het faillissement of liquidatie definitief heeft uitgesproken, dient deze notitie voor wat betreft de situatie met betrekking tot de VVV Delft vertrouwelijk te worden behandeld.

 

 

 

 

Voorstel:

 

Voorgesteld wordt:

 

-                      in te stemmen met bijgaand raadsvoorstel en deze, na advisering door de Commissie CKE van 9 januari 2003, ter besluitvoriming voor te leggen aan de gemeenteraad van 30 januari 2003;

-                      het raadsvoorstel met bijlagen vertrouwelijk te laten behandelen door de Commissie CKE en de gemeenteraad, indien het faillissement/de liquidatie van de VVV Delft op dat moment nog niet definitief is uitgesproken door de Raad van Toezicht van de VVV;

-                      accoord te gaan met bijgaande concept-antwoordbrief aan de Raad van Toezicht van de VVV Delft en deze te verzenden na ontvangst van het verzoek om subsidieverhoging;

-                      accoord te gaan met bijgevoegde concept-brief over de opzegging van de contracten per 31 december 2003 en deze voor 31 december a.s. te versturen aan de Stichting Promotie Den Haag en het Zuid Hollands Bureau voor Toerisme.

 

 

 

 

Bianca Engelberts,

hoofd Vakteam CKE