Geacht
college,
In de afgelopen maanden is het Meerjaren Marketingplan
Toerisme Delft 2000 t/m 2003 (MMT) geëvalueerd door een extern
onderzoeksbureau. Uit deze evaluatie is gebleken dat, ondanks de in 1999
gemaakte voor de hand liggende keuze door de gemeenteraad, het MMT inefficiënt,
ineffectief en ondoorzichtig functioneert en dat de belanghebbenden ontevreden
zijn. Er is onvoldoende zicht op de resultaten van het MMT en er is nog steeds
sprake van versnippering van initiatieven in toeristische promotie. Met name de
VVV Delft wordt door betrokkenen als een probleem gezien. Uit de evaluatie
blijkt dat de gemeente de toeristische promotie en het gastheerschap het meest
efficiënt en effectief centraal vanuit een nieuwe professionele organisatie kan
laten uitvoeren. Bij voorkeur staat deze organisatie los van, maar wel
dichtbij, de gemeentelijke organisatie.
De doelstelling van de nieuwe organisatie
(werktitel: Delft Marketing) is het verhogen van de toeristische bestedingen in
Delft. In onze voorlopige opzet krijgt Delft Marketing de volgende
(sub)doelstellingen:
-
verhogen aantal toeristische bezoeken;
-
verbeteren toeristisch product;
-
verhogen uitgaven toeristen;
-
verlengen verblijfsduur toeristen;
-
verbeteren service aan toeristen (verhogen gastvrijheid);
-
verbeteren samenwerking tussen toeristische ondernemers (en overheid);
-
verbeteren communicatie tussen ‘toeristische ondernemers’ en overheid;
-
verhogen draagvlak voor toeristisch beleid onder belanghebbenden.
Bij deze (sub)doelstellingen hoort het
volgende takenpakket:
-
intermediair en regie in toeristische promotie. Aanspreekpunt voor
ondernemers en andere partijen met ideeën en plannen;
-
verhogen van aantal bezoekers uit Nederland door promotieacties;
-
verhogen van aantal bezoekers uit buitenland door promotieacties;
-
ontwikkelen en uitvoeren van een marketingstrategie;
-
ontwikkelen en uitvoeren van een promotiestrategie;
-
label management: ontwerp en beheer centraal en dominant toeristisch
label Delft,
-
productontwikkeling en samenstelling van producten en arrangementen met
ondernemers;
-
beleidsadvisering aan gemeente Delft over versterking product Delft en
verbetering toeristische infrastructuur;
-
stimulering en facilitering evenementen als onderdeel van
productontwikkeling;
-
zitting nemen in evenementencommissie
-
bundelen versplinterde samenwerkingsverbanden (als st. Hartje Delft,
etc.);
-
het gastheerschap voor toeristen;
-
ontwikkelen van informatievoorziening en dienstverlening voor toeristen
en potentiële toeristen waarbij de mogelijkheden van nieuwe media, zoals
internet, benut worden.
Delft Marketing moet per 1 januari 2004
opgericht zijn. In de periode tot 2004 zal een kwartiermaker in dienst van de
gemeente het businessplan verder uitwerken. Tot 1 juni 2003 zal een medewerker
van het vakteam CKE de rol van kwartiermaker vervullen. Vanaf 1 juni 2003 tot 1
januari 2004 zal de toekomstige directeur van Delft Marketing de functie van de
kwartiermaker overnemen.
Met de Zomernota 2004 wordt het businessplan
Delft Marketing aangeboden. In het businessplan zal een begroting met
dekkingsvoorstel opgenomen worden. De indicatieve begroting heeft nu nog een
dekkingsgat van bijna € 299.000. Dit gat zal vooral vanuit 3e
geldstromen ingevuld moeten worden.
In 2003 mag de toeristische promotie niet
stilvallen. Daarom wordt, ondanks de uitkomsten van de evaluatie, een gedeelte
van de oude constructie nog een jaar gehandhaafd. Contractuele verplichtingen
spelen hierin een belangrijke rol. Het vakteam CKE zal in 2003 wel de regie
naar zich toetrekken. In de oude constructie lag deze rol bij het Zuid Hollands
Bureau voor Toerisme (ZHBT). Dit heeft geen financiële consequenties. Door het
nakende faillissement/liquidatie van de VVV zal het vakteam CKE op korte
termijn een oplossing moeten vinden voor het wegvallen van de MMT functie
Informatie & Gastheerschap die door de VVV werd ingevuld.
In bijgaand raadsvoorstel worden daar
voorstellen voor gedaan.
Voorgesteld wordt om in te stemmen met
bijgaand raadsvoorstel en deze, na advisering door de Commissie CKE van 9
januari 2003, ter besluitvoriming voor te leggen aan de gemeenteraad van 30
januari 2003.
Vooruitlopend op de besluitvorming in de
gemeenteraad het volgende.
Uit diverse recente
gesprekken met de Raad van Toezicht van de VVV Delft is gebleken dat zij de
begroting van de VVV voor het jaar 2003 niet hebben goedgekeurd. De Raad van
Toezicht heeft aangegeven dat zij in de eerste week van december 2002 deze
situatie schriftelijk zullen meedelen aan de gemeente Delft (op het moment van
schrijven van deze notitie was de brief nog niet voorhanden). In die brief zal
de Raad van Toezicht vragen om een subsidieverhoging van de gemeente Delft aan
de VVV Delft.
Gezien de uitkomsten van de
recent gehouden evaluatie (bijlage bij raadsvoorstel) enerzijds waarin de rol
van de VVV als problematisch naar voren is gekomen en de situatie dat de VVV
Delft in vergelijking met andere VVV’s in Nederland een gelijke
subsidiebijdrage ontvangt anderzijds, wordt voorgesteld om het verzoek om
subsidieverhoging af te wijzen.
In 2000 is in opdracht van
de Algemene vereniging van Nederlandse VVV’s (ANVV), een onderzoek uitgevoerd
door het NRIT naar “De bedrijfseconomische posities van VVV’s in Nederland anno
2000”. Uit dat onderzoek blijkt dat de subsidie aan de VVV Delft ongeveer op
gelijk niveau is van die van andere VVV’s in Nederland.
Overigens speelt er naast
bovenstaande situatie nog een andere. De ANVV is al 3 jaar bezig om te komen
tot regionalisering van de bestaande lokale VVV’s. Het streven om te komen tot
meer effectiviteit en efficiency ligt hieraan ten grondslag. De VVV Delft
heeft, samen met nog 1 andere VVV in Nederland, tot op heden nog niet voldaan
aan die regionaliseringstaakstelling. Enkele pogingen om samen te gaan met VVV
Den Haag en Zoetermeer zijn mislukt. Telefonisch heeft de directeur van de ANVV
meegedeeld dat de VVV Delft uiterlijk tot 31 december a.s. de gelegenheid heeft
om te voldoen aan de taakstelling. Als dat per die datum niet is gelukt, zal de
VVV ontheven worden van de zgn. ‘VVV-status’. Overigens zal die ontheffing
enkele maanden in beslag nemen. De ontheffing heeft tot gevolg dat er geen gebruik
gemaakt meer kan worden van de naam, de software voor boekingen, de afgifte van
cadeaubonnen, de landelijke publiciteit enz. Er is momenteel geen aanwijzing
dat de VVV voor 31 december aan de regionaliseringstaakstelling zal voldoen.
In verband met het feit dat
de functie die de VVV vervult niet mag stilvallen vanaf 2003, dient er zo snel
mogelijk naar een oplossing te worden gezocht (zie ook bijgaand raadsvoorstel).
Daarvoor is het noodzakelijk dat de situatie van de VVV Delft zo snel mogelijk
duidelijk is. Daarom wordt voorgesteld om nu al in te stemmen met de als
bijlage bijgevoegde concept-antwoordbrief aan de Raad van Toezicht van de VVV
Delft en deze te versturen na ontvangst van hun aangekondigde schriftelijke
verzoek om subsidieverhoging.
De uitvoeringscontracten met de huidige
MMT-partners lopen van 1 januari 2001 t/m 31 december 2004. In de contracten is
voorzien in een opzegtermijn van 6 maanden. Gezien het voorstel om per 1
januari 2004 Delft Marketing op te richten (zie bijgaand raadsvoorstel), dienen
de contracten met de huidige partners per die datum vervallen te zijn. Op
advies van vakteam Juridische Zaken wordt echter voorgesteld om de contracten
al voor 31 december a.s. (dus 12 maanden tevoren) op te zeggen per 31 december
2003, zodat de partners ruimschoots in de gelegenheid zijn om de situatie in
hun toekomstplannen te verwerken. Voorgesteld wordt om accoord te gaan met
bijgevoegde concept-brief over de opzegging van de contracten per 31 december 2003 en deze voor 31 december a.s. te
versturen aan de huidige MMT-partners.
____________________________________________________________
In verband met het
feit dat de in deze notitie beschreven situatie met betrekking tot de VVV Delft
pas openbaar gemaakt kan worden, nadat de Raad van Toezicht van de VVV Delft
het faillissement of liquidatie definitief heeft uitgesproken, dient deze
notitie voor wat betreft de situatie met betrekking tot de VVV Delft
vertrouwelijk te worden behandeld.
Voorstel:
Voorgesteld wordt:
-
in te stemmen met bijgaand raadsvoorstel en deze, na advisering door de
Commissie CKE van 9 januari 2003, ter besluitvoriming voor te leggen aan de
gemeenteraad van 30 januari 2003;
-
het raadsvoorstel met bijlagen vertrouwelijk te laten behandelen door de
Commissie CKE en de gemeenteraad, indien het faillissement/de liquidatie van de
VVV Delft op dat moment nog niet definitief is uitgesproken door de Raad van
Toezicht van de VVV;
-
accoord te gaan met bijgaande concept-antwoordbrief aan de Raad van
Toezicht van de VVV Delft en deze te verzenden na ontvangst van het verzoek om
subsidieverhoging;
-
accoord te gaan met bijgevoegde concept-brief over de opzegging van de
contracten per 31 december 2003 en deze voor 31 december a.s. te versturen aan
de Stichting Promotie Den Haag en het Zuid Hollands Bureau voor Toerisme.
Bianca Engelberts,
hoofd Vakteam CKE