Stuk 6
I Delft,
15 januari 2001.
01/032133
Onderwerp: Beschikbaarstelling
van een krediet ad € 45.378,- (ƒ 100.000,-)
en
een structurele ophoging van het onderhouds/beheerbudget Ondersteuningskosten
haven ten bedrage van € 4.538,- (ƒ. 10.000,-)
voor
water- en elektriciteitspunten ten behoeve van de recreatietoervaart
Aan de
gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
Dit
voorstel behelst de verbetering van de voorzieningen voor passanten,
recreatietoervaart in de Kolk (langs Hooikade t/o voormalige DMZ) en een
toelichting op het voornemen passantenplaatsen en een tweede exploitatiepunt
voor een rondvaartboot op termijn in de ligplaatsenkaart op te nemen. Om voor
subsidie in aanmerking te komen moet nog dit jaar het besluit tot aanleg
genomen worden en moeten de voorzieningen voor 1 april 2002 zijn gerealiseerd.
Aangezien de subsidieregeling inmiddels is vervallen, kan niet opnieuw subsidie
worden aangevraagd voor realisatie op een later tijdstip.
De
keus is dus òf nu verbetering met subsidie, of pas over vele jaren zonder
subsidie. In deze nota wordt gekozen voor het eerste. Naast eenmalige
financiering uit verschillende budgetten, is hiervoor een krediet nodig en een
structurele ophoging van het onderhoudsbudget te financieren uit de algemene
middelen.
De
huidige situatie van de locaties Watertorengracht, Westsingelgracht en De Kolk
worden vermeld in paragraaf II. De mogelijke voorzieningen worden met een
kostenplaatje vermeld in paragraaf III. De voordelen worden aangegeven in paragraaf
IV. De nadelen en de keuze worden toegelicht in paragraaf V. De kosten en het
tijdpad vindt u in paragraaf VI. In paragraaf VII vindt u het geheel als
voorstel terug.
Recreatietoervaart
Momenteel
wordt in De Kolk, en ook langs het verdere Rijn-Schiekanaal en de Delftse
Schie, vrijelijk door de recreatietoervaart aangemeerd. De Provincie heft hier
geen liggelden en houdt ook geen toezicht. In de zomermaanden bezoeken, volgens
een ruwe schatting circa 15.000 toeristen via deze waterweg de historische
Binnenstad. Ook verschillende charterbedrijven, sommige met historische
schepen, hebben Delft in hun vaarroute opgenomen. Zij regelen soms onderling de
dagen en nachten waarop men in Delft aanlegt: de ruimte is immers beperkt. Een
Deens toervaartbedrijf bijvoorbeeld heeft Delft voor het jaar 2002 als opstapplaats
uitgekozen om zijn klanten via het water kennis te laten maken met de Hollandse
steden.
Er
kleven twee nadelen aan deze situatie. Ten eerste is de ontvangst vanaf het
water in Delft niet erg gastvrij: informatie ontbreekt en de
afmeervoorzieningen zijn nihil. Ten tweede levert dit bezoek overlast op. Deze
overlast bestaat uit het gebruik van aggregaten voor de stroomvoorziening aan
boord, het gebruik van voor bewoners bestemde vuilcontainers en het gebruik van
afmeerkabels. Deze laatste worden over het voetpad langs het water (Hooikade)
aan de “reling” vastgemaakt. Vooral ’s zomers is dit zeer hinderlijk voor
voetgangers. Het aanbrengen van adequate afmeervoorzieningen en het plaatsen
van twee elektriciteits- en watertappunten en het verzorgen van adequate
informatie kan deze problemen oplossen.
Dekschuiten
Sinds de Provincie geen liggelden
meer heft, meert een Delftse dekschuitenverhuurder de laatste jaren steeds meer
dekschuiten af in de Kolk (voor verhuur als terras- of onderhoudsboot door heel
Zuid-Holland). Lagen er tien jaar gelden nog circa tien stuks, de afgelopen
jaren is dit opgelopen - in piekmaanden – tot dertig stuks. Hier valt juridisch
door de gemeente niet tegen op te treden, en de Provincie laat het na. Op den
duur zou gevaar voor vrije doorvaart kunnen ontstaan (wat overigens de
verantwoordelijkheid van de dekschuitenverhuurder en de provincie is). Ook de
dekschuiten bevorderen niet de toeristische uitstraling van het “Zicht op
Delft” (zie de voor u ter inzage gelegde foto als bijlage 1). Wanneer dat deel
gemeentewater zou zijn, kunnen regels gesteld worden om het aantal te beperken
en/of seizoensafhankelijk te maken. In ieder geval zou door de heffing van
liggelden het aantal afgemeerde dekschuiten “vanzelf” al afnemen. Dit vergt
echter nog een vermoedelijk lang onderhandelingsproces met de Provincie.
II.2
Watertorengracht
Aanwijzen
passantenplaatsen op de nieuwe ligplaatsenkaart
Momenteel
kunnen passerende jachten maximaal drie etmalen zonder ontheffing afmeren op de
Buitenwatersloot. Omdat deze drie plaatsen moeilijk bereikbaar zijn, worden ze
niet gebruikt door passanten. Delft heeft daardoor geen bruikbare legale
aanlegplaats voor passerende recreatieve schepen. De recreatieve schepen die
vooral in de zomer langs Oostsingel/Oostplantsoen/Kanaalweg aanmeren bevinden
zich in provinciaal water. Uit watertoeristisch oogpunt kan Delft wat dat
betreft wel een imagoverbetering gebruiken.
Bij
de eerstvolgende herziening van de ligplaatsenkaart kunnen aan de
Watertorengracht zes plaatsen voor passanten gecreëerd worden (nabij
hoofdingang Calvé). Zie de voor u ter inzage gelegde foto’s bijlage 2.
II.3
Westsingelgracht
Opstapplaats
regionale rondvaartboot op de nieuwe ligplaatsenkaart
Al
enkele jaren meldt een Delftse ondernemer zich regelmatig bij de gemeente met
het voorstel om rondvaarten te organiseren vanuit Delft naar Delfshaven en Den
Haag. Een goede afmeer- en opstaplocatie hiervoor is de Westsingelgracht
tegenover het station (zie de voor u ter inzage gelegde foto bijlage 3).
Hiervandaan kan via De Kolk (bij de Zuidwal) richting Delfshaven en Den Haag
gevaren worden. Dit exploitatiepunt kan bij de eerstvolgende wijziging van de
ligplaatsenkaart meegenomen worden. De potentiële exploitant moet op grond van
de Verordening Openbaar Gemeentewater Delft zelf de kosten van een kassahuisje
en aanlegvoorzieningen betalen. Het kassahuisje kan, en moet, zoals
bijvoorbeeld aan de Nieuwe Beestenmarkt in Leiden drijvend worden.
Bij
De Kolk zijn de volgende voorzieningen mogelijk:
Een
drinkwatertapautomaat en een elektriciteitskast, waar passanten tegen betaling
(evt. door middel van een chipknip) water of elektriciteit kunnen tappen,
aanlegvoorzieningen in de vorm van bolders en gording en informatieborden
inzake afval en looproutes.
De
kosten hiervan bedragen (zie ook de voor u ter inzage gelegde bijlage 4,
berekening gebaseerd op twee locaties):
Leverantie
elektrische installatie (tweemaal) €
40.386,44 (ƒ 89.000,--)
Leverantie
drinkwaterinstallatie (tweemaal) €
17.243,60 (ƒ 38.000,--)
Aansluitingen
elektriciteit/water € 6.806,70 (ƒ 15.000,--)
Plaatsen
aanlegconstructie € 6.806,70 (ƒ 15.000,--)
Plaatsen
installatie € 6.806,70 (ƒ 15.000,--)
Voorbereiding/uitvoering € 3.630,24 (ƒ
8.000,--)
Totaal €
81.680,44 (ƒ 180.000,--)
Voor
de totale kosten is een subsidie beschikbaar van € 24.957,90 (ƒ 55.000,--) van
de Stichting Recreatie toervaart Nederland, mits het project vòòr 1 april 2002
wordt uitgevoerd. Maximaal 35% wordt gesubsidieerd. Wanneer de Kolk
gemeentelijk water zou zijn zou dit liggelden kunnen genereren van circa €
4.538,-- (ƒ 10.000,--) per jaar. Nader onderzoek en besluitvorming, en mogelijk
onderhandelingen met de Provincie, naar de mogelijkheden om inkomsten te genereren
is echter nog nodig. Aangezien de uitkomst hiervan nog onzeker is wordt met
mogelijke inkomsten in het financiële plaatje geen rekening gehouden.
De
algemene communicatie en informatieborden kunnen gefinancierd worden uit het
reguliere toeristische respectievelijk havenbudget (maximaal € 2.268,90 (ƒ
5.000,--)). Voor de reguliere afschrijving, het beheer en het onderhoud van de
elektriciteits- en watertappunten is op jaarbasis € 4.538,-- (ƒ 10.000,--)
nodig (circa 8% van de investering).
Stimulering
toeristisch beleid
Sedert
enige jaren wordt door Rijk en Provincie (mede via de Stichting
Recreatietoervaart Nederland) het toerisme en de watersport in de Hollandse
(haven)steden (financieel) gestimuleerd. Het kwalitatief en makkelijk bruikbaar
net van vaarwegen, van Dordrecht tot Leiden, betreft in Delft de Delftse Schie
en het Rijn-Schiekanaal. Van de Stichting Recreatietoervaart Nederland heeft
Delft een subsidietoezegging om havenvoorzieningen te treffen, mits deze voor 1
april 2002 gerealiseerd worden.
Een
extra, eventueel regionale, rondvaartboot die vertrekt voor het NS Station zou
verder een welkome concurrerende aanvulling zijn op het huidige aanbod in de
Binnenstad.
“Museumhaven”
Delft
heeft, met zijn VOC verleden en als stichter van “Delfshaven” helaas geen enkel
legaal plekje om oude, goed onderhouden schepen af te meren. De grachten en
overig gemeentewater zijn hiervoor te smal en de Delftse Schie/het
Rijn-Schiekanaal is in beheer en onderhoud bij de Provincie. Wanneer De Kolk
een watertoeristische verbetering krijgt, wordt dit oude vertrekpunt van de VOC
een betere ontvangst voor bezoekers. Vermeer schilderde vanaf dit punt zijn
gezicht op Delft. Delft kan dan in het VOC jaar 2002 kwalitatief beter meeliften
in “Het geheim van Holland Toervaartroute”.
NOS
boot ten behoeve van de media
Kwalitatief
voldoende havenvoorzieningen kunnen ook gebruikt worden door de met straalzenders
e.d. uitgeruste NOS boot. De NOS heeft al aangegeven deze boot te willen gebruiken
om gebeurtenissen met (inter-)nationale nieuwswaarde te kunnen verslaan.
V.1
De Kolk
De
Kolk is provinciaal water. Voor de realisatie van sommige voorzieningen dient
ontheffing te worden aangevraagd bij de Provincie, die blijkens ambtelijk
overleg waarschijnlijk niet onthouden wordt. Naast de subsidie moet er dekking
komen uit de algemene middelen.Om ook liggelden te kunnen innen van de
chartervaart en de dekschuiten zou dat gedeelte van het water weer in
gemeentelijk eigendom en beheer moeten komen. Dit vergt een lang voorbereidingstraject
met de Provincie. Uit ambtelijke contacten tot nu toe kan niet met zekerheid
gesteld worden dat de Provincie hiertoe bereid is.
Voorgesteld
wordt thans, indien nodig op basis van een ontheffing van de Provincie de voorzieningen
te realiseren (Ingenieursbureau) en per zo spoedig mogelijk nader onderzoek te
doen, nadere besluiten te nemen, en zo nodig op hoog niveau onderhandelingen
met de Provincie te starten, teneinde inkomsten te genereren om de investering
rendabel te maken.
V.2
Watertorengracht
In
2002 wordt de Kolenhavenbrug vervangen en wordt de Wateringseweg geschikt
gemaakt voor busverkeer. Afgezien van enkele kleine maatregelen om het parkeren
te faciliteren wordt de kade ongemoeid gelaten. Daarnaast wordt in het kader
van het Spoortunnelproject een haalbaarheidsonderzoek gestart of de kade door
DSM/Gist weer als overslaglocatie kan worden gebruikt als alternatief voor het
verdwijnen van het goederenspoor bij DSM/Gist. Het is op dit moment nog niet
duidelijk of de realisatie van een watertap- en elektriciteitspunt gecombineerd
kan worden met eventuele overslag door DSM/Gist. Ook de inrichting is momenteel
zodanig dat het niet verstandig is deze voorziening nu te realiseren (zie de
voor u ter inzage gelegde foto’s van bijlage 2).
Voorgesteld
wordt bij de eerstvolgende herziening van de ligplaatsenkaart deze aan te vullen
met passantenplaatsen in de Watertorengracht en de realisatie van voorzieningen
voorlopig achterwege te laten.
V.3
Westsingelgracht
De
aanwijzing van een tweede exploitatiepunt voor rondvaartboten betekent dat de
huidige exploitant Brands in de Binnenstad sinds jaren een concurrent tegemoet
kan zien. Het is echter nog niet zeker of er een exploitant gevonden kan worden
(de huidige aanbieder vindt de te verwachten precariobelasting van mogelijk €
3.630,24 (ƒ 8.000,--) jaarlijks en de kosten van aanlegvoorzieningen te veel).
Voorgesteld wordt bij de eerstkomende herziening van de ligplaatsenkaart een
extra exploitatiepunt Rondvaartboot op te nemen.
Aanleg
voorzieningen De Kolk (eenmalig) €
81.680,44 (ƒ 180.000,--)
Beheer
en onderhoud watertap- en elektriciteitspunten €
4.538,-- (ƒ 10.000,--)
Dekking
Subsidie
Stichting recreatietoevaart €
24.957,90 (ƒ 55.000,--)
Flexibel
wijkbudget €
11.344,50 (ƒ 25.000,--)
Krediet
ten laste van algemene middelen €
45.378,-- (ƒ 100.000,--)
Verhoging
havenbudget ten behoeve van beheer
en
onderhoud € 4.538,-- (ƒ 10.000,--)
De kapitaallasten van het krediet bedragen in
het eerste jaar € 7.487,37 (ƒ 16.500,--) aflopend tot € 4.832,76
(ƒ 10.650,--) in het tiende jaar. Omdat er nog onzekerheid is over de
mogelijkheid inkomsten te genereren worden deze niet begroot.
Tijdpad
december: besluitvorming in B&W (TOR/CKE/Wijkzaken/IB)
start communicatie met
de buurt (Wijkzaken)
opdracht naar
Ingenieursbureau (TOR)
start aanleg
voorzieningen (incl. overleg en vergunningen) (IB)
subsidie(voorschot)
betaling aanvragen (TOR)
januari besluitvorming in Duurzaamheid/CKE
en Raad
maart uitvoering gereed (IB)
opname in
communicatiemiddelen toeristisch beleid seizoen 2002 (CKE)
definitieve
subsidieafrekening (TOR)
VII
Voorstel
Onder
voorbehoud van gunstig advies van de commissie Cultuur, kennis en economie en
de commissie Duurzaamheid stellen wij u voor een krediet ad € 45.378,-- (ƒ 100.000,--) en een structurele ophoging van het
onderhouds- en beheerbudget Ondersteuningskosten haven ten bedrage van €
4.538,-- (ƒ 10.000,--) beschikbaar te stellen voor de realisatie van
water- en elektriciteitspunten ten behoeve van de recreatietoervaart in
de Kolk (langs Hooikade) en daartoe de 9e wijziging van de
gemeentebegroting voor het dienstjaar 2002 vast te stellen.
Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van
Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.