Stuk 26 I
02/000554 Delft,
5 februari 2002.
Onderwerp: wijziging Reclameverordening voor Delft
2000/
wijziging Algemene Plaatselijke Verordening
voor Delft 2000.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
In vervolg op de reclamenota 2000
is onderzocht in hoeverre één reclamebedrijf de plaatsing van vaste
driehoeksborden in de gehele gemeente voor zijn rekening kan nemen. Tevens is
hierbij onderzocht in hoeverre de realisatie en het onderhoud van aanplakborden
(vrije plakplaatsen) tegelijkertijd kan worden gerealiseerd.
In dit voorstel vindt u de
voorwaarden waaronder de plaatsing van vaste driehoeksborden aan gemeentelijke
lichtmasten aan één reclamebedrijf gegund zal worden (voor een beschrijving van
de vaste constructies zie par. II.1). Momenteel wordt onder deze voorwaarden
een onderhandse aanbesteding georganiseerd waarop reclamebedrijven kunnen
inschrijven. Met het bedrijf dat de beste prijs/kwaliteitsverhouding kan
leveren zal volgens de huidige planning de gemeente in maart een contract
kunnen sluiten. Hiervoor dient de Reclameverordening te worden gewijzigd. De
beoogde ingangsdatum van het driehoeksbordencontract en daarmee samenhangende
verordeningswijzigingen is 1 juli 2002.
Huidige situatie
In de huidige situatie leidt het
wildplakken tot een verloederd stadsaanzicht en zijn er te weinig aanplakborden
die als vrije plakplaats kunnen fungeren. Ook de verschillende soorten
driehoeksborden en de sandwichborden ontsieren het straatbeeld. Verder is de
uitgifte en handhaving van vergunningen/meldingen voor het plaatsen van
driehoeks- en sandwichborden zeer arbeidsintensief. Tot slot ontbreekt de
financiële dekking voor aanschaf, beheer en onderhoud van aanplakborden. Met de
voorstellen in deze nota kunnen deze problemen tegelijkertijd aangepakt worden.
II.1 Algemeen
Met verschillende reclamebedrijven zijn verkennende
gesprekken gevoerd om vaste
driehoeksbordenconstructies te plaatsen. Met de plaatsing van vaste
driehoeksborden komt een eind aan onveilige verkeerssituaties en de warboel aan
losse driehoeksbordenconstructies en aan de sandwichborden die thans het
straatbeeld ontsieren. De vaste driehoeksbordenconstructies zijn al enkele
jaren op de markt. Onder meer in de Binnenstad van Amsterdam en in Breda zijn
er goede ervaringen mee opgedaan. De vaste driehoeksbordenconstructie bestaat
uit een ijzeren frame dat “zwevend” aan de lichtmast wordt vastgemaakt door
middel van ijzeren ringen, met een beschermrubber tegen beschadiging van de lichtmast.
Op deze vaste constructie kan een ieder drie A-0 formaat posters laten plaatsen
door het reclamebedrijf.
Deze exploitant draagt een vast bedrag per jaar af aan de
gemeente. De vergoeding die de adverteerder aan de exploitant betaalt wordt in
het contract met de gemeente overeengekomen. Aangezien deze vaste constructies
een grotere investering vergen dan de traditionele driehoeksborden, is het
redelijk de exploitant een mogelijkheid te geven de investering terug te kunnen
verdienen. Momenteel wordt een onderhandse aanbesteding georganiseerd onder de
voorwaarden die in de volgende subparagrafen worden toegelicht.
In bijlage 1 vindt u een aantal foto’s van de huidige
“losse” driehoeksborden en sandwichborden en van de vaste driehoeksborden,
zowel met drie als met twee affichevlakken.
II.2
Eisen ten aanzien van de vaste constructie driehoeksborden
In de aanbestedingsronde wordt van tenminste dezelfde
eisen uitgegaan zoals die thans in de Reclameverordening aan driehoeksborden ook
worden gesteld. Dit betekent bijvoorbeeld dat de onderborden waarop de affiches
worden geplakt van solide en slagvast materiaal dienen te zijn. Er mogen op de
affiches nooit pijlen of richtingaanduidingen getoond worden
(verkeersveiligheid). Eén vlak van het driehoeksbord moet eenvoudig weggedraaid
kunnen worden teneinde werkzaamheden aan de lichtmast gemakkelijk mogelijk te
maken. De driehoeksborden mogen alleen op de vastgestelde locaties geplaatst
worden. (zie bijlage 2)
Let op: met driehoeksborden worden ook tweezijdige
driehoeksborden bedoeld. Een “driehoeks”bord met twee affichevlakken heeft
namelijk evenveel attentiewaarde, maar kost minder posters (lagere kosten voor
adverteerder).
II.3.1
Indeling categorieën adverteerders
Om aan de belangen van de verschillende Delftse culturele
adverteerders tegemoet te komen, is de driedeling in het huidige reclamebeleid
gehandhaafd, en waar nodig is het onderscheid duidelijker gemaakt. Naast deze
categorie-indeling wordt het voor de gemeente mogelijk om in het kader van
“Promoting Delft” te adverteren. De voorstellen van de aanbieders hieromtrent
worden bij de beoordeling van de offertes betrokken.
Er zijn drie categorieën (zie bijlage 3 voor
voorbeelden):
a.
ideële publieksevenementen c.q. publieksactiviteiten van tijdelijke
aard, welke plaatsvinden binnen Delft (tarief € 0,75 per dag per bord)
b.
niet commerciële, culturele publieksevenementen c.q.
publieksactiviteiten van tijdelijke aard, welke plaatsvinden binnen Delft
(tarief € 1,15 per dag per bord)
c.
overige publieksevenementen c.q. publieksactiviteiten van tijdelijke
aard, binnen of buiten Delft (tarief € 2,75 per dag per bord)
II.3.2
Vergelijking met huidige categorie-indeling
Commerciële adverteerders betalen in de huidige
situatie, zonder kortingsafspraken met de leverancier, voor het plaatsen van 1
driehoeksbord gedurende 10 dagen circa € 27,= (excl. BTW). Dit is
opgebouwd uit leges (circa € 5,=), reclamebelasting (€ 0,72 per dag
per bord) en de kosten van de driehoeksbordenleverancier. In de nieuwe situatie
gaan zij voor één bord een vast maximumbedrag betalen, namelijk € 27,50
(excl. BTW). Hiervoor krijgt men, net als overige adverteerders, een
driehoeksbord met een betere uitstraling.
Niet commerciële, culturele
adverteerders betalen in de huidige situatie, zonder kortingsafspraken, voor het
plaatsen van één driehoeksbord gedurende 10 dagen circa € 15,=. Dit is
dezelfde opbouw als voor commerciële adverteerders, alleen hoeft deze groep
geen reclamebelasting te betalen. De kosten voor één driehoeksbord gedurende
tien dagen wordt voor deze groep iets goedkoper (€ 11,50 excl. BTW).
Ideële adverteerders gebruiken nu dikwijls
hardboard sandwichborden en zijn vrijgesteld van leges en reclamebelasting. Ze
gebruiken eigen borden en een kleiner posterformaat (A1/A2). Met dit kleinere
formaat zal ook op de vaste constructies geafficheerd kunnen worden. Ofwel door
meerder posters op één zijde te plakken, ofwel voorzien van een witte
ondergrond. Een telefonische rondgang langs enkele ideële adverteerders leert
dat een prijs van circa € 7,50 excl. BTW een acceptabele prijs is voor een
10-daags driehoeksbord.
II.3.3
Locatielijst lichtmasten driehoeksborden
Er
zijn meer dan 210 locaties geselecteerd die geschikt zijn in verband met de
verkeersveiligheid, attentiewaarde e.d. Hiervan worden in de huidige
offerteronde 150 uitgegeven. Het contract wordt zodanig flexibel ingericht dat
bij een structureel grotere of kleinere vraag naar affichering op
driehoeksborden het aantal kan worden aangepast. De verdeling van de locaties
over de drie categorieën wordt in de aanbestedingsronde bepaald, met als
uitgangspunt een verhouding van a:b:c=1:2:2. Bij 150 locaties zijn er dan 30
gereserveerd voor de ideële categorie, 60 voor niet-commerciële, culturele
adverteerders en 60 voor de commerciële adverteerders.
II.4
Onderhoud vrije plakplaatsen
In het contract met de driehoeksbordenleverancier zal
worden meegenomen dat deze tevens de, deels nieuw te creëren vrije plakruimte
zal onderhouden (schoonmaakbeurt eenmaal per kwartaal). Zie hierover paragraaf
III.2.
III
Realisatie aanplakborden (vrije plakplaatsen)
III.1
Tijdpad uitbreiding vrije plakplaatsen
Overeenkomstig
eerdere besluitvorming is onderzocht waar de circa 20 vrije plakplaatsen ten
behoeve van de vrije meningsuiting kunnen worden gerealiseerd. Het aantal is
gebaseerd op de in de jurisprudentie voldoende geachte hoeveelheid vrije
plakruimte (1 bord per 5.000 inwoners). In de verschillende (wijk)overleggen is
inmiddels overeenstemming bereikt over de locaties (bouwtoezicht, welstand,
wijkzaken, inrichting openbare ruimte). Na vaststelling door de Raad van de
voorstellen uit deze nota – waardoor de financiële dekking wordt geregeld –
kunnen enkele locaties binnen zes weken gerealiseerd worden (in verband met de
levertijd). Binnen drie maanden kunnen circa tien locaties zijn gerealiseerd in
verband met vergunningprocedures. De realisatie van de overige locaties is
afhankelijk van de toestemming van de eigenaren/beheerders, waarvan enkele
reeds zijn benaderd. Wij zullen bij elke feitelijke realisatie de aanplakborden
en –zuilen op grond van artikel 49 APV aanwijzen als aanplakborden waarop het
toegestaan is meningsuitingen vrijelijk op te plakken. Het wildplakken op
blinde muren, op andermans eigendom e.d. kan dan met meer juridisch succes
worden aangepakt. In bijlage 4 vindt u foto’s van de potentiële locaties voor
aanplakborden/zuilen.
III.2
Aanplakborden en –zuilen
Van de verschillende aanplakborden die er op de markt
zijn gaat de voorkeur uit naar fraaie aluminium aanplakborden (formaat circa 2
bij 3 meter). Deze kunnen door een metaalbedrijf van een lijst in de stijl van
de “zwevende“ driehoeksborden worden voorzien. Ook heeft dit bedrijf bescheiden
aanplakzuilen ontworpen (diameter 1.10 en hoogte 2.40 meter). Het zijn niet de grote
betonnen kolossen die in de grond verankerd dienen te worden. Door kleine
zakken grind in de holle zuil kan deze eenvoudig geplaatst worden, maar erg
moeilijk door onbevoegden van zijn plaats gekregen worden. Er zijn drie
locaties die uitermate geschikt zijn voor deze zuilen. Op de lijsten van de
aanplakborden en op de bovenste rand van de zuilen komt de tekst: “Aanplakken
toegestaan, verboden voor handelsreclame. Art. 49 APV”. Dit schept zowel voor
de plakkers als voor de burgers die ontevreden zijn over het wildplakken
duidelijkheid over de legaliteit van het plakken op de betreffende locaties.
De
aanschaf en montage van standaardborden, enkele aangepaste borden en drie
aanplakzuilen kost € 35.000 (incl. BTW). Voor beheer en onderhoud (exclusief
het schoonmaken) moet op jaarbasis € 3.500 (10%) worden gereserveerd.
In
bijlage 5 vindt u afbeeldingen van gewenste en minder gewenste
aanplakborden/zuilen.
III.3
Regelmatige verwijdering van oude affiches
Momenteel wordt de vrije plakruimte in de Hamtunnel en de
Abtswoudsetunnel tweemaal per jaar gereinigd. NS Vastgoed spuit regelmatig het
Spoortunneltje schoon. De overige, deels nieuw te creëren, legale plakruimte
zal eenmaal per kwartaal worden schoongemaakt door het bedrijf waar het
driehoeksbordencontract mee wordt afgesloten. Met deze frequentie, die
informeel ook door Delftse plakkers als voldoende is aangeduid, kunnen de
plakplaatsen netjes worden gehouden, terwijl de kosten (d.w.z minderopbrengsten
van het contract) acceptabel zijn.
Realisatie
aanplakborden
Voordelen |
Nadelen |
verfraaiing
openbare ruimte doordat er minder wordt wildgeplakt |
-- |
voldoen
aan een maatschappelijke behoefte |
-- |
Vaste
constructie driehoeks/sandwichborden van één bedrijf
Voordelen |
Nadelen |
De
vaste constructies zijn duurzaam en ogen bijzonder fraai (zie bijlage 1) |
Met
150 vaste driehoeksborden staan er het
hele jaar door meer driehoeksborden dan er thans gemiddeld staan |
Vermindering
administratieve last (geen aparte vergunningen meer nodig, maar nog wel
toezicht op naleving contract) |
Geen
keuzevrijheid meer voor organisatoren door welk bedrijf zij hun reclame op
driehoeksborden willen laten plaatsen. |
Schoonmaken
en onderhoud van de plakplaatsen kan goed worden geregeld. |
Het
ophangen van de borden vergt meer organisatie en overleg van de organisator
van een activiteit met het reclamebedrijf (i.p.v. de borden zelf op te kunnen
hangen) |
Verfraaiing
openbare ruimte: mooie solide borden i.p.v. de lelijke hardboard platen |
Ideële
affichering wordt iets duurder (circa € 7,50 per bord per 10 dagen) |
Aantrekkelijker
voor reclamemakers: Het affiche hangt op een professioneel bord |
|
Reclamebedrijf
haalt de illegale borden weg, scheelt weer uren voor buitendienstmedewerkers,
waardoor ze meer tijd hebben voor handhaving van bijv.
uitstallingen/terrassen |
|
De
exploitatie van vaste constructies levert meer inkomsten op voor het
reclamebedrijf en vervolgens voor de gemeente |
|
Door de uitbesteding van driehoeksbordenreclame kunnen
inkomsten gegenereerd worden waarmee het schoonhouden en het onderhoud van de
vrije plakplaatsen (waarvan in ieder geval uitbreiding moet plaatsvinden) kan
worden gefinancierd. De huidige werkelijke inkomsten reclamebelasting op
driehoeksborden blijven achter bij het begrote bedrag. In 2001 stonden er
gemiddeld 60 betalende driehoeksborden (de rest heeft de ideële culturele
vrijstelling), hetgeen inclusief leges circa € 16.000,= op jaarbasis
oplevert in plaats van de begrote € 27.226,=. Ten behoeve van een reële
begroting dient een correctie plaats dienen te vinden ten bedrage van het
verschil ad € 11.226,=. Verzocht wordt dit bedrag per 2003 structureel af
te ramen en mee te nemen bij het financiële beeld 2002-2006 in de komende
zomernota. Voor 2002 blijft dit op de betreffende begrotingspost drukken.
Het huidige verlies op driehoeksborden wordt kleiner
wanneer deze activiteit wordt uitbesteed. De exploitant betaalt de gemeente
halfjaarlijks een vast bedrag en verzorgt de regelmatige verwijdering en afvoer
van affiches op de plakplaatsen. Dat bedrag ligt hoger dan wat nu werkelijk
binnenkomt (een verwacht bedrag van € 20.500). De exploitant heeft immers
belang bij het verkrijgen en behouden van de exploitatie van de
driehoeksborden, zodat zij een voordelig onderhoudstarief berekenen (circa
€ 4.000,= voordeliger). Op deze combinatie is dan ook de offerte
gebaseerd. In onderstaand schema vindt u dit terug in de 3e kolom.
Onderzocht is of het mogelijk is de aanschaf van
aanplakborden en –zuilen (€ 35.000,=) en een eenmalig communicatiebudget
(€ 2.250,=) te financieren hetzij door een krediet uit de algemene
middelen, hetzij door aan te sluiten bij bestaande projecten. Deze
mogelijkheden zijn boekhoudkundig niet wenselijk respectievelijk beleidsmatig
niet haalbaar gebleken. Verzocht wordt deze bedragen ten laste te brengen van
de algemene middelen.
Hier staat tegenover er sprake is van een incidentele
meeropbrengst bij het vakteam Bouwtoezicht en monumenten. Verzocht wordt uit
deze incidentele meeropbrengsten bouwleges 2001, welke “geoormerkt” ten gunste
komen van de algemene middelen, een bedrag van € 37.250,= hiervoor te
reserveren.
De tijds- en materiaalinvestering van vergunninguitgifte
en handhaving bedragen meer dan het dubbele van de controle op naleving van het
contract. Deze uitgespaarde tijd zal besteed worden aan toezicht en handhaving
op de zaken die nu te veel blijven liggen, namelijk de overige reclame,
uitstallingen, terrassen e.d.
Schematisch zien de voor- en nadelen van uitbesteden al
dan niet met schoonhouden van de aanplakborden er als volgt uit.
ALLE
BEDRAGEN IN EURO ! |
huidige situatie |
alleen uitbesteding
driehoeks borden |
uitbesteding
driehoeksborden met schoonhouden aanplakborden |
Werkelijke inkomsten |
|
|
|
Reclamebelasting
driehoeksborden (2001) |
15.000
|
-- |
-- |
Inkomsten
contract driehoeksborden |
-- |
37.500 |
20.500 |
Inkomsten
leges |
1.000 |
|
-- |
|
|
|
|
Werkelijke kosten
aanplakborden |
|
|
|
Beheer
en onderhoud aanplakplaatsen |
nvt |
-3.500 |
-
3.500 |
Schoonhouden
eenmaal per kwartaal |
nvt |
-21.440 |
|
|
|
|
|
Exploitatiesaldo
reëel |
16.000 |
12.560 |
17.000 |
|
|
|
|
Begrote
inkomsten driehoeksborden |
27.226 |
27.226 |
27.226 |
Saldo
t.o.v. begroting |
- 11.226 |
- 14.666 |
- 10.226 |
In
paragraaf VIII vindt u bovenstaande vertaald in het financiële voorstel.
Hierbij moet voor het jaar 2002 rekening worden gehouden dat de wijziging
halverwege het jaar ingaat (1 juli).
Om één en ander mogelijk te maken dient de
Reclameverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening aangepast te worden.
Dit schept de mogelijkheid tegelijkertijd een enkele technische correctie toe
te passen. Voorgesteld wordt onderstaande wijzigingen vast te stellen door
bijgaand concept raadsbesluit te nemen.
Reclameverordening
1.
laten vervallen van het reclameverbod met
vergunningmogelijkheid voor sandwichborden en driehoeksborden met bijbehorende
voorwaarden (artikelen 29 tot met 33)
toelichting: Zoals ook met de abri’s
en de reclameblokken aan lichtmasten behoeft voor de vaste
driehoeksbordenconstructies geen vergunning te worden aangevraagd. Hiermee
herleeft het verbod uit de APV (zie onder) om sandwich- of driehoeksborden te
plaatsen voor de overige partijen.
2.
laten vervallen van het “plak- en kladverbod” met
de mogelijkheid voor B&W om plakplaatsen aan te wijzen en laten vervallen
van het verbod op het vervoeren van plakgereedschap (artt. 44 en 45)
toelichting: bij de vaststelling van
de Reclameverordening 2000 heeft de Raad er voor gekozen de “plak- en
kladartikelen” in de APV te handhaven in plaats van in de Reclameverordening op
te nemen. Per ongeluk zijn deze artikelen wèl in de Reclameverordening
opgenomen. De gelijksoortige artikelen in de APV (artt. 49 en 50) bieden
hetzelfde handvat.
Algemene
Plaatselijke Verordening
1.
toevoegen van een uitzondering op de
vergunningplicht voor het gebruik van de weg anders dan overeenkomstig de
bestemming voor reclameborden op of aan lichtmasten, waarvoor een vergoeding
aan gemeente verschuldigd is. (artikel 23, lid 2).
toelichting: het plaatsen van losse
of vaste driehoeksborden of van sandwichborden kan niet worden aangemerkt als
het gebruik van de weg overeenkomstig de bestemming. Zonder de
uitzonderingsbepaling voor reclameborden aan lichtmasten zou het plaatsen van
de vaste constructies strafbaar zijn.
Voorgesteld wordt het college te
machtigen de ingangsdatum te bepalen, doch niet eerder dan zes weken na het
raadsbesluit en uiterlijk 1 juli 2002 en van haar besluit kennis te geven aan
de raadscommissie.
Vergunningaanvragen voor driehoeksborden die na 1
juli 2002 zullen worden geplaatst, zullen op grond van bovenstaande worden
geweigerd.
Met betrekking tot de
reclamebelasting en de precariobelasting geldt dat voor contractreclames een
vrijstelling geldt op grond van, in beide verordeningen, artikel 10. De beide
verordeningswijzigingen zijn referendabel gesteld en kunnen niet eerder dan zes
weken na vaststelling door de Raad in werking treden.
VII Communicatie
De nieuwe aanpak rond de exploitatie van de
driehoeksborden moet goed gecommuniceerd worden in de stad. Een deel van de
communicatie zal de exploitant voor zijn rekening nemen, namelijk het benaderen
van (commerciële) partijen die van de borden gebruik willen maken. Specifieke
doelgroepen (zie paragraaf II.3.1) kunnen tegen gereduceerd tarief de
afficheruimte huren. Deze doelgroepen zullen zoveel mogelijk door de gemeente
op de hoogte worden gebracht. Deze doelgroepen zijn:
1.
inwoners van de stad
2.
maatschappelijke, niet-commerciële, culturele
instellingen in Delft
3.
eventueel: reclame- en communicatiebureaus als
intermediair van doelgroep 2
Doelstellingen van de communicatie zijn: de inwoners van
de stad op de hoogte brengen van de visuele veranderingen, van de 150
lichtmasten die zijn uitgezocht voor de driehoeksborden en van de nieuwe vrije
plakplaatsen.
Daarnaast een meer marketing gerichte actie richting de
culturele, niet-commerciële instellingen om ze goed op de hoogte te brengen van
de mogelijkheden. Omdat het plaatsen van posters in de stad vaak onderdeel uit
maakt van bredere communicatiecampagnes is het verstandig om ook intermediaire
bureaus in die actie te betrekken. Bij de in te zetten middelen valt te denken
aan een mailing (brief met informatieblad) (doelgroepen 2 en 3), free publicity
(alle doelgroepen), internet (alle doelgroepen) en het plaatsen van
advertenties (doelgroep 2 en 3).
Bij ingaan van het driehoeksbordencontract zouden ook de
driehoeksborden zèlf gebruikt kunnen worden om nog eens naar alle doelgroepen
te communiceren. In het voorjaar van 2002 zal bovenstaande nog uitgewerkt
worden in een kort communicatieplan.
1. kennisnemen
van de nota “Uitbesteding driehoeksbordenreclame en realisatie aanplakborden”;
2. kennisnemen
dat geen vergunning verleend wordt voor driehoeksborden die vanaf 1 juli 2002
geplaatst zullen worden;
3. kennisnemen
van het referendabel stellen van de wijzigingen op de Reclameverordening voor
Delft 2000 en de Algemene Plaatselijke Verordening voor Delft 1992;
4. bijgaande
wijzigingen van de Reclameverordening voor Delft 2000 en de Algemene
Plaatselijke Verordening voor Delft 1992 vaststellen;
5.
* het verschil tussen de begrote en de werkelijke inkomsten
reclamebelasting driehoeksborden structureel af te ramen per 2003 en mee te nemen bij het financiële beeld in de
komende zomernota 2002-2006 (€ 11.226,=);
* inkomsten door uitbesteding driehoeksborden op te voeren (€ 10.250 in
2002 en € 20.500 e.v.);
* uit de inkomsten van de uitbesteding van driehoeksborden het beheer en het
onderhoud van de aanplakborden financieren (€ 1.750 in 2002 en
€ 3.500 e.v.);
* het vervallen van reclamebelasting op driehoeksborden af te boeken
(€ 8.000 in 2002 en € 16.000 in 2003 e.v.);
* de aanschaf van aanplakborden en -zuilen (€ 35.000) en de eenmalige
communicatiekosten (€ 2.250,=) eenmalig te financieren uit de algemene
middelen;
* uit de incidentele meeropbrengsten bouwleges 2001, welke “geoormerkt” ten
gunste komen van de algemene middelen, een
bedrag van € 37.250,= hiervoor te reserveren
en daartoe de 15e wijziging van de Begroting voor het dienstjaar
2002 vast te stellen
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,
burgemeester
N. Roos , secretaris.
Stuk 26 II
02/000554
De raad der gemeente Delft,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5
februari 2002;
b e s l u i t :
1. kennis
te nemen van de nota “Uitbesteding driehoeksbordenreclame en realisatie
aanplakborden”;
2. kennis
te nemen van het feit dat geen vergunning verleend wordt voor driehoeksborden
die vanaf 1 juli 2002 geplaatst zullen worden;
3. kennis
te nemen van het referendabel stellen van de wijzigingen op de
Reclameverordening voor Delft 2000 en de Algemene Plaatselijke Verordening voor
Delft 1992;
4. bijgaande
wijzigingen (stuk 26 III) van de Reclameverordening voor Delft 2000 en de
Algemene Plaatselijke Verordening voor Delft 1992 vast te stellen;
5.
* het verschil tussen de begrote en de werkelijke inkomsten
reclamebelasting driehoeksborden structureel af te ramen per 2003 en mee te nemen bij het financiële beeld in de
komende zomernota 2002-2006 (€ 11.226,=);
* inkomsten door uitbesteding driehoeksborden op te voeren (€ 10.250 in
2002 en € 20.500 e.v.);
* uit de inkomsten van de uitbesteding van driehoeksborden het beheer en het
onderhoud van de aanplakborden financieren (€ 1.750 in 2002 en
€ 3.500 e.v.);
* het vervallen van reclamebelasting op driehoeksborden af te boeken
(€ 8.000 in 2002 en € 16.000 in 2003 e.v.);
* de aanschaf van aanplakborden en -zuilen (€ 35.000) en de eenmalige
communicatiekosten (€ 2.250,=) eenmalig te financieren uit de algemene
middelen;
* uit de incidentele meeropbrengsten bouwleges 2001, welke “geoormerkt” ten
gunste komen van de algemene middelen, een
bedrag van € 37.250,= hiervoor te reserveren en daartoe de 15e
wijziging van de Begroting voor het dienstjaar 2002 vast te stellen
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 februari 2002.
,burgemeester.
,secretaris.
Stuk
26 III
02/000554
De
raad der gemeente Delft,
gelezen
het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 februari 2002;
gelet
op het advies van de commissie Cultuur, Kennis en Economie,
gelet
op artikel 149 van de Gemeentewet,
b
e s l u i t :
1.
de Reclameverordening voor Delft 2000,
vastgesteld op 23 december 1999 en bekendgemaakt op 27 januari 2000, als volgt
te wijzigen:
de artikelen 29 tot en met 33 en de artikelen 44 en 45 komen te vervallen;
2.
de Algemene Plaatselijke Verordening voor Delft
1992, vastgesteld op 19 december 1991 en bekendgemaakt op 28 april 1992, laatstelijk gewijzigd bij
raadsbesluit van 20 december 2001, als volgt te wijzigen:
aan artikel 23, lid 2 wordt toegevoegd:
“h. reclameborden op of aan lichtmasten, waarvoor een vergoeding aan de
gemeente verschuldigd is”.
3. te bepalen dat genoemde
wijzigingen in werking treden op een nader door het college van burgemeester en
wethouders te bepalen tijdstip doch niet eerder dan zes weken na dit besluit en
uiterlijk 1 juli 2002.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21
februari 2002
, burgemeester.
, secretaris.