WERKPLAN STICHTING DELFT KENNISSTAD 2003

 

1. De ontwikkeling

 

Nadat het werkplan 2002-2003 van de Stichting Delft Kennisstad is vastgesteld, heeft een aantal belangrijke ontwikkelingen plaats gevonden. De partijen die de SDK ondersteunen, hebben het draagvlak van de stichting vergroot door het verhogen van hun financiële bijdrage tot opgeteld ongeveer € 80.000 (gemeente Delft, TUD, TNO en KvK) en door het detacheren van een halve formatieplaatsen (gemeente, TUD, TNO en INHOLLAND-Delft).

 

1.1 Nieuwe bestuursleden

De nieuwe aanpak, waarbij de SDK een meer actieve en extern gerichte koers vaart, valt samen met de aanstelling van een aantal nieuwe bestuursleden, waaronder een nieuwe voorzitter. Om de nieuwe aanpak te accentueren en “wereldkundig” te maken, werd in het Meisjeshuis in mei 2002 een bijeenkomst georganiseerd. Deze locatie was gekozen in verband met de vergevorderde plannen om (een gedeelte van) het Meisjeshuis tot kennissociëteit te ontwikkelen.

De SDK is – vooral via de vorige voorzitter – indirect betrokken geweest bij de aankoop van het Meisjeshuis door de gelijknamige stichting en de ontwikkeling van plannen voor het gebruik van het gebouw ten behoeve van netwerkactiviteiten.

 

1.2 Regionale ontwikkelingen

In het werkplan van de SDK was als één van de plannen opgenomen de regionalisering van de activiteiten van de stichting. In de loop van 2002 heeft het stimuleren van de regionale kennisinfrastructuur een grote vlucht genomen. Dat heeft geleid tot de KennisAlliantie, die formeel wordt opgericht in maart 2003. De activiteiten van de KennisAlliantie maken het noodzakelijk het werkplan van de Stichting Delft Kennisstad te actualiseren.

Aan het werkplan 2002-2003 was een activiteitenprogramma verbonden. In een bijlage is weergegeven wat de stand van zaken is van de in dat werkplan genoemde activiteiten.

 

1.3 Kennisfestival

Het KennisFestival, dat voor het eerste op 9 november 2002 in combinatie met de technologiedag van de TUD is georganiseerd, is een goed voorbeeld van zowel de regionale aanpak als het werken aan het kennis-naar-de-markt proces, ofwel het bevorderen van innovaties en nieuwe bedrijvigheid.

In het kader van het KennisFestival heeft de provincie de voorzitter van de SDK gevraagd “formateur” te worden van een op te richten KennisAlliantie. De Alliantie is de realisering van het samenwerkingsplatform dat de provincie Zuid-Holland wilde oprichten in het kader van het provinciale Innovatiebeleid. Inhoudelijk kan de KennisAlliantie een belangrijke rol spelen bij het invullen van de wens tot samenwerking van Overheid, Onderzoek, Onderwijs en Ondernemen in de Zuidvleugel van Zuid-Holland.

 


2. Verhouding Stichting Delft Kennisstad en de KennisAlliantie

 

Omdat binnen Delft al is bewezen dat de aanpak van Delft Kennisstad tot resultaten kan leiden, is de opzet van de KennisAlliantie in belangrijke mate geïnspireerd door de structuur van SDK. Uitgangspunt zijn negen Kenniskolommen die de kracht van de regio weergeven. Binnen de kolommen wordt via projecten, netwerken en promotie gewerkt aan het versterken van het kennis-naar-de-markt proces. Het geheel wordt gefaciliteerd door de 4 O’s (overheid, onderzoek, onderwijs en ondernemen).

In afwijking van de SDK krijgt de KennisAlliantie een dubbele juridische structuur: een vereniging en een stichting. In de vereniging wordt enerzijds iedereen georganiseerd die zich betrokken voelt bij de negen kenniskolommen, dan wel de 4 O’s en anderzijds organisaties die het initiatief materieel willen ondersteunen (de leden a titre functionel). De stichting stuurt het uitvoeringsapparaat van de KennisAlliantie aan.

 

Bij de meeste Kenniskolommen zijn Delftse bedrijven en/of kennisinstellingen nadrukkelijk betrokken. Daar is dus in zekere zin sprake van een overlap. Dat betekent dat afstemming plaats moet vinden tussen beide initiatieven. In andere gevallen is er sprake van aanvullende, toegevoegde, waarde. Het thema “water & bodem” binnen de strategie van Delft Kennisstad, verwijst vanzelfsprekend naar de sterk aanwezige civieltechnische kennisinstituten. Maar, het marktcluster van water & bodem (of wel Water- & Delta technologie, zoals hij binnen de KennisAlliantie heet) is ook sterk vertegenwoordigd in het gebied Rotterdam-Dordrecht. Door deze kolom vanuit de regionale invalshoek te bekijken ontstaat dus een toegevoegde waarde door het bijeenbrengen van mark en kennisinstellingen binnen dit kennisgebied.

 

Naast de inhoudelijk kenniskolommen is er ook op regionaal niveau behoefte aan een aantal generiek activiteiten. Een daarvan is het pakket aan activiteiten voor de steun aan starters.

 

Omdat er binnen Delft veel ervaring is met technostarters kan de SDK een actieve rol spelen in het ondersteunen van de KennisAlliantie bij het stimuleren en coördineren van technostarters initiatieven.

 

3. De SDK-activiteiten

 

Delft Kennisstad zal bij haar activiteiten de waarde van Delft als technologiestad benadrukken. Technostarters, technologische productontwikkeling, technische marketing, etc gekoppeld aan de strategiën van de belangrijke partners, zoals TUD en TNO. De driedelige aanpak van projecten, promotie en netwerken wordt voortgezet.

 

3.1 Netwerken

 

a.         Op het gebied van netwerken staat de ontwikkeling van de KennisSociëteit centraal. Er is een werkgroep gevormd die onder leiding van Tom Fransen de structuur en inhoud van de KennisSociëteit gaat opzetten. Voor de ontwikkeling van de KennisSociëteit heeft de gemeente Delft een start/ontwikkelingssubsidie gereserveerd van € 50.000. De SDK zal daar uit eigen middelen nog eens € 25.000 aan toevoegen.

Vooralsnog wordt er vanuit gegaan dat binnen de KennisSociëteit kenniskringen worden georganiseerd. Leden van een kenniskring zijn automatisch lid van de KennisSociëteit en hebben daarmee toegang tot de netwerkfaciliteiten.

 

Met het beschikbare budget van € 75.000 wordt niet alleen de structuur van de sociëteit vorm gegeven, maar wordt ook een aantal kenniskringen gestart. Zodra de KennisSociëteit is gerealiseerd, zal deze kostendekkend geëxploiteerd moeten kunnen worden.

 

  1. Naast de ontwikkeling van de KennisSociëteit is van belang de ondersteuning van de in 2002 opgerichte ICT-Kring Delft (IKD). Deze netwerkorganisatie wil, vanuit een commerciële achtergrond, de Delftse ICT-bedrijven beter organiseren. Meer inzicht in de activiteiten van de verschillende ondernemingen kan helpen bij het doorverwijzen van klanten naar elkaar, het eventueel matchen van onder- en overcapaciteit bij bedrijven. De IKD komt binnenkort met een verzoek om hen financieel te helpen met de promotie van het netwerk. Dit verzoek kan worden ingebracht bij het promotiewerkplan (zie verderop).

 

  1. De ICT-kring richt zich met name op de aan te trekken leden van de eigen organisatie. De omvang van de ICT-branche in Delft is zeer groot, maar er is weinig bekend van het geheel. Bij de Kamer van Koophandel staan circa 600 bedrijven ingeschreven, waarvan naar schatting de helft een actieve bedrijfsvoering heeft. Via de ontwikkeling van een digitale “atlas” wordt de Delftse ICT-branche in kaart gebracht. Daarbij wordt zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij het Zwaan. Aan de gemeente Delft wordt voorgesteld voor dit project € 25.000 beschikbaar te stellen vanuit de reserve Delft Kennisstad. De resultaten van deze “atlas” worden zichtbaar gemaakt via de website.

 

3.2 Promotie

 

In het in 2002 ontwikkelde promotieplan is aangegeven dat projecten die door twee of meer kennisstad-deelnemers worden uitgevoerd in Delft Kennisstad ingepast kunnen worden in de promotie activiteiten van de SDK. Inmiddels is de huisstijl ontwikkeld en is er een brochure gemaakt waarin de ambities van de stichting zijn weergegeven.

In een op te stellen promotiewerkplan wordt in de eerste plaats aangegeven op welke wijze rond het thema startende ondernemers een promotiecampagne voor Delft als Kennisstad kan worden opgezet. Daarnaast worden de resultaten van lopende projecten zichtbaar gemaakt. Na de campagne van enkele jaren geleden die vooral liet zien dat innovatie van oudsher een Delfts thema is, richt het promotiewerkplan zich ook op het laten zien van de resultaten van de lopende projecten, zoals Waterstad2000, Sensor Competence Center en Regiolab.

Ook wordt een concreet voorstel ontwikkeld voor het verspreiden van de brochure van de stichting.

 

Bij de promotie speelt de website van de SDK een belangrijke rol. In 2003 wordt de website van de SDK (bereikbaar via www.delftkennis.nl en via www.delftkennisstad.nl ) vorm gegeven. In eerste instantie wordt een relatief passieve website ontwikkeld, die laat zien wat de doelstellingen van de stichting zijn en welke resultaten zijn behaald. In een later stadium wordt de website de etalage van de Delftse nieuwe producten en nieuwe bedrijven.

De ontwikkeling van de website wordt gecoördineerd door Cocky van Heest en Kees Veerman. Onderzocht wordt of het onderhoud van de website kan worden gedefinieerd als een permanent studie/stageproject van studenten van INHOLLAND-vestiging Rotterdam.

 

Voor de ontwikkeling van promotionele activiteiten, zoals het maken van een website,  is een budget beschikbaar van € 20.000. Daarnaast kunnen nog promotiemiddelen beschikbaar komen vanuit specifieke projectbudgetten.

 

Het promotiewerkplan wordt ontwikkeld door de werkgroep promotie, bestaande uit communicatiemedewerkers van de TU Delft, TNO en de gemeente Delft.

 

3.3 Projecten

 

Binnen de projecten worden drie soorten projecten onderscheiden: nieuwe Delft Kennisstad projecten, vorm te geven door de medewerkers van de stichting, lopende Delft Kennisstad projecten, inmiddels gedragen door andere organisaties en projecten van derden waarbij de SDK een ondersteunende rol kan vervullen.

 

3.3.1 Nieuwe SDK-projecten

 

  1. Bij de paragraaf “netwerken” is al aangegeven dat één van de belangrijke projecten van de SDK voor 2003 is, de ontwikkeling van de KennisSociëteit. De coördinator, Tom Fransen, heeft daarvoor de beschikking over een werkgroep, bestaande uit Wilg van der Wal, Ruud van Wijngaarde en Meine Oosten.
  2. In  2002 is een eerste bijeenkomst georganiseerd van het Technostart Support Platform (TSP). Het platform wil een bijdrage leveren aan het in kaart brengen en het afstemmen van de veelheid aan initiatieven die beschikbaar zijn voor technostarters. Het gaat hier om een regionaal initiatief, dat daarmee valt onder de KennisAlliantie.  Omdat het merendeel van de Technostarters in de regio vanuit Delft afkomstig is, zal de SDK de KennisAlliantie aanbieden dit als een project op te nemen. Binnen afzienbare tijd wordt de beschikking verwacht op een subsidieaanvraag van de provincie, waarmee naar alle waarschijnlijkheid middelen beschikbaar komen voor de uitwerking van het Technostart Support Platform. Vanuit de KennisAlliantie is de voorzitter van de Stichting Nieuwe Bedrijvigheid Haaglanden-Leiden (Woody Louwerens) bereid de bestuurlijke coördinatie hiervan op zich te nemen. Vanuit de SDK is Gert Jan van den Berg de projectleider. Bij toekenning van de subsidie aan de provincie zijn geen eigen middelen van de stichting nodig. Indien de subsidie niet wordt toegekend, wordt in overleg met de KennisAlliantie bezien hoeveel middelen hiervoor beschikbaar dienen te komen.
  3. Eén van de kenmerken van Delft is de techniek: technische productontwikkeling, technisch onderwijs en technische marketing zijn daarbij trefwoorden. Vanuit de SDK wordt een plan ontwikkeld voor een productontwikkelingscentrum (POC) in Bacinol, het centrum voor architecten, ontwerpers en kunstenaars.  Een werkgroep zal in eerste instantie het concept voor een dergelijk centrum ontwikkelen, gevolgd door een studie naar de financiële haalbaarheid. Het centrum richt zich op ondernemers, onderzoekers, scholieren en “gewoon” publiek en heeft tot doel de rol van de productontwikkelaars in het proces van kennis-naar-de-markt te laten zien. De opzet is, het zowel een demonstratiecentrum als een expertisecentrum te laten zijn. Naast eigen activiteiten is ook de “voorportaal-functie” voor andere instellingen van belang. De Kennistelefoon kan ook in dit initiatief worden ondergebracht. De Stichting Kennistransfer Delft (drager van de Kennistelefoon)  kan als juridische drager van het initiatief fungeren. Projectleider van het POC is Cees van Laren.

 

3.3.2 Lopende Projecten

 

  1. Het initiatief Waterstad2000 heeft in 2002 een doorstart gekend. In de stichting Waterstad2000 zijn naast de gemeente Delft en kennisinstellingen op dit terrein, ook het NWP en enkele bedrijven vertegenwoordigd (Siemens en Syncera). Waterstad2000 heeft onlangs een concreet product opgeleverd: een “grondwateratlas” van Delft, die gebaseerd is op de resultaten van ongeveer 100 meetpunten in Delft. De directe activiteiten van Watertstad2000 richten zich op de aanleg van de spoortunnel, het waterbeheer in de Wippolder en de effecten van de grondwateronttrekking van DSM-Gist. Wanneer de producten die zijn ontwikkeld binnen Delft, ook in andere steden/gebieden afgezet worden,

leidt dat tot een versterking van de “watermarkt”. De SDK zal het initiatief ondersteunen, onder andere via publiciteit. De gemeente Delft heeft uit de reserve Delft Kennisstad middelen beschikbaar gesteld voor dit project.

  1. Het Sensor Competence Center Delft heeft inmiddels vorm gekregen als een virtuele organisatie. Via het SCCD worden concrete vragen vanuit de markt gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek en omgekeerd worden productontwikkelaars en ondernemers gezocht bij nieuwe wetenschappelijke ideeën. Er is overleg met DISENS (waarin de TU Delft instituten die zich bezig houden met sensoronderzoek zijn verenigd) over het opzetten van een organisatie waarin ook de “associated members” van DISENS kunnen worden ondergebracht. Leden krijgen informatie over nieuwe ontwikkelingen binnen DISENS, een overzicht van scripties, afstudeerprojecten en promotieonderzoeken. Voor SCCD wordt vanuit de SDK publiciteit gegeneerd.
  2. Het Regiolab is een praktijkgericht onderzoek,waarbij een verbinding wordt gelegd tussen de landelijke registratie van verkeersbewegingen op snelwegen en een gelijksoortige registratie op lokaal niveau. De inzet is het onderzoeken van de mogelijkheden van en bij integratie van lokale, regionale en landelijke verkeersinformatiesystemen. De inzet van de SDK is vooral gericht op de promotie.
  3. Het ICIT (“I see IT”) is opgericht om op het oprichten van ICT bedrijven te stimuleren en gestarte ondernemers te ondersteunen. Deze faciliterende organisatie is opgezet door Delft en Rotterdam, aanvankelijk als de lokale vestiging van de landelijk Twinning-organisatie, maar sinds medio 2002 volledig zelfstandig.

ICIT richt zich ook op de samenwerking van bedrijfskundestudenten van de Erasmus Universiteit en de techniekstudenten van de TU Delft. Eerder in dit werkplan (bij netwerken) is reeds aandacht besteed aan de ICT Kring Delft.

 

3.3.3 Projecten van derden

 

a.         De meest bepalende ontwikkeling in de komende tien jaar voor Delft als kennisstad is Technopolis ten zuiden van de campus van de TU Delft. Voor de ontwikkeling van het gebied is een consortium samengesteld, bestaande uit de TU Delft, de gemeente Delft, ING-Vastgoed en ABN-AMRO-Bouwfonds. Dit consortium neemt de ontwikkeling en promotie van technopolis voor haar rekening. De SDK zal zoveel mogelijk promotie maken voor Delft als techniek en technologiestad. Hoe meer Delft nationaal en internationaal op de agenda staat, hoe sterker de basis onder de marketing van Technopolis. In samenhang met het de aanpak rond technostarters zal de SDK een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van een plan voor een groot (techno)starterscentrum in Technopolis.

 

b.         Tot en met 2001 was de SDK via de organisatie van een lokale bedrijvenbeurs betrokken bij de Technologiedag van de TU Delft. In 2002 is daarvoor in de plaats het Zuid-Holland KennisFestival georganiseerd. In 2003 wordt het KennisFestival in Leiden georganiseerd. Voor het einde van het eerste kwartaal wordt een advies voorbereid op welke wijze de SDK eventueel vertegenwoordigd kan zijn op de Technologiedag 2003.

 


4. BEGROTING 2003

 

Bij de begroting van de uitgaven van 2003 is ook een overzicht gegeven van de geraamde en werkelijke uitgaven in 2002. Het gaat hier niet om de jaarrekening (die later volgt), maar om de globale cijfers. Omdat het hier vooralsnog om beleidsmatige informatie gaat, ontbreekt ook de balans en een meerjarenbegroting. Zo is in onderstaande cijfers niet opgenomen, de door de provincie Zuid-Holland toegezegde bijdrage in de kosten van het KennisFestival ter grootte van maximaal € 90.000

 

                                                                       Begroot 2002   Reëel 2002[1]     Begroot 2003

BATEN

 

Bijdragen exploitatie                                           82.076            79.076               82.500

Interest en overige baten                                            0                  786                 1.000

Bijdrage gemeente KennisSociëteit                             0                      0               50.000                              

Bijdrage reserve SDK tbv KennisSociëteit                                                             25.000           

Bijdrage gemeente Delft KennisFestival                       0             10.000                        0      

Totaal                                                             82.076             89.862              158.500

 

LASTEN

 

Lonen en salarissen                                           2.300                                  0                                 0

 

Huisvestingskosten

Secretariaatskosten                                              6.800                                  0                            7.500

Kantoorkosten                                                      2.300                                  0                            2.500

Inventaris                                                             9.000                           2.000                            7.500

 

Bestuurskosten

Km-vergoeding                                                             0                          1.147                                   0

Afscheid bestuursleden                                                 0                             478                                   0

Onkostenvergoeding                                              1.350                             601                            3.000

Vergaderkosten                                                     1.600                          1.900                            4.000

 

Algemene kosten

Administratiekosten                                               4.500                                 0                             2.500

Accountantskosten                                                1.600                                 0                             1.500

Advieskosten                                                        2.300                           1.281                                   0

Zakelijke kosten                                                       426                          3.454                                   0

Diverse kosten                                                             0                                  0                            2.000

 

Activiteiten

Organisatie KennisFestival                                            0                          80.000

Ondersteuning activiteiten                                             0                            2.270         

Ontwikkeling KennisSociëteit                                        0                                   0             75.000

Gemeenschappelijk promotieplan                                  0                                  -5                      0

Promotie                                                               2.300                            2.800         

Netwerken                                                          32.900                                   0               3.000

Projecten                                                              4.600                                   0        

Promotiemateriaal                                                 4.600                            9.700              20.000

Technostarters                                                             0                                   0             10.000

Planvorming productontwikkelingscentrum                      0                                   0             15.000

Ontwikkeling Technopolis                                              0                                  0               5.000

 

Totaal                                                               82.076                           105.626           158.500



[1] Het betreft de (vrij nauwkeurige) raming van de uitgaven tot en met 30 november 2002