1. De
ontwikkeling
Nadat het werkplan 2002-2003 van de Stichting Delft
Kennisstad is vastgesteld, heeft een aantal belangrijke ontwikkelingen plaats
gevonden. De partijen die de SDK ondersteunen, hebben het draagvlak van de
stichting vergroot door het verhogen van hun financiële bijdrage tot opgeteld
ongeveer € 80.000 (gemeente Delft, TUD, TNO en KvK) en door het detacheren van
een halve formatieplaatsen (gemeente, TUD, TNO en INHOLLAND-Delft).
De nieuwe aanpak, waarbij de SDK een meer actieve en extern
gerichte koers vaart, valt samen met de aanstelling van een aantal nieuwe
bestuursleden, waaronder een nieuwe voorzitter. Om de nieuwe aanpak te
accentueren en “wereldkundig” te maken, werd in het Meisjeshuis in mei 2002 een
bijeenkomst georganiseerd. Deze locatie was gekozen in verband met de
vergevorderde plannen om (een gedeelte van) het Meisjeshuis tot kennissociëteit
te ontwikkelen.
De SDK is – vooral via de vorige voorzitter – indirect
betrokken geweest bij de aankoop van het Meisjeshuis door de gelijknamige
stichting en de ontwikkeling van plannen voor het gebruik van het gebouw ten
behoeve van netwerkactiviteiten.
In het werkplan van de SDK was als één van de plannen
opgenomen de regionalisering van de activiteiten van de stichting. In de loop
van 2002 heeft het stimuleren van de regionale kennisinfrastructuur een grote
vlucht genomen. Dat heeft geleid tot de KennisAlliantie, die formeel wordt
opgericht in maart 2003. De activiteiten van de KennisAlliantie maken het
noodzakelijk het werkplan van de Stichting Delft Kennisstad te actualiseren.
Aan het werkplan 2002-2003 was een activiteitenprogramma
verbonden. In een bijlage is weergegeven wat de stand van zaken is van de in
dat werkplan genoemde activiteiten.
Het KennisFestival, dat voor het eerste op 9 november 2002
in combinatie met de technologiedag van de TUD is georganiseerd, is een goed
voorbeeld van zowel de regionale aanpak als het werken aan het
kennis-naar-de-markt proces, ofwel het bevorderen van innovaties en nieuwe bedrijvigheid.
In het kader van het KennisFestival heeft de provincie de
voorzitter van de SDK gevraagd “formateur” te worden van een op te richten
KennisAlliantie. De Alliantie is de realisering van het samenwerkingsplatform
dat de provincie Zuid-Holland wilde oprichten in het kader van het provinciale
Innovatiebeleid. Inhoudelijk kan de KennisAlliantie een belangrijke rol spelen
bij het invullen van de wens tot samenwerking van Overheid, Onderzoek,
Onderwijs en Ondernemen in de Zuidvleugel van Zuid-Holland.
2. Verhouding Stichting Delft Kennisstad en de
KennisAlliantie
Omdat binnen Delft al is bewezen dat de aanpak van Delft
Kennisstad tot resultaten kan leiden, is de opzet van de KennisAlliantie in
belangrijke mate geïnspireerd door de structuur van SDK. Uitgangspunt zijn
negen Kenniskolommen die de kracht van de regio weergeven. Binnen de kolommen
wordt via projecten, netwerken en promotie gewerkt aan het versterken van het
kennis-naar-de-markt proces. Het geheel wordt gefaciliteerd door de 4 O’s
(overheid, onderzoek, onderwijs en ondernemen).
In afwijking van de SDK krijgt de KennisAlliantie een
dubbele juridische structuur: een vereniging en een stichting. In de vereniging
wordt enerzijds iedereen georganiseerd die zich betrokken voelt bij de negen
kenniskolommen, dan wel de 4 O’s en anderzijds organisaties die het initiatief
materieel willen ondersteunen (de leden a titre functionel). De stichting
stuurt het uitvoeringsapparaat van de KennisAlliantie aan.
Bij de meeste Kenniskolommen zijn Delftse bedrijven en/of
kennisinstellingen nadrukkelijk betrokken. Daar is dus in zekere zin sprake van
een overlap. Dat betekent dat afstemming plaats moet vinden tussen beide
initiatieven. In andere gevallen is er sprake van aanvullende, toegevoegde,
waarde. Het thema “water & bodem” binnen de strategie van Delft Kennisstad,
verwijst vanzelfsprekend naar de sterk aanwezige civieltechnische
kennisinstituten. Maar, het marktcluster van water & bodem (of wel Water-
& Delta technologie, zoals hij binnen de KennisAlliantie heet) is ook sterk
vertegenwoordigd in het gebied Rotterdam-Dordrecht. Door deze kolom vanuit de
regionale invalshoek te bekijken ontstaat dus een toegevoegde waarde door het
bijeenbrengen van mark en kennisinstellingen binnen dit kennisgebied.
Naast de inhoudelijk kenniskolommen is er ook op regionaal
niveau behoefte aan een aantal generiek activiteiten. Een daarvan is het pakket
aan activiteiten voor de steun aan starters.
Omdat er binnen Delft veel ervaring is met technostarters
kan de SDK een actieve rol spelen in het ondersteunen van de KennisAlliantie
bij het stimuleren en coördineren van technostarters initiatieven.
Delft Kennisstad zal bij haar activiteiten de waarde van
Delft als technologiestad benadrukken. Technostarters, technologische
productontwikkeling, technische marketing, etc gekoppeld aan de strategiën van
de belangrijke partners, zoals TUD en TNO. De driedelige aanpak van projecten,
promotie en netwerken wordt voortgezet.
a. Op het gebied van netwerken staat de
ontwikkeling van de KennisSociëteit centraal. Er is een werkgroep gevormd die
onder leiding van Tom Fransen de structuur en inhoud van de KennisSociëteit
gaat opzetten. Voor de ontwikkeling van de KennisSociëteit heeft de gemeente
Delft een start/ontwikkelingssubsidie gereserveerd van € 50.000. De SDK zal
daar uit eigen middelen nog eens € 25.000 aan toevoegen.
Vooralsnog wordt er vanuit gegaan
dat binnen de KennisSociëteit kenniskringen worden georganiseerd. Leden van een
kenniskring zijn automatisch lid van de KennisSociëteit en hebben daarmee
toegang tot de netwerkfaciliteiten.
Met het beschikbare budget van €
75.000 wordt niet alleen de structuur van de sociëteit vorm gegeven, maar wordt
ook een aantal kenniskringen gestart. Zodra de KennisSociëteit is gerealiseerd,
zal deze kostendekkend geëxploiteerd moeten kunnen worden.
In het in 2002 ontwikkelde promotieplan is aangegeven dat
projecten die door twee of meer kennisstad-deelnemers worden uitgevoerd in
Delft Kennisstad ingepast kunnen worden in de promotie activiteiten van de SDK.
Inmiddels is de huisstijl ontwikkeld en is er een brochure gemaakt waarin de
ambities van de stichting zijn weergegeven.
In een op te stellen promotiewerkplan wordt in de eerste
plaats aangegeven op welke wijze rond het thema startende ondernemers een
promotiecampagne voor Delft als Kennisstad kan worden opgezet. Daarnaast worden
de resultaten van lopende projecten zichtbaar gemaakt. Na de campagne van
enkele jaren geleden die vooral liet zien dat innovatie van oudsher een Delfts
thema is, richt het promotiewerkplan zich ook op het laten zien van de
resultaten van de lopende projecten, zoals Waterstad2000, Sensor Competence
Center en Regiolab.
Ook wordt een concreet voorstel ontwikkeld voor het
verspreiden van de brochure van de stichting.
Bij de promotie speelt de website van de SDK een belangrijke
rol. In 2003 wordt de website van de SDK (bereikbaar via www.delftkennis.nl en via www.delftkennisstad.nl ) vorm
gegeven. In eerste instantie wordt een relatief passieve website ontwikkeld,
die laat zien wat de doelstellingen van de stichting zijn en welke resultaten
zijn behaald. In een later stadium wordt de website de etalage van de Delftse
nieuwe producten en nieuwe bedrijven.
De ontwikkeling van de website wordt gecoördineerd door
Cocky van Heest en Kees Veerman. Onderzocht wordt of het onderhoud van de
website kan worden gedefinieerd als een permanent studie/stageproject van
studenten van INHOLLAND-vestiging Rotterdam.
Voor de ontwikkeling van promotionele activiteiten, zoals
het maken van een website, is een
budget beschikbaar van € 20.000. Daarnaast kunnen nog promotiemiddelen
beschikbaar komen vanuit specifieke projectbudgetten.
Het promotiewerkplan wordt ontwikkeld door de werkgroep
promotie, bestaande uit communicatiemedewerkers van de TU Delft, TNO en de
gemeente Delft.
Binnen de projecten worden drie soorten projecten
onderscheiden: nieuwe Delft Kennisstad projecten, vorm te geven door de medewerkers
van de stichting, lopende Delft Kennisstad projecten, inmiddels gedragen door
andere organisaties en projecten van derden waarbij de SDK een ondersteunende
rol kan vervullen.
3.3.1
Nieuwe SDK-projecten
3.3.2
Lopende Projecten
leidt dat tot een versterking van de “watermarkt”. De SDK zal het
initiatief ondersteunen, onder andere via publiciteit. De gemeente Delft heeft
uit de reserve Delft Kennisstad middelen beschikbaar gesteld voor dit project.
ICIT richt zich ook op de
samenwerking van bedrijfskundestudenten van de Erasmus Universiteit en de
techniekstudenten van de TU Delft. Eerder in dit werkplan (bij netwerken) is reeds aandacht besteed aan
de ICT Kring Delft.
3.3.3
Projecten van derden
a. De meest bepalende ontwikkeling in de
komende tien jaar voor Delft als kennisstad is Technopolis ten zuiden van de campus van de TU Delft. Voor de
ontwikkeling van het gebied is een consortium samengesteld, bestaande uit de TU
Delft, de gemeente Delft, ING-Vastgoed en ABN-AMRO-Bouwfonds. Dit consortium
neemt de ontwikkeling en promotie van technopolis voor haar rekening. De SDK
zal zoveel mogelijk promotie maken voor Delft als techniek en technologiestad.
Hoe meer Delft nationaal en internationaal op de agenda staat, hoe sterker de
basis onder de marketing van Technopolis. In samenhang met het de aanpak rond
technostarters zal de SDK een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van een plan
voor een groot (techno)starterscentrum in Technopolis.
b. Tot en met 2001 was de SDK via de
organisatie van een lokale bedrijvenbeurs betrokken bij de Technologiedag van de TU Delft. In 2002 is daarvoor in de plaats
het Zuid-Holland KennisFestival georganiseerd. In 2003 wordt het KennisFestival
in Leiden georganiseerd. Voor het einde van het eerste kwartaal wordt een
advies voorbereid op welke wijze de SDK eventueel vertegenwoordigd kan zijn op
de Technologiedag 2003.
4.
BEGROTING 2003
Bij de begroting van de uitgaven van 2003 is ook een
overzicht gegeven van de geraamde en werkelijke uitgaven in 2002. Het gaat hier
niet om de jaarrekening (die later volgt), maar om de globale cijfers. Omdat
het hier vooralsnog om beleidsmatige informatie gaat, ontbreekt ook de balans
en een meerjarenbegroting. Zo is in onderstaande cijfers niet opgenomen, de
door de provincie Zuid-Holland toegezegde bijdrage in de kosten van het
KennisFestival ter grootte van maximaal € 90.000
Begroot
2002 Reëel 2002[1] Begroot 2003
Bijdragen exploitatie 82.076
79.076 82.500
Interest en overige baten 0 786 1.000
Bijdrage gemeente KennisSociëteit 0 0 50.000
Bijdrage reserve SDK tbv KennisSociëteit 25.000
Bijdrage gemeente Delft KennisFestival
0 10.000 0
Lonen en
salarissen 2.300 0
0
Secretariaatskosten 6.800 0 7.500
Kantoorkosten 2.300 0 2.500
Inventaris 9.000 2.000 7.500
Km-vergoeding 0 1.147 0
Afscheid bestuursleden 0 478 0
Onkostenvergoeding 1.350 601 3.000
Vergaderkosten 1.600 1.900 4.000
Administratiekosten 4.500
0 2.500
Accountantskosten 1.600 0 1.500
Advieskosten 2.300 1.281 0
Zakelijke kosten 426
3.454 0
Diverse kosten 0 0
2.000
Organisatie KennisFestival 0 80.000
Ondersteuning activiteiten 0 2.270
Ontwikkeling KennisSociëteit 0 0 75.000
Gemeenschappelijk promotieplan 0 -5 0
Promotie 2.300 2.800
Netwerken 32.900
0 3.000
Projecten 4.600 0
Promotiemateriaal 4.600 9.700 20.000
Technostarters 0 0 10.000
Planvorming
productontwikkelingscentrum 0 0 15.000
Ontwikkeling Technopolis 0
0 5.000