RUIMTELIJK ECONOMISCHE STRUCTUUR WIJK- EN BUURTWINKELCENTRA DELFT 2004-2006

1. Inleiding

Subsidieaanvragen van bedrijven voor een geldelijke bijdrage van de gemeente - in het kader van de regeling Subsidie Bedrijven Stadsvernieuwing - worden getoetst aan de subsidieregeling en de ruimtelijke economische structuur (RES) van de onderstaande buurtwinkelcentra in Delft. De RES-kaarten geven voor de winkelcentra het gebied aan waar detailhandels- en horecabedrijven gevestigd moeten zijn om voor subsidie in aanmerking te komen. De RES-subsidieregeling is voor alle aangewezen RES-buurtwinkelcentra hetzelfde.

De buurtwinkelcentra waar de RES van toepassing is, zijn:

·        Tanthof-Oost:      Dashof

·        Tanthof-West:      Bikolaan

·        Buitenhof-Noord: Verdiplein

 

De buurtsteunpunten waar de RES van toepassing is, zijn:

·        Buitenhof-Zuid:    Vrijheidslaan

·        Voorhof-Zuid:      Multatuliweg

 

Voorzieningenstrippen waar de RES van toepassing is, zijn:

·        Hof van Delft:      Hof van Delftlaan

·        Indische buurt:     Ternatestraat

 

Op basis van de RES voor deze winkelvoorzieningen wordt beoordeeld in hoeverre de voor-genomen investeringen een positieve bijdrage leveren aan het leef-, woon- en werkklimaat van het gebied waarin de winkel, waarvoor een aanvraag is ingediend, is gevestigd.

De RES voor de buurtwinkelvoorzieningen bestaat uit:

·       Beleidsuitgangspunten en wijze van beoordelen van subsidie aanvragen (RES-regels) van detailhandelsbedrijven (zie hoofdstuk 3);

·       Beleidsuitgangspunten en wijze van beoordelen van subsidie aanvragen (RES-regels) van overige bedrijven en zakelijke dienstverlening in buurtwinkelcentra (zie hoofdstuk 4);

·       Beleidsuitgangspunten en wijze van beoordelen van subsidie aanvragen (RES-regels) van horeca in buurtwinkelcentra (zie hoofdstuk 5);

·       Een beschrijving van het toekomstperspectief, als toelichting op de gewenste winkelstructuur (zie hoofdstuk 6);

·       RES-kaarten die de gewenste winkelstructuur per winkelcentrum aangeven (zie hoofdstuk 7).

 


2. De subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing (SBS)

 

2.1. Algemeen

De subsidieregeling SBS dateert van 1981. De laatste bijstelling van de subsidieregeling vond plaats in 1992. De regeling is momenteel alleen van toepassing op de oude binnenstad. Daar-voor in aanmerking komende bedrijven kunnen een aanvraag indienen voor een geldelijke bijdrage van de gemeente van 30% in de subsidiabele kosten voor verbouwingen of verplaat-singen met een maximum per aanvraag van € 35.000.

De subsidieregeling SBS is een belangrijk instrument om de Ontwikkelingsvisie en de aanbe-volen ontwikkelingsrichtingen voor de buurtwinkelcentra te realiseren.

 

2.2. Toepassing van de SBS t.b.v. de aanpak van Buurtwinkelcentra

Voor de toepassing van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing voor  de buurt-winkelcentra en het aanpassen van de regeling is door de vakteams CKE, BTM en Projecten een apart raadsvoorstel uitgewerkt voor de onderstaande zaken:

1.     Aanwijzen van de winkelgebieden Verdiplein, Ternatestraat en Vrijheidslaan voor toepassing van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing per 1 januari 2004 voor een periode van 5 jaar.

2.     Aanwijzen van de winkelgebieden Multatuliweg en Hof van Delft  voor toepassing van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing per 1 januari  2005 voor een periode van 5 jaar.

3.     Aanwijzen van de winkelgebieden Dashof en Bikolaan voor toepassing van de subsidie-regeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing per 1 januari 2006 voor een periode van 5 jaar.

 

Op grond van artikel 4.8. lid 1h van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing kunnen bedrijven met meer dan 10 fulltime werknemers niet in aanmerking komen voor subsidie. Het aanscherpen van de  subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing op dit punt, zodat o.a. landelijke filiaalbedrijven geen beroep op de regeling is derhalve niet noodzakelijk. 

 

2.3. Uitvoeringschema SBS 2004 t/m 2006

Aanvangsjaar

SBS gebieden

 

 

2004

Verdiplein

Vrijheidslaan

Ternatestraat

2005

Multatuliweg

Hof van Delft

 

2006

Dashof

Bikolaan

 

 

Om de benodigde menskracht en middelen enigszins te spreiden is de aanwijzing van winkelgebieden voor toepassing van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing (SBS) verdeeld over de jaren 2004, 2005 en 2006. In 2005 worden de overige winkelgebieden aangewezen.

 

2.4. Benodigde financiële middelen

Door het aanwijzen van nieuwe SBS-gebieden kunnen meer ondernemingen een beroep doen op de subsidieregeling. Als gevolg van de in deze nota voorgestelde beleidswijzigingen zal naar verwachting ca. € 100.000  per jaar extra nodig zijn voor de uitvoering van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing. Inzet is het jaarbudget vanaf 2005 van € 204.000 naar €  304.000 per jaar te verhogen. Dit is echter afhankelijk van besluitvorming in het kader van de MR-ISV 2004-2009, die zodra er meer duidelijkheid is over het ISV2 budget, in het najaar van 2004 zal plaatsvinden. 


3. Detailhandel in buurtwinkelvoorzieningen

3.1. Algemeen

De Ruimtelijk Economische Structuur (RES)kaarten geven aan waar de detailhandel, overige bedrijvigheid, zakelijke dienstverlening en horeca gevestigd moet zijn om eventueel voor subsidie in aanmerking te kunnen komen.

De RES-kaart geeft voor de detailhandel aan:

·       de specifieke geconcentreerde winkelbestemmingen.

·       de gewenste winkelstructuur.

 

3.2. Uitgangspunten.

1)     Het zoveel mogelijk handhaven van de buurtwinkels die van belang zijn voor een goed leef-, woon- en werkklimaat in het gebied waar zij gevestigd zijn.

2)     Een goed winkelvoorzieningenniveau wordt gekenmerkt door:

a)     een evenwichtige brancheopbouw in de foodsector en de artikelen in de sfeer van de dagelijkse behoefte. Als er sprake is van een overcompleet aanbod in de foodsector (bijvoorbeeld ‘dubbels” in het  aanbod van brood en vlees) en het ontbreken van een aantal branches in de dagelijkse artikelengroep, zoals huishoudelijke artikelen, algemeen textiel, bloemen en planten moet worden geprobeerd het evenwicht te herstellen. Er zal, zo nodig, naar gestreefd worden via toepassing van de subsidieregeling zoveel mogelijk  dubbelbranchering op te heffen en een evenwichtige opbouw de winkelcentra te stimuleren. Dit betekent dat wanneer om welke reden dan ook een winkel uit een dubbelbranchering verdwijnt, een nieuwe vestiging alleen voor subsidie in aanmerking komt als dit bijdraagt tot het hiervoor gestelde uitgangspunt.

b)     een goede uitstraling/aantrekkingskracht. Een duidelijke trekker is belangrijk voor het goed functioneren van een buurtwinkelcentrum. Deze trekker - de supermarkt - dient, qua omvang, assortiment, bereikbaarheid en zichtbaarheid, een positieve uitstraling te hebben voor de rest van het winkelcentrum.Tevens is het van belang dat er een goede aansluiting is van de supermarkt met de rest van de winkels. Als de supermarkt aan de rand van het winkelcentrum is gevestigd zal hier  specifiek aandacht aan moeten worden besteed.   Het winkelcentrum dient compact te zijn en een eenheid te vormen. Dode stukken en grote afstanden tussen de winkels zijn slecht voor de winkelfunctie. Het moet de consument ook mogelijk worden gemaakt om tijdens het boodschappen doen ergens rustig te zitten of te staan. Derhalve zijn rustpunten noodzakelijk. Als er bij de winkelcentra ook ruimtelijk inspanningen gewenst zijn, zullen collectieve plannen en   ontwikkelingen voor de verbetering van de fysieke structuur en de belevingswaarde van het RES-gebied, ook voor subsidie in aanmerking komen.

 

3)     Uitbreiding van het huidige bruto-winkel-vloeroppervlak binnen het RES-gebied, anders dan de aangegeven uitbreidingsmogelijkheden in de brancheringstabellen en beschreven in de  toekomstperspectieven voor de winkelgebieden zijn op grond van het draagvlak veelal niet  gewenst en komen niet voor subsidie in aanmerking.

 

3.3. Subsidieregels voor winkels

1.       Een winkel gevestigd in de daartoe bestemde ruimte in het RES-gebied komt voor subsidie van de verbouwingskosten in aanmerking indien:

- de winkel gevestigd is conform het vigerende bestemmingsplan

- de winkelvestiging en de voorgenomen verbouwing past binnen de voornoemde        uitgangspunten.

2.       Verspreide winkelvestigingen in de wijk waarin het RES-gebied valt en die willen verplaatsen naar een vestigingspunt binnen het aangewezen RES-gebied komen voor subsidie in aanmerking.

3.       Ter voorkoming van de uitbreiding van het aantal dubbele branches komen nieuwe winkels met een min of meer gelijksoortige aanbod als de reeds gevestigde winkels in het RES-gebied niet voor subsidies in aanmerking. Nieuwe vestigingen in branches die leiden tot aanvulling en verbetering van het aanbod komen in aanmerking voor subsidie

4.       Verplaatsingen binnen het RES-gebied komen niet voor subsidie in aanmerking tenzij hiermee een knelpunt in de bestaande winkelstructuur wordt weggenomen.

5.       Bij verplaatsing binnen het RES-gebied geldt, voorts dat subsidies worden verleend onder de voorwaarde, dat er garanties zijn dat in de achter te laten panden geen detailhandel wordt gevestigd die leidt tot dubbelbranchering in het buurtwinkelcentrum.

6.       Collectieve initiatieven t.a.v. verbeteringen in de openbare ruimte om het aanzien en de uitstraling van het winkelcentrum komen voor subsidie in aanmerking, alsmede plannen ter verbetering van ambiance, netheid, gezelligheid, overzichtelijkheid en eenduidige presentatie van ondernemers om als eenheid naar buiten te treden komen voor subsidie in aanmerking. Dit geldt eveneens voor de financiering van eventueel noodzakelijk onderzoek t.b.v. de collectieve initiatieven.

 


4. Overige bedrijven en zakelijke dienstverlening in buurtwinkelcentra

 

4.1. Algemeen

Het kan voorkomen dat het draagvlak van een winkelgebied onvoldoende is om voor leegstaande winkelpanden een nieuwe vorm van detailhandel te vinden. Om de bestaande winkelvoor-zieningen in stand te houden kan in dat geval een aan een alternatieve invulling worden gedacht.

Onder alternatieve invulling wordt een invulling verstaan die geen directe winkelfunctie betreft, maar wel een bijdrage levert aan het voorzieningen niveau van wijk of buurt. Meestal gaat het om dienstverlening.

Ter gedachtebepaling zijn in onderstaande tabel alternatieve invullingen aangegeven.

 

Overzicht subsidiabele alternatieve bedrijvigheid en zakelijke dienstverlening in buurtwinkelcentra

Alternatieve invulling
(buurt- en wijkniveau)

Naai/kledingatelier

Fitnesscentra

Sportprijzen

Hydrocultuur

Theaterbureau

Verkeersbureaus

Marktonderzoekbureaus

Zonnestudio, schoonheidscentrum

Rechtswinkel, rechtskundig adviesbureau

Kapper

Hondentrimsalon

Dierenartsenpraktijk

Reclame/ontwerp atelier

 

Financiële instellingen

Huisarts(en)/gezondheidscentrum

Milieudienstverlening

Drukkerij/copyshop

Apotheek

Makelaarskantoor

Hypotheekbanken/bouwfondsen

Leasingbedrijven

Beleggingsinstellingen

Verzekeringen/pensioenen

Geldwisselkantoren

Fysiotherapie

Computers/advies/systeemhuis

Databanken

Tandtechnisch laboratorium

 

Speur en ontwikkelingswerk

Acupunctuur/

homeopathie

Markt/opinie onderzoeksbureaus

Organisatie adviesbureau

P.r.- bureaus

Architecten

Verzorging etalages

Uitzendbureaus

Banenpools

Schoonmaakbedrijven

Cultureel centrum

Postagentschap

Auto/motorrijschool

Studiebegeleiding

Kleuterdagverblijf/ kinderopvang

Bloedbank

Thuiszorgwinkel

 

Zorgwinkel

Parketwinkel

Zonwering

Pers/nieuwsbureau

Culturele uitleencentra en openbaar archief

Chemische wasserij

Relatiebemiddelingsbureau

Hypotheekwinkels

Internetdiensten

Consultatiebureaus

Praktijken voor alternatieve behandelwijzen

Stadswacht dependance/kantoor

Afslankinstituten

Adviesbureaus isolatie

 

Afhankelijk van de locatie, kenmerken van de wijk en ruimtebehoefte van reeds gevestigde functies kan per winkelgebied worden gekozen voor een alternatieve invulling, indien daartoe de noodzaak bestaat.  Dergelijke voorzieningen zijn minder gebonden aan het primair verzorgingsgebied en kunnen derhalve in bepaalde gevallen een alternatief vormen die passen in een project ter stimulering van de wijkeconomie.

 

4.2. Subsidieregels voor bedrijvigheid en zakelijke dienstverlening

1.       Bedrijvigheid als alternatieve invulling van winkelpanden in een RES-gebied komt  voor sub-sidie van de verbouwingskosten in aanmerking indien:

- het bedrijf is gevestigd conform het vigerende bestemmingsplan

- het bedrijf en de voorgenomen verbouwing past binnen het voornoemde uitgangspunt 1 uit

  paragraaf 2.2.

- het bedrijf voorkomt op bovenstaand overzicht met alternatieve bedrijvigheid in  

  buurtwinkelcentra

2.       Verspreide bedrijven in de wijk waarin het RES-gebied valt en die willen verplaatsen naar een vestigingspunt binnen het aangewezen RES-gebied komen voor subsidie in aanmerking.

3.       Ter voorkoming van de uitbreiding van het aantal dubbel functies komen bedrijven met een min of meer gelijksoortige aanbod als de reeds gevestigde bedrijven in het RES-gebied niet voor subsidies in aanmerking.

Nieuwe vestigingen in bedrijven die leiden tot aanvulling en verbetering van het aanbod komen in aanmerking voor subsidie.

4.       Verplaatsingen binnen het RES-gebied komen niet voor subsidie in aanmerking tenzij hiermee een knelpunt in de bestaande winkelstructuur wordt weggenomen.

5.       Bij verplaatsing binnen het RES-gebied geldt, voorts dat subsidies worden verleend onder de voorwaarde, dat er garanties zijn dat in de achter te laten panden geen bedrijf wordt geves-tigd dat leidt tot dubbelfuncties in het buurtwinkelcentrum.

6.       Collectieve initiatieven t.a.v. verbeteringen in de openbare ruimte om het aanzien en de uitstraling van het winkelcentrum komen voor subsidie in aanmerking, alsmede plannen ter verbetering van ambiance, netheid, gezelligheid, overzichtelijkheid en eenduidige presentatie van ondernemers om als eenheid naar buiten te treden komen voor subsidie in aanmerking. Dit geldt eveneens voor de financiering van eventueel noodzakelijk onderzoek ten behoeve van de collectieve initiatieven.

 


5. Horeca

Horeca binnen het RES-gebied komt niet voor SBS-subsidie in aanmerking.

Een uitzondering hierop vormen de aanpassingen van gevels ten behoeve van verbetering van de fysieke structuur en belevingswaarde van het RES-gebied.


6. Gewenste Winkelstructuur 

Op basis van, en onder verwijzing naar, de in de nota ‘Delft buurtwinkelcentra 2002-2010 (september 2002) opgenomen inventarisatie per winkelgebied en op 26 juni 2003 door de  gemeenteraad van Delft vastgestelde Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra 2002 – 2010, waarin voor zowel de korte als de langere termijn de ontwikkelingsperspectieven voor de aangewezen subsidiegebieden zijn weergegeven, wordt hieronder per winkelgebeid de gewenste winkelstructuur beschreven.

 

6.1. De Dashof

Branchering

Rekening houdend met huidige branchering en daarnaast met de marktmogelijkheden is in onderstaande tabel weergegeven in welke mate de huidige branchering verder zou kunnen worden versterkt. Hierbij moet worden opgemerkt dat de in theorie berekende marktruimte niet altijd volledig kan worden ingevuld met sterke formules. Per branche moet een afweging worden gemaakt over de mogelijke toevoeging of uitbreiding.

 

Branchering en marktmogelijkheden Dashof



Huidige branchering

Metrage b.v.o.

‘Ideaal’ branchering

Metrage b.v.o.

Potentie*

Food

 

1.345 m²

 

 

1.400 m² 

Supermarkt

C-1000

1.150 m²      

Supermarkt

1.200 m²

=

 

 

 

 

 

 

Foodspeciaal

Bakker Delicious

60 m²

Bakker

100 m²

=

 

Slagerij Veenstra

75 m² 

Slagerij

100 m² 

=

 

Delicatessen Delicious

60 m²

 

 

 

 

 

 

Slijter

100 m²

-

 

 

 

AGF

100 m²  

-

Non-food

 

325 m²

 

 

450 m²

Woninginrichting

Bloemen/pltn Marifleur

75 m² 

Bloemen/Planten

100 m² 

=

 

 

 

 

 

 

Vrije tijdbesteding

Boeken/gemakswinkel + postloket

160 m²  

Boeken/tijdschriften incl. postloket

150 m²

=

 

 

 

 

 

 

Persoonlijke verzorging

ABC B&M

90 m²   

Drogisterij

200 m²

+

Detailhandel

 

1.670 m²

 

 

1.850 m²

Diensten/ horeca**

400 m²

 

 

365 m²

Diensten

 

 

Schoenherstel/ stomerij

75 m²

-

 

Kapper Tom Molier

112 m²

Kapper

100 m²

=

 

GEA

 

GEA

15 m²    

=

 

 

 

Apotheek

200 m²

-

 

 

 

Videotheek

100 m² 

-

Horeca

Snackbar 2x

100 m2   

Snackbar (1x)

100 m²

=

 

Chinees de Lange Muur

188 m²

Chinees

150 m²

=

Leegstand

2 units

125 m²

 

 

 

Totaal

 

2.195 m²

 

 

2.215 m²

Bron: Locatus 2002, bewerkt door WPM

* =  handhaving, - : inkrimping of geen mogelijkheden + :uitbreiding of toevoegen

 

Ontwikkelingsperspectief

De Dashof is compact opgezet en autovrij ingericht. Het ligt verscholen in de wijk, is moeilijk vindbaar en heeft daardoor nauwelijks uitstraling. Fysieke uitbreidingsmogelijkheden zijn er niet. De kernbranches in de dagelijkse sfeer zijn aanwezig. Het winkelcentrum kampt met een beperkte leegstand.

Winkelcentrum Dashof heeft naar de toekomst toe voldoende potentie om een rol als buurt-winkelcentrum te vervullen. Qua branchering zal de nadruk moeten komen te liggen op optimaliseren van het bestaande aanbod, niet op uitbreiding met branches. Rekening houdend met een afnemend draagvlak op termijn ontbreken hiervoor de mogelijkheden.

Ruimtelijk gezien zijn de mogelijkheden tot fysieke ingrepen beperkt, mede door de combinatie met woningen. Optimaliseren van de branchering zal derhalve dienen te geschieden door slimme herinvulling van leegstaande of leegkomende winkels, of deels bebouwen van het passage-gebied. Bij de invulling van moeilijk verhuurbare ruimten kan tevens worden gedacht aan overige wijkse voorzieningen (sociaal-maatschappelijk, medische functies, etc.). Structurele tekort-komingen zijn de bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden. Hoewel deze momenteel worden verbeterd, blijft de situatie verre van ideaal. Overigens heeft de recente aanleg van extra parkeerplaatsen reeds een positief effect gesorteerd op het functioneren van de supermarkt-vestiging.

Rekening houdend met bovenstaande zullen op termijn met name acties moeten worden genomen om de commerciële kwaliteit van het winkelcentrum te verhogen: bekendheid, vind-baarheid, uitstraling, verwijssystemen, puibeeld, e.d. Meer grootschalige ingrepen zijn niet haal-baar maar in feite ook niet noodzakelijk in het streven het winkelcentrum naar de toekomst toe te behouden.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting

  • Als buurtwinkelcentrum behouden en op niveau houden
  • Huidige winkelaanbod optimaliseren
  • Blijvende aandacht voor bereikbaarheid en parkeergelegenheid
  • Verbeteren commerciële kwaliteit; cosmetische opknapbeurt: stimuleren/communiceren met de 9 verschillende eigenaren

 

Acties

Door de recent opgerichte winkeliersvereniging wordt een verbeterplan uitgewerkt.

De mogelijkheden om het bereikbaarheidsprofiel te verbeteren worden op korte termijn nage-gaan.

 

 

6.2. Bikolaan

 

Branchering

Rekening houdend met de huidige branchering en de marktmogelijkheden per branche is in onderstaande tabel weergegeven waar mogelijkheden liggen om deze uitbreidingspotentie te benutten.

Huidige branchering en marktmogelijkheden Bikolaan



Huidige branchering

Metrage b.v.o.

‘Ideaal’ branchering

Metrage b.v.o.

Potentie*

Food

 

1.350 m²

 

 

1.800 m²

Supermarkt

Plusmarkt

1.265 m²      

Supermarkt

1.500 m²

+

Foodspeciaal

Bakker Bierhuizen

60 m²

Bakker

100 m²

=

 

 

 

Slagerij

100 m² 

+

 

Plusmarkt slijter

25 m² 

Slijter/agf/delicatessen

100 m²

+

Non-food

 

355 m²

 

 

825 m²

kleding en textiel

 

 

Algemeen textiel

150 m²

-

 

 

 

 

 

 

Huishoud. en luxe art.

 

 

Gemengde branche

150 m²

+

 

 

 

 

 

 

Woninginrichting

Bloemen/pltn Koos de Roos

75 m²  

Bloemen/Planten

100 m² 

=

 

 

 

 

 

 

Vrije tijdbesteding

Boeken/gemakswinkel + postloket J. Bouter

120 m²  

Boeken/ tijdschriften incl. postloket

225 m²

+

 

 

 

 

 

 

Persoonlijke verzorging

Drogisterij Dessing

160 m²   

Drogisterij

350 m²

+

Totaal detailhandel

 

1.705 m²

 

 

2.625 m²

Diensten/ horeca**

 

410 m²

 

 

590 m²

Diensten

 

 

Schoenherstel/ stomerij

75 m²

+

 

Kapper Tom Molier

110 m²

Kapper

100 m²

=

 

 

 

GEA

15 m²    

+

 

 

 

Apotheek

200 m²

-

 

 

 

Videotheek/-automt.

100 m² 

+

Horeca

Perry’s Place

60 m² 

Snackbar

100 m²

=

 

Sam Sam

70 m²

 

 

 

 

Jade House

110 m² 

 

 

 

 

Pizzeria

60 m²

 

 

 

Leegstand

0 units

0 m²

 

 

 

Totaal

 

2.115 m²

 

 

3.215 m²

* =  :handhaving, - : inkrimping of geen mogelijkheden + :uitbreiding of toevoegen

 

Ontwikkelingsperspectief

Opvallend is dat voor winkelcentrum Bikolaan ruimere marktmogelijkheden aanwezig zijn dan nu wordt geboden. Echter de ontwikkeling in de branchering geeft aan dat de huidige situatie onvoldoende kwaliteit biedt om deze mogelijkheden te benutten. Recent is de groentezaak uit het straatbeeld verdwenen en is horeca in de plaats gekomen.

Door de combinatie met woonfuncties en de ligging in een woongebied zijn de fysieke versterkingsmogelijkheden helaas beperkt; de gewenste versterkingen in de branchering,  unit-grootten en ruimtelijke structuur zijn slechts moeizaam door te voeren. Dit vormt een sterke beperking in het streven naar optimalisatie. Op korte termijn zal wel ingezet kunnen worden op verbetering zichtbaarheid winkelgebied en het reguleren van het parkeren (bewonersparkeren /langparkeren en consumentenparkeren/ kortparkeren; blauwe zone).

Op de huidige locatie is een slim en haalbaar plan derhalve moeilijk denkbaar (tevens is er sprake van sterk verdeeld eigendom). Zonder sterke fysieke ingrepen zal het winkelcentrum op het huidige niveau overigens nog goed kunnen doorfunctioneren, echter geen mogelijkheden bestaan de positie wezenlijk te versterken. De toekomststrategie is ofwel optimalisatie binnen de huidige structuur ofwel de mogelijkheden tot verplaatsing te onderzoeken, waarbij de posities van de centra Dashof en Vrijheidslaan worden meegenomen.

Indien de huidige situatie uitgangspunt blijft vormen, zullen de ingrepen zich moeten richten op het volgende:

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting

  • Parkeerregulering
  • Indien mogelijkheden zich voordoen winkelaanbod versterken met kernbranches (foodspeciaal) en mogelijkheden openhouden voor verdere vergroting supermarkt. Vergroting drogisterijaanbod zeer wenselijk -> streven naar afname horecafuncties
  • Verbeteren commerciële kwaliteit; met name de zichtbaarheid (verwijssysteem, eyecatchers, etc)

 

 

6.3. Verdiplein

 

Branchering

In onderstaande tabel is de huidige en wenselijke branchering opgenomen voor winkelcentrum Verdiplein:

Huidige branchering en ontwikkelingspotentie Verdiplein



Huidige branchering

Metrage b.v.o.

‘Ideaal’ branchering

Metrage b.v.o.

Potentie*

Food

 

1.118 m²

 

 

1.400 m² 

Supermarkt

C-1000

846 m²      

Supermarkt

1.200 m²

+

Foodspeciaal

Bakker Delicious

52 m²

Bakker

100 m²

=

 

Slagerij Babylon

75 m²  

Slagerij

100 m² 

=

 

Slijter Gall & Gall

100 m²   

Slijter

100 m²

-

 

AGF Klein Westland

45 m² 

AGF

100 m²  

-

Non-food

 

191 m²

 

 

450 m²

Woninginrichting

Bloemen/pltn Karlas

31 m²  

Bloemen/Planten

100 m² 

+

Vrije tijdbesteding

 

  

Boeken/ tijdschriften incl. postloket

150 m²

+

Persoonlijke verzorging

Drogisterij DIO Minerva

160 m²    

Drogisterij

200 m²

+

 

 

 

 

 

 

Totaal detailhandel

 

1.309 m²

 

 

1.950 m²

Diensten/ horeca**

 

56 m²

 

 

200 m²

Diensten

 

 

Schoenherstel/ stomerij

75 m²

-

 

Kapper Tom Molier

56 m²

Kapper

100 m²

=

 

 

 

GEA

15 m²    

-

 

 

 

Apotheek

200 m²

-

 

 

 

Videotheek

100 m² 

-

Horeca

 

 

Snackbar

100 m²

+

 

 

 

Chinees

150 m² 

-

Leegstand

0 units

0 m²

 

 

 

Totaal

 

1.365 m²

 

 

2.150 m²

 

 

Ontwikkelingsperspectief

Het Verdiplein dient idealiter ingrijpend te worden gewijzigd. Niet zozeer ‘toevoegen’ en ‘uitbreiden’ zijn de sleutelwoorden maar optimalisatie van het bestaande. De lay-out en de maatvoering van de winkels zullen moeten worden aangepast. Met een eventuele ingreep kan tevens de situatie van onveilige hoeken en gebieden worden opgelost (dichtzetten passage-gebieden).

Winkelcentrum Verdiplein is als enige winkelgebied van de buurt- en wijkwinkelgebieden in handen van één eigenaar. De eigenaar heeft in overleg met Schuitema plannen voor een kleinschalige uitbreiding en met name een upgrading van het winkelcentrum. De passages worden in dit plan dicht gezet en de voorpui wordt naar voren gebracht. De slijter zal een groot deel van de unit afstaan aan de supermarkt. Het is aan te bevelen in de planvorming echter het gehele centrum te betrekken. Binnen het geboden oppervlak bestaan mogelijkheden om een eigentijds winkelcentrum te creëren.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting

  • Inzetten op integrale aanpak om als buurtwinkelcentrum te behouden
  • Winkelaanbod mogelijk versterken op branches boeken/tijdschriften, vergroting supermarkt
  • Herstructurering huidig oppervlak

 

 

6.4.Vrijheidslaan

 

Branchering

In onderstaande tabel is de huidige en wenselijke branchering opgenomen voor buurtsteunpunt Vrijheidslaan:

Huidige branchering en marktmogelijkheden Vrijheidslaan



Huidige branchering

Metrage b.v.o.

‘Ideaal’ branchering

Metrage b.v.o.

Potentie*

Food

 

960 m²

 

 

1.400 m²

Supermarkt

C-1000

800 m²      

Supermarkt

1.200 m²

+

 

 

 

 

 

 

Foodspeciaal

Bakker A. de Groot

45 m²

Bakker

100 m²

=

 

Slagerij van Winden

70 m²  

Slagerij

100 m² 

=

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slijter

100 m²

-

 

AGF Klein Westland

45 m² 

AGF

100 m²  

-

 

 

 

 

 

 

Non-food

 

50 m²

 

 

200 m²

Woninginrichting

Bloemen/pltn Karlas

50 m²  

Bloemen/Planten

100 m² 

=

 

 

 

 

 

 

Vrije tijdbesteding

 

  

Boeken/ tijdschriften incl. postloket

100 m²

+

 

 

 

 

 

 

Persoonlijke verzorging

 

   

Drogisterij

200 m²

-

 

 

 

 

 

 

Totaal detailhandel

 

1.010 m²

 

 

1.600 m²

Diensten/ horeca**

 

520 m²

 

 

450 m²

Diensten

 

 

Schoenherstel/ stomerij

75 m²

-

 

Kapper Headline

90 m²

Kapper

100 m²

=

 

 

 

GEA

15 m²    

-

 

 

 

Apotheek

200 m²

-

 

Videoland

50 m²

Videotheek

100 m² 

=

 

 

 

 

 

 

Horeca

Snackbar Balou

90 m²

Snackbar

100 m²

=

 

Café Don Quichot

100 m² 

 

 

-

 

Chinees Asia

190 m²

Chinees

150 m² 

=

Leegstand

0 units

0 m²

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

 

1.530 m²

 

 

2.050 m²

* = : handhaving, - : inkrimping + :uitbreiding

 

Ontwikkelingsperspectief

De huidige verzorgingspositie is dat van een one-stop shoppingcenter, vooral vanwege het bereikbaarheidsprofiel. De omvang van het verzorgingsgebied alleen is feitelijk te gering voor de instandhouding van het huidige aanbod. Maar door de ligging aan de doorgaande weg, kan met name de supermarkt rekenen op een hoge toevloeiing. De locatie en uitstraling van de supermarkt is daardoor (ook in de toekomst) goed, dat van het andere deel van het winkelgebied twijfelachtig. Door de ligging tussen concurrerende centra bestaan vanuit de geboden markt-mogelijkheden beperkte mogelijkheden tot verbreding van de branchering.

Een structureel probleem vormt de lay-out. Met de verplaatsing van de C1000 naar de andere zijde van de Vrijheidslaan, staat het overdekt naar binnengekeerde deel immers redelijk solitair. Verbetering van de situatie benodigd echter een ingrijpende fysieke ingreep, waarbij de verkeersstructuur mogelijk moet worden aangepast. De C1000 heeft door haar goede functioneren wensen om op korte termijn verder uit te breiden. Hoewel hiervoor de markt-mogelijkheden aanwezig zijn zal dit de perspectieven voor de overige winkels niet wezenlijk verbeteren.

Zonder ingreep is de verwachting dat het aanbod horeca en dienstverlening, niet ondersteunend aan de winkelfunctie, zal gaan toenemen en het dagelijkse aanbod met name door de supermarkt zal worden gevormd.

 

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting

  • Optimaliseren in functie als buurtsteunpunt 
  • Winkelaanbod versterken met boeken/tijdschriften en mogelijkheden openhouden voor vergroting supermarkt
  • Verbeteren attentiewaarde winkelcentrum
  • Onderzoeken mogelijkheden aanpassing lay-out van het winkelgebied

 

 

6.5. Multatuliweg

 

Branchering

In de onderstaande tabel is de huidige branchering opgenomen voor de Multatuliweg. Het ideaal-beeld is lastig te geven voor deze buurtvoorziening.

Huidige branchering Multatuliweg



Huidige branchering

Metrage b.v.o.

Food

 

425 m²

Supermarkt

Lidl

425 m²      

 

 

 

Non-food

 

265 m²

Persoonlijke verzorging

Schlecker

100 m²    

 

Drogist ABC/ apotheek

165 m²

 

 

 

Totaal detailhandel

 

590 m²

Diensten/ horeca**

 

100 m²

Diensten

 

0 m²

Horeca

Café ‘t Bliekkie

100 m²

 

 

 

Leegstand

0 units

0 m²

 

 

 

Totaal

 

690 m²

 

 

Ontwikkelingsperspectief

De Multatuliweg biedt geen mogelijkheden voor een reguliere buurtvoorziening. De winkelstrip zal dan ook moeten worden gepositioneerd als voorzieningenstrip, waarin ruimte wordt geboden aan een uiteenlopende scala aan functies, die in staat zijn redelijk autonoom te functioneren.

De winkelstrip heeft weten te overleven door het specifieke aanbod in het discountsegment. Dit segment zorgt ervoor dat de trekkracht verder gaat dan alleen de directe omgeving. Op dit moment zijn er plannen voor kleinschalige uitbreiding van de Lidl aan de voorzijde (circa toevoeging van ongeveer 60 – 100 m² bvo). Daarnaast heeft Lidl te kennen gegeven de unit van de Schlecker te willen betrekken. Doorzetten van deze plannen zal een positief effect sorteren op de bezoekersstroom en daardoor de commerciële mogelijkheden. Vermeld moet worden dat een vertrek van de Lidl naar elders de overlevingskansen van de strip voor commerciële voor-zieningen sterk zal beperken.

 

Echter kunnen alleen acties worden ondernomen als Lidl structureel een bijdrage levert om de overlast te beperken.

Aandachtspunt vormt de ‘opnamecapaciteit’ van een extra stroom autobezoekers in de wijk. Indien de mogelijkheden hiertoe ontbreken, zou moeten worden onderzocht of deze formule mogelijk verplaatst kan worden naar een alternatieve locatie (binnen één van de andere winkelgebieden). In dat geval zullen de detailhandelsmogelijkheden voor de Multatuliweg sterk afnemen en is een transformatie naar bijvoorbeeld een dienstencentrum een alternatief.

 

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting

  • Inzetten op aanpak om als voorzieningenstrip te behouden
  • Winkeluitbreidingswensen supermarkt tegemoet komen.
  • Inrichting omgeving: aandacht voor extra parkeervoorzieningen

 

 

6.6. Hof van Delftlaan

 

Branchering

De huidige branchering is als volgt:

Huidige branchering Hof van Delftlaan



Huidige branchering

Metrage b.v.o.

Food

 

545 m²

Supermarkt

Volumemarkt

225 m²

 

 

 

Foodspeciaal

Bakker Bierhuizen

40 m²

 

Slagerij Verbree (Fockstraat)

40 m²

 

Slagerij Gillemans

50 m²

 

Poelier Ofwegen

40 m²

 

AGF klein Westland

60 m²

 

Kaashandel De Plattelander (van Bossestraat)

40 m²

 

Tabakszaak ’t Mannetje

50 m²

Non-food

 

200 m²

Woninginrichting

Bloemen en planten Reflections

90 m²

 

 

 

Vrije tijdbesteding

Rijwielen van de Plank

70 m²   

 

 

 

Persoonlijke verzorging

Drogist De Salamander

40 m²    

 

 

 

Totaal detailhandel

 

845 m²

Diensten/ horeca**

 

135 m²

Diensten

Kapper De Hoofdzaak

75 m²

 

Apotheek Hof van Delft

60 m²

Leegstand

2 units

240 m²

 

 

 

Totaal

 

1.120 m²

 

 

Ontwikkelingsperspectief

Theoretisch gezien zijn er op het Hof van Delftlaan geen uitbreidingsmogelijkheden mogelijk in de food en non-food. De versspeciaalzaken functioneren op dit moment op ‘winkeltrouw’ (goed ondernemersschap) van de omwonenden en de aanwezigheid van de kleine supermarkt. Het winkelcentrum vervult een buurtverzorgende functie voor de ‘vergeten’ dan wel dagelijkse boodschappen. Qua branchering is sprake van een redelijk compleet buurtwinkelcentrum, de omvang van het aanbod is echter te gering. Door de matige concurrentiepositie en de beperkte fysieke mogelijkheden ontbreken de mogelijkheden om het winkelbestand substantieel te vergroten.

Op termijn is een afname van het bestand aan dagelijkse winkelvoorzieningen te verwachten. De tabakszaak, schoenreparatie en stomerij zullen over niet al te lange tijd de deuren sluiten Echter het Hof van Delftlaan biedt vanwege z’n locatie in het binnenstedelijke milieu blijvend perspectieven aan commerciële voorzieningen. Geadviseerd wordt dit centrum blijvend als voorzieningenconcentratie te positioneren. Het centrum zal naar verloop van tijd een menging van dagelijkse branches, diensten en ambachtelijke bedrijfjes gaan bieden; de kwaliteit van het ondernemersschap (winkels met een eigen doelgroep, een daardoor groter verzorgingsbereik) zal van doorslaggevend belang zijn voor het toekomstig functioneren.

Positief voor het behouden van een zeker dagelijks aanbod is het streven van de supermarkt om de eigen winkel te vergroten. De leegstaande units, het advocatenkantoor en de poelier worden samengevoegd en aan de achterzijde vergroot. Hoewel het draagvlak kritisch is bestaat bij de ondernemer en de supermarktorganisatie voldoende vertrouwen in deze investering. Met deze ontwikkeling is de buurt verzekerd van het behoud van een zeker dagelijks aanbod op korte afstand, wat gezien het redelijk grote aantal ouderen in de wijk zeer positief is.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting

  • Positioneren als voorzieningenconcentratie; blijvend aandacht voor parkeermogelijkheden en de bereikbaarheid
  • Verruiming aan functies toestaan; medewerking verlenen aan individuele wensen met betrekking tot verruiming of aanpassing winkelruimte
  • Streven naar een gezamenlijke cosmetische opknapbeurt ter verhoging van de attentiewaarde

 

 

 

6.7. Ternatestraat

 

Branchering

In onderstaande tabel is de huidige branchering van de Ternatestraat opgenomen. De wenselijke branchering is achterwege gelaten, daar het streven naar een sterke winkelcluster op termijn niet haalbaar is.

Branchering Ternatestraat



Huidige branchering

Metrage b.v.o.

Food

 

390 m²

Supermarkt

Attent

220 m²

 

 

 

Foodspeciaal

Bakker Bierhuizen

40 m²

 

Slagerij Den Hollander

40 m²

 

AGF Leo Quack

40 m²

 

Kaashandel Borsboom

50 m²

Non-food

 

150 m²

Woninginrichting

Bloemen en planten Goudenregen

90 m²

 

 

 

Vrije tijdbesteding

Boeken/tijdschriften/tabak (postagentschap) Kras

60 m²   

 

 

 

Totaal detailhandel

 

540 m²

Diensten/ horeca

 

0 m²

Leegstand

3 units

200 m²

 

 

 

Totaal

 

740 m²

 

 

Ontwikkelingsperspectief

De winkels functioneren matig tot slecht. De Attent supermarkt functioneert naar verwachting niet goed (onvolledig assortiment), de bakker is reeds gesloten. Enkele ondernemers zijn op leeftijd en zullen binnen enkele jaren stoppen. De drogist die verderop zat is al lange tijd weg. De winkelfunctie van ondernemers die stoppen worden woonfuncties. In de afgelopen 5 jaar zijn al drie ondernemingen vertrokken.

Door de verscholen ligging in de wijk, de beperkte fysieke mogelijkheden en ontbreken van een gezond perspectief is inzetten op versterking van dit winkelgebied niet haalbaar. Ook hier geldt dat op termijn enige branchevervaging zal gaan optreden, waarbij de dagelijkse branches in aantal zullen afnemen en worden vervangen door dienstenfuncties of andere vormen van bedrijvigheid.

Op korte termijn is het raadzaam de mogelijkheden te onderzoeken voor het opknappen van het gevelbeeld en het openbaar gebied (wegwerken van achterstallig onderhoud, in overleg met de gemeente). Het initiatief zal echter moeten liggen bij de zittende ondernemers en eigenaren.

Op langere termijn, indien het dagelijkse aanbod uit het straatbeeld mogelijk is verdwenen, is het aan te bevelen op een betere locatie een commerciële ruimte te ontwikkelen (als onderdeel van bijvoorbeeld woningontwikkeling) voor vestiging van een solitaire buurtsuper; uit het oogpunt van handhaving van een dagelijks voorzieningenniveau voor de buurt is een dergelijke ontwikkeling wenselijk. Gesprekken met enkele organisaties die een buurtsuperformule voeren is hiervoor wenselijk.

Tevens moet samen met de ondernemers onderzocht worden of er andere haalbare ontwik-kelingsmogelijkheden zijn. De verbetering van de ontsluiting met aangrenzend Rijswijksgrond dient hierbij te worden betrokken. 

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting

  • Bij bedrijfsbeëindiging bestaande ondernemers zal toegestaan moeten worden dat andersoortige functies zich in het gebied kunnen vestigen. Bij gebrek aan interesse is vervanging met woonfuncties het meest realistisch
  • Individuele wensen ondernemers met betrekking tot hun vestiging bespreekbaar houden
  • Streven naar cosmetische verbetering, geen hoge investeringen plegen
  • Op termijn mogelijkheden onderzoeken voor vestiging solitaire buurtsuper op een strategische locatie

 

 

 


7. De Ruimtelijk Economische Structuur

 

De gewenste ruimtelijk economische structuur (RES) wordt weergegeven op RES-kaarten.

Per buurtwinkelcentrum wordt visueel gemaakt waar de subsidieregeling van kracht is.