Subsidieaanvragen van bedrijven voor een geldelijke
bijdrage van de gemeente - in het kader van de regeling Subsidie Bedrijven
Stadsvernieuwing - worden getoetst aan de subsidieregeling en de ruimtelijke
economische structuur (RES) van de onderstaande buurtwinkelcentra in Delft. De
RES-kaarten geven voor de winkelcentra het gebied aan waar detailhandels- en
horecabedrijven gevestigd moeten zijn om voor subsidie in aanmerking te komen.
De RES-subsidieregeling is voor alle aangewezen RES-buurtwinkelcentra
hetzelfde.
De buurtwinkelcentra waar de RES van toepassing is,
zijn:
·
Tanthof-Oost: Dashof
·
Tanthof-West: Bikolaan
·
Buitenhof-Noord: Verdiplein
De
buurtsteunpunten waar de RES van toepassing is, zijn:
·
Buitenhof-Zuid: Vrijheidslaan
·
Voorhof-Zuid: Multatuliweg
Voorzieningenstrippen
waar de RES van toepassing is, zijn:
·
Hof van Delft: Hof van
Delftlaan
·
Indische buurt: Ternatestraat
Op basis van de RES voor deze winkelvoorzieningen
wordt beoordeeld in hoeverre de voor-genomen investeringen een positieve
bijdrage leveren aan het leef-, woon- en werkklimaat van het gebied waarin de
winkel, waarvoor een aanvraag is ingediend, is gevestigd.
De RES voor de buurtwinkelvoorzieningen bestaat
uit:
· Beleidsuitgangspunten en
wijze van beoordelen van subsidie aanvragen (RES-regels) van
detailhandelsbedrijven (zie hoofdstuk 3);
· Beleidsuitgangspunten en
wijze van beoordelen van subsidie aanvragen (RES-regels) van overige bedrijven
en zakelijke dienstverlening in buurtwinkelcentra (zie hoofdstuk 4);
· Beleidsuitgangspunten en
wijze van beoordelen van subsidie aanvragen (RES-regels) van horeca in
buurtwinkelcentra (zie hoofdstuk 5);
· Een beschrijving van het
toekomstperspectief, als toelichting op de gewenste winkelstructuur (zie
hoofdstuk 6);
· RES-kaarten die de gewenste
winkelstructuur per winkelcentrum aangeven (zie hoofdstuk 7).
2. De
subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing (SBS)
2.1.
Algemeen
De
subsidieregeling SBS dateert van 1981. De laatste bijstelling van de
subsidieregeling vond plaats in 1992. De regeling is momenteel alleen van
toepassing op de oude binnenstad. Daar-voor in aanmerking komende bedrijven
kunnen een aanvraag indienen voor een geldelijke bijdrage van de gemeente van
30% in de subsidiabele kosten voor verbouwingen of verplaat-singen met een
maximum per aanvraag van € 35.000.
De
subsidieregeling SBS is een belangrijk instrument om de Ontwikkelingsvisie en
de aanbe-volen ontwikkelingsrichtingen voor de buurtwinkelcentra te realiseren.
2.2.
Toepassing van de SBS t.b.v. de aanpak van Buurtwinkelcentra
Voor de
toepassing van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing voor de buurt-winkelcentra en het aanpassen van
de regeling is door de vakteams CKE, BTM en Projecten een apart raadsvoorstel
uitgewerkt voor de onderstaande zaken:
1.
Aanwijzen van de winkelgebieden Verdiplein, Ternatestraat en
Vrijheidslaan voor toepassing van de subsidieregeling Steun Bedrijven
Stadsvernieuwing per 1 januari 2004 voor een periode van 5 jaar.
2.
Aanwijzen van de winkelgebieden Multatuliweg en Hof van Delft voor toepassing van de subsidieregeling
Steun Bedrijven Stadsvernieuwing per 1 januari
2005 voor een periode van 5 jaar.
3.
Aanwijzen van de winkelgebieden Dashof en Bikolaan voor toepassing van
de subsidie-regeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing per 1 januari 2006 voor
een periode van 5 jaar.
Op grond van
artikel 4.8. lid 1h van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing
kunnen bedrijven met meer dan 10 fulltime werknemers niet in aanmerking komen
voor subsidie. Het aanscherpen van de
subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing op dit punt, zodat
o.a. landelijke filiaalbedrijven geen beroep op de regeling is derhalve niet
noodzakelijk.
Aanvangsjaar |
SBS gebieden |
|
|
2004 |
Verdiplein |
Vrijheidslaan |
Ternatestraat |
2005 |
Multatuliweg |
Hof van Delft |
|
2006 |
Dashof |
Bikolaan |
|
Om de benodigde menskracht en middelen enigszins te
spreiden is de aanwijzing van winkelgebieden voor toepassing van de
subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing (SBS) verdeeld over de jaren
2004, 2005 en 2006. In 2005 worden de overige winkelgebieden aangewezen.
Door het
aanwijzen van nieuwe SBS-gebieden kunnen meer ondernemingen een beroep doen op
de subsidieregeling. Als gevolg van de in deze nota voorgestelde
beleidswijzigingen zal naar verwachting ca. € 100.000 per jaar extra nodig zijn voor de uitvoering van de
subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing. Inzet is het jaarbudget
vanaf 2005 van € 204.000 naar € 304.000
per jaar te verhogen. Dit is echter afhankelijk van besluitvorming in het kader
van de MR-ISV 2004-2009, die zodra er meer duidelijkheid is over het ISV2
budget, in het najaar van 2004 zal plaatsvinden.
De Ruimtelijk Economische Structuur (RES)kaarten
geven aan waar de detailhandel, overige bedrijvigheid, zakelijke
dienstverlening en horeca gevestigd moet zijn om eventueel voor subsidie in
aanmerking te kunnen komen.
De RES-kaart geeft voor de detailhandel aan:
· de specifieke
geconcentreerde winkelbestemmingen.
· de gewenste
winkelstructuur.
3.2. Uitgangspunten.
1)
Het zoveel mogelijk handhaven van de buurtwinkels die van belang zijn
voor een goed leef-, woon- en werkklimaat in het gebied waar zij gevestigd
zijn.
2)
Een goed winkelvoorzieningenniveau wordt gekenmerkt door:
a) een evenwichtige
brancheopbouw in de foodsector en de artikelen in de sfeer van de dagelijkse
behoefte. Als er sprake is van een overcompleet aanbod in de foodsector
(bijvoorbeeld ‘dubbels” in het aanbod
van brood en vlees) en het ontbreken van een aantal branches in de dagelijkse
artikelengroep, zoals huishoudelijke artikelen, algemeen textiel, bloemen en
planten moet worden geprobeerd het evenwicht te herstellen. Er zal, zo nodig, naar gestreefd worden via toepassing van de subsidieregeling
zoveel mogelijk dubbelbranchering op te
heffen en een evenwichtige opbouw de winkelcentra te stimuleren. Dit betekent
dat wanneer om welke reden dan ook een winkel uit een dubbelbranchering
verdwijnt, een nieuwe vestiging alleen voor subsidie in aanmerking komt als dit
bijdraagt tot het hiervoor gestelde uitgangspunt.
b) een goede uitstraling/aantrekkingskracht. Een duidelijke trekker is
belangrijk voor het goed functioneren van een buurtwinkelcentrum. Deze trekker
- de supermarkt - dient, qua omvang, assortiment, bereikbaarheid en
zichtbaarheid, een positieve uitstraling te hebben voor de rest van het
winkelcentrum.Tevens is het van belang dat er een goede aansluiting is van de
supermarkt met de rest van de winkels. Als de supermarkt aan de rand van het
winkelcentrum is gevestigd zal hier
specifiek aandacht aan moeten worden besteed. Het winkelcentrum dient compact te zijn en een eenheid te
vormen. Dode stukken en grote afstanden tussen de winkels zijn slecht voor de
winkelfunctie. Het moet de consument ook mogelijk worden gemaakt om tijdens het
boodschappen doen ergens rustig te zitten of te staan. Derhalve zijn rustpunten
noodzakelijk. Als er bij de winkelcentra ook ruimtelijk inspanningen gewenst
zijn, zullen collectieve plannen en
ontwikkelingen voor de verbetering van de fysieke structuur en de
belevingswaarde van het RES-gebied, ook voor subsidie in aanmerking komen.
3) Uitbreiding van
het huidige bruto-winkel-vloeroppervlak binnen het RES-gebied, anders dan de
aangegeven uitbreidingsmogelijkheden in de brancheringstabellen en beschreven
in de toekomstperspectieven voor de
winkelgebieden zijn op grond van het draagvlak veelal niet gewenst en komen niet voor subsidie in
aanmerking.
3.3. Subsidieregels voor winkels
1. Een winkel
gevestigd in de daartoe bestemde ruimte in het RES-gebied komt voor subsidie
van de verbouwingskosten in aanmerking indien:
- de winkel
gevestigd is conform het vigerende bestemmingsplan
-
de winkelvestiging en de voorgenomen verbouwing past binnen de voornoemde uitgangspunten.
2. Verspreide
winkelvestigingen in de wijk waarin het RES-gebied valt en die willen
verplaatsen naar een vestigingspunt binnen het aangewezen RES-gebied komen voor
subsidie in aanmerking.
3.
Ter voorkoming van de uitbreiding van het aantal dubbele branches
komen nieuwe winkels met een min of meer gelijksoortige aanbod als de reeds
gevestigde winkels in het RES-gebied niet voor subsidies in aanmerking. Nieuwe
vestigingen in branches die leiden tot aanvulling en verbetering van het aanbod
komen in aanmerking voor subsidie
4.
Verplaatsingen binnen het RES-gebied komen niet
voor subsidie in aanmerking tenzij hiermee een knelpunt in de bestaande
winkelstructuur wordt weggenomen.
5.
Bij verplaatsing binnen het RES-gebied geldt,
voorts dat subsidies worden verleend onder de voorwaarde, dat er garanties zijn
dat in de achter te laten panden geen detailhandel wordt gevestigd die leidt
tot dubbelbranchering in het buurtwinkelcentrum.
6.
Collectieve initiatieven t.a.v. verbeteringen in de
openbare ruimte om het aanzien en de uitstraling van het winkelcentrum komen
voor subsidie in aanmerking, alsmede plannen ter verbetering van ambiance,
netheid, gezelligheid, overzichtelijkheid en eenduidige presentatie van
ondernemers om als eenheid naar buiten te treden komen voor subsidie in
aanmerking. Dit geldt eveneens voor de financiering van eventueel noodzakelijk
onderzoek t.b.v. de collectieve initiatieven.
4. Overige bedrijven en zakelijke dienstverlening
in buurtwinkelcentra
4.1. Algemeen
Het kan voorkomen
dat het draagvlak van een winkelgebied onvoldoende is om voor leegstaande
winkelpanden een nieuwe vorm van detailhandel te vinden. Om de bestaande
winkelvoor-zieningen in stand te houden kan in dat geval een aan een
alternatieve invulling worden gedacht.
Onder alternatieve
invulling wordt een invulling verstaan die geen directe winkelfunctie betreft,
maar wel een bijdrage levert aan het voorzieningen niveau van wijk of buurt.
Meestal gaat het om dienstverlening.
Ter
gedachtebepaling zijn in onderstaande tabel alternatieve invullingen
aangegeven.
Overzicht subsidiabele alternatieve bedrijvigheid en
zakelijke dienstverlening in buurtwinkelcentra
Alternatieve
invulling |
|||
Afhankelijk van de
locatie, kenmerken van de wijk en ruimtebehoefte van reeds gevestigde functies
kan per winkelgebied worden gekozen voor een alternatieve invulling, indien
daartoe de noodzaak bestaat. Dergelijke
voorzieningen zijn minder gebonden aan het primair verzorgingsgebied en kunnen
derhalve in bepaalde gevallen een alternatief vormen die passen in een project
ter stimulering van de wijkeconomie.
4.2. Subsidieregels voor bedrijvigheid en zakelijke
dienstverlening
1.
Bedrijvigheid als alternatieve invulling van winkelpanden in een
RES-gebied komt voor sub-sidie van de
verbouwingskosten in aanmerking indien:
- het bedrijf is gevestigd
conform het vigerende bestemmingsplan
- het bedrijf en de
voorgenomen verbouwing past binnen het voornoemde uitgangspunt 1 uit
paragraaf 2.2.
- het bedrijf voorkomt op
bovenstaand overzicht met alternatieve bedrijvigheid in
buurtwinkelcentra
2. Verspreide bedrijven
in de wijk waarin het RES-gebied valt en die willen verplaatsen naar een
vestigingspunt binnen het aangewezen RES-gebied komen voor subsidie in
aanmerking.
3. Ter voorkoming
van de uitbreiding van het aantal dubbel functies komen bedrijven met een min
of meer gelijksoortige aanbod als de reeds gevestigde bedrijven in het
RES-gebied niet voor subsidies in aanmerking.
Nieuwe
vestigingen in bedrijven die leiden tot aanvulling en verbetering van het
aanbod komen in aanmerking voor subsidie.
4.
Verplaatsingen binnen het RES-gebied komen niet
voor subsidie in aanmerking tenzij hiermee een knelpunt in de bestaande
winkelstructuur wordt weggenomen.
5.
Bij verplaatsing binnen het RES-gebied geldt,
voorts dat subsidies worden verleend onder de voorwaarde, dat er garanties zijn
dat in de achter te laten panden geen bedrijf wordt geves-tigd dat leidt tot
dubbelfuncties in het buurtwinkelcentrum.
6.
Collectieve initiatieven t.a.v. verbeteringen in de
openbare ruimte om het aanzien en de uitstraling van het winkelcentrum komen
voor subsidie in aanmerking, alsmede plannen ter verbetering van ambiance,
netheid, gezelligheid, overzichtelijkheid en eenduidige presentatie van
ondernemers om als eenheid naar buiten te treden komen voor subsidie in
aanmerking. Dit geldt eveneens voor de financiering van eventueel noodzakelijk
onderzoek ten behoeve van de collectieve initiatieven.
5. Horeca
Horeca binnen het RES-gebied komt niet voor
SBS-subsidie in aanmerking.
Een uitzondering hierop vormen de
aanpassingen van gevels ten behoeve van verbetering van de fysieke structuur en
belevingswaarde van het RES-gebied.
Op basis van, en onder
verwijzing naar, de in de nota ‘Delft buurtwinkelcentra 2002-2010
(september 2002)’ opgenomen inventarisatie per winkelgebied en op 26
juni 2003 door de gemeenteraad van
Delft vastgestelde Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra 2002 – 2010, waarin
voor zowel de korte als de langere termijn de ontwikkelingsperspectieven voor
de aangewezen subsidiegebieden zijn weergegeven, wordt hieronder per
winkelgebeid de gewenste winkelstructuur beschreven.
6.1. De
Dashof
Branchering
Rekening houdend met huidige branchering en
daarnaast met de marktmogelijkheden is in onderstaande tabel weergegeven in
welke mate de huidige branchering verder zou kunnen worden versterkt. Hierbij
moet worden opgemerkt dat de in theorie berekende marktruimte niet altijd
volledig kan worden ingevuld met sterke formules. Per branche moet een afweging
worden gemaakt over de mogelijke toevoeging of uitbreiding.
Branchering en
marktmogelijkheden Dashof
Huidige branchering |
Metrage b.v.o. |
‘Ideaal’ branchering |
Metrage b.v.o. |
Potentie* |
|
Food |
|
1.345 m² |
|
|
1.400 m² |
Supermarkt |
C-1000 |
1.150 m²
|
Supermarkt |
1.200 m² |
= |
|
|
|
|
|
|
Foodspeciaal |
Bakker Delicious |
60 m² |
Bakker |
100 m² |
= |
|
Slagerij Veenstra |
75 m² |
Slagerij |
100 m²
|
= |
|
Delicatessen Delicious |
60 m² |
|
|
|
|
|
|
Slijter |
100 m² |
- |
|
|
|
AGF |
100 m² |
- |
Non-food |
|
325 m² |
|
|
450 m² |
Woninginrichting |
Bloemen/pltn Marifleur |
75 m² |
Bloemen/Planten |
100 m²
|
= |
|
|
|
|
|
|
Vrije tijdbesteding |
Boeken/gemakswinkel + postloket |
160 m² |
Boeken/tijdschriften incl. postloket |
150 m² |
= |
|
|
|
|
|
|
Persoonlijke verzorging |
ABC B&M |
90 m² |
Drogisterij |
200 m² |
+ |
Detailhandel |
|
1.670 m² |
|
|
1.850 m² |
Diensten/ horeca** |
400 m² |
|
|
365 m² |
|
Diensten |
|
|
Schoenherstel/ stomerij |
75 m² |
- |
|
Kapper Tom Molier |
112 m² |
Kapper |
100 m² |
= |
|
GEA |
|
GEA |
15 m² |
= |
|
|
|
Apotheek |
200 m² |
- |
|
|
|
Videotheek |
100 m² |
- |
Horeca |
Snackbar 2x |
100 m2 |
Snackbar (1x) |
100 m² |
= |
|
Chinees de Lange Muur |
188 m² |
Chinees |
150 m² |
= |
Leegstand |
2 units |
125 m² |
|
|
|
Totaal |
|
2.195 m² |
|
|
2.215 m² |
Bron: Locatus 2002, bewerkt door WPM
* =
handhaving, - : inkrimping of geen mogelijkheden + :uitbreiding of
toevoegen
Ontwikkelingsperspectief
De Dashof is compact opgezet en autovrij ingericht.
Het ligt verscholen in de wijk, is moeilijk vindbaar en heeft daardoor
nauwelijks uitstraling. Fysieke uitbreidingsmogelijkheden zijn er niet. De
kernbranches in de dagelijkse sfeer zijn aanwezig. Het winkelcentrum kampt met
een beperkte leegstand.
Winkelcentrum Dashof heeft naar de toekomst toe
voldoende potentie om een rol als buurt-winkelcentrum te vervullen. Qua
branchering zal de nadruk moeten komen te liggen op optimaliseren van het
bestaande aanbod, niet op uitbreiding met branches. Rekening houdend met een
afnemend draagvlak op termijn ontbreken hiervoor de mogelijkheden.
Ruimtelijk gezien zijn de mogelijkheden tot fysieke
ingrepen beperkt, mede door de combinatie met woningen. Optimaliseren van de
branchering zal derhalve dienen te geschieden door slimme herinvulling van
leegstaande of leegkomende winkels, of deels bebouwen van het passage-gebied.
Bij de invulling van moeilijk verhuurbare ruimten kan tevens worden gedacht aan
overige wijkse voorzieningen (sociaal-maatschappelijk, medische functies,
etc.). Structurele tekort-komingen zijn de bereikbaarheid en de
parkeermogelijkheden. Hoewel deze momenteel worden verbeterd, blijft de
situatie verre van ideaal. Overigens heeft de recente aanleg van extra
parkeerplaatsen reeds een positief effect gesorteerd op het functioneren van de
supermarkt-vestiging.
Rekening houdend met bovenstaande zullen op termijn
met name acties moeten worden genomen om de commerciële kwaliteit van het
winkelcentrum te verhogen: bekendheid, vind-baarheid, uitstraling, verwijssystemen,
puibeeld, e.d. Meer grootschalige ingrepen zijn niet haal-baar maar in feite
ook niet noodzakelijk in het streven het winkelcentrum naar de toekomst toe te
behouden.
Hoofdpunten
ontwikkelingsrichting
|
|
|
|
Acties
Door de recent opgerichte winkeliersvereniging
wordt een verbeterplan uitgewerkt.
De mogelijkheden om het bereikbaarheidsprofiel te
verbeteren worden op korte termijn nage-gaan.
6.2. Bikolaan
Branchering
Rekening houdend met de huidige branchering en de
marktmogelijkheden per branche is in onderstaande tabel weergegeven waar
mogelijkheden liggen om deze uitbreidingspotentie te benutten.
Huidige branchering en
marktmogelijkheden Bikolaan
Huidige branchering |
Metrage
b.v.o. |
‘Ideaal’ branchering |
Metrage b.v.o. |
Potentie* |
|
Food |
|
1.350 m² |
|
|
1.800 m² |
Supermarkt |
Plusmarkt |
1.265 m² |
Supermarkt |
1.500 m² |
+ |
Foodspeciaal |
Bakker Bierhuizen |
60 m² |
Bakker |
100 m² |
= |
|
|
|
Slagerij |
100 m²
|
+ |
|
Plusmarkt slijter |
25 m² |
Slijter/agf/delicatessen |
100 m² |
+ |
Non-food |
|
355 m² |
|
|
825 m² |
kleding en textiel |
|
|
Algemeen textiel |
150 m² |
- |
|
|
|
|
|
|
Huishoud. en luxe art. |
|
|
Gemengde branche |
150 m² |
+ |
|
|
|
|
|
|
Woninginrichting |
Bloemen/pltn Koos de Roos |
75 m² |
Bloemen/Planten |
100 m²
|
= |
|
|
|
|
|
|
Vrije tijdbesteding |
Boeken/gemakswinkel + postloket J. Bouter |
120 m² |
Boeken/
tijdschriften incl. postloket |
225 m² |
+ |
|
|
|
|
|
|
Persoonlijke verzorging |
Drogisterij Dessing |
160 m² |
Drogisterij |
350 m² |
+ |
Totaal detailhandel |
|
1.705 m² |
|
|
2.625 m² |
Diensten/ horeca** |
|
410 m² |
|
|
590 m² |
Diensten |
|
|
Schoenherstel/ stomerij |
75 m² |
+ |
|
Kapper Tom Molier |
110 m² |
Kapper |
100 m² |
= |
|
|
|
GEA |
15 m² |
+ |
|
|
|
Apotheek |
200 m² |
- |
|
|
|
Videotheek/-automt. |
100 m² |
+ |
Horeca |
Perry’s Place |
60 m² |
Snackbar |
100 m² |
= |
|
Sam Sam |
70 m² |
|
|
|
|
Jade House |
110 m² |
|
|
|
|
Pizzeria |
60 m² |
|
|
|
Leegstand |
0 units |
0 m² |
|
|
|
Totaal |
|
2.115 m² |
|
|
3.215 m² |
* =
:handhaving, - : inkrimping of geen mogelijkheden + :uitbreiding of
toevoegen
Ontwikkelingsperspectief
Opvallend is dat voor winkelcentrum Bikolaan
ruimere marktmogelijkheden aanwezig zijn dan nu wordt geboden. Echter de
ontwikkeling in de branchering geeft aan dat de huidige situatie onvoldoende
kwaliteit biedt om deze mogelijkheden te benutten. Recent is de groentezaak uit
het straatbeeld verdwenen en is horeca in de plaats gekomen.
Door de combinatie met woonfuncties en de ligging
in een woongebied zijn de fysieke versterkingsmogelijkheden helaas beperkt; de
gewenste versterkingen in de branchering,
unit-grootten en ruimtelijke structuur zijn slechts moeizaam door te
voeren. Dit vormt een sterke beperking in het streven naar optimalisatie. Op
korte termijn zal wel ingezet kunnen worden op verbetering zichtbaarheid
winkelgebied en het reguleren van het parkeren (bewonersparkeren /langparkeren
en consumentenparkeren/ kortparkeren; blauwe zone).
Op de huidige locatie is een slim en haalbaar plan
derhalve moeilijk denkbaar (tevens is er sprake van sterk verdeeld eigendom).
Zonder sterke fysieke ingrepen zal het winkelcentrum op het huidige niveau
overigens nog goed kunnen doorfunctioneren, echter geen mogelijkheden bestaan
de positie wezenlijk te versterken. De toekomststrategie is ofwel optimalisatie
binnen de huidige structuur ofwel de mogelijkheden tot verplaatsing te
onderzoeken, waarbij de posities van de centra Dashof en Vrijheidslaan worden
meegenomen.
Indien de huidige situatie uitgangspunt blijft
vormen, zullen de ingrepen zich moeten richten op het volgende:
Hoofdpunten
ontwikkelingsrichting
|
|
|
6.3. Verdiplein
Branchering
In onderstaande tabel is de huidige en wenselijke
branchering opgenomen voor winkelcentrum Verdiplein:
Huidige branchering en
ontwikkelingspotentie Verdiplein
Huidige branchering |
Metrage
b.v.o. |
‘Ideaal’ branchering |
Metrage b.v.o. |
Potentie* |
|
Food |
|
1.118 m² |
|
|
1.400 m² |
Supermarkt |
C-1000 |
846 m² |
Supermarkt |
1.200 m² |
+ |
Foodspeciaal |
Bakker Delicious |
52 m² |
Bakker |
100 m² |
= |
|
Slagerij Babylon |
75 m² |
Slagerij |
100 m² |
= |
|
Slijter Gall & Gall |
100 m² |
Slijter |
100 m² |
- |
|
AGF Klein Westland |
45 m² |
AGF |
100 m² |
- |
Non-food |
|
191 m² |
|
|
450 m² |
Woninginrichting |
Bloemen/pltn Karlas |
31 m² |
Bloemen/Planten |
100 m²
|
+ |
Vrije tijdbesteding |
|
|
Boeken/
tijdschriften incl. postloket |
150 m² |
+ |
Persoonlijke verzorging |
Drogisterij DIO Minerva |
160 m² |
Drogisterij |
200 m² |
+ |
|
|
|
|
|
|
Totaal detailhandel |
|
1.309 m² |
|
|
1.950 m² |
Diensten/ horeca** |
|
56 m² |
|
|
200 m² |
Diensten |
|
|
Schoenherstel/ stomerij |
75 m² |
- |
|
Kapper Tom Molier |
56 m² |
Kapper |
100 m² |
= |
|
|
|
GEA |
15 m² |
- |
|
|
|
Apotheek |
200 m² |
- |
|
|
|
Videotheek |
100 m²
|
- |
Horeca |
|
|
Snackbar |
100 m² |
+ |
|
|
|
Chinees |
150 m²
|
- |
Leegstand |
0 units |
0 m² |
|
|
|
Totaal |
|
1.365 m² |
|
|
2.150 m² |
Het Verdiplein dient idealiter ingrijpend te worden
gewijzigd. Niet zozeer ‘toevoegen’ en ‘uitbreiden’ zijn de sleutelwoorden maar
optimalisatie van het bestaande. De lay-out en de maatvoering van de winkels
zullen moeten worden aangepast. Met een eventuele ingreep kan tevens de situatie
van onveilige hoeken en gebieden worden opgelost (dichtzetten
passage-gebieden).
Winkelcentrum Verdiplein is als enige winkelgebied
van de buurt- en wijkwinkelgebieden in handen van één eigenaar. De eigenaar
heeft in overleg met Schuitema plannen voor een kleinschalige uitbreiding en
met name een upgrading van het winkelcentrum. De passages worden in dit plan
dicht gezet en de voorpui wordt naar voren gebracht. De slijter zal een groot
deel van de unit afstaan aan de supermarkt. Het is aan te bevelen in de
planvorming echter het gehele centrum te betrekken. Binnen het geboden
oppervlak bestaan mogelijkheden om een eigentijds winkelcentrum te creëren.
Hoofdpunten
ontwikkelingsrichting
|
|
|
6.4.Vrijheidslaan
Branchering
In onderstaande tabel is de huidige en wenselijke
branchering opgenomen voor buurtsteunpunt Vrijheidslaan:
Huidige branchering en
marktmogelijkheden Vrijheidslaan
Huidige branchering |
Metrage
b.v.o. |
‘Ideaal’ branchering |
Metrage b.v.o. |
Potentie* |
|
Food |
|
960 m² |
|
|
1.400 m² |
Supermarkt |
C-1000 |
800 m² |
Supermarkt |
1.200 m² |
+ |
|
|
|
|
|
|
Foodspeciaal |
Bakker A. de Groot |
45 m² |
Bakker |
100 m² |
= |
|
Slagerij van Winden |
70 m² |
Slagerij |
100 m² |
= |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slijter |
100 m² |
- |
|
AGF Klein Westland |
45 m² |
AGF |
100 m² |
- |
|
|
|
|
|
|
Non-food |
|
50 m² |
|
|
200 m² |
Woninginrichting |
Bloemen/pltn Karlas |
50 m² |
Bloemen/Planten |
100 m² |
= |
|
|
|
|
|
|
Vrije tijdbesteding |
|
|
Boeken/
tijdschriften incl. postloket |
100 m² |
+ |
|
|
|
|
|
|
Persoonlijke verzorging |
|
|
Drogisterij |
200 m² |
- |
|
|
|
|
|
|
Totaal detailhandel |
|
1.010 m² |
|
|
1.600 m² |
Diensten/ horeca** |
|
520 m² |
|
|
450 m² |
Diensten |
|
|
Schoenherstel/ stomerij |
75 m² |
- |
|
Kapper Headline |
90 m² |
Kapper |
100 m² |
= |
|
|
|
GEA |
15 m² |
- |
|
|
|
Apotheek |
200 m² |
- |
|
Videoland |
50 m² |
Videotheek |
100 m² |
= |
|
|
|
|
|
|
Horeca |
Snackbar Balou |
90 m² |
Snackbar |
100 m² |
= |
|
Café Don Quichot |
100 m² |
|
|
- |
|
Chinees Asia |
190 m² |
Chinees |
150 m² |
= |
Leegstand |
0 units |
0 m² |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
|
1.530 m² |
|
|
2.050 m² |
* = : handhaving, - : inkrimping + :uitbreiding
Ontwikkelingsperspectief
De huidige verzorgingspositie is dat van een
one-stop shoppingcenter, vooral vanwege het bereikbaarheidsprofiel. De omvang
van het verzorgingsgebied alleen is feitelijk te gering voor de instandhouding
van het huidige aanbod. Maar door de ligging aan de doorgaande weg, kan met
name de supermarkt rekenen op een hoge toevloeiing. De locatie en uitstraling
van de supermarkt is daardoor (ook in de toekomst) goed, dat van het andere
deel van het winkelgebied twijfelachtig. Door de ligging tussen concurrerende
centra bestaan vanuit de geboden markt-mogelijkheden beperkte mogelijkheden tot
verbreding van de branchering.
Een structureel probleem vormt de lay-out. Met de
verplaatsing van de C1000 naar de andere zijde van de Vrijheidslaan, staat het
overdekt naar binnengekeerde deel immers redelijk solitair. Verbetering van de
situatie benodigd echter een ingrijpende fysieke ingreep, waarbij de
verkeersstructuur mogelijk moet worden aangepast. De C1000 heeft door haar
goede functioneren wensen om op korte termijn verder uit te breiden. Hoewel
hiervoor de markt-mogelijkheden aanwezig zijn zal dit de perspectieven voor de
overige winkels niet wezenlijk verbeteren.
Zonder ingreep is de verwachting dat het aanbod
horeca en dienstverlening, niet ondersteunend aan de winkelfunctie, zal gaan
toenemen en het dagelijkse aanbod met name door de supermarkt zal worden
gevormd.
Hoofdpunten
ontwikkelingsrichting
|
|
|
|
6.5. Multatuliweg
Branchering
In de onderstaande tabel is de huidige branchering
opgenomen voor de Multatuliweg. Het ideaal-beeld is lastig te geven voor deze
buurtvoorziening.
Huidige branchering
Multatuliweg
Huidige branchering |
Metrage
b.v.o. |
|
Food |
|
425 m² |
Supermarkt |
Lidl |
425 m² |
|
|
|
Non-food |
|
265 m² |
Persoonlijke verzorging |
Schlecker |
100 m² |
|
Drogist ABC/ apotheek |
165 m² |
|
|
|
Totaal detailhandel |
|
590 m² |
Diensten/ horeca** |
|
100 m² |
Diensten |
|
0 m² |
Horeca |
Café ‘t Bliekkie |
100 m² |
|
|
|
Leegstand |
0 units |
0 m² |
|
|
|
Totaal |
|
690 m² |
Ontwikkelingsperspectief
De Multatuliweg biedt geen mogelijkheden voor een
reguliere buurtvoorziening. De winkelstrip zal dan ook moeten worden
gepositioneerd als voorzieningenstrip, waarin ruimte wordt geboden aan een
uiteenlopende scala aan functies, die in staat zijn redelijk autonoom te
functioneren.
De winkelstrip heeft weten te overleven door het
specifieke aanbod in het discountsegment. Dit segment zorgt ervoor dat de
trekkracht verder gaat dan alleen de directe omgeving. Op dit moment zijn er
plannen voor kleinschalige uitbreiding van de Lidl aan de voorzijde (circa
toevoeging van ongeveer 60 – 100 m² bvo). Daarnaast heeft Lidl te kennen
gegeven de unit van de Schlecker te willen betrekken. Doorzetten van deze
plannen zal een positief effect sorteren op de bezoekersstroom en daardoor de
commerciële mogelijkheden. Vermeld moet worden dat een vertrek van de Lidl naar
elders de overlevingskansen van de strip voor commerciële voor-zieningen sterk
zal beperken.
Echter kunnen alleen acties worden ondernomen als
Lidl structureel een bijdrage levert om de overlast te beperken.
Aandachtspunt vormt de ‘opnamecapaciteit’ van een
extra stroom autobezoekers in de wijk. Indien de mogelijkheden hiertoe
ontbreken, zou moeten worden onderzocht of deze formule mogelijk verplaatst kan
worden naar een alternatieve locatie (binnen één van de andere winkelgebieden).
In dat geval zullen de detailhandelsmogelijkheden voor de Multatuliweg sterk
afnemen en is een transformatie naar bijvoorbeeld een dienstencentrum een
alternatief.
Hoofdpunten
ontwikkelingsrichting
|
|
|
6.6. Hof van Delftlaan
Branchering
De huidige branchering is als volgt:
Huidige branchering Hof van
Delftlaan
Huidige branchering |
Metrage
b.v.o. |
|
Food |
|
545 m² |
Supermarkt |
Volumemarkt |
225 m² |
|
|
|
Foodspeciaal |
Bakker Bierhuizen |
40 m² |
|
Slagerij Verbree (Fockstraat) |
40 m² |
|
Slagerij Gillemans |
50 m² |
|
Poelier Ofwegen |
40 m² |
|
AGF klein Westland |
60 m² |
|
Kaashandel De Plattelander (van Bossestraat) |
40 m² |
|
Tabakszaak ’t Mannetje |
50 m² |
Non-food |
|
200 m² |
Woninginrichting |
Bloemen en planten Reflections |
90 m² |
|
|
|
Vrije tijdbesteding |
Rijwielen van de Plank |
70 m² |
|
|
|
Persoonlijke verzorging |
Drogist De Salamander |
40 m² |
|
|
|
Totaal detailhandel |
|
845 m² |
Diensten/ horeca** |
|
135 m² |
Diensten |
Kapper De Hoofdzaak |
75 m² |
|
Apotheek Hof van Delft |
60 m² |
Leegstand |
2 units |
240 m² |
|
|
|
Totaal |
|
1.120 m² |
Ontwikkelingsperspectief
Theoretisch gezien zijn er op het Hof van Delftlaan
geen uitbreidingsmogelijkheden mogelijk in de food en non-food. De
versspeciaalzaken functioneren op dit moment op ‘winkeltrouw’ (goed
ondernemersschap) van de omwonenden en de aanwezigheid van de kleine
supermarkt. Het winkelcentrum vervult een buurtverzorgende functie voor de
‘vergeten’ dan wel dagelijkse boodschappen. Qua branchering is sprake van een
redelijk compleet buurtwinkelcentrum, de omvang van het aanbod is echter te
gering. Door de matige concurrentiepositie en de beperkte fysieke mogelijkheden
ontbreken de mogelijkheden om het winkelbestand substantieel te vergroten.
Op termijn is een afname van het bestand aan
dagelijkse winkelvoorzieningen te verwachten. De tabakszaak, schoenreparatie en
stomerij zullen over niet al te lange tijd de deuren sluiten Echter het Hof van
Delftlaan biedt vanwege z’n locatie in het binnenstedelijke milieu blijvend
perspectieven aan commerciële voorzieningen. Geadviseerd wordt dit centrum
blijvend als voorzieningenconcentratie te positioneren. Het centrum zal naar
verloop van tijd een menging van dagelijkse branches, diensten en ambachtelijke
bedrijfjes gaan bieden; de kwaliteit van het ondernemersschap (winkels met een
eigen doelgroep, een daardoor groter verzorgingsbereik) zal van doorslaggevend
belang zijn voor het toekomstig functioneren.
Positief voor het behouden van een zeker dagelijks
aanbod is het streven van de supermarkt om de eigen winkel te vergroten. De
leegstaande units, het advocatenkantoor en de poelier worden samengevoegd en
aan de achterzijde vergroot. Hoewel het draagvlak kritisch is bestaat bij de
ondernemer en de supermarktorganisatie voldoende vertrouwen in deze
investering. Met deze ontwikkeling is de buurt verzekerd van het behoud van een
zeker dagelijks aanbod op korte afstand, wat gezien het redelijk grote aantal
ouderen in de wijk zeer positief is.
Hoofdpunten
ontwikkelingsrichting
|
|
|
6.7. Ternatestraat
Branchering
In onderstaande tabel is de huidige branchering van
de Ternatestraat opgenomen. De wenselijke branchering is achterwege gelaten,
daar het streven naar een sterke winkelcluster op termijn niet haalbaar is.
Branchering
Ternatestraat
Huidige branchering |
Metrage b.v.o. |
|
Food |
|
390 m² |
Supermarkt |
Attent |
220 m² |
|
|
|
Foodspeciaal |
Bakker Bierhuizen |
40 m² |
|
Slagerij Den Hollander |
40 m² |
|
AGF Leo Quack |
40 m² |
|
Kaashandel Borsboom |
50 m² |
Non-food |
|
150 m² |
Woninginrichting |
Bloemen en planten Goudenregen |
90 m² |
|
|
|
Vrije tijdbesteding |
Boeken/tijdschriften/tabak (postagentschap) Kras |
60 m² |
|
|
|
Totaal detailhandel |
|
540 m² |
Diensten/ horeca |
|
0 m² |
Leegstand |
3 units |
200 m² |
|
|
|
Totaal |
|
740 m² |
Ontwikkelingsperspectief
De winkels functioneren matig tot slecht. De Attent
supermarkt functioneert naar verwachting niet goed (onvolledig assortiment), de
bakker is reeds gesloten. Enkele ondernemers zijn op leeftijd en zullen binnen
enkele jaren stoppen. De drogist die verderop zat is al lange tijd weg. De
winkelfunctie van ondernemers die stoppen worden woonfuncties. In de afgelopen
5 jaar zijn al drie ondernemingen vertrokken.
Door de verscholen ligging in de wijk, de beperkte
fysieke mogelijkheden en ontbreken van een gezond perspectief is inzetten op
versterking van dit winkelgebied niet haalbaar. Ook hier geldt dat op termijn
enige branchevervaging zal gaan optreden, waarbij de dagelijkse branches in
aantal zullen afnemen en worden vervangen door dienstenfuncties of andere
vormen van bedrijvigheid.
Op korte termijn is het raadzaam de mogelijkheden
te onderzoeken voor het opknappen van het gevelbeeld en het openbaar gebied
(wegwerken van achterstallig onderhoud, in overleg met de gemeente). Het
initiatief zal echter moeten liggen bij de zittende ondernemers en eigenaren.
Op langere termijn, indien het dagelijkse aanbod
uit het straatbeeld mogelijk is verdwenen, is het aan te bevelen op een betere
locatie een commerciële ruimte te ontwikkelen (als onderdeel van bijvoorbeeld
woningontwikkeling) voor vestiging van een solitaire buurtsuper; uit het
oogpunt van handhaving van een dagelijks voorzieningenniveau voor de buurt is
een dergelijke ontwikkeling wenselijk. Gesprekken met enkele organisaties die
een buurtsuperformule voeren is hiervoor wenselijk.
Tevens moet samen met de ondernemers onderzocht
worden of er andere haalbare ontwik-kelingsmogelijkheden zijn. De verbetering
van de ontsluiting met aangrenzend Rijswijksgrond dient hierbij te worden
betrokken.
Hoofdpunten
ontwikkelingsrichting
|
|
|
7. De Ruimtelijk Economische
Structuur
De gewenste ruimtelijk
economische structuur (RES) wordt weergegeven op RES-kaarten.
Per buurtwinkelcentrum wordt
visueel gemaakt waar de subsidieregeling van kracht is.