De aanpak is geweest om op basis van het collegeprogramma
2002- 2006, de nota Knopen in de Wijken en de voorwaarden die door het college
bij de behandeling van het productenboek 2002 aan het productenboek 2003 zijn
gesteld, vragen, beoogde doelen en resultaten aan het management van de BWD
voor te leggen. De onderhandelingen zijn gevoerd door een ambtelijke delegatie
Leefbaarheid / Welzijn.
De daaruit voortgevloeide afspraken zijn in bijgaande
productenboek 2003 opgenomen.
De nadruk heeft gelegen op het agogische werk (sociaal
cultureel werk, opbouwwerk, jeugd- en jongerenwerk) en het organisatorische en
beheers-werk.
Deze onderwerpen hebben de meeste aandacht gevraagd en
zijn dan ook het meest uitgebreid in de nota opgenomen.
Daarnaast zijn afspraken gemaakt over samenhangen in
producten.
De onderhandelingen hebben zich met name gericht op de
input: het in beeld brengen van de personele capaciteit en de gevolgen daarvan
voor de omvang van de te realiseren producten.
Afspraken over de output (het opnemen van de aantallen
producten, meetbaarheid van de resultaten) zijn heden nog slechts beperkt
mogelijk gebleken. In 2003 wordt een verdere vertaalslag gemaakt ter
voorbereiding van het productenboek 2004.
In het productenboek zijn haast alle onderwerpen
opgenomen, waarvoor in 2003 een subsidierelatie bestaat tussen gemeente en BWD.
Een aantal projecten is niet opgenomen, omdat evaluaties en besluitvorming over
de voortgang van recent gestarte projecten nog moeten plaatsvinden.
Om de gemaakte productafspraken te bewaken vindt
maandelijks ambtelijk voortgangsoverleg plaats tussen de gemeentelijke
delegatie en de BWD. Alle onderwerpen die op grond van de productafspraken 2003
tenminste aan de orde komen, staan hieronder op pagina 2 en 3 vermeld.
Ook aanvullende afspraken met de BWD die in de loop van
2003 nodig blijken te zijn op grond van nieuwe vragen en/of calamiteiten worden
aan deze delegatie gemeld en vandaaruit gecoördineerd.
In juni 2003 wordt het eerste halfjaar geëvalueerd op
bereikte resultaten en knelpunten in de beleidsuitvoering. Zonodig vindt
bijstelling plaats in de richting van de productafspraken 2004.
De gemeentelijke delegatie neemt tevens de taak op zich
de productafspraken 2004 intern te coördineren en de onderhandelingen met de
BWD te voeren.
In maart 2003 wordt een eerste aanzet gemaakt voor het
productenboek 2004. Daarbij zal met name geïnvesteerd worden in de aantallen
producten, de meetbaarheid van de resultaten, de in te zetten meetinstrumenten
en de kostprijs per productgroep.
De financiering van de Productafspraken 2003 bestaat uit
het “basisbudget” en diverse andere budgetten. Een overzicht van de bedragen en
de aangewende budgetten vindt u in de bijlage op pagina 22 en 23.
De afspraken op een rij:
·
Met het oog op de realisatie van een brede
welzijnsorganisatie levert de BWD samen met de Stichting Ouderenwerk Delft aan
het einde van het 1e kwartaal 2003 een plan van aanpak voor
samenwerkingsprojecten.
·
De BWD doet een voorstel voor de wijze waarop zij
de door de gemeente gewenste positie van de buurthuisbesturen in haar
organisatie inpast.
·
De BWD rekent de inhoudelijke afspraken financieel door en de resultaten
daarvan worden in het ambtelijke overleg ingebracht. De uitkomsten vormen de
input voor het onderzoek naar de haalbaarheid van capaciteitsuitbreiding in
2003. Tevens vormen deze gegevens de basis voor de berekening van de kostprijs
per product.
·
De BWD brengt de capaciteitsverdeling van het
wijkgebonden sociaal cultureel werk en het accommodatiegebonden organisatorisch
werk verder in lijn met de gewenste formatie op basis van Knopen in de Wijken
en van in 2001 gemaakte afspraken over organisatorisch werk.
·
De BWD werkt mee aan de realisatie en openstelling
van de wijkservicepunten.
·
De BWD zet 8 uur jongerenwerk van Hof van Delft
specifiek in voor het scholierencafé.
·
De BWD stemt haar activiteiten op wijkniveau af met
het Brede Schoolprogramma voorzover doelgroepen en wijken dezelfde zijn.
·
De BWD neemt de ondersteuning en ontwikkeling van
jongeren-participatie op in het reguliere aanbod.
·
Jongerenopbouwwerkers vervullen de
signaleringsfunctie in het jeugd- en jongerenwerk.
·
De BWD zet 24 uur per week jongerenopbouwwerk in
voor de sluitende aanpak (RMC).
·
De BWD zet nadrukkelijk in op het ondersteunen van
wijkbewoners bij het wijkaanpakproces.
·
Voor het einde van het 1e kwartaal 2003
stelt de BWD in samenwerking met het project Oudkomers, het project Dàruit en het
vrouwenopbouwwerk een stappenplan op om te komen tot een samenhangende aanpak
van sociaal isolement, integratie en participatie.
Gedurende 2003 vinden ambtelijke voortgangsoverleggen
plaats waar in elk geval aan de orde komen:
·
Vragen uit de wijken in relatie tot het bereik van
de geleverde producten en de gaten in de beleidsuitvoering.
·
De financiële doorberekening van de productafspraken 2003 en de
resultaten daarvan met het oog op de capaciteitsuitbreiding sociaal cultureel
werk in 2003.
·
De personele capaciteitsverdeling op wijk- en
stedelijk niveau in relatie tot Knopen in de Wijken en de vragen uit de wijken.
·
De personele inzet met het oog op de realisatie van
jongerencentra en jongerenruimten.
·
De relatie van het stedelijk werk met het
accommodatiegebonden en het wijkgerichte werk in het kader van een kwalitatief
goed integraal jeugdbeleid.
·
Een effectief aanbod voor accentgroepen in het
jeugd- en jongerenwerk in relatie tot groepsculturen en ontwikkelingskenmerken.
·
De voortgang van een samenhangend jaarprogramma van
activiteiten in het jeugd- en jongerenwerk. De BWD brengt registratiegegevens
in van aantallen deelnemers en het aandeel accentgroepen hierin.
·
Ontwikkelen van verschillende scenario’s voor de
beïnvloeding door de BWD van de openstellingstijden van jongerencentra en
jongerenruimten in relatie tot diverse organisatiestructuren (centra die onder
de bevoegdheid van de BWD vallen en zelfstandig opererende besturen van wijk-
en jongerencentra).
·
De relatie van het jeugd- en jongerenwerk van de
BWD met de jeugdgezondheidsteams is onderwerp van bespreking over het integraal
jeugdbeleid.
·
De sturing van de beheerscapaciteit en de
gemeentelijke / landelijke regels over de mate van zelfstandig functioneren van
beheerders met een I/D- en WIW-verband.
·
De versterking van de begeleiding op de werkvloer
van I/D-ers en WIW-ers.
·
De aanpak van toezicht bij het stedelijke
skatepark. Over de korte en lange termijnaanpak zijn onderhandelingen tussen
gemeente en BWD gaande.
·
De aard en mate van de ondersteuningsbehoefte van
bewoners in relatie tot de professionele inzet van het wijkopbouwwerk in het
wijkaanpakproces op basis van verschillen per wijk (organisatiegraad en/of
competentie van de bewoners, de mate van sociale problematiek en sociale
cohesie).
Aan u wordt voorgesteld accoord te gaan met;
1.
De afspraken.zoals vermeld in de bijlage.
2.
De financiële dekking zoals vermeld in de bijlage.
Hoogachtend,
Julia
Lebeau-Goorden
Beleidsmedewerker
Wezlijn