Onderwerp
Geachte
dames en heren,
Het beleidskader voor de exploitatie van terrassen
vindt zijn grondslag in de Terrassennota uit 1993. Sinds 1993 is er echter veel
veranderd in de binnenstad waardoor de behoefte ontstond om het terrassenbeleid
op punten te herzien.
Deze
nota strekt ertoe een kader vast te stellen waarbinnen terrassen in Delft
toelaatbaar zijn.
Na
het voltooien van de eerste fase van
het autoluw maken van de Delftse binnenstad kan worden opgemerkt dat veel
horecaondernemers – waarschijnlijk terecht - kansen zien om een terras uit te
zetten op plaatsen waar dat voorheen niet mogelijk was. Deze kansen zijn een
rechtstreeks gevolg van het beperken
van het autoverkeer waardoor er meer veilige plekken kunnen worden
gecreëerd voor terrasbezoekers.
Uitbreiding
van het bestaande terrassenaanbod kan
zeker bijdragen aan een prettiger verblijfsklimaat in de binnenstad en een
impuls geven aan de autoluwe binnenstad. Uiteraard moet uitbreiding van de
terrassen harmoniseren met het overig gebruik van de openbare ruimte. Om de
nieuwe mogelijkheden in kaart te brengen in de autoluwe binnenstad is nader
beleid gewenst. De Delftse sectie van Koninklijk Horeca Nederland (verder te
noemen: KHN) heeft hier dan ook om gevraagd. Daarnaast heeft KHN nog enkele
andere aandachtspunten naar voren gebracht met betrekking tot de terrassen.
Naast aandacht voor de
terrassen staat ook hoog op de agenda van KHN om de mogelijkheden te bezien ten
aanzien van het terrasbotenbeleid. In deze nota zal het Terrasbotenbeleid
buiten beschouwing worden gelaten omdat in goed overleg is afgesproken dat dit
beleid separaat zal worden bezien. KHN streeft in ieder geval naar een
uitbreiding van het aantal terrasboten door uitbreiding van het
ligplaatsengebied, alsmede naar vereenvoudiging van de aanvraagprocedure. Het
uitstel van de herziening van het terrasbotenbeleid heeft te maken met het feit
dat ontwikkeling van dit beleidsterrein nog niet is verankerd in de huidige
organisatie.
Om de wensen en mogelijkheden goed op elkaar af te
stemmen is op verzoek van wethouder Grashoff een werkgroep Terrassen in het
leven geroepen. In eerst instantie werd deze werkgroep getrokken door het
Service Centrum Bedrijven (SCB). Halverwege de rit is dit echter tijdelijk
overgenomen door het sectorhoofd BM, omdat terrassen een grote uitstraling
hebben op het historische stadsbeeld. Vervolgens kwam de verdere
beleidsontwikkeling bij TOR en het SCB te liggen. De taken en
verantwoordelijkheden zijn dus niet altijd helder geweest waardoor er
vertraging is opgelopen. Terloops wordt nog opgemerkt dat Handen en Voeten II
hieraan een einde tracht te maken door ook dit beleid bij Tor onder te brengen.
Nu terug naar de werkgroep. Deze bestond uit een afvaardiging van de Delftse
sectie van KHN en ambtenaren van
diverse vakteams van de gemeente. In 2002 is de werkgroep diverse keren
bijeengekomen. Uit deze bijeenkomsten kwamen beleidsaanbevelingen naar voren
die in deze nota zijn verwerkt.
1.4 Juridisch kader
Terrasvergunningen worden
verleend (en geweigerd) op basis van de Exploitatieverordening Horeca. Het
college is in deze het bevoegde bestuursorgaan voor wat betreft de plaats en
grootte van het terras terwijl de burgemeester de exploitatietijden bepaalt in
de Exploitatievergunning. Nadere beleidsregels inzake terrassen zijn vastgelegd
in de Terrassennota uit 1993. Deze nota is dan ook grotendeels
overgenomen in de nota die nu voor u ligt. Overigens werd reeds in 1993
geanticipeerd op het autoluw maken van de binnenstad door opneming van de
zinsnede dat terrassen op kaden in de toekomst wellicht mogelijk zijn bij het autoluw
maken van de binnenstad.
Zoals
net is verwoord, is het uitgangspunt dat de Terrassennota uit 1993 in
hoofdlijnen in stand blijft, met uitzondering van het beleid inzake:
1.
Franse Terrassen
2.
Boomkransterrassen
3.
Duur van het terrasseizoen
4.
Grootte van parasols.
2. Begripsomschrijvingen
Terras.
Een terras is een in de onmiddellijke
nabijheid van de besloten ruimte van een horecabedrijf liggend deel van de
openbare weg waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen
vergoeding dranken worden geschonken en/of spijzen voor directe consumptie
worden bereid en/of verstrekt. Met deze definitie is aansluiting gezocht
bij zowel de Drank- en Horecawet als het op de Wet Milieubeheer gebaseerde
Besluit Horeca- Sport- en Recreatieinrichtingen.
De terrassen zijn onder te verdelen in grote
terrassen (zoals bijvoorbeeld middengedeelten van Markt en Beestenmarkt) en
kleine terrassen (zoals bijvoorbeeld op de trottoirs e.d.).
De
tweede categorie wordt in veel gevallen meer gezien als gezellige entree tot
het horeca-bedrijf en als een eye-catcher dan als een exploitabel terras.
Uiteraard bevestigen hierbij ook de uitzonderingen de bekende regel.
Frans terras. Onder een Frans terras wordt een terras verstaan dat maximaal 1.30 meter uit
de gevel van het eigen pand staat. Verschil met de regeling op grond van de
Terrassennota uit 1993 is dat nu voor het eerst een maatvoering wordt
opgenomen. Voorheen was slechts sprake van een terras dat “direct tegen de
gevel” was geplaatst. De maat van 1.30
meter komt niet uit de lucht vallen; deze maat is een landelijke
inrichtingsnorm voor horecabedrijven indien plaats moet worden geboden aan een
ronde tafel met vier stoelen
Boomkransterras (synoniem:
kadeterras).
Een boomkransterras is een terras tussen boomkransen op de kade van een
grachtvak met bomen, waarbij de afmeting van de boomkrans minimaal 1.50
meter moet zijn. Deze terrasvorm mag slechts worden uitgezet voor de gevel van
het eigen pand. De kade tussen de boomkrans en het water (0,40 meter) moet vrij
blijven i.v.m. de veiligheid van de terrasbezoekers.
Voorgesteld
wordt om Boomkransterrassen uitsluitend
toe te staan in het autoluwe gebied.
Indien deze criteria worden
losgelaten op het autoluw+ gebied dan betekent
dit dat Boomkransterrassen
in ieder geval mogelijk zijn op de kaden langs de:
·
Hippolytusbuurt
·
Voorstraat
·
Wijnhaven
·
Vrouw Juttenland Westzijde
·
Molslaan
De
boomkransen in het huidige autoluwe gebied zijn, met uitzondering van de
Binnenwatersloot, vrijwel allemaal 1.50 meter breed, zodat ook deze kaden in
eerst instantie geschikt lijken te zijn voor het uitzetten van terrassen.
Complicerende factor is echter dat al deze kaden parkeerplaatsen zijn, met
uitzondering van de Oude Delft oostzijde tussen de Peperstraat en Boterbrug.
Indien parkeerplaatsen niet mogen wijken voor terrassen, betekent dit dat in
het autoluwe gebied slechts dit gedeelte van het Oude Delft in aanmerking komt
voor het uitzetten van boomkransterrassen.
Vanzelfsprekend zullen bij
uitbreiding van het autoluw+ gebied de mogelijkheden voor boomkransterrassen
worden vergroot.
3.
Terrassen moeten passen in het toeristische en monumentenbeleid van de gemeente.
Delft
moet goed omgaan met de historische waarden van de binnenstad. Niet alleen met
betrekking tot de (historische) gebouwen, maar ook met betrekking tot de
aankleding van de openbare ruimte.
Het
uiterlijk en de omvang van de terrassen moet zijn afgestemd op de historische
context van de binnenstad. Dat betekent, dat daar extra aandacht aan besteed
moet worden. Dit heeft in 1993 geleid tot het maken van afspraken over o.a. de
te voeren reclame, de terrasafscheidingen, de parasols en het meubilair, te
weten:
4. De opslag van terrasstoelen en -tafels op de openbare weg na
sluiting van het terras dient te worden
vermeden.
Een
stapel stoelen is geen fraai gezicht. De praktijk leert echter dat het opbergen
van deze stapels geen sinecure is. Toch moet ernaar worden gestreefd om deze
stapels te vermijden zonder dat tot een algeheel verbod wordt overgegaan. 's
Avonds vallen dergelijke stapels minder op, waardoor ze minder hinderlijk zijn.
Overdag zijn het echter aanstootgevende obstakels, die vermeden moeten worden.
Om te voorkomen dat overdag opslag van terrasmateriaal op de openbare
weg plaatsvindt, wordt deze opslag alleen tijdens de nachtelijke uren toegestaan.
Tijdens de periode van l0.00 uur 's morgens tot zonsondergang mag er
geen opslag van terrasmateriaal buiten plaatsvinden. Omdat vanaf 9.00 uur de
terrassen mogen worden uitgezet heeft de ondernemer tussen 9.00 en l0.00 uur de
tijd zijn terras te plaatsen.
Als een horeca-ondernemer zijn bedrijf niet tijdens deze gehele periode
openstelt, zal hij moeten zorgen voor opslag elders. Mogelijk kan in de directe
omgeving een opslagruimte worden gevonden; voor zover mogelijk zal de gemeente
hierin een actieve rol vervullen.
Ook is het mogelijk om voor en tijdens de opening van het bedrijf het
terras alvast uit te zetten waardoor een verzorgd uiterlijk van het gebied
ontstaat. Daarbij moet echter wel worden aangetekend, dat dit mogelijk
onduidelijkeid in de hand werkt. Het kan immers voorkomen, dat het terras wel
uitstaat terwijl de horeca-gelegenheid nog gesloten is.
5.
Terrassen mogen niet de oorzaak zijn van het verdwijnen van parkeerplaatsen.
Het is niet toegestaan parkeerplaatsen te gebruiken als terras
6. Bij het
plaatsen van de terrassen moet de doorgang voor zowel voetgangers
als ander verkeer voldoende in stand blijven.
Hierbij
wordt aangesloten bij het uitstallingenbeleid. Dit bevat bepalingen omtrent
vrije doorloopruimte en omvang van de uitstallingen. Voor terrassen geldt naar
analogie:
Op trottoirs moet een vrije doorloop aanwezig blijven van l,50 meter en
in drukke voetgangersgebieden van 2,00 me ter. De drukke voetgangersgebieden
zijn op de bij deze nota behorende kaart nader gespecificeerd.
Terrassen mogen niet meer dan 1.30 meter uit de gevel reiken.De maat van 1.30 meter komt
niet uit de lucht vallen; deze maat is een landelijke inrichtingsnorm voor
horecabedrijven indien plaats moet worden geboden aan een ronde tafel met vier
stoelen (overigens blijft de eis van een vrije doorgangsbreedte van 3.50 meter
voor hulpverlenende diensten onverminderd van kracht, zodat 1.30 meter
bijvoorbeeld niet kan worden gerealiseerd in zeer smalle straten waaronder De
Vlouw, alwaar overigens wel één meter uit de gevel zou kunnen). Voor hoekpanden
geldt dat een dergelijk terras ook aan de zijgevel mag worden uitgezet.Met
betrekking tot specifieke gebieden, zoals de Markt, kunnen andere afspraken
worden gemaakt mits de vrije doorgang met de aangeduide minimale
doorloopruimten voor alle verkeer gehandhaafd blijft.
Als er sprake is van eigen stoepen met onderlinge hoogte- verschillen en
diverse doorgang belemmerende aspecten als omheiningen, palen of kettingen en
er tussen deze eigen stoepen en de rijbaan een voldoende mogelijkheid tot
passeren van voetgangers aanwezig is (zie Oude Delft-westzijde) dan kan, in afwijking
van het bovenstaande, de gehele eigen stoep als terras worden gebruikt.
Bij
plaatsing van terrassen op middenbermen e.d. moet ervoor gezorgd worden, dat
het verkeer door de plaatsing geen hinder ondervindt, doordat bijvoorbeeld het
terras te dicht bij de rijbaan komt te staan of door het verlies aan uitzicht
op hoeken e.d..
7. Als terrassen goed worden vormgegeven en geplaatst zorgen zij voor
verlevendiging van het straatbeeld, waardoor er meer mensen op straat zullen
komen.
Terrassen
die worden vormgegeven volgens het hiervoor gestelde zullen naar verwachting
een zekere gezelligheid uitstralen. Deze gezelligheid zorgt vervolgens voor een
aanwas van mensen.
Hoewel
een vergroting van het aantal mensen bepaalde spanningen kan doen ontstaan mag
tevens verwacht worden, dat door de vergrote sociale controle het vandalisme
wordt teruggedrongen.
Meer mensen vragen echter ook meer ruimte. Er zal dus een goed evenwicht
tussen beide gevonden moeten worden.
8. De sluitingstijden moeten als bloktijden worden aangegeven.
Het
is ongewenst om vanuit de gemeente verschillende sluitingstijden vast te
stellen voor verschillende soorten horeca-bedrijven. Zij bepalen immers zelf
wanneer hun bedrijf geopend is. Wel moet worden aangegeven op welke tijden het
gewenst/mogelijk is om een terras te plaatsen.
Terrassen mogen tussen 10.00 uur en 01.00 uur zijn uitgezet. De
horecaondernemer is vrij om binnen deze mogelijkheden zijn terras uit te
zetten. De
burgemeester kan een vroeger sluitingstijdstip bepalen voor terrassen die zijn
gelegen in straten en/of gebieden waar een exploitatietijd van 01.00 uur
redelijkerwijs een onevenredig grote nadelige invloed op het woon- en
leefklimaat heeft.
Het terrasseizoen duurt
volgens het huidige beleid van 1 maart tot 1 november, terwijl Franse terrassen
het gehele jaar door mogen uitstaan. De horeca vraagt om afschaffing van het
terrasseizoen, nu er nog slechts in de praktijk een rustpauze van drie maanden is. Vooral tijdens zonnige
windstille winterse dagen kan het een zaligheid zijn om een “terrasje” te
pakken. De Delftse horeca wil deze mogelijkheid graag bieden aan hun klanten.
Voorgesteld wordt dan ook om het terrasseizoen te laten vervallen en dus ook in
de periode van 1 november tot 1 maart terrassen toe te staan.
Terrassen in de
winterperiode zullen naar verwachting zeer beperkt worden gebruikt. Een
ongewenst neveneffect van de verruiming van het terrasseizoen kan dus zijn dat
enkele horecaondernemers deze
verruiming gebruiken om hun terrasmeubilair niet naar de winteropslag te
brengen. Om dit te voorkomen wordt voorgesteld om in de terrasvergunning op te
nemen dat er in de periode van 1 november tot 1 maart geen opslag mag zijn van
terrasmeubilair en dat alle terrasschotten moeten zijn verwijderd. Op deze
manier kan worden voorkomen dat er een verloederd straatbeeld ontstaat van
verregend en bemost terrasmeubilair.
9.
Bij het uitzetten van de terrassen moet rekening worden gehouden met de buren.
Bij
het uitzetten en het gebruik van het terras moet rekening worden gehouden met
de direct omwonenden. Hoewel ze weten dat er een horecagelegenheid in de
directe omgeving gevestigd is zullen ze geen last van deze inrichting behoeven
te hebben. Datzelfde geldt voor het terras.
Er
zal niet alleen aan de bewoners worden gedacht, maar ook aan de naastgelegen
winkeliers. Door de plaatsing van de terrassen zullen deze niet in een
ondergeschoven positie moeten , worden gemanoeuvreerd, bijvoorbeeld ten aanzien
van de zichtbaarheid. Zie hiervoor tevens het gestelde onder punt 5.
10. Een goed beleid valt of staat bij een goede controle, handhaving
en evaluatie.
Uitgangspunt is, dat zowel de ondernemer als
de bezoeker weet dat de gemeente bij afwijking van de regels zal optreden.
Zowel het college als de burgemeester hebben hiervoor op grond van de
Exploitatieverordening Horeca verregaande bevoegdheden.
Naast het opleggen van een vroeger sluitingstijdstip van het terras kan
ook nog worden gedacht aan het geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk,
intrekken van de voor het terras benodigde vergunning. Dit laatste kan
bijvoorbeeld het geval zijn indien de welstandscriteria worden genegeerd
waarvoor de vergunning geldt.
Toezicht op de naleving van de terrasregels is in handen van het vakteam
Toezicht Openbare Ruimte. Daarnaast heeft ook de politie nog bevoegdheden
bijvoorbeeld bij overtreding van de sluitingstijden van het terras.
Om een goede controle uit te kunnen voeren voor wat betreft de
afmetingen en plaats van het terras zal bij iedere terrasvergunning een
gedetailleerde plattegrond worden gevoegd. Daarnaast kan nog worden gedacht aan
het aanbrengen van markeringstegels, zoals nu al toegepast op de Markt, of een aangepast bestratingspatroon ter
plaatse van het terras.
Na vaststelling van het beleid zal in het najaar van 2004 een evaluatie
plaatsvinden.
11. Om tot regulering van het aantal terrassen te
komen wordt ook bepaald, waar we geen terrassen willen
hebben.
Verder is het zo, dat terrassen, net als op de Markt al het geval is,
alleen maar voor het eigen pand (denkbeeldig doortrekken bouwmuren) mogen
worden uitgezet.
Alleen als het naastgelegen pand geen horeca-bestemming heeft zou in
specifieke gebieden waar op de middengebieden terrassen worden geaccepteerd,
vrijstelling kunnen worden gegeven in het middengebied voor nog eenmaal een
extra pandbreedte.
Gelet op de drukte die er tijdens de donderdag, vrijdag en zaterdag in
de binnenstad heerst zal er op die dagen binnen de voetgangersgebieden geen
ander (verlicht) regime gelden.
uitzondering kan mogelijk gemaakt worden voor de speciale dagen
(Delftdag e.d.), mits hier vooraf vergunning voor wordt verleend. In die
gevallen zou het ook mogelijk moeten zijn om van de sluitingstijden ontheffing
te verlenen.
12. Eisen
aanvraag terrasvergunning
Om het welstandsaspect
voldoende te kunnen beoordelen, dienen bij de aanvraag voor een
terrasvergunning foto’s dan wel brochures te worden overgelegd van het te
gebruiken terrasmeubilair.
AFWIJKINGEN
Als
binnen een bepaald gebied (bijv. Beestenmarkt, Burgwal of Brab. Turfmarkt), in
verband met bijvoorbeeld het verder autoluw+ maken van het gebied, met elkaar
(ondernemers en bewoners) tot andere afspraken kan worden gekomen die de
strekking van dit beleid niet teniet doen, dan moet van het bovenstaande
vrijstelling kunnen worden verleend.
Voorbeeld
daarvan is bijvoorbeeld de huidige herinrichting van de Markt.
TARIEVEN
Voor
het gebruik van de openbare weg (voor zover eigendom van de gemeente) moet
volgens de Verordening op de heffing van precariorechten een recht worden
betaald.
In
overeenstemming met het advies van de commissie Cultuur, Kennsi en Economie
stellen wij u voor vast te stellen:
l. Definities voor:
·
Terras. Een
terras is een in de onmiddellijke nabijheid van de besloten ruimte van een
horecabedrijf liggend deel van de openbare weg waar zitgelegenheid kan worden
geboden en waar tegen vergoeding dranken worden geschonken en/of spijzen voor
directe consumptie worden bereid en/of verstrekt;
·
Frans terras. Onder een Frans terras wordt
een terras verstaan dat maximaal 1.30
meter uit de gevel van het eigen pand staat.
·
Boomkransterras (synoniem: kadeterras). Een boomkransterras is een
terras tussen boomkransen op de kade van een grachtvak met bomen,
waarbij de afmeting van de boomkrans minimaal 1.50 meter moet zijn, de kade
(0,40 meter) vrij moet blijven en waarbij het terras voor de gevel van het
eigen pand wordt uitgezet.
2.
Terrassen moeten aan de volgende voorwaarden en uitgangspunten voldoen:
a. Een
terras moet passen in het toeristische en monumentale beleid van de gemeente.
b.
In de periode van 1 maart tot 1
november is opslag van terrasmeubilair op de openbare weg uitsluitend
toegestaan tussen zonsondergang en 10.00 uur, m.a.w. het terras moet
worden uitgezet tussen 10.00 uur en zonsondergang;
In de periode van 1 november tot
1 maart mag er geen opslag plaatsvinden van terrasmeubilair op de
openbare weg.
c. Terrassen moeten zodanig geplaatst worden, dat er altijd een
vrije doorgangsbreedte van l,50 meter (2,00 meter in de op de bijlage
aangegeven drukke voetgangersgebieden) voor de voetgangers beschikbaar blijft
en het overige verkeer niet wordt gehinderd.
d. Terrassen op het trottoir tegen de gevel mogen niet verder dan
1.30 meter uit de gevel reiken.
e.
Terrassen mogen het gehele jaar in
principe worden uitgezet tussen 9.00 uur en 0l.00 uur.
f.
Op de dagen dat er een voetgangersgebied
is zal er geen afwijkende regelgeving plaatsvinden.
g. Reclameuitingen op parasols en terras
schermen mogen niet groter zijn dan 20% van het vlak waarop ze zijn
aangebracht.
h.
Terrasafscheidingen mogen niet
hoger zijn dan 1,80 meter. Het dichte gedeelte van de terrasafscheiding mag
niet hoger zijn dan 1,10 meter boven de straat.
3. Terrassen
mogen niet de oorzaak zijn van het verdwijnen van parkeerplaatsen. Hierop kan
een uitzondering worden gemaakt als er in de directe omgeving vervangende
parkeerruimte wordt aangelegd.
4. Een terras mag alleen voor het eigen pand
(denkbeeldig doortrekken van de bouwmuren)
worden uitgezet. Ditzelfde geldt in specifieke aan te wijzen gebieden
voor de zogenaamde middengebieden. In die gebieden kan hiervan vrijstelling
worden verleend voor de strook ter plaatse van een van de naastgelegen panden,
zolang dat niet voor horeca in gebruik is.
5. In
specifieke gevallen (bijv. autoluw+ maken gebied, of in de buitenwijken) kan
van het bovenstaande worden afgeweken, mits de strekking ervan niet teniet
wordt gedaan.
6. Nader
toetsingskader laten uitwerken door de commissie voor welstand en monumenten
over o.a. de grootte, kleur, materiaal e.d. van het terrasmeubilair.
7. In
het najaar van 2004 het terrassenbeleid te evalueren.
8. De
Terassennota uit 1993 in te trekken.
Hoogachtend,
burgemeester
en wethouders van Delft,
,burgemeester.
,secretaris.