Nota

 

Datum

21-02-2003

Ons Kenmerk

03/005787

Opsteller

Jaap van Konijnenburg

Bijlagen

1

Onderwerp

Terrassennota

 

 


 

 

 

 

Geachte dames en heren,

 

Het beleidskader voor de exploitatie van terrassen vindt zijn grondslag in de Terrassennota uit 1993. Sinds 1993 is er echter veel veranderd in de binnenstad waardoor de behoefte ontstond om het terrassenbeleid op punten te herzien.

Deze nota strekt ertoe een kader vast te stellen waarbinnen terrassen in Delft toelaatbaar zijn.

1.1 Inleiding

Na het voltooien van  de eerste fase van het autoluw maken van de Delftse binnenstad kan worden opgemerkt dat veel horecaondernemers – waarschijnlijk terecht - kansen zien om een terras uit te zetten op plaatsen waar dat voorheen niet mogelijk was. Deze kansen zijn een rechtstreeks gevolg van het beperken  van het autoverkeer waardoor er meer veilige plekken kunnen worden gecreëerd voor terrasbezoekers.

Uitbreiding van het bestaande terrassenaanbod  kan zeker bijdragen aan een prettiger verblijfsklimaat in de binnenstad en een impuls geven aan de autoluwe binnenstad. Uiteraard moet uitbreiding van de terrassen harmoniseren met het overig gebruik van de openbare ruimte. Om de nieuwe mogelijkheden in kaart te brengen in de autoluwe binnenstad is nader beleid gewenst. De Delftse sectie van Koninklijk Horeca Nederland (verder te noemen: KHN) heeft hier dan ook om gevraagd. Daarnaast heeft KHN nog enkele andere aandachtspunten naar voren gebracht met betrekking tot de terrassen.

1.2  Verdere aandachtspunten van KHN

Naast aandacht voor de terrassen staat ook hoog op de agenda van KHN om de mogelijkheden te bezien ten aanzien van het terrasbotenbeleid. In deze nota zal het Terrasbotenbeleid buiten beschouwing worden gelaten omdat in goed overleg is afgesproken dat dit beleid separaat zal worden bezien. KHN streeft in ieder geval naar een uitbreiding van het aantal terrasboten door uitbreiding van het ligplaatsengebied, alsmede naar vereenvoudiging van de aanvraagprocedure. Het uitstel van de herziening van het terrasbotenbeleid heeft te maken met het feit dat ontwikkeling van dit beleidsterrein nog niet is verankerd in de huidige organisatie.

1.3     Werkgroep terrassen

Om de wensen en mogelijkheden goed op elkaar af te stemmen is op verzoek van wethouder Grashoff een werkgroep Terrassen in het leven geroepen. In eerst instantie werd deze werkgroep getrokken door het Service Centrum Bedrijven (SCB). Halverwege de rit is dit echter tijdelijk overgenomen door het sectorhoofd BM, omdat terrassen een grote uitstraling hebben op het historische stadsbeeld. Vervolgens kwam de verdere beleidsontwikkeling bij TOR en het SCB te liggen. De taken en verantwoordelijkheden zijn dus niet altijd helder geweest waardoor er vertraging is opgelopen. Terloops wordt nog opgemerkt dat Handen en Voeten II hieraan een einde tracht te maken door ook dit beleid bij Tor onder te brengen. Nu terug naar de werkgroep. Deze bestond uit een afvaardiging van de Delftse sectie van KHN en  ambtenaren van diverse vakteams van de gemeente. In 2002 is de werkgroep diverse keren bijeengekomen. Uit deze bijeenkomsten kwamen beleidsaanbevelingen naar voren die in deze nota zijn verwerkt.

 

1.4  Juridisch kader

Terrasvergunningen worden verleend (en geweigerd) op basis van de Exploitatieverordening Horeca. Het college is in deze het bevoegde bestuursorgaan voor wat betreft de plaats en grootte van het terras terwijl de burgemeester de exploitatietijden bepaalt in de Exploitatievergunning. Nadere beleidsregels inzake terrassen zijn vastgelegd in de Terrassennota uit 1993. Deze nota is dan ook grotendeels overgenomen in de nota die nu voor u ligt. Overigens werd reeds in 1993 geanticipeerd op het autoluw maken van de binnenstad door opneming van de zinsnede dat terrassen op kaden in de toekomst wellicht mogelijk zijn bij het autoluw maken van de binnenstad.

1.5  Nieuw beleid

Zoals net is verwoord, is het uitgangspunt dat de Terrassennota uit 1993 in hoofdlijnen in stand blijft, met uitzondering van het beleid inzake:

1.       Franse Terrassen

2.       Boomkransterrassen

3.       Duur van het terrasseizoen

4.       Grootte van parasols.

 

2.  Begripsomschrijvingen

Terras. Een terras is een in de onmiddellijke nabijheid van de besloten ruimte van een horecabedrijf liggend deel van de openbare weg waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken worden geschonken en/of spijzen voor directe consumptie worden bereid en/of verstrekt. Met deze definitie is aansluiting gezocht bij zowel de Drank- en Horecawet als het op de Wet Milieubeheer gebaseerde Besluit Horeca- Sport- en Recreatieinrichtingen.

De terrassen zijn onder te verdelen in grote terrassen (zoals bijvoorbeeld middengedeelten van Markt en Beestenmarkt) en kleine terrassen (zoals bijvoorbeeld op de trottoirs e.d.).

De tweede categorie wordt in veel gevallen meer gezien als gezellige entree tot het horeca-bedrijf en als een eye-catcher dan als een exploitabel terras. Uiteraard bevestigen hierbij ook de uitzonderingen de bekende regel.

 

Frans terras. Onder een  Frans terras wordt een  terras verstaan dat maximaal 1.30 meter uit de gevel van het eigen pand staat. Verschil met de regeling op grond van de Terrassennota uit 1993 is dat nu voor het eerst een maatvoering wordt opgenomen. Voorheen was slechts sprake van een terras dat “direct tegen de gevel” was geplaatst.  De maat van 1.30 meter komt niet uit de lucht vallen; deze maat is een landelijke inrichtingsnorm voor horecabedrijven indien plaats moet worden geboden aan een ronde tafel met vier stoelen

 

Boomkransterras (synoniem: kadeterras). Een boomkransterras is een terras tussen boomkransen op de kade van een grachtvak met bomen, waarbij de afmeting van de boomkrans minimaal 1.50 meter moet zijn. Deze terrasvorm mag slechts worden uitgezet voor de gevel van het eigen pand. De kade tussen de boomkrans en het water (0,40 meter) moet vrij blijven i.v.m. de veiligheid van de terrasbezoekers.

Voorgesteld wordt om Boomkransterrassen  uitsluitend toe te staan in het autoluwe gebied.

Indien deze criteria worden losgelaten op het autoluw+ gebied dan betekent

dit dat Boomkransterrassen in ieder geval mogelijk zijn op de kaden langs de:

·         Hippolytusbuurt

·         Voorstraat

·         Wijnhaven

·         Vrouw Juttenland Westzijde

·         Molslaan

De boomkransen in het huidige autoluwe gebied zijn, met uitzondering van de Binnenwatersloot, vrijwel allemaal 1.50 meter breed, zodat ook deze kaden in eerst instantie geschikt lijken te zijn voor het uitzetten van terrassen. Complicerende factor is echter dat al deze kaden parkeerplaatsen zijn, met uitzondering van de Oude Delft oostzijde tussen de Peperstraat en Boterbrug. Indien parkeerplaatsen niet mogen wijken voor terrassen, betekent dit dat in het autoluwe gebied slechts dit gedeelte van het Oude Delft in aanmerking komt voor het uitzetten van boomkransterrassen.

Vanzelfsprekend zullen bij uitbreiding van het autoluw+ gebied de mogelijkheden voor boomkransterrassen worden vergroot.

 

3. Terrassen moeten passen in het toeristische en monumentenbeleid van de gemeente.

Delft moet goed omgaan met de historische waarden van de binnenstad. Niet alleen met betrekking tot de (historische) gebouwen, maar ook met betrekking tot de aankleding van de openbare ruimte.

Het uiterlijk en de omvang van de terrassen moet zijn afgestemd op de historische context van de binnenstad. Dat betekent, dat daar extra aandacht aan besteed moet worden. Dit heeft in 1993 geleid tot het maken van afspraken over o.a. de te voeren reclame, de terrasafscheidingen, de parasols en het meubilair, te weten:

 

 

 

Met betrekking tot de parasols werd in 1993 in beginsel afgesproken dat slechts de zogenaamde kleine parasols (max. 2 meter) zouden mogen worden toegepast, omdat de Delftse schaal grotere parasols niet leek toe te staan. Thans kan echter worden gesteld dat in de praktijk grotere parasols in de binnenstad zijn geaccepteerd mist deze voldoen aan de redelijke eisen van welstand Om te beoordelen of aan de bovengenoemde criteria wordt voldaan zullen de aanvragen aan de commissie voor welstand en monumenten ter advisering worden voorgelegd. Het verdient aanbeveling om in ieder geval toetsingskaders (deels al opgesomd) aan te laten geven door deze commissie voor wat betreft de grootte, kleur, materiaal e.d. van het meubilair.

 

4.  De opslag van terrasstoelen en -tafels op de openbare weg na sluiting van het terras dient te  worden vermeden.

Een stapel stoelen is geen fraai gezicht. De praktijk leert echter dat het opbergen van deze stapels geen sinecure is. Toch moet ernaar worden gestreefd om deze stapels te vermijden zonder dat tot een algeheel verbod wordt overgegaan. 's Avonds vallen dergelijke stapels minder op, waardoor ze minder hinderlijk zijn. Overdag zijn het echter aanstootgevende obstakels, die vermeden moeten worden.

 

Om te voorkomen dat overdag opslag van terrasmateriaal op de openbare weg plaatsvindt, wordt deze opslag alleen tijdens de nachtelijke uren toegestaan.

Tijdens de periode van l0.00 uur 's morgens tot zonsondergang mag er geen opslag van terrasmateriaal buiten plaatsvinden. Omdat vanaf 9.00 uur de terrassen mogen worden uitgezet heeft de ondernemer tussen 9.00 en l0.00 uur de tijd zijn terras te plaatsen.

Als een horeca-ondernemer zijn bedrijf niet tijdens deze gehele periode openstelt, zal hij moeten zorgen voor opslag elders. Mogelijk kan in de directe omgeving een opslagruimte worden gevonden; voor zover mogelijk zal de gemeente hierin een actieve rol vervullen.

 

Ook is het mogelijk om voor en tijdens de opening van het bedrijf het terras alvast uit te zetten waardoor een verzorgd uiterlijk van het gebied ontstaat. Daarbij moet echter wel worden aangetekend, dat dit mogelijk onduidelijkeid in de hand werkt. Het kan immers voorkomen, dat het terras wel uitstaat terwijl de horeca-gelegenheid nog gesloten is.

 

 

5. Terrassen mogen niet de oorzaak zijn van het verdwijnen van parkeerplaatsen.

 

Het is niet toegestaan parkeerplaatsen te gebruiken als terras

 

6.  Bij het plaatsen van de terrassen moet de doorgang voor zowel voetgangers als ander verkeer voldoende in stand blijven.

Hierbij wordt aangesloten bij het uitstallingenbeleid. Dit bevat bepalingen omtrent vrije doorloopruimte en omvang van de uitstallingen. Voor terrassen geldt naar analogie:

 

Op trottoirs moet een vrije doorloop aanwezig blijven van l,50 meter en in drukke voetgangersgebieden van 2,00 me ter. De drukke voetgangersgebieden zijn op de bij deze nota behorende kaart nader gespecificeerd.

 

Terrassen mogen niet meer dan 1.30 meter uit de gevel reiken.De maat van 1.30 meter komt niet uit de lucht vallen; deze maat is een landelijke inrichtingsnorm voor horecabedrijven indien plaats moet worden geboden aan een ronde tafel met vier stoelen (overigens blijft de eis van een vrije doorgangsbreedte van 3.50 meter voor hulpverlenende diensten onverminderd van kracht, zodat 1.30 meter bijvoorbeeld niet kan worden gerealiseerd in zeer smalle straten waaronder De Vlouw, alwaar overigens wel één meter uit de gevel zou kunnen). Voor hoekpanden geldt dat een dergelijk terras ook aan de zijgevel mag worden uitgezet.Met betrekking tot specifieke gebieden, zoals de Markt, kunnen andere afspraken worden gemaakt mits de vrije doorgang met de aangeduide minimale doorloopruimten voor alle verkeer gehandhaafd blijft.

 

Als er sprake is van eigen stoepen met onderlinge hoogte- verschillen en diverse doorgang belemmerende aspecten als omheiningen, palen of kettingen en er tussen deze eigen stoepen en de rijbaan een voldoende mogelijkheid tot passeren van voetgangers aanwezig is (zie Oude Delft-westzijde) dan kan, in afwijking van het bovenstaande, de gehele eigen stoep als terras worden gebruikt.

 

Bij plaatsing van terrassen op middenbermen e.d. moet ervoor gezorgd worden, dat het verkeer door de plaatsing geen hinder ondervindt, doordat bijvoorbeeld het terras te dicht bij de rijbaan komt te staan of door het verlies aan uitzicht op hoeken e.d..

 

7.   Als terrassen goed worden vormgegeven en geplaatst zorgen zij voor verlevendiging van het straatbeeld, waardoor er meer mensen op straat zullen komen.

Terrassen die worden vormgegeven volgens het hiervoor gestelde zullen naar verwachting een zekere gezelligheid uitstralen. Deze gezelligheid zorgt vervolgens voor een aanwas van mensen.

Hoewel een vergroting van het aantal mensen bepaalde spanningen kan doen ontstaan mag tevens verwacht worden, dat door de vergrote sociale controle het vandalisme wordt teruggedrongen.

 

Meer mensen vragen echter ook meer ruimte. Er zal dus een goed evenwicht tussen beide gevonden moeten worden.

 

8.  De sluitingstijden moeten als bloktijden worden aangegeven.

Het is ongewenst om vanuit de gemeente verschillende sluitingstijden vast te stellen voor verschillende soorten horeca-bedrijven. Zij bepalen immers zelf wanneer hun bedrijf geopend is. Wel moet worden aangegeven op welke tijden het gewenst/mogelijk is om een terras te plaatsen.

 

Terrassen mogen tussen 10.00 uur en 01.00 uur zijn uitgezet. De horecaondernemer is vrij om binnen deze mogelijkheden zijn terras uit te zetten.  De burgemeester kan een vroeger sluitingstijdstip bepalen voor terrassen die zijn gelegen in straten en/of gebieden waar een exploitatietijd van 01.00 uur redelijkerwijs een onevenredig grote nadelige invloed op het woon- en leefklimaat heeft.

 

8a Duur terrasseizoen

Het terrasseizoen duurt volgens het huidige beleid van 1 maart tot 1 november, terwijl Franse terrassen het gehele jaar door mogen uitstaan. De horeca vraagt om afschaffing van het terrasseizoen, nu er nog slechts in de praktijk  een rustpauze van drie maanden is. Vooral tijdens zonnige windstille winterse dagen kan het een zaligheid zijn om een “terrasje” te pakken. De Delftse horeca wil deze mogelijkheid graag bieden aan hun klanten. Voorgesteld wordt dan ook om het terrasseizoen te laten vervallen en dus ook in de periode van 1 november tot 1 maart terrassen toe te staan.

8b Opslag terrasmeubilair tijdens de winter

Terrassen in de winterperiode zullen naar verwachting zeer beperkt worden gebruikt. Een ongewenst neveneffect van de verruiming van het terrasseizoen kan dus zijn dat enkele horecaondernemers  deze verruiming gebruiken om hun terrasmeubilair niet naar de winteropslag te brengen. Om dit te voorkomen wordt voorgesteld om in de terrasvergunning op te nemen dat er in de periode van 1 november tot 1 maart geen opslag mag zijn van terrasmeubilair en dat alle terrasschotten moeten zijn verwijderd. Op deze manier kan worden voorkomen dat er een verloederd straatbeeld ontstaat van verregend en bemost terrasmeubilair.

 

9. Bij het uitzetten van de terrassen moet rekening worden gehouden met de buren.

Bij het uitzetten en het gebruik van het terras moet rekening worden gehouden met de direct omwonenden. Hoewel ze weten dat er een horecagelegenheid in de directe omgeving gevestigd is zullen ze geen last van deze inrichting behoeven te hebben. Datzelfde geldt voor het terras.

Er zal niet alleen aan de bewoners worden gedacht, maar ook aan de naastgelegen winkeliers. Door de plaatsing van de terrassen zullen deze niet in een ondergeschoven positie moeten , worden gemanoeuvreerd, bijvoorbeeld ten aanzien van de zichtbaarheid. Zie hiervoor tevens het gestelde onder punt 5.

 

10. Een goed beleid valt of staat bij een goede controle, handhaving en evaluatie.

Uitgangspunt is, dat zowel de ondernemer als de bezoeker weet dat de gemeente bij afwijking van de regels zal optreden. Zowel het college als de burgemeester hebben hiervoor op grond van de Exploitatieverordening Horeca verregaande bevoegdheden.

 

Naast het opleggen van een vroeger sluitingstijdstip van het terras kan ook nog worden gedacht aan het geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, intrekken van de voor het terras benodigde vergunning. Dit laatste kan bijvoorbeeld het geval zijn indien de welstandscriteria worden genegeerd waarvoor de vergunning geldt.

Toezicht op de naleving van de terrasregels is in handen van het vakteam Toezicht Openbare Ruimte. Daarnaast heeft ook de politie nog bevoegdheden bijvoorbeeld bij overtreding van de sluitingstijden van het terras.

 

Om een goede controle uit te kunnen voeren voor wat betreft de afmetingen en plaats van het terras zal bij iedere terrasvergunning een gedetailleerde plattegrond worden gevoegd. Daarnaast kan nog worden gedacht aan het aanbrengen van markeringstegels, zoals nu al  toegepast op de Markt, of een aangepast bestratingspatroon ter plaatse van het terras.

 

Na vaststelling van het beleid zal in het najaar van 2004 een evaluatie plaatsvinden.

 

11.   Om tot regulering van het aantal terrassen te komen wordt ook bepaald, waar we geen terrassen willen hebben.

 

Verder is het zo, dat terrassen, net als op de Markt al het geval is, alleen maar voor het eigen pand (denkbeeldig doortrekken bouwmuren) mogen worden uitgezet.

 

Alleen als het naastgelegen pand geen horeca-bestemming heeft zou in specifieke gebieden waar op de middengebieden terrassen worden geaccepteerd, vrijstelling kunnen worden gegeven in het middengebied voor nog eenmaal een extra pandbreedte.

 

Gelet op de drukte die er tijdens de donderdag, vrijdag en zaterdag in de binnenstad heerst zal er op die dagen binnen de voetgangersgebieden geen ander (verlicht) regime gelden.

 

uitzondering kan mogelijk gemaakt worden voor de speciale dagen (Delftdag e.d.), mits hier vooraf vergunning voor wordt verleend. In die gevallen zou het ook mogelijk moeten zijn om van de sluitingstijden ontheffing te verlenen.

 

12.     Eisen aanvraag terrasvergunning

 

Om het welstandsaspect voldoende te kunnen beoordelen, dienen bij de aanvraag voor een terrasvergunning foto’s dan wel brochures te worden overgelegd van het te gebruiken terrasmeubilair.

 

AFWIJKINGEN

Als binnen een bepaald gebied (bijv. Beestenmarkt, Burgwal of Brab. Turfmarkt), in verband met bijvoorbeeld het verder autoluw+ maken van het gebied, met elkaar (ondernemers en bewoners) tot andere afspraken kan worden gekomen die de strekking van dit beleid niet teniet doen, dan moet van het bovenstaande vrijstelling kunnen worden verleend.

Voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de huidige herinrichting van de Markt.

 

TARIEVEN

Voor het gebruik van de openbare weg (voor zover eigendom van de gemeente) moet volgens de Verordening op de heffing van precariorechten een recht worden betaald.

 

VOORSTEL

In overeenstemming met het advies van de commissie Cultuur, Kennsi en Economie stellen wij u voor vast te stellen:

l.   Definities voor:

·         Terras. Een terras is een in de onmiddellijke nabijheid van de besloten ruimte van een horecabedrijf liggend deel van de openbare weg waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken worden geschonken en/of spijzen voor directe consumptie worden bereid en/of verstrekt;

·         Frans terras. Onder een  Frans terras wordt een  terras verstaan dat maximaal 1.30 meter uit de gevel van het eigen pand staat.

·         Boomkransterras (synoniem: kadeterras). Een boomkransterras is een terras tussen boomkransen op de kade van een grachtvak met bomen, waarbij de afmeting van de boomkrans minimaal 1.50 meter moet zijn, de kade (0,40 meter) vrij moet blijven en waarbij het terras voor de gevel van het eigen pand wordt uitgezet.

2. Terrassen moeten aan de volgende voorwaarden en uitgangspunten voldoen:

a.         Een terras moet passen in het toeristische en monumentale beleid van de gemeente.

b.        In de periode van 1 maart tot 1 november is opslag van terrasmeubilair op de openbare weg uitsluitend toegestaan tussen zonsondergang en 10.00 uur, m.a.w. het terras moet worden uitgezet tussen 10.00 uur en zonsondergang;

In de periode van  1 november tot 1 maart mag er geen opslag plaatsvinden van terrasmeubilair op de openbare weg.

c.        Terrassen moeten zodanig geplaatst worden, dat er altijd een vrije doorgangsbreedte van l,50 meter (2,00 meter in de op de bijlage aangegeven drukke voetgangersgebieden) voor de voetgangers beschikbaar blijft en het overige verkeer niet wordt gehinderd.

d.        Terrassen op het trottoir tegen de gevel mogen niet verder dan 1.30 meter uit de gevel reiken.

e.        Terrassen mogen het gehele jaar in principe worden uitgezet tussen 9.00 uur en 0l.00 uur.

f.         Op de dagen dat er een voetgangersgebied is zal er geen afwijkende regelgeving plaatsvinden.

g.        Reclameuitingen op parasols en terras schermen mogen niet groter zijn dan 20% van het vlak waarop ze zijn aangebracht.

h.        Terrasafscheidingen mogen niet hoger zijn dan 1,80 meter. Het dichte gedeelte van de terrasafscheiding mag niet hoger zijn dan 1,10 meter boven de straat.

3.  Terrassen mogen niet de oorzaak zijn van het verdwijnen van parkeerplaatsen. Hierop kan een uitzondering worden gemaakt als er in de directe omgeving vervangende parkeerruimte wordt aangelegd.

4.  Een terras mag alleen voor het eigen pand (denkbeeldig doortrekken van de bouwmuren)  worden uitgezet. Ditzelfde geldt in specifieke aan te wijzen gebieden voor de zogenaamde middengebieden. In die gebieden kan hiervan vrijstelling worden verleend voor de strook ter plaatse van een van de naastgelegen panden, zolang dat niet voor horeca in gebruik is.

5.      In specifieke gevallen (bijv. autoluw+ maken gebied, of in de buitenwijken) kan van het bovenstaande worden afgeweken, mits de strekking ervan niet teniet wordt gedaan.

6.      Nader toetsingskader laten uitwerken door de commissie voor welstand en monumenten over o.a. de grootte, kleur, materiaal e.d. van het terrasmeubilair.

7.      In het najaar van 2004 het terrassenbeleid te evalueren.

8.      De Terassennota uit 1993 in te trekken.

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Delft,

 

                                   ,burgemeester.

 

,secretaris.