Nota

 

Datum

18-02-2003

Ons Kenmerk

03/005402

Opsteller

Hans Speetjens

Bijlagen

3

Onderwerp

Nieuwe tussenovereenkomsten met Casema

 

 


Geacht college,

 

Inleiding

Op 22 december 1999 hebben de gemeente Delft en Casema een akkoord bereikt over de uitbreiding van het televisiepakket van 27 naar 34 programma’s. Toen werd ook afgesproken dat de gemeente en Casema in het jaar 2000 zouden komen tot een aanpassing van de vigerende overeenkomst uit 1996.

Hoewel in 2000 en latere jaren geregeld overleggen hebben plaatsgevonden, is het er tot nu toe niet van gekomen de overeenkomst uit 1996 te herzien en opnieuw af te sluiten.

In 1999 waren beide partijen het er over eens dat de bevoegdheden van de Programmaraad Kabeltelevisie en –radio Delft beperkt zouden moeten worden om het Casema mogelijk te maken toekomstige ontwikkelingen in de markt van het televisieaanbod bij te kunnen blijven.

De wens van Casema was de ruimte die er bestaat tussen de huidige (Delftse) bevoegdheden en de bevoegdheden die de Mediawet aan een programmaraad biedt, te verkleinen.

Casema wil in Delft op korte termijn het totaalaanbod televisieprogramma’s splitsen in 2 pakketten, elk 17 programma’s. Een zogenaamd Basispakket, dat aan alle abonnees wordt doorgegeven, en een Pluspakket, waarvoor de abonnee een aanvullende prijs gaat betalen. Hierop aanvullend of in plaats van dit Pluspakket kan de abonnee een digitaal (start-)pakket nemen, waardoor het totale aanbod televisieprogramma’s in de nabije toekomst kan verdubbelen. De gemeente houdt zeggenschap over het tarief voor het Basispakket.

Casema betaalt volgens de vigerende overeenkomst aan de gemeente bestuurs- en beheerskosten, o.a. voor het instandhouden van een programmaraad en het ambtelijk secretariaat daarvan. Casema wil deze kosten terugdringen, maar zal realisatie van deze wens koppelen aan de al dan niet meer bestaande wettelijke verplichting tot het door gemeente in stand houden van programmaraden.

In juli 2003 zal de Nederlandse wetgeving in de telecommunicatiebranche ook voor de kabel moeten zijn aangepast aan Europese regelgeving. Belangrijke aanpassing daarbij zal zijn dat kabelexploitanten geen tariefsafspraken meer mogen maken met lokale overheden. De verwachting is dat de kabelexploitanten zullen komen tot een landelijk concurrerend basistarief voor de aansluiting op de kabel, waarbij de geabonneerde middels aanvullende diensten kan inkopen, een en ander vergelijkbaar met het basistarief op de telefoon. Ook in de kabelsector zal OPTA (of diens rechtsopvolger) daarbij als toezichthouder gaan optreden.

 

Relatie gemeente Delft en Casema

N.V. Centrale Antenne Systemen Exploitatie Maatschappij (Casema) werd opgericht in 1970 en exploiteert een kabel in de gemeente (stadsgedeelte) Delft vanaf 1980. Exploitatie was in die tijd mogelijk aan de hand van een machtigingssysteem, waardoor voorkomen werd dat meerdere exploitanten in hetzelfde gebied kabel aanlegden. In Delft was een machtiging in handen van de gemeente Delft  voor 2/3 deel van de gemeente en een machtiging in handen van de gezamenlijke woningcorporaties voor de wijken Voorhof, Buitenhof en Tanthof-oost. Deze machtigingen zijn in 1996 overgedragen (onder betaling van een afkoopsom aan gemeente Delft en Centraal Orgaan Woningcorporaties) aan Casema. Casema behield hierdoor het eigenaarschap van de infrastructuur, waardoor exploitatie voor de langere termijn kon worden gecontinueerd. Dit machtigingssysteem is in 1998 als eerste golf van liberalisering afgeschaft. In feite kan daardoor iedere andere partij een kabel in Delft aanleggen zonder contract met de gemeente. In de wet is ook graafrecht omschreven; er mag geen precario meer worden geheven op communicatiekabel. Casema hield echter een overeenkomst met de gemeente, waarin tariefsafspraken, de bevoegdheden van een op te richten programmaraad en bestuurs- en beheerskosten van Casema aan de gemeente  werden geregeld. Deze overeenkomst is in december 1999 door een tussenovereenkomst gewijzigd. Casema heeft toen het programma-aanbod uitgebreid tot 34 televisieprogramma’s. De Programmaraad hield de bevoegdheid van zwaarwegende advisering over 26 televisie- en 32 radioprogramma’s. In deze tussenovereenkomst werd afgesproken ultimo 2000 een geheel nieuwe overeenkomst af te sluiten, hetgeen tot op heden niet was gebeurd.

Concurrentie en marktontwikkelingen

Zoals hierboven beschreven betekenen de wetswijzigingen van de afgelopen jaren en ook die van de komende tijd vormen van liberalisering waar Casema niet optimaal gebruik van kan maken door de overeenkomst met de gemeente. Immers nieuwe aanbieders hoeven helemaal geen overeenkomst af te sluiten met de gemeente, kunnen kiezen welke wijken deze wel en niet van kabel willen voorzien, hebben geen ‘last’ van de advisering van een programmaraad en zijn volstrekt vrij in de tariefstelling. Overigens hebben zich tot op heden geen nieuwe aanbiedingen voorgedaan. Maar in de ogen van Casema zijn de gemeentelijke ontwikkelingen en wensen ten aanzien van breedband en de oprichting van een Delftse breedbandontwikkelingsmaatschappij eveneens dergelijke concurrerende ontwikkelingen. Ook de komst van Digitenne is een rechtstreekse concurrentie voor Casema. Digitenne is een digitaal aards systeem om televisiesignalen gecodeerd voor abonnees door te geven. De digitenne zal een kleine antenne in de huiskamer zijn die deze signalen (vanuit het GSM-net) zal opvangen. Verwacht wordt (al vele jaren) dat dit systeem in de loop van dit jaar in enkele plaatsen in Nederland zal worden ingevoerd.

KPN heeft een proefproject van digitaal transport van  televisiesignalen via de telefoonlijn. Dergelijke experimenten worden ook uitgevoerd door de energiebedrijven, maar dan via het elektriciteitsnet. Ook de privéschotelantenne wordt door Casema als een concurrent ervaren. Ook voor een privéschotel moet door de consument softwarematige decodering worden ingekocht, bijvoorbeeld bij Canal+. De wetgeving kent geen antenne- of schotelverbod en ook in de gemeentelijke regelgeving is er vrijheid voor het aanbrengen van een schotel aan de gevel of balkon tot een bepaalde maatvoering.

Onder invloed van al deze ontwikkelingen is Casema gedwongen tot de overgang van analoge naar digitale radio en televisie met een aanbod dat kan concurreren. Om de kabelexploitatie in stand te houden een aantrekkelijk te blijven houden voor de consument, zal Casema het aanbod van diensten en de mogelijkheden voor de kabel verder moeten blijven ontwikkelen.

Digitale televisie: van analoog naar digitaal

Digitale, interactieve televisie via de kabel is in Nederland weliswaar nog niet breed beschikbaar, maar wordt in Delft al wel aangeboden. De ontwikkeling van de digitale markt verloopt niet voorspoedig. Dat heeft veel te maken met het feit dat in Nederland de analoge televisiesignalen zo goed en goedkoop worden aangeboden.

Nieuw aanbod ontwikkelt zich maar zeer geleidelijk. Desalniettemin zal er op de lange termijn een volledige overgang naar digitaal plaatsvinden.

Digitale televisie zal geleidelijk analoge televisie vervangen teneinde:

·       Het aanbod voor de consument te vergroten;

·       meer keuzemogelijkheden voor de consument te creëren;

·       in te spelen op toenemende en nieuwe concurrentie;

·       de netwerkefficiency te vergroten.

Internet

Voor internet geldt dat inmiddels 15% van de internetgebruikers een abonnement via de kabel heeft. Wat betreft ‘snel internet’ is het aandeel van de kabel zelfs een veelvoud van dat van het KPN-net. Daarmee is Nederland het enige land waar de door de overheid gewenste concurrentie voor internettoegang wordt bevorderd door de kabel. Deze inspanningen hebben geleid tot innovatie op het gebied van toegang tot internet. In Delft biedt Casema Wanadoo Basic en Wanadoo Premium aan.

KPN heeft als reactie hierop haast gemaakt met de ontwikkeling van ADSL.

Nieuwe tariefsstructuur

Er wordt binnen de kabelbranche een ander model voor kabeltarieven bepleit dat in beginsel wordt onderschreven door OPTA.

Een vastrechtsysteem, analoog aan de tariefstructuur die telecombedrijf KPN hanteert, heeft diverse voordelen ten opzichte van de huidige systematiek. De abonnee betaalt via een basisabonnement een vastrechttarief voor de infrastructuur en de modernisering daarvan. Naast het basispakket kan de abonnee vervolgens zelf kiezen welke extra programma’s/diensten deze wil tegen extra vergoeding. Bij extra keuze kan worden gedacht aan extra analoog aanbod, digitale televisie, telefonie en breedbanddiensten.

 

Nieuwe EU-richtlijnen

In juli 2003 moeten de nieuwe EU-richtlijnen ten aanzien van elektronische communicatienetwerken en –diensten in de Nederlandse wetgeving geďmplementeerd zijn. Deze richtlijnen hebben tot doel een zelfde gemeenschappelijk regelgevingskader te scheppen voor elektronische communicatiediensten, elektronische netwerken en de bijbehorende diensten, waardoor een gelijk speelveld ontstaat tussen de verschillende partijen zoals bijvoorbeeld KPN-netwerken en andere netwerken. De sectorspecifieke regelgeving vervalt daarmee.

De nieuwe richtlijnen betreffen de Machtigingsrichtlijn, de Kaderrichtlijn en de Universele dienstenrichtlijn.

De Machtigingsrichtlijn betreft een zo licht mogelijk reguleringssysteem, waardoor de ontwikkeling van nieuwe netwerken en diensten wordt bevorderd.

De Kaderrichtlijn maakt voor het toezicht geen onderscheid meer tussen technisch verschillende communicatienetwerken. De gedachte is om alle netwerken op een en dezelfde manier te reguleren door een en dezelfde toezichthouder voor Nationale Regelgevende Instanties (NRI, waarin OPTA opgenomen)).

De Universele dienstenrichtlijn legt het toezicht rechtstreeks bij de NRI, die is aangewezen om te beoordelen of er op een gegeven eindgebruikermarkt sprake is van daadwerkelijke mededinging. Dit betekent dat de invloed van gemeenten op kabeltarieven beduidend minder groot zal worden met name ook op de eindgebruikertarieven.

Het is deze ontwikkeling die samenhangt met een nu te sluiten tussenovereenkomst en op afgesproken termijn een nieuwe overeenkomst met Casema.

Toekomst Delftse kabeldiensten

Casema wil op de kortst mogelijke termijn het standaardpakket van 34 programma’s splitsen in een Basispakket voor iedereen gelijk geprogrammeerd, waarin het collectieve deel beperkt wordt tot 17 programma’s. De zeggenschap van de Programmaraad dient hiervoor wat de televisie betreft te worden beperkt van 26 programma’s naar 15 programma’s. Dit is gelijk aan de bevoegdheid zoals in de Mediawet omschreven. De Mediawet sluit een grotere bevoegdheid uit, omdat de programma’s van het overige analoge deel in een Pluspakket in principe niet meer naar alle abonnees wordt doorgegeven. Om deze reden heeft de portefeuillehouder met Casema wel in de onderhandelingen over de nieuwe tussenovereenkomst bereikt dat de bevoegdheid over de radioprogramma’s over hele radiopakket blijft gelden in plaats van de wettelijk gereguleerde 25 programma’s.

Zoals gemeld zal Casema het resterende deel van de analoge programma’s tegen meerprijs in een keuzepakket aan de abonnee aanbieden. Naast het basispakket (met of zonder analoog Pluspakket) zal Casema tegen meerprijs een digitaal starterspakket aanbieden met mogelijkheden van uitbreiding van meerdere genrepakketten.

 

Samengevat geeft deze ontwikkeling de Delftse abonnee een viertal mogelijkheden van abonnement:

Basistelevisie: een pakket met 17 programma’s; abonnementsprijs: € 7,78.

Traditionele tv: basispakket (17) en een Pluspakket van 17 programma’s; abonnementsprijs € 7,78 + € 3,55 = € 11,33.

Basispakket, aangevuld met digitaal starterspakket en overige pakketten. De consument die hierbij kritisch inkoopt, kan door samenstelling van diverse pakketten een groot deel van de televisieprogramma’s die in het Pluspakket worden aangeboden digitaal ontvangen en daarmee het bedrag van € 3,55 besparen op de kosten van de digitale pakketten.

Toekomst tv: basispakket (17) en een Pluspakket van 17 programma’s, aangevuld met digitaal starterspakket en overige digitale pakketten naar keus van de consument.

 

De verwachting van Casema is dat in het komend decennium het (analoge) aanbod van traditionele tv wordt verkleind en mogelijk zelfs helemaal verdwijnt. Programma-aanbieders zullen kiezen voor digitale doorgifte van hun programma’s. Programma’s kunnen dan interactief worden beďnvloed door de kijker. Uiteindelijk zal alleen het must carry pakket nog enige tijd analoog worden doorgegeven tot ook dit in een digitaal pakket wordt ‘verpakt’.

Toekomsttelevisie is geheel digitaal.

Casema noemt 2010 als mogelijk jaar dat analoge televisiedoorgifte geheel zal zijn verdwenen.

Tarieven

De onderhandelingen met Casema over deze tussenovereenkomst hebben lang geduurd. Dit hing zonder meer samen met de vraag om tariefsaanpassing die Casema bij de gemeente neerlegde. Zoals hierboven geschetst is Casema de enige speler op de Delftse markt die geboden is aan tariefsafspraken met de lokale overheid. Alle andere concurrenten (schotel, digitenne) kunnen zich geheel vrij bewegen. Een situatie die na implementatie van de Europese regelgeving in ieder geval wijzigt.

Casema was bereid de pakketten en daarmee de keuzemogelijkheden voor de burger in te voeren, maar alleen tegen een geringe tariefsverhoging. Deze invoering geeft extra werk. Er moeten bij mutaties in het analoge deel van het aanbod aan de consument door servicemonteurs aanpassingen worden gedaan in de laatste verdeelkast van Casema dicht bij het huisadres.

De nieuwe tariefsopbouw:

Het tarief bedraagt tot 31 maart 2003: € 11,08 per maand voor een aanbod van 34 televisieprogramma’s.

Het basispakket, i.c. het basistarief kost per 1 april 2003 € 7,78 per maand.

Het Pluspakket kost € 3,55 per maand.

Het digitale starterspakket kost € 7,50 per maand. Er zijn daarnaast diverse pakketten in prijsklassen.

Wie alleen een basispakket neemt, ervaart een prijsverlaging. Voor de abonnees voor het pluspakket betekent het een tariefsverhoging van € 0,25.

Wederzijdse intenties

De gemeente Delft sluit nu een tweetal nieuwe tussenovereenkomsten af met Casema. In deze tussenovereenkomsten worden procesmatige en inhoudelijke afspraken vastgelegd voor de komende periode.

 

De afspraken op een rijtje:

Procesmatig:

In de tussenovereenkomst inzake proces staat nauwgezet omschreven dat Casema en de gemeente Delft, wanneer de Europese regelgeving inderdaad in juli 2003 is geďmplementeerd in de Nederlandse wetgeving uiterlijk 30 september 2003 of wanneer implementatie wordt uitgesteld binnen een periode van 2 maanden nadat de Europese regelgeving in Nederlandse wetgeving is geďmplementeerd, bestaande overeenkomsten te herzien.

 

Inhoudelijk:

·       Afgesproken is dat Casema een (analoog) basispakket aanbiedt voor een tarief dat op 1 april € 7,78 bedraagt.

·       Afgesproken is dat de bevoegdheden van de Programmaraad worden gebracht op het niveau van de mediawet: zwaarwegend advies over 15 televisie en 25 radioprogramma’s. Hierop een tweetal aanvullende kanttekeningen:
a. Voor het radiopakket wordt over het hele radiopakket van 32 programma’s zwaarwegend geadviseerd.
b. Voor de 17 televisiekanalen die het Pluspakket vormen en de samenstelling van de digitale (start-)pakketten kan de Programmaraad gevraagd en ongevraagd zijn zienswijze geven.

·       Er komt een analoog Pluspakket voor een prijs van € 3,55. Prijs en samenstelling van dit pakket zijn standaard voor het hele Casema verzorgingsgebied.

·       Het bijstellen van de in de overeenkomst van 1996 vastgelegde en de incidenteel geregelde bestuurs- en beheerskosten zal onderdeel uitmaken van het bezien van de bestaande overeenkomsten en afspraken zoals bedoeld in de bovengenoemde tussenovereenkomst over proces.

 

Voor de wijzigingen in de bevoegdheden van de Programmaraad behoeft de Verordening Programmaraad geen wijziging. In deze verordening wordt namelijk verwezen naar de contractueel vastgelegde bevoegdheden van de Programmaraad. De Programmaraad is op de hoogte van de ontwikkelingen in deze.

 

Wederzijdse win/win situatie

De gemeente Delft en Casema zijn het erover eens dat de inwoners van Delft gediend zijn om een kwalitatief hoogwaardige, waardevolle, economisch stabiele en door de markt gedragen toekomstvaste kabelinfrastructuur te hebben en te kunnen houden. Casema is bereid deze door te ontwikkelen aan de eisen die daaraan in de komende jaren moeten worden gesteld. Dit houdt ook in dat er voor de burgers een grotere individuele keuzemogelijkheid ontstaat.

Casema zal binnen de kaders van de diverse wetgevingen de kabelinfrastructuur zodanig exploiteren, dat open business modellen door derden gegeven kunnen worden, waardoor aan de burger optimale mogelijkheden worden gegeven voor keuzemogelijkheden op het gebied van radio en televisie, telefonie, internet en andere diensten en producten over de kabel.

Casema ziet volop mogelijkheden naar doorgroei voor breedbandontwikkelingen en is bereid met de gemeente hierover op korte termijn verder te overleggen, ook binnen kaders van de ontwikkelingen van Fiber to the Home en de opstart van of participatie in een breedbandontwikkelingsmaatschappij.

De gemeente Delft is het met Casema eens dat regulering van de kabel op landelijk niveau dient moet plaatsvinden, gebaseerd op landelijke uniforme structuren.

 

Gemeentelijke procedure

Het sluiten van een nieuwe tussenovereenkomst is een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders. Gelet op art. 169 lid 4 van de Gemeentewet is het mogelijk dat het college voorafgaand aan de ondertekening aan de gemeenteraad vraagt zijn wensen en zienswijze te geven over het thans voorliggende voorstel.

Het is de bedoeling het contract in de loop van maart te tekenen. Als datum van ingang is afgesproken 1 april 2003.

 

Voorstellen

Aan u wordt voorgesteld:

  1. Akkoord te gaan met de beide Tussenovereenkomsten Proces en Inhoudelijke Zaken.
  2. Deze nota en de bijlagen aan de gemeenteraad aan te bieden en te verzoeken hierover op de kortst mogelijke termijn zijn wensen en zienswijze te geven.
  3. De portefeuillehouder te mandateren namens de burgemeester de tussenovereenkomsten op een nader te bepalen datum te ondertekenen.

 

Als bijlagen (3) bij deze nota:

De voorgestelde teksten van de Tussenovereenkomsten.

Een overzicht van Casema, waarin wat meer informatie over de Europese regelgeving.