03/015160

Van c-klein tot C-groot opnieuw getoonzet:

Van Delftse initiatieven en culturele coaching,

 

van idee tot uitvoering,

vernieuwing en professionalisering

van het lokale cultuurbeleid
(2004 – 2008)

en

een korte terugblik:



Van Visie         (als beleid in de periode 1998 – 2001)


naar Praktijk     (als beleid in de periode 2002 – 2003)


Samenvatting

Aan de hand van een korte (inhoudelijke en financiële) terugblik, de vervulling van de overheidsrollen voor de periode 2004 – 2008 en een aanbeveling om het structurele budget ad Є 62.000,-. op jaarbasis verder te besteden, wordt Van c-klein tot C-groot (cC) opnieuw getoonzet ter bevordering van culturele initiatieven en coaching van initiatiefnemers.

De nota cC 1998 – 2001 is een bewustwordingsproces geweest van het culturele potentieel in Delft. Die intentie is nog steeds aanwezig om dit potentieel beter te benutten en zichtbaar te maken.

Het is nu zaak deze inspanningen voort te zetten in een meer externe georiënteerde werkwijze: van Visie naar Praktijk dus, maar met behoud van de strategische en inhoudelijke werkwijze van cC.

Een praktijk waarbij culturele initiatieven en bevordering van de deskundigheid van de initiatiefnemers wordt gestimuleerd, kan dan een eigentijds instrument zijn, die aansluit bij een snel veranderende (culturele) wereld. Dat betekent ook een verandering in rol van de gemeente die meer hoort bij deze externe oriëntatie: van beleid naar faciliterend.

Gewenst zijn blijvende, versterkende en intensiverende effecten voor de culturele infrastructuur. Het doel van dit vervolg op cC voor de periode 2004 –2008, is de verdieping van het cultuurbereik en de culturele diversiteit door culturele coaching, door bijzondere artistieke uitkomsten en de versterking van de samenwerking van de cultuur – en poppodia op het gebied van de programmering en het (brede) publieksbereik.

De middelen, naast het budget cC, zijn de eigen middelen van de deelnemende organisaties, derde geldstromen als fondsen en sponsors en de inzet van de gemeente
(het vakteam CKE ) in een faciliterende rol. 

De inspanningen om de gewenste resultaten te bereiken, zijn gericht op het realiseren van concrete activiteiten op inhoudelijk en strategisch niveau:

§       het realiseren van culturele activiteiten en stimuleren van culturele initiatieven (van idee tot uitvoering) op het gebied van de podiumkunsten, in het bijzonder de popmuziek en allerlei mengvormen tussen de kunstdisciplines (juist het opzoeken van de grenzen tussen ‘high and low culture’);

§       deskundigheidsbevordering door culturele coaching, de inschakeling van relevante netwerken en cultureel ondernemerschap (o.m. op het gebied van fonds- en sponsorwerving) 

Voorgesteld wordt om voor de periode van 2004 – 2008 het budget ad Є 62.000,--. beschikbaar te stellen ten behoeve van het realiseren van culturele activiteiten, het stimuleren van culturele initiatieven (van idee tot uitvoering) en deskundigheidsbevordering door culturele coaching, maar ook door de inschakeling van relevante netwerken en cultureel ondernemerschap (o.m. op het gebied van marketing, fonds- en sponsorwerving). Ook wordt voorgesteld om de  specifieke ‘poppodiumpost op de begroting (21547) van ca. Є 5.000,-- (structureel) toe te voegen aan het budget cC en tenslotte de inhoudelijke en financiële terugblik op de periode 1998 – 2001 voor kennisgeving aan te nemen.

 

INHOUDSOPGAVE

 



(0) Samenvatting


(1)   Terugblik/ 1998 – 2001


(2)   Huidige stand van zaken/ 2002 - 2003


(3)   Toekomst/ 2004 - 2008


3.1. Hedendaagse culturele ontwikkelingen
3.2. Doelstelling en instrumenten

3.3. De gemeente in een faciliterende rol 
3.4. Het directe bereik van de beleidsontwikkeling
3.5. Subsidiewijze Van c-klein tot C-groot 2004 – 2008
3.6. Communicatie, informatie en presentaties
3.7. Richtinggevend kader

(4)   Voorstel


Bijlage 1, Van c-klein tot C-groot: strategische en inhoudelijke stimulansen
in de periode 1998 - 2001

Bijlage2, Bestedingen en budgetten in de periode 1998 – 2001/2002

            Bijlage 3, Budgetten 2003/2004

 

 

(1)      Terugblik / 1998 – 2001

Richtinggevend, samenhangend, signalerend, stimulerend en conceptueel (uit de aard van de soort van nota, zowel inhoudelijk als financieel) zijn enige kwalificaties, die gelden voor de gemeentelijke cultuur – en kunstnota c-klein tot Cgroot (cC) wanneer we terugkijken naar de periode 1998 – 2001. Met zijn leidend motto ‘high tech and high touch’ gold c-klein tot C-groot als uitgangspunt voor cultuurparagrafen van diverse Collegeprogramma’s.


De toonzetting van c-klein tot C-groot was een visie op het lokale cultuurbeleid voor de periode 1998 – 2001.

De nota cC is een bewustwordingsproces geweest van het culturele potentieel in Delft. Die intentie is nog steeds aanwezig om dit potentieel beter te benutten en zichtbaar te maken.

Op strategisch en inhoudelijk niveau kunnen we constateren dat er in de periode 1998 – 2001 met diverse partners binnen en buiten de gemeente is samengewerkt en dat het cultuurbeleid in bijvoorbeeld het integrale jongerenbeleid zich qua doelgroepbenadering uitstekend heeft gepositioneerd (via het Actieplan Cultuurbereik).

In inhoudelijke zin zijn diverse beleidsnota’s op de deelterreinen van cultuur geďnitieerd.
In budgettaire zin is de stedelijke uitstraling -de extrinsieke waarde van cultuur- door de realisatie van een evenementenbeleid voldoende aan bod gekomen. De pluriformiteit, kwaliteit en betaalbare toegankelijkheid -de intrinsieke waarde van cultuur- werden door subsidiëring van een grote diversiteit aan kleinere, eenmalige culturele activiteiten afgelopen jaren ook voldoende gewaarborgd.

 

De nota cC 1998 – 2001 had vooral een (visionair) vergezicht voor ogen.In dat opzicht was de nota ook per definitie niet afgebakend. Het effect van de inspanningen om een vergezicht dichterbij te brengen is nu eenmaal moeilijk te meten. Een dergelijke visie brengt ook een bepaalde ambitie met zich mee, die zich niet direct liet meten in financiële zin. Er bestond dan vanuit de aard van deze nota (vanzelfsprekend) een discrepantie tussen visie en budgettaire vertaling.


Vanaf 2003 is het cC-budget vastgesteld op jaarlijks Є 62.000,-. als onderdeel van de Reserve Culturele Activiteiten.

De visie op het vergezicht is nog onverminderd geldig. Inspanningen op strategisch en inhoudelijk niveau hebben gewerkt. Het is nu zaak deze inspanningen voort te zetten in een meer directe werkwijze met  de bevordering van Delftse initiatieven, coaching en professionalisering op cultureel gebied.

Van Visie naar Praktijk dus, maar met behoud van de strategische en inhoudelijke werkwijze van cC.

In de periode 1998 – 2001 is cC als stimulator opgetreden op strategisch en inhoudelijk niveau met de nadruk op een meer vraaggerichte werkwijze (zie verder Bijlage 1).
Om een paar voorbeelden te geven. Op strategisch niveau is een duidelijke interactieve beleidsvorming ontstaan, d.w.z.beleidsinitiatieven worden altijd met (mogelijke) partners of gebruikers besproken en uitgewerkt. Op beleidsterrein vervult de gemeentelijke overheid veelal de rol van ondersteuner/financier (zie ook Bijlage 2).
Binnen de overheidstaak van het scheppen van randvoorwaarden waarbinnen cultuur tot stand kan komen, is deze taak bij het maken van beleid geďntensiveerd naar de rollen van regisseur en initiator. Er is gestreefd naar samenwerkingsverbanden waarbinnen cultuur ook op andere beleidsterreinen actief is geworden ( jongeren- en integratiebeleid, citymarketing en erfgoed). Binnen de gemeentelijke organisatie culmineerde dat in een vakteam Cultuur, Kennis en Economie.
Op inhoudelijk niveau zijn er binnen de genoemde vier invalshoeken diverse beleids-initiatieven genomen. De realisatie van een stedelijk evenementenbeleid, beleidsnota’s op het gebied van Amateurkunst en Beeldende Kunst en de ontwikkeling van culturele innovatie door het Actieplan Cultuurbereik en de plannen voor de Stadshal, nu Bacinol. De culturele instellingen hebben in de loop der jaren aan de hand van hun beleidsplannen renovatie-kredieten en exploitatiebijdragen beschikbaar gekregen.

(2)      Huidige stand van zaken / 2002 - 2003

Na een tussentijdse interne (ambtelijke) evaluatie in 2002 zijn de doelstellingen aan-gescherpt. Reden was een snellere, flexibele en inventieve inzet van het budget op korte termijn, jaarlijks, voor kleinschalige activiteiten in plaats van het budget meer als reserve te gebruiken voor grootschaliger activiteiten.

Alvorens deze evaluatie aan de gemeenteraad te presenteren is na bestuurlijk overleg gekozen reeds een toetsing van deze nieuwe doelstellingen in de praktijk te brengen en de eerste resultaten in deze nota aan de gemeenteraad medio 2003 mee te nemen.

Het budget van C-klein tot C-groot bedroeg vanaf 2001 ca. 69.000,--. Euro op jaarbasis. Daarvan is sinds 2002 Є7.500,--. structureel beschikt voor het museum Paul Tetar van Elven, voor educatie en citymarketing.

2.1      Activiteiten in 2002


Vanaf 2002 bedraagt het feitelijke budget ca.Є 62.000,--. In de praktijk wordt het budget van c-klein tot C-groot samen met het Culturele activiteitenfonds ad. Є 22. 000,--. op jaarbasis ingezet voor een diversiteit aan culturele activiteiten. In dit jaar is bijvoorbeeld een bijdrage van Є12.000 op jaarbasis voor 2002 (en 2003) gereserveerd voor de programmering van activiteiten op het gebied van architectuur, design en beeldende kunst in het Bacinolgebouw en zijn er bijdragen beschikbaar gesteld voor de jeugdtheateractiviteiten van MAX., de profilering van de Uit-ladder, specifiek voor een nieuw doelgroepbereik (leeftijd 15 tot 35 jaar) het stimuleren van niet-Westerse kunst door World Art Centre, activiteiten van de stichting Literaire Salon De Omslag tot de bevordering van ‘authentieke muziek ’ in Delft door de gelijknamige stichting.

2.2      Initiatieven in 2003

Eind 2002 en begin 2003 zijn er diverse initiatieven genomen in samenwerking tussen gemeente en culturele sector.

2.2.1 Literatuurroute

Binnen het kader van een nog te verschijnen literatuurnota (medio 2003) wordt er al gewerkt aan het uitstippelen en zichtbaar maken van een literatuurroute. Delft vormt een ideaal decor om de literatuurroute plaats te laten vinden. De route is een literair avontuur waarin je je kunt laten meeslepen. De tekst van de route zal een mix zijn van citaten van
oude en hedendaagse Delftse schrijvers, citaten van Nederlandse schrijven over Delft, teksten op gevelstenen en verhalen in glas in lood. De literatuurroute kan in het voorjaar van 2004 in gebruik genomen zijn. De route kan worden toegevoegd aan de bestaande routes van de infostop zuilen, die op twee plaatsen in de stad informatie leveren.

Delftse schrijvers die mogelijk participeren: Arjen Duinker, Jan van der Mast, Theo Jansen, Trudy van der Wees. Andere schrijvers die kunnen worden benaderd zijn: Gerrit Krol, Anna Enquist, Susan Vreeland en Arthur Japin. Deze schrijvers zijn geen Delftenaren maar schrijven over Delft.
Om publiciteit te genereren en voor een zo groot mogelijke reikwijdte van deze literatuurroute zal aansluiting worden gezocht bij de activiteiten van stichting Jambe, de Omslag, Openbare Bibliotheek en Studium Generale. Het initiatief ligt bij het vakteam CKE.

2.2.2. Landelijk publieksbereik Prinsenhof

Het Evenemententeam van het Prinsenhof is al twee jaar bezig om verschillende disciplines (beeldende kunst, muziek, literatuur, religie) te laten reageren/inspireren op een thema gekozen uit de kerkelijke collectie van museum het prinsenhof. Voor het jaar 2004 wordt er gestreefd naar een landelijke uitstraling.
Het thema voor 2004 is: Avé verum corpus (Gegroet waarlijk lichaam). Oude werken worden in een nieuw daglicht gesteld en museum is decor voor een bijeenkomst op ongebruikelijk tijdstip. In de week voor Pasen van 2004 zullen lezingen worden gehouden door twee schrijvers (waaronder Desanne van Brederode), een filosoof en een theoloog.

Het initiatief sluit aan bij de nog te verschijnen nota ‘Literatuur in gebruik’.

 

2.2.3. Multicultureel festival

In september/oktober 2004 willen we ook een aantal kleurrijke projecten presenteren aan het Delftse publiek (mogelijke locatie: Prinsenhof) in de vorm van een (bescheiden) multicultureel festival. Bestaande projecten als: Delftse Kleden, Wat eten we vandaag, X-change, Buurtacademie, wijktheater, Wereldverhalen uit Delft, Kunst in de wijk-projecten (mobile extravaganza) en nieuwe projecten als “De jurk van Delft”, Turks volksdansen en Brede school-activiteiten, krijgen tijdens die dag ruimschoots aandacht. Het betreft een samenwerking vanuit diverse gemeentelijke vakteams en externe partijen. Vanuit cC wordt specifiek een financiële bijdrage gereserveerd voor de ‘culturele’ dimensie van dit project.

2.2.4 Yalda, Perzisch licht in de donkere dagen rondom kerst

De gemeentelijke programmamakelaar culturele diversiteit streeft ernaar in samenwerking met de Iranese zelforganisaties (ISAN) Yalda toegankelijker te maken voor het Delftse publiek.

Yalda is de langste nacht van het jaar (21 december , eerste nacht van de winter). Op deze nacht wordt het Yaldafeest gevierd. Het feest begint meestal laat op die avond. Families komen bij elkaar, zij zitten de hele avond en nacht tot heel vroeg in de ochtend bij elkaar om onder genot van lekkere thee uit Samavar, fruit (onder andere granaatappels, watermeloen),
nootjes en rozijntjes naar de verhalen van de oudste familieleden te luisteren (Oma, opa of een oude oom, oude tante). Er wordt ook uit beroemde oud-perzische gedichtenbundels voorgelezen. Er wordt een koppeling met de hedendaagse Perzische literatuur en muziek gemaakt.


2.2.5  Talentontwikkeling binnen de lokale popmuziek

 

De stimuleringsprijs Peter Tetteroo Bokaal is voor Delfts/regionaal talent. Delftse en regionale Bands/DJ's/singer-songwriters in alle populaire muziekstijlen, kunnen zich inschrijven voor deze prijs. Stichting Westerpop stelt met deze prijs als doel de winnende “amateurs” een jaar lang te ondersteunen, in het kader van talentontwikkeling. .

Het traject van talentontwikkeling bestaat o.m. uit de coaching in het CD-opnameproces, het maken van een videoclip voor de noodzakelijke ‘airplay’, het ‘speciale’ concert in Speakers, bandcoaching en het gebruik van het Westerpopnetwerk van sleutelfiguren in de Nederlandse popmuziekwereld, zoals de popprogrammeurs uit het Clubcircuit en de nationale festivals, de promotieactiviteiten en het optreden van de ‘winnaar’ tijdens het
jaarlijkse Westerpopfestival.

Het traject van talentontwikkeling draagt duidelijk bij aan de progressie, motivatie en zelfvertrouwen van Delftse bands.

De afgelopen jaren heeft het succes van Delftse bands als Incense en Meringue bewezen dat deze werkwijze resultaten oplevert.

De lokale popmuziek wordt door dit meerjaren traject van talentontwikkeling in de periode 2003 tot en met 2006 gestimuleerd en geprofessionaliseerd. De Peter Tetteroo Bokaal Westerpop en het bijbehorende traject zorgen op deze wijze voor een breed draagvlak in de lokale popmuzieksector.

 

Deze activiteit past binnen de doelstelling van culturele coaching en om popmuziek binnen deze regio te stimuleren en te professionaliseren. De uitvoering is in handen van de stichting Westerpop.

2.2.6. Workshops opnamefacilitering en bandcoaching

Studio 52° (R’damse weg) in Delft is een digitale (particuliere) opnamestudio. Naast het produceren van CD-projecten van bands en soloartiesten, het verrichten van audiomontage voor radioprogramma's voor o.a. VPRO en het componeren van muziek, worden gitaarlessen gegeven aan cursisten variërend in de leeftijd tussen 10 en 55 jaar.  

 

Om opname faciliteiten čn coaching te combineren worden workshops als project op
gezet voor lokale musici met als doelstelling een CD-productie en promotie daarvan. Een leerproces in diverse stappen om zodoende talenten te filteren en verder te coachen naar de uiteindelijke uitvoering op de podia. 

 

Het vakteam CKE is nog overleg over de inrichting van een ‘workshop’ en tot welke resultaten de culturele coaching zouden moeten leiden. In grote lijnen zou de workshop en het vervolg erop uit de volgende onderdelen kunnen bestaan:

1.     Audities om (zang)talenten te filteren. 

2.     Coaching in het CD opname proces. (covers, eigen composities)

3.     Formeren van begeleiding bands (bandcoaching)

4.     Radio interviews Stads Radio Delft. (voor, tijdens en na opname proces)
(vervolgtraject na workshop)

5.     CD promotie 'Delfts talent' via op podia (grote avond in Speakers, Theater de Veste)

6.     CD Verkoop in Delftse muziek shops (opbrengst naar goed doel, of vervolg project) 

 

Stads Radio Delft is zeer enthousiast om een onderdeel te vormen in dit proces van professionalisering van talenten. Ook de Disc-O-Take wordt gevraagd aan de promotie
van deze talentontwikkeling deel te nemen.

Hoe de  werving en audities plaatsvinden in samenwerking met Speakers, Westerpop en SPOD, m.a.w. welke ‘bands’ in aanmerking komen voor een ‘workshop’, wordt nog nader bekeken.

Wij denken dat dit initiatief niet alleen bijdraagt aan de versterking kwaliteitsnormen maar ook, dat op deze wijze de popmuziek (in de meest brede zin) in Delft bijzonder wordt gestimuleerd.

2.2.7. MAX.

MAX. is bezig om met het opzetten van een interactieve website samen met ontwerpbureau Onesize (netwerk Young Rebels). Deze interactieve website (www.tqmax.nl) maakt integraal deel uit van de voorstellingen uit hun speelplan 2003. In hun speelplan zijn voorstellingen opgenomen die speciaal voor kinderen van scholen uit Delft en in samenwerking met de VAK worden gespeeld. Het betreft in het bijzonder een interactieve website met activiteiten rond de producties die MAX. in 2003 uitbrengt. De website wordt daadwerkelijk interactief bij de voorstellingen betrokken. Het is een  experiment waarin de interactie tussen spelers, techniek en publiek tot bijzondere, artistieke uitkomsten kan leiden. MAX.  kan op deze (interactieve) wijze zowel voor ‘theaterpubliek’ als voor schoolklassen een groter (publieks) bereik realiseren.

2.2.8. Jongerenpodium ‘Delft presenteert..’

 

Het gezamenlijke initiatief van de Jongerenraad Delft, de Brede Welzijnsorganisatie Delft en het evenementenbureau Delft is een belangrijke stimulans om jongeren en cultuur in contact met elkaar te brengen en zich te presenteren aan een breder publiek op 28 juni 2003 in het kader van de manifestatie ‘Delft presenteert...’. Op deze wijze wordt de jongerenparticipatie door middel van muzikale activiteiten voor en door jongeren bevorderd.

2.2.9. Theater(net)werkplaats

Een theater(net)werkplaats staat voor het bundelen van de kennis, expertise, contacten, diensten, presentaties en faciliteiten van diverse instellingen binnen een bepaalde regio centraal, met als doel om het amateurtheater in die regio een forse kwaliteitsimpuls te geven. Het opzetten van vitale en inspirerende samenwerkingsverbanden met relevante instellingen is dan ook een belangrijke taak van een theaterwerkplaats. En het levert op zo’n manier een bijdrage aan de groei en ontwikkeling van het amateurtheater in Delft.

Via het cC-budget kan dit initiatief artistiek inhoudelijk worden ondersteund op het gebied van regie, spel, beweging en stem, choreografie, repertoire, licht- en geluidstechniek, décor en kostuum e.d. Dat zou zowel kunnen gebeuren in de vorm van advies en begeleiding tijdens het repetitieproces als in de vorm van losse workshops. Ook moeten groepen advies kunnen krijgen op het gebied van organisatie, productie, publiciteit, fondsenwerving en/of bestuur.


Voor alle duidelijkheid: met een theater(net)werkplaats wordt geen specifieke fysieke ruimte bedoeld.

 

Binnen Delft bestaat er een groot potentieel aan mogelijke samenwerkingspartners. Enkele voorbeelden: Theater De Veste, Floratheater, Falie Begijnhoftheater, MAX., Het Voorhuis, Cultureel Centrum Mekelweg, De Vrije Akademie, De Jeugdtheaterschool, De Vrije Akademie, Kunst Educatie, De Delftse Komedie, Kunstgebouw, Improve (lichtbedrijf), De Nieuwe Amateur, Delfts Eenakterfestival, DUW, Theaterscholen, Theaterfabriek en professionele theatergroepen als RO Theater en Onafhankelijk Toneel.
De regie is in handen van het vakteam CKE.

 

2.2.11. Deskundigheidsbevordering culturele diversiteit en cultureel ondernemerschap

Binnen het lokale cultuurbeleid is culturele diversiteit bezig zich langzamerhand te positioneren. Met een cultuurparagraaf in de Integratienota, de aanstelling van een programmamakelaar culturele diversiteit, activiteiten in het kader van het Actieplan Cultuurbereik worden de contouren van de beleidsontwikkeling op dit gebied zichtbaar.
Een belangrijk aspect hierbij is dat ‘mensen’ ruimte krijgen ‘hun ding’ te doen. Ook wanneer dat niet helemaal beantwoordt aan de verwachtingen die men vanuit een westers cultuurperspectief heeft. Onervaren groepen en kunstenaars kunnen worden ondersteund door ze coaching aan te bieden waar nodig. Als klankbord functioneert de landelijke stichting Phenix Foundation. In oktober van dit jaar wordt gestart met een eerste workshop van culturele coaching van initiatiefnemers op het gebied van culturele diversiteit i.s.m. bureau Taheri. Binnen het culturele coachingstraject zal het bureau 10 Delftse potentiële deelnemers (van organisaties tot individuele kunstenaars) i.o.m. de gemeente selecteren voor deze workshop ‘ondersteuning culturele initiatiefnemers’.
Het initiatief komt voort uit de beleidsontwikkeling van de culturele diversiteit binnen het vakteam CKE.

Het ‘cultureel ondernemerschap’ is een belangrijke voorwaarde binnen het door OCenW geďnitieerde beleid, bijvoorbeeld binnen de zogeheten ‘Geldstroom Beeldende Kunst en Vormgeving’ (BKV). De bedoeling is om in het laatste kwartaal van 2003 een start te maken met een workshop voor kunstenaars, in het bijzonder beeldende kunstenaars. Daarbij kan gedacht worden aan de uitbreiding van de afzetmogelijkheden (bijv.uitbreiding verkoop-mogelijkheden), informatie en voorlichting over de professionele beroepspraktijk, netwerken, uitwisseling van werkervaring over de (gemengde) beroepspraktijk, ontwikkeling van projecten (projectmatig werken bij bijvoorbeeld kunsttoepassingen in de openbare ruimte), etc. In overleg met hierin gespecialiseerde bureaus en landelijke stichtingen als Kunstenaars & Co. zal worden bekeken welke de beste opzet is. Dit is een co-financiering met het budget Geldstroom BKV. Wanneer een dergelijke pilot succesvol is, dan kan deze een vervolg krijgen voor (scheppende en uitvoerende) kunstenaars van alle disciplines, maar zich ook verbreden tot organisaties en culturele initiatiefnemers in het algemeen. De regie is in handen van het vakteam CKE.

 (3) Toekomst / 2004 – 2008

3.1. Hedendaagse culturele ontwikkelingen

Delft staat midden in hedendaagse trends rond cultuur en cultuurbereik. Recente studies[1] wijzen er op dat steden zich niet meer onderscheidden zoals in vroeger tijden als centra van productie, maar tegenwoordig voornamelijk gewild zijn als centra van consumptie. Stedelijk-economen als Glaeser en Hall[2] bewijzen aan de hand van een dwarsdoorsnede van (Amerikaanse) steden dat naast klimatologische omstandigheden, het culturele en culinaire aanbod bepalend is voor het succes van de stad.

Concreet bedoelen ze daarmee dat naast geografische en klimatologische omstandigheden, het de podiumkunsten, cafés, restaurants zijn die de aantrekkelijkheid van een stad positief beďnvloeden. Een breed aanbod van live-optredens en gevarieerde restaurants trekken een koopkrachtige bevolking aan, die op hun beurt weer ervoor zorgt dat de koopkracht in de stad toeneemt, die grotendeels wordt uitgegeven in de stedelijke horeca en detailhandel.

3.1.1. De consumptiestad
De succesvolle stad van de toekomst is dus de consumptiestad. In Nederland lijkt dit type stad ook aan populariteit te winnen, waarbij de historische binnenstad en de kwaliteit van de woningvoorraad specifieke aantrekkelijkheidfactoren zijn.

De aantrekkelijke stad is echter maar beperkt maakbaar. Veel factoren die de aan-trekkelijkheid bepalen –geografische ligging en klimaat, kwalitatief hoogwaardige woningvoorraad, bereikbaarheid en historische binnenstad in Nederland zijn niet of in beperkte mate met beleid te beďnvloeden.

Delft kan hierbij een succesvolle uitzondering zijn, juist vanwege de aanwezigheid van die historische binnenstad, de bereikbaarheid, de (sociale) veiligheid en de menselijke maat en schaal.
Het potentieel aan podiumkunsten, in het bijzonder een ruim en gevarieerd aanbod van podiumkunsten moet dan zichtbaar en beter benut worden.


Veel podiumkunsten hebben de afgelopen jaren concurrentie ondervonden van moderne technologieën, zoals de cd en kwalitatief steeds betere tv-registraties. Bij populaire muziek heeft deze concurrentie in zijn voordeel gewerkt. Er bestaat een sterke associatie van de fans met de nog levende musici waardoor er meer behoefte bestaat aan het bezoeken van live-acts. De nieuwe technologieën (cd, videoclip,tv en internet) versterken de sterrenstatus van de artiesten alleen maar, zodat die eerder de vraag naar live-optredens vergroten dan afromen. Bovendien is de markt voor popmuziek sterk uitgebreid. Er is inmiddels een oudere generatie ontstaan die met popmuziek is groot geworden en daaraan trouw blijft.Daarnaast is popmuziek een volwassen genre geworden: het is geen eenduidige muziekstroming, waar enkel jongeren korte tijd in zijn geďnteresseerd, maar levert enorm gevarieerde muziek op die blijvend is.


Tegelijk is er een trend naar ‘cultuurshoppen’, dat wil zeggen in toenemende mate bevinden de consumenten zich niet meer in één subcultuur van óf klassieke muziek óf popmuziek,

maar in verschillende subculturen tegelijk. Het in het kader van het Delftse Actieplan Cultuurbereik ontwikkelde Delft City Beats (november 2002) is een mooi lokaal voorbeeld
van deze ontwikkeling.

3.2. Doelstellingen en instrumenten
Aan de basis van de kunsten staan vernieuwing en professionalisering om artistieke prestaties tot optimale uitdrukking te brengen. Vooral in de oriëntatiefase tussen idee en uitvoering ontbreekt het in Delft nog aan een (voor) financierings- en beleidsinstrument om met name het ideeënpotentieel op te tillen naar mogelijke haalbaarheid en realisatie. Deskundigheidsbevordering op het gebied van ‘artistieke competenties’ als bijvoorbeeld bandcoaching en op het gebied van cultureel ondernemerschap (sponsorwerving, financierings – en marketingplannen, subsidie- en fondsaanvragen, gebruik van netwerken en nieuwe media) behoort tegenwoordig tot de onmisbare bagage van de hedendaagse culturele ontwikkelingen.

Gewenst zijn blijvende, versterkende en intensiverende effecten voor de culturele infrastructuur. Het doel van dit vervolg op cC voor de periode 2004 –2008  is de versterking van de samenwerking van de cultuur – en poppodia op het gebied van de programmering en  het (brede) publieksbereik, de verdieping van het cultuurbereik en de culturele diversiteit door culturele coaching en bijzondere artistieke prestaties.

De middelen, naast het budget cC, de eigen middelen van de deelnemende organisaties en derde geldstromen als fondsen en sponsors, alsmede de inzet van het gemeentelijk vakteam CKE als faciliterende instantie. 

De inspanningen om het gewenste resultaten te bereiken, zijn gericht op het realiseren van concrete activiteiten op inhoudelijk en strategisch niveau:

 

§        het realiseren van projecten en het stimuleren van culturele initiatieven op het gebied van de podiumkunsten, in het bijzonder de popmuziek met allerlei multidisciplinaire mengvormen van literatuur tot en met beeldende kunst en vormgeving en het opzoeken van de grenzen tussen ‘high and low culture’[3];

§        deskundigheidsbevordering door culturele coaching, de inschakeling van relevante netwerken en cultureel ondernemerschap (o.m. op het gebied van marketing, fonds-en sponsorwerving

§        Het gebruik van nieuwe media als instrument voor verbreding van de cultuurparticipatie wordt bij de inspanningen betrokken.


3.3. De gemeente in een faciliterende rol

De stad Delft is een complexe, autonoom veranderende organisatie van actoren, die individueel en gezamenlijk activiteiten ontplooien. Deze activiteiten leiden tot producten en diensten met een bepaalde toegevoegde waarde voor gebruikers van de stad.

Het structureel bevorderen van een hogere toegevoegde waarde van deze producten voor gebruikers begint met het versterken van de organisatie die deze producten voortbrengt.

De gemeente kan deze versterking realiseren door voor deze organisatie, die geen centrale sturing kent, een faciliterende rol te vervullen. De organisatie krijgt hierdoor een betere en sterkere structuur en wordt van de benodigde kennis en kunde voorzien.


In het kort gezegd komt deze werkwijze om beleid te ontwikkelen erop neer, dat er wordt samengewerkt aan (deel-)producten van ‘actoren’ in de stad om zo tot een toegevoegde waarde te komen voor diezelfde stad. De gemeente faciliteert en ondersteunt hierbij de ideeën en behoeften die leven bij de burgers. De gemeente treedt tevens op als initiator,
regisseur en inspirator[4]. Het uiteindelijk gewenste effect is dat er een organisatorische versterking optreedt van de culturele infrastructuur.

Wij willen cultuur – en poppodia, individuele theatermakers, fotograven, musici, schrijvers en componisten, beeldende kunstenaars die zich manifesteren op de grensvlakken van binnen – en buitenruimtes in Delft, ook afkomstig uit culturele minderheden, ICT-ers, Fondsen en marketeers, stimuleren actief te zoeken naar nieuwe mogelijkheden om aanbod en publiek te koppelen.

Onze rol hierbij is:

 

Wat doen we niet? Wij informeren, adviseren, (deel) financieren, initiëren en regisseren, maar de uitvoering van programmerings- en acquisitietaken, nieuwe projecten en aanvragen

voor subsidie, fondsen en sponsoring liggen bij de makers en organisaties zelf.


3.4. Het directe bereik van de beleidsontwikkeling

Uit het afgelopen jaar bleek nadat het vakteam CKE  een verkennende ronde van gesprekken heeft gevoerd, dat er behoefte is aan (beleids)vernieuwing, c.q. de faciliterende, regisserende en initiërende rol van de gemeente, aan professionalisering (deskundig-
heidsbevordering)  en ondersteuning binnen de volgende kunstdisciplines.

 

Podiumkunsten
Verkennende gesprekken over een podiumkunsteninfrastructuur benadrukken de behoefte aan een theaternetwerk,  zowel voor professionele als amateurkunstbeoefenaren van de podiumkunsten. Vanuit deze infrastructuur kunnen nieuwe projecten worden ontwikkeld. Eventuele actoren hierbij zijn: MAX., Theater de Veste, Delftse Komedie, Van der Mast en Keijzer, individuele theatermakers, het Kunstgebouw (opzet theaterfabriek vanuit het provinciale beleid) en het Bureau Theaterconsulenten (A’dam).

Popmuziek
Voor een samenhangend en stimulerend gemeentelijk beleid op het gebied van popcultuur/-muziek zal de gemeente binnen de brede culturele infrastructuur omstandigheden kunnen scheppen waardoor popcultuur/-muziek kan gedijen, in stand wordt gehouden en gestimuleerd wordt. De Koornbeurs, Speakers, SPOD, Westerpop, in het bijzonder gebruik makend van het (nationale) netwerk van Speakers, Westerpop en Studio 52 zijn hierbij belangrijke actoren en met hen vinden verkennende gesprekken plaats over juist nieuwe vormen van ‘high and low culture’, over de impact van de samenwerking bij Delft City Beats  voor nieuwe mogelijkheden om een jong en breed publiek  te bereiken.
Ook het gebruik van internet, sms etc bij de programmering en marketing worden hierbij betrokken. Ook de verschillende vormen van artistieke coaching en talentontwikkeling zijn hierbij belangrijke stimulansen.
De
specifieke ‘poppodiumpost op de begroting (21547) van ca. Є 5.000,-- (structureel) kan dan aan het budget cC worden toegevoegd.

Letteren
Het literaire klimaat in Delft heeft alle mogelijkheden in zich om meer zichtbaar en publieksgericht op te treden. O.a. via meer manifestatieachtige activiteiten. Delft beschikt over schrijvers, literaire activiteiten, boekhandels, antiquariaten, en bibliotheken. Ook het gebruik van de nieuwe media kan hierbij een instrument zijn.
 
De moeilijkheid van literatuur is dat het zich minder leent voor een presentatie/opvoering als bijvoorbeeld podiumkunsten. Deze moeilijkheid kan als voordeel benut worden wanneer literatuur zich manifesteert in samenwerking met andere kunsten. Literatuur leent zich voor koppeling aan beeldende kunst, muziek en populaire cultuur (als film en stripboek).

Culturele Diversiteit
Via de programmamakelaar culturele diversiteit wordt gewerkt aan het opbouwen van een netwerk van organisaties, onderwijs - en (multi)culturele instellingen en nieuwkomers. Ook het bereiken van nieuwe publieksgroepen, m.n. culturele minderheden en jongeren, de professionalisering van culturele minderheden bij de ontwikkeling en organisatie van nieuw cultureel aanbod behoren tot zijn taken, evenals specifiek cultuuraanbod ontwikkelen t.b.v. het brede school programma-aanbod.

Het uiteindelijke doel hiervan is meer kansen scheppen voor de culturele diversiteit in de stad.
Culturele coaching is in het bijzonder op de (allochtone) initiatiefnemer(s) van toepassing.

Het gebruik van de nieuwe media
Een van de belangrijkste innovaties binnen het Delftse Actieplan Cultuurbereik is het gebruik van de nieuwe media om interactief te programmeren[5] en op deze wijze de betrokkenheid van de Delftenaren en speciale doelgroepen als jongeren en allochtonen bij cultuur te vergroten. Bijvoorbeeld MAX. gebruikt internet als interactief onderdeel van hun voorstellingen.

Het doel blijft ook hier een cC-doelstellig:  activeren en deelnemen om het cultuurbereik te verdiepen. Uiteraard wordt hier voornamelijk de ideeën in de ontwerpfase ondersteund, gezien het feit dat het gebruik van de nieuwe media en met name het uitwerken van interactieve websites een kostbare zaak is. Eventuele actoren: Young Rebels, ICT-kring Delft, Triumph Studios, e.a.


Cultuur in het kwadraat(deskundigheidsbevordering)
Deskundigheidsbevordering op het gebied culturele coaching, van fonds- en sponsorwerving en cultureel ondernemerschap en de inschakeling van relevante netwerken versterken een professionele aanpak van culturele initiatieven (en kunnen op termijn extra budgetten voor de initiatiefnemers opleveren).
Mogelijke actoren: Fenix Foundation, Fonds 1818, Fonds Podiumkunstenprogrammering en Marketing, st. Kunst & Meerwaarde, Joop van den Ende Foundation, st. Kunstenaars &Co.

3.5. Subsidiewijze van c-klein tot C-groot

Wil deze aanpak succesvol zijn op de middellange termijn, dan dienen enige rand-voorwaarden in acht te worden genomen. Het cC-budget is niet bedoeld om, zoals gebruikelijk bij de reguliere subsidietrajecten, een tekort te subsidiëren. Om initiatieven te kunnen ondersteunen moet het budget flexibel ingezet kunnen worden. Het initiatief kan van twee kanten komen, de gemeente kan zélf initiatieven nemen of initiatieven uit het veld honoreren. Initiatiefnemers kunnen gedurende het gehele jaar hun ideeën met de gemeente (vakteam CKE) bespreken en plannen indienen.

Wanneer het vakteam CKE een positief advies afgeeft, wordt de reguliere procedure gevolgd, zoals die binnen de subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten is vastgelegd. Besluitvorming vindt plaats door B&W en er wordt een kopie van deze besluitvorming ter kennisgeving aan de gemeenteraad gezonden.

Deze aanpak wordt voor de periode 2004 – 2008 vastgelegd. Er vindt na twee jaar een evaluatie plaats, welke evaluatie aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

 

Het budget cC (21551) blijft een te onderscheiden begrotingspost binnen het Culturele Activiteitenfonds (21544). Immers, ideeontwikkeling kost tijd en het budget dient gereserveerd te blijven voor de uitvoering, die in wellicht pas in een later stadium gerealiseerd wordt. Echter, er mag nooit langer dan maximaal 1 jaar tussen idee en uitvoering zitten.


Het beschikbaar stellen van cC-budget vindt plaats onder de volgende afwegingen:

§        Het bevordert de samenwerking cultuur – en poppodia ten behoeve van
de versterking van de programmering en het cultuurbereik;

§        Het bevordert de culturele coaching en talentontwikkeling;

§        De gemeentelijke financiële bijdrage bevordert binnen het activiteiten- of projectbudget naast de eigen opbrengsten van deelnemende organisaties
(potentiële) derde geldstromen als fondsen of sponsors;

§        Voor de activiteit is er voldoende (potentieel) publiek binnen de gemeente op de middellange termijn;

§        Ingespeeld wordt op kansrijke ontwikkelingen;

§        Deskundigheidsbevordering op het gebied van cultureel ondernemerschap en netwerkvorming gestimuleerd wordt;

§        Het gebruik van nieuwe media wordt ter bevordering van cultuurbereik ingezet;

§        Het betreft de ontwikkeling van culturele initiatieven, van idee tot uitvoering;

§        Ideeontwikkeling valt binnen de vier genoemde culturele invalshoeken van cC.

§        De activiteiten een mengvorm kunnen opleveren van ‘high and low culture’.

§        De activiteiten of projecten registreren de artistieke uitkomst en/of het cultuurbereik  en gaan vergezeld van monitoring en evaluatie.


3.6. Communicatie, informatie en presentaties

 

De culturele sector wordt door een reeks van communicatieve acties en door informatie – verstrekking via de lokale pers op de hoogte gesteld, daarbij moet gedacht worden aan interviews met de cultuurwethouder, publicaties in de Stadskrant en via plenaire (start) bijeenkomsten of presentaties van de deelsectoren die binnen cC een extra accent krijgen, zoals de letteren, de culturele diversiteit, de podiumkunsten in het algemeen en de popmuziek in het bijzonder, etc.

3.7. Richtinggevend kader 2004 - 2008

Met méér nadruk op ‘culturele innovatie’ voor de periode 2004 – 2008 krijgen ideeën en experimenten een plek, ‘evenementen’ blijven de uitstraling van de stad versterken, ze zijn laagdrempelig en toegankelijk voor een breed publiek, de ‘culturele infrastructuur’ zorgt ervoor dat het aanbod wordt geconsolideerd en dat er tevens meer vraaggericht gewerkt kan worden. Tenslotte is de invalshoek beeldende kunst (in de openbare ruimte), vormgeving en design van belang voor de culturele, stedelijke kwaliteit.

Nieuwe mogelijkheden - van idee tot uitvoering, van vernieuwing en professionalisering -
om aanbod en publiek te koppelen staan voorop.

De inspanningen om de gewenste resultaten te bereiken, zijn gericht op het realiseren van concrete activiteiten op inhoudelijk en strategisch niveau:

§        het realiseren van culturele activiteiten en stimuleren van culturele initiatieven (van idee tot uitvoering) op het gebied van de podiumkunsten, in het bijzonder de popmuziek en allerlei mengvormen tussen de kunstdisciplines (juist het opzoeken van de grenzen tussen ‘high and low culture’);

§        deskundigheidsbevordering door culturele coaching, de inschakeling van relevante netwerken en cultureel ondernemerschap (o.m. op het gebied van marketing, fonds- en sponsorwerving) 

 

Het effect van de hier gebezigde werkwijze voor de periode 2004 – 2008 zou de bevordering zijn van een zichzelf versterkende culturele organisatiestructuur, niet in geďnstitutionaliseerde
vorm, maar als netwerk.

Om de gewenste resultaten te realiseren, zijn enkele beleidsaccenten nodig. Deze worden in de vorm van voorstellen geformuleerd in hoofdstuk 4.

(4)      Voorstel

Akkoord te gaan,

- voor de periode van 2004 – 2008 het budget ad Є 62.000,--. beschikbaar te stellen ter
  bevordering van  culturele initiatieven en coaching van initiatiefnemers op het gebied van  
  de podiumkunsten en allerlei mengvormen tussen de kunstdisciplines;
- de specifieke ‘poppodiumpost op de begroting (21547) van ca. Є 5.000,-- (structureel) toe
  te voegen aan het budget cC;
- de inhoudelijke en financiële terugblik op de periode 1998 – 2001 voor kennisgeving aan te
  nemen;
- met een evaluatie in het jaar 2006 over de behaalde resultaten;

Bijlage 1, Van c-klein tot C-groot, strategische en inhoudelijke stimulansen in de periode 1998 – 2001

c-klein tot C-groot
onderwerp/hfdst.

Inhoud

Effecten 1998 – 2001

Actuele situatie 2002/03

Hfdst 1.
High tech and high touch

Strategische keuze
binnen Delft Kennisstad

Het motto is een gangbaar begrip geworden

Het motto kan nog steeds als onderscheidend worden gezien en gebruikt

Culturele principes overheid

Pluriform cultuuraanbod
kwaliteit

Betaalbare toegankelijkheid

Waarborg voor culturele continuďteit

Vrijheid van expressie is blijvend tegenwicht voor amusement

Rol van de (lokale) overheid

Interactief beleid

Continue afweging tussen verantwoordelijkheid gemeente en markt;
samenwerking tussen gemeente en partners in de markt

Op vele beleidsterreinen zoals op het gebied van beeldende kunst, amateurkunst, cultuur en jongeren is interactief beleid een leidend principe

Rol van de (lokale) overheid

Op het beleidsterrein van cultuur vervult de overheid veelal de rol van ondersteuner/financier

Binnen de randvoorwaarden die de overheid schept zijn  andere rollen toegevoegd,

zoals regisseur, kader-
steller en initiator

Naar de gelang de situatie zijn de rollen uitgebreid, naast ondersteuner/financier en regelgever, naar regisseur/

onderhandelaar
initiator en faciliterend

De stedelijke functie van cultuur

Cultuur levert werk op

bepaalt mede de

concurrentiepositie van de

stad,

En de stedelijke uitstraling hangt nauw samen met de culturele kwaliteit van de bebouwde omgeving

Cultuur is als facet meegewogen op beleidsterreinen als ruimtelijke ordening, toerisme en city-marketing

Voorbeelden zijn het Cultuurplein Zuidpoort,
Ikea, Bacinol, Aardewerkcentrum,
MMT en % - regeling beeldende kunst in de openbare ruimte (in voorbereiding),Ontdek de kleuren van Delft en het Geheim van Holland

c-klein tot C-groot
onderwerp/hfdst.

Inhoud

Effecten 1998 – 2001

Actuele situatie 2002

Hfdst 2. Cultuur in samenhang
met andere beleidsterreinen

Er is beleidsmatig een link gelegd met economie, toerisme en Delft kennisstad

Verbetering van de marketing van kunst en cultuur, het versterken van de (bovenlokale) uitstraling van Delft, een zakelijker benadering van cultuur, meer op output en vraaggericht;

Binnen de organisatie-ontwikkeling van het gemeentelijk apparaat is een vakteam Cultuur,Kennis en Economie tot stand gekomen.

Output via doelen, resultaten en afweging middelen versus tegenprestaties worden via contracten/beschikkingen met culturele instellingen, orga-nisaties en particulieren vastgelegd.
Aandacht voor de marketing via voorlichtingsbrochures, adressenboekjes, met name op het gebied van AK

Hfdst.3 De actuele situatie
             in 1997/1998

Zwakte/sterkteanalyse waaruit enkele verbeterpunten voortkwamen op het gebied van jongeren, voor een succesvol evenementbeleid is een verhoging van budget nodig en er ontbreekt flexibel cultuurbudget

Er heeft een integrale aanpak op het gebied van jongeren-
beleid plaatsgevonden,
het evenementenbudget is substantieel verhoogd en sinds 2001 is er een flexibel cCbudget ad Є 69.000,--.

In het jongerenbeleid is een flink deel door cultuur ingevuld
(o.a. Actieplan Cultuurbereik)
Er is sinds 1999 een evenementenbeleid ontwikkeld (A-en B-evenementen) en het flexibele budget zal zich meer op externe oriëntatie moeten richten (zie deze nota!)



Hfdst4 Richtinggevend kader[6]: Vier invalshoeken:
1. culturele innovatie en creativiteit

Delft is stad met een innovatief klimaat. Er is ruimte voor experiment.Met name gericht op jongeren, die buiten de gebaande paden durven te betreden.Aanmoedigingsprijzen, talentenjachten,cultuureducatie via instaptrajecten zijn praktische uitwerkingen hiervan.
Ook stimuleren van starterspodia.

Voor de beeldende kunst is er een waarderingsprijs in het leven geroepen. Via de EZH-gelden worden de cultuur- en poppodia gestimuleerd om lokaal talent te laten optreden.

Culturele innovatie verdient een extra stimulans. Deskundigheidsbevordering kan daaraan een bijdrage leveren, evenals educatieve
instaptrajecten.

2.evenementen

Delft als evenementenstad. Ook als extra dimensie voor citymarketing.

Er is een evenementenbeleid met een daarbij horend fonds ontwikkeld.
De zogeheten B-evenementen zijn bedoeld voor bovenlokale uitstraling.

Samenwerking met externe fondsen en  toeristische sector voor vergroting van het financiële volume en voor de stadspromotie is gewenst.

3. culturele infrastructuur

Delft als kunstenstad. Consolidatie van het voor-zieningenniveau. In het bijzonder de amateurkunst een nieuwe impuls geven, zowel inhoudelijk als op accommo-datiegebied.

In de afgelopen periode hebben gemeentelijke instellingen als VAK, Gemeentemusea enArchief beleidsinitiatieven genomen die hun voorzieningen versterken. Dat geldt ook voor Theater de Veste, de bibliotheek en het Kunstcentrum. Verbouwings-kredieten en extra exploitatiebijdragen bevorderen daarmee ook de meer vraaggerichte aanpak.

De gemeentelijke instellingen als VAK, Gemeentemusea, Archief vormen een bedrijvencluster, ter ondersteuning van hun exploitatie-expertise.
Bibliotheek, Kunstcentrum en Discotheek gaan een mediatheek vormen.
Ook op het gebied van de amateurkunst is de gemeente actief ten opzichte van de

Accommodatieproblematiek;
er is een nieuwe subsidiemethodiek geďntro-duceerd. De Nieuwe Amateur is gerealiseerd, de marketing  is ter hand genomen (o.m. Uitladder, Dag van de Amateur,etc.)

§        c-klein tot C-groot
onderwerp/hfdst.

§        Inhoud

§        Effecten 1998 – 2001

§        Actuele situatie 2002

Hfdst4. architectuur, beeldende kunst en
vormgeving

Het potentieel aan architecten en ontwerpers stimuleren. High tech and high touch komen samen in de architectuur. Vormgeving en beeldende kunst in de openbare ruimte zijn dan in deze de natuurlijke partners van architectuur en design

 Plannen voor een Stadshal vinden hun realisatie in Bacinol (bedrijfsverzamel-gebouw voor kunstenaars, architecten en vormgevers met een gezamenlijke programmering).
Er is een nota BK verschenen die nadrukkelijk initiatieven voor Delftse kunstenaars stimuleert via project-en productsubsidies. Ook een Ateliernota is in werking getreden.

De Plek en Buiten de Muren zijn manifestaties voor Delftse kunstenaars. Beide projecten lopen voor een periode van 4 jaar (2001 – 2004).
Bij Zuidpoort vindt een kunst-
toepassing plaats. Ikea en binnen andere stedenbouw-kundige situaties worden plannen ontwikkeld.
Er zal in 2003 een workshop
’ondernemerschap’ voor kunstenaars worden gegeven.
Kunstcentrum en World Art Delft krijgen extra financiële steun voor marketing en educatie.

 

Bijlage 2, Bestedingen Van c-klein tot C-groot in de periode 1998 - 2001

Het budget cC was voor de jaren 1998 tot en met 2000 een incidenteel budget. Vanaf 2001 is het een structureel budget geworden, zoals uit onderstaande tabel blijkt:

Budget c-klein Cgroot
jaarschijf in Euro

Budget

Uitgaven

1998

68.000 (incidenteel)

62.000 [7]

1999

45.000 (idem)

45.000

2000

45.000  (idem)

45.000

2001

69.000 structureel

69.000

2002

69.000 structureel

69.000

2003

62.000 structureel[8]

62.000

 

Doordat het budget in eerste instantie als een incidenteel budget[9] beschouwd werd, zijn de diverse subsidies in het kader van cC als subsidies ten laste van meerdere budgetten en reserves gebracht, zoals de jaarlijkse budgetten Culturele Organisaties, Delftse Evenementen, de Reserve Beeldende Kunst en de Reserve Evenementen.

Met andere woorden een cultuursubsidie werd vaak gehonoreerd door uit verschillende dekkingsmogelijkheden een bijdrage te leveren. De flexibiliteit van het cC-budget bleek hierbij een voordeel.

Hierdoor kreeg het cC-budget in de praktijk wel eerder een ondersteunend en een stimulerend karakter dan een specifiek eigen beleidskader met onderscheidende criteria. Het ging dan om ondersteuning (op onderdelen) van meer grootschalige culturele activiteiten met een evenementachtig karakter (eenmalig of jaarlijks terugkerend) en stimulering van kleinschalige (eenmalige) culturele activiteiten. Naast de inhoudelijke activiteiten werden ook vaak de marketingactiviteiten, de extra inspanningen om een breed publiek te bereiken, in de subsidieaanvraag gehonoreerd.


In de budgetbestedingen van cC  waren de vier invalshoeken (‘evenementen-innovatie- culturele infrastructuur-beeldende kunst, architectuur en vormgeving’) uitgangspunt en dat zien we ook grosso modo terug in de bestedingen.

In de periode 1998 – 2001 zien we dat vooral de ontwikkeling en realisatie van een Delftse evenementenbeleid een grote vlucht heeft genomen. Extra ondersteuning van (onderdelen) van bestaande evenementen zoals Mooi Weer Spelen, African Music Festival, Westerpop, Jazzfestival, etc. maar ook eenmalige, kortlopende (tweejaarlijks) of nieuwe evenementen als Django Reinhardtfestival, Dark Side of the Moon (Pink Floyd uitvoering), pop(muziek) rondes, Camerettenfestival, concerten Authentieke Muziek, Camerata Vermeer,etc.
Ook culturele innovatie werd mogelijk gemaakt. Al in 1999 werd er budget gereserveerd om het Delftse erfgoed toegankelijker te maken en dat wordt nu in het jaar 2002 gerealiseerd in het project Verhalen van steden, buurten en industrie van het Gemeente-archief. Literaire en educatieve activiteiten zijn vaak ondersteund, waaronder de Atelierdagen van de Sigarenfabriek en de Delftse Boekenbende. Culturele netwerkavonden, theater-, muziek- en beeldende kunstprojecten rond vluchtelingen, allochtonen, senioren en jongeren zijn gesubsidieerd. De bevordering van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de Amateurkunst, zoals de Nieuwe Amateur en van niet-Westerse kunst door World Art Delft zijn ook voorbeelden van nieuwe initiatieven.

Bijzondere aandacht heeft het museum Paul Tetar van Elven gekregen gedurende deze periode. Naast incidentele subsidies voor o.a. klimaatbeheersing, is in september van dit jaar 2002 besloten de subsidie voor Paul Tetar van Elven als aanvulling op de reguliere exploitatiesubsidie (2002: ruim € 1.750,-[10].) structureel te verhogen met een bedrag van € 15.000,-.vanaf jaarschijf 2003, waarvan Є 7.500,-. gedekt wordt vanuit het cC-budget.

De subsidie is bedoeld voor verdergaande continuering van de professionalisering van het museum, dat tot voor kort de exploitatie en conserveringstaken uitsluitend op vrijwilligersbasis voerde. Vooral voor de nieuwe (o.m. marketing) taken als gevolg van wijziging van de publieksparticipatie is deze professionalisering noodzakelijk. Het museum vervult een belangrijke schakel in de toeristische activiteiten in Delft. Ook is de educatieve functie als gevolg van nieuwe onderwijs- en eindexamenmethoden in het basis- en voortgezet onderwijs sterk uitgebreid.
  

Bijlage 3, reserveringen en verplichtingen 2003-2004

 

Initiatieven

Incidenteel/
meerjarig

Verplichting/
reservering

2003
euro

2004

realisatie

Literatuurroute

Incidenteel

Reservering

 5.500

 

2004

Rondom Pasen

Incidenteel

Reservering

 5.000

 

2004

Multicultureel
festival

Incidenteel

Reservering

 

12.500

2004

Yalda

Incidenteel

Reservering

 3.000

 

2003

Bureau Taheri

Meerjarig

Reservering

 4.000

4.000

2003 - 2004

Peter Tetteroo
Bokaal/Westerpop

Meerjarig
2003-2006

Verplichting

24.000

-

2003 - 2006

Studio 52

Meerjarig
2003 – 2006

Reservering

  3.000

9.000

2003 -2006

MAX.

Incidenteel

Verplichting

14.500

 

2003

Jongerenpodium
Delft presenteert

Incidenteel

Verplichting

   5.000

 

2003

Theaterwerkplaats

 

 

 

 5.000

 

Workshop
culturele diversiteit

Meerjarig
2003 – 2006

Reservering

    4000

12.000

2003 – 2006

Workshop
Cultureel Ondernemen

Meerjarig
2003 – 2004

Reservering *

    5.000

5.000

2003 – 2004

Zomer/herfst
manifestatie
2004

Incidenteel

Reservering

     5.000

20.000

2004

Bacinol

Meerjarig
2002 – 2003

Reservering

12.000**

12.000

2003-2004

Paul Tetar van Elven

Structureel

Verplichting

  7.500

  7.500

2003 e.v.

 

 

 

 

 

 

Subtotaal

 

 

97.500***

87.000

 

 

 

 

 

 

 

 

*  excl. Budget Geldstroom BKV

** reservering Bacinol van 2002 naar 2003 doorgeschoven

*** de bijdrage van 69.598 is aangevuld met ca. 12.000 euro uit Cultureel
     Activiteitenfonds en de
poppodium post op de begroting (21547) van ca. Є 5.000,--
     is (structureel) toegevoegd aan het budget cC


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 



[1] Muziek in de stad, Nyfer, Forum for Economic Research, Breukelen 2002

[2] Glaeser,Kolko, 2000, 2000: Consumer city, National bureau voor economic research working paper,
   Hall, Creative cities and economic development, in Urban Studies,jrg 37, 2000, nr.4.

[3] Onderzoek heeft uitgewezen dat juist culturele mengvormen, van traditioneel en vernieuwend, high en low culture, commercieel en gesubsidieerd, veel publieke aandacht trekken.

[4] Cultuurprofielen,Bureau Berenschot 2002,Utrecht, over o.a. overheidsrollen

[5] Delft City Beats en Verhalen van Steden

[6] deze vier invalshoeken zijn tot stand gekomen uit de Discussiedag ‘Onderweg naar morgen’ op 14 februari 1997,waaraan politici, burgers, ambtenaren en sleutelfiguren uit de culturele en maatschappelijke wereld deelnamen.

[7] Wanneer het begrote bedrag verschilt van het werkelijk uitgegeven bedrag dan is het verschil opgenomen in het Culturele Activiteitenfonds.

[8] Minus Є 7.500,-.  voor een structurele subsidie voor museum Paul Tetar van Elven.

[9] Het cC-budget is begrotingstechnisch ondergebracht bij het Culturele Activiteitenfonds

[10] In de jaren 2001 en 2002 werd deze subsidie reeds, zij het op incidentele basis, aangevuld met een jaarlijks bedrag van ruim
  € 6.800,-.