In opdracht van de Gemeenteraad is een verkenning
uitgevoerd naar de mogelijkheden om het thema Vermeer beter te benutten. De
verkenning bestaat concreet uit een haalbaarheidsonderzoek naar een
Vermeerbezienswaardigheid met een hoog ambitieniveau, zoals beschreven in het
Meerjarenplan Marketingplan Toerisme (MMT). Deze nota geeft de resultaten weer
van de gehouden studie en bevat een voorstel voor uitwerking.
Een
Vermeerbezienswaardigheid kan alleen dan succesvol zijn wanneer het aansluiting
vindt binnen het gemeentelijk toeristisch beleid, zoals dat beschreven is in
het MMT. Enkele doelstellingen hierbinnen zijn:
- het versterken van de culturele identiteit
van de stad;
- stimuleren van cultuurhistorisch toerisme;
- stimulering van verblijfs- en
bezoekduurverlenging;
- het vergroten van economisch effect van toerisme.
Aangezien
het Vermeercentrum als product goed past binnen het gemeentelijk beleid is het
in het kader van kostenbesparing wellicht aantrekkelijk om een samenwerking aan
te gaan met Toeristen Informatie Punt (TIP) aan te gaan. Dit dient in een vervolgfase
nader onderzocht te worden.
Het
Vermeerbezoekerscentrum zal een hoog belevingskarakter hebben. In de
expositieruimte zullen diverse thema’s belicht worden. De belangrijkste zijn:
- het leven van Vermeer
- de werken van Vermeer
- Vermeer’s schildertechniek
- tijdgenoten van Vermeer
- de stad van Vermeer
Hiernaast
zal het Vermeercentrum nog een aantal ondersteunende functies bieden als:
- een winkel
- balie voor uitoefening
gastheerschapfunctie
Er kan
pas een start worden gemaakt met productontwikkeling nadat er een definitief
besluit is genomen over de bezienswaardigheid met een hoog ambitieniveau. Deze
volgorde is aangehouden vanwege het commerciële karakter van de
bezienswaardigheid waarin productontwikkeling deel uitmaakt van de inkomsten.
De
voornaamste conclusie uit de haalbaarheidsstudie is dat een
Vermeer-bezienswaardigheid levensvatbaar blijkt te zijn. Een bezienswaardigheid
op basis van bovenstaande formule is ook op financieel vlak verantwoord te
realiseren uitgaande van een bepaald aantal bezoekers. Op basis van een
vergelijkend onderzoek bedraagt het bezoekerspotentieel 197.000 per jaar. Voor
de eerste vijf jaar is uitgegaan van 125.000 betalende bezoekers per jaar.
Vermeer
heeft een eigen aantrekkingskracht, maar dient ook op een in de binnenstad
geďntegreerde wijze te vervlechten met het bestaande toeristische aanbod. Het
bezoekerscentrum is er voor een breed publiek en neemt een centrale positie in
bij een bezoek aan Delft. Op deze wijze vervuld de Vermeerbezienswaardigheid
een verwijsfunctie. Het vergroot de belevingswaarde van de binnenstad en laat
zien dat er in de gemeentemusea meer werk is van tijdgenoten van Vermeer.
Conform
het Collegebesluit van 18 december 2001 is uitgegaan van een locatie in de
binnenstad. Naast deze algemene eis, zijn er aanvullende eisen gesteld aan de
locatie. Deze hebben betrekking op het pand, de infrastructuur, financiën,
beschikbaarheid en relevantie m.b.t. Vermeer.
Een
locatie is bijzonder geschikt bevonden. In verband met een mogelijk prijs
opdrijvend effect zal de locatie hier niet genoemd worden. In nauwe
samenwerking met vakteam grond wordt nagegaan tegen welk bedrag het pand aan te
kopen is.
Aangezien
het onderzoek uitwijst dat een Vermeerbezienswaardigheid haalbaar is, dient
getoetst te worden of marktpartijen het plan onderschrijven. Om de kans van
slagen te vergroten, is het in deze fase van belang om een draagkrachtige
exploitant te vinden, die het concept onderschrijft en bereid is te investeren.
Er
dient onderzocht te worden of dergelijke marktpartij bereid wordt gevonden om
de Vermeerbezienswaardigheid te exploiteren. Hiervoor is een bedrag beraamd van
€ 5.000,-. Met dit bedrag kunnen een aantal sessies worden georganiseerd met
potentieel geďnteresseerden. Het bedrag wordt voor een gedeelte (€ 1.600,-)
gedekt uit ‘Verbetering propositie Vermeer’ en voor het overige deel (€
3.400,-) uit het onderzoeksbudget van Economische Zaken.