Geacht College,
In de nota financiering van het Meerjaren
Marketingplan Toerisme is vastgelegd dat de toeristische promotie van Delft
wordt gefinancierd uit de inkomsten van de toeristenbelasting. In deze nota
zijn de tarieven voor de toeristenbelasting besloten tot en met 2003. Voor 2004
is in deze nota een voorstel gedaan voor verhoging naar € 2,30 voor
hotelovernachtingen en
€ 0,70 voor kampeerovernachtingen. Dit voorstel wordt niet gevolgd.
Met de hoteliers van Delft afgesproken de tarieven
te verhogen naar
€ 2,00 voor hotelovernachtingen en € 0.55 voor kampeerovernachtingen.
De tarieven gelden vanaf 1 januari 2004. De
inkomsten toeristenbelasting vanaf 2004 wordt hiermee € 356.000. Door het
tarief van € 2,00 toe te passen wordt het budget voor de toeristische marketing
in 2004 met € 33.000 verhoogd i.p.v. de voorgestelde € 88.000. In de begroting
voor 2004 zal hiermee rekening worden gehouden. Hiermee zijn voldoende middelen
beschikbaar om de financiering van het Toeristisch Informatie Punt (TIP) te
waarborgen.
Onder toeristische ondernemers wordt financiering
van de toeristische marketing d.m.v. de toeristenbelasting steeds meer gezien
als een niet ideale oplossing, waarbij de lasten niet gedragen worden door
diegenen die het meest profiteren van de toeristische promotie. Delft Marketing
maakt een bedrijfsplan waarin het ambitieniveau voor de marketing en promotie
van Delft benoemd wordt. De financieringsstructuur van dit bedrijfsplan zal
worden besproken met het belanghebbende bedrijfsleven, waaronder de hoteliers.
Dit kan dus betekenen dat de bijdrage van de hoteliers in een andere vorm, dan
middels toeristenbelasting verkregen gaat worden.
Voorstel:
-
Voorgesteld wordt akkoord te gaan
met een verhoging per 1 jan. 2004 van de toeristenbelasting van € 2,00 voor
hotelovernachtingen en € 0.55 voor kampeerovernachtingen en bijgevoegd
raadsvoorstel aan te bieden aan de gemeenteraad.
- Een
en ander te regelen in de 6e begrotingswijziging.
Ellen
de Vries