Geacht College,

 

In de nota financiering van het Meerjaren Marketingplan Toerisme is vastgelegd dat de toeristische promotie van Delft wordt gefinancierd uit de inkomsten van de toeristenbelasting. In deze nota zijn de tarieven voor de toeristenbelasting besloten tot en met 2003. Voor 2004 is in deze nota een voorstel gedaan voor verhoging naar € 2,30 voor hotelovernachtingen en
€ 0,70 voor kampeerovernachtingen. Dit voorstel wordt niet gevolgd.

Met de hoteliers van Delft afgesproken de tarieven te verhogen naar
€ 2,00 voor hotelovernachtingen en € 0.55 voor kampeerovernachtingen.

De tarieven gelden vanaf 1 januari 2004. De inkomsten toeristenbelasting vanaf 2004 wordt hiermee € 356.000. Door het tarief van € 2,00 toe te passen wordt het budget voor de toeristische marketing in 2004 met € 33.000 verhoogd i.p.v. de voorgestelde € 88.000. In de begroting voor 2004 zal hiermee rekening worden gehouden. Hiermee zijn voldoende middelen beschikbaar om de financiering van het Toeristisch Informatie Punt (TIP) te waarborgen.

 

Onder toeristische ondernemers wordt financiering van de toeristische marketing d.m.v. de toeristenbelasting steeds meer gezien als een niet ideale oplossing, waarbij de lasten niet gedragen worden door diegenen die het meest profiteren van de toeristische promotie. Delft Marketing maakt een bedrijfsplan waarin het ambitieniveau voor de marketing en promotie van Delft benoemd wordt. De financieringsstructuur van dit bedrijfsplan zal worden besproken met het belanghebbende bedrijfsleven, waaronder de hoteliers. Dit kan dus betekenen dat de bijdrage van de hoteliers in een andere vorm, dan middels toeristenbelasting verkregen gaat worden.

 

 

Voorstel:

-         Voorgesteld wordt akkoord te gaan met een verhoging per 1 jan. 2004 van de toeristenbelasting van € 2,00 voor hotelovernachtingen en € 0.55 voor kampeerovernachtingen en bijgevoegd raadsvoorstel aan te bieden aan de gemeenteraad.

-         Een en ander te regelen in de 6e  begrotingswijziging.

 

 

Ellen de Vries