Stuk 2 I Delft,
14 januari 2002.
02/035335
Onderwerp: Uitvoering
Meerjaren Marketingplan Toerisme Delft
Aan de Gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
In de afgelopen maanden is het Meerjaren Marketingplan Toerisme Delft
2000 t/m 2003 (MMT) geëvalueerd door een extern onderzoeksbureau. Uit deze
evaluatie is gebleken dat, ondanks de in 1999 gemaakte voor de hand liggende
keuze door de gemeenteraad, het MMT inefficiënt, ineffectief en ondoorzichtig
functioneert en dat de belanghebbenden ontevreden zijn. Er is onvoldoende zicht
op de resultaten van het MMT en er is nog steeds sprake van versnippering van
initiatieven in toeristische promotie. Met name de VVV Delft wordt door
betrokkenen als een probleem gezien. Uit de evaluatie blijkt dat de gemeente de
toeristische promotie en het gastheerschap het meest efficiënt en effectief
centraal vanuit een nieuwe professionele organisatie kan laten uitvoeren. Bij
voorkeur staat deze organisatie los van, maar wel dichtbij, de gemeentelijke
organisatie.
De doelstelling van de nieuwe organisatie (werktitel: Delft Marketing)
is het verhogen van de toeristische bestedingen in Delft. In onze voorlopige
opzet krijgt Delft Marketing de volgende (sub)doelstellingen:
-
verhogen aantal
toeristische bezoeken;
-
verbeteren toeristisch
product;
-
verhogen uitgaven
toeristen;
-
verlengen verblijfsduur
toeristen;
-
verbeteren service aan
toeristen (verhogen gastvrijheid);
-
verbeteren samenwerking
tussen toeristische ondernemers (en overheid);
-
verbeteren communicatie
tussen ‘toeristische ondernemers’ en overheid;
-
verhogen draagvlak voor
toeristisch beleid onder belanghebbenden.
Bij deze (sub)doelstellingen hoort het volgende takenpakket:
-
intermediair en regie
in toeristische promotie. Aanspreekpunt voor ondernemers en andere partijen met
ideeën en plannen;
-
verhogen van aantal
bezoekers uit Nederland door promotieacties;
-
verhogen van aantal
bezoekers uit buitenland door promotieacties;
-
ontwikkelen en
uitvoeren van een marketingstrategie;
-
ontwikkelen en
uitvoeren van een promotiestrategie;
-
label management:
ontwerp en beheer centraal en dominant toeristisch label Delft,
-
productontwikkeling en
samenstelling van producten en arrangementen met ondernemers;
-
beleidsadvisering aan
gemeente Delft over versterking product Delft en verbetering toeristische
infrastructuur;
-
stimulering en
facilitering evenementen als onderdeel van productontwikkeling;
-
bundelen versplinterde
samenwerkingsverbanden (als st. Hartje Delft, etc.);
-
het gastheerschap voor
toeristen;
-
ontwikkelen van
informatievoorziening en dienstverlening voor toeristen en potentiële toeristen
waarbij de mogelijkheden van nieuwe media, zoals internet, benut worden.
Delft Marketing moet per 1 januari 2004 opgericht zijn. In de periode
tot 2004 zal een kwartiermaker in dienst van de gemeente het businessplan
verder uitwerken. Tot 1 juni 2003 zal een medewerker van het vakteam CKE de rol
van kwartiermaker vervullen. Vanaf 1 juni 2003 tot 1 januari 2004 zal de
toekomstige directeur van Delft Marketing de functie van de kwartiermaker
overnemen.
Met de Zomernota 2004 krijgt u het businessplan Delft Marketing van ons
aangeboden. In het businessplan zal een begroting met dekkingsvoorstel
opgenomen worden. De indicatieve begroting heeft nu nog een dekkingsgat van bijna
€ 299.000. Dit gat zal vooral vanuit 3e geldstromen ingevuld moeten worden.
In 2003 mag de toeristische promotie niet stilvallen. Daarom wordt,
ondanks de uitkomsten van de evaluatie, een gedeelte van de oude constructie
nog een jaar gehandhaafd. Contractuele verplichtingen spelen hierin een belangrijke rol. Het
vakteam CKE zal in 2003 wel de regie naar zich toetrekken. In de oude
constructie lag deze rol bij het Zuid Hollands Bureau voor Toerisme (ZHBT). Dit
heeft geen financiële consequenties. Door het nakende faillissement van de VVV
zal het vakteam CKE op korte termijn een oplossing moeten vinden voor het wegvallen van de MMT
functie Informatie & Gastheerschap die door de VVV werd ingevuld.
In 1999 heeft de gemeente Delft het Meerjaren Marketing Plan Toerisme
Delft (MMT) laten opstellen door het externe bureau Marktplan Adviesgroep. Het
MMT is ingesteld omdat bleek dat de toeristische concurrenten van Delft zich
steeds sterker manifesteerden en de promotionele aanwezigheid van Delft steeds
verder afnam. Het MMT is als middel
ingezet om het tij te keren. Conform de aanbevelingen van het adviesbureau
hebben we in 2000 een uitvoeringsorganisatie ingesteld. Het Zuid Hollands
Bureau voor Toerisme (ZHBT) werd verantwoordelijk voor de regiefunctie
(sturing, budgetbeheer en coördinatie) en de binnenland promotie en de
Stichting Promotie Den Haag (SPDH) voor de buitenland promotie. De VVV is
verantwoordelijk gesteld voor het zogenoemde gastheerschap in de stad. Deze
drie partijen vormen tezamen de MMT-partners. De Gemeenteraad heeft op 29 juni
2000 formeel besloten akkoord te gaan met de uitvoeringsovereenkomsten en
subsidierelaties tussen gemeente Delft enerzijds en de VVV Delft, het ZHBT en
SPDH anderzijds. De contracten lopen van 1 januari 2001 tot en met 31 december
2004. In de contracten is voorzien in een opzegtermijn van 6 maanden. De
MMT-partners hebben van ons op jaarbasis een budget toegewezen gekregen om de genoemde
activiteiten uit te voeren en om hun activiteiten onderling op elkaar af te stemmen.
Eind augustus 2002 heeft het vakteam Cultuur, kennis en economie aan een
onderzoeksbureau de opdracht gegeven in samenwerking met de MMT partners en
andere belanghebbenden een tussentijdse evaluatie uit te voeren. De uitvoering
van deze evaluatie was onderdeel van de besluitvorming in 2000. De rapportage
“Evaluatie Meerjaren Marketingplan Toerisme Delft” is bijgevoegd bij deze
notitie. De partners en belanghebbenden (bezienswaardigheden en attracties,
horeca en winkeliers) hebben zelf geëvalueerd en het onderzoeksbureau heeft dit
proces begeleid. Uit de zelfevaluatie blijkt dat het huidige MMT niet
functioneert en dat er weinig draagvlak bestaat - onder zowel de MMT partners
als onder de belanghebbenden - voor een continuering van de huidige opzet. Er
blijkt in Delft nog steeds sprake te zijn van versnippering van promotionele
activiteiten en productontwikkeling, alhoewel de situatie volgens de meeste
betrokkenen is verbeterd ten opzichte van twee jaar geleden.
In deze notitie gaan we allereerst in op de ‘Uitkomsten evaluatie’ die
de aanleiding van deze notitie zijn. Daarna geven we in de paragraaf Economisch
belang toerisme Delft aan wat het belang van dit onderwerp is. Nadat aanleiding
en belang duidelijk zijn, geven we een schets van de toekomstige organisatie:
Delft Marketing. Vervolgens gaan we in op de vragen: hoe realiseren we Delft
Marketing? En wat doen we in het overbruggingsjaar 2003?
Onderstaand wordt een kort overzicht gegeven van de belangrijkste
waarnemingen en conclusies die uit de evaluatie naar voren zijn gekomen. Graag
verwijzen wij u naar de bijlage voor de volledige versie van het de evaluatie,
inclusief de verslagen van de in dat kader gehouden workshops.
-
Delft is (in potentie)
een toeristische topattractie in Nederland. Daar zijn alle betrokkenen het over
eens.
-
Alle betrokkenen zijn
het er over eens dat Delft hard toe was aan een professionele aanpak van de
toeristische promotie. Daarbij overheerst het beeld: het idee is goed, maar de
uitvoering kan / moet veel beter.
-
Het MMT-plan is in de
ogen van de MMT-partners geen marketingplan maar een vaag uitgewerkt organisatieplan.
Het beschikbare budget wordt door de MMT-partners als te mager gezien. De
partners vinden dat zij onvoldoende betrokken geweest zijn bij de opstelling
van het plan.
-
De MMT-partners missen een duidelijke, gedeelde
visie op de wijze waarop Delft toeristisch het best in de markt gezet kan
worden. Ze zijn het er wel over eens dat de bestaande doelgroepsegmentering uit
het MMT-plan te weinig houvast biedt.
-
De constructie van de
MMT-organisatie is niet werkbaar gebleken. Het heeft aan centrale regie en
sturing ontbroken. Er is sprake van onduidelijke taken en verantwoordelijkheden
en hieruit volgend onderlinge afstemmingsproblemen die als gevolg van het gebrekkig
uitvoeren van de regiefunctie niet zijn opgelost. Dit heeft geleid tot
inefficiënte samenwerking en miscommunicatie. Er is al met al nog steeds geen
sprake van een centrale aanpak (of label /’smoel’) in de promotie van Delft.
-
Het primaire belang van
het ZHBT, de SPDH en ook de VVV Delft ligt niet bij het MMT. Alle drie de
partijen vinden hun bestaansrecht en belangrijkste financieringsstromen elders.
-
De MMT-partners kunnen
niet goed aangesproken en beoordeeld worden op de resultaten van hun inspanningen.
Er mist een goede monitoring op basis van heldere en meetbare doelstellingen
waardoor het niet duidelijk is wat de MMT-gelden hebben opgeleverd.
-
De belanghebbenden
(winkeliers, horeca, attracties) zijn ontevreden over het MMT en de
MMT-organisatie omdat ze een centraal aanspreekpunt missen en geconfronteerd
worden met gebrek aan samenwerking en versnippering van initiatieven. Hierdoor
was het moeilijk promotie-inspanningen van belanghebbenden en MMT op elkaar af
te stemmen.
-
De gemeente was niet
tevreden over de uitvoering van het MMT en is zich actiever gaan opstellen.
Belanghebbenden (attracties en bezienswaardigheden, horeca, winkeliers) prijzen
de rol die de gemeente gespeeld heeft. De MMT-partners zijn van mening dat de
gemeente juist geen rol in de uitvoering moet spelen.
-
De competitie met
andere gemeenten om het aantrekken van extra toeristen en toeristische
bestedingen intensiveert. Verschillende gemeenten richten professionele marketingorganisaties
op en maken extra budgetten vrij voor promotie en productontwikkeling, teneinde
meer toeristen die meer uitgeven naar de steden te trekken.
-
Het is niet te
verwachten dat er de komende jaren binnen het toerisme grote veranderingen
zullen optreden. Er is echter wel een aantal duidelijke ontwikkelingen waar te
nemen die van invloed zijn op de verdere ontwikkeling van het MMT: de doelgroepen
worden steeds minder ‘grijpbaar’, stellen hogere eisen en zien het aanbod van
Delft in termen van kooptoerisme, cultuurtoerisme etc. steeds meer als één
geheel.
Het MMT is een middel ter versterking van de toeristische promotie. Het
is in het onderzoek onmogelijk gebleken de evaluatie van het MMT scherp te
scheiden van het algemene toeristische beleid in Delft, niet vallend onder het
huidige MMT, wat destijds een bewuste keuze was. Zo is duidelijk geworden dat:
-
De ontwikkeling van het
toeristisch product Delft veel meer aandacht verdient. Er zijn weliswaar tal
van stichtingen en samenwerkingsverbanden (Stichting Delft Promotie, Groep van
9, Hartje Delft, ZHBT, SPDH, VVV, gemeente etc.) die allemaal aan productontwikkeling
doen, maar er wordt niet structureel en gecoördineerd nagedacht over de
ontwikkeling van het ‘product Delft’. En dat terwijl de betrokken partijen
productontwikkeling als een zeer krachtig instrument zien voor het behalen van
de toeristische beleidsdoelstellingen (vergroten aantal bezoekers en verlengen
verblijfsduur).
-
De belanghebbenden
uitermate kritisch zijn over het functioneren en de opstelling van de VVV. Deze
wordt vooral gebrek aan samenwerking verweten. Ondanks het feit dat maar
weinigen twijfelen aan de expertise van de bestaande organisatie en het belang
van een ‘VVV-achtige’-organisatie, is duidelijk geworden uit de workshops dat
de VVV weinig draagvlak heeft onder Delftse ondernemers (horeca, winkeliers en
attracties en bezienswaardigheden).
Op basis van de conclusies en de door betrokken
partijen aangedragen verbetervoorstellen komen de onderzoekers tot de volgende
aanbevelingen aan de gemeente:
Aanbeveling 1
Het is raadzaam voor de gemeente Delft om in te
blijven zetten op professionele toeristische promotie van de stad. Delft heeft
toeristen veel te bieden en het economisch belang is evident. Aangezien de
concurrentie (andere steden) professioneler gaat werken en grotere budgetten
vrijmaakt, moet Delft oppassen niet achterop te raken (“stilstand is achteruitgang”).
Aanbeveling 2
Gelet op het feit dat de problemen in de uitvoering
van het MMT veelal in verband worden gebracht met de organisatorische constructie
(bijvoorbeeld de gebrekkige uitvoering van de regierol), is het aan te bevelen
de huidige constructie van het MMT niet voort te zetten.
Aanbeveling 3
Het is zaak een nieuwe constructie te ontwerpen
waarin de regie over en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van toeristische
promotie bij één centrale partij ligt, die afgerekend kan worden op de
resultaten. Het ligt niet voor de hand dat één van de huidige MMT-partners de
rol van deze centrale partij kan vervullen. De oprichting van een nieuwe organisatie
(werktitel: ‘Delft Marketing’) lijkt de beste optie voor de verdere
ontwikkeling van het MMT.
Aanbeveling 4
De nieuwe organisatie kan
ingericht worden volgens het model dat momenteel ook in veel andere gemeenten
wordt ingevoerd. In dit model is een centrale, professionele organisatie
verantwoordelijk voor de binnen- en buitenlandpromotie, receptie- en gastheerschap
en speelt ze een belangrijke (intermediaire) rol in productontwikkeling.
De belangrijkste
toeristische partijen zijn veelal onderdeel van of vertegenwoordigd in de
organisatie. Indien nodig, kunnen in de uitvoering relaties aangegaan worden
met externe partijen.
Aanbeveling 5
Productontwikkeling is noodzakelijk om het ‘product
Delft’ voortdurend te verbeteren. Dit is de enige manier om zowel meer toeristen
naar Delft te trekken als het verblijf van de toeristen in Delft te verlengen.
We bevelen dan ook aan de centrale organisatie een belangrijke rol te laten
spelen in de productontwikkeling.
Aanbeveling 6
Het is raadzaam een nieuw marketingplan op te (laten)
stellen en de belangrijkste belanghebbenden (inclusief eventueel uitvoerende
partijen) daarbij te betrekken teneinde een gedeelde visie te bewerkstelligen
waar alle betrokkenen achter staan. In dit plan moeten heldere, meetbare en
voor uitvoering richtinggevende doelstellingen worden opgenomen.
In deze beleidsnotitie staat beschreven hoe we deze aanbevelingen willen
opvolgen. Daarbij staan twee uitgangspunten centraal:
Wat is het belang van toerisme en toeristische promotie voor de gemeente
Delft? In de bijlage vindt u de toeristische Barometer van de gemeente Delft
die onlangs is opgesteld door Team Onderzoek & Statistiek van de gemeente
Delft. Uit de barometer blijkt dat tussen maart 2001 en november 2001 339.000
Nederlandse toeristen Delft bezocht hebben. Nederlandse toeristen bezoeken
Delft vaak een tweede keer (57% van deze bezoekers komt uit de regio) en
daarmee komt het aantal bezoeken voor de genoemde periode op ongeveer 699.000.
In dezelfde periode kwamen er ongeveer 226.000 bezoekers uit het buitenland in
Delft. Uit de toeristische Barometer blijkt dat de gemiddelde Nederlandse
bezoeker ongeveer 46 euro uitgeeft per bezoek. De uitgaven van buitenlandse
gasten zijn niet bekend.
Het economische belang van het toerisme in Delft kan op basis van deze
cijfers geschat worden op minimaal: 699.000 bezoeken x € 46 uitgaven per bezoek
= € 32.154.000 op jaarbasis. De uitgaven van de buitenlanders zijn niet
inbegrepen in dit bedrag en er is ook niet gecorrigeerd voor het feit dat de
bezoekers in de maanden januari, februari en december in 2001 niet meegeteld
zijn. Het zakelijke bezoek is eveneens niet in deze cijfers opgenomen. Het is
daarom niet irreëel te veronderstellen dat volgens deze berekeningen het
werkelijke economische belang van het toerisme in Delft ruim boven de € 42
miljoen op jaarbasis zal liggen. Een andere wijze van berekenen levert een veel
hogere inschatting op. Het is reëel te veronderstellen dat de gemiddelde omzet
per werknemer in de toeristische branche minimaal € 50.000 is (Toerisme
Recreatie Nederland geeft aan dat de omzet € 100.000 per werknemer is). In 2001
waren in Delft 1.315 mensen fulltime werkzaam in het toerisme. 628 Mensen
hadden een parttime betrekking. Deze tellen we als halve medewerker.
Daarmee komt de schatting van de omzet in de Delftse toeristische sector
op: 1.629 medewerkers x € 50.000 omzet
per medewerker = € 81.450.000. Uitgaven door toeristen in de lokale
detailhandel zijn niet in dit bedrag inbegrepen.
Naast de economische omzet is het van belang om naar het aantal banen te
kijken. Daar hebben we wel accurate cijfers over.
De toeristische sector heeft in zes jaar veel banen gecreëerd in Delft.
In 2001 hadden 628 werkzame personen een betrekking van minder dan 12 uur per
week in de sector en 1.315 personen hadden een betrekking voor meer dan 11 uur
per week. In het lagere segment (banen tot 12 uur) is in 6 jaar een groei van
72,5% gerealiseerd. In de volgende tabel staat de groei ten opzichte van 1995
weergegeven.
Tabel 1 overzicht groei werkgelegenheid toeristische sector
|
1995 |
1998 |
2001 |
% groei t.o.v. 1995 |
werkzame personen < 12 uur |
364 |
531 |
628 |
72,5% |
werkzame personen > 11 uur |
1157 |
1164 |
1315 |
13,7% |
Tabel 2 aandeel werkgelegenheid in toerisme in totale werkgelegenheid
|
1995 |
1998 |
2001 |
% groei t.o.v. 1995 |
werkzame personen < 12 uur |
9,07% |
13,49% |
14,33% |
58,11% |
werkzame personen > 11 uur |
2,98% |
2,95% |
2,94% |
-1,43% |
Bron: eigen berekening op basis van Bedrijvenregister Stadsgewest
Haaglanden
Op basis van bovenstaande tabel kan
geconcludeerd worden dat het toerisme een echte banenmotor is voor parttime
werk. Het aandeel van parttime arbeidskrachten in de toeristische sector op het
totaal aantal parttime arbeidskrachten in Delft is tussen 1995 en 2001 met
bijna 60% gestegen van 9,07% tot 14,33%. Het aandeel van de fulltime
arbeidskrachten in de toeristische sector op het totaal aantal banen in die
sector is, ondanks een groei van 13,7% in absolute aantallen, enigszins
afgenomen.
In aansluiting op de aanbevelingen naar aanleiding van de uitgevoerde
evaluatie van het MMT stellen we voor per 1 januari 2004 een nieuwe
uitvoeringsorganisatie voor de toeristische promotie van Delft op te richten.
In het begin willen we alle taken dicht bij de gemeente leggen. In deze
paragraaf geven we u een schets van deze nieuwe organisatie. In de komende
maanden zal een kwartiermaker de plannen verder gaan uitwerken. Dit wordt nader
toegelicht in de volgende paragraaf. Het definitieve (business)plan van Delft
Marketing, inclusief begroting en dekking, zal u met de Zomernota 2004
aangeboden worden.
Delft Marketing is de oplossing voor het gebrek aan marketing-, promotie-
en productontwikkelingkracht in Delft. De doelstelling van Delft Marketing
luidt: ieder jaar een groei van de toeristische bestedingen in Delft
bewerkstelligen. Hier zijn de volgende subdoelstellingen aan gekoppeld:
-
verhogen aantal
toeristische bezoeken;
-
verbeteren toeristisch
product;
-
verhogen uitgaven
toeristen;
-
verlengen verblijfsduur
toeristen;
-
verbeteren service aan
toeristen (verhogen gastvrijheid);
-
verbeteren samenwerking
tussen toeristische ondernemers (en overheid);
-
verbeteren communicatie
tussen ‘toeristische ondernemers’ en overheid;
-
verhogen draagvlak voor
toeristisch beleid onder belanghebbenden.
Delft Marketing krijgt de volgende taken om de doelstellingen te
bereiken:
-
intermediair en regie
in toeristische promotie. Aanspreekpunt voor ondernemers en andere partijen
met ideeën en plannen;
-
ontwikkelen en
uitvoeren van een marketingstrategie;
-
ontwikkelen en
uitvoeren van een promotiestrategie;
-
verhogen van aantal
bezoekers uit Nederland door promotieacties;
-
verhogen van aantal
bezoekers uit buitenland door promotieacties;
-
ontwikkelen huisstijl
en ‘label management’: ontwerp en beheer centraal en dominant toeristisch
label Delft,
-
productontwikkeling en
samenstelling van producten en arrangementen met ondernemers;
-
beleidsadvisering aan
gemeente Delft over versterking product Delft en verbetering toeristische
infrastructuur;
-
stimulering en
facilitering evenementen als onderdeel van productontwikkeling;
-
bundelen versplinterde
samenwerkingsverbanden (als st. Hartje Delft, etc.);
-
het gastheerschap voor
toeristen;
-
ontwikkelen van
informatievoorziening en dienstverlening voor toeristen en potentiële toeristen
waarbij de mogelijkheden van nieuwe media, zoals internet, benut
worden.
Vooruitlopend op de keuzes die de kwartiermaker (zie later deze notitie)
moet maken, ligt het voor de hand de nieuwe organisatie in verschillende
taakgebieden onder te brengen met verschillende resultaatverantwoordelijke eenheden.
De kernwoorden voor de nieuwe organisatie zijn: slagvaardig, efficiënt en professioneel.
Delft Marketing krijgt een platte (lean
& mean) organisatiestructuur waarbinnen business units zelfstandig
handelen binnen de gestelde strategische en financiële kaders. De drie
taakgebieden / eenheden zijn:
-
Promotie,
verantwoordelijk voor het aantrekken van meer toeristen uit binnen- en buitenland
door promotionele activiteiten. Tevens verantwoordelijk voor de ontwikkeling en
het beheer van een huisstijl (overkoepelend label of ‘smoel’) en de
ontwikkeling van promotiemateriaal.
-
Ontwikkeling,
verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het product Delft door het verbeteren
van de toeristische infrastructuur[1],
het samenstellen en ontwikkelen van producten en arrangementen, het ontwikkelen
en faciliteren van congrestoerisme en het faciliteren van de organisatie van
evenementen.
-
Informatie &
Gastheerschap, verantwoordelijk voor het ontvangen, doorverwijzen en informeren
van (potentiële) toeristen. Het beheer van een boekingsapplicatie op internet
is hier onderdeel van. Tevens moet deze unit de mogelijkheden van nieuwe media
benutten.
Functioneel (aantal en taken
medewerkers)
De kwartiermaker zal in het businessplan het organisatieontwerp en de
invulling nader beschrijven. Indicatief kunnen we aangeven dat in beginsel de
volgende functies ingevuld moeten worden:
-
1 FTE, vergelijkbaar
met schaal 11/12, directie
-
1 FTE, vergelijkbaar
met schaal 10, verantwoordelijk voor promotie en ontwikkeling
-
1 FTE, vergelijkbaar
met schaal 10, verantwoordelijk voor informatie & gastheerschap
Bij de afdeling informatie & gastheerschap zal minimaal 4 FTE extra
ingevuld moeten worden.
Dit betreft informatrices die toeristen gedurende het gehele jaar kunnen
ontvangen en informeren. Deze FTE’s kunnen ingevuld worden met parttime
krachten. Het functieniveau is vergelijkbaar met schaal 6.
Indien Delft Marketing goed functioneert en succesvol is in het bereiken
van de doelstellingen, bestaat de mogelijkheid dat de organisatie gaat groeien.
Bewezen resultaat en draagvlak bij belanghebbenden zijn hierin de sleutelwoorden.
Indicatieve begroting
Op basis van ervaringen in andere gemeenten
kan een indicatieve begroting gegeven worden. Als het businessplan geschreven
is zal bij de Zomernota 2004 de definitieve begroting inclusief het
dekkingsvoorstel worden gepresenteerd
|
Huidige
kosten toeristisch beleid |
|
|
Dekking huidig toeristisch beleid |
||||
|
post |
2003 |
2004 |
|
post |
2003 |
2004 |
|
|
VVV** |
0 |
0 |
|
Toeristenbelasting*** |
322.000 |
350.000 |
|
|
MMT |
184.300 |
184.300 |
|
Alg. Dienst/VVV budget |
141.579 |
141.579 |
|
|
Geheim van Holland |
36.300 |
0 |
|
Precario toerisme fonds |
34.034 |
34.034 |
|
|
Productontwikkeling |
22.600 |
22.600 |
|
|
|
|
|
|
Evenementen |
113.500 |
113.500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
356.700 |
320.400 |
|
totaal |
497.613 |
525.613 |
|
|
** door het komende faillissement van de VVV vervalt de subsidie in 2003,
zie toelichting op pagina 10. |
|
|
|||||
Indicatieve begroting toekomstige Delft Marketing in 2004 |
|
Post |
euro |
Personeelskosten |
350.000* |
Huisvesting |
14.000 |
Buitenland promotie |
150.000 |
Binnenland promotie |
75.000 |
Informatievoorziening |
50.000 |
Gastheerschap |
100.000 |
Productontwikkeling |
33.000 |
Totaal indicatief op jaarbasis** |
Euro 772.000 |
** Dit bedrag dient te worden
aangevuld met derde geldstromen
Indicatieve dekking toekomstige Delft Marketing
in 2004
Dekking toeristisch beleid in 2004 |
525.613 |
Reeds toegewezen aan evenementen |
- 113.500 |
Resteert voor Delft Marketing |
412.113 |
Indicatief tekort dekking Delft Marketing
Begroting Delft Marketing |
772.000 |
Binnen huidig beleid beschikbaar voor Delft Marketing |
- 412.113 |
Extra financieringsbehoefte |
359.887 |
Uit diverse recente gesprekken met de Raad van
Toezicht van de VVV Delft is gebleken dat zij de begroting van de VVV voor het
jaar 2003 niet hebben goedgekeurd. De Raad van Toezicht heeft aangegeven dat
zij in de eerste week van december 2002 deze situatie schriftelijk zullen
meedelen aan de gemeente Delft (op het moment van schrijven van deze notitie
was de brief nog niet voorhanden). In die brief zal de Raad van Toezicht vragen
om een subsidieverhoging van de gemeente Delft aan de VVV Delft.
Gezien de uitkomsten van de recent gehouden evaluatie
enerzijds en de situatie dat de VVV Delft in vergelijking met andere VVV’s in Nederland een relatief hoge
subsidiebijdrage ontvangt anderzijds, hebben wij ons op het standpunt gesteld
om het te ontvangen verzoek om subsidieverhoging af te wijzen en een brief
daartoe te verzenden aan de Raad van Toezicht van de VVV Delft (na ontvangst
van hun schriftelijk verzoek).
Uit de indicatieve begroting blijkt een financieringstekort van €
359.887 op jaarbasis. Het is niet de bedoeling dat de gemeente dit tekort
(geheel) opvangt. De extra financieringsbehoefte kunnen we invullen door vooral
private partijen te laten participeren in de activiteiten van Delft Marketing.
Immers, de investering komt die private partijen direct ten goede. Hierdoor zal
uiteindelijke slechts een kleiner gedeelte op de gemeentelijke begroting
vrijgemaakt moeten worden. De kwartiermaker zal de opdracht krijgen bij de
ontwikkeling van het businessplan expliciet aandacht te schenken aan de
ontwikkeling van 3e geldstromen. In 2003 zullen er ook al
activiteiten richting het bedrijfsleven ontplooit moeten worden. Wij zijn van
mening dat het lokale bedrijfsleven, als economisch belanghebbende, vanaf het
begin mee moet financieren in Delft Marketing. Dit kan op vier manieren:
-
belanghebbenden worden
donateur van Delft Marketing;
-
belanghebbenden betalen
voor hun participatie in promotietrajecten;
-
belanghebbenden betalen
voor specifieke diensten die Delft Marketing levert;
-
De 'andere' klanten van
Delft Marketing (toeristen) zullen voor bepaalde dienstverlening moeten
betalen.
Deze laatste twee inkomstenbronnen, die we 'commissie en provisie'
kunnen noemen, leveren in vergelijkbare gemeenten ongeveer €250.000 op
jaarbasis op. Dit geeft een indicatie van de mogelijkheden. We voorzien voor de
3e geldstromen een groeimodel. In 2004 zal de totale begroting van
Delft Marketing naar schatting voor 80% door de gemeente gedragen worden. In
2006 zal de verhouding gemeente - bedrijfsleven 50%-50% moeten zijn. Overigens
kan de totale begroting van Delft Marketing dan misschien toegenomen zijn als
gevolg van een groei van de organisatie.
Gelet op de uitkomsten van de evaluatie, en met name de inefficiënte
werking van de huidige MMT-uitvoeringsorganisatie, lijkt een verhoogde
begroting ten behoeve van de toekomstige uitvoering van het MMT door Delft
Marketing misschien tegenstrijdig. Echter, feitelijk legt de gemeente in de
vernieuwde opzet veel taken bij Delft Marketing neer die nu nog verspreid over
verschillende partijen uitgevoerd worden. Daarbij zullen in de nieuwe opzet ook
taken uitgevoerd worden die in het verleden onvoldoende aandacht hebben
gekregen. Vanuit deze opzet werkt Delft Marketing juist zeer efficiënt en is de
begroting zelfs in lijn met de begrotingen van vergelijkbare marketingorganisaties
(met een beperkter takenpakket) in andere steden.
In de praktijk zal Delft Marketing publieke en niet-publieke taken
uitvoeren. Publieke taken worden gefinancierd uit de subsidie van de gemeente.
Deze subsidie moet toereikend zijn om het bestaan van Delft Marketing te kunnen
waarborgen[2].
De publieke taken zijn:
-
promotie van Delft in
Nederland;
-
promotie van Delft in
het buitenland;
-
versterken toeristische
infrastructuur (het product Delft) met gemeente Delft;
-
intermediair kanaal
tussen gemeente, belanghebbenden, uitvoerenden;
-
de ontwikkeling en
bewaking uniform gezicht in alle toeristische uitingen (een label);
-
het gastheerschap
(ontvangen en informeren);
-
het informeren van
toeristen en potentiële toeristen.
Niet-publieke taken zijn:
-
informeren van
toeristen en potentiële toeristen (boekingsmachine op internet)
-
gastheerschap
(doorverwijzen bezoekers naar accommodaties)
-
productontwikkeling met
belanghebbenden (faciliteren arrangementen, evenementen en congressen e.d.)
Vooral bij deze niet-publieke taken heeft Delft Marketing de
mogelijkheid commerciële 3e geldstromen te ontwikkelen door zowel toeristen als
ondernemers een bijdrage te vragen voor de dienstverlening. Het is echter van
belang dat Delft Marketing voor haar voortbestaan niet afhankelijk is van deze
financiering. Winsten dienen aangewend te worden ter versterking van de
dienstverlening.
Marketingplan
De basis van Delft Marketing is een heldere marketingpromotie strategie.
Deze strategie moet ontwikkeld worden in samenwerking met alle belanghebbenden.
De ontwikkeling van de marketingstrategie moet leiden tot een gedeelde visie op
marketing en promotie in Delft. De marketing en promotiestrategie moet energie
en richting geven aan Delft Marketing. De kwartiermaker krijgt als opdracht dit
plan te ontwikkelen. Dit staat in de volgende paragraaf weergegeven.
Juridische vormgeving
Delft Marketing zal een zelfstandige entiteit worden die juridisch los
van de gemeente staat. Een belangrijk uitgangspunt is dat de gemeente Delft
voldoende mogelijkheden houdt om controle uit te oefenen totdat Delft Marketing
heeft bewezen op eigen benen te kunnen staan. Gezien de ervaringen in andere
gemeenten ligt het voor de hand een stichting op te richten. De eerder genoemde
kwartiermaker zal dit punt verder vorm geven.
Besturing Delft Marketing
We stellen voor Delft Marketing op afstand van de gemeente Delft te
plaatsen zodat ze in staat is slagvaardig en zakelijk te handelen. Dit
bevordert een efficiënte en effectieve uitvoering van beleid en vergroot de
kansen tot het aanknopen van duurzame banden met het toeristische
bedrijfsleven. In Den Haag, Rotterdam en Leiden heeft men positieve ervaringen
met deze constructie. In Gouda, Haarlem en Groningen worden momenteel
vergelijkbare constructies opgezet.
De gemeente Delft onderhoudt een subsidierelatie met Delft Marketing. De
gemeente Delft sluit hiervoor een contract af met Delft Marketing. In dit
contract zullen de volgende zaken opgenomen zijn:
-
de te behalen
(marketing en promotie) doelstellingen;
-
de hoogte van het
subsidiebedrag;
-
de wijze waarop de
doelstellingen worden gerealiseerd;
-
de wijze waarop de
resultaten worden beoordeeld;
-
de consequenties bij
afwijkende prestaties.
We willen, zeker in het begin, controle en invloed houden op Delft
Marketing. Er zal een onafhankelijk Bestuur komen die de directeur en de
organisatie controleert. In dit Bestuur nemen ‘zware’ mensen uit Delft zitting.
Zij dienen ruime bestuurlijke ervaring en kennis van marketing of toerisme te
hebben. De bestuursleden nemen op persoonlijke titel zitting in het bestuur.
Vanuit de gemeente Delft zal de wethouder met de portefeuille Toerisme zitting
nemen. Het bestuur is inhoudelijk, financieel en organisatorisch
eindverantwoordelijk voor Delft Marketing.
Naast het Bestuur zal er een Adviesraad ingesteld worden. Deze raad
heeft als doel gevraagd en ongevraagd de directie en Bestuur te adviseren over
de inhoud van het beleid. In de adviesraad nemen de belanghebbenden (attracties,
bezienswaardigheden, horeca en winkeliers) zitting, evenals de gemeente en
instanties uit het maatschappelijk middenveld.
De gemeente Delft houdt op drie manieren invloed op Delft Marketing:
-
via een
subsidierelatie, die jaarlijks geëvalueerd en eventueel herzien wordt;
-
via een bestuurlijke
relatie door zitting te nemen in het Bestuur;
-
via een
beleidsinhoudelijke relatie door zitting te nemen in de Adviesraad.
De gemeente zal Delft Marketing heldere doelstellingen meegeven en de
voortgang op deze doelstellingen zelf monitoren. De rol van de gemeente is
daarmee beleidsbepalend, sturend en controlerend. Delft Marketing heeft de vrijheid
zelf te bepalen hoe ze de doelstellingen bereikt. Op welke doelstellingen kan
de gemeente Delft Marketing afrekenen?
Output variabelen:
-
groei in bezoeken
-
groei in bestedingen
-
groei in overnachtingen
-
klanttevredenheid
belanghebbenden (inclusief gemeente)
-
klanttevredenheid
toeristen
Throughput variabelen:
-
uitvoering activiteiten
marketingplan
-
uitvoering activiteiten
productontwikkelingsplan
Deze indicatoren zijn indicatief. In overleg met Team
Onderzoek & Statistiek zal een monitor opgesteld worden. Het uitgangspunt
daarbij is dat de doelstellingen die Delft Marketing meekrijgt realistisch en
meetbaar zijn.
De gemeente dient voorzichtig te zijn met het
afrekenen van Delft Marketing naar aanleiding van monitoring op deze
indicatoren. De scores op de indicatoren houden niet per definitie direct
verband met de activiteiten van Delft Marketing. Er is sprake van veel
verstorende variabelen, zoals een aanslag op het WTC of een Koninklijke
bijzetting. Daarom dienen de uitkomsten genuanceerd beoordeeld te worden. Toch moet
er een vorm van monitoring zijn, zodat Delft Marketing gecontroleerd wordt op
haar resultaten en daardoor bewust de beschikbare middelen effectief en
efficiënt inzet.
De gemeente Delft (team Onderzoek & Statistiek)
zal de opdrachtgever zijn voor de uitvoering van de monitor. In 2003 zal een eerste
nul-meting plaats moeten vinden. De kwartiermaker krijgt de opdracht de monitor
op te zetten en deze eerste nulmeting uit te voeren, waarbij de indicatoren
waarop kan worden afgerekend zullen worden benoemd. Hierover volgt meer in de
volgende paragraaf.
Belanghebbenden zullen op 2 manieren formeel ingebed zijn in Delft
Marketing:
-
ze nemen zitting in een
Adviesraad;
-
ze zijn
vertegenwoordigd in het Bestuur.
De informele invloed van de belanghebbenden komt tot stand doordat:
-
ze intensief betrokken
worden bij de ontwikkeling van de marketingstrategie;
-
ze op projectbasis
financieel kunnen participeren in productontwikkelingtrajecten.
De volgende figuur geeft Delft Marketing conceptueel weer:
Voor Delft Marketing zijn zakelijke omgangsvormen essentieel. Dit houdt
allereerst verband met zakelijk opdrachtgeverschap door de gemeente. Dit
opdrachtgeverschap zal zich vertalen in heldere meetbare doelstellingen op basis
waarvan de nieuwe organisatie en toeleverende partijen kunnen worden
afgerekend. Het houdt ook verband met een heldere verdeling van taken en
verantwoordelijkheden. Dit moet zich vertalen in goede onderlinge communicatie
en afstemming tussen alle betrokken partners. Duidelijk is dat de huidige
vrijblijvendheid in de samenwerking plaats moet maken voor professionaliteit.
In 2006 zal de nieuwe constructie uitgebreid geëvalueerd worden.
In de vorige paragraaf is een visie geschetst op Delft Marketing. In de
komende maanden zal een kwartiermaker de contouren van Delft Marketing verder
moeten uitwerken en een businessplan (inclusief gedetailleerde begroting)
opstellen. Dit businessplan zullen we met de Zomernota 2004 inbrengen in de
Gemeenteraad. In het businessplan staan de mogelijkheden van 3e
geldstromen weergegeven en wordt om extra financiële dekking vanuit de gemeente
gevraagd.
Na goedkeuring door de Gemeenteraad zal de kwartiermaker voor 1 januari
2004 Delft Marketing oprichten, door:
-
in samenspraak met
betrokken partijen een marketingpromotiestrategie voor Delft te ontwikkelen;
-
een
productontwikkelingsstrategie met betrokken partijen te ontwikkelen;
-
de organisatiestructuur
van Delft Marketing in te richten;
-
uitbestedingsrelaties
aan te gaan met onderaannemers;
-
huisvesting te regelen;
-
de organisatie formeel
op te richten (regelen van de rechtspersoon en andere formaliteiten);
-
Bestuur in te vullen;
-
Adviesraad in te
vullen;
-
banden aan te knopen
met toeristische partners;
-
3e
geldstromen te ontwikkelen;
-
professionals te werven
en in dienst te nemen;
-
een monitor op te
zetten en een nul-meting uit te voeren.
Mede omdat de werkzaamheden snel moeten starten, wordt voorgesteld de
kwartiermaker in eerste instantie een medewerker vanuit het vakteam CKE te
laten zijn. Deze medewerker kan de activiteiten starten en de directeur werven.
Per 1 juni 2003 zal de toekomstige directeur van Delft Marketing de functie van kwartiermaker
overnemen (vanaf 1 juni, 3 dagen per week) en o.a. het bussinesplan schrijven
zodat er sprake is van commitment van de directeur aan het plan. De toekomstige directeur treedt
op dat moment in dienst bij de gemeente Delft. Zodoende houdt de gemeente Delft
directe invloed op de vorming van Delft Marketing. Per 1 januari 2004 zal de Kwartiermaker als directeur
in dienst treden bij Delft Marketing.
De kwartiermaker heeft financiële middelen (werkbudget) nodig om de
taken (zoals het betalen van oprichtingsaktes) te kunnen vervullen.
Begroting 2003 realisatie Delft Marketing
post |
Euro |
0,35 FTE (jaarbasis) Kwartiermaker, functieschaal 11 |
37.000 |
10.000 |
|
15.000 |
|
Totaal benodigd |
62.000 |
Dekking 2003 realisatie Delft Marketing
dekking |
Euro |
Vrij te komen middelen door terugtrekking regiefunctie (zie volgende
paragraaf) |
23.000 |
Vrij te komen middelen door vervallen VVV subsidie (zie volgende
paragraaf) |
141.579 |
Totaal beschikbaar |
164.579 |
De kwartiermaker en de activiteiten van de kwartiermaker kunnen gedekt
worden vanuit de budgetten die vrijkomen doordat de subsidie voor de VVV in
2003 vervalt en doordat de subsidie voor de uitoefening van de regiefunctie aan het
ZHBT vervalt doordat die functie in 2003 door de gemeente uitgevoerd zal worden.
Het restant (164.579 - 62.000 = € 102.579) zal gebruikt worden om een
provisorisch informatiepunt voor toeristen in Delft in 2003 in stand te houden
als gevolg van het faillissement van de VVV. Hierover wordt in de paragraaf
“oplossing overbruggingsjaar 2003” meer gezegd.
Profielschets
Het opbouwen van een nieuwe organisatie is een zware taak. Zeker in
Delft waar de verhoudingen in de toeristische sector niet altijd probleemloos
zijn.
De kwartiermaker zal daarom iemand met managementervaring en een
ondernemende geest moeten zijn, met gevoel voor verhoudingen, verstand van
marketing en toerisme en als intermediair goed kunnen communiceren.
Traject
Er zijn een aantal uitgangspunten voor het overbruggingsjaar:
-
MMT activiteiten mogen
niet stilvallen;
-
Er zijn bestaande
contracten met de MMT partners die minimaal tot het einde van 2003 lopen;
-
De gemeente wil de
regie over het MMT voeren in 2003 en daarmee recht doen aan uitkomsten
evaluatie;
-
Door het komende
faillissement van de VVV wordt de MMT functie Informatie & Gastheerschap
niet ingevuld indien er nu geen actie wordt ondernomen.
Met deze uitgangspunten in het achterhoofd, hebben we de oplossing
ontworpen die in de volgende alinea’s weergegeven staat.
De oude MMT organisatie wordt zo veel mogelijk in stand gehouden.
Hiervoor bestaat een belangrijk juridisch argument: de huidige contracten met
de MMT partners staan niet toe de constructie voor 31 december 2003 te veranderen.
Een praktisch argument is dat de tijd nu te kort is om een nieuwe organisatie
op te richten. Kortom, de meest efficiënte en haalbare oplossing is het laten
voortbestaan van de huidige organisatie, ondanks de resultaten van de
evaluatie.
In de afgelopen weken is er informeel overleg met de MMT partners
geweest. Op basis van deze besprekingen zijn we voornemens binnen de huidige
contracten een aantal aanpassingen in de werkverhouding door te voeren. Uit de
evaluatie van het MMT is gebleken dat het aan centrale regie en coördinatie
heeft ontbroken. In het overgangsjaar 2003 wil de gemeente Delft, vakteam CKE
de regie naar zich toetrekken. Dit zal de uitvoering van het MMT ten goede komen
en de overgang naar de nieuwe organisatie soepeler laten verlopen. De huidige
regisseur, het ZHBT, staat achter dit voorstel indien ze er financieel niet op
achteruit gaat.
Doordat de toekomst van het VVV momenteel zeer onzeker is, zal het ZHBT
in 2003 de binnenland promotie uit kunnen voeren in plaats van de VVV. Het gat
dat in de ZHBT begroting zichtbaar wordt doordat de regiefunctie wegvalt, kan
met de middelen voor binnenlandpromotie, die in 2002 door het VVV werd ingevuld,
opgevuld worden. Voor de gemeente Delft heeft dit positieve financiële
consequenties.
De €23.000 vergoeding die het ZHBT tot nu toe voor de regie ontvangt,
zal vanaf 2003 bij de gemeente (het vakteam CKE) terechtkomen. Deze afspraken
moeten nog definitief vorm gegeven worden. Wij vragen u vakteam CKE deze nieuwe
werkverhoudingen door te laten voeren zodat het ZHBT snel de
activiteitenplannen voor 2003 kan ontwikkelen en uitvoeren.
De SPDH gaat er gezien de contracten van uit ook in 2003 de
buitenlandpromotie uit te kunnen voeren. De activiteitenplannen zijn hiervoor
reeds geschreven.
In de komende weken zal het vakteam CKE een oplossing moeten vinden voor
het wegvallen van de VVV Delft. Er moet een alternatief komen dat
Informatiepunt & Gastheer voor toeristen kan zijn.
Dit alternatief kan dus gedekt worden uit een gedeelte van de middelen
die vrijkomen door het VVV faillissement: de subsidie VVV ad € 141.579 en de
middelen voor de regiefunctie MMT ad € 23.000, minus de kosten voor de kwartiermaker
in 2003.
Restant
voor informatie & gastheerschap |
|
Vrijgekomen middelen (subsidie VVV en regiefunctie MMT) |
164.579 |
Begroting 2003 realisatie Delft Marketing (zie vorige paragraaf) |
62.000 |
Resteert totaal voor informatie &
gastheerschap |
102.579 |
Van de vrijgekomen middelen is reeds €62.000 toegewezen aan de
realisatie Delft Marketing (zie vorige paragraaf). Daardoor resteert er
€102.579 om een alternatief Informatie & Gastheerschap in te richten voor
2003. Voorgesteld wordt om vakteam CKE de opdracht te geven snel een
alternatief Informatie & Gastheerschap in te richten voor het jaar 2003.
Verder wordt voorgesteld om het Vakteam CKE de opdracht te geven binnen
de huidige contracten voor het jaar 2003 nieuwe werkafspraken te maken met de
MMT partners. Volgens de plannen zullen de MMT verantwoordelijkheden in 2003
als volgt verdeeld zijn:
-
de SPDH is
verantwoordelijk voor de binnenland promotie
-
het ZHBT is
verantwoordelijk voor de buitenland promotie
-
de gemeente Delft,
vakteam CKE, voert de regie
-
er wordt door het
vakteam CKE nog naar een provisorische oplossing voor Informatie &
Gastheerschap in 2003 gezocht.
Op basis van de aanbevelingen uit de evaluatie worden er enkele extra
afspraken gemaakt voor de uitvoering van de activiteiten:
-
De MMT partners krijgen
concrete (throughput of output) doelstellingen;
-
De MMT partners zullen
ieder kwartaal verantwoording afleggen over bestede gelden en gerealiseerde
activiteiten;
-
Er worden afspraken
gemaakt over de mate waarin en wijze waarop belanghebbenden worden betrokken
bij de uitvoering van promotieplannen in 2003.
1.
De uitvoeringscontracten met de huidige
MMT-partners lopen van 1 januari 2001 t/m 31 december 2004. In de contracten is
voorzien in een opzegtermijn van 6 maanden. Gezien
het voorstel om per 1 januari 2004 Delft
Marketing op te richten, dienen de contracten met de huidige partners per die
datum vervallen te zijn. Op advies van vakteam Juridische Zaken hebben wij
echter besloten om de contracten al voor 31 december a.s. (dus 12 maanden
tevoren) op te zeggen per 31 december 2003, zodat de partners ruimschoots in de
gelegenheid zijn om de situatie in hun toekomstplannen te verwerken.
Een brief over de opzegging van de contracten per 31 december 2003 hebben
wij daartoe al verstuurd aan de huidige MMT-partners.
2.
In verband met het
feit dat de in deze notitie beschreven situatie met betrekking tot de VVV Delft
pas openbaar gemaakt kan worden, nadat de Raad van Toezicht van de VVV Delft
het faillissement of liquidatieproces definitief heeft uitgesproken, is deze
notitie voor wat betreft de situatie met betrekking tot de VVV
Delft tot die datum vertrouwelijk
behandeld.
Voorstel:
Voorgesteld wordt, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie
cultuur, kennis en economie:
-
in te stemmen met de
uitgevoerde evaluatie en conclusies en aanbevelingen met betrekking tot het
Meerjaren Marketingplan Toerisme (MMT);
-
de
uitvoeringscontracten met de huidige MMT partners voor 31 december a.s. op te
zeggen per 31 december 2003 en daartoe in te stemmen met bijgaande
concept-brief;
-
de globale opzet van de
uitvoeringsorganisatie (Delft Marketing) van het MMT per 1 januari 2004 voor
kennisgeving aan te nemen;
-
de organisatie en de
activiteiten van Delft Marketing te evalueren in 2006;
-
het vakteam CKE
opdracht te geven een kwartiermaker te werven die per 1 juni 2003 voor 7 maanden
in dienst van de gemeente treedt en per 1 januari 2004 in dienst treedt van
Delft Marketing;
-
akkoord te gaan met de
voorgestelde dekking van de in 2003 aan de kwartiermaker verbonden kosten van €
62.000,- uit de vrij te komen middelen ad € 164.579,- (als gevolg van wegvallen
van subsidie VVV van € 141.579,- + regiefunctie ZHBT van € 23.000,- =
€ 164.579,-), projectnummers resp. 71088 en 71096);
-
de globale opzet van
het MMT in het overbruggingsjaar 2003 voor kennisgeving aan te nemen;
-
het vakteam CKE de
opdracht te geven de regie te voeren in de uitvoering van het MMT in 2003 en de
binnenland promotie terug te leggen bij het ZHBT;
-
vakteam CKE de opdracht
te geven een tijdelijk alternatief te vinden voor de MMT functie Informatie
& Gastheerschap in 2003;
-
de kosten van dat
alternatief, € 102.579,-, te dekken vanuit het resterende gedeelte van de vrij
te komen middelen ad € 164.579,- minus € 62.000,- = € 102.579,- (als gevolg van
wegvallen van subsidie VVV en regiefunctie ZHBT, projectnummers resp. 71088 en
71096).
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
Stuk 2 II
02/035335
De raad van de gemeente Delft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van
gelet op
-
de conclusies en
aanbevelingen van de onlangs uitgevoerde evaluatie met betrekking tot het
Meerjaren Marketingplan Toerisme (MMT);
-
de ontwikkelingen ten
aanzien van het voortbestaan van de VVV Delft;
-
de situatie dat de
uitvoering van het MMT in 2003 niet mag komen stil te liggen;
b e s l u i t
-
in te stemmen met de
uitgevoerde evaluatie en conclusies en aanbevelingen met betrekking tot het
Meerjaren Marketingplan Toerisme (MMT);
-
de globale opzet van de
uitvoeringsorganisatie (Delft Marketing) van het MMT per 1 januari 2004 voor
kennisgeving aan te nemen;
-
de organisatie en de
activiteiten van Delft Marketing te evalueren in 2006;
-
het vakteam CKE
opdracht te geven een kwartiermaker te werven die per 1 juni 2003 voor 7
maanden in dienst van de gemeente treedt en per 1 januari 2004 in dienst treedt
van Delft Marketing;
-
akkoord te gaan met de
voorgestelde dekking van de in 2003 aan de kwartiermaker verbonden kosten van €
62.000,- uit de vrij te komen middelen ad € 164.579,- (als gevolg van wegvallen
van subsidie VVV van € 141.579,- + regiefunctie ZHBT van
€ 23.000,- = € 164.579,-),
projectnummers resp. 71088 en 71096);
-
de globale opzet van
het MMT in het overbruggingsjaar 2003 voor kennisgeving aan te nemen;
-
het vakteam CKE de
opdracht te geven de regie te voeren in de uitvoering van het MMT in 2003 en de
binnenland promotie terug te leggen bij het ZHBT;
-
vakteam CKE de opdracht
te geven een tijdelijk alternatief te vinden voor de MMT functie Informatie
& Gastheerschap in 2003;
-
de kosten van dat
alternatief, € 102.579,-, te dekken vanuit het resterende gedeelte van de vrij
te komen middelen ad € 164.579,- minus € 62.000,- = € 102.579,- (als gevolg van
wegvallen van subsidie VVV en regiefunctie ZHBT, projectnummers resp. 71088 en
71096).
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 januari 2002.
,burgemeester.
,secretaris.
[1] Tijdens de evaluatie hebben de deelnemers veel aanknopingspunten voor de verbetering van de toeristische infrastructuur gegeven. Deze zijn opgenomen in het evaluatierapport.
[2] Het verleden heeft geleerd dat er ongewenste spanning ontstaat tussen individueel belang en algemeen belang als een organisatie verantwoordelijk is voor de uitvoering van een publieke taak maar in haar voortbestaan afhankelijk is van private financiering.