Stuk 3 I                                                                                   Delft,  11 maart 2003.

02/036237

 

Onderwerp: Uitvoering brancheringsbeleid

 

 

Aan de gemeenteraad,

 

Geachte dames en heren,

 

De binnenstad heeft ter handhaving en duurzame versterking van haar positie een krachtige kwaliteitsimpuls nodig. Hiertoe is het binnenstadsmanagement in het leven geroepen. Een van de beleidsterreinen waar een actiegerichte benadering wenselijk is, is de detailhandel in de binnenstad. Op 19 april 2002 is daartoe het brancheringsbeleid, met het wensbeeld voor de toekomstige winkelstructuur in de binnenstad door de Stichting Centrum Management Delft (SCMD) vastgesteld.

 

Het brancheringsbeleid heeft tot doel, het bevorderen van het duurzaam economisch functioneren van de stad door middel van het  verbeteren van de kwaliteit en samenstelling van het winkelaanbod in de binnenstad van Delft voor inwoners, koop-, cultuurhistorisch- en stadstoeristen en ondernemers. Het brancheringsbeleid voor de historische binnenstad is gericht op het realiseren van een winkelaanbod, in kwaliteit en branchering, dat aansluit bij het verwachtingspatroon van de doelgroep, t.w. de kooptoerist en de cultuur historische toerist. Het brancheringsbeleid voor de  zuidelijke binnenstad is gericht op de bestaande centrumvoorzieningen te verbeteren, het winkelgebied te restylen en uit te breiden met o.a. ontbrekende winkelformules, zodat er een modern winkelcentrum ontstaat voor een stad met rond de 100.000  inwoners.

 

Het uitvoeringsplan voor het noordelijk winkelgebied heeft een looptijd van 4 jaar en moet uiterlijk in 2006 zijn afgerond.  De restyling van het zuidelijk winkelgebied moet ongeveer gelijk met de nieuwbouw gereed zijn, uiterlijk eind 2006.

 

De voortgang, acties en reacties voor en door de winkeliers en betrokken ambtenaren (kortom bijdragen tot het bereiken van het einddoel) moeten goed gecommuniceerd worden.

In een nog nader uit te werken communicatieplan moet duidelijk wordt gemaakt:

-          welke vorm(en) van communicatie het beste past bij de beoogde doelgroep,

-          welke vorm(en) van communicatie het beste past bij de toegepaste werkvorm,

-          de frequentie van communicatie,

-          de manier waarop samenwerking kan worden verbeterd,

-          hoe moet worden omgegaan met beleid, plannen en ideeën van bijv. ondernemers  en collega’s op aanpalende beleidsterreinen.

 


 

Het geld zal worden besteed aan het volgende:

-          organisatie bijeenkomsten,

-          maandelijkse nieuwsbrief voor ondernemers,

-          vervaardigen communicatieset (digitaal),

-          vervaardigen internet site etc.

 

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie cultuur, kennis en economie, aanvullend op de bestaande financiële middelen ten behoeve van het bevorderen van het economisch functioneren van de stad, eenmalig € 80.000,-- in 4 jaarschijven van € 20.000,--( 2003 t/m 2006) beschikbaar te stellen uit de Reserve algemene economische structuur, onderdeel flankerend detailhandelsbeleid en daartoe de 11e wijziging van de gemeentebegroting over het dienstjaar 2003 vast te stellen. Dit is € 20.000,-- op jaarbasis t.b.v. het opzetten en uitvoeren van een adequaat communicatieplan.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot , burgemeester.

 

 

N. Roos                                   , secretaris.