Stuk 33 I Delft,
11 maart 2003.
03/004822
Onderwerp: Nota
“Evaluatie Autoluwe Binnenstad Fase 1”
Aan de gemeenteraad
Geachte dames en heren,
Op 29 juni 2000 is de Raad akkoord gegaan met de
nota “Bereikbare binnenstad, parkeerbeleid sleutel tot autoluw (plus)”.
Vervolgens is begonnen met fase 1 van de uitvoering van dat beleid, bestaande
uit met name het autoluw-plus maken van het Noordelijk Winkelgebied en het
instellen van een nieuw parkeerregime in de gehele binnenstad. Conform goedgekeurd
wijzigingsvoorstel nr. 2 is destijds afgesproken dat niet eerder gestart zou
worden met de uitvoering van de volgende fase van het Autoluw (plus) maken van
de binnenstad voordat de uitkomsten van de evaluatie van de eerdere fase
afgewogen zijn.
Bijgevoegde nota is de uitkomst van deze evaluatie.
Dit is enerzijds gebaseerd op een door de Stichting Centrum Management Delft
geleide monitoring, zoals uitgevoerd door een extern adviesbureau. Het
integrale verslag is als losse Bijlage I van de nota bijgevoegd. Anderzijds is
bij deze evaluatie gebruik gemaakt van uitgebreid intern onderzoek, alsmede
diverse informatiebronnen vanuit de bewoners(organisaties), het Delft Internet
Panel, handhavers, en andere betrokken instanties.
Uit de evaluatie is gebleken dat de ervaringen met
fase 1 overwegend positief zijn. Wij stellen dan ook voor om met de uitvoering
van fase 2 van de invoering van de autoluwe binnenstad te beginnen. Dit houdt
in door te gaan met de voorbereidingen voor het autoluw maken van de Markt
conform de planning.
Daarnaast stellen wij u voor – onder voorbehoud van
een gunstig advies van de commissie Cultuur, Kennis en Economie – akkoord te
gaan met de volgende aanbevelingen, zoals ook in de nota staan verwoord:
1- Voorstel
is om fase 2 van de invoering van de Autoluwe binnenstad en de herinrichting
van de Markt volgens planning doorgang te laten vinden. De 80
bezoekersparkeerplaatsen die hierbij verloren gaan worden geheel gecompenseerd
aan de Genestetstraat/van Renswoudestraat.
2-
Waar enigszins mogelijk wordt in samenspraak met de
SCMD bekeken of er nog extra parkeerplaatsen te vinden zijn. De uitvoering van
het achteraf parkeren op de Ezelsveldlaan alsmede het aanbieden van een
parkeermogelijkheid op de Laan van Vollering dienen zo snel mogelijk plaats te
vinden.
3-
De Phoenix-garage staat ’s avonds en ’s nachts voor
een niet onbelangrijk deel leeg, terwijl de bewoners in de binnenstad moeten
zoeken naar (veraf gelegen) parkeerplaatsen. Voorstel is om de Phoenix-garage
in de late avond- en nachtelijke uren open te stellen voor bewoners tot de
volgende ochtend 09.00uur. De bedoeling is om deze regeling te zijner tijd ook
voor de Zuidpoort- en Koepoort garage te laten gelden. Voordat het besluit
hierover aan de Raad wordt voorgelegd is onderzoek nodig in hoeverre dit
praktisch uitvoerbaar is.
4-
Ondanks suggesties in deze richting wordt
vooralsnog niet voorgesteld om het aantal af te geven vergunningen per
huishouden te limiteren. Voorstel is om per deelgebied nog een
kentekenonderzoek te laten plaatsvinden om te bekijken hoeveel vreemde auto’s
zich in het betreffende gebied bevinden.
Daarnaast
wordt voorgesteld om 1 á 2 keer per jaar een bezettingsgraad onderzoek te doen
(monitoring), waarmee per deelgebied ook kan worden nagegaan in hoeverre de
verschillende soorten parkeerplaatsen functioneren.
5-
Gezien de parkeerdruk in de Noordelijke Binnenstad
wordt voorgesteld om bij de behandeling van de visie betreffende de
Paardenmarkt – zoals gepland in het 3e kwartaal van 2003 – de
haalbaarheid van ondergrondse parkeervoorzieningen in het onderzoek mee te
nemen.
6-
Het systeem van de kraskaarten bevalt vrijwel
niemand en wordt vervangen door een bezoekerspas. Voorgesteld wordt om dit per
1/01/04 in te laten gaan met nog nader te bepalen bloktijden. Een apart
voorstel inclusief bloktijden en prijzen wordt in het 3e kwartaal
aan de Raad voorgelegd.
7-
In aanvulling op aanbeveling nr. 6 wordt
voorgesteld onderzoek te doen naar de bijstelling van het systeem van
kraskaarten voor bedrijven, in relatie met de bedrijfsgrootte. Een eventueel
nieuw systeem zou eveneens per 1/01/04 in werking treden.
8-
Voorgesteld wordt om het systeem van uitrij-kaarten
voor de Phoenix-garage te optimaliseren. Een apart voorstel wordt hiertoe
eveneens voor het 3e kwartaal 2003 voorbereid. Gekeken wordt
derhalve in hoeverre er aangesloten kan worden op de bestaande
‘contract’-vormen:
-
de periodiek in rekening gebrachte ‘verrekenkaart’,
die met name bedrijven gebruiken.
9- Gezien
de verwarring rond de geldende parkeertijden wordt - in navolging van de wensen
in het Binnenstadsforum - voorgesteld om betaald parkeren uniform, van maandag
t/m zaterdag , in te voeren tussen 10.00 – 22.00uur. De verordening dient
dienovereenkomstig aangepast te worden. Als datum van invoering wordt
voorgesteld 1/11/03.
10-
Voorgesteld wordt het betaald parkeren in de
periode 12.00 – 17.00uur op zondag te laten vervallen – per 1/11/03. Deze heeft
geen functie in verband met beperkt (winkel)bezoek op zondagmiddag. Daarnaast
wordt voorgesteld de wenselijkheid en haalbaarheid te onderzoeken van invoering
van het betaald parkeren op zondagavond, globaal van 18.00 – 22.00uur, gezien
de grote druk van horeca-bezoekers op die tijdstippen.
11-
Voorgesteld wordt om de tarieven voor parkeren in
2003 niet te verhogen.
12-
Het dynamische parkeerverwijzingssysteem wordt door
iedereen als heel prettig ervaren. Voorstel is om alles in het werk te stellen
om dit systeem ook aan te laten sluiten op het achteraf parkeren op de
Ezelsveldlaan, waarna dezelfde apparatuur gebruikt kan worden voor de
Zuidpoort-garage.
13-
Conform de praktijk en de wensen van de handhavers
wordt voorgesteld om het gehele Autoluwe-plus gedeelte van de binnenstad
geschikt te maken voor 2-zijdig fietsverkeer. Dat wil zeggen dat een aantal
verbodsborden op de Voldersgracht, op de Hippolytusbuurt, en Vrouw Juttenland
wordt verwijderd.
De
verordening dient hierop aangepast te worden en een verkeerbesluit dient te
worden voorbereid.
Vanwege
de veiligheid wordt de inrichting van de Choorstraat nog eens herbezien in
samenspraak met de winkeliersvereniging.
14-
Voorgesteld wordt om één nieuwe locatie voor
gehandicapten parkeren op het Doelenplein te realiseren.
15-
Conform eerdere besluitvorming wordt de uitvoering
van twee bewaakte fietsenstallingsplaatsen gerealiseerd. De ene op of rond de
markt in het voorjaar van 2004. De andere in het Zuidpoortgebied na realisatie
van de bouwplannen aldaar begin 2005.
Vooralsnog zijn er geen financiële consequenties
aan deze aanbevelingen verbonden.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
De raad der gemeente Delft,
gelezen het voorstel van het college van 11 maart
2003;
gehoord het advies van de commissie Cultuur, Kennis
en Economie;
b e s l u i t :
Ø te
beginnen met de uitvoering van fase 2 van de invoering van de autoluwe
binnenstad;
Ø akkoord
te zijn met de aanbevelingen, zoals in bovengenoemde nota staan verwoord.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 27 maart 2003.
,burgemeester.
,griffier.