Stuk 33 I                                                                                             Delft, 11 maart 2003.

03/004822

 

Onderwerp:       Nota “Evaluatie Autoluwe Binnenstad Fase 1”

 

 

Aan de gemeenteraad

 

Geachte dames en heren,

 

Op 29 juni 2000 is de Raad akkoord gegaan met de nota “Bereikbare binnenstad, parkeerbeleid sleutel tot autoluw (plus)”. Vervolgens is begonnen met fase 1 van de uitvoering van dat beleid, bestaande uit met name het autoluw-plus maken van het Noordelijk Winkelgebied en het instellen van een nieuw parkeerregime in de gehele binnenstad. Conform goedgekeurd wijzigingsvoorstel nr. 2 is destijds afgesproken dat niet eerder gestart zou worden met de uitvoering van de volgende fase van het Autoluw (plus) maken van de binnenstad voordat de uitkomsten van de evaluatie van de eerdere fase afgewogen zijn.

Bijgevoegde nota is de uitkomst van deze evaluatie. Dit is enerzijds gebaseerd op een door de Stichting Centrum Management Delft geleide monitoring, zoals uitgevoerd door een extern adviesbureau. Het integrale verslag is als losse Bijlage I van de nota bijgevoegd. Anderzijds is bij deze evaluatie gebruik gemaakt van uitgebreid intern onderzoek, alsmede diverse informatiebronnen vanuit de bewoners(organisaties), het Delft Internet Panel, handhavers, en andere betrokken instanties.

Uit de evaluatie is gebleken dat de ervaringen met fase 1 overwegend positief zijn. Wij stellen dan ook voor om met de uitvoering van fase 2 van de invoering van de autoluwe binnenstad te beginnen. Dit houdt in door te gaan met de voorbereidingen voor het autoluw maken van de Markt conform de planning.

 

Daarnaast stellen wij u voor – onder voorbehoud van een gunstig advies van de commissie Cultuur, Kennis en Economie – akkoord te gaan met de volgende aanbevelingen, zoals ook in de nota staan verwoord:

 

1-       Voorstel is om fase 2 van de invoering van de Autoluwe binnenstad en de herinrichting van de Markt volgens planning doorgang te laten vinden. De 80 bezoekersparkeerplaatsen die hierbij verloren gaan worden geheel gecompenseerd aan de Genestetstraat/van Renswoudestraat.

 

2-       Waar enigszins mogelijk wordt in samenspraak met de SCMD bekeken of er nog extra parkeerplaatsen te vinden zijn. De uitvoering van het achteraf parkeren op de Ezelsveldlaan alsmede het aanbieden van een parkeermogelijkheid op de Laan van Vollering dienen zo snel mogelijk plaats te vinden.

 

3-       De Phoenix-garage staat ’s avonds en ’s nachts voor een niet onbelangrijk deel leeg, terwijl de bewoners in de binnenstad moeten zoeken naar (veraf gelegen) parkeerplaatsen. Voorstel is om de Phoenix-garage in de late avond- en nachtelijke uren open te stellen voor bewoners tot de volgende ochtend 09.00uur. De bedoeling is om deze regeling te zijner tijd ook voor de Zuidpoort- en Koepoort garage te laten gelden. Voordat het besluit hierover aan de Raad wordt voorgelegd is onderzoek nodig in hoeverre dit praktisch uitvoerbaar is.


 

4-             Ondanks suggesties in deze richting wordt vooralsnog niet voorgesteld om het aantal af te geven vergunningen per huishouden te limiteren. Voorstel is om per deelgebied nog een kentekenonderzoek te laten plaatsvinden om te bekijken hoeveel vreemde auto’s zich in het betreffende gebied bevinden.

         Daarnaast wordt voorgesteld om 1 á 2 keer per jaar een bezettingsgraad onderzoek te doen (monitoring), waarmee per deelgebied ook kan worden nagegaan in hoeverre de verschillende soorten parkeerplaatsen functioneren.

 

5-             Gezien de parkeerdruk in de Noordelijke Binnenstad wordt voorgesteld om bij de behandeling van de visie betreffende de Paardenmarkt – zoals gepland in het 3e kwartaal van 2003 – de haalbaarheid van ondergrondse parkeervoorzieningen in het onderzoek mee te nemen.

 

6-             Het systeem van de kraskaarten bevalt vrijwel niemand en wordt vervangen door een bezoekerspas. Voorgesteld wordt om dit per 1/01/04 in te laten gaan met nog nader te bepalen bloktijden. Een apart voorstel inclusief bloktijden en prijzen wordt in het 3e kwartaal aan de Raad voorgelegd.

 

7-             In aanvulling op aanbeveling nr. 6 wordt voorgesteld onderzoek te doen naar de bijstelling van het systeem van kraskaarten voor bedrijven, in relatie met de bedrijfsgrootte. Een eventueel nieuw systeem zou eveneens per 1/01/04 in werking treden.

 

8-             Voorgesteld wordt om het systeem van uitrij-kaarten voor de Phoenix-garage te optimaliseren. Een apart voorstel wordt hiertoe eveneens voor het 3e kwartaal 2003 voorbereid. Gekeken wordt derhalve in hoeverre er aangesloten kan worden op de bestaande ‘contract’-vormen:

-          de vooraf betaalde ‘waarde-kaart’ (bij uitrijden x € afgeschreven);

-          de periodiek in rekening gebrachte ‘verrekenkaart’, die met name bedrijven gebruiken.

 

9-      Gezien de verwarring rond de geldende parkeertijden wordt - in navolging van de wensen in het Binnenstadsforum - voorgesteld om betaald parkeren uniform, van maandag t/m zaterdag , in te voeren tussen 10.00 – 22.00uur. De verordening dient dienovereenkomstig aangepast te worden. Als datum van invoering wordt voorgesteld 1/11/03.

 

10-         Voorgesteld wordt het betaald parkeren in de periode 12.00 – 17.00uur op zondag te laten vervallen – per 1/11/03. Deze heeft geen functie in verband met beperkt (winkel)bezoek op zondagmiddag. Daarnaast wordt voorgesteld de wenselijkheid en haalbaarheid te onderzoeken van invoering van het betaald parkeren op zondagavond, globaal van 18.00 – 22.00uur, gezien de grote druk van horeca-bezoekers op die tijdstippen.

 

11-         Voorgesteld wordt om de tarieven voor parkeren in 2003 niet te verhogen. 

 

12-         Het dynamische parkeerverwijzingssysteem wordt door iedereen als heel prettig ervaren. Voorstel is om alles in het werk te stellen om dit systeem ook aan te laten sluiten op het achteraf parkeren op de Ezelsveldlaan, waarna dezelfde apparatuur gebruikt kan worden voor de Zuidpoort-garage.


 

13-         Conform de praktijk en de wensen van de handhavers wordt voorgesteld om het gehele Autoluwe-plus gedeelte van de binnenstad geschikt te maken voor 2-zijdig fietsverkeer. Dat wil zeggen dat een aantal verbodsborden op de Voldersgracht, op de Hippolytusbuurt, en Vrouw Juttenland wordt verwijderd.

         De verordening dient hierop aangepast te worden en een verkeerbesluit dient te worden voorbereid.

         Vanwege de veiligheid wordt de inrichting van de Choorstraat nog eens herbezien in samenspraak met de winkeliersvereniging.

 

14-         Voorgesteld wordt om één nieuwe locatie voor gehandicapten parkeren op het Doelenplein te realiseren.

 

15-         Conform eerdere besluitvorming wordt de uitvoering van twee bewaakte fietsenstallingsplaatsen gerealiseerd. De ene op of rond de markt in het voorjaar van 2004. De andere in het Zuidpoortgebied na realisatie van de bouwplannen aldaar begin 2005.

 

Vooralsnog zijn er geen financiële consequenties aan deze aanbevelingen verbonden.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

 

N. Roos                                   ,secretaris.

 

 


 

De raad der gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van het college van 11 maart 2003;

 

gehoord het advies van de commissie Cultuur, Kennis en Economie;

 

b e s l u i t :

 

Ø       te beginnen met de uitvoering van fase 2 van de invoering van de autoluwe binnenstad;

Ø       akkoord te zijn met de aanbevelingen, zoals in bovengenoemde nota staan verwoord.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2003.

 

 

,burgemeester.

 

 

,griffier.