Stuk 45 I Delft,
11 maart 2003.
03/005787
Onderwerp: Nota
terrassenbeleid
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en
heren,
Het beleidskader voor de exploitatie van terrassen vindt zijn grondslag
in de Terrassennota uit 1993. Sinds 1993 is er echter veel veranderd in de
binnenstad waardoor de behoefte ontstond om het terrassenbeleid op punten te
herzien.
Deze nota strekt
ertoe een kader vast te stellen waarbinnen terrassen in Delft toelaatbaar zijn.
Na het voltooien van de eerste fase van het autoluw maken van de
Delftse binnenstad kan worden opgemerkt dat veel horecaondernemers –
waarschijnlijk terecht - kansen zien om een terras uit te zetten op plaatsen
waar dat voorheen niet mogelijk was. Deze kansen zijn een rechtstreeks gevolg
van het beperken van het autoverkeer
waardoor er meer veilige plekken kunnen worden gecreëerd voor terrasbezoekers.
Uitbreiding van het
bestaande terrassenaanbod kan zeker
bijdragen aan een prettiger verblijfsklimaat in de binnenstad en een impuls
geven aan de autoluwe binnenstad. Uiteraard moet uitbreiding van de terrassen
harmoniseren met het overig gebruik van de openbare ruimte. Om de nieuwe
mogelijkheden in kaart te brengen in de autoluwe binnenstad is nader beleid
gewenst. De Delftse sectie van Koninklijk Horeca Nederland (verder te noemen:
KHN) heeft hier dan ook om gevraagd. Daarnaast heeft KHN nog enkele andere
aandachtspunten naar voren gebracht met betrekking tot de terrassen.
Naast aandacht voor de terrassen staat ook hoog op de agenda van KHN om de mogelijkheden te bezien ten aanzien van het terrasbotenbeleid. In deze nota zal het Terrasbotenbeleid buiten beschouwing worden gelaten omdat in goed overleg is afgesproken dat dit beleid separaat zal worden bezien. KHN streeft in ieder geval naar een uitbreiding van het aantal terrasboten door uitbreiding van het ligplaatsengebied, alsmede naar vereenvoudiging van de aanvraagprocedure.
Om de wensen en mogelijkheden goed op elkaar af te
stemmen is een werkgroep Terrassen in
het leven geroepen.
Deze bestond
uit een afvaardiging van de Delftse sectie van KHN, de politie en ambtenaren van diverse vakteams van de
gemeente. In 2002 is de werkgroep diverse keren bijeengekomen. Uit deze
bijeenkomsten kwamen beleidsaanbevelingen naar voren die in deze nota zijn
verwerkt.
1.4 Juridisch
kader
Terrasvergunningen worden verleend (en geweigerd) op basis van de Exploitatieverordening Horeca. Het college is in deze het bevoegde bestuursorgaan voor wat betreft de plaats en grootte van het terras terwijl de burgemeester de exploitatietijden bepaalt in de Exploitatievergunning. Nadere beleidsregels inzake terrassen zijn vastgelegd in de Terrassennota uit 1993. Deze nota is dan ook grotendeels overgenomen in het raadsvoorstel dat nu voor u ligt. Overigens werd reeds in 1993 geanticipeerd op het autoluw maken van de binnenstad door opneming van de zinsnede dat terrassen op kaden in de toekomst wellicht mogelijk zijn bij het autoluw maken van de binnenstad.
Zoals net is verwoord, is
het uitgangspunt dat de Terrassennota uit 1993 in hoofdlijnen in stand blijft,
met uitzondering van het beleid inzake:
1. Franse Terrassen
2. Boomkransterrassen
3. Duur van het terrasseizoen
4. Grootte van parasols.
2. Begripsomschrijvingen
Terras. Een terras is een
in de onmiddellijke nabijheid van de besloten ruimte van een
horecabedrijf liggend deel van de openbare weg waar zitgelegenheid kan
worden geboden en waar tegen vergoeding dranken worden geschonken en/of
spijzen voor directe consumptie worden bereid en/of verstrekt. Met
deze definitie is aansluiting gezocht bij zowel de Drank- en Horecawet als het
op de Wet Milieubeheer gebaseerde Besluit Horeca- Sport- en Recreatie-inrichtingen.
De terrassen zijn onder te verdelen in grote
terrassen (zoals bijvoorbeeld middengedeelten van Markt en Beestenmarkt) en
kleine terrassen (zoals bijvoorbeeld op de trottoirs e.d.).
De
tweede categorie wordt in veel gevallen meer gezien als gezellige entree tot
het horeca-bedrijf en als een eye-catcher dan als een exploitabel terras.
Uiteraard bevestigen hierbij ook de uitzonderingen de bekende regel.
Frans terras. Onder een Frans terras wordt een terras verstaan dat maximaal 1.30 meter uit de gevel van het eigen pand staat. Verschil met de regeling op grond van de Terrassennota uit 1993 is dat nu voor het eerst een maatvoering wordt opgenomen. Voorheen was slechts sprake van een terras dat “direct tegen de gevel” was geplaatst. De maat van 1.30 meter komt niet uit de lucht vallen; deze maat is een landelijke inrichtingsnorm voor horecabedrijven indien plaats moet worden geboden aan een ronde tafel met vier stoelen
Boomkransterras (synoniem: kadeterras). Een boomkransterras is een terras tussen boomkransen op de kade van een grachtvak met bomen, waarbij de afmeting van de boomkrans minimaal 1.50 meter moet zijn. Deze terrasvorm mag slechts worden uitgezet voor de gevel van het eigen pand. De kade tussen de boomkrans en het water (0,40 meter) moet vrij blijven i.v.m. de veiligheid van de terrasbezoekers.
Voorgesteld wordt om
Boomkransterrassen uitsluitend toe te
staan in het autoluwe gebied.
Indien deze criteria worden losgelaten op het autoluw+ gebied dan betekent dit dat Boomkransterrassen in ieder geval mogelijk zijn op de kaden langs de:
· Hippolytusbuurt
· Voorstraat (tussen Choorstraat en Poelbrug)
· Wijnhaven
· Vrouw Juttenland Westzijde
· Molslaan
De
boomkransen in het huidige autoluwe gebied zijn, met uitzondering van de
Binnenwatersloot, vrijwel allemaal 1.50 meter breed, zodat ook deze kaden in
eerst instantie geschikt lijken te zijn voor het uitzetten van terrassen.
Complicerende factor is echter dat al deze kaden parkeerplaatsen zijn, met
uitzondering van de Oude Delft oostzijde tussen de Peperstraat en Boterbrug.
Indien parkeerplaatsen niet mogen wijken voor terrassen, betekent dit dat in
het autoluwe gebied slechts dit gedeelte van het Oude Delft in aanmerking komt
voor het uitzetten van boomkransterrassen.
Vanzelfsprekend zullen bij uitbreiding van het autoluw+
gebied de mogelijkheden voor boomkransterrassen worden vergroot.
3. Terrassen
moeten passen in het toeristische en monumentenbeleid van de gemeente.
Delft moet goed
omgaan met de historische waarden van de binnenstad. Niet alleen met betrekking
tot de (historische) gebouwen, maar ook met betrekking tot de aankleding van de
openbare ruimte.
Het uiterlijk en de
omvang van de terrassen moet zijn afgestemd op de historische context van de
binnenstad. Dat betekent, dat daar extra aandacht aan besteed moet worden. Dit
heeft in 1993 geleid tot het maken van afspraken over o.a. de te voeren
reclame, de terrasafscheidingen, de parasols en het meubilair, te weten:
De reclame dient in dit
kader tot een minimum beperkt te worden. Per terras zijn daarom maximaal twee
merken toegestaan, die bij voorkeur gerelateerd zijn aan de bedrijfsvoering van
het betreffende horecabedrijf. De reclame-uitingen moeten zo klein mogelijk
zijn. Een reclame mag maximaal 20% van het vlak (parasol of terrasscherm)
waarop zij is aangebracht beslaan. Schreeuwende reclame is ontoelaatbaar.
Op grond van het thans vigerende beleid dienen terrasafscheidingen zo transparant
mogelijk te zijn uitgevoerd. Dichte elementen zijn tot maximaal l,l0 meter
boven de straat acceptabel. De maximale hoogte van terrasafscheidingen is l,80
meter. Het valt te overwegen om deze hoogte terug te brengen naar 1.40 meter.
De commissie voor Welstand en Monumenten zal worden verzocht om hier aandacht
aan te besteden bij het opstellen van een toetsingskader.
Het meubilair moet er
verzorgd uitzien en moet passend zijn bij de omgeving. In ieder geval mogen
geen schreeuwende kleuren worden gebruikt.
4. De
opslag van terrasstoelen en -tafels op de openbare weg na sluiting van het
terras dient te worden vermeden.
Een stapel stoelen
is geen fraai gezicht. De praktijk leert echter dat het opbergen van deze
stapels geen sinecure is. Toch moet ernaar worden gestreefd om deze stapels te
vermijden zonder dat tot een algeheel verbod wordt overgegaan. 's Avonds vallen
dergelijke stapels minder op, waardoor ze minder hinderlijk zijn. Overdag zijn
het echter aanstootgevende obstakels, die vermeden moeten worden.
Om te voorkomen dat overdag opslag van terrasmateriaal op de openbare
weg plaatsvindt, wordt deze opslag alleen tijdens de nachtelijke uren
toegestaan.
Tijdens de periode van l0.00 uur 's morgens tot zonsondergang mag er
geen opslag van terrasmateriaal buiten plaatsvinden. Omdat vanaf 9.00 uur de
terrassen mogen worden uitgezet heeft de ondernemer tussen 9.00 en l0.00 uur de
tijd zijn terras te plaatsen.
Als een horeca-ondernemer zijn bedrijf niet tijdens deze gehele periode
openstelt, zal hij moeten zorgen voor opslag elders. Mogelijk kan in de directe
omgeving een opslagruimte
worden gevonden; voor zover mogelijk zal de gemeente hierin een actieve
rol vervullen.
Ook is het mogelijk om voor en tijdens de opening van het bedrijf het
terras alvast uit te zetten waardoor een verzorgd uiterlijk van het gebied
ontstaat. Daarbij moet echter wel worden aangetekend, dat dit mogelijk
onduidelijkheid in de hand werkt. Het kan immers voorkomen, dat het terras wel
uitstaat terwijl de horecagelegenheid nog gesloten is.
5. Terrassen
mogen niet de oorzaak zijn van het verdwijnen van parkeerplaatsen.
Het is niet toegestaan parkeerplaatsen te gebruiken als terras
6. Bij het plaatsen van de terrassen moet de doorgang voor zowel voetgangers als ander verkeer voldoende in stand blijven.
De
exacte terrasmogelijkheden, inclusief die op de Markt zullen na goedkeuring van
de nota herinrichting markt op een gedetailleerde kaart worden ingetekend.
Hierbij
gelden als kaderstellende eisen:
1.
de
waarborg van een goede doorstroom van de hulpverlenende diensten (minimaal 3.50
meter vrije doorgangsbreedte);
2.
goede
doorstroom van het voetgangersverkeer (inclusief rolstoelgebruikers,
kinderwagens e.d.). Daar waar het onwenselijk is dat voetgangers de rijbaan als
trottoir moeten gebruiken, zal een vrije doorgangsbreedte van minimaal 1.50
meter worden aangehouden.
Voor hoekpanden geldt dat een
Frans terras ook aan de zijgevel mag worden uitgezet. Met betrekking tot specifieke gebieden, zoals
de Markt, kunnen andere afspraken worden gemaakt mits de vrije doorgang met de
aangeduide minimale doorloopruimten voor alle verkeer gehandhaafd blijft.
Als er sprake is van eigen stoepen met onderlinge hoogte- verschillen
en diverse doorgang belemmerende aspecten als omheiningen, palen of kettingen
en er tussen deze eigen stoepen en de rijbaan een voldoende mogelijkheid tot
passeren van voetgangers aanwezig is (zie Oude Delft-westzijde) dan kan,
in afwijking van het bovenstaande, de gehele eigen stoep als terras worden
gebruikt.
Bij plaatsing van
terrassen op middenbermen e.d. moet ervoor gezorgd worden, dat het verkeer door
de plaatsing geen hinder ondervindt, doordat bijvoorbeeld het terras te dicht
bij de rijbaan komt te staan of door het verlies aan uitzicht op hoeken e.d..
7. Als
terrassen goed worden vormgegeven en geplaatst zorgen zij voor verlevendiging
van het straatbeeld, waardoor er meer mensen op straat zullen komen.
Terrassen die worden
vormgegeven volgens het hiervoor gestelde zullen naar verwachting een zekere
gezelligheid uitstralen. Deze gezelligheid zorgt vervolgens voor een aanwas van
mensen.
Hoewel een
vergroting van het aantal mensen bepaalde spanningen kan doen ontstaan mag
tevens verwacht worden, dat door de vergrote sociale controle het vandalisme
wordt teruggedrongen.
Meer mensen vragen echter ook meer ruimte. Er zal dus een goed
evenwicht tussen beide gevonden moeten worden.
8. De
sluitingstijden moeten als bloktijden worden aangegeven.
Het is ongewenst om
vanuit de gemeente verschillende sluitingstijden vast te stellen voor
verschillende soorten horecabedrijven. Zij bepalen immers zelf wanneer hun
bedrijf geopend is. Wel moet worden aangegeven op welke tijden het
gewenst/mogelijk is om een terras te plaatsen.
Terrassen mogen tussen 10.00 uur en 01.00 uur zijn uitgezet. De
horecaondernemer is vrij om binnen deze mogelijkheden zijn terras uit te
zetten. De burgemeester kan een vroeger
sluitingstijdstip bepalen voor terrassen die zijn gelegen in straten en/of
gebieden waar een exploitatietijd van 01.00 uur redelijkerwijs een onevenredig
grote nadelige invloed op het woon- en leefklimaat heeft.
Het terrasseizoen duurt volgens het huidige beleid van 1 maart tot 1 november, terwijl Franse terrassen het gehele jaar door mogen uitstaan. De horeca vraagt om afschaffing van het terrasseizoen, nu er nog slechts in de praktijk een rustpauze van drie maanden is. Vooral tijdens zonnige windstille winterse dagen kan het een zaligheid zijn om een “terrasje” te pakken. De Delftse horeca wil deze mogelijkheid graag bieden aan hun klanten. Voorgesteld wordt dan ook om het terrasseizoen te laten vervallen en dus ook in de periode van 1 november tot 1 maart terrassen toe te staan.
Terrassen
in de winterperiode zullen naar verwachting zeer beperkt worden gebruikt. Een
ongewenst neveneffect van de verruiming van het terrasseizoen kan dus zijn dat
enkele horecaondernemers deze
verruiming gebruiken om hun terrasmeubilair niet naar de winteropslag te brengen.
Om dit te voorkomen wordt voorgesteld om in de terrasvergunning op te nemen dat
er in de periode van 1 november tot 1 maart geen opslag mag zijn van
terrasmeubilair, noch dat dit tussen 01.00 en 10.00 uur op de weg mag zijn
uitgezet en dat alle terrasschotten moeten zijn verwijderd. Op deze manier kan
worden voorkomen dat er in de winterperiode een verloederd straatbeeld ontstaat van verregend en bemost
terrasmeubilair.
9. Bij het
uitzetten van de terrassen moet rekening worden gehouden met de buren.
Bij het uitzetten en
het gebruik van het terras moet rekening worden gehouden met de direct
omwonenden. Hoewel ze weten dat er een horecagelegenheid in de directe omgeving
gevestigd is zullen ze geen last van deze inrichting behoeven te hebben.
Datzelfde geldt voor het terras.
Er
zal niet alleen aan de bewoners worden gedacht, maar ook aan de naastgelegen
winkeliers. Door de plaatsing van de terrassen zullen deze niet in een
ondergeschoven positie moeten worden gemanoeuvreerd, bijvoorbeeld ten aanzien
van de zichtbaarheid. Zie hiervoor tevens het gestelde onder punt 5.
10. Een goed beleid valt of staat bij een goede controle, handhaving en evaluatie.
Uitgangspunt is, dat zowel de ondernemer als de
bezoeker weet dat de gemeente bij afwijking van de regels zal optreden. Zowel
het college als de burgemeester hebben hiervoor op grond van de
Exploitatieverordening Horeca verregaande bevoegdheden.
Naast het opleggen van een vroeger sluitingstijdstip van het terras kan
ook nog worden gedacht aan het geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk,
intrekken van de voor het terras benodigde vergunning. Dit laatste kan
bijvoorbeeld het geval zijn indien de welstandscriteria worden genegeerd
waarvoor de vergunning geldt.
Toezicht op de naleving van de terrasregels is in handen van het
vakteam Toezicht Openbare Ruimte. Daarnaast heeft ook de politie nog
bevoegdheden bijvoorbeeld bij overtreding van de sluitingstijden van het
terras.
Om een goede controle uit te kunnen voeren voor wat betreft de
afmetingen en plaats van het terras zal bij iedere terrasvergunning een
gedetailleerde plattegrond worden gevoegd. Daarnaast kan nog worden gedacht aan
het aanbrengen van markeringstegels, zoals nu al toegepast op de Markt, of een aangepast bestratingspatroon ter
plaatse van het terras.
Na vaststelling van het beleid zal in het najaar van 2004 een evaluatie
plaatsvinden.
11. Om
tot regulering van het aantal terrassen te komen wordt ook bepaald, waar we geen terrassen willen
hebben.
Verder is het zo, dat terrassen, net als op de Markt al het geval is,
alleen maar voor het eigen pand (denkbeeldig doortrekken bouwmuren) mogen
worden uitgezet.
Alleen als het naastgelegen pand geen horecabestemming heeft zou in
specifieke gebieden waar op de middengebieden terrassen worden geaccepteerd,
vrijstelling kunnen worden gegeven in het middengebied voor nog eenmaal een
extra pandbreedte.
Gelet op de drukte die er tijdens de donderdag, vrijdag en zaterdag in
de binnenstad heerst zal er op die dagen binnen de voetgangersgebieden geen
ander (verlicht) regime gelden.
uitzondering kan mogelijk gemaakt worden voor de speciale dagen
(Delftdag e.d.), mits hier vooraf vergunning voor wordt verleend. In die
gevallen zou het ook mogelijk moeten zijn om van de sluitingstijden ontheffing
te verlenen.
12.
Eisen aanvraag terrasvergunning
Om het welstandsaspect voldoende te kunnen beoordelen, dienen bij de aanvraag voor een terrasvergunning foto’s dan wel brochures te worden overgelegd van het te gebruiken terrasmeubilair.
AFWIJKINGEN
Als binnen een
bepaald gebied (bijv. Beestenmarkt, Burgwal of Brabantse Turfmarkt), in verband
met bijvoorbeeld het verder autoluw+ maken van het gebied, met elkaar
(ondernemers en bewoners) tot andere afspraken kan worden gekomen die de
strekking van dit beleid niet teniet doen, dan moet van het bovenstaande
vrijstelling kunnen worden verleend.
Voorbeeld daarvan is
bijvoorbeeld de huidige herinrichting van de Markt, alwaar de situering van de
terrassen separaat wordt geregeld.
TARIEVEN
Voor het gebruik van
de openbare weg (voor zover eigendom van de gemeente) moet volgens de
Verordening op de heffing van precariorechten een recht worden betaald. Naar
verwachting zal er voor ongeveer 70 m2 aan boomkransterras bijkomen. Concreet
komt dit neer op ongeveer
€ 3.150 aan Precariorechten. Dit bedrag kan
gevoegd worden bij de reeds beschikbare gelden voor handhaving.
In overeenstemming
met het advies van de commissie Cultuur,
Kennis en Economie stellen wij u voor vast te stellen:
l. Definities voor:
·
Terras. Een
terras is een in de onmiddellijke nabijheid van de besloten ruimte van een
horecabedrijf liggend deel van de openbare weg waar zitgelegenheid kan worden
geboden en waar tegen vergoeding dranken worden geschonken en/of spijzen voor
directe consumptie worden bereid en/of verstrekt;
·
Frans terras. Onder een
Frans terras wordt een terras
verstaan dat maximaal 1.30 meter uit de gevel van het eigen pand staat.
·
Boomkransterras (synoniem: kadeterras).
Een boomkransterras is een terras tussen boomkransen op de kade van een
grachtvak met bomen, waarbij de afmeting van de boomkrans minimaal 1.50
meter moet zijn, de kade (0,40 meter) vrij moet blijven en waarbij het terras
voor de gevel van het eigen pand wordt uitgezet.
2.
Terrassen moeten aan de volgende voorwaarden en uitgangspunten voldoen:
a.
Een terras moet
passen in het toeristische en monumentale beleid van de gemeente.
b. In de periode van 1 maart tot 1 november is opslag van terrasmeubilair op de openbare weg uitsluitend toegestaan tussen zonsondergang en 10.00 uur, m.a.w. het terras moet worden uitgezet tussen 10.00 uur en zonsondergang;
In de periode van 1 november tot 1 maart mag er geen opslag plaatsvinden van terrasmeubilair op de openbare weg alsmede mag het terras tussen 01.00 en 10.00 uur niet zijn uitgezet. Kortom: in de periode moet het terrasmeubilair inpandig zijn opgeslagen.
c. Het
college stelt na vaststelling van de (terras-)herinrichting van de markt een
gedetailleerde kaart op inzake de definitieve terrasmogelijkheden. Hierbij gelden als
kaderstellende eisen:
· de waarborg van een goede
doorstroom van de hulpverlenende diensten (minimaal 3.50 meter vrije
doorgangsbreedte);
· goede doorstroom van het
voetgangersverkeer (inclusief rolstoelgebruikers, kinderwagens e.d.). Daar waar
het onwenselijk is dat voetgangers de rijbaan als trottoir moeten gebruiken,
zal een vrije doorgangsbreedte van minimaal 1.50 meter worden aangehouden.
c.
Terrassen op het trottoir tegen de gevel mogen niet
verder dan 1.30 meter uit de gevel reiken.
d.
Terrassen mogen
het gehele jaar worden uitgezet tussen 9.00 uur en 0l.00 uur.
e.
Op de dagen dat
er een voetgangersgebied is zal er geen afwijkende regelgeving plaatsvinden.
f.
Reclame-uitingen
op parasols en terras schermen mogen niet groter zijn dan 20% van het vlak
waarop ze zijn aangebracht.
g.
Terrasafscheidingen
mogen niet hoger zijn dan 1,80 meter. Het dichte gedeelte van de
terrasafscheiding mag niet hoger zijn dan 1,10 meter boven de straat.
3. Terrassen mogen niet de oorzaak zijn van het verdwijnen van
parkeerplaatsen. Hierop kan een uitzondering worden gemaakt als er in de
directe omgeving vervangende parkeerruimte wordt aangelegd.
4. Een terras mag alleen voor het eigen pand
(denkbeeldig doortrekken van de bouwmuren)
worden uitgezet. Ditzelfde geldt in specifieke aan te wijzen gebieden
voor de zogenaamde middengebieden. In die gebieden kan hiervan vrijstelling
worden verleend voor de strook ter plaatse van een van de naastgelegen panden,
zolang dat niet voor horeca in gebruik is.
5. In specifieke gevallen (bijv. autoluw+ maken
gebied, of in de buitenwijken) kan van het bovenstaande worden afgeweken, mits
de strekking ervan niet teniet wordt gedaan.
6. Nader toetsingskader laten uitwerken door de
commissie voor welstand en monumenten over o.a. de grootte, kleur, materiaal
e.d. van het terrasmeubilair, de hoogte van de terrasschotten en het gebruik
van reclame-uitingen.
7. In het najaar van 2004 het terrassenbeleid te
evalueren.
8. De Terrassennota uit 1993 in te trekken.
Hoogachtend,
burgemeester en
wethouders van Delft,
H.M.C.M. van
Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
Stuk 45 II
03/003996
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van 11 maart 2003;
gelet op artikel 9, tweede lid en artikel 14, vierde lid van de
Exploitatieverordening Horeca 1998;
b e s l u i t :
De beleidsregels inzake het terrassenbeleid zoals verwoord in het
voorstel van burgemeester en wethouders van 25 februari 2003 (Terrassennota
2003) vast te stellen met ingang van 1 mei 2003 en de Terrassennota 1993 in te
trekken.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2003.
,
burgemeester.
,
griffier.