Stuk 96 I Delft,
10 juni 2003.
03/015429
Onderwerp: Stadsmarketing
projecten 2003
Aan de gemeenteraad.
Aanleiding
In 2000 is aan het vakteam
CKE het beleidsveld citymarketing toegevoegd. Het citymarketingbeleid moet tot
verbeteringen leiden op twee gebieden:
-
de stad Delft moet op
een betere manier onder de aandacht worden gebracht van haar gebruikers;
-
de kennis over de wensen
en behoeften van de gebruikers moet op een hoger niveau worden gebracht, zodat
deze kan worden toegepast bij de ontwikkeling van de stad.
Na turbulente tijden kent het
toerisme in Delft recent positieve ontwikkelingen waaronder de succesvolle
realisatie van TIP en de ontwikkeling van Delft Marketing. Deze ontwikkelingen
kunnen en moeten in de nabije toekomst verder worden doorgevoerd. Een gedragen
visie en een daadkrachtig beleid voor de marketing van de stad is daarom op
korte termijn noodzakelijk.
De wijze waarop het
citymarketingbeleid moet worden uitgevoerd om optimaal effectief te zijn is in
de literatuur, maar ook in Delftse praktijk nog onderwerp van discussie en
onderzoek. In Delft hebben we de afgelopen jaren op twee vlakken ervaring
opgedaan met citymarketing: toerisme en kennisstad.
De ervaringen met de toeristische
marketing, waarbij is uitgegaan van de klassieke, centraal gestuurde
marketingstrategie, hebben aangetoond dat dit niet tot gewenst resultaat leidt.
Het blijkt feitelijk onmogelijk bedrijven en instellingen in de stad te
betrekken bij de uitvoering van deze klassieke marketingstrategie. De
inspanningen blijven hierdoor beperkt tot die van de gemeente. Verdere
verfijning van de marketingtechnieken heeft geen verbetering gebracht in het
streven om de stad op eigen kracht een blijvende sprong te laten maken in
promotie en ontwikkeling van het toeristische product. Ook bij de
kennisstadpromotie zien we het probleem van draagvlak, commitment en
betrokkenheid bij de daadwerkelijk uitvoering.
De oplossing lijkt te worden
gevonden door de klassieke citymarketing, waarbij de focus ligt op het product
‘stad’ als geheel met zijn sterktes en zwaktes los te laten. In de nieuwe
zienswijze kijken we naar de stad als moderne, complexe organisatie die continu
allerlei deelproducten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Vervolgens
verbeteren en versterken die organisatie met kennis en kunde. De gemeente kan
hier bij uitstek de rol van regisseur vervullen. Het kan organisaties
faciliteren in verbeterings- en versterkingsprocessen. Deze wijze van citymarketing
in Delft wordt in het vervolg stadsmarketing genoemd.
De toeristische bedrijven in
Delft kenmerken zich door de relatieve kleinschaligheid. Er zijn slechts een
paar grotere attracties en musea. Dat zal niet snel veranderen en dat moet
eigenlijk ook niet. Het draagt nl. bij aan de specifieke charme van Delft
t.o.v. bijv. Amsterdam. Het nadeel hiervan is wel dat het veel bedrijven aan
kennis, kunde en capaciteit ontbreekt op gebieden die niet tot hun
kernactiviteiten behoren, zoals marketing en productontwikkeling. De voor Delft
broodnodige productontwikkelingen en marketingacties kan de branche daardoor
niet uitvoeren en Delft dreigt daardoor op achterstand te raken.
Dé manier waarop deze branche
zichzelf en daarmee Delft sterker kan maken, is door de krachten te bundelen.
Hiervoor is het wel noodzakelijk dat de diverse bedrijven elkaar kennen,
vertrouwen en plannen kunnen maken en uitvoeren.
De 2 pijlers waarop
stadsmarketing zich baseert zijn dan ook: Het versterken van de
organisatiegraad van het kleinschalige bedrijfsleven met name door het
bevorderen van samenwerking én het aanvullen van ontbrekende kennis, kunde en
capaciteit.
Stadsmarketing in de zomernota 2003-2006
Op basis van de positieve
ervaringen is er zowel vanuit vakteam CKE, maar zeker ook vanuit de markt, de
behoefte om het stadsmarketingbeleid verder uit te bouwen. De gehanteerde
werkwijze en faciliterende rol van de gemeente dient daarvoor verder te worden
doorgevoerd.
In de Zomernota 2003-2006
(p.29,30) is voor een periode van vier jaar € 50.000,= per jaar gereserveerd voor dit
stadsmarketingbeleid.
In 2003 zal een aantal nog
nader te bepalen projecten worden ondersteund. Aan het eind van dit jaar zal
een evaluatie van deze projecten de basis vormen voor een verder uitgewerkt
stadsmarketingbeleid. In 2003 zullen de projecten nog alleen betrekking hebben
op het toerisme, omdat daar al een start is gemaakt waarop verder gebouwd kan
worden. Na een positieve evaluatie moet het stadsmarketingbeleid in 2004 verder
worden uitgebreid naar de zakelijke markt.
De stadsmarketingprojecten in 2003
Criteria
De projecten die zullen
worden ondersteund moeten voldoen aan een van de volgende criteria:
·
Het project heeft
betrekking op het ontwikkelen of versterken van de organisatiegraad van het
Delftse toeristische bedrijfsleven.
·
Het project betreft de
versterking van het Delftse bedrijfsleven door het aanvullen van ontbrekende
kennis, kunde en capaciteit.
·
het project ondersteunt de positieve beeldvorming van de stad bij haar
inwoners en bezoekers.
De gemeente zal in de
projecten de faciliterende rol vervullen door het inzetten van kennis, kunde,
capaciteit en middelen op een van de volgende gebieden:
·
Opvangen van signalen.
De gemeente heeft een
breed beeld van de stad en haar (directe) omgeving en kan daarom veel relevante
kansen en bedreigingen signaleren. Bovendien heeft een gemeente een breed
overzicht over de actoren in de stad en kan daarom helpen samenwerkingspartners
te zoeken en netwerken aan elkaar te koppelen.
·
Ideeën door
ontwikkelingsfase helpen
De startfase van een
project gaat veelal gepaard met veel onzekerheden en afbreukrisico’s. De
gemeente kan in deze fase middelen inzetten, om een project door deze lastige
fase te helpen brengen. Deze middelen kunnen zeer uiteenlopend zijn, van geld
tot het inzetten van administratieve capaciteit, maar ook het beschikbaar
stellen van specifieke kennis of kunde.
·
Samenwerking bevorderen
Als actoren beter
willen functioneren, betere producten of diensten willen ontwikkelen en maken,
is in heel veel gevallen samenwerking essentieel. Samenwerken is even kansrijk
als moeilijk. De gemeente, als onafhankelijke partij, is bij uitstek geschikt
om actoren te helpen bij samenwerking.
·
Samenwerking faciliteren
Zeker in de startfase
(waar sommige tijdelijke netwerken nooit voorbij komen) zijn
samenwerkingsverbanden nog geen stevige organisaties met bijbehorende
structuren om activiteiten te kunnen uitvoeren. De gemeente kan deze
samenwerkingsverbanden faciliteren met het beschikbaar stellen van
organisatorische capaciteit door derden in te huren.
·
Aanvullen ontbrekende
capaciteit
Actoren in de stad
hebben niet altijd alle capaciteiten en kennis die nodig is om een project goed
te kunnen uitvoeren. De gemeente kan
aan deze (samenwerkende) actoren de ontbrekende kennis en kunde, bijv.
deskundigheid.op het gebied van sponsorwerving of promotie, beschikbaar
stellen. Hiervoor worden professionele partijen ingehuurd.
Voorstel
Onder voorbehoud van gunstig
advies van de commissie cultuur, kennis en economie stellen wij uvoor:
·
akkoord te gaan met de
criteria voor de selectie van projecten die kunnen worden uitgevoerd of
ondersteund in het kader van stadsmarketing
·
akkoord te gaan met de
rol van de gemeente bij de uitvoering van die projecten
·
akkoord te gaan met de
dekking van € 50.000 voor 2003 uit de reserve nutswinsten, zoals in de
zomernota 2003-2006 is vastgelegd.
· en daartoe vast te stellen de 18e wijziging
van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2003.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders
van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
De raad der gemeente Delft:
gelezen het voorstel van het
college van 10 juni 2003;
b e s l u i t:
·
akkoord te gaan met de
criteria voor de selectie van projecten die kunnen worden uitgevoerd of
ondersteund in het kader van stadsmarketing;
·
akkoord te gaan met de
rol van de gemeente bij de uitvoering van die projecten;
·
akkoord te gaan met de
dekking van € 50.000 voor 2003 uit de reserve nutswinsten, zoals in de
zomernota 2003-2006 is vastgelegd;
· en daartoe vast te stellen de18e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2003.
Aldus vastgesteld in de
openbare raadsvergadering van 26 juni 2003.
,burgemeester.
,griffier.