Stuk 96 I                                                                                                                    Delft, 10 juni 2003.

03/015429

 

Onderwerp: Stadsmarketing projecten 2003

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

Aanleiding

In 2000 is aan het vakteam CKE het beleidsveld citymarketing toegevoegd. Het citymarketingbeleid moet tot verbeteringen leiden op twee gebieden:

-          de stad Delft moet op een betere manier onder de aandacht worden gebracht van haar gebruikers;

-          de kennis over de wensen en behoeften van de gebruikers moet op een hoger niveau worden gebracht, zodat deze kan worden toegepast bij de ontwikkeling van de stad.

 

Na turbulente tijden kent het toerisme in Delft recent positieve ontwikkelingen waaronder de succesvolle realisatie van TIP en de ontwikkeling van Delft Marketing. Deze ontwikkelingen kunnen en moeten in de nabije toekomst verder worden doorgevoerd. Een gedragen visie en een daadkrachtig beleid voor de marketing van de stad is daarom op korte termijn noodzakelijk.

 

Klassieke citymarketing

De wijze waarop het citymarketingbeleid moet worden uitgevoerd om optimaal effectief te zijn is in de literatuur, maar ook in Delftse praktijk nog onderwerp van discussie en onderzoek. In Delft hebben we de afgelopen jaren op twee vlakken ervaring opgedaan met citymarketing: toerisme en kennisstad.

 

De ervaringen met de toeristische marketing, waarbij is uitgegaan van de klassieke, centraal gestuurde marketingstrategie, hebben aangetoond dat dit niet tot gewenst resultaat leidt. Het blijkt feitelijk onmogelijk bedrijven en instellingen in de stad te betrekken bij de uitvoering van deze klassieke marketingstrategie. De inspanningen blijven hierdoor beperkt tot die van de gemeente. Verdere verfijning van de marketingtechnieken heeft geen verbetering gebracht in het streven om de stad op eigen kracht een blijvende sprong te laten maken in promotie en ontwikkeling van het toeristische product. Ook bij de kennisstadpromotie zien we het probleem van draagvlak, commitment en betrokkenheid bij de daadwerkelijk uitvoering.

 

Stadsmarketing

De oplossing lijkt te worden gevonden door de klassieke citymarketing, waarbij de focus ligt op het product ‘stad’ als geheel met zijn sterktes en zwaktes los te laten. In de nieuwe zienswijze kijken we naar de stad als moderne, complexe organisatie die continu allerlei deelproducten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Vervolgens verbeteren en versterken die organisatie met kennis en kunde. De gemeente kan hier bij uitstek de rol van regisseur vervullen. Het kan organisaties faciliteren in verbeterings- en versterkingsprocessen. Deze wijze van citymarketing in Delft wordt in het vervolg stadsmarketing genoemd.


           

 

Kleinschalig toeristisch bedrijfsleven

De toeristische bedrijven in Delft kenmerken zich door de relatieve kleinschaligheid. Er zijn slechts een paar grotere attracties en musea. Dat zal niet snel veranderen en dat moet eigenlijk ook niet. Het draagt nl. bij aan de specifieke charme van Delft t.o.v. bijv. Amsterdam. Het nadeel hiervan is wel dat het veel bedrijven aan kennis, kunde en capaciteit ontbreekt op gebieden die niet tot hun kernactiviteiten behoren, zoals marketing en productontwikkeling. De voor Delft broodnodige productontwikkelingen en marketingacties kan de branche daardoor niet uitvoeren en Delft dreigt daardoor op achterstand te raken.

 

De 2 pijlers van stadsmarketing

Dé manier waarop deze branche zichzelf en daarmee Delft sterker kan maken, is door de krachten te bundelen. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat de diverse bedrijven elkaar kennen, vertrouwen en plannen kunnen maken en uitvoeren.

De 2 pijlers waarop stadsmarketing zich baseert zijn dan ook: Het versterken van de organisatiegraad van het kleinschalige bedrijfsleven met name door het bevorderen van samenwerking én het aanvullen van ontbrekende kennis, kunde en capaciteit.

 

Stadsmarketing in de zomernota 2003-2006

Op basis van de positieve ervaringen is er zowel vanuit vakteam CKE, maar zeker ook vanuit de markt, de behoefte om het stadsmarketingbeleid verder uit te bouwen. De gehanteerde werkwijze en faciliterende rol van de gemeente dient daarvoor verder te worden doorgevoerd.

In de Zomernota 2003-2006 (p.29,30) is voor een periode van vier jaar € 50.000,=  per jaar gereserveerd voor dit stadsmarketingbeleid.

 

In 2003 zal een aantal nog nader te bepalen projecten worden ondersteund. Aan het eind van dit jaar zal een evaluatie van deze projecten de basis vormen voor een verder uitgewerkt stadsmarketingbeleid. In 2003 zullen de projecten nog alleen betrekking hebben op het toerisme, omdat daar al een start is gemaakt waarop verder gebouwd kan worden. Na een positieve evaluatie moet het stadsmarketingbeleid in 2004 verder worden uitgebreid naar de zakelijke markt.

 

De stadsmarketingprojecten in 2003

Criteria

De projecten die zullen worden ondersteund moeten voldoen aan een van de volgende criteria:

·         Het project heeft betrekking op het ontwikkelen of versterken van de organisatiegraad van het Delftse toeristische bedrijfsleven.

·         Het project betreft de versterking van het Delftse bedrijfsleven door het aanvullen van ontbrekende kennis, kunde en capaciteit.

·         het project ondersteunt de positieve beeldvorming van de stad bij haar inwoners en bezoekers. 

 

Rol van de gemeente

De gemeente zal in de projecten de faciliterende rol vervullen door het inzetten van kennis, kunde, capaciteit en middelen op een van de volgende gebieden:

·         Opvangen van signalen.

De gemeente heeft een breed beeld van de stad en haar (directe) omgeving en kan daarom veel relevante kansen en bedreigingen signaleren. Bovendien heeft een gemeente een breed overzicht over de actoren in de stad en kan daarom helpen samenwerkingspartners te zoeken en netwerken aan elkaar te koppelen.

·         Ideeën door ontwikkelingsfase helpen

De startfase van een project gaat veelal gepaard met veel onzekerheden en afbreukrisico’s. De gemeente kan in deze fase middelen inzetten, om een project door deze lastige fase te helpen brengen. Deze middelen kunnen zeer uiteenlopend zijn, van geld tot het inzetten van administratieve capaciteit, maar ook het beschikbaar stellen van specifieke kennis of kunde.


 

·         Samenwerking bevorderen

Als actoren beter willen functioneren, betere producten of diensten willen ontwikkelen en maken, is in heel veel gevallen samenwerking essentieel. Samenwerken is even kansrijk als moeilijk. De gemeente, als onafhankelijke partij, is bij uitstek geschikt om actoren te helpen bij samenwerking.

·         Samenwerking faciliteren

Zeker in de startfase (waar sommige tijdelijke netwerken nooit voorbij komen) zijn samenwerkingsverbanden nog geen stevige organisaties met bijbehorende structuren om activiteiten te kunnen uitvoeren. De gemeente kan deze samenwerkingsverbanden faciliteren met het beschikbaar stellen van organisatorische capaciteit door derden in te huren.

·         Aanvullen ontbrekende capaciteit

Actoren in de stad hebben niet altijd alle capaciteiten en kennis die nodig is om een project goed te kunnen uitvoeren.  De gemeente kan aan deze (samenwerkende) actoren de ontbrekende kennis en kunde, bijv. deskundigheid.op het gebied van sponsorwerving of promotie, beschikbaar stellen. Hiervoor worden professionele partijen ingehuurd.

 

Voorstel

Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie cultuur, kennis en economie stellen wij uvoor:

·       akkoord te gaan met de criteria voor de selectie van projecten die kunnen worden uitgevoerd of ondersteund in het kader van stadsmarketing

·       akkoord te gaan met de rol van de gemeente bij de uitvoering van die projecten

·       akkoord te gaan met de dekking van € 50.000 voor 2003 uit de reserve nutswinsten, zoals in de zomernota 2003-2006 is vastgelegd.

·       en daartoe vast te stellen de 18e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2003.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

N. Roos                                   ,secretaris.


 

 

 

De raad der gemeente Delft:

 

gelezen het voorstel van het college van 10 juni 2003;

 

b e s l u i t:

 

·       akkoord te gaan met de criteria voor de selectie van projecten die kunnen worden uitgevoerd of ondersteund in het kader van stadsmarketing;

·       akkoord te gaan met de rol van de gemeente bij de uitvoering van die projecten;

·       akkoord te gaan met de dekking van € 50.000 voor 2003 uit de reserve nutswinsten, zoals in de zomernota 2003-2006 is vastgelegd;

·       en daartoe vast te stellen de18e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2003.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 juni 2003.

 

 

                                                           ,burgemeester.

 

 

                                                           ,griffier.