07 december 2004

Besluitenlijst commissie cultuur, kennis en economie d.d. 4 november 2004.

 


naar agenda
4 november 2004


naar agenda
2 december
2004


 

Besluitenlijst van de openbare vergadering van de commissie Cultuur, Kennis en Economie d.d. 4 november 2004.

Voorzitter:         de heer Gabeler
Griffier:             mevrouw Horree
College:            wethouder Balj
é
Aanwezig:         de dames Zweekhorst, Junius, Welle Donker, Wielens  en Lourens
                       
de heren Clason, Van Doeveren, Van Leeuwen, Stoelinga, Schut, Bot,
                        Van Wijk, Van Putten, De Koning en Van den Doel.

1.

Opening.

 

De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.

 

 

2.

Inventarisatie sprekers.

De volgende insprekers hebben zich aangemeld:
-          de heer Verhoeff namens Koninklijke Horeca Nederland;
-          de heer Abdallah, eigenaar van Brasserie La Vie;
-          de heer Brands van rondvaartbotenfirma Brands;
-          de heer Kitsos mede-eigenaar van Grieks restaurant Delphi;
-          de heer Jonquière, arts voor manuele gemeeskunde en bewoner van de Voorstraat;
-          de heer Buisman, notaris en bewoner van de Voorstraat;
-          de heer Van Koppen, grafisch ontwerpen en bewoner van de Voorstraat;
-          de heer Van Vliet namens Van Vliet slagerij;
-          de heer Boot, eigenaar van cafe de V en
-          de heer Stol namens het bestuur van de Vereniging De Wateringse Poort.

bij agendapunt 7 – Nota terrasbotenbeleid 2004.

 

 

3.

Vaststellen besluitenlijst commissie Cultuur, Kennis en Economie van 7 oktober  2004.

 

De commissie stelt de besluitenlijst vast.

De heer De Koning (Stadsbelangen) vraagt waarom wethouder Mooiweer niet heeft gereageerd op de vraag van de heer Meuleman (of het college voornemens is om 4 en 5 mei 2005 extra aandacht te geven, omdat het dan 60-jaar geleden is dat de oorlog beëindigd werd), gesteld in de commissievergadering van 7 oktober 2004. Wethouder Mooiweer heeft toegezegd in de volgende vergadering hier op terug te komen.

Wethouder Mooiweer wordt gevraagd dit alsnog te doen.

 

 

4.

Rondvraag.

 

De heer Clason (PvdA) vraagt n.a.v. het stuk inzake overzicht kleine instellingen (wat geplaatst is op de lijst niet te bespreken stukken) of hij de lijst van kleine instellingen waarop niet bezuinigd gaat worden kan krijgen.

De lijst wordt naar de heer Clason toegestuurd.

 

 

5.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken.

 

De commissie gaat akkoord met de lijst niet te bespreken stukken.

 

 

6.

Mededelingen.

 

 

7.

Nota terrassenbeleid Delft 2004.

Het voorstel wordt voor nader overleg voorgelegd aan de commissie. De commissie brengt advies uit aan de raad.

 

 

 

Insprekers:

 

De heer Verhoeff deelt mee dat op 13 mei 2004 (op initiatief van Koninklijke Horeca Nederland)  alle horecabedrijven, die reeds in het bezit zijn van een terrasboot en alle horecabedrijven die hadden aangegeven  in aanmerking te willen komen voor een terrasboot, bijeengekomen.
Op deze dag heeft de gemeente en Koninklijke Horeca Nederland zijn visie gepresenteerd. Voor alle aanwezigen is het belangrijk dat er een duidelijk beleid komt inzake de criteria.
Deze nota biedt voldoende duidelijkheid en verantwoord beleid.
Hij verzoekt de commissie dan ook om akkoord te gaan met het voorstel.

 

 

 

De heer Abdallah geeft aan dat hij het een eenzijdig beleid vindt. Hij wil graag een goed argument waarom er geen terrasboot aan de Binnenwatersloot mag liggen.

 

 

 

De heer Brands is niet tegen de uitbreiding van de terrasboten mits er goed overleg wordt gevoerd in verband met de bevaarbaarheid van de rondvaartboten. Bij het plaatsen van een nieuwe terrasboot moet er rekening worden gehouden met de diepgang tussen de kade en de terrasboot.
De eigenaren van de terrasboten krijgen een vergunning voor 3 jaar. De firma Brands moet ieder jaar opnieuw een vergunning aanvragen. Zou ook graag een vergunning voor 3 jaar krijgen.

 

 

 

De heer Kitsos merkt op dat op de conceptnota met mogelijke locaties voor terrasboten restaurant Delphi niet genoteerd staat. In overleg met de havenmeester en de heer Verhoeff van Koninklijke Horeca Nederland blijkt dat er voor het restaurant wel een terrasboot geplaatst kan worden. Daarom vraagt de heer Kitsos of restaurant Delphi op de lijst geplaatst kan worden als mogelijke gegadigde voor een terrasboot.

 

 

 

De heer Jonquière maakt bezwaar tegen een terrasboot aan de Voorstraat om de volgende redenen.
In de nota ontbreekt een visie over de functie van de noordelijke hoofdgracht over wonen en werken. De Voorstraat zou voornamelijk een woon-werkfunctie hebben. Er is geen serieus contact met de bewoners, bedrijven en belangenverenigingen  geweest. Er is een gemeentelijke enquête gehouden nadat de nota al gereed was.
Ook is er is een petitie opgemaakt met 37 handtekeningen van bewoners van de Voorstraat die tegen de komst zijn van een terrasboot.
Tevens vindt hij het kwalijk dat er met de komst van een terrasboot weer een vergunninghoudersplaats verloren gaat.

 

 

 

De heer Buisman maakt eveneens bezwaar tegen de komst van een terrasboot aan de Voorstraat en is het ook niet eens met de gehouden enquête van de gemeente onder de bewoners van de Voorstraat.
Hij wil de raad verzoeken de locatie aan de Voorstraat te schrappen in het belang van de ondernemingen en de bewoners, anders dan alleen de horeca zoals nu eenzijdig is gebeurd. In het bestemmingsplan staat dat de Voorstraat wonen en werken als bestemming heeft en niet horeca. De Voorstraat heeft al genoeg ellende ondervonden door het autoluw te maken.

 

 

 

De heer Van Koppen ondervindt al veel hinder door het parkeren van auto’s tegen zijn pui door het autoluw maken van de Voorstraat en is bang dat dat alleen nog maar gaat verergeren.

 

 

 

De heer Van Vliet is een groot voorstander voor een terrasboot aan de Voorstraat. Het trekt meer publiek en geeft meer omzet.

 

 

 

De heer Boot vindt dat een terrasboot een sociaal-economische toegevoegde waarde heeft voor Delft. Het trekt meer mensen naar het noordelijk winkelgebied.
Volgens het onderzoek van de gemeente zijn de bewoners van de Voorstraat alleen    tegen een terrasboot als het ten koste gaat van een parkeerplaats.
De overlastsituatie zal zeker door hem in de hand gehouden worden.

 

 

 

De heer Stol geeft argumenten waarom de terrasboot aan de Voorstraat er niet moet komen. Er bestaat geen draagvlak bij de omwonenden, er verdwijnt  een runshopplaats en de toename van de nu al bestaande verkeerschaos.

 

 

 

Reactie van wethouder Baljé op de gestelde vragen van de insprekers.

-          Brasserie La Vie komt niet in aanmerking voor een terrasboot omdat er per grachtvak maar een terrasboot mag liggen.  Een ondernemer van de Binnenwatersloot heeft al een vergunning voor deze plaats. Wel zal er gekeken worden of er een mogelijkheid bestaat voor een terras voor dit pand. Dit zal dan aangepast moeten worden in de terrassenkaart.

-          De wethouder is bereid om samen met de heer Brands te kijken naar mogelijkheden die er voorzorgen dat hij zo min mogelijk schade heeft aan zijn boten. Voor wat betreft de vergunningverlening kan er zeker gesproken worden over de geldigheid van drie jaar in plaats van één jaar.

-          Voor de ondernemers die nu nog in aanmerking willen komen voor een terrasbootvergunning (o.a. restaurant Delphi aan de Verwersdijk) wordt een reactie afgewacht van de Koninklijke Horeca Nederland.

-          Voor wat betreft de overlast is er wel een verschil tussen een boot waarop gedronken mag worden en een boot waarop gegeten mag worden. Daar  wordt zeker op gehandhaafd.

-          Er wordt een voorstel door wethouder Baljé gedaan met betrekking tot het verdwijnen van parkeerplaatsen. Als er een runshopplaats moet verdwijnen dan wordt de eerste vergunninghoudersplek op het rijtje van runshopplaatsen vervangen door een runshopplaats en die vergunningplaats wordt vervangen aan de andere kant van de Voorstraat waardoor het aantal vergunningplaatsen aan de Voorstraat gelijk blijft.  Er verdwijnt dus geen parkeerplaats.

-          De enquête die gehouden is, in opdracht van de gemeente,  is uitgevoerd door een extern bureau en er is geen enkele reden om aan te nemen dat deze enquête niet representatief zou zijn.

-          De wethouder verwacht geen verkeersproblemen op de Voorstraat door plaatsing van een terrasboot.

 

De commissie stelt vragen over o.a. :
 
-          de overdraagbaarheid van de vergunningen;
-          de voorwaarden voor de gondels in de Delftse grachten;
-          de mening van een deskundige in verband met eventuele wateroverlast;
-          wie draait op voor eventuele baggerwerkzaamheden;
-          waarom de Sjees wel een vergunning krijgt terwijl er aan drie criteria niet wordt voldaan.
      Hoe zwaar wegen die criteria;
-          het schrappen van de terrasboot aan de Voorstraat;
-          staan de tarieven wel in verhouding tot de lusten van de ondernemer en de lasten van de       gemeente;
-          geleidelijke toename van het aantal terrasboten;
-          opslag van de boten;
-          eenduidigheid van de enquête en de petitie;
-          wat voor vergunning heeft een concertboot nodig.

 

 

 

Wethouder Baljé beantwoordt de gestelde vragen van de commissie en doet de volgende toezeggingen.

-          de exacte tekst van het enquêteformulier wordt voor de raad naar de commissieleden gestuurd;

-          er verdwijnt zeker geen parkeerplaats aan de Voorstraat;

-          een memo inzake de overdraagbaarheid van de terrasvergunning naar de raad toegestuurd zal worden;

 

 

 

De PvdA fractie geeft een positief advies. De fracties van CDA,  VVD, Leefbaar Delft, GroenLinks, STIP, Stadsbelangen, D66 en ChristenUnie/SGP nemen het voorstel mee terug naar de fractie.

 

 

8.

Sluiting.

 

De voorzitter sluit de vergadering om 22.40 uur.

 

terug naar boven