17-12-03

Delft Marketing

Bedrijfsplan

 

Doelstellingen Delft Marketing

 

Hoofddoelstellingen:

 

 

 

De gemeente Delft zal in 2004, samen met Delft Marketing en het toeristisch bedrijfsleven, een nieuw monitoringsysteem opzetten. In dit systeen zal o.a. deze klanttevredenheid op objectieve wijze worden gemeten. Voorts zal het onderdelen bevatten waarmee de prestatieafspraken kunnen worden gemonitord.

 

Bedrijfsvorm

 

De exacte bedrijfsvorm van Delft Marketing verdient nadere studie. Een stichtingsvorm, met de mogelijkheid tot het onder de stichting hangen van BV’s is één van de opties die zal worden onderzocht. Bij de keuze van de bedrijfsvorm zal afstemming plaatsvinden met de afdeling Juridische Zaken van de Gemeente Delft.

Er zal gezocht worden naar een vorm waarmee gerealiseerd wordt dat de organisatie zelfstandig kan opereren, maar tegelijkertijd de belangen van de belanghebbenden als leidraad gelden voor het beleid. Dit betekent dat de gekozen vorm o.a. moet zorgen dat:

·       de organisatie onafhankelijk en zelfstandig kan functioneren

·       de directeur zelfstandig kan functioneren, binnen afgesproken kaders, om de afgesproken resultaten te behalen.

·       belanghebbenden, bedrijfsleven en gemeente, toezicht kunnen houden op het functioneren van de stichting

·       belanghebbenden, bedrijfsleven en gemeente invloed kunnen uitoefenen op de strategie en richting van het beleid

·       belanghebbenden de directeur kunnen adviseren met betrekking tot uit te voeren activiteiten

 

Een tweede stuurmechanisme is prestatieafspraken. Om te waarborgen dat de publieke en de private middelen volgens afspraak worden aangewend, worden met de organisatie prestatieafspraken gemaakt. Voor de gemeente, als belangrijke financier van de collectieve activiteiten, zijn deze afspraken een belangrijk stuurmiddel.


Huidige strategische partners

 

Algemeen

Delft heeft in binnen- en buitenland een grote naamsbekendheid als interessante cultureel-historische toeristische bestemming. De toeristische ondernemers in de stad zijn op een enkeling daargelaten, relatief kleine middenstanders, die veelal op hun eigen manier aan marktbewerking doen.

Om de gelden die worden ingezet voor de marketing en promotie van Delft een zo groot mogelijke reikwijdte te geven, is het noodzakelijk dat:

 

DM werkt in 2004 samen met de huidige strategische partners. Omdat er onvoldoende zicht is op de effectiviteit en efficiëntie van de samenwerking met de huidige partners, worden de activiteiten voor 2004 vastgelegd in dienstverleningsafspraken (DVA’s). Na evaluatie van deze DVA’s zal voor 2005 bepaald worden of de samenwerking met de huidige partners zal worden voortgezet.

 

TRN

TRN (Toerisme Recreatie Nederland) is voor Delft een belangrijke strategische partner vanwege haar rol als nationale aanjager van de promotie van Nederland als toeristische bestemming, haar netwerken binnen de toeristische sector en haar kantorennetwerk in het buitenland.

TRN treedt op als adviseur en is een mogelijke kandidaat als uitvoerende partij voor de promotie in binnen- en buitenland.

 

Den Haag Marketing en Events

DHM&E is voor DM een belangrijke strategische partner vanwege haar kennis en kunde op het gebied van stadsmarketing en –promotie, de fysieke ligging van Den Haag als buurstad van Delft en de samenwerkingsmogelijkheden voor de aanvullende producten Delft en Den Haag.

Beide stadsmarketingorganisaties hebben zich uitgesproken over de wens om op internationaal vlak nauwer samen te werken. De combinatie van Delft–Den Haag is een sterke propositie richting de internationale bezoeker. De twee steden liggen dicht bij elkaar en bieden een interessant, gevarieerd en aanvullend product. Daarnaast vergroot bundeling van budgetten het bereik van de marketing- en promotieactiviteiten.

Belangrijk voor DM is dat zichtbaarheid van Delft binnen de combinatie Delft–Den Haag verbetert. Dit zal op twee manieren worden aangepakt: door het opnemen hiervan in de DVA en door de ontwikkeling van gezamenlijke producten gericht op de toeristische markt.

 

Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme

Het Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme is een belangrijke strategische partner voor de promotie van Delft binnen de provincie Zuid-Holland. Als provinciale organisatie heeft het ZHBT het netwerk, de mensen en de middelen om binnen de provincie Zuid-Holland, Delft te profileren als aantrekkelijke toeristische bestemming.

 

Toeristisch bedrijfsleven Delft

Het Delftse toeristische bedrijfsleven is de belangrijkste strategische partner. Na het verdwijnen van de VVV in Delft is via het Lokaal Toeristisch Platform aan de toeristische ondernemers gevraagd welke rol de nieuwe organisatie zou moeten spelen.

Als belangrijkste onderwerp werd aangegeven dat er behoefte was aan een initiërende en coördinerende marketingorganisatie binnen de toeristische wereld in Delft. DM zal de rol als initiator en regisseur actief en intensief oppakken.

 

Marketingvisie

 

Toeristisch product

Delft bevindt zich in een aparte positie. Delft is de vierde toeristische stad van Nederland. Jaarlijks wordt Delft een kleine miljoen keer bezocht. Ongeveer 40% van de bezoekers komt uit het buitenland (Bron: toeristische barometer 2002). De buitenlandse bezoekers komen van zowel de 'verre' markten (USA, Japan) maar ook de 'dichtbij' markten (Duitsland, Frankrijk, België) zijn belangrijk. De markt van potentiële bezoekers is groot en uitgestrekt, de concurrentie van andere steden is groot.

Delft is een relatief kleine speler in het enorme speelveld van aantrekkelijke toeristische steden binnen Nederland, Europa en de wereld. De cultuurhistorische bezienswaardigheden zijn echter van internationale klasse. De naam Delft en Delfts blauw zijn wereldberoemd, de delftse schilder Vermeer heeft met zijn schilderijen Delft een gezicht gegeven en de historische link met de familie van Oranje is op meerdere plaatsen in de stad zichtbaar.

 

Buitenland

Zoals Nederland via TRN gepromoot wordt met tulpen, molens, kaas en klompen, zo dient Delft zich in het buitenland te promoten met de kernwaarden:

·       Delfts blauw

·       Vermeer/Gouden Eeuw

·       Oranje

Iets anders roepen dan deze kernwaarden van Delft vertroebelt het beeld. DM brengt in de komende jaren deze kernwaarden op een frisse hedendaagse manier opnieuw onder de aandacht bij consumenten en reisindustrie in het buitenland.

 

Binnenland

In het binnenland dienen de kernwaarden als uitgangspunt. Hier is echter meer ruimte om de communicatie te verbreden naar:

I.s.m. het toeristische bedrijfsleven worden productgerichte campagnes ontwikkeld die aanhaken bij de kernwaarden, maar die een direct effect beogen op hun dienstverlening.

 

Doelgroepen

DM richt zich in binnen- en buitenland op:

 

Kanalen/middelen

DM maakt keuzes uit de verschillende kanalen/middelen die ter beschikking zijn via TRN, DM&E, ZHBT. Deze keuze wordt bepaald door het doel dat gedefinieerd is en het beschikbare budget. Indien deze kanalen niet voldoen, zal worden gekeken naar eventueel zelf te ontwikkelen kanalen (mogelijk i.s.m. nieuwe strategische partners).

 

Een toeristische website voor Delft is één van de belangrijkste kanalen in de marketing van Delft. Deze site zal een centrale rol gaan spelen in de marketing en communicatie van het toeristische product. De website moet een volledig beeld geven van toeristisch Delft en daarbij zoveel mogelijk doorverwijzen naar de toeristische ondernemers.

 

Kerntaken DM

 

-        gastheerschap (het TIP):

o      verschaffen van toeristische informatie aan bezoekers van Delft

§       via eigen foldermateriaal

§       via foldermateriaal van gezamenlijke aanbieders

§       via bedrijfsfolders

§       via website

o      adviseren van bezoekers van Delft m.b.t. bezoek aan Delft

o      doorverwijzen naar toeristische ondernemers, musea, attracties, etc.

o      verkoop van beperkt assortiment aanvullende toeristische producten (fietskaarten, strippenkaart, boeken, e.a.).

o      aanbieden van etalageruimte aan toeristische ondernemers voor tentoonstellingen, evenementen en overige

o      aanbieden van displayruimte bij het TIP aan toeristische ondernemers voor het exposeren van hun producten

-        marketing/promotie:

o      vaststellen, benoemen en bewaken van de kernwaarden van Delft als toeristische bestemming

o      schrijven van een marketingplan

o      vertalen van het marketingplan in een promotie- en activiteitenplan

o      (laten) uitvoeren van het promotieplan voor binnen- en buitenland

o      aansturen en controleren van activiteiten van DM&E en het ZHBT

o      uitvoeren van het activiteitenplan voor binnen- en buitenland

o      realiseren van free publicity

o      benaderen en bewerken van media en de pers

-        communicatie:

o      bewaken van het concept ‘Andere kleuren van Delft’

o      schrijven van een communicatieplan

o      i.s.m. extern communicatiebureau ontwikkelen van een communicatiestrategie voor het toeristische product en de toeristische kernwaarden van Delft

o      beheren van de infowalls

-        regie:

o      bevorderen van samenwerking tussen verschillende toeristische ondernemers

o      ondernemers aanzetten en ondersteunen bij het opzetten van nieuwe toeristische producten

o      adviseren van toeristische ondernemers op het gebied van marketing, communicatie, samenwerking, productbeheer en productvernieuwing

o      signaleren en benoemen van ontwikkelingen en nieuwe kansen voor Delftse toeristische ondernemers

o      afstemmen strategische keuzes DM met toeristisch bedrijfsleven

o      bewerkstelligen van private financiering

 

 

Financieringsvisie DM

 

Het is een historisch gegeven dat in Delft ter ondersteuning van de economie van de binnenstad, publieke middelen worden ingezet voor de toeristische marketing en promotie.

 

Centraal in de financiering van stadsmarketing en – promotie, is de vraag waar de verantwoordelijkheid voor Delft als aantrekkelijke toeristische bestemming ligt. Waar begint en eindigt het publieke belang en vanaf waar mag er verantwoordelijkheid van de markt worden verwacht.

 

Standpunten van DM:

-        iedereen die profiteert van de inspanningen van DM op toeristisch gebied dient daar ook aan bij te dragen

-        inzet van publieke middelen is gerechtvaardigd op het gebied van gastheerschap (ter garantie van een basis serviceniveau), imagocampagnes (ter garantie van een basis imagocampagne) en regiefunctie (ter garantie van een basisniveau aan regiefuncties)

-        inzet van private middelen is gerechtvaardigd op het gebied van aanvullende regie, productgerichte marketing/promotie en communicatie

-        DM ziet het als onderdeel van haar beleid om, voor zover mogelijk, bezoekers te voorzien van gratis advies en informatie.

-        Lidmaatschap van ‘Vrienden van TIP’ is tevens het basislidmaatschap van DM (de voordelen zullen in het marketingplan omschreven worden). Dit lidmaatschap is noodzakelijk om aan te kunnen haken bij de middelen, activiteiten en inzet van DM op marketing- en promotiegebied.

-        Lidmaatschap zal niet worden afgedwongen door sancties te hanteren, maar zal aantrekkelijk worden gemaakt door duidelijke voordelen te bieden

-        DM gaat met haar dienstverlening geen concurrentie aan met toeristische aanbieders

-        DM dient inzichtelijk te maken welke gelden op welke manier worden ingezet.

 

Gastheerschap en imagoactiviteiten zijn de basis in de marketing en promotie van Delft. Individuele ondernemers laten deze activiteiten links liggen omdat onduidelijk is welke opbrengsten er tegenover staan en omdat onduidelijk is wie er precies voor verantwoordelijk is.

Het overlaten van gastheerschap en imagocampagnes aan de markt zal leiden tot een verschraling en ongewenste vercommercialisering van service en aanbod en daarmee tot het verzwakken van de basis. Publieke middelen dienen daarom te worden ingezet voor de verankering van een basisniveau in gastheerschap, imagobeleid en regie.

Private middelen zullen worden gebruikt voor alle marketing- en promotieactiviteiten waarvan goed zichtbaar is wat de kosten en baten zijn voor de individuele ondernemer. Private financiering wordt mogelijk gemaakt in de vorm van marketingpakketten. De precieze inhoud en vorm hiervan wordt in overleg met de markt vastgesteld. In 2004 wordt in overleg met de markt gekozen voor een aantal productgerichte marketing- en communicatie-campagnes. Deze zullen, indien succesvol, worden uitgebreid en aangevuld met nieuwe campagnes in de jaren daarna.

Het gat tussen 100% financiering met publieke gelden en 100% financiering met private gelden zal worden gevuld met geld dat beschikbaar komt uit de inkomsten van het TIP. Uiteraard moet worden bezien wat de inkomsten zijn, maar uitgangspunt is dat dit geld terugvloeit naar de toeristische sector en gebruikt zal worden ter stimulering van private activiteiten. Uitgangspunt hierbij is dat, naarmate er meer privaat geld beschikbaar is, er meer geld van DM ter stimulering zal vrijkomen.

 

 

Concluderend:                    

 

Publieke middelen zullen worden ingezet voor de volgende zaken

-        Basisvoorziening het TIP (= voorzieningenniveau 2003)

o      Huisvesting en inrichting het TIP

o      Basisinformatie en doorverwijzing over alle bedrijven per mail/post/web/in winkel

-        Basisniveau regie

o      Basisorganisatie en huisvesting Delft Marketing

-        Basisniveau marketing

o      Imagomarketing buitenland

o      Imagomarketing binnenland

o      Imagomarketing regio

 

Private middelen zullen worden ingezet voor de volgende zaken:

-        Extra service in het TIP

o      Extra vermeldingen en presentatie in promotiemiddelen van het TIP

o      Bemiddeling, boeking, verkoop in opdracht etc.

-        Extra Regie

o      Coördineren, ontwikkelen van gezamenlijke initiatieven op marketing/promotie

o      Advies en ondersteuning van individuele en gezamenlijke marketingactiviteiten

-        Extra product gerichte marketing/promotieacties

o      Productpromotie buitenland

o      Productpromotie binnenland

o      Productpromotie Regio

 

 

Personeel DM (incl. het TIP)

De bezetting van DM zal bestaan uit

-        J. Beelen, manager DM, full-time

-        communicatie/promotie medewerker, parttime

-        Marjan Nooteboom, bedrijfleidster het TIP, parttime

-        Ineke te Kronnie, medewerkster het TIP, parttime

-        Blanca Diaz Perez de Nanclares, medewerkster het TIP, parttime

-        Antoinette van der Meijs-Konincks, medewerkster het TIP, parttime

 

 

Huisvesting

DM is gevestigd in het pand van het TIP aan de Hippolytusbuurt 4 in Delft.


Begroting Delft Marketing 2004

 

 

Ambitieniveau Basis

Gastheerschap (het TIP) - basisniveau                    Kosten          

Huisvesting                                                        13.000

Personeelskosten                                             € 130.000

Opleiding personeel                                                3.000

Stagiaires tijdens hoogseizoen                                   9.000

Kantoor- en algemene kosten                                  20.000

                   Infoboekje Delft                                                   26.000

Wandeling historie                                                10.000

Wandeling Vermeer                                              26.000

Wandeling schilders/wetenschappers                         12.000

Marketing - basisniveau                  

                   Imagocampagne binnenland + regio                           20.000

Marketinguren                                                    20.000

                   Imagocampagne buitenland                                    80.000

Regiefunctie - basisniveau

Huisvesting Delft Marketing                                      5.000

Bedrijfsleiding                                                    85.000

Communicatie DM                                                  5.000

Onvoorzien                                                       15.000

Investeringen (eenmalig)

Bouw website                                                    25.000

                                                                           

Totaal   € 504.000

 

Ambitieniveau Basis Plus

Marketing – productcampagne 

Productcampagne binnenland                                € afh. van ambitieniveau

Productcampagne buitenland                                € afh. van ambitieniveau

Productcampagne regio                                      € afh. van ambitieniveau

                   Medewerker Communicatie/regie                           € afh. van ambitieniveau

Onderhoud website                                              15.000

                                                                           

Totaal      15.000 + ambitieniveau

 

 

Financieringsstructuur DM

 

Totale financieringsbehoefte                                          € 504.000

 

Publieke middelen                                                       € 400.000

Privaat (advertenties)                                                     50.000

Privaat (toeristen)                                                          24.000

Privaat (lidmaatschap Vrienden van TIP)                               30.000
In onderstaand overzicht ziet u uit welke middelen de diverse kostenposten van het Ambitieniveau Basis en Ambitieniveau Basis Plus worden gefinancierd.

 

Publieke middelen + lidmaatschap Vrienden van TIP                        

Private middelen (ondernemers)                                                        

Private middelen (toerist)                                                                 

 

Ambitieniveau Basis

Gastheerschap (het TIP) - basisniveau                              Kosten          

Huisvesting pand                                                          13.000

Personeelskosten                                                       € 130.000

Opleiding personeel                                                         3.000

Stagiaires tijdens hoogseizoen                                             9.000

Kantoor- en algemene kosten                                            20.000

          Infoboekje Delft (advertenties)                                           26.000

Wandeling historie (advertenties)                                         5.000

Wandeling Vermeer (advertenties)                                      13.000

Wandeling schilders/wetenschappers (advertenties)                  6.000

Wandeling historie (verkoopprijs €1)                                      5.000

Wandeling Vermeer (verkoopprijs €1)                                   13.000

Wandeling schilders/wetenschappers (verkoopprijs €1)              6.000

Marketing - basisniveau                  

          Imagocampagne binnenland + regio                                    20.000

Marketinguren                                                              20.000

Imagocampagne buitenland                                              80.000

Regiefunctie - basisniveau

Huisvesting Delft Marketing                                                5.000

Bedrijfsleiding                                                              85.000

Communicatie DM                                                           5.000

Onvoorzien                                                                15.000

Investeringen (eenmalig)

Bouw website                                                             25.000

 

Ambitieniveau Basis Plus

Marketing – productcampagne 

Productcampagne binnenland                                         € afh. van ambitieniveau

Productcampagne buitenland                                         € afh. van ambitieniveau

Productcampagne regio                                                € afh. van ambitieniveau

Medewerker communicatie/regie                                     € afh. van ambitieniveau

Onderhoud website                                                       15.000

 

 


Bijlage

 

Toelichting op de begroting en financiering

 

Zoals in de financieringsvisie is beschreven, wordt de basisfunctionaliteit van Delft Marketing voor het grootste deel gefinancierd met de publieke middelen. Dit geldt voor die onderdelen waarvan niet aantoonbaar is wat de individuele ondernemer er aan heeft. Een bescheiden deel van deze kosten moet toch de door de markt worden gefinancierd. Hiervoor wordt het betaalde lidmaatschap van de ‘vrienden van TIP’ (VvT) ingezet.

Voor de activiteiten waarvan wel aantoonbaar is wat de baten zijn voor de individuele ondernemer, wordt deze ook verantwoordelijk voor de financiering. Dit geldt met name voor het ambitieniveau Basis Plus.

 

De financiering van Delft Marketing wordt hieronder toegelicht.

Ambitieniveau Basis

Voor het onderdeel gastheerschap (het TIP) worden de algemene kosten van huisvesting, personeel en algemene kosten met publiek geld en het lidmaatschapsgeld (VvT) gefinancierd. Het informatiemateriaal van het TIP, het informatieboekje en de wandelroutes worden met privaat geld gefinancierd. Het informatieboekje wordt geheel door advertentie-inkomsten gefinancierd. Voor de wandelroutes worden advertentie-inkomsten aangevuld met inkomsten uit verkoop van deze routes. De toerist betaalt hiervoor.

Voor het basisniveau marketing worden geen private middelen ingezet. De imagomarketing wordt geheel gefinancierd met publieke middelen en VvT. Imagomarketing betreft de marketing van de stad Delft in het geheel. Productmarketing valt onder de begrotingspost Marketing van ‘Ambitieniveau Plus’.

Voor het basisniveau ‘regie’ worden publieke middelen en VvT ingezet. Zodra specifieke partijen gericht ondersteuning van Delft Marketing vragen m.b.t. regie, advies, coördinatie van hun eigen (gezamenlijke) marketingactiviteiten, moeten zij deze zelf financieren en valt dit onder ‘Ambitieniveau Plus’.

Voor 2004 zal geïnvesteerd moeten worden in de bouw van een website. De basis-website bevat alle relevante basisinformatie voor de bezoeker. Hiervoor worden publieke middelen ingezet. De exploitatie van deze site, inclusief aanpassingen en uitbreidingen wordt gefinancierd met privaat geld. Vergelijkbaar met de informatiebrochure kunnen bedrijven op deze site extra zichtbaarheid en promotiemogelijkheden ‘kopen’.

 

Ambitieniveau Basis Plus

Voor verhoging van het ambitieniveau van marketing en gastheerschap zullen geen publieke middelen worden ingezet. Het betreft concrete productpromotiecampagnes, waarvoor Delft Marketing van de ondernemers opdracht krijgt deze uit te voeren. De opdrachtgever betaalt.

Een extra medewerker zal worden ingezet als het bedrijfsleven Delft Marketing vraagt om extra ondersteuning op het gebied van marketing, promotie en regie. Deze zal dan door het bedrijfsleven gefinancierd worden.

 

Groei van het ambitieniveau

Na evaluatie van de uitgevoerd activiteiten zullen met het bedrijfsleven afspraken gemaakt worden over meerjarige uitvoering van deze activiteiten en worden nieuwe voorstellen gedaan voor nieuwe activiteiten die het ambitieniveau verder doen verhogen. Dit is de wijze waarop het activiteitenniveau van Delft Marketing zal groeien.

 

Naast de in dit overzicht genoemde financieringsbronnen zal Delft Marketing gebruik maken van derde geldstromen zoals projectsubsidies ter financiering van activiteiten die het ambitieniveau verhogen.
Bijlage

 

Basisniveau dienstverlening DM

 

Gastheerschap

-        verschaffen van toeristische informatie aan bezoekers van Delft

o      via eigen foldermateriaal

o      via foldermateriaal van gezamenlijke aanbieders

o      via bedrijfsfolders

o      via website

-        adviseren van bezoekers van Delft m.b.t. bezoek aan Delft

-        doorverwijzen naar toeristische ondernemers, musea, attracties, etc.

-        verkoop van beperkt assortiment aanvullende toeristische producten (fietskaarten, strippenkaart, boeken, e.a.).

-        aanbieden van etalageruimte aan toeristische ondernemers voor tentoonstellingen, evenementen en overige

-        aanbieden van displayruimte bij het TIP aan toeristische ondernemers voor het exposeren van hun producten

-        bijhouden van informatie over beschikbare hotelkamers / evenementen / tentoonstellingen

-        beantwoorden van informatieverzoeken via telefoon, e-mail of fax

 

Regie

-        bevorderen van samenwerking tussen verschillende toeristische ondernemers

-        ondernemers aanzetten en ondersteunen bij het opzetten van nieuwe toeristische producten

-        adviseren van toeristische ondernemers op het gebied van marketing, communicatie, samenwerking, productbeheer en productvernieuwing

-        signaleren en benoemen van ontwikkelingen en nieuwe kansen voor Delftse toeristische ondernemers

-        afstemmen strategische keuzes DM met toeristisch bedrijfsleven

-        bewerkstelligen van private financiering

 

Marketing

-        vaststellen, benoemen en bewaken van de kernwaarden van Delft als toeristische bestemming

-        schrijven van een marketingplan

-        vertalen van het marketingplan in een promotie- en activiteitenplan

-        (laten) uitvoeren van het promotieplan voor binnen- en buitenland

-        aansturen en controleren van activiteiten van DM&E en het ZHBT

-        uitvoeren van het activiteitenplan voor binnen- en buitenland

-        realiseren van free publicity

-        benaderen en bewerken van media en de pers


Bijlage

 

Activiteitenplan 2004

 

Binnenland

 

Toeristische website

In 2004 wordt door DM een toeristische website gebouwd en onderhouden. Deze website zal alle informatie bevatten die een toeristische bezoeker aan Delft nodig heeft. De informatie zal overzichtelijk en op een frisse manier worden gepresenteerd.

Opzetten sponsorprogramma bedrijfsleven Delft

I.s.m. het Delftse toeristische bedrijfsleven ontwikkelen van een sponsorprogramma voor de grootste Delftse ondernemingen. Basisidee is om de ondernemingen de kans te geven om, in ruil voor sponsoring van DM, op een leuke andere manier kennis te kunnen maken met de toeristische kant van Delft.

Opzetten fotodatabase

Foto’s zeggen meer dan duizend woorden. Het ontbreekt op dit moment aan fotomateriaal dat recht doet aan de sfeer van Delft. De huidige fotodatabase dient daarom kwalitatief te worden verbeterd.

Benaderen Inkomende Touroperators

I.s.m. het Delftse toeristische bedrijfsleven ontwikkelen van een kennismakingsdag in Delft met de belangrijkste inkomende touroperators in Nederland.

 

Onderstaande activiteiten zijn onder voorbehoud. Ze maken onderdeel uit van een voorstel van het ZHBT. Omdat de evaluatie over 2003 nog niet beschikbaar is, is nog geen keuze vastgelegd voor de binnenland promotieactiviteiten in 2004. Bekeken zal worden welke activiteiten door DM zelf zullen worden uitgevoerd en voor welke het ZHBT zal worden ingeschakeld.

 

Libellebeurs Almere

Datum:  8 - 13 juni 2004 (onder voorbehoud)

Lokatie: Almeerder strand, Almere

Deze consumentenbeurs wordt georganiseerd door het damesblad Libelle en trekt vooral de doelgroep Nederlandse vrouwen tussen de 30-45 jaar. Doel van deelname is om algemene informatie verstrekken over Delft als koop- en cultuurbestemming, die te bezoeken is in individueel en in groepsverband. Het bedrijfsleven zal, evenals in 2003, een belangrijke input leveren aan de deelname aan de beurs.

 

Ster & Uit

Uittip uitgesproken door Meta de Vries op Radio 1, 2 en 3 FM op de zondagmorgen voor het nieuws van 10 en 11 uur (april t/m augustus ook voor het nieuws van 9 uur). Duur ongeveer 17 seconden (ca. 35 woorden). De uittip moet aansluiten bij evenementen. Tevens opname van uittip op internetsites www.ster.nl en www.lekkerweg.nl.

 

Recreatiekrant Zuid-Holland

Het doel van deze krant is het informeren van bezoekers van Zuid-Holland over diverse recreatieve mogelijkheden. Deze krant heeft een oplage van 30.000 exemplaren en wordt via 300 recreatieve-, cultuurhistorische- en toeristische bedrijven in Zuid-Holland verspreid.

De krant komt zes keer per jaar uit. Per uitgave zal een algemene informatiepagina Delft gemaakt worden. Daarnaast kunnen diverse producten worden gepromoot zoals bv. bijzondere tentoonstellingen en bezienswaardigheden in de steden. Het toeristische bedrijfsleven kan informatie, evenementen, tentoonstellingen voor deze krant aanleveren. Er zal een selectie gemaakt worden uit het aanbod dat in die periode plaats vindt. Daarnaast zullen de evenementen en tentoonstellingen in de musea meegenomen worden in de tentoonstellingsladder en evenementenladder. Uiteraard kan het bedrijfsleven ook adverteren in de krant.

 

Toeristisch Magazine Zuid-Holland

De Provincie Zuid-Holland brengt in het kader van het Strategisch Product Ontwikkelings- en Promotieplan (SPOPP), een bijzonder magazine uit. In het kader van de momentencampagne zullen in 2004 weer de edities, lente, zomer/nazomer  en herfst/winter uitkomen. Het is een aantrekkelijke uitgave waarin de bijzondere attracties, evenementen en arrangementen onder de aandacht worden gebracht. De magazines zullen in het bijzonder aandacht besteden aan de thema’s Steden met een rijk verleden, de Kindvriendelijke kust, Actief in Duin en Bollenstreek, de Sportieve kust, Cultuur en de kust en Bijzonder Logeren. In de vorm van een advertorial kan in het thema “Steden met een rijk verleden” en “Cultuur achter de kust” aandacht besteed worden aan Delft.

 

Persbewerking

Naast (betaalde) marketing en communicatie activiteiten zal de campagne worden ondersteund met actieve persbewerking voor het genereren van free publicity. Juist het verwerven van free publicity maakt dat het bereik van deze campagne aanzienlijk vergroot kan worden. De zo verworven publicaties vertegenwoordigen in de regel een grote mediawaarde. Nieuwe aanbiedingen en arrangementen zorgen steeds opnieuw voor prikkels bij het verwerven van free publicity. Via de actieve benadering van de redacties van publieksbladen wordt ingezet op het verwerven van lezersacties en redactionele aandacht voor toeristische producten en bestemmingen.

 

De persvoorlichting zal zich richten op Nederlandse toeristische journalisten,

agendaredacties van regionale en landelijke dagbladen, regionale en landelijke radio en

televisieredacties en persbureaus, redacties van publieksbladen, gesponsorde magazines en

persmedewerkers TRN.

 

In overleg zal er een planning moeten worden gemaakt naar aanleiding van de evenementen en activiteiten die in Delft plaatsvinden.

 

Persmappen

Door middel van een aantrekkelijk informatiepakket zal de Nederlandse pers worden geïnformeerd over de producten, evenementen en diensten die zich in 2004 afspelen in Delft. De inhoud van de map en de productie van de map wordt verzorgd door Delft Marketing. De verspreiding en de woordvoering naar aanleiding van vragen van de pers zal worden verzorgd door het ZHBT.

 

ZHBT Persnieuwsbrief

Door middel van een algemene persnieuwsbrief zullen de media op de hoogte worden gehouden. De persnieuwsbrief is een uitgave die eens per drie weken wordt verspreid. Deze nieuwsbrief is een low-budget-productie, waarin kant-en-klare kopij, die interessant is voor lezers en aan toeristische journalisten wordt aangeboden. In elke nieuwsbrief staan circa 9 evenementen, nieuwe routes en/of producten. Delftse evenementen en tentoonstellingen worden in de nieuwsbrief onder de aandacht gebracht.

 

Naast de persnieuwsbrief worden de media in het toeristische seizoen extra op de hoogte worden gehouden van alle activiteiten die zich afspelen in Delft. De recreatiekrant Zuid-Holland wordt verspreid onder de verschillende journalisten en de krant geeft aanvullende informatie op de persnieuwsbrief. In de recreatiekrant bevindt zich een compleet overzicht van alle evenementen van de periode dat de krant uitkomt en wordt voorzien van verschillende artikelen met achtergrond informatie. In iedere uitgave van de krant zal ook aandacht aan Delft worden besteed.

 

Lezersaanbiedingen

Lezersaanbiedingen zijn speciaal voor de lezer van de uitgave, op maat samengestelde arrangementen. Lezersaanbiedingen zijn een interessant en actiegericht PR middel en biedt aanknopingspunten voor bedrijfsleven om nieuwe arrangementen en producten te ontwikkelen en uit te proberen. De verschillende landelijke, regionale en lokale redacties van kranten, radio en televisie evenals damesbladen en de verschillende gesponsorde magazines zullen hiervoor benaderd worden.Het is onmogelijk om een plaatsingsgarantie te geven. Hierin is het ZHBT afhankelijk van de mogelijkheden die de diverse uitgaven bieden.

Persontvangsten

In samenwerking met het bedrijfsleven kunnen persontvangsten worden georganiseerd in het kader van de MMT campagne. Tijdens een persontvangst zal een bijzonder evenement of een tentoonstelling in het bijzonder onder de aandacht worden gebracht. In een attractief programma, dat wordt samengesteld in samenwerking met het bedrijfsleven, zal de journalist de mogelijkheid krijgen kennis te maken de stad Delft.

Een aantal evenementen in Delft zullen in het bijzonder onder de aandacht gebracht worden.

 

Delft Cultuur & Winkelstad krant

Vanuit het MMT zal er promotionele ondersteuning komen voor kooptoeristische evenementen zoals de Keramiekdag en de Donkere Dagen van Delft etc. Alle promotionele uitingen zullen in het concept van ‘de andere kleuren van Delft’ moeten plaatsvinden.

Er worden twee koopkranten gemaakt die gedistribueerd worden in een oplage van 100.000 stuks per uitgave in de omgeving van Delft.

 

VVV-gids Zuid-Holland 2005

De VVV-gids is een uitgave van het ZHBT. Het is een toeristisch informatiemagazine van de gezamenlijke VVV’s in Zuid-Holland. De VVV-gids geeft een compleet beeld van het toeristische aanbod van onze provincie, inclusief accommo­datie­overzicht, evenementen en toeristisch ABC.


Activiteitenplan 2004 (vervolg)

 

Buitenland

 

Onderstaande activiteiten vormen een onderdeel van dienstverleningsafspraken (DVA’s) met DHM&E en zullen tussentijds en aan het einde van het jaar worden geëvalueerd.

 

Algemene Activiteiten:

 

Den Haag Infogids / Delft insert (4 pagina’s)                                                       

Deze gids, die in een oplage van 450.000 exemplaren in 4 talen wordt verspreid, vormt de basis van alle marketingactiviteiten van de DH Marketing&Events in binnen- en buitenland.

Verspreiding via VVV-kantoren, hotels, attracties, TRN-kantoren in buitenland.

 

Handboek voor de reisindustrie

Dit tweetalige handboek wordt ieder jaar verstuurd aan ruim 3500 binnen- en buitenlandse touroperators en organisatoren van groepsreizen. Daarnaast wordt deze gedurende het jaar gebruikt op vakbeurzen en verstuurd naar aanvragers van informatie.

 

 België

Consumenten

 

Vakantie Lente Salon: Belgische ‘Vakantiebeurs’ in Antwerpen

Periode: 24 januari - 1 februari

Een negendaagse consumentenbeurs die qua opzet goed te vergelijken is met de vakantiebeurs in Utrecht. Op deze beurs wordt geparticipeerd met een stand van 9m2 en kunnen bedrijven uit Delft deelnemen d.m.v. folderparticipatie

 

Korte Vakantie Campagne Kust

Periode: eerste helft 2004

 

Multimediale campagne (insert Uit-Magazine, advertenties in landelijke dagbladen, internet, beurzen). In deze special krijgt Delft in het redactionele gedeelte een halve pagina ruimte in het kader van 'de Kust en het Achterland'.

 

Korte Vakantie Campagne Steden

Periode: eerste helft 2004

 

Een kleurrijke flyer in de vorm van een 6-luik boordevol leuke ideeën en tips voor korte vakanties naar Nederland in het voor- en najaar van 2004.Thema’s zijn: actief, steden en cultuur. Deze flyers met elk een oplage van 60.000 exemplaren hebben een bewaarelement.

 

Reisindustrie

Salesmissie: persoonlijk bezoeken aan touroperators (FIT)

Periode: Week 22 t/m 26 maart

 

Persoonlijk kennismaking met de professionele reisindustrie in België (evt. in samenwerking met TRN Brussel). Deze bezoeken worden gedaan aan de aanbieders van individuele/eigen vervoer reizen naar Nederland.

 

Salesmissie: persoonlijk bezoeken aan touroperators (Groepsreizen)

Periode: Week 7 t/m 11 juni

Persoonlijk kennismaking met de professionele reisindustrie in België (evt. in samenwerking met TRN Brussel). Deze bezoeken worden gedaan aan de aanbieders van groepsreizen naar Nederland.

 

Workshops gericht op groepsdagtochten

Periode: januari en september 2004

 

Er zijn nog een drietal workshops (Portes Ouvertes van Voyages Leonard / Groups 2004 / Vakantiegenoegens) waar Den Haag Marketing/Delft Marketing aan deel zal nemen. Tijdens deze workshops is er veel vraag naar maatwerk dagtochten en nieuwe attracties en exposities. Delft zal hier in combinatie met Den Haag worden aangeboden door medewerkers van de afdeling dagtochten van Den Haag Marketing.

 

Duitsland

Consumenten

 

Cultuur-Steden Campagne

Periode: Vanaf Maart 2004

 

Er wordt een magazine gemaakt, geheel gericht op stedenvakanties in Nederland. De brochure wordt gedrukt in een oplage van 150.000 exemplaren en met een groot gedeelte (ca. 70.000 exemplaren) via een Duitse reismagazine in de deelstaten Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Pfalz, Hessen en Saarland verspreid. Distributie vindt tevens plaats via verschillende acties met de Deutsche Bahn, beurzen in Noordrijn-Westfalen, de website www.niederlande.de en het Call Center van TRN Duitsland.

Verder zal er ook via een regionale TV zender, een direct mailing naar 200.000 adressen, een Pers campagne en de kanalen van de Deutsche Bahn aandacht worden gevestigd op deze campagne. In het magazine wordt 1 1/2 pagina redactionele tekst voor Delft ingevuld

 

Reisindustrie

Workshop Nordrhein-Westfalen

Periode: 9 februari 2004

De bezoekers aan deze workshop zijn touroperators die op uitnodiging van TRN Keulen aanwezig zijn. Zij gebruiken deze workshop om informatie in te winnen voor het komende seizoen, aangezien zij Holland ook vaak in een Beneluxpakket aanbieden is dit de mogelijkheid om onze regio te promoten voor een langer verblijf.

 

BeNeLux Workshop

Periode: 21&22 april 2004

 

België, Nederland en Luxemburg worden vaak niet als afzonderlijke bestemming in de Duitse reisindustrie aangeboden- maar als “Benelux- combinatie”. De opzet van deze Roadshow is dat alle deelnemers de gelegenheid krijgen, zich aan een groter marktsegment dan NRW te presenteren. Veelal worden meetings en reizen naar de verschillende Benelux landen gecombineerd, waardoor het heel aantrekkelijk is om zich ook op deze speciale wijze te presenteren op een gezamenlijke workshop.

deze workshop zal plaatsvinden in München en Leipzig.


RDA 

Periode: 3 t/m 5 augustus 2004

Deze beurs biedt de mogelijkheid om de diverse Duitse bustouroperators te ontmoeten. In vergelijking met andere beurzen komen uit deze beurs meer directe boeking en aanvragen voort en bestaat de cliëntèle meer uit 'kleine' busondernemers.

 

Salesmissie regio Hamburg/ Berlijn

Periode: mei 2004

 

Aparte salesmissies in combinatie met regionale partners om hen te informeren over alternatieven voor Amsterdam als city break.

 

Frankrijk

Consumenten

 

Fiches voor de consument

Periode: geheel 2004

 

Dit dubbelzijdige informatie leaflet wordt verspreid om consumenten een beknopt overzicht te geven van een bepaalde stad of regio.  Op de voorzijde wordt een full color plattegrond geplaatst met de high lights gemarkeerd. Op de achterzijde staan adressen van hotels, restaurants en attracties vermeld. Deze adressen worden 4 maal per jaar geactualiseerd en bieden naast de standaardbrochure de mogelijkheid om op de actualiteit en het seizoen in te spelen. Delft heeft dit jaar een gecombineerd informatiefiche met een oplage van 4000 stuks.

 

Algemene Holland-brochure: advertorial in magazine

Periode: geheel 2004

 

Dit algemeen drukwerk van TRN wordt gestuurd naar alle informatieaanvragers. Hierin worden zowel Delft als Den Haag vermeld met halve pagina.

 

Consumenten campagne Stedentoerisme:

Periode: geheel 2004

 

In samenwerking met de Thalys wordt een campagne opgestart. Dit houdt in dat Thalys-boekers kortingen ontvangen bij diverse bedrijven in onze regio. In ruil hiervoor kan er mee worden gelift met de media die de Thalys inzet, zoals billboards op stations, campagnes en Thalysscope.

 

Tourissima, Lille

Periode: 6 t/m 8 februari 2004

 

Deze driedaagse consumentenbeurs met bezoekers uit de Noord Franse regio is de laatste jaren succesvol gebleken. Deze beurs is interessant vanwege de relatief korte afstand tot Den Haag en Delft en vanwege de goede naamsbekendheid van Delft als oud -Hollandse stad en Vermeer. Het doel is om via deze beurs extra kort verblijf te genereren via interessante arrangementen/aanbiedingen.


Reisindustrie

 

Factsheet

Periode: gehele jaar

 

Deze factsheet wordt verspreid aan de franse reisindustrie. Gedeeltelijk op aanvraag en verder tijdens persoonlijke bezoeken . Deze factsheets dienen als vervanger van Travel en Trade manual, aan de hand van deze factsheets wordt een op maat informatie/presentatie map opgesteld.

 

Workshop Holland

Periode: juni 2004

 

De jaarlijkse Holland Workshop in het Institut Néerlandais in Parijs waar de Franse reisindustrie ontmoet kan worden. In vergelijking met de meeste vakbeurzen biedt deze beurs het voordeel dat de bezoekers gericht op zoek zijn naar informatie.

 

Vakbeurs Frankrijk

Periode: oktober 2004

 

De afgelopen jaren is er deelgenomen aan de MIT in Parijs de laatste jaren is het aantal bezoekers dalende. Aangezien dit één van de weinige vakbeurzen is in Frankrijk zal er in de toekomst gekeken worden naar alternatieven, zoals deelname in een andere vorm, deelname aan een andere beurs in Deauville of het zelf initiëren van salesmissies.

Voor zowel Delft als Den Haag is het echter cruciaal dat de trademarkt bewerkt blijft worden.

 

 

Groot – Britannië

Consumenten

Holland Magazine – advertorial in magazine

Periode: 2004

Middels een full color magazine worden consumenten in het Verenigd Koninkrijk doelgericht geïnformeerd over de mogelijkheden van Holland. Via diverse kanalen wordt deze brochure gericht naar geïnteresseerde consumenten in het Verenigd Koninkrijk verspreidt.

Cities  - Campagne

Periode: oktober 2003- 2004

De City Break Campagne zet Hollandse steden zoals Amsterdam, Eindhoven, Den Haag (Delft) en Maastricht op de kaart. Deze consumentencampagne verspreidt het magazine `City Break Guide` door middel van een bijsluiter in nationale en regionale lifestyle bladen. Daarnaast door middel van een direct mail actie waarbij gratis een magazine aangevraagd kan worden. Ook worden de magazines verspreid via informatie aanvragen die op het NBT London binnen kwamen. Den Haag heeft in deze campagne 4 pagina´s waarbij Delft een ¼ pagina inneemt.

 

Salesmissie UK

Periode: nog onbekend

Persoonlijk kennismaking met de professionele reisindustrie in UK.

Het doel is om kennis te vergroten over de mogelijkheden van Den Haag en Delft.

 

World Travel Market, London

Periode:  begin november  2004
De World Travel Market is één van de grootste 4 daagse toeristische vakbeurzen, ook internationaal gezien. Den Haag Marketing & Events participeert via TRN in de Holland stand. De voornaamste bezigheden tijdens deze beurs zijn het onderhouden van persoonlijke contacten met huidige of potentiële klanten en het verspreiden van folders van Den Haag en Delft.

 

Travel Trade Roadshow

Periode: 15,16 en 17 maart 2004

De Roadshow bestaat uit 3 onderdelen. Een seminar, een workshop en een educational.

Tijdens deze Roadshow ontmoet de reisindustrie uit de UK 1-op-1  en op een informele wijze de Nederlandse reisindustrie.

Educationals

Periode: gehele jaar

Ontvangsten van touroperators voor een kennismaking van Den Haag en Delft.

 

Noord-Amerika

 

Totaalbewerking Noord Amerikaanse markt    

Opname in alle relevante uitingen,zoals de USA Saleskit, die samen met NBT New York worden opgesteld. Daarnaast zal Delft worden meegenomen tijdens de tradebeurs USTOA.

 

Japan

Algemene Holland Brochure                                                        

40.000 exemplaren van de Holland Traveller (Holland brochure met algemene informatie over Nederland en de deelnemende bedrijven) wordt gedrukt in de Japanse taal. De Holland Traveller wordt overal waar mogelijk gedistribueerd door TRN, zoals bij informatie aanvragen van de trade, aan consumenten, pers en bij beurzen en seminars voor reisagenten.

Salesmissie Japan

De Sales missie naar Japan bestaat uit recepties en verkoopgesprekken. Het programma duurt een week. In samenwerking met NBT Tokio n dat de lokale reisindustrie Holland, inclusief de deelnemende bedrijven met hun product, opneemt in hun pakketten tijdens de verkoopgesprekken met hun klanten.

 

Japan Workshop

De Japan Workshop wordt in Holland gehouden. Hiervoor worden de Japanse touroperators (die gevestigd zijn in Europa) uitgenodigd in Nederland. Deze touroperators krijgen naast de workshop tevens de mogelijkheid om Nederland te bezichtigen via een inspectie tour. Dit programma maakt het voor de touroperators extra aantrekkelijk om deze data vrij te plannen in hun agenda.

 

Ad-hoc/ pers en PR bewerking

 

Gedurende het gehele jaar vinden er persontvangsten plaats in Den Haag en Delft. Deze journalisten melden zich direct bij Den Haag Marketing & Events of via de buitenlandse TRN kantoren.