17-12-03
Hoofddoelstellingen:
De gemeente Delft zal in 2004,
samen met Delft Marketing en het toeristisch bedrijfsleven, een nieuw monitoringsysteem
opzetten. In dit systeen zal o.a. deze klanttevredenheid op objectieve
wijze worden gemeten. Voorts zal het onderdelen bevatten waarmee de
prestatieafspraken kunnen worden gemonitord.
De exacte bedrijfsvorm van Delft Marketing verdient nadere
studie. Een stichtingsvorm, met de mogelijkheid tot het onder de stichting
hangen van BV’s is één van de opties die zal worden onderzocht. Bij de keuze
van de bedrijfsvorm zal afstemming plaatsvinden met de afdeling Juridische
Zaken van de Gemeente Delft.
Er zal
gezocht worden naar een vorm waarmee gerealiseerd wordt dat de organisatie
zelfstandig kan opereren, maar tegelijkertijd de belangen van de
belanghebbenden als leidraad gelden voor het beleid. Dit betekent dat de
gekozen vorm o.a. moet zorgen dat:
·
de organisatie onafhankelijk en zelfstandig kan functioneren
·
de directeur zelfstandig kan functioneren, binnen
afgesproken kaders, om de afgesproken resultaten te behalen.
·
belanghebbenden, bedrijfsleven en gemeente, toezicht kunnen
houden op het functioneren van de stichting
·
belanghebbenden, bedrijfsleven en gemeente invloed kunnen
uitoefenen op de strategie en richting van het beleid
·
belanghebbenden de directeur kunnen adviseren met betrekking
tot uit te voeren activiteiten
Een tweede
stuurmechanisme is prestatieafspraken. Om te waarborgen dat de publieke en de
private middelen volgens afspraak worden aangewend, worden met de organisatie
prestatieafspraken gemaakt. Voor de gemeente, als belangrijke financier van de
collectieve activiteiten, zijn deze afspraken een belangrijk stuurmiddel.
Huidige strategische partners
Algemeen
Delft heeft in binnen- en buitenland een grote
naamsbekendheid als interessante cultureel-historische toeristische bestemming.
De toeristische ondernemers in de stad zijn op een enkeling daargelaten,
relatief kleine middenstanders, die veelal op hun eigen manier aan
marktbewerking doen.
Om de gelden die worden ingezet voor de marketing en
promotie van Delft een zo groot mogelijke reikwijdte te geven, is het noodzakelijk
dat:
DM werkt in 2004 samen met de huidige strategische partners.
Omdat er onvoldoende zicht is op de effectiviteit en efficiëntie van de
samenwerking met de huidige partners, worden de activiteiten voor 2004
vastgelegd in dienstverleningsafspraken (DVA’s). Na evaluatie van deze DVA’s
zal voor 2005 bepaald worden of de samenwerking met de huidige partners zal
worden voortgezet.
TRN
TRN (Toerisme Recreatie Nederland) is voor Delft een
belangrijke strategische partner vanwege haar rol als nationale aanjager van de
promotie van Nederland als toeristische bestemming, haar netwerken binnen de
toeristische sector en haar kantorennetwerk in het buitenland.
TRN treedt op als adviseur en is een mogelijke kandidaat als
uitvoerende partij voor de promotie in binnen- en buitenland.
Den Haag Marketing en Events
DHM&E is voor DM een belangrijke strategische partner
vanwege haar kennis en kunde op het gebied van stadsmarketing en –promotie, de
fysieke ligging van Den Haag als buurstad van Delft en de
samenwerkingsmogelijkheden voor de aanvullende producten Delft en Den Haag.
Beide stadsmarketingorganisaties hebben zich uitgesproken
over de wens om op internationaal vlak nauwer samen te werken. De combinatie
van Delft–Den Haag is een sterke propositie richting de internationale
bezoeker. De twee steden liggen dicht bij elkaar en bieden een interessant,
gevarieerd en aanvullend product. Daarnaast vergroot bundeling van budgetten
het bereik van de marketing- en promotieactiviteiten.
Belangrijk voor DM is dat zichtbaarheid van Delft binnen de
combinatie Delft–Den Haag verbetert. Dit zal op twee manieren worden aangepakt:
door het opnemen hiervan in de DVA en door de ontwikkeling van gezamenlijke
producten gericht op de toeristische markt.
Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme
Het Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme is een belangrijke
strategische partner voor de promotie van Delft binnen de provincie Zuid-Holland.
Als provinciale organisatie heeft het ZHBT het netwerk, de mensen en de
middelen om binnen de provincie Zuid-Holland, Delft te profileren als
aantrekkelijke toeristische bestemming.
Toeristisch bedrijfsleven Delft
Het Delftse toeristische bedrijfsleven is de belangrijkste
strategische partner. Na het verdwijnen van de VVV in Delft is via het Lokaal
Toeristisch Platform aan de toeristische ondernemers gevraagd welke rol de
nieuwe organisatie zou moeten spelen.
Als belangrijkste onderwerp werd aangegeven dat er behoefte
was aan een initiërende en coördinerende marketingorganisatie binnen de
toeristische wereld in Delft. DM zal de rol als initiator en regisseur actief
en intensief oppakken.
Toeristisch product
Delft bevindt zich in een aparte positie. Delft is de vierde
toeristische stad van Nederland. Jaarlijks wordt Delft een kleine miljoen
keer bezocht. Ongeveer 40% van de bezoekers komt uit het buitenland (Bron:
toeristische barometer 2002). De buitenlandse bezoekers komen van zowel de
'verre' markten (USA, Japan) maar ook de 'dichtbij' markten (Duitsland,
Frankrijk, België) zijn belangrijk. De markt van potentiële bezoekers is
groot en uitgestrekt, de concurrentie van andere steden is groot.
Delft is een relatief kleine speler in het enorme
speelveld van aantrekkelijke toeristische steden binnen Nederland, Europa en de
wereld. De cultuurhistorische bezienswaardigheden zijn echter van
internationale klasse. De naam Delft en Delfts blauw zijn wereldberoemd, de
delftse schilder Vermeer heeft met zijn schilderijen Delft een gezicht gegeven
en de historische link met de familie van Oranje is op meerdere plaatsen in de
stad zichtbaar.
Buitenland
Zoals Nederland via TRN gepromoot wordt met tulpen, molens,
kaas en klompen, zo dient Delft zich in het buitenland te promoten met de
kernwaarden:
·
Delfts blauw
·
Vermeer/Gouden Eeuw
·
Oranje
Iets anders roepen dan deze kernwaarden van Delft
vertroebelt het beeld. DM brengt in de komende jaren deze kernwaarden op een
frisse hedendaagse manier opnieuw onder de aandacht bij consumenten en
reisindustrie in het buitenland.
Binnenland
In het binnenland dienen de kernwaarden als uitgangspunt.
Hier is echter meer ruimte om de communicatie te verbreden naar:
I.s.m. het toeristische bedrijfsleven worden productgerichte
campagnes ontwikkeld die aanhaken bij de kernwaarden, maar die een direct
effect beogen op hun dienstverlening.
Doelgroepen
DM richt zich in binnen- en buitenland op:
Kanalen/middelen
DM maakt keuzes uit de verschillende kanalen/middelen die
ter beschikking zijn via TRN, DM&E, ZHBT. Deze keuze wordt bepaald door het
doel dat gedefinieerd is en het beschikbare budget. Indien deze kanalen niet
voldoen, zal worden gekeken naar eventueel zelf te ontwikkelen kanalen
(mogelijk i.s.m. nieuwe strategische partners).
Een toeristische website voor Delft is één van de
belangrijkste kanalen in de marketing van Delft. Deze site zal een centrale rol
gaan spelen in de marketing en communicatie van het toeristische product. De
website moet een volledig beeld geven van toeristisch Delft en daarbij zoveel
mogelijk doorverwijzen naar de toeristische ondernemers.
-
gastheerschap (het TIP):
o
verschaffen van toeristische informatie aan bezoekers van
Delft
§
via eigen foldermateriaal
§
via foldermateriaal van gezamenlijke aanbieders
§
via bedrijfsfolders
§
via website
o
adviseren van bezoekers van Delft m.b.t. bezoek aan Delft
o
doorverwijzen naar toeristische ondernemers, musea,
attracties, etc.
o
verkoop van beperkt assortiment aanvullende toeristische
producten (fietskaarten, strippenkaart, boeken, e.a.).
o
aanbieden van etalageruimte aan toeristische ondernemers
voor tentoonstellingen, evenementen en overige
o
aanbieden van displayruimte bij het TIP aan toeristische
ondernemers voor het exposeren van hun producten
-
marketing/promotie:
o
vaststellen, benoemen en bewaken van de kernwaarden van
Delft als toeristische bestemming
o
schrijven van een marketingplan
o
vertalen van het marketingplan in een promotie- en
activiteitenplan
o
(laten) uitvoeren van het promotieplan voor binnen- en
buitenland
o
aansturen en controleren van activiteiten van DM&E en
het ZHBT
o
uitvoeren van het activiteitenplan voor binnen- en
buitenland
o
realiseren van free publicity
o
benaderen en bewerken van media en de pers
-
communicatie:
o
bewaken van het concept ‘Andere kleuren van Delft’
o
schrijven van een communicatieplan
o
i.s.m. extern communicatiebureau ontwikkelen van een
communicatiestrategie voor het toeristische product en de toeristische
kernwaarden van Delft
o
beheren van de infowalls
-
regie:
o
bevorderen van samenwerking tussen verschillende
toeristische ondernemers
o
ondernemers aanzetten en ondersteunen bij het opzetten van
nieuwe toeristische producten
o
adviseren van toeristische ondernemers op het gebied van
marketing, communicatie, samenwerking, productbeheer en productvernieuwing
o
signaleren en benoemen van ontwikkelingen en nieuwe kansen
voor Delftse toeristische ondernemers
o
afstemmen strategische keuzes DM met toeristisch
bedrijfsleven
o
bewerkstelligen van private financiering
Financieringsvisie DM
Het is een historisch gegeven dat in Delft ter ondersteuning
van de economie van de binnenstad, publieke middelen worden ingezet voor de
toeristische marketing en promotie.
Centraal in de financiering van stadsmarketing en –
promotie, is de vraag waar de verantwoordelijkheid voor Delft als
aantrekkelijke toeristische bestemming ligt. Waar begint en eindigt het
publieke belang en vanaf waar mag er verantwoordelijkheid van de markt worden
verwacht.
Standpunten van DM:
-
iedereen die profiteert van de inspanningen van DM op
toeristisch gebied dient daar ook aan bij te dragen
-
inzet van publieke middelen is gerechtvaardigd op het gebied
van gastheerschap (ter garantie van een basis serviceniveau), imagocampagnes
(ter garantie van een basis imagocampagne) en regiefunctie (ter garantie van
een basisniveau aan regiefuncties)
-
inzet van private middelen is gerechtvaardigd op het gebied
van aanvullende regie, productgerichte marketing/promotie en communicatie
-
DM ziet het als onderdeel van haar beleid om, voor zover
mogelijk, bezoekers te voorzien van gratis advies en informatie.
-
Lidmaatschap van ‘Vrienden van TIP’ is tevens het
basislidmaatschap van DM (de voordelen zullen in het marketingplan omschreven
worden). Dit lidmaatschap is noodzakelijk om aan te kunnen haken bij de
middelen, activiteiten en inzet van DM op marketing- en promotiegebied.
-
Lidmaatschap zal niet worden afgedwongen door sancties te
hanteren, maar zal aantrekkelijk worden gemaakt door duidelijke voordelen te
bieden
-
DM gaat met haar dienstverlening geen concurrentie aan met
toeristische aanbieders
-
DM dient inzichtelijk te maken welke gelden op welke manier
worden ingezet.
Gastheerschap en imagoactiviteiten zijn de basis in de
marketing en promotie van Delft. Individuele ondernemers laten deze
activiteiten links liggen omdat onduidelijk is welke opbrengsten er tegenover
staan en omdat onduidelijk is wie er precies voor verantwoordelijk is.
Het overlaten van gastheerschap en imagocampagnes aan de
markt zal leiden tot een verschraling en ongewenste vercommercialisering van
service en aanbod en daarmee tot het verzwakken van de basis. Publieke middelen
dienen daarom te worden ingezet voor de verankering van een basisniveau in
gastheerschap, imagobeleid en regie.
Private middelen zullen worden gebruikt voor alle marketing-
en promotieactiviteiten waarvan goed zichtbaar is wat de kosten en baten zijn
voor de individuele ondernemer. Private financiering wordt mogelijk gemaakt in
de vorm van marketingpakketten. De precieze inhoud en vorm hiervan wordt in
overleg met de markt vastgesteld. In 2004 wordt in overleg met de markt gekozen
voor een aantal productgerichte marketing- en communicatie-campagnes. Deze
zullen, indien succesvol, worden uitgebreid en aangevuld met nieuwe campagnes
in de jaren daarna.
Het gat tussen 100% financiering met publieke gelden en 100%
financiering met private gelden zal worden gevuld met geld dat beschikbaar komt
uit de inkomsten van het TIP. Uiteraard moet worden bezien wat de inkomsten
zijn, maar uitgangspunt is dat dit geld terugvloeit naar de toeristische sector
en gebruikt zal worden ter stimulering van private activiteiten. Uitgangspunt
hierbij is dat, naarmate er meer privaat geld beschikbaar is, er meer geld van
DM ter stimulering zal vrijkomen.
Concluderend:
Publieke middelen zullen worden ingezet voor de volgende
zaken
-
Basisvoorziening het TIP (= voorzieningenniveau 2003)
o
Huisvesting en inrichting het TIP
o
Basisinformatie en doorverwijzing over alle bedrijven per
mail/post/web/in winkel
-
Basisniveau regie
o
Basisorganisatie en huisvesting Delft Marketing
-
Basisniveau marketing
o
Imagomarketing buitenland
o
Imagomarketing binnenland
o
Imagomarketing regio
Private middelen zullen worden ingezet voor de volgende
zaken:
-
Extra service in het TIP
o
Extra vermeldingen en presentatie in promotiemiddelen van
het TIP
o
Bemiddeling, boeking, verkoop in opdracht etc.
-
Extra Regie
o
Coördineren, ontwikkelen van gezamenlijke initiatieven op
marketing/promotie
o
Advies en ondersteuning van individuele en gezamenlijke
marketingactiviteiten
-
Extra product gerichte marketing/promotieacties
o
Productpromotie buitenland
o
Productpromotie binnenland
o
Productpromotie Regio
Personeel DM (incl. het TIP)
De bezetting van DM zal bestaan uit
-
J. Beelen, manager DM,
full-time
-
communicatie/promotie
medewerker, parttime
-
Marjan Nooteboom, bedrijfleidster het TIP, parttime
-
Ineke te Kronnie, medewerkster het TIP, parttime
-
Blanca Diaz Perez de Nanclares, medewerkster het TIP,
parttime
-
Antoinette van der Meijs-Konincks, medewerkster het TIP,
parttime
DM is gevestigd in het pand van
het TIP aan de Hippolytusbuurt 4 in Delft.
Begroting Delft Marketing 2004
Ambitieniveau Basis
Gastheerschap (het TIP) -
basisniveau Kosten
Huisvesting € 13.000
Personeelskosten €
130.000
Opleiding
personeel € 3.000
Stagiaires
tijdens hoogseizoen €
9.000
Kantoor-
en algemene kosten € 20.000
Infoboekje
Delft € 26.000
Wandeling
historie € 10.000
Wandeling
Vermeer € 26.000
Wandeling
schilders/wetenschappers €
12.000
Marketing - basisniveau
Imagocampagne
binnenland + regio €
20.000
Marketinguren €
20.000
Imagocampagne
buitenland € 80.000
Regiefunctie - basisniveau
Huisvesting
Delft Marketing € 5.000
Bedrijfsleiding €
85.000
Communicatie
DM € 5.000
Onvoorzien € 15.000
Investeringen (eenmalig)
Bouw
website € 25.000
Totaal € 504.000
Ambitieniveau Basis Plus
Marketing
– productcampagne
Productcampagne
binnenland € afh. van ambitieniveau
Productcampagne
buitenland €
afh. van ambitieniveau
Productcampagne
regio €
afh. van ambitieniveau
Medewerker
Communicatie/regie €
afh. van ambitieniveau
Onderhoud
website € 15.000
Totaal €
15.000 + ambitieniveau
Financieringsstructuur DM
Totale financieringsbehoefte €
504.000
Publieke middelen €
400.000
Privaat (advertenties) € 50.000
Privaat (toeristen) € 24.000
Privaat (lidmaatschap Vrienden van
TIP) € 30.000
In onderstaand overzicht ziet u uit welke middelen de diverse kostenposten van
het Ambitieniveau Basis en Ambitieniveau Basis Plus worden gefinancierd.
Publieke middelen + lidmaatschap Vrienden van TIP
Private middelen (ondernemers)
Private middelen (toerist)
Ambitieniveau Basis
Gastheerschap (het TIP) - basisniveau Kosten
Huisvesting pand € 13.000
Personeelskosten €
130.000
Opleiding personeel € 3.000
Stagiaires tijdens hoogseizoen €
9.000
Kantoor- en algemene kosten € 20.000
Infoboekje Delft (advertenties) €
26.000
Wandeling
historie (advertenties) € 5.000
Wandeling
Vermeer (advertenties) € 13.000
Wandeling
schilders/wetenschappers (advertenties) € 6.000
Wandeling
historie (verkoopprijs €1) €
5.000
Wandeling
Vermeer (verkoopprijs €1) €
13.000
Wandeling
schilders/wetenschappers (verkoopprijs €1) € 6.000
Marketing - basisniveau
Imagocampagne binnenland + regio € 20.000
Marketinguren €
20.000
Imagocampagne buitenland € 80.000
Regiefunctie - basisniveau
Huisvesting Delft Marketing € 5.000
Bedrijfsleiding €
85.000
Communicatie DM € 5.000
Onvoorzien € 15.000
Investeringen (eenmalig)
Bouw website € 25.000
Ambitieniveau Basis Plus
Marketing – productcampagne
Productcampagne binnenland €
afh. van ambitieniveau
Productcampagne buitenland € afh. van ambitieniveau
Productcampagne regio € afh. van
ambitieniveau
Medewerker communicatie/regie € afh. van ambitieniveau
Onderhoud
website € 15.000
Zoals in de financieringsvisie is beschreven, wordt de
basisfunctionaliteit van Delft Marketing voor het grootste deel gefinancierd
met de publieke middelen. Dit geldt voor die onderdelen waarvan niet
aantoonbaar is wat de individuele ondernemer er aan heeft. Een bescheiden deel
van deze kosten moet toch de door de markt worden gefinancierd. Hiervoor wordt
het betaalde lidmaatschap van de ‘vrienden van TIP’ (VvT) ingezet.
Voor de activiteiten waarvan wel aantoonbaar is wat de baten
zijn voor de individuele ondernemer, wordt deze ook verantwoordelijk voor de
financiering. Dit geldt met name voor het ambitieniveau Basis Plus.
De financiering van Delft Marketing wordt hieronder
toegelicht.
Voor het onderdeel
gastheerschap (het TIP) worden de algemene kosten van huisvesting, personeel en
algemene kosten met publiek geld en het lidmaatschapsgeld (VvT) gefinancierd.
Het informatiemateriaal van het TIP, het informatieboekje en de wandelroutes
worden met privaat geld gefinancierd. Het informatieboekje wordt geheel door
advertentie-inkomsten gefinancierd. Voor de wandelroutes worden
advertentie-inkomsten aangevuld met inkomsten uit verkoop van deze routes. De
toerist betaalt hiervoor.
Voor het basisniveau
marketing worden geen private middelen ingezet. De imagomarketing wordt geheel
gefinancierd met publieke middelen en VvT. Imagomarketing betreft de marketing
van de stad Delft in het geheel. Productmarketing valt onder de begrotingspost
Marketing van ‘Ambitieniveau Plus’.
Voor het basisniveau
‘regie’ worden publieke middelen en VvT ingezet. Zodra specifieke partijen
gericht ondersteuning van Delft Marketing vragen m.b.t. regie, advies,
coördinatie van hun eigen (gezamenlijke) marketingactiviteiten, moeten zij deze
zelf financieren en valt dit onder ‘Ambitieniveau Plus’.
Voor 2004 zal geïnvesteerd
moeten worden in de bouw van een website. De basis-website bevat alle relevante
basisinformatie voor de bezoeker. Hiervoor worden publieke middelen ingezet. De
exploitatie van deze site, inclusief aanpassingen en uitbreidingen wordt
gefinancierd met privaat geld. Vergelijkbaar met de informatiebrochure kunnen
bedrijven op deze site extra zichtbaarheid en promotiemogelijkheden ‘kopen’.
Voor verhoging van het ambitieniveau van marketing en
gastheerschap zullen geen publieke middelen worden ingezet. Het betreft
concrete productpromotiecampagnes, waarvoor Delft Marketing van de ondernemers
opdracht krijgt deze uit te voeren. De opdrachtgever betaalt.
Een extra medewerker zal worden ingezet als het
bedrijfsleven Delft Marketing vraagt om extra ondersteuning op het gebied van
marketing, promotie en regie. Deze zal dan door het bedrijfsleven gefinancierd
worden.
Na evaluatie van de uitgevoerd activiteiten zullen met het
bedrijfsleven afspraken gemaakt worden over meerjarige uitvoering van deze
activiteiten en worden nieuwe voorstellen gedaan voor nieuwe activiteiten die
het ambitieniveau verder doen verhogen. Dit is de wijze waarop het
activiteitenniveau van Delft Marketing zal groeien.
Naast de in dit overzicht genoemde financieringsbronnen zal
Delft Marketing gebruik maken van derde geldstromen zoals projectsubsidies ter
financiering van activiteiten die het ambitieniveau verhogen.
Bijlage
Basisniveau dienstverlening DM
Gastheerschap
-
verschaffen van toeristische informatie aan bezoekers van
Delft
o via eigen
foldermateriaal
o via
foldermateriaal van gezamenlijke aanbieders
o via
bedrijfsfolders
o via
website
-
adviseren van bezoekers van Delft m.b.t. bezoek aan Delft
-
doorverwijzen naar toeristische ondernemers, musea,
attracties, etc.
-
verkoop van beperkt assortiment aanvullende toeristische
producten (fietskaarten, strippenkaart, boeken, e.a.).
-
aanbieden van etalageruimte aan toeristische ondernemers
voor tentoonstellingen, evenementen en overige
-
aanbieden van displayruimte bij het TIP aan toeristische
ondernemers voor het exposeren van hun producten
-
bijhouden van informatie over beschikbare hotelkamers /
evenementen / tentoonstellingen
-
beantwoorden van informatieverzoeken via telefoon, e-mail of
fax
Regie
-
bevorderen van samenwerking tussen verschillende
toeristische ondernemers
-
ondernemers aanzetten en ondersteunen bij het opzetten van
nieuwe toeristische producten
-
adviseren van toeristische ondernemers op het gebied van
marketing, communicatie, samenwerking, productbeheer en productvernieuwing
-
signaleren en benoemen van ontwikkelingen en nieuwe kansen
voor Delftse toeristische ondernemers
-
afstemmen strategische keuzes DM met toeristisch
bedrijfsleven
-
bewerkstelligen van private financiering
Marketing
-
vaststellen, benoemen en bewaken van de kernwaarden van
Delft als toeristische bestemming
-
schrijven van een marketingplan
-
vertalen van het marketingplan in een promotie- en activiteitenplan
-
(laten) uitvoeren van het promotieplan voor binnen- en
buitenland
-
aansturen en controleren van activiteiten van DM&E en
het ZHBT
-
uitvoeren van het activiteitenplan voor binnen- en
buitenland
-
realiseren van free publicity
-
benaderen en bewerken van media en de pers
Bijlage
Activiteitenplan 2004
Binnenland
Toeristische website
In 2004 wordt door DM een toeristische website
gebouwd en onderhouden. Deze website zal alle informatie bevatten die een
toeristische bezoeker aan Delft nodig heeft. De informatie zal overzichtelijk
en op een frisse manier worden gepresenteerd.
Opzetten sponsorprogramma bedrijfsleven Delft
I.s.m. het Delftse toeristische bedrijfsleven
ontwikkelen van een sponsorprogramma voor de grootste Delftse ondernemingen.
Basisidee is om de ondernemingen de kans te geven om, in ruil voor sponsoring
van DM, op een leuke andere manier kennis te kunnen maken met de toeristische
kant van Delft.
Opzetten fotodatabase
Foto’s zeggen meer dan duizend woorden. Het ontbreekt
op dit moment aan fotomateriaal dat recht doet aan de sfeer van Delft. De
huidige fotodatabase dient daarom kwalitatief te worden verbeterd.
Benaderen Inkomende Touroperators
I.s.m. het Delftse toeristische bedrijfsleven
ontwikkelen van een kennismakingsdag in Delft met de belangrijkste inkomende
touroperators in Nederland.
Onderstaande activiteiten zijn onder voorbehoud. Ze maken
onderdeel uit van een voorstel van het ZHBT. Omdat de evaluatie over 2003 nog
niet beschikbaar is, is nog geen keuze vastgelegd voor de binnenland
promotieactiviteiten in 2004. Bekeken zal worden welke activiteiten door DM
zelf zullen worden uitgevoerd en voor welke het ZHBT zal worden ingeschakeld.
Lokatie:
Almeerder strand, Almere
Deze
consumentenbeurs wordt georganiseerd door het damesblad Libelle en trekt vooral
de doelgroep Nederlandse vrouwen tussen de 30-45 jaar. Doel van deelname is om
algemene informatie verstrekken over Delft als koop- en cultuurbestemming, die
te bezoeken is in individueel en in groepsverband. Het bedrijfsleven zal,
evenals in 2003, een belangrijke input leveren aan de deelname aan de beurs.
Uittip
uitgesproken door Meta de Vries op Radio 1, 2 en 3 FM op de zondagmorgen voor
het nieuws van 10 en 11 uur (april t/m augustus ook voor het nieuws van 9 uur).
Duur ongeveer 17 seconden (ca. 35 woorden). De uittip moet aansluiten bij
evenementen. Tevens opname van uittip op internetsites www.ster.nl en
www.lekkerweg.nl.
Het doel
van deze krant is het informeren van bezoekers van Zuid-Holland over diverse
recreatieve mogelijkheden. Deze krant heeft een oplage van 30.000 exemplaren en
wordt via 300 recreatieve-, cultuurhistorische- en toeristische bedrijven in
Zuid-Holland verspreid.
De krant
komt zes keer per jaar uit. Per uitgave zal een algemene informatiepagina Delft
gemaakt worden. Daarnaast kunnen diverse producten worden gepromoot zoals bv.
bijzondere tentoonstellingen en bezienswaardigheden in de steden. Het
toeristische bedrijfsleven kan informatie, evenementen, tentoonstellingen voor
deze krant aanleveren. Er zal een selectie gemaakt worden uit het aanbod dat in
die periode plaats vindt. Daarnaast zullen de evenementen en tentoonstellingen
in de musea meegenomen worden in de tentoonstellingsladder en
evenementenladder. Uiteraard kan het bedrijfsleven ook adverteren in de krant.
De
Provincie Zuid-Holland brengt in het kader van het Strategisch Product
Ontwikkelings- en Promotieplan (SPOPP), een bijzonder magazine uit. In het
kader van de momentencampagne zullen in 2004 weer de edities, lente,
zomer/nazomer en herfst/winter
uitkomen. Het is een aantrekkelijke uitgave waarin de bijzondere attracties,
evenementen en arrangementen onder de aandacht worden gebracht. De magazines
zullen in het bijzonder aandacht besteden aan de thema’s Steden met een rijk
verleden, de Kindvriendelijke kust, Actief in Duin en Bollenstreek, de
Sportieve kust, Cultuur en de kust en Bijzonder Logeren. In de vorm van een
advertorial kan in het thema “Steden met een rijk verleden” en “Cultuur achter
de kust” aandacht besteed worden aan Delft.
Naast
(betaalde) marketing en communicatie activiteiten zal de campagne worden
ondersteund met actieve persbewerking voor het genereren van free publicity.
Juist het verwerven van free publicity maakt dat het bereik van deze campagne
aanzienlijk vergroot kan worden. De zo verworven publicaties vertegenwoordigen
in de regel een grote mediawaarde. Nieuwe aanbiedingen en arrangementen zorgen
steeds opnieuw voor prikkels bij het verwerven van free publicity. Via de
actieve benadering van de redacties van publieksbladen wordt ingezet op het
verwerven van lezersacties en redactionele aandacht voor toeristische producten
en bestemmingen.
De persvoorlichting zal zich richten op Nederlandse
toeristische journalisten,
agendaredacties van regionale en landelijke
dagbladen, regionale en landelijke radio en
televisieredacties en persbureaus, redacties van
publieksbladen, gesponsorde magazines en
persmedewerkers TRN.
In overleg zal er een planning moeten worden gemaakt naar
aanleiding van de evenementen en activiteiten die in Delft plaatsvinden.
Persmappen
Door middel van een aantrekkelijk informatiepakket zal de
Nederlandse pers worden geïnformeerd over de producten, evenementen en diensten
die zich in 2004 afspelen in Delft. De inhoud van de map en de productie van de
map wordt verzorgd door Delft Marketing. De verspreiding en de woordvoering
naar aanleiding van vragen van de pers zal worden verzorgd door het ZHBT.
ZHBT Persnieuwsbrief
Door
middel van een algemene persnieuwsbrief zullen de media op de hoogte worden
gehouden. De persnieuwsbrief is een uitgave die eens per drie weken wordt
verspreid. Deze nieuwsbrief is een low-budget-productie, waarin kant-en-klare
kopij, die interessant is voor lezers en aan toeristische journalisten wordt
aangeboden. In elke nieuwsbrief staan circa 9 evenementen, nieuwe routes en/of
producten. Delftse evenementen en tentoonstellingen worden in de nieuwsbrief
onder de aandacht gebracht.
Naast de
persnieuwsbrief worden de media in het toeristische seizoen extra op de hoogte
worden gehouden van alle activiteiten die zich afspelen in Delft. De
recreatiekrant Zuid-Holland wordt verspreid onder de verschillende journalisten
en de krant geeft aanvullende informatie op de persnieuwsbrief. In de
recreatiekrant bevindt zich een compleet overzicht van alle evenementen van de
periode dat de krant uitkomt en wordt voorzien van verschillende artikelen met
achtergrond informatie. In iedere uitgave van de krant zal ook aandacht aan
Delft worden besteed.
Lezersaanbiedingen
Lezersaanbiedingen
zijn speciaal voor de lezer van de uitgave, op maat samengestelde
arrangementen. Lezersaanbiedingen zijn een interessant en actiegericht PR
middel en biedt aanknopingspunten voor bedrijfsleven om nieuwe arrangementen en
producten te ontwikkelen en uit te proberen. De verschillende landelijke,
regionale en lokale redacties van kranten, radio en televisie evenals damesbladen
en de verschillende gesponsorde magazines zullen hiervoor benaderd worden.Het
is onmogelijk om een plaatsingsgarantie te geven. Hierin is het ZHBT
afhankelijk van de mogelijkheden die de diverse uitgaven bieden.
In samenwerking met het bedrijfsleven kunnen persontvangsten
worden georganiseerd in het kader van de MMT campagne. Tijdens een
persontvangst zal een bijzonder evenement of een tentoonstelling in het
bijzonder onder de aandacht worden gebracht. In een attractief programma, dat wordt samengesteld
in samenwerking met het bedrijfsleven, zal de journalist de mogelijkheid
krijgen kennis te maken de stad Delft.
Een aantal evenementen in
Delft zullen in het bijzonder onder de aandacht gebracht worden.
Vanuit het
MMT zal er promotionele ondersteuning komen voor kooptoeristische evenementen
zoals de Keramiekdag en de Donkere Dagen van Delft etc. Alle promotionele
uitingen zullen in het concept van ‘de andere kleuren van Delft’ moeten
plaatsvinden.
Er worden
twee koopkranten gemaakt die gedistribueerd worden in een oplage van 100.000
stuks per uitgave in de omgeving van Delft.
De VVV-gids is een uitgave van het ZHBT. Het is een
toeristisch informatiemagazine van de gezamenlijke VVV’s in Zuid-Holland. De
VVV-gids geeft een compleet beeld van het toeristische aanbod van onze
provincie, inclusief accommodatieoverzicht, evenementen en toeristisch ABC.
Activiteitenplan 2004 (vervolg)
Buitenland
Onderstaande activiteiten vormen een onderdeel van
dienstverleningsafspraken (DVA’s) met DHM&E en zullen tussentijds en aan
het einde van het jaar worden geëvalueerd.
Algemene Activiteiten:
Den Haag Infogids
/ Delft insert (4 pagina’s)
Deze
gids, die in een oplage van 450.000 exemplaren in 4 talen wordt verspreid,
vormt de basis van alle marketingactiviteiten van de DH Marketing&Events in
binnen- en buitenland.
Verspreiding
via VVV-kantoren, hotels, attracties, TRN-kantoren in buitenland.
Handboek voor de
reisindustrie
Dit
tweetalige handboek wordt ieder jaar verstuurd aan ruim 3500 binnen- en
buitenlandse touroperators en organisatoren van groepsreizen. Daarnaast wordt
deze gedurende het jaar gebruikt op vakbeurzen en verstuurd naar aanvragers van
informatie.
Vakantie Lente Salon: Belgische ‘Vakantiebeurs’ in Antwerpen
Periode: 24 januari - 1 februari
Korte
Vakantie Campagne Kust
Periode: eerste helft 2004
Multimediale campagne (insert Uit-Magazine, advertenties in
landelijke dagbladen, internet, beurzen). In deze special krijgt Delft in het
redactionele gedeelte een halve pagina ruimte in het kader van 'de Kust en het
Achterland'.
Korte
Vakantie Campagne Steden
Periode: eerste helft 2004
Een kleurrijke flyer in de vorm van een 6-luik boordevol
leuke ideeën en tips voor korte vakanties naar Nederland in het voor- en najaar
van 2004.Thema’s zijn: actief, steden en cultuur. Deze flyers met elk een
oplage van 60.000 exemplaren hebben een bewaarelement.
Salesmissie:
persoonlijk bezoeken aan touroperators (FIT)
Periode: Week 22 t/m 26 maart
Persoonlijk kennismaking met de professionele reisindustrie
in België (evt. in samenwerking met TRN Brussel). Deze bezoeken worden gedaan
aan de aanbieders van individuele/eigen vervoer reizen naar Nederland.
Salesmissie:
persoonlijk bezoeken aan touroperators (Groepsreizen)
Periode: Week 7 t/m 11 juni
Persoonlijk kennismaking met de professionele reisindustrie
in België (evt. in samenwerking met TRN Brussel). Deze bezoeken worden gedaan
aan de aanbieders van groepsreizen naar Nederland.
Workshops
gericht op groepsdagtochten
Periode: januari en september 2004
Er zijn nog een drietal workshops (Portes Ouvertes van
Voyages Leonard / Groups 2004 / Vakantiegenoegens) waar Den Haag
Marketing/Delft Marketing aan deel zal nemen. Tijdens deze workshops is er veel
vraag naar maatwerk dagtochten en nieuwe attracties en exposities. Delft zal
hier in combinatie met Den Haag worden aangeboden door medewerkers van de
afdeling dagtochten van Den Haag Marketing.
Cultuur-Steden
Campagne
Periode: Vanaf Maart 2004
Er wordt een magazine gemaakt, geheel gericht op
stedenvakanties in Nederland. De brochure wordt gedrukt in een oplage van
150.000 exemplaren en met een groot gedeelte (ca. 70.000 exemplaren) via een
Duitse reismagazine in de deelstaten Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Pfalz,
Hessen en Saarland verspreid. Distributie vindt tevens plaats via verschillende
acties met de Deutsche Bahn, beurzen in Noordrijn-Westfalen, de website
www.niederlande.de en het Call Center van TRN Duitsland.
Verder zal er ook via een regionale TV zender, een direct
mailing naar 200.000 adressen, een Pers campagne en de kanalen van de Deutsche
Bahn aandacht worden gevestigd op deze campagne. In het magazine wordt 1 1/2
pagina redactionele tekst voor Delft ingevuld
Workshop
Nordrhein-Westfalen
Periode: 9 februari 2004
De bezoekers aan deze workshop zijn touroperators die op
uitnodiging van TRN Keulen aanwezig zijn. Zij gebruiken deze workshop om
informatie in te winnen voor het komende seizoen, aangezien zij Holland ook
vaak in een Beneluxpakket aanbieden is dit de mogelijkheid om onze regio te
promoten voor een langer verblijf.
BeNeLux
Workshop
Periode: 21&22 april 2004
België, Nederland en Luxemburg worden vaak niet als
afzonderlijke bestemming in de Duitse reisindustrie aangeboden- maar als
“Benelux- combinatie”. De opzet van deze Roadshow is dat alle deelnemers de
gelegenheid krijgen, zich aan een groter marktsegment dan NRW te presenteren.
Veelal worden meetings en reizen naar de verschillende Benelux landen
gecombineerd, waardoor het heel aantrekkelijk is om zich ook op deze speciale
wijze te presenteren op een gezamenlijke workshop.
deze workshop zal plaatsvinden in München en Leipzig.
RDA
Periode: 3 t/m 5 augustus 2004
Deze beurs biedt de mogelijkheid om de diverse Duitse
bustouroperators te ontmoeten. In vergelijking met andere beurzen komen uit
deze beurs meer directe boeking en aanvragen voort en bestaat de cliëntèle meer
uit 'kleine' busondernemers.
Salesmissie
regio Hamburg/ Berlijn
Periode: mei 2004
Aparte salesmissies in combinatie met regionale partners om
hen te informeren over alternatieven voor Amsterdam als city break.
Frankrijk
Fiches
voor de consument
Periode: geheel 2004
Dit dubbelzijdige informatie leaflet wordt verspreid om
consumenten een beknopt overzicht te geven van een bepaalde stad of regio. Op de voorzijde wordt een full color
plattegrond geplaatst met de high lights gemarkeerd. Op de achterzijde staan adressen
van hotels, restaurants en attracties vermeld. Deze adressen worden 4 maal per
jaar geactualiseerd en bieden naast de standaardbrochure de mogelijkheid om op
de actualiteit en het seizoen in te spelen. Delft heeft dit jaar een
gecombineerd informatiefiche met een oplage van 4000 stuks.
Algemene
Holland-brochure: advertorial in magazine
Periode: geheel 2004
Dit algemeen drukwerk van TRN wordt gestuurd naar alle
informatieaanvragers. Hierin worden zowel Delft als Den Haag vermeld met halve
pagina.
Consumenten
campagne Stedentoerisme:
Periode: geheel 2004
In samenwerking met de Thalys wordt een campagne opgestart.
Dit houdt in dat Thalys-boekers kortingen ontvangen bij diverse bedrijven in
onze regio. In ruil hiervoor kan er mee worden gelift met de media die de
Thalys inzet, zoals billboards op stations, campagnes en Thalysscope.
Tourissima, Lille
Periode: 6 t/m 8 februari 2004
Deze driedaagse consumentenbeurs met bezoekers uit de Noord
Franse regio is de laatste jaren succesvol gebleken. Deze beurs is interessant
vanwege de relatief korte afstand tot Den Haag en Delft en vanwege de goede
naamsbekendheid van Delft als oud -Hollandse stad en Vermeer. Het doel is om
via deze beurs extra kort verblijf te genereren via interessante arrangementen/aanbiedingen.
Factsheet
Periode: gehele jaar
Deze factsheet wordt verspreid aan de franse reisindustrie.
Gedeeltelijk op aanvraag en verder tijdens persoonlijke bezoeken . Deze
factsheets dienen als vervanger van Travel en Trade manual, aan de hand van
deze factsheets wordt een op maat informatie/presentatie map opgesteld.
Workshop
Holland
Periode: juni 2004
De jaarlijkse Holland Workshop in het Institut Néerlandais
in Parijs waar de Franse reisindustrie ontmoet kan worden. In vergelijking met
de meeste vakbeurzen biedt deze beurs het voordeel dat de bezoekers gericht op
zoek zijn naar informatie.
Vakbeurs
Frankrijk
Periode: oktober 2004
De afgelopen jaren is er deelgenomen aan de MIT in Parijs de
laatste jaren is het aantal bezoekers dalende. Aangezien dit één van de weinige
vakbeurzen is in Frankrijk zal er in de toekomst gekeken worden naar
alternatieven, zoals deelname in een andere vorm, deelname aan een andere beurs
in Deauville of het zelf initiëren van salesmissies.
Voor zowel Delft als Den Haag is het echter cruciaal dat de
trademarkt bewerkt blijft worden.
Periode: 2004
Middels een full color magazine worden
consumenten in het Verenigd Koninkrijk doelgericht geïnformeerd over de
mogelijkheden van Holland. Via diverse kanalen wordt deze brochure gericht naar
geïnteresseerde consumenten in het Verenigd Koninkrijk verspreidt.
De City Break Campagne zet Hollandse steden zoals Amsterdam,
Eindhoven, Den Haag (Delft) en Maastricht op de kaart. Deze consumentencampagne
verspreidt het magazine `City Break
Guide` door middel van een bijsluiter in nationale en regionale lifestyle
bladen. Daarnaast door middel van een direct mail actie waarbij gratis een
magazine aangevraagd kan worden. Ook worden de magazines verspreid via informatie
aanvragen die op het NBT London binnen kwamen. Den Haag heeft in deze campagne
4 pagina´s waarbij Delft een ¼ pagina inneemt.
Salesmissie
UK
Periode: nog onbekend
Persoonlijk kennismaking met de professionele reisindustrie
in UK.
Het doel is om kennis te vergroten over de mogelijkheden van
Den Haag en Delft.
Periode: begin
november 2004
De World Travel Market is één van de grootste 4 daagse toeristische vakbeurzen,
ook internationaal gezien. Den Haag Marketing & Events participeert via TRN
in de Holland stand. De voornaamste bezigheden tijdens deze beurs zijn het
onderhouden van persoonlijke contacten met huidige of potentiële klanten en het
verspreiden van folders van Den Haag en Delft.
De Roadshow bestaat uit 3 onderdelen. Een seminar, een
workshop en een educational.
Tijdens deze Roadshow ontmoet de reisindustrie uit de UK
1-op-1 en op een informele wijze de Nederlandse
reisindustrie.
Periode: gehele jaar
Ontvangsten van touroperators voor een kennismaking van Den
Haag en Delft.
Totaalbewerking Noord Amerikaanse markt
Opname in alle relevante uitingen,zoals de USA Saleskit, die
samen met NBT New York worden opgesteld. Daarnaast zal Delft worden meegenomen
tijdens de tradebeurs USTOA.
40.000 exemplaren van de Holland Traveller (Holland brochure
met algemene informatie over Nederland en de deelnemende bedrijven) wordt
gedrukt in de Japanse taal. De Holland Traveller wordt overal waar mogelijk
gedistribueerd door TRN, zoals bij informatie aanvragen van de trade, aan consumenten,
pers en bij beurzen en seminars voor reisagenten.
Japan
Workshop
De Japan Workshop wordt in Holland gehouden. Hiervoor worden
de Japanse touroperators (die gevestigd zijn in Europa) uitgenodigd in
Nederland. Deze touroperators krijgen naast de workshop tevens de mogelijkheid
om Nederland te bezichtigen via een inspectie tour. Dit programma maakt het
voor de touroperators extra aantrekkelijk om deze data vrij te plannen in hun
agenda.
Gedurende het gehele jaar vinden er persontvangsten plaats
in Den Haag en Delft. Deze journalisten melden zich direct bij Den Haag
Marketing & Events of via de buitenlandse TRN kantoren.