De centrale vraag waar in de nota
Terrasbotenbeleid 2004 antwoord op wordt gegeven is de vraag of, en zoja op
welke wijze het huidige terrasbotenbeleid dient te worden aangepast om een
verbetering van het woon-, verblijfs- en economische klimaat in de binnenstad,
een versterking van de binnenstadseconomie in Delft alsmede een vermindering
van de administratieve last voor de gemeente en horecaondernemers tot stand te
brengen.
Geconcludeerd is dat het terrasbotenbeleid op vijf
punten dient te worden aangepast. Deze punten zijn achtereenvolgens:
● De geldigheidsduur van een
terrasbootontheffing. Voorgesteld wordt om terrasboorontheffingen af te geven voor een vaste
periode van 3 kalenderjaren, te
beginnen met de periode 1 januari 2005 t/m 31 december 2007. Hierbij geldt dat de periode waarvoor een
ontheffing wordt verleend, blijft gehandhaafd op de periode 1 april t/m
1 oktober;
● De exploitatietijden van terrasboten. Om overlast van terrasboten
zoveel mogelijk te voorkomen wordt voorgesteld het gebruik van terrasboten
alleen toe te staan tussen 09.00 en 23.00 uur. Verder wordt voorgesteld om de
definitie van terrasboot in de VOGD te verscherpen zodat deze enkel en alleen
voor “restaurantachtige” activiteiten kunnen worden gebruikt;
● De wijze waarop ligplaatsen per
grachtvak worden vastgesteld. Voorgesteld wordt om de momenteel in gebruik
zijnde terrasbootlocaties (8 locaties) op de ligplaatsenkaart aan te wijzen als
vaste terrasbootlocaties. Locaties worden hierdoor niet meer gekoppeld aan een
grachtvak maar aan een dienend pand;
● Het aantal terrasbootlocaties. Voorgesteld
wordt om het aantal ligplaatsen voor terrasboten uit te breiden van 8 naar 13.
● Aanpassing tarief precario terrasboten. Voorgesteld wordt
om de precariotarieven voor de terrasboten gelijk te stellen aan de precariotarieven
voor terrassen.
Ook wordt in de nota ingegaan op de vaststelling van een exploitatiepunt
voor twee gondels in de binnenstad. Dit naar aanleiding van een verzoek van een
Delftse horecaondernemer voor het verkrijgen van een ontheffing voor een dergelijk
exploitatiepunt.
Binnen
de gemeente zijn de volgende partijen betrokken geweest bij de totstandkoming
van deze nota: Vakteam Vergunningen & Ontheffingen, Vakteam Handhaving & Toezicht, Commissie
Welstand & Monumenten, Vakteam
Belastingen, Vakteam Ruimtelijke Ordening, Vakteam ICT Geo-informatie.
Bij
de totstandkoming van deze nota zijn de volgende externe partijen betrokken
geweest: Koninklijk Horeca Nederland, afdeling
Delft/Oostland; Stichting Centrum
Management Delft (SCMD); Bestuurlijk Overleg Midden- en Kleinbedrijf (BOMK);
Binnenstadsforum.
In samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland is
een lijst samengesteld van ondernemers die in aanmerking willen komen voor een
terrasbootlocatie. Potentiële locaties zijn getoetst met behulp van een aantal
van te voren vastgestelde criteria. Met behulp van een bewonersonderzoek is
onderzocht wat de mening is van omwonenden wat betreft de komst van een
terrasboot op specifieke locaties bij hen in het grachtvak. Ook is met behulp
van een terrasboot onderzocht of bepaalde locaties wel daadwerkelijk aan de
gehanteerde criteria voldoen.
De belangrijkste punten die door bovengenoemde
externe partijen zijn aangekaart, zijn verwerkt in de nota. Het gaat hierbij
o.a. om extra aandacht voor parkeerplaatsen die niet meer kunnen worden
gebruikt, het effect van de terrasboten op het oppervlaktewater, een scherpere
definiëring van het begrip terrasboot zodat deze niet voor “cafe-achtige”
doeleinden kan worden gebruikt en het wegnemen van de vrees dat in de toekomst
nog meer extra terrasbootlocaties worden aangewezen in Delft.