Inhoudsopgave

 

Bijlage 1: Consequenties “vaste” locaties terrasboten                                 1

Bijlage 2: Toelichting criteria terrasbootlocaties                               3

Bijlage 3: Toetsing huidige en potentiële terrasbootlocaties                        7

Bijlage 4: Toelichting beoordeling potentiële locaties                                 10

Bijlage 5: Enquête draagvlak terrasboten                                         28

Bijlage 6: Criteria welstand uiterlijk terrasboot                                             31

Bijlage 7: Voorstel vaste terrasbootlocaties 2005                              32

Bijlage 8: Planning beleidsproces en inspraak                                             33

Bijlage 9: Resultaten inspraak                                                                      34

Bijlage 10: Plattegronden potentiële locaties                                               37

Bijlage 11: Plattegrond exploitatiepunt gondels                                           38

 

 

 

Bijlage 1: Consequenties “vaste” locaties terrasboten

 

Huidig beleid

 

Indien een onderneming waar een terrasboot wordt geëxploiteerd wordt verkocht, moet de nieuwe ondernemer zelf een aanvraag indienen voor een ligplaatsontheffing. Een dergelijke ontheffing is immers persoonlijk en niet overdraagbaar en komt bij de verkoop van een onderneming te vervallen. Bij de behandeling van deze aanvraag wordt echter rekening gehouden met alle, op dat moment, ingediende aanvragen voor het betreffende grachtvak. Indien er sprake is van meerdere aanvragen voor een terrasbootontheffing vindt een loting plaats, waarbij de nieuwe ondernemer een beperkte kans heeft om de ontheffing toegewezen te krijgen.

 

Beleid vaste locaties

 

Door het invoeren van een systeem van “vaste” terrasbootlocaties komt bovenstaande procedure te vervallen. De nieuwe eigenaar van een onderneming, gevestigd in een pand met de daaraan gekoppelde mogelijkheid om een terrasboot te exploiteren, zal er redelijk zeker van zijn dat zijn aanvraag voor een seizoensontheffing voor een terrasboot zal worden toegekend, mits hij vanzelfsprekend voldoet aan de geldende voorwaarden. De locatie is immers gekoppeld aan het betreffende pand, zodat andere ondernemers hiervoor niet in aanmerking kunnen komen.

 

Dit betekent concreet dat ondernemers, indien zij hun onderneming verkopen, de “goodwill” van de door hen geëxploiteerde terrasboot kunnen doorberekenen in hun verkoopprijs. Koninklijk Horeca Nederland, afdeling Delft/Oostland en de betrokken ondernemers (inclusief ondernemers zonder ontheffing) hebben aangegeven[1] groot voorstander te zijn van een dergelijk systeem. Door het aanwijzen van vaste locaties door de gemeente wordt duidelijkheid geschept voor de ondernemers.

 

Opgemerkt dient te worden dat ook voor alle terrassen in Delft door middel van de terrassenkaart locaties zijn vastgesteld. Indien ook voor terrasboten vaste locaties worden aangewezen geldt voor zowel de terrassen als de terrasboten op dit punt een soortgelijk beleid.

 

Consequenties

 

Vanuit juridisch perspectief zijn er verschillende consequenties te onderscheiden indien wordt gekozen voor een systeem van “vaste” terrasbootlocaties. Deze consequenties zijn vergelijkbaar met de consequenties van het huidige systeem van vaste locaties voor terrassen. 

 

In de eerste plaats verliest de gemeente in belangrijke mate zeggenschap over het gemeentewater, doordat zij minder vrijelijk hierover kan beschikken. De gemeente blijft echter wel onderhoudsplichtig ten aanzien van het gemeentewater.

 

In de tweede plaats ontstaat er voor ondernemers een “economisch recht” waardoor de gemeente te maken kan krijgen met schadeclaims indien zij het betreffende gemeentewater permanent (bijvoorbeeld als gevolg van herinrichting) of tijdelijk (bijvoorbeeld in verband met afsluiten van een grachtvak wegens uit te voeren herstelwerkzaamheden aan een kade of brug) voor andere doeleinden wil gaan gebruiken. De betreffende ondernemer zal in dat geval in beginsel schadeloos moeten worden gesteld of in het ergste geval mogelijk moeten worden “uitgekocht”. Het is niet mogelijk om schadeclaims af te wenden door het opnemen van specifieke voorwaarden in ontheffingen.

 

Tot slot zal de ontheffing een wezenlijk onderdeel gaan uitmaken van de economische waarde van de betreffende onderneming.

 

 

Bijlage 2: Toelichting criteria terrasbootlocaties

 

1)       Er moet genoeg ruimte overblijven voor het overige vaarverkeer. 

 

Zowel de Verordening Openbaar Gemeentewater Delft (VOGD) als het Binnenvaart Politie Reglement (BPR) stellen dat het afmeren van terrasboten alleen plaats mag vinden indien er genoeg ruimte overblijft voor het overige vaarverkeer. Het gaat hierbij om de volgende artikelen:

 

● VOGD, artikel 25 lid e: weigeren van de ontheffing: Een ontheffing op grond van deze verordening wordt geweigerd indien er door het verlenen van de ontheffing te weinig ruimte overblijft voor het overige vaarverkeer.

 

● BPR: artikel 1.06: Een schip of een samenstel mag niet deelnemen aan de scheepvaart, indien de lengte, de breedte, de hoogte boven water, de diepgang, de manoeuvreerbaarheid en de snelheid van dit schip of dit samenstel niet verenigbaar zijn met de karakteristiek en met de afmetingen van de vaarweg en van de kunstwerken[2].

 

Dit komt er in de praktijk op neer dat de ligplaats van de terrasboot zodanig gekozen moet worden dat de vuilvisvlet, de rondvaartboot en door spierkracht voortbewogen vaartuigen (bijvoorbeeld waterfietsen en gondels) zonder problemen kunnen passeren. Als richtlijn wordt door de gemeente hierbij een ruimte van 60 cm tussen vaartuigen en andere vaartuigen en/of de wal aangehouden. Het grootste vaartuig in de Delftse grachten is de rondvaartboot Willem de Zwijger (2,70 meter breed en 11,50 meter lang). Dit betekent dat er op het Delftse water ten alle tijden een vaarruimte van minimaal 3.90 meter breed vrij dient te zijn (2,7m + 0,6m + 0,6m = 3,9m).

 

Niet alle situaties op het Delftse water zijn vergelijkbaar. Zo dient er bij de beoordeling van locaties bijvoorbeeld tevens rekening te worden gehouden met de hoeveelheid vaarverkeer en het type van nabijgelegen bruggen. Om deze reden heeft het college de bevoegdheid om nadere regels ten aanzien van de Verordening Openbaar Gemeentewater Delft (VOGD) vast te stellen.

 

● VOGD, Artikel 28: nadere regels. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd nadere regels te stellen betreffen­de hetgeen in deze verordening is bepaald.

 

2)       Een terrasboot mag niet onder of in de onmiddellijke nabijheid van een brug worden afgemeerd.

 

Rond bruggen moet uit veiligheidsoverwegingen voldoende uitwijk- en manoeuvreerruimte aanwezig zijn om vaartuigen met tegengestelde koersen de mogelijkheid te geven om uit te wijken en elkaar te passeren. Om deze reden is in de VOGD het volgende opgenomen:

 

● VOGD: artikel 8, 3b (Algemene afmeerregels): Het is niet toegestaan een vaartuig onder, dan wel in de onmiddellijke nabijheid van een brug af te meren dan wel neer te leggen.

De vraag is echter wat wordt verstaan onder “onmiddelijke nabijheid”. In het onderzoeksrapport “Terrasboten in Delft[3]” wordt gesteld dat in dit kader minimaal een lengte van 10 meter moet worden vrijgehouden. Geconstateerd is echter dat een dergelijke grote afstand niet altijd noodzakelijk is om te voldoen aan de aan dit criterium ten grondslag liggende gedachte. Enkele huidige terrasbootlocaties liggen dan ook iets minder ver van een brug af dan de geadviseerde 10 meter. In de praktijk zullen met name door spierkracht voorbewogen vaartuigen, zoals waterfietsen, kano’s, etc., moeten uitwijken of manouvreren. Deze categorie vaartuigen is relatief kwetsbaar en wordt vaak bestuurd door onervaren personen. Uitgaand van een lengte van 3,45 meter van een waterfiets wordt daarom aanbevolen een minimale uitwijk- en manouvreerruimte aan te houden van 6 meter.

 

Omdat niet alle situaties op het Delftse water vergelijkbaar zijn, heeft het college van B&W ook ten aanzien van dit criterium de bevoegdheid om nadere regels ten aanzien van de  VOGD vast te stellen.

 

● VOGD, Artikel 28: nadere regels. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd nadere regels te stellen betreffen­de hetgeen in deze verordening is bepaald.

 

3)       Een locatie moet diep genoeg zijn voor het afmeren van een terrasboot.

 

Niet alle locaties in Delft zijn wat betreft hun diepte geschikt voor het afmeren van een vaartuig. Indien een ontheffing wordt verleend voor een terrasboot is de gemeente echter wel verantwoordelijk voor het geschikt maken van de locatie waarvoor een ontheffing is verleend. Dit kan in sommige gevallen betekenen dat op bepaalde locaties gebaggerd moet worden. Dit brengt hoge kosten voor de gemeente met zich mee. Uitgaand van het feit dat terrasboten een diepgang hebben van tussen de 20 cm en 30 cm, wordt daarom als maatstaf een minimale diepte van 50 cm voor terrasbootlocaties gehanteerd. Om te bepalen in hoeverre een aantal locaties aan dit criterium voldoen zijn op 7 juni 2004 op verschillende locaties metingen verricht. Verder is op 15 juni 2004 met behulp van een terrasboot onderzocht in hoeverre locaties geschikt zijn voor het afmeren van een terrasboot.

 

4) Een locatie moet (varend) bereikbaar zijn voor een terrasboot.

 

Een aantal grachten van Delft is (varend) slecht toegankelijk voor terrasboten. Door lage bruggen, aanwezige waterplanten en het niet regelmatig schoonhouden en baggeren van grachten is het niet mogelijk deze grachten met een zogenaamde “opduwer” te bevaren voor het plaatsen van een terrasboot. Bij de beoordeling van de geschiktheid van  locaties wordt daarom tevens aandacht besteedt aan de mate waarin locaties varend bereikbaar zijn. Op 15 juni 2004 is de mate van bereikbaarheid van locaties onderzocht met behulp van een terrasboot.

 

 

5)       Terrasboten mogen alleen in de binnenstad worden afgemeerd.

 

Terrasboten dienen in de binnenstad te worden afgemeerd, dit ter voorkoming van overlast voor omwonenden. Hierbij wordt uitgegaan van de redenatie dat naarmate men verder buiten de binnenstad komt, des te meer panden een woonfunctie hebben. Hierdoor wordt de kans op overlast voor omwonenden groter en zal naar verwachting het draagvlak onder omwonenden voor de komst van een dergelijk vaartuig kleiner zijn. De binnenstad wordt begrensd door de Westvest, Phoenixstraat, Wateringsevest, Nieuwe Plantage, Oostplantsoen, Oosterstraat, OranjePlantage, Zuiderstraat, Asvest en Zuidwal.

 

Om inzicht te verkrijgen in hoeverre er draagvlak is bij omwonenden voor de komst van een terrasboot is door het vakteam Onderzoek & Statistiek (O&S) op 28 en 29 juni 2004 in 3 gebieden een enquête gehouden. Deze enquête had betrekking op de terrasbootlocaties gelegen voor de adressen Verwersdijk 14, 30, 47, 124, 128 en Voorstraat 9. In de bij deze locaties behorende grachtvakken zijn momenteel nog geen terrasboten afgemeerd. In totaal zijn, verspreid over 3 gebieden, 136 huishoudens “aan de deur” benaderd door een enquêtebureau. Voor de resultaten van deze enquête wordt verwezen naar bijlage 5.

 

6) Terrasboten dienen te voldoen aan criteria Welstand

 

Om de herkenbaarheid en leefbaarheid van de Binnenstad te waarborgen moeten nieuwe activiteiten zich voegen naar de bestaande structuur. De ligging en verschijningsvorm van een terrasboot moet zo worden gekozen dat er zo min mogelijk visuele concurrentie optreedt met (het zicht op) bruggen, uit het wateroprijzende kademuren en watergevels en met andere monumenten. Wat betreft welstand worden dan ook de volgende criteria gebruikt.

 

1)       1 terrasboot per grachtvak (tussen twee bruggen) verlevendigt het beeld van dat grachtvak. De terrasboot is een aanvulling op het beeld, een afgemeerd schip benadrukt de karakteristiek van een gracht ondanks het feit dat de pure verschijningsvorm van het grachtvak erdoor wordt verstoord: een object als een terrasboot trekt direct de aandacht. Meerdere terrasboten in hetzelfde grachtvak zijn ongewenst omdat de visuele verstoring daardoor te groot wordt. Verder wordt het zicht op de kademuren door een dergelijk vaartuig belemmerd.

2)       Ruime afstand tussen een terrasboot en een brug, zodat het zicht op de brug en de bruggehoofden niet belemmerd wordt. Brug en bruggehoofden vormen een geheel en zijn door hun ligging loodrecht op de lengterichting van de gracht belangrijke ruimtevormende elementen doordat ze zorgdragen voor een ritmische geleding van de langgerekte “grachtruimte”. Iedere brug heeft een specifieke, unieke vormgeving die hun herkenbaarheid bepaalt. Bruggen zijn coördinatiepunten in de gracht.

3)       Geen terrasboten voor watergevels, omdat daardoor de specifieke karakteristiek van een watergevel aan het zicht onttrokken wordt (namelijk uit het water oprijzen van de gevel). De watergevels in de Binnenstad van Delft dragen voor een belangrijk deel bij aan het historische karakter van de binnenstad.

 



Algemene informatie huidige terrasbootlocaties                     

Gehanteerde criteria a

 

Juridische criteria

Praktische criteria

Criteria welstand

Nr.

Locatie

Huisnummer

Grachtvak/bruggen

Ruimte voor overig vaarverkeer

Geen nabijheid brug

Diepte

Bereikbaarheid

Gelokaliseerd in de binnenstad

Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak 

Ruime afstand terrasboot en bruggen

Geen terrasboten voor watergevels

1.

Koornmarkt

85

141 en 153, Touwbrug en Leeuwbrug

+

+

+

+

+

+

+

+

2.

Oude Delft

76

147 en 152, Mauriciusbrug en Sint Jansbrug

+

+

+

+

+

+

+

+

3.

Vrouw Juttenland

14

129 en 136, Lakenverwersbrug en Schreibrug

+

+

+

+

+

+

+

+

4.

Kerkstraat

23

135 en 140, Oudemanhuisbrug en Vrouwe van Rijnsburgerbrug

+

+

+

+

+

+

+

+

5.

Markt (Wijnhaven)

15-17

141 en 142, Touwbrug en Waagbrug

+

+

+

+

+

+

+

- b)

6.

Binnenwatersloot

27

148 en 149, Haverbrug en Waterslootsepoortbrug

+

+

+

+

+

+

+

+

7.

Oude Delft

133

132 en 147, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug

+

+

+

+

+

- b)

+

+

8.

Oude Delft

113-115

132 en 147, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug

+

+

+

+

+

- b)

+

+

a)      +, locatie voldoet aan criterium; -, locatie voldoet niet aan criterium

b) Deze afwijking is reeds in 1993 in het rapport “Terrasboten in Delft” van het onderzoekbureau INB Groep onderkend. Aangegeven wordt in dit rapport dat, gelet op de situatie in het desbetreffende grachtvak, de gemeente van de adviezen in het rapport wenste af te wijken.

 

 

                                                                                                                                                            

 

Algemene informatie potentiële terrasbootlocaties                               

Gehanteerde criteria a

 

Juridische criteria

Praktische criteria

Criteria welstand

Nr.

Onderneming

Locatie

Huisnummer

Grachtvak/bruggen

Ruimte voor overig vaarverkeer

Geen onmiddellijke nabijheid brug

Diepte

Bereikbaarheid

Gelokaliseerd in de binnenstad

Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak 

Ruime afstand terrasboot en bruggen

Geen terrasboten voor watergevels

9.

Barcelos

Verwersdijk

124

117 en 121, Musquetierbrug en Rapenbloembrug

+

+

+

+

+

+ c1)

+

+

10.

De Verbeelding

Verwersdijk

128

117 en 121, Musquetierbrug en Rapenbloembrug

+

+

+

+

+

+ c1)

+

+

11.

De Pelicaan

Verwersdijk

47.

121 en 183, Rapenbloembrug en Cellebroerbrug

+

-

+

+

+

+

-

+

12.

Patachou

Oude Delft

92

132 en 147, Jeronymusbrug en  Mauriciusbrug

- b)

+

+

+

+

- c2)

+

+

13.

Salvatore

Oude Delft

88

132 en 147, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug

- b)

+

+

+

+

- c2)

+

+

14.

La Fontenella

Verwersdijk

30

128 en 184, Lakenverwersbrug en Doelenbrug

+

+

+

+

+

+ c3)

+

+

15.

Den Blaeuwen Snoeck

Verwersdijk

14

128 en 184, Lakenverwersbrug en Doelenbrug

+

+

+

+

+

+ c3)

+

+

16.

De V.

Voorstraat

9

120 en 124, Visbrug en Poelbrug

+

+

+

+

+

+

+

+

17.

La Vie

Binnenwatersloot

27

148 en 149, Haverbrug en Waterslootsepoortbrug

+

+

+

+

+

-

+

+

18.

De Waag

Markt (Wijnhaven)

11

141 en 142, Touwbrug en Waagbrug

+

-

+

+

+

-

-

-

19.

De Sjees

Markt (Wijnhaven)

5

133 en 142, Warmoesbrug en Waagbrug

+ d)

-

+

+

+

+

-

-

a)      +, locatie voldoet aan criterium; -, locatie voldoet niet aan criterium

b)            Geen ruimte door reeds aanwezige terrasboten.

c) Er zijn meerdere ondernemers die in aanmerking willen komen voor een ligplaats in het desbetreffende grachtvak.

d) Beperkte ruimte voor afmeren terrasboot.


Bijlage 4: Toelichting beoordeling potentiële locaties

 

9. Barcelos, Verwersdijk 124, Grachtvak Musquetierbrug en Rapenbloembrug

 

Barcelos voldoet aan alle criteria:

 

● Ruimte voor overig vaarverkeer;

● Geen onmiddelijke nabijheid brug;

● Diepte. Op 7 juni 2004 zijn op de desbetreffende locatie metingen verricht. Geconstateerd is dat de desbetreffende locatie diep genoeg is voor het afmeren van een terrasboot. De hoogte van de kade is 30 cm. De diepte van de eerste meter vanaf de kade ligt tussen de 40 cm en 60 cm. Na 1 meter is de gracht tussen de  80 cm en 1 meter diep. Op 15 juni 2004 is tevens met een terrasboot getest of het mogelijk is om op deze locatie een terrasboot af te meren. Geconstateerd is dat het mogelijk is om op deze locatie een terrasboot af te meren (zie foto 1);

● Bereikbaarheid. Op 15 juni 2004 is tevens onderzocht in hoeverre de desbetreffende locatie bereikbaar is voor een terrasboot. Geconstateerd is dat de locatie bereikbaar is voor een terrasboot, mits deze terrasboot niet breder is dan 3 meter. Dit in verband met een aantal bochten en bruggen op de route (zie voor voorbeeld foto 2);

● Gelokaliseerd in de binnenstad. Barcelos ligt in de binnenstad. Om inzicht te verkrijgen in de mate waarin omwonenden voor of tegen de komst van een terrasbootlocatie in het desbetreffende grachtvak zijn, is door het vakteam Onderzoek & Statistiek een onderzoek uitgevoerd. Door 66% van de respondenten is aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen de komst van een terrasboot op deze locatie. Ongeveer 34% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen de komst van een terrasboot. Uit het onderzoek blijkt verder dat circa 53% van de ondervraagden van mening is dat de komst van een terrasboot op deze locatie een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat. Daarnaast is echter 21% van de respondenten van mening dat een terrasboot op deze locatie de rust verstoord. Circa 8% van de respondenten verwacht een parkeerprobleem indien op deze locatie een terrasboot wordt afgemeerd.

 

Opgemerkt dient te worden dat er tevens een andere ondernemer, grenzend aan het naastliggende grachtvak, interesse heeft getoond in een ontheffing voor een terrasboot. Indien in beide grachtvakken een nieuwe terrasbootlocatie wordt gecreëerd ontstaat een kleine concentratie van terrasboten. Aan respondenten is daarom tevens gevraagd of zij bezwaar hebben tegen de komst van twee of 3 terrasboten in dit deel van de Verwersgracht. Circa 58% van de ondervraagden heeft hier geen bezwaar tegen. Ongeveer 42% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen de komst van 2 of 3 terrasboten. In bijlage 5 wordt nader ingegaan op het gehouden onderzoek.

 

● Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er geen terrasboten aanwezig in het desbetreffende grachtvak (tussen bruggen 117 en 121). Meerdere ondernemers hebben echter aangegeven interesse te hebben in een terrasbootlocatie in dit grachtvak. Indien alle verzoeken worden gehonoreerd zullen er meerdere terrasboten in dit grachtvak worden afgemeerd waardoor niet meer aan dit criterium wordt voldaan;

● Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;

● Welstand: Geen terrasboten voor watergevels.

 

Beoordeling:

 

Deze locatie wordt geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.

 

 

 

Foto 1: Ligplaats Barcelos

 

Foto 2: Voorbeeld beperkte bereikbaarheid

 

 

 

 

 

10. De Verbeelding, Verwersdijk 128, Musquetierbrug en Rapenbloembrug

 

De Verbeelding voldoet aan alle criteria:

 

● Ruimte voor overig vaarverkeer;

● Geen nabijheid brug;

● Diepte. Op 7 juni 2004 zijn op de desbetreffende locatie metingen verricht. Geconstateerd is dat de desbetreffende locatie diep genoeg is voor het afmeren van een terrasboot. De hoogte van de kade is 30 cm. De diepte van de eerste meter vanaf de kade ligt tussen de 40 cm en 60 cm. Na 1 meter is de gracht tussen de  80 cm en 1 meter diep. Op 15 juni 2004 is tevens met een terrasboot getest of het mogelijk is om op deze locatie een terrasboot af te meren. Geconstateerd is dat het mogelijk is om op deze locatie een terrasboot af te meren (zie foto 3);

● Bereikbaarheid. Op 15 juni 2004 is tevens onderzocht in hoeverre de desbetreffende locatie bereikbaar is voor een terrasboot. Geconstateerd is dat de locatie bereikbaar is voor een terrasboot, mits deze terrasboot niet breder is dan 3 meter. Dit in verband met een aantal te nemen bochten en bruggen op de route (zie voor voorbeeld foto 2);

● Gelokaliseerd in de binnenstad. De Verbeelding ligt in de binnenstad. Om inzicht te verkrijgen in de mate waarin omwonenden voor of tegen de komst van een terrasbootlocatie in het desbetreffende grachtvak zijn, is door het vakteam Onderzoek & Statistiek (O&S) een onderzoek uitgevoerd. Circa 66% van de respondenten heeft geen bezwaar tegen de komst van een terrasboot op deze locatie. Ongeveer 34% van de respondenten heeft wel bezwaar tegen de komst van een terrasboot. Ongeveer 53% van de ondervraagden is van mening dat de komst van een terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat. Daarnaast is 21% van de respondenten van mening dat een terrasboot op deze locatie de rust verstoord. Tot slot verwacht circa 8% van de respondenten een parkeerprobleem indien een terrasboot wordt geëxploiteerd op deze locatie. Aan respondenten is tevens gevraagd of zij bezwaar hebben tegen de komst van twee of 3 terrasboten in dit deel van de Verwersgracht. Circa 58% van de ondervraagden heeft hier geen bezwaar tegen. Ongeveer 42% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen de komst van 2 of 3 terrasboten. In bijlage 5 wordt het gehouden onderzoek nader toegelicht.

● Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er geen terrasboten aanwezig in het desbetreffende grachtvak (tussen bruggen 117 en 121). Meerdere ondernemers hebben echter aangegeven interesse te hebben in een terrasbootlocatie in dit grachtvak. Indien alle verzoeken worden gehonoreerd zullen er meerdere terrasboten in dit grachtvak worden afgemeerd waardoor niet meer aan dit criterium wordt voldaan.

● Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen

● Welstand: Geen terrasboten voor watergevels

 

Beoordeling:

 

Deze locatie wordt geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.

 

 

Foto 3: De Verbeelding

 

 

 

 

 

11. De Pelicaan, Verwersdijk 47, Rapenbloembrug en Cellebroerbrug

 

De Pelicaan voldoet aan de volgende criteria:

 

● Ruimte voor overig vaarverkeer;

● Diepte. Op 7 juni 2004 zijn op de desbetreffende locatie metingen verricht. Geconstateerd is dat de desbetreffende locatie diep genoeg is voor het afmeren van een terrasboot. De hoogte van de kade is 30 cm. De diepte van de eerste meter vanaf de kade ligt tussen de 70 cm en 80 cm. Na 1 meter is de gracht tussen de  90 cm en 1 meter diep. Ter hoogte van het pandnummer 43 is over een lengte van één meter de diepte van het water 40 cm. Op 15 juni 2004 is tevens met een terrasboot getest of het mogelijk is om op deze locatie een terrasboot af te meren. Geconstateerd is dat het mogelijk is om op deze locatie een terrasboot af te meren (zie foto 4);

● Bereikbaarheid. Op 15 juni 2004 is tevens onderzocht in hoeverre de desbetreffende locatie bereikbaar is voor een terrasboot. Geconstateerd is dat de locatie bereikbaar is voor een terrasboot, mits deze terrasboot niet breder is dan 3 meter. Dit in verband met een aantal te nemen bochten en bruggen op de route (zie voor voorbeeld foto 2);

● Gelokaliseerd in of nabij binnenstad. De Pelicaan ligt in de binnenstad. Om inzicht te verkrijgen in de mate waarin omwonenden voor of tegen de komst van een terrasbootlocatie in het desbetreffende grachtvak zijn, is door het vakteam Onderzoek & Statistiek (O&S) een onderzoek uitgevoerd. Door circa 66% van de respondenten werd  aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen de komst van een terrasboot. Circa 34% van de omwonenden gaf aan wel bezwaar te hebben tegen de komst van een terrasboot op deze locatie. Ongeveer 50% van de ondervraagden is van mening dat de komst van een terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat. Daarnaast is 24% van de respondenten van mening dat een terrasboot op deze locatie de rust verstoord. Circa 8% van de respondenten verwacht een parkeerprobleem. Aan respondenten is tevens gevraagd of zij bezwaar hebben tegen de komst van 2 of 3 terrasboten in dit deel van de Verwersgracht. Circa 58% van de ondervraagden heeft hier geen bezwaar tegen. Ongeveer 42% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen de komst van 2 of 3 terrasboten. In bijlage 5 wordt het gehouden onderzoek nader toegelicht.

● Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak;

● Welstand: Geen terrasboten voor watergevels.

 

De Pelicaan voldoet niet aan de volgende criteria:

 

● Geen nabijheid brug. Terrasboten dienen te worden afgemeerd voor het dienende pand. In het geval van De Pelicaan betekent dit dat een eventuele terrasboot tegen de Rapenbloembrug aan komt te liggen. Dit is in strijd met  artikel 8 lid 3b van de VOGD. (Het is verboden in of nabij openbaar gemeentewater een vaartuig onder, dan wel in de onmiddellijke nabijheid  van een brug af te meren dan wel neer te leggen). Gezien de breedte van de Verwersgracht is er echter voldoende uitwijk- en manoeuvreerruimte aanwezig voor overig vaarverkeer indien een terrasboot wordt afgemeerd op deze locatie.

● Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen. Indien een terrasboot wordt afgemeerd voor het pand van De Pelicaan ligt deze tegen de Rapenbloembrug aan waardoor niet wordt voldaan aan dit criterium.

 

Beoordeling:

 

Deze locatie wordt geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.

 

 

 

 

Foto 3: De Pelicaan

 

Foto 4: De Pelicaan

 

 

 

 

 

 

12. Patachou, Oude Delft 92, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug

 

Patachou voldoet aan de volgende criteria:

 

● Geen nabijheid brug;

● Diepte;

● Bereikbaarheid;

● Gelokaliseerd in binnenstad;

● Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;

● Welstand: Geen terrasboten voor watergevels;

 

Patachou voldoet niet aan de volgende criteria:

 

● Ruimte voor overig vaarverkeer. In het grachtvak tussen de Jeronymusbrug en de Mauriciusbrug (bruggen 132 en 147) zijn reeds twee terrasboten afgemeerd. Indien voor het pand van Patachou een derde boot wordt afgemeerd is overig vaarverkeer in dit grachtvak niet meer mogelijk (zie foto 5 en 6). Zowel de Verordening Openbaar Gemeentewater Delft (VOGD) als het Binnenvaart Politie Reglement (BPR) stellen dat het afmeren van terrasboten alleen plaats mag vinden indien er genoeg ruimte overblijft voor het overige vaarverkeer (zie bijlage 2); 

● Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er reeds twee ligplaatsen in dit grachtvak. Indien een derde ligplaats aan dit grachtvak wordt toegevoegd, wordt niet meer aan dit criterium voldaan. Het feit dat er reeds twee terrasboten in dit grachtvak zijn afgemeerd, is in strijd met de in deze nota weergegeven criteria. Deze afwijking is reeds in 1993 in het rapport “Terrasboten in Delft” van het onderzoekbureau INB Groep onderkend. In dit rapport wordt echter ook aangegeven dat de gemeente Delft, gelet op de situatie in het desbetreffende grachtvak, van de adviezen in het rapport wenste af te wijken en het aantal locaties wenste uit te breiden naar twee. Meerdere ondernemers hebben aangegeven interesse te hebben in een ontheffing voor een terrasboot in dit grachtvak.

 

Beoordeling:

 

Deze locatie wordt niet geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.

 

 

 

 

13. Salvatore, Oude Delft 88,  Jeronymusbrug en Mauriciusbrug

 

Salvatore voldoet aan de volgende criteria:

 

● Geen nabijheid brug;

● Diepte;

● Bereikbaarheid;

● Gelokaliseerd in binnenstad;

● Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;

● Welstand: Geen terrasboten voor watergevels;

 

Salvatore voldoet niet aan de volgende criteria:

 

● Ruimte voor overig vaarverkeer. In het grachtvak tussen de Jeronymusbrug en de Mauriciusbrug (bruggen 132 en 147) zijn reeds twee terrasboten afgemeerd. Indien voor het pand van Salvatore een derde boot wordt afgemeerd is overig vaarverkeer in dit grachtvak niet meer mogelijk (zie foto 5 en 6). Zowel de Verordening Openbaar Gemeentewater Delft (VOGD) als het Binnenvaart Politie Reglement (BPR) stellen dat het afmeren van terrasboten alleen plaats mag vinden indien er genoeg ruimte overblijft voor het overige vaarverkeer (zie bijlage 2).

● Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er reeds twee ligplaatsen in dit grachtvak. Indien een derde ligplaats aan dit grachtvak wordt toegevoegd, wordt niet meer aan dit criterium voldaan. Het feit dat er reeds twee terrasboten in dit grachtvak zijn afgemeerd, is in strijd met de in deze nota weergegeven criteria. Deze afwijking is reeds in 1993 in het rapport “Terrasboten in Delft” van het onderzoekbureau INB Groep onderkend. In dit rapport wordt echter ook aangegeven dat de Gemeente Delft, gelet op de situatie in het desbetreffende grachtvak, van de adviezen in het rapport wenste af te wijken en het aantal locaties wenste uit te breiden naar twee. Meerdere ondernemers hebben aangegeven interesse te hebben in een ontheffing voor een terrasboot in dit grachtvak.

 

Beoordeling:

 

Deze locatie wordt niet geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.

 

 

 

Foto 5: Patachou en Salvatore, zonder tegenoverliggende terrasboot.

 

Foto 6: Locatie voor Patachou en Salvatore, inclusief tegenoverliggende terrasboot

 

 

 

 

 

 

 

14. La Fontenella, Verwersdijk 30, Lakenverwersbrug en Doelenbrug

 

La Fontenella voldoet aan alle criteria:

 

● Ruimte voor overig vaarverkeer;

● Geen nabijheid brug;

● Diepte. Op 15 juni 2004 is getest of deze locatie geschikt is voor het afmeren van een terrasboot. Geconstateerd is dat op deze locatie zonder problemen een terrasboot kan worden afgemeerd;

● Bereikbaarheid. Op 15 juni 2004 is tevens onderzocht in hoeverre de desbetreffende locatie bereikbaar is. Geconstateerd is dat de locatie goed bereikbaar is voor een terrasboot;

● Gelokaliseerd in binnenstad. La Fontenella ligt in de binnenstad. Om inzicht te verkrijgen in de mate waarin omwonenden voor of tegen de komst van een terrasbootlocatie in het desbetreffende grachtvak zijn, is door het vakteam Onderzoek & Statistiek (O&S) een onderzoek uitgevoerd. Ongeveer 81% van de respondenten geeft aan geen bezwaar te hebben tegen de komst van een terrasboot op deze locatie. Daarentegen geeft 19% van de ondervraagden wel aan bezwaar te hebben tegen de komst van een dergelijk vaartuig. Circa 48% van de respondenten is van mening dat de komst van een terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat.

Tevens is gevraagd of respondenten bezwaar hebben tegen de komst van twee terrasboten in dit deel van de Verwersgracht. Circa 74% van de ondervraagden gaf aan hier geen bezwaar tegen te hebben. Ongeveer 26% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen de komst van 2 terrasboten in dit deel van de Verwersgracht. In bijlage 5 wordt het gehouden onderzoek nader toegelicht.

● Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er geen terrasboten aanwezig in het desbetreffende grachtvak (tussen bruggen 128 en 184). Meerdere ondernemers hebben echter aangegeven interesse te hebben in een terrasbootlocatie in dit grachtvak. Indien alle verzoeken worden gehonoreerd zullen er meerdere terrasboten in dit grachtvak worden afgemeerd waardoor niet meer aan dit criterium wordt voldaan;

● Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;

● Welstand: Geen terrasboten voor watergevels.

 

Beoordeling:

 

Deze locatie wordt geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.

 

 

15. Den Blaeuwen Snoeck, Verwersdijk 14, Lakenverwersbrug en Doelenbrug

 

Den Blaeuwen Snoeck voldoet aan alle criteria:

 

● Ruimte voor overig vaarverkeer;

● Geen nabijheid brug;

● Diepte. Op 15 juni 2004 is getest of deze locatie geschikt is voor het afmeren van een terrasboot. Geconstateerd is dat op deze locatie zonder problemen een terrasboot kan worden afgemeerd;

● Bereikbaarheid. Op 15 juni 2004 is tevens onderzocht in hoeverre de desbetreffende locatie bereikbaar is. Geconstateerd is dat de locatie goed bereikbaar is voor een terrasboot;

● Gelokaliseerd in binnenstad. Den Blaeuwen Snoeck is gelokaliseerd in de binnenstad. Om inzicht te verkrijgen in de mate waarin omwonenden voor of tegen de komst van een terrasbootlocatie in het desbetreffende grachtvak zijn, is door het vakteam Onderzoek & Statistiek (O&S) een onderzoek uitgevoerd. Door 84% van de respondenten werd aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen de komst van een terrasboot. Circa 16% van de omwonenden gaf aan wel bezwaar te hebben tegen de komst van een dergelijk vaartuig. Ongeveer 48% van de ondervraagden is van mening dat de komst van een terrasboot op deze locatie een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat. Tevens is gevraagd of respondenten bezwaar hebben tegen de komst van twee terrasboten in dit deel van de Verwersgracht. Circa 74% van de ondervraagden gaf aan hier geen bezwaar tegen te hebben. Ongeveer 26% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen de komst van 2 terrasboten in dit deel van de Verwersgracht.

● Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er geen terrasboten aanwezig in het desbetreffende grachtvak (tussen bruggen 128 en 184). Meerdere ondernemers hebben echter aangegeven interesse te hebben in een terrasbootlocatie in dit grachtvak. Indien alle verzoeken worden gehonoreerd zullen er meerdere terrasboten in dit grachtvak worden afgemeerd waardoor niet meer aan dit criterium wordt voldaan;

● Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;

● Welstand: Geen terrasboten voor watergevels.

 

Beoordeling:

 

Deze locatie wordt geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.

 

 

 

16. De V., Voorstraat 9, Visbrug en Poelbrug

 

De V. voldoet aan alle criteria:

 

● Ruimte voor overig vaarverkeer;

● Geen nabijheid brug;

● Diepte. Op 15 juni 2004 is getest of deze locatie geschikt is voor het afmeren van een terrasboot. Geconstateerd is dat op deze locatie zonder problemen een terrasboot kan worden afgemeerd;

● Bereikbaarheid. Op 15 juni 2004 is tevens onderzocht in hoeverre de desbetreffende locatie bereikbaar is. Geconstateerd is dat de locatie goed bereikbaar is voor een terrasboot;

● Gelokaliseerd in binnenstad. Om inzicht te verkrijgen in de mate waarin omwonenden voor of tegen de komst van een terrasbootlocatie in het desbetreffende grachtvak zijn, is door het vakteam Onderzoek & Statistiek (O&S) een onderzoek uitgevoerd. Door 81% van de respondenten werd aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen de komst van een terrasboot. Circa 19% van de omwonenden gaf aan wel bezwaar te hebben tegen de komst van een dergelijk vaartuig. Ongeveer 79% van de ondervraagden is van mening dat de komst van een terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat. Tevens geeft circa 26% van de omwonenden aan positief tegenover de komst van een terrasboot te staan omdat zij hier zelf gebruik van kunnen maken. Daarentegen is ongeveer 15% van de respondenten van mening dat een terrasboot op deze locatie de rust verstoord.

● Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er geen terrasboten aanwezig in het desbetreffende grachtvak (tussen bruggen 120 en 124).;

● Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;

● Welstand: Geen terrasboten voor watergevels.

 

Beoordeling:

 

Deze locatie wordt geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.

 

 

 

17. La Vie, Binnenwatersloot 27, Haverbrug en Waterslootsepoortbrug

 

La Vie voldoet aan de volgende criteria:

 

● Ruimte voor overig vaarverkeer;

● Geen nabijheid brug;

● Diepte;

● Bereikbaarheid;

● Gelokaliseerd in binnenstad;

● Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;

● Welstand: Geen terrasboten voor watergevels;

 

La Vie voldoet niet aan de volgende criteria:

 

● Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel is er één terrasbootlocatie in dit grachtvak welke geëxploiteerd wordt door een naburige onderneming.

 

Beoordeling:

 

Deze locatie wordt niet geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.

 

 

 

18. De Waag, Markt 11, Touwbrug en Waagbrug

 

De Waag voldoet aan de volgende criteria:

 

● Ruimte voor overig vaarverkeer;

● Diepte;

● Bereikbaarheid;

● Gelokaliseerd in binnenstad.

 

De Waag voldoet niet aan de volgende criteria:

 

● Geen nabijheid brug. Indien een terrasboot wordt afgemeerd bij het pand van onderneming De Waag komt deze tegen de Waagbrug aan te liggen. Dit is in strijd met  artikel 8 lid 3b van de VOGD. (Het is verboden in of nabij openbaar gemeentewater een vaartuig onder, dan wel in de onmiddellijke nabijheid  van een brug af te meren dan wel neer te leggen); Deze situatie wordt met behulp van foto 7 verder gevisualiseerd;

● Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak; Momenteel is er reeds één terrasboot aanwezig in dit grachtvak.

● Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen. Een terrasboot kan op deze locatie alleen vlak tegen de Waagbrug worden afgemeerd (zie foto 7). Hierdoor wordt niet voldaan aan dit criterium;

● Welstand: Geen terrasboten voor watergevels. Een terrasboot kan bij onderneming De Waag alleen worden afgemeerd voor een watergevel. Hierdoor wordt niet voldaan aan dit criterium. Opgemerkt dient te worden dat bij een nabijgelegen terrasbootlocatie eveneens wordt afgeweken van dit criterium. Deze afwijking bij de nabijgelegen terrasbootlocatie is reeds in 1993 in het rapport “Terrasboten in Delft” van het onderzoeksbureau INB-Groep onderkend. Aangegeven wordt in dit rapport dat, gelet op de specifieke situatie in het desbetreffende grachtvak, de gemeente van de adviezen in het rapport wenste af te wijken.

 

Beoordeling:

 

Deze locatie wordt niet geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.

 

 

 

Foto 7: De Waag (locatie bevindt zich tussen terrasboot en brug)

 

 

 

19. De Sjees, Markt 5, Warmoesbrug en Waagbrug

 

De Sjees voldoet aan de volgende criteria:

 

● Ruimte voor overig vaarverkeer. In het verleden is op deze locatie reeds een terrasboot geëxploiteerd. De (tijdelijke) ontheffing die in de periode 1991 t/m 1995 aan onderneming de Sjees werd verleend, had betrekking op een oppervlakte van 11 bij 2,5 meter. De destijds in gebruik zijnde rondvaartboten konden de desbetreffende terrasboot op een redelijke wijze passeren. Sinds enkele jaren is echter door de betrokken rondvaartonderneming een langere en bredere rondvaartboot in gebruik genomen waardoor een nieuwe situatie is ontstaan (Willem de Zwijger, 2,70 meter breed en 11,50 meter lang). De breedte van deze rondvaartboot wordt gebruikt bij de bepaling van de minimale vrije ruimte op het Delftse water voor het vaarverkeer, namelijk 3.90 meter (2,7m + 0,6m + 0,6m = 3,9m). Indien wordt uitgegaan van deze minimale afstand kan met behulp van de Grootschalige Basiskaart Delft (GBKD) worden berekend dat in het grachtvak tussen de Warmoesbrug en de Waagbrug een ruimte van 2,13 (2.73m – 0,6m) vanaf de gevel overblijft voor het afmeren van een terrasboot. Hierbij wordt uitgegaan van de assumptie dat de rondvaartboot precies door het midden van de Warmoesbrug dient te kunnen varen. De berekening van deze afstand wordt toegelicht met behulp van plattegrond 1.

● Diepte;

● Bereikbaarheid;

● Gelokaliseerd in of nabij binnenstad.

● Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak;

 

De Sjees voldoet niet aan de volgende criteria:

 

 ● Geen nabijheid brug. Het is alleen mogelijk om een terrasboot bij de Sjees af te meren indien deze relatief dicht tegen de Warmoesbrug aan komt te liggen. Dit is in strijd met  artikel 8 lid 3b van de VOGD: Het is verboden in of nabij openbaar gemeentewater een vaartuig onder, dan wel in de onmiddellijke nabijheid  van een brug af te meren dan wel neer te leggen (zie foto’s 8 en 9). Gezien de situatie in het desbetreffende grachtvak (er is een minimale uitwijk- en manoeuvreerruimte van 6 meter in het grachtvak) wenst de gemeente wat betreft deze locatie, conform artikel 28 van de VOGD, nadere regels vast te stellen.

● Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen. Een terrasboot kan op deze locatie alleen relatief dichtbij de Warmoesbrug en de Waagbrug worden afgemeerd (zie foto’s 8 en 9). Hierdoor wordt niet voldaan aan dit criterium.

● Welstand: Geen terrasboten voor watergevels. Het is bij de Sjees alleen mogelijk om een terrasboot af te meren voor een watergevel. Hierdoor wordt niet voldaan aan dit criterium. Opgemerkt dient te worden dat bij een nabijgelegen terrasbootlocatie eveneens wordt afgeweken van dit criterium. Deze afwijking bij de nabijgelegen terrasbootlocatie is reeds in 1993 in het rapport “Terrasboten in Delft” van het onderzoekbureau INB Groep onderkend. Aangegeven wordt in dit rapport dat, gelet op de situatie in het desbetreffende (grotere) grachtvak, de gemeente bij deze specifieke terrasbootlocatie van de adviezen in het rapport wenste af te wijken.

 

Beoordeling:

 

Deze locatie wordt door de gemeente geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot, mits de door de terrasboot ingenomen ruimte inclusief stootwillen[4] wordt beperkt tot maximaal 2,13 meter vanaf de gevel. Verder dient rekening te worden gehouden met het feit dat de terrasboot over voldoende stabiliteit dient te beschikken, dat wil zeggen dat bij het betreden van de schuit deze nauwelijks helt. Het verplaatsen van personen mag er niet toe leiden dat de terrasboot kentert[5].

 

 

Foto 8: De Sjees

 

 

 

 

 

Plattegrond 1: Berekening maximale ruimte terrasboot, locatie Markt 5 (Wijnhaven)

 

Bron: GBKD, Grootschalige Basiskaart Delft

 

*Ruimte rondvaartboot links minimaal 1,63 m

** Ruimte rondvaartboot rechts minimaal 2,73 m

 

Bijlage 5: Enquête draagvlak terrasboten

 

Om inzicht te verkrijgen in hoeverre er draagvlak is bij omwonenden voor de komst van een terrasboot is door het vakteam Onderzoek & Statistiek (O&S) op 28 en 29 juni 2004 in 3 gebieden een enquête gehouden. Deze enquête had betrekking op de terrasbootlocaties gelegen voor de adressen Verwersdijk 14, 30, 47, 124, 128 en Voorstraat 9. In de bij deze locaties behorende grachtvakken zijn momenteel nog geen terrasboten afgemeerd. In totaal zijn, verspreid over 3 gebieden, 136 huishoudens “aan de deur” benaderd door een enquêtebureau. Het ging hierbij om de volgende huishoudens:

 

Gebied A: Verwersdijk 2 t/m 32A en Dertienhuizen 1 t/m 30, (40 huishoudens).

Gebied B: Verwersdijk 88 t/m 156A en Verwersdijk 27 t/m 81, (42 huishoudens)

Gebied C: Voorstraat 3 t/m 45 en Voorstraat  2 t/m 40, (54 huishoudens)

 

Voor elk gebied is een aparte vragenlijst opgesteld. In totaal hebben 118 huishoudens hun medewerking verleend aan het onderzoek, waardoor er een respons is van circa 87%. In de onderstaande tabel wordt een kort overzicht gegeven van de belangrijkste resultaten:

 

Locatie

Onderneming

Aantal huishoudens, N=118

Percentages

 

 

 

 

Gebied A

 

31

100%

 

 

 

 

Verwersdijk 14

Den Blaeuwen Snoeck

 

 

Bezwaar

 

5

16%

Geen bezwaar

 

26

84%

 

 

 

 

Verwersdijk 30

La Fontanella

 

 

Bezwaar

 

6

19%

Geen bezwaar

 

25

81%

 

 

 

 

2 locaties

 

 

 

Bezwaar

 

8

26%

Geen bezwaar

 

23

74%

 

 

 

 

Gebied B

 

38

100%

 

 

 

 

Verwersdijk 47

De Pelicaan

 

 

Bezwaar

 

13

34%

Geen bezwaar

 

25

66%

 

 

 

 

Verwersdijk 124

Barcelos

 

 

Bezwaar

 

13

34%

Geen bezwaar

 

25

66%

 

 

 

 

Verwersdijk 128

De Verbeelding

 

 

Bezwaar

 

13

34%

Geen bezwaar

 

25

66%

 

 

 

 

 

 

 

 

2 of 3 locaties

 

 

 

Bezwaar

 

16

42%

Geen bezwaar

 

22

58%

 

 

 

 

Gebied C

 

49

100%

 

 

 

 

Voorstraat 9

De V.

 

 

Bezwaar

 

9

19%

Geen bezwaar

 

38

81%

 

 

Gebied A, Verwersdijk 14 en 30, Den Blaeuwen Snoeck en La Fontenella.

 

In gebied A zijn 40 huishoudens benaderd. In totaal werd door 31 huishoudens medewerking verleend aan de enquête waardoor er in gebied A een respons is van 78%. Circa 74% van de respondenten is alleenstaand of gehuwd/samenwonend zonder kinderen. Verder heeft ongeveer 10% van de respondenten een huishouden met kinderen.

 

Verwersdijk 14, Den Blaeuwen Snoeck

 

Wat betreft de locatie gelegen voor Verwersdijk 14 werd door 84% van de respondenten aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen de komst van een terrasboot. Circa 16% van de omwonenden gaf aan wel bezwaar te hebben tegen de komst van een dergelijk vaartuig. Ongeveer 48% van de ondervraagden is van mening dat de komst van een terrasboot op deze locatie een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat.

 

Verwersdijk 30, La Fontenella

 

Het oordeel van omwoners over deze locatie is redelijk vergelijkbaar met het voorgaande oordeel. Ongeveer 81% van de respondenten geeft aan geen bezwaar te hebben tegen de komst van een terrasboot op deze locatie. Daarentegen geeft 19% van de ondervraagden wel aan bezwaar te hebben tegen de komst van een dergelijk vaartuig. Ook bij deze locatie is circa 48% van de respondenten van mening dat de komst van een terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat.

 

Oordeel 2 locaties

 

Tevens is gevraagd of respondenten bezwaar hebben tegen de komst van twee terrasboten in dit deel van de Verwersgracht. Circa 74% van de ondervraagden gaf aan hier geen bezwaar tegen te hebben. Ongeveer 26% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen de komst van 2 terrasboten in dit deel van de Verwersgracht.

 

Gebied B, Verwersdijk 47, 124 en 128, De Pelicaan, Barcelos en de Verbeelding

 

In gebied B zijn 42 huishoudens benaderd. In totaal hebben 38 huishoudens hun medewerking verleend aan het onderzoek waardoor er in gebied B een respons is van circa 90%. Ongeveer 61% van de respondenten is alleenstaand of gehuwd/samenwonend zonder kinderen. Verder heeft circa 26% van de respondenten een huishouden met kinderen.

 

 

 

Verwersdijk 47, De Pelicaan

 

Wat betreft de locatie gelegen voor het adres Verwersdijk 47 werd door 66% van de respondenten aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen de komst van een terrasboot. Circa 34% van de omwonenden gaf aan wel bezwaar te hebben tegen de komst van een terrasboot op deze locatie. Ongeveer 50% van de ondervraagden is van mening dat de komst van een terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat. Daarnaast is 24% van de respondenten van mening dat een terrasboot op deze locatie de rust verstoord. Circa 8% van de respondenten verwacht een parkeerprobleem.

 

Verwersdijk 124, Barcelos

 

Door 66% van de respondenten is aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen de komst van een terrasboot op deze locatie. Ongeveer 34% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen komst van een terrasboot. Uit de enquête blijkt dat circa 53% van de ondervraagden van mening is dat de komst van een terrasboot op deze locatie een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat. Daarnaast is echter 21% van de respondenten van mening dat een terrasboot op deze locatie de rust verstoord. Circa 8% van de respondenten verwacht ook hier een parkeerprobleem.

 

Verwersdijk 128, De Verbeelding

 

Het oordeel over de locatie gelegen voor het adres Verwersdijk 128 wijkt niet af van het oordeel over de hiervoor beschreven locaties in gebied B. Ook hier blijkt 66% van de respondenten geen en 34% van de respondenten wel bezwaar te hebben tegen de komst van een terrasboot. Ongeveer 53% van de ondervraagden is van mening dat de komst van een terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat. Daarnaast is 21% van de respondenten van mening dat een terrasboot op deze locatie de rust verstoord. Tot slot verwacht circa 8% van de respondenten verwacht een parkeerprobleem indien een terrasboot wordt geëxploiteerd op deze locatie.

 

Oordeel 2 of 3 locaties

 

Aan respondenten is tevens gevraagd of zij bezwaar hebben tegen de komst van twee of 3 terrasboten in dit deel van de Verwersgracht. Circa 58% van de ondervraagden heeft hier geen bezwaar tegen. Ongeveer 42% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen de komst van 2 of 3 terrasboten in dit deel van de Verwersgracht.

 

Gebied C, Voorstraat 9, De V.

 

In gebied C zijn 54 huishoudens benaderd. In totaal werd door 49 huishoudens medewerking verleend aan de enquête waardoor er in gebied C een respons is van 91%. Circa 72% van de respondenten is alleenstaand of gehuwd/samenwonend zonder kinderen. Verder heeft ongeveer 17% van de respondenten een huishouden met kinderen.

 

Wat betreft deze locatie werd door 81% van de respondenten aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen de komst van een terrasboot. Circa 19% van de omwonenden gaf aan wel bezwaar te hebben tegen de komst van een dergelijk vaartuig. Ongeveer 79% van de ondervraagden is van mening dat de komst van een terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat. Tevens geeft circa 26% van de omwonenden aan positief tegenover de komst van een terrasboot te staan omdat zij hier zelf gebruik van kunnen maken. Daarentegen is ongeveer 15% van de respondenten van mening dat een terrasboot op deze locatie de rust verstoord.

 

Bijlage 6: Criteria Welstand uiterlijk terrasboot

 

De terrasboot en de daarop te monteren opbouw dienen, qua uiterlijk, vormgeving en inrichting, te voldoen aan redelij­ke eisen van welstand. De uitvoering moet conform het door de ontheffinghouder ingediende en door de Com­missie voor Wel­stand en Monumenten goedgekeurde ontwerp zijn. Wanneer er op advies van de VOGD geen bezwaar is voor het verlenen van een ontheffing voor een terrasboot, zou ontheffing verleend kunnen worden, mits de uiterlijke verschijningsvorm van de terrasboot past binnen de gestelde norm. De voorgestelde uiterlijke verschijningsvorm van de terrasboot wordt voorgelegd aan de Welstandscommissie. Deze toetst de aanvraag aan de hand van een aantal criteria. Deze criteria zijn achtereenvolgens:

 

1)       Het schip moet een nautische uitstraling hebben, dus werkelijk een schip zijn en geen ponton;

2)       de railing moet bestaan uit horizontale regels met balusters op afstand. Dit type railing is vergelijkbaar met de Delftse brugleuningen;

3)       er mag geen reclame op de terrasboot worden aangebracht, uitgezonderd een eventueel aangebracht verwijsbord. De eigennaam van het bedrijf en/of eigenaar mag worden aangebracht in kleine, losse letters, met een nautische uitstraling;

4)       parasols dienen één kleur per boot te hebben en er mag op deze parasols geen reclame zichtbaar zijn;

5)       indien er een zeildoek is aangebracht rondom de railing dient dit strak gespannen te staan, waarbij de voorkeur uitgaat naar het gebruik van nestelgaten.

 


 

Bijlage 7: Voorstel vaste terrasbootlocaties 2005

 

 

Nr.

Nr.

Grachtvak/bruggen

Locatie

Huisnummer

 

 

 

 

 

1.

1.

141 en 153, Touwbrug en Leeuwbrug

Koornmarkt

85

2.

2.

147 en 152, Mauriciusbrug en Sint Jansbrug

Oude Delft

76

3.

3.

129 en 136, Lakenverwersbrug en Schreibrug

Vrouw Juttenland

14

4.

4.

135 en 140, Oudemanhuisbrug en Vrouwe van Rijnsburgerbrug

Kerkstraat

23

5.

5.

141 en 142, Touwbrug en Waagbrug

Markt (Wijnhaven)

15-17

6.

6.

148 en 149, Haverbrug en Waterslootsepoortbrug

Binnenwatersloot

27

7.

7.

132 en 147, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug

Oude Delft

133

8.

8.

132 en 147, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug

Oude Delft

113-115

9.

11.

121 en 183, Rapenbloembrug en Cellebroerbrug

Verwersdijk

47

10.

16.

120 en 124, Visbrug en Poelbrug

Voorstraat

9

11

19.

133 en 142, Warmoesbrug en Waagbrug

Markt (Wijnhaven)

5

 

 

 

 

 

 

Loting 1

 

 

 

 

 

 

 

 

12.

9.

117 en 121, Musquetierbrug en Rapenbloembrug

Verwersdijk

124

 

10.

 

Verwersdijk

128

 

 

 

 

 

 

Loting 2

 

 

 

 

 

 

 

 

13.

14.

128 en 184, Lakenverwersbrug en Doelenbrug

Verwersdijk

30

 

15.

 

Verwersdijk

14

 

 

 

 

 

Bijlage 8: Planning beleidsproces en inspraak

 

Voorgenomen is om in oktober 2004 een nieuwe nota betreffende het terrasbotenbeleid gereed te hebben. Voor de realisatie van dit voornemen is de onderstaande planning aangehouden.

 

 

1e concept (intern)

Terugkoppeling betrokkenen  V&O/TOR

2e concept

(extern)

Bijeenkomst

Terugkoppeling interne en externe betrokkenen.

3e concept

(extern)

College van B&W

SCMD

Terugkoppeling interne en externe betrokkenen

Binnenstadsforum

BOMK

Definitieve Nota

11/06

Voor 18/06

21/06

02/07

Voor 09/07

05-08

17-08-2004

26/08

Voor 31/08

01/09

09/09

10/09

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bestemd voor betrokkenen binnen V&O/TOR

Schriftelijke terugkoppeling. Tevens  bijeenkomst  interne betrokkenen.

Bestemd voor interne betrokkenen, Christiaan Balje en Joost Verhoeff (KHN).

Bijeenkomst Christiaan Balje, Joost Verhoeff (KHN), betrokkenen V&O

Schriftelijke terugkoppeling,

Bestemd voor interne betrokkenen, Christiaan Balje en Joost Verhoeff (KHN), vakteam RO, vakteam M&B, vakteam Belastingen

Ter kennisgeving en t.b.v. vrijgave discussie

Bijeenkomst

Schriftelijke terugkoppeling.

Bijeenkomst

Bijeenkomst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Commissie november

Concept Hoofd V&O

Aanmelden MT TOR

MT TOR

Aanmelden B&W

B&W

Uiterste verzending Commissie CKE

Commissie CKE

Raad

10/09

17/09

21/09

29/09

05/10

22/10

04/11

25/11

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bijlage 9: Resultaten inspraak

 

De onderhavige nota is behandeld in achtereenvolgens het SCMD, het Binnenstadsforum en het BOMK. In deze bijlage worden de resultaten van deze inspraakbijeenkomsten weergegeven.

 

Verslag SCMD, 26 augustus 2004:

 

De SCMD stemt in met deze nota. De heer Verhoef merkt op dat alle ondernemers erbij betrokken zijn geweest en dat de algemeen opinie van de horeca zeer positief is.

 

Verslag BOMK, 9 september 2004:

 

De heer Baljé geeft aan dat het nieuwe beleid een aantal parkeerplaatsen kan kosten. De toegang tot de boot moet immers worden gegarandeerd. Wel zal worden bezien of deze plaatsen elders kunnen worden gecompenseerd. De heer Van Dalen memoreert dat de boot er niet het hele jaar ligt: draag er zorg voor dat de parkeerplaats dat deel van het jaar wel kan worden gebruikt.

 

Verslag Binnenstadsforum, 1 september 2004

 

Vragen/opmerkingen (# = reactie)

* één toetsingscriterium is het vrijhouden van watergevels. Bij de voorgestelde locatie Markt 5 wordt hierop een uitzondering gemaakt. Wat is de reden en bestaat het gevaar van precedentwer­king?

# de betreffende gevelwand is niet de meest fraaie. De verwachting is, dat hierin verbetering komt, wanneer dit stuk publiek toegankelijk wordt gemaakt middels een terrasboot. Ook ligt er in het naastliggende grachtvak al een terrasboot.

* extra terrasboten hebben effect op het oppervlaktewater. Hierover wordt niets gezegd

# de verordening oppervlaktewater Delft wordt aangepast.

* wanneer er met een terrasboot parkeerplaatsen zijn gemoeid, worden deze dan gecompenseerd?

# ja, voor zover dit mogelijk is. In principe zou het moeten gaan om één parkeerplaats en bij voor­keur geen verlies aan capaciteit.

* is er een formeel traject voor bewoners om bezwaar te maken tegen de nota?

# neen, wel kan bezwaar worden aangetekend tegen het verlenen van een vergunning.

* het bevreemd dat de nota is opgewerkt door gemeente en horeca. Waarom zijn bijvoorbeeld niet ook bewoners(organisaties) hierbij betrokken.

# er is onderzoek gedaan naar draagvlak bij direct omwonenden. Wanneer een meerderheid had aangegeven bezwaar te hebben tegen een terrasboot was de uitbreiding niet voorgesteld.

* bij eerdere discussies over autoluwplus maken is door bewonersorganisaties gesteld, dat de vrij­komende ruimte niet allemaal ingevuld moet worden met terrassen. Dat gebeurt nu wel. Ook is gesteld dat het college streeft naar verbetering van het woonklimaat. De extra terrasboten dragen hier niet aan bij. De voorgestelde boten zijn namelijk gesitueerd bij cafés. In de praktijk gaat dat overlast geven

* terrassen en terrasboten tellen in het FLS niet mee voor het horecaoppervlak. Sluipenderwijs is hierdoor in de praktijk sprake van uitbreiding van horecaoppervlak.

* het economisch belang weegt te zwaar. Is deze er alleen maar voor pret en plezier? Er zijn ter­rasboten, rondvaartboten, waterfietsen, watertaxi’s, gondels. Wat kan er allemaal nog meer ver­wacht worden? Er moet visie ontwikkeld worden, waarin duidelijk staat wat we in de binnenstad wel willen en wat niet.

* bewonersorganisatie Wateringsepoort vindt terrasboten een soort van verloedering en is erg ge­kant tegen de locatie Voorstraat. De terrasboot past niet in het beeld van het stadsschoon, wat een belang van bewoners is. Ook de ligging bij de pollermeldpaal is hoogst ongewenst. Tevens gaat het ten koste van een runshopplaats.

# de voorgestelde locaties in het noordelijk winkelgebied zijn juist om dit gebied te versterken en verloedering tegen te gaan.

*terrasboten kunnen een positieve bijdrage leveren aan het woon- en verblijfsklimaat. Zeker in de noordelijke binnenstad, waar weinig vrije verblijfsruimte is en het overgrote deel van de woningen geen tuin heeft of hooguit een dakterras.

# interessante gedachte. Dit betekent ook iets voor de uitstraling van de terrasboten.

* beperk het terrasbotenbeleid tot het autoluwplus gebied.

# in het autoluwplusgebied is er nauwelijks geschikte ruimte voor terrasboten. Alleen bij het Bo­terhuis is nu een terrasboot. De overige boten liggen er buiten.

* een terrasboot kan uitkomst bieden voor een horecaondernemer, waar geen mogelijkheid is voor terras in de buitenruimte, maar die uit oogpunt van exploitatie meer omzet zou moeten draaien.

* Delfia Batavorum vindt het aantal van 8 terrasboten genoeg. Delft is al voldoende bruisend.

* bij de discussie wel of niet meer boten, moet ook gekeken worden naar de dynamiek van de bin­nenstad. Op watergebied is het vrij saai. Ontwikkel een integrale watervisie.

* geen bezwaar tegen terrasboten, maar er moeten wel grenzen aan gesteld worden. Het is dan ook niet goed af te wijken van toetsingscriteria. Wanneer daaraan wordt begonnen, waar is dan het eind?

* Horeca Nederland is niet uit op steeds meer terrasboten. Zij staat geheel achter het voorstel voor 13 locaties en wat haar betreft is het aantal van 13 een gegeven voor de toekomst.

* de argumentatie waarom de uitbreiding wordt voorgesteld is onvoldoende. Uitgangspunt van binnenstadsmanagement is versterking van het noordelijk winkelgebied. Uitbreiding van de horeca­functie zou dan ook goed zijn en een argumentatie zijn voor de nieuwe locaties Verwersdijk en Voorstraat.

* er moet een definitie worden geformuleerd van het begrip terrasboot. Het is namelijk geen café­boot en er moet in elk geval sprake zijn van een restaurantfunctie. Het is op een terrasboot niet alleen maar drinken.

# definitie wordt opgenomen.

* het is mogelijk dat zich in de loop van een aantal jaren ontwikkelingen voordoen, waardoor een terrasboot op een bepaalde locatie niet langer wenselijk is. Kan de vergunning dan worden inge­trokken?

# zo’n situatie kan zich voor doen, maar dan moet er wel schadeloosstelling aan de ondernemer worden betaald. Overlast is zonder meer een grond om een vergunning in te trekken.

* kan een ondernemer zelf zijn vergunning opzeggen?

# ja, dan zal er òf een terrasboot minder zijn òf een andere horecaondernemer op het betreffende grachtvak vraagt een terrasbootvergunning aan. De vergunning wordt dan gekoppeld aan dat be­treffende pand.

* de ontwikkellocatie Achterom zou een geschikte plek kunnen zijn voor een terrasboot. Is deze locatie in het onderzoek betrokken?

# nee, er is alleen gekeken naar bestaande horecavestigingen

* uitbreiding van terrasboten naar het Noordelijk winkelgebied is een logische ontwikkeling. Uit­breiding in de Wijnhaven is echter te veel van het goede. Ook is het profiel van de gracht niet ge­schikt.

* gondels passen niet in het delftse beeld.

 

Conclusies bestuur

 

1.       In het algemeen bestaan er tegen het bestaande aantal terrasboten geen overwegende bezwaren.

2.       Tegen uitbreiding richting noordelijke binnenstad bestaat geen bezwaren. Sommige leden zijn hierin neutraal en sommige positief.

3.       Bij twee locaties gelden er specifieke bezwaren. Bewonersvereniging Wateringsepoort heeft be­zwaar tegen locatie Voorstraat. Bewonersvereniging Grachtengebied Zuid tegen locatie Wijnhaven/Markt 5. Delfia Batavorum heeft bezwaar tegen uitbreiding van het aantal terras­boten.

4.       Het forum waarschuwt dat het stellen van begrenzing heel belangrijk is.

5.       Het aantal van 13 terrasboten als zodanig ontmoet geen buitengewone kritiek. Wel bestaat de vrees dat het er later nog meer worden.

6.   Bij het forum bestaat bezorgdheid over het gebruik van de binnenstad. Hiermee moet zorgvul­dig worden omgegaan.

 

 

Bijlage 10: Plattegronden potentiële locaties terrasboten

 

 

 

Bijlage 11: Plattegrond exploitatiepunt gondels

 

 

 



[1] Op 13 mei 2004 is op initiatief van Koninklijk Horeca Nederland en de gemeente Delft een bijeenkomst georganiseerd met als doel het informeren van alle betrokken ondernemers en het inventariseren van klachten, wensen en visies. 

[2] Onder kunstwerken worden bruggen en waterstaatkundige werken verstaan.

[3]Terrasboten in Delft”, INB Groep, Den Haag, 1993.

[4] Bij het afmeren van de terrasboot moet schade aan de kademuren worden voorkomen door gebruik te maken van voldoende beveiliging door middel van stootwillen of auto­banden.

[5]Terrasboten in Delft”, INB Groep, Den Haag, 1993.