Bijlage 1: Consequenties “vaste” locaties
terrasboten 1
Bijlage 2: Toelichting criteria terrasbootlocaties 3
Bijlage 3: Toetsing huidige en potentiële
terrasbootlocaties 7
Bijlage 4: Toelichting beoordeling potentiële
locaties 10
Bijlage 5: Enquête draagvlak terrasboten 28
Bijlage 6: Criteria welstand uiterlijk terrasboot 31
Bijlage 7: Voorstel vaste terrasbootlocaties 2005 32
Bijlage 8: Planning beleidsproces en inspraak 33
Bijlage 9: Resultaten inspraak 34
Bijlage 10: Plattegronden potentiële locaties 37
Bijlage 11: Plattegrond exploitatiepunt gondels 38
Indien een onderneming waar een terrasboot wordt
geëxploiteerd wordt verkocht, moet de nieuwe ondernemer zelf een aanvraag
indienen voor een ligplaatsontheffing. Een dergelijke ontheffing is immers
persoonlijk en niet overdraagbaar en komt bij de verkoop van een onderneming te
vervallen. Bij de behandeling van deze aanvraag wordt echter rekening gehouden
met alle, op dat moment, ingediende aanvragen voor het betreffende grachtvak.
Indien er sprake is van meerdere aanvragen voor een terrasbootontheffing vindt
een loting plaats, waarbij de nieuwe ondernemer een beperkte kans heeft om de
ontheffing toegewezen te krijgen.
Door het invoeren van een systeem van “vaste”
terrasbootlocaties komt bovenstaande procedure te vervallen. De nieuwe eigenaar
van een onderneming, gevestigd in een pand met de daaraan gekoppelde
mogelijkheid om een terrasboot te exploiteren, zal er redelijk zeker van zijn
dat zijn aanvraag voor een seizoensontheffing voor een terrasboot zal worden
toegekend, mits hij vanzelfsprekend voldoet aan de geldende voorwaarden. De
locatie is immers gekoppeld aan het betreffende pand, zodat andere ondernemers
hiervoor niet in aanmerking kunnen komen.
Dit betekent concreet dat ondernemers, indien zij
hun onderneming verkopen, de “goodwill” van de door hen geëxploiteerde
terrasboot kunnen doorberekenen in hun verkoopprijs. Koninklijk Horeca
Nederland, afdeling Delft/Oostland en de betrokken ondernemers (inclusief
ondernemers zonder ontheffing) hebben aangegeven[1]
groot voorstander te zijn van een dergelijk systeem. Door het aanwijzen van
vaste locaties door de gemeente wordt duidelijkheid geschept voor de
ondernemers.
Opgemerkt dient te worden dat ook voor alle
terrassen in Delft door middel van de terrassenkaart locaties zijn vastgesteld.
Indien ook voor terrasboten vaste locaties worden aangewezen geldt voor zowel
de terrassen als de terrasboten op dit punt een soortgelijk beleid.
Vanuit juridisch perspectief zijn er verschillende
consequenties te onderscheiden indien wordt gekozen voor een systeem van
“vaste” terrasbootlocaties. Deze consequenties zijn vergelijkbaar met de
consequenties van het huidige systeem van vaste locaties voor terrassen.
In de eerste plaats verliest de gemeente in
belangrijke mate zeggenschap over het gemeentewater, doordat zij minder
vrijelijk hierover kan beschikken. De gemeente blijft echter wel
onderhoudsplichtig ten aanzien van het gemeentewater.
In de tweede plaats ontstaat er voor ondernemers
een “economisch recht” waardoor de gemeente te maken kan krijgen met
schadeclaims indien zij het betreffende gemeentewater permanent (bijvoorbeeld
als gevolg van herinrichting) of tijdelijk (bijvoorbeeld in verband met
afsluiten van een grachtvak wegens uit te voeren herstelwerkzaamheden aan een
kade of brug) voor andere doeleinden wil gaan gebruiken. De betreffende
ondernemer zal in dat geval in beginsel schadeloos moeten worden gesteld of in
het ergste geval mogelijk moeten worden “uitgekocht”. Het is niet mogelijk om
schadeclaims af te wenden door het opnemen van specifieke voorwaarden in
ontheffingen.
Tot slot zal de ontheffing een wezenlijk onderdeel
gaan uitmaken van de economische waarde van de betreffende onderneming.
1) Er
moet genoeg ruimte overblijven voor het overige vaarverkeer.
Zowel de Verordening
Openbaar Gemeentewater Delft (VOGD) als het Binnenvaart Politie Reglement (BPR)
stellen dat het afmeren van terrasboten alleen plaats mag vinden indien er
genoeg ruimte overblijft voor het overige vaarverkeer. Het gaat hierbij om de
volgende artikelen:
● VOGD, artikel 25 lid e: weigeren van de
ontheffing: Een ontheffing op grond van deze verordening wordt geweigerd indien
er door het verlenen van de ontheffing te weinig ruimte overblijft voor het
overige vaarverkeer.
● BPR: artikel 1.06: Een schip of een
samenstel mag niet deelnemen aan de scheepvaart, indien de lengte, de breedte,
de hoogte boven water, de diepgang, de manoeuvreerbaarheid en de snelheid van
dit schip of dit samenstel niet verenigbaar zijn met de karakteristiek en met
de afmetingen van de vaarweg en van de kunstwerken[2].
Dit komt er in de praktijk op neer dat de ligplaats
van de terrasboot zodanig gekozen moet worden dat de vuilvisvlet, de
rondvaartboot en door spierkracht voortbewogen vaartuigen (bijvoorbeeld
waterfietsen en gondels) zonder problemen kunnen passeren. Als richtlijn wordt
door de gemeente hierbij een ruimte van 60 cm tussen vaartuigen en andere
vaartuigen en/of de wal aangehouden. Het grootste vaartuig in de Delftse
grachten is de rondvaartboot Willem de Zwijger (2,70 meter breed en 11,50 meter
lang). Dit betekent dat er op het Delftse water ten alle tijden een vaarruimte
van minimaal 3.90 meter breed vrij dient te zijn (2,7m + 0,6m + 0,6m = 3,9m).
Niet alle situaties op het Delftse water zijn
vergelijkbaar. Zo dient er bij de beoordeling van locaties bijvoorbeeld tevens
rekening te worden gehouden met de hoeveelheid vaarverkeer en het type van
nabijgelegen bruggen. Om deze reden heeft het college de bevoegdheid om nadere
regels ten aanzien van de Verordening Openbaar Gemeentewater Delft (VOGD) vast
te stellen.
● VOGD, Artikel 28: nadere regels. Het
college van burgemeester en wethouders is bevoegd nadere regels te stellen
betreffende hetgeen in deze verordening is bepaald.
2)
Een terrasboot mag niet onder of in de
onmiddellijke nabijheid van een brug worden afgemeerd.
Rond bruggen moet uit veiligheidsoverwegingen
voldoende uitwijk- en manoeuvreerruimte aanwezig zijn om vaartuigen met
tegengestelde koersen de mogelijkheid te geven om uit te wijken en elkaar te
passeren. Om deze reden is in de VOGD het volgende opgenomen:
● VOGD: artikel 8, 3b (Algemene
afmeerregels): Het is niet toegestaan een vaartuig onder, dan wel in de
onmiddellijke nabijheid van een brug af te meren dan wel neer te leggen.
De vraag is echter wat wordt verstaan onder
“onmiddelijke nabijheid”. In het onderzoeksrapport “Terrasboten in Delft[3]”
wordt gesteld dat in dit kader minimaal een lengte van 10 meter moet worden
vrijgehouden. Geconstateerd is echter dat een dergelijke grote afstand niet
altijd noodzakelijk is om te voldoen aan de aan dit criterium ten grondslag
liggende gedachte. Enkele huidige terrasbootlocaties liggen dan ook iets minder
ver van een brug af dan de geadviseerde 10 meter. In de praktijk zullen met
name door spierkracht voorbewogen vaartuigen, zoals waterfietsen, kano’s, etc.,
moeten uitwijken of manouvreren. Deze categorie vaartuigen is relatief
kwetsbaar en wordt vaak bestuurd door onervaren personen. Uitgaand van een
lengte van 3,45 meter van een waterfiets wordt daarom aanbevolen een minimale
uitwijk- en manouvreerruimte aan te houden van 6 meter.
Omdat niet alle situaties op het Delftse water
vergelijkbaar zijn, heeft het college van B&W ook ten aanzien van dit
criterium de bevoegdheid om nadere regels ten aanzien van de VOGD vast te stellen.
●
VOGD, Artikel 28: nadere regels. Het college van burgemeester en wethouders is
bevoegd nadere regels te stellen betreffende hetgeen in deze verordening is
bepaald.
3)
Een locatie moet diep genoeg zijn voor het
afmeren van een terrasboot.
Niet alle locaties in Delft zijn wat betreft hun
diepte geschikt voor het afmeren van een vaartuig. Indien een ontheffing wordt
verleend voor een terrasboot is de gemeente echter wel verantwoordelijk voor
het geschikt maken van de locatie waarvoor een ontheffing is verleend. Dit kan
in sommige gevallen betekenen dat op bepaalde locaties gebaggerd moet worden.
Dit brengt hoge kosten voor de gemeente met zich mee. Uitgaand van het feit dat
terrasboten een diepgang hebben van tussen de 20 cm en 30 cm, wordt daarom als
maatstaf een minimale diepte van 50 cm voor terrasbootlocaties gehanteerd. Om
te bepalen in hoeverre een aantal locaties aan dit criterium voldoen zijn op 7
juni 2004 op verschillende locaties metingen verricht. Verder is op 15 juni
2004 met behulp van een terrasboot onderzocht in hoeverre locaties geschikt
zijn voor het afmeren van een terrasboot.
4) Een
locatie moet (varend) bereikbaar zijn voor een terrasboot.
Een aantal
grachten van Delft is (varend) slecht toegankelijk voor terrasboten. Door lage
bruggen, aanwezige waterplanten en het niet regelmatig schoonhouden en baggeren
van grachten is het niet mogelijk deze grachten met een zogenaamde “opduwer” te
bevaren voor het plaatsen van een terrasboot. Bij de beoordeling van de
geschiktheid van locaties wordt daarom
tevens aandacht besteedt aan de mate waarin locaties varend bereikbaar zijn. Op
15 juni 2004 is de mate van bereikbaarheid van locaties onderzocht met behulp
van een terrasboot.
5)
Terrasboten
mogen alleen in de binnenstad worden afgemeerd.
Terrasboten
dienen in de binnenstad te worden afgemeerd, dit ter voorkoming van overlast
voor omwonenden. Hierbij wordt uitgegaan van de redenatie dat naarmate men
verder buiten de binnenstad komt, des te meer panden een woonfunctie hebben.
Hierdoor wordt de kans op overlast voor omwonenden groter en zal naar
verwachting het draagvlak onder omwonenden voor de komst van een dergelijk
vaartuig kleiner zijn. De binnenstad wordt begrensd door de Westvest,
Phoenixstraat, Wateringsevest, Nieuwe Plantage, Oostplantsoen, Oosterstraat,
OranjePlantage, Zuiderstraat, Asvest en Zuidwal.
Om inzicht te
verkrijgen in hoeverre er draagvlak is bij omwonenden voor de komst van een
terrasboot is door het vakteam Onderzoek & Statistiek (O&S) op 28 en 29
juni 2004 in 3 gebieden een enquête gehouden. Deze enquête had betrekking op de
terrasbootlocaties gelegen voor de adressen Verwersdijk 14, 30, 47, 124, 128 en
Voorstraat 9. In de bij deze locaties behorende grachtvakken zijn momenteel nog
geen terrasboten afgemeerd. In totaal zijn, verspreid over 3 gebieden, 136
huishoudens “aan de deur” benaderd door een enquêtebureau. Voor de resultaten
van deze enquête wordt verwezen naar bijlage 5.
6) Terrasboten dienen te voldoen aan criteria Welstand
Om de herkenbaarheid en
leefbaarheid van de Binnenstad te waarborgen moeten nieuwe activiteiten zich
voegen naar de bestaande structuur. De ligging en verschijningsvorm van een
terrasboot moet zo worden gekozen dat er zo min mogelijk visuele concurrentie
optreedt met (het zicht op) bruggen, uit het wateroprijzende kademuren en
watergevels en met andere monumenten. Wat betreft welstand worden dan ook de
volgende criteria gebruikt.
1)
1 terrasboot per grachtvak
(tussen twee bruggen) verlevendigt het beeld van dat grachtvak. De terrasboot
is een aanvulling op het beeld, een afgemeerd schip benadrukt de karakteristiek
van een gracht ondanks het feit dat de pure verschijningsvorm van het grachtvak
erdoor wordt verstoord: een object als een terrasboot trekt direct de aandacht.
Meerdere terrasboten in hetzelfde grachtvak zijn ongewenst omdat de visuele
verstoring daardoor te groot wordt. Verder wordt het zicht op de kademuren door
een dergelijk vaartuig belemmerd.
2)
Ruime afstand tussen een terrasboot en een
brug, zodat het zicht op de brug en de bruggehoofden niet
belemmerd wordt. Brug en bruggehoofden vormen een geheel en zijn door hun
ligging loodrecht op de lengterichting van de gracht belangrijke ruimtevormende
elementen doordat ze zorgdragen voor een ritmische geleding van de langgerekte
“grachtruimte”. Iedere brug heeft een specifieke, unieke vormgeving die hun
herkenbaarheid bepaalt. Bruggen zijn coördinatiepunten in de gracht.
3)
Geen terrasboten voor watergevels,
omdat daardoor de specifieke karakteristiek van een watergevel aan het zicht
onttrokken wordt (namelijk uit het water oprijzen van de gevel). De watergevels
in de Binnenstad van Delft dragen voor een belangrijk deel bij aan het
historische karakter van de binnenstad.
Algemene informatie huidige
terrasbootlocaties |
Gehanteerde
criteria a |
||||||||||
Juridische criteria |
Praktische criteria |
Criteria welstand |
|||||||||
Nr. |
Locatie |
Huisnummer |
Grachtvak/bruggen |
Ruimte voor overig vaarverkeer |
Geen nabijheid brug |
Diepte |
Bereikbaarheid |
Gelokaliseerd in de binnenstad |
Geen aanwezigheid andere terrasboten in
grachtvak |
Ruime afstand terrasboot en bruggen |
Geen terrasboten voor watergevels |
1. |
Koornmarkt |
85 |
141 en 153, Touwbrug en Leeuwbrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
2. |
Oude Delft |
76 |
147 en 152, Mauriciusbrug en Sint Jansbrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
3. |
Vrouw Juttenland |
14 |
129 en 136, Lakenverwersbrug en Schreibrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
4. |
Kerkstraat |
23 |
135 en 140, Oudemanhuisbrug en Vrouwe van
Rijnsburgerbrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
5. |
Markt (Wijnhaven) |
15-17 |
141 en 142, Touwbrug en Waagbrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
- b) |
6. |
Binnenwatersloot |
27 |
148 en 149, Haverbrug en
Waterslootsepoortbrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
7. |
Oude Delft |
133 |
132 en 147, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
- b) |
+ |
+ |
8. |
Oude Delft |
113-115 |
132 en 147, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
- b) |
+ |
+ |
a)
+, locatie
voldoet aan criterium; -, locatie voldoet niet aan criterium
b)
Deze afwijking
is reeds in 1993 in het rapport “Terrasboten in Delft” van het onderzoekbureau
INB Groep onderkend. Aangegeven wordt in dit rapport dat, gelet op de situatie
in het desbetreffende grachtvak, de gemeente van de adviezen in het rapport
wenste af te wijken.
Algemene informatie potentiële
terrasbootlocaties |
Gehanteerde
criteria a |
|||||||||||
Juridische criteria |
Praktische criteria |
Criteria welstand |
||||||||||
Nr. |
Onderneming |
Locatie |
Huisnummer |
Grachtvak/bruggen |
Ruimte voor overig vaarverkeer |
Geen onmiddellijke nabijheid brug |
Diepte |
Bereikbaarheid |
Gelokaliseerd in de binnenstad |
Geen aanwezigheid andere terrasboten in
grachtvak |
Ruime afstand terrasboot en bruggen |
Geen terrasboten voor watergevels |
9. |
Barcelos |
Verwersdijk |
124 |
117 en 121, Musquetierbrug en
Rapenbloembrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ c1) |
+ |
+ |
10. |
De
Verbeelding |
Verwersdijk |
128 |
117 en 121, Musquetierbrug en
Rapenbloembrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ c1) |
+ |
+ |
11. |
De
Pelicaan |
Verwersdijk |
47. |
121 en 183, Rapenbloembrug en
Cellebroerbrug |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
12. |
Patachou |
Oude
Delft |
92 |
132 en 147, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug |
- b) |
+ |
+ |
+ |
+ |
- c2) |
+ |
+ |
13. |
Salvatore |
Oude
Delft |
88 |
132 en 147, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug |
- b) |
+ |
+ |
+ |
+ |
- c2) |
+ |
+ |
14. |
La Fontenella |
Verwersdijk |
30 |
128 en 184, Lakenverwersbrug en Doelenbrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ c3) |
+ |
+ |
15. |
Den
Blaeuwen Snoeck |
Verwersdijk |
14 |
128 en 184, Lakenverwersbrug en Doelenbrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ c3) |
+ |
+ |
16. |
De
V. |
Voorstraat |
9 |
120 en 124, Visbrug en Poelbrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
17. |
La
Vie |
Binnenwatersloot |
27 |
148 en 149, Haverbrug en
Waterslootsepoortbrug |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
18. |
De
Waag |
Markt
(Wijnhaven) |
11 |
141 en 142, Touwbrug en Waagbrug |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
- |
19. |
De
Sjees |
Markt
(Wijnhaven) |
5 |
133 en 142, Warmoesbrug en Waagbrug |
+ d) |
- |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
a) +, locatie voldoet aan criterium; -,
locatie voldoet niet aan criterium
b)
Geen ruimte door reeds aanwezige terrasboten.
c)
Er zijn
meerdere ondernemers die in aanmerking willen komen voor een ligplaats in het
desbetreffende grachtvak.
d)
Beperkte
ruimte voor afmeren terrasboot.
Bijlage 4: Toelichting
beoordeling potentiële locaties
9. Barcelos, Verwersdijk 124, Grachtvak
Musquetierbrug en Rapenbloembrug
Barcelos voldoet
aan alle criteria:
● Ruimte
voor overig vaarverkeer;
● Geen
onmiddelijke nabijheid brug;
● Diepte. Op 7 juni 2004 zijn op de
desbetreffende locatie metingen verricht. Geconstateerd is dat de
desbetreffende locatie diep genoeg is voor het afmeren van een terrasboot. De
hoogte van de kade is 30 cm. De diepte van de eerste meter vanaf de kade ligt
tussen de 40 cm en 60 cm. Na 1 meter is de gracht tussen de 80 cm en 1 meter diep. Op 15 juni 2004 is
tevens met een terrasboot getest of het mogelijk is om op deze locatie een
terrasboot af te meren. Geconstateerd is dat het mogelijk is om op deze locatie
een terrasboot af te meren (zie foto 1);
●
Bereikbaarheid. Op 15 juni 2004 is tevens onderzocht in hoeverre de
desbetreffende locatie bereikbaar is voor een terrasboot. Geconstateerd is dat
de locatie bereikbaar is voor een terrasboot, mits deze terrasboot niet breder
is dan 3 meter. Dit in verband met een aantal bochten en bruggen op de route
(zie voor voorbeeld foto 2);
●
Gelokaliseerd in de binnenstad. Barcelos ligt in de binnenstad. Om inzicht te
verkrijgen in de mate waarin omwonenden voor of tegen de komst van een
terrasbootlocatie in het desbetreffende grachtvak zijn, is door het vakteam
Onderzoek & Statistiek een onderzoek uitgevoerd. Door 66% van de
respondenten is aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen de komst van een
terrasboot op deze locatie. Ongeveer 34% van de omwonenden heeft wel bezwaar
tegen de komst van een terrasboot. Uit het onderzoek blijkt verder dat circa
53% van de ondervraagden van mening is dat de komst van een terrasboot op deze
locatie een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat.
Daarnaast is echter 21% van de respondenten van mening dat een terrasboot op
deze locatie de rust verstoord. Circa 8% van de respondenten verwacht een
parkeerprobleem indien op deze locatie een terrasboot wordt afgemeerd.
Opgemerkt dient
te worden dat er tevens een andere ondernemer, grenzend aan het naastliggende
grachtvak, interesse heeft getoond in een ontheffing voor een terrasboot.
Indien in beide grachtvakken een nieuwe terrasbootlocatie wordt gecreëerd
ontstaat een kleine concentratie van terrasboten. Aan respondenten is daarom
tevens gevraagd of zij bezwaar hebben tegen de komst van twee of 3 terrasboten
in dit deel van de Verwersgracht. Circa 58% van de ondervraagden heeft hier
geen bezwaar tegen. Ongeveer 42% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen de
komst van 2 of 3 terrasboten. In bijlage 5 wordt nader ingegaan op het gehouden
onderzoek.
●
Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er
geen terrasboten aanwezig in het desbetreffende grachtvak (tussen bruggen 117
en 121). Meerdere ondernemers hebben echter aangegeven interesse te hebben in
een terrasbootlocatie in dit grachtvak. Indien alle verzoeken worden
gehonoreerd zullen er meerdere terrasboten in dit grachtvak worden afgemeerd
waardoor niet meer aan dit criterium wordt voldaan;
●
Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;
●
Welstand: Geen terrasboten voor watergevels.
Beoordeling:
Deze locatie
wordt geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.
Foto 1:
Ligplaats Barcelos
Foto 2:
Voorbeeld beperkte bereikbaarheid
10. De Verbeelding, Verwersdijk 128,
Musquetierbrug en Rapenbloembrug
De Verbeelding
voldoet aan alle criteria:
● Ruimte
voor overig vaarverkeer;
● Geen
nabijheid brug;
● Diepte. Op 7 juni 2004 zijn op de
desbetreffende locatie metingen verricht. Geconstateerd is dat de
desbetreffende locatie diep genoeg is voor het afmeren van een terrasboot. De
hoogte van de kade is 30 cm. De diepte van de eerste meter vanaf de kade ligt
tussen de 40 cm en 60 cm. Na 1 meter is de gracht tussen de 80 cm en 1 meter diep. Op 15 juni 2004 is
tevens met een terrasboot getest of het mogelijk is om op deze locatie een
terrasboot af te meren. Geconstateerd is dat het mogelijk is om op deze locatie
een terrasboot af te meren (zie foto 3);
●
Bereikbaarheid. Op 15 juni 2004 is tevens onderzocht in hoeverre de
desbetreffende locatie bereikbaar is voor een terrasboot. Geconstateerd is dat
de locatie bereikbaar is voor een terrasboot, mits deze terrasboot niet breder
is dan 3 meter. Dit in verband met een aantal te nemen bochten en bruggen op de
route (zie voor voorbeeld foto 2);
●
Gelokaliseerd in de binnenstad. De Verbeelding ligt in de binnenstad. Om
inzicht te verkrijgen in de mate waarin omwonenden voor of tegen de komst van
een terrasbootlocatie in het desbetreffende grachtvak zijn, is door het vakteam
Onderzoek & Statistiek (O&S) een onderzoek uitgevoerd. Circa 66% van de
respondenten heeft geen bezwaar tegen de komst van een terrasboot op deze
locatie. Ongeveer 34% van de respondenten heeft wel bezwaar tegen de komst van
een terrasboot. Ongeveer 53% van de ondervraagden is van mening dat de komst
van een terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de
straat. Daarnaast is 21% van de respondenten van mening dat een terrasboot op
deze locatie de rust verstoord. Tot slot verwacht circa 8% van de respondenten
een parkeerprobleem indien een terrasboot wordt geëxploiteerd op deze locatie.
Aan respondenten is tevens gevraagd of zij bezwaar hebben tegen de komst van
twee of 3 terrasboten in dit deel van de Verwersgracht. Circa 58% van de
ondervraagden heeft hier geen bezwaar tegen. Ongeveer 42% van de omwonenden
heeft wel bezwaar tegen de komst van 2 of 3 terrasboten. In bijlage 5 wordt het
gehouden onderzoek nader toegelicht.
●
Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er
geen terrasboten aanwezig in het desbetreffende grachtvak (tussen bruggen 117
en 121). Meerdere ondernemers hebben echter aangegeven interesse te hebben in
een terrasbootlocatie in dit grachtvak. Indien alle verzoeken worden
gehonoreerd zullen er meerdere terrasboten in dit grachtvak worden afgemeerd
waardoor niet meer aan dit criterium wordt voldaan.
●
Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen
●
Welstand: Geen terrasboten voor watergevels
Beoordeling:
Deze locatie
wordt geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.
Foto 3: De
Verbeelding
11. De Pelicaan, Verwersdijk 47,
Rapenbloembrug en Cellebroerbrug
De Pelicaan
voldoet aan de volgende criteria:
● Ruimte
voor overig vaarverkeer;
● Diepte. Op 7 juni 2004 zijn op de
desbetreffende locatie metingen verricht. Geconstateerd is dat de
desbetreffende locatie diep genoeg is voor het afmeren van een terrasboot. De
hoogte van de kade is 30 cm. De diepte van de eerste meter vanaf de kade ligt
tussen de 70 cm en 80 cm. Na 1 meter is de gracht tussen de 90 cm en 1 meter diep. Ter hoogte van het
pandnummer 43 is over een lengte van één meter de diepte van het water 40 cm.
Op 15 juni 2004 is tevens met een terrasboot getest of het mogelijk is om op
deze locatie een terrasboot af te meren. Geconstateerd is dat het mogelijk is
om op deze locatie een terrasboot af te meren (zie foto 4);
●
Bereikbaarheid. Op 15 juni 2004 is tevens onderzocht in hoeverre de
desbetreffende locatie bereikbaar is voor een terrasboot. Geconstateerd is dat
de locatie bereikbaar is voor een terrasboot, mits deze terrasboot niet breder
is dan 3 meter. Dit in verband met een aantal te nemen bochten en bruggen op de
route (zie voor voorbeeld foto 2);
●
Gelokaliseerd in of nabij binnenstad. De Pelicaan ligt in de binnenstad. Om
inzicht te verkrijgen in de mate waarin omwonenden voor of tegen de komst van
een terrasbootlocatie in het desbetreffende grachtvak zijn, is door het vakteam
Onderzoek & Statistiek (O&S) een onderzoek uitgevoerd. Door circa 66%
van de respondenten werd aangegeven dat
zij geen bezwaar hebben tegen de komst van een terrasboot. Circa 34% van de omwonenden
gaf aan wel bezwaar te hebben tegen de komst van een terrasboot op deze
locatie. Ongeveer 50% van de ondervraagden is van mening dat de komst van een
terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat.
Daarnaast is 24% van de respondenten van mening dat een terrasboot op deze
locatie de rust verstoord. Circa 8% van de respondenten verwacht een
parkeerprobleem. Aan respondenten is tevens gevraagd of zij bezwaar hebben
tegen de komst van 2 of 3 terrasboten in dit deel van de Verwersgracht. Circa
58% van de ondervraagden heeft hier geen bezwaar tegen. Ongeveer 42% van de
omwonenden heeft wel bezwaar tegen de komst van 2 of 3 terrasboten. In bijlage
5 wordt het gehouden onderzoek nader toegelicht.
●
Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak;
●
Welstand: Geen terrasboten voor watergevels.
De Pelicaan
voldoet niet aan de volgende criteria:
● Geen
nabijheid brug. Terrasboten dienen te worden afgemeerd voor het dienende pand.
In het geval van De Pelicaan betekent dit dat een eventuele terrasboot tegen de
Rapenbloembrug aan komt te liggen. Dit is in strijd met artikel 8 lid 3b van de VOGD. (Het is
verboden in of nabij openbaar gemeentewater een vaartuig onder, dan wel in de
onmiddellijke nabijheid van een brug af
te meren dan wel neer te leggen). Gezien de breedte van de Verwersgracht is er
echter voldoende uitwijk- en manoeuvreerruimte aanwezig voor overig vaarverkeer
indien een terrasboot wordt afgemeerd op deze locatie.
●
Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen. Indien een terrasboot wordt
afgemeerd voor het pand van De Pelicaan ligt deze tegen de Rapenbloembrug aan
waardoor niet wordt voldaan aan dit criterium.
Beoordeling:
Deze locatie
wordt geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.
Foto 3: De
Pelicaan
Foto 4: De
Pelicaan
12. Patachou, Oude Delft 92, Jeronymusbrug
en Mauriciusbrug
Patachou voldoet
aan de volgende criteria:
● Geen
nabijheid brug;
● Diepte;
●
Bereikbaarheid;
● Gelokaliseerd
in binnenstad;
●
Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;
●
Welstand: Geen terrasboten voor watergevels;
Patachou voldoet
niet aan de volgende criteria:
● Ruimte
voor overig vaarverkeer. In het grachtvak tussen de Jeronymusbrug en de
Mauriciusbrug (bruggen 132 en 147) zijn reeds twee terrasboten afgemeerd.
Indien voor het pand van Patachou een derde boot wordt afgemeerd is overig
vaarverkeer in dit grachtvak niet meer mogelijk (zie foto 5 en 6). Zowel de
Verordening Openbaar Gemeentewater Delft (VOGD) als het Binnenvaart Politie
Reglement (BPR) stellen dat het afmeren van terrasboten alleen plaats mag
vinden indien er genoeg ruimte overblijft voor het overige vaarverkeer (zie
bijlage 2);
●
Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er
reeds twee ligplaatsen in dit grachtvak. Indien een derde ligplaats aan dit
grachtvak wordt toegevoegd, wordt niet meer aan dit criterium voldaan. Het feit
dat er reeds twee terrasboten in dit grachtvak zijn afgemeerd, is in strijd met
de in deze nota weergegeven criteria. Deze afwijking is reeds in 1993 in het
rapport “Terrasboten in Delft” van het onderzoekbureau INB Groep onderkend. In
dit rapport wordt echter ook aangegeven dat de gemeente Delft, gelet op de
situatie in het desbetreffende grachtvak, van de adviezen in het rapport wenste
af te wijken en het aantal locaties wenste uit te breiden naar twee. Meerdere
ondernemers hebben aangegeven interesse te hebben in een ontheffing voor een
terrasboot in dit grachtvak.
Beoordeling:
Deze locatie
wordt niet geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.
13. Salvatore, Oude Delft 88, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug
Salvatore
voldoet aan de volgende criteria:
● Geen
nabijheid brug;
● Diepte;
●
Bereikbaarheid;
●
Gelokaliseerd in binnenstad;
●
Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;
●
Welstand: Geen terrasboten voor watergevels;
Salvatore
voldoet niet aan de volgende criteria:
● Ruimte
voor overig vaarverkeer. In het grachtvak tussen de Jeronymusbrug en de
Mauriciusbrug (bruggen 132 en 147) zijn reeds twee terrasboten afgemeerd.
Indien voor het pand van Salvatore een derde boot wordt afgemeerd is overig
vaarverkeer in dit grachtvak niet meer mogelijk (zie foto 5 en 6). Zowel de
Verordening Openbaar Gemeentewater Delft (VOGD) als het Binnenvaart Politie
Reglement (BPR) stellen dat het afmeren van terrasboten alleen plaats mag
vinden indien er genoeg ruimte overblijft voor het overige vaarverkeer (zie
bijlage 2).
●
Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er
reeds twee ligplaatsen in dit grachtvak. Indien een derde ligplaats aan dit
grachtvak wordt toegevoegd, wordt niet meer aan dit criterium voldaan. Het feit
dat er reeds twee terrasboten in dit grachtvak zijn afgemeerd, is in strijd met
de in deze nota weergegeven criteria. Deze afwijking is reeds in 1993 in het
rapport “Terrasboten in Delft” van het onderzoekbureau INB Groep onderkend. In
dit rapport wordt echter ook aangegeven dat de Gemeente Delft, gelet op de
situatie in het desbetreffende grachtvak, van de adviezen in het rapport wenste
af te wijken en het aantal locaties wenste uit te breiden naar twee. Meerdere
ondernemers hebben aangegeven interesse te hebben in een ontheffing voor een
terrasboot in dit grachtvak.
Beoordeling:
Deze locatie
wordt niet geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.
Foto 5:
Patachou en Salvatore, zonder tegenoverliggende terrasboot.
Foto 6:
Locatie voor Patachou en Salvatore, inclusief tegenoverliggende terrasboot
14. La Fontenella, Verwersdijk 30,
Lakenverwersbrug en Doelenbrug
La Fontenella
voldoet aan alle criteria:
● Ruimte
voor overig vaarverkeer;
● Geen
nabijheid brug;
● Diepte. Op 15 juni 2004 is getest of deze
locatie geschikt is voor het afmeren van een terrasboot. Geconstateerd is dat
op deze locatie zonder problemen een terrasboot kan worden afgemeerd;
● Bereikbaarheid.
Op 15 juni 2004 is tevens onderzocht in hoeverre de desbetreffende locatie
bereikbaar is. Geconstateerd is dat de locatie goed bereikbaar is voor een
terrasboot;
● Gelokaliseerd
in binnenstad. La Fontenella ligt in de binnenstad. Om inzicht te verkrijgen in
de mate waarin omwonenden voor of tegen de komst van een terrasbootlocatie in
het desbetreffende grachtvak zijn, is door het vakteam Onderzoek &
Statistiek (O&S) een onderzoek uitgevoerd. Ongeveer 81% van de respondenten
geeft aan geen bezwaar te hebben tegen de komst van een terrasboot op deze
locatie. Daarentegen geeft 19% van de ondervraagden wel aan bezwaar te hebben
tegen de komst van een dergelijk vaartuig. Circa 48% van de respondenten is van
mening dat de komst van een terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en
uitstraling van de straat.
Tevens is
gevraagd of respondenten bezwaar hebben tegen de komst van twee terrasboten in
dit deel van de Verwersgracht. Circa 74% van de ondervraagden gaf aan hier geen
bezwaar tegen te hebben. Ongeveer 26% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen
de komst van 2 terrasboten in dit deel van de Verwersgracht. In bijlage 5 wordt
het gehouden onderzoek nader toegelicht.
●
Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er
geen terrasboten aanwezig in het desbetreffende grachtvak (tussen bruggen 128
en 184). Meerdere ondernemers hebben echter aangegeven interesse te hebben in
een terrasbootlocatie in dit grachtvak. Indien alle verzoeken worden
gehonoreerd zullen er meerdere terrasboten in dit grachtvak worden afgemeerd
waardoor niet meer aan dit criterium wordt voldaan;
●
Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;
●
Welstand: Geen terrasboten voor watergevels.
Beoordeling:
Deze locatie
wordt geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.
15. Den Blaeuwen Snoeck, Verwersdijk 14,
Lakenverwersbrug en Doelenbrug
Den Blaeuwen
Snoeck voldoet aan alle criteria:
● Ruimte voor
overig vaarverkeer;
● Geen
nabijheid brug;
● Diepte. Op 15 juni 2004 is getest of deze
locatie geschikt is voor het afmeren van een terrasboot. Geconstateerd is dat
op deze locatie zonder problemen een terrasboot kan worden afgemeerd;
●
Bereikbaarheid. Op 15 juni 2004 is tevens onderzocht in hoeverre de
desbetreffende locatie bereikbaar is. Geconstateerd is dat de locatie goed
bereikbaar is voor een terrasboot;
●
Gelokaliseerd in binnenstad. Den Blaeuwen Snoeck is gelokaliseerd in de
binnenstad. Om inzicht te verkrijgen in de mate waarin omwonenden voor of tegen
de komst van een terrasbootlocatie in het desbetreffende grachtvak zijn, is
door het vakteam Onderzoek & Statistiek (O&S) een onderzoek uitgevoerd.
Door 84% van de respondenten werd aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen
de komst van een terrasboot. Circa 16% van de omwonenden gaf aan wel bezwaar te
hebben tegen de komst van een dergelijk vaartuig. Ongeveer 48% van de
ondervraagden is van mening dat de komst van een terrasboot op deze locatie een
positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat. Tevens is
gevraagd of respondenten bezwaar hebben tegen de komst van twee terrasboten in
dit deel van de Verwersgracht. Circa 74% van de ondervraagden gaf aan hier geen
bezwaar tegen te hebben. Ongeveer 26% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen
de komst van 2 terrasboten in dit deel van de Verwersgracht.
●
Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er
geen terrasboten aanwezig in het desbetreffende grachtvak (tussen bruggen 128
en 184). Meerdere ondernemers hebben echter aangegeven interesse te hebben in
een terrasbootlocatie in dit grachtvak. Indien alle verzoeken worden
gehonoreerd zullen er meerdere terrasboten in dit grachtvak worden afgemeerd
waardoor niet meer aan dit criterium wordt voldaan;
●
Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;
●
Welstand: Geen terrasboten voor watergevels.
Beoordeling:
Deze locatie
wordt geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.
16. De V., Voorstraat 9, Visbrug en Poelbrug
De V. voldoet
aan alle criteria:
● Ruimte
voor overig vaarverkeer;
● Geen
nabijheid brug;
● Diepte. Op 15 juni 2004 is getest of deze
locatie geschikt is voor het afmeren van een terrasboot. Geconstateerd is dat
op deze locatie zonder problemen een terrasboot kan worden afgemeerd;
●
Bereikbaarheid. Op 15 juni 2004 is tevens onderzocht in hoeverre de
desbetreffende locatie bereikbaar is. Geconstateerd is dat de locatie goed
bereikbaar is voor een terrasboot;
●
Gelokaliseerd in binnenstad. Om inzicht te verkrijgen in de mate waarin
omwonenden voor of tegen de komst van een terrasbootlocatie in het
desbetreffende grachtvak zijn, is door het vakteam Onderzoek & Statistiek
(O&S) een onderzoek uitgevoerd. Door 81% van de respondenten werd
aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen de komst van een terrasboot. Circa
19% van de omwonenden gaf aan wel bezwaar te hebben tegen de komst van een
dergelijk vaartuig. Ongeveer 79% van de ondervraagden is van mening dat de
komst van een terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling
van de straat. Tevens geeft circa 26% van de omwonenden aan positief tegenover
de komst van een terrasboot te staan omdat zij hier zelf gebruik van kunnen
maken. Daarentegen is ongeveer 15% van de respondenten van mening dat een
terrasboot op deze locatie de rust verstoord.
●
Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel zijn er
geen terrasboten aanwezig in het desbetreffende grachtvak (tussen bruggen 120
en 124).;
●
Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;
●
Welstand: Geen terrasboten voor watergevels.
Beoordeling:
Deze locatie
wordt geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.
17. La Vie, Binnenwatersloot 27, Haverbrug
en Waterslootsepoortbrug
La Vie voldoet
aan de volgende criteria:
● Ruimte
voor overig vaarverkeer;
● Geen
nabijheid brug;
● Diepte;
●
Bereikbaarheid;
●
Gelokaliseerd in binnenstad;
●
Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen;
●
Welstand: Geen terrasboten voor watergevels;
La Vie voldoet niet
aan de volgende criteria:
●
Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak. Momenteel is er
één terrasbootlocatie in dit grachtvak welke geëxploiteerd wordt door een
naburige onderneming.
Beoordeling:
Deze locatie
wordt niet geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.
18. De Waag, Markt 11, Touwbrug en Waagbrug
De Waag voldoet
aan de volgende criteria:
● Ruimte
voor overig vaarverkeer;
● Diepte;
●
Bereikbaarheid;
●
Gelokaliseerd in binnenstad.
De Waag voldoet niet
aan de volgende criteria:
● Geen
nabijheid brug. Indien een terrasboot wordt afgemeerd bij het pand van
onderneming De Waag komt deze tegen de Waagbrug aan te liggen. Dit is in strijd
met artikel 8 lid 3b van de VOGD. (Het
is verboden in of nabij openbaar gemeentewater een vaartuig onder, dan wel in
de onmiddellijke nabijheid van een brug
af te meren dan wel neer te leggen); Deze situatie wordt met behulp van foto 7
verder gevisualiseerd;
●
Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak; Momenteel is er
reeds één terrasboot aanwezig in dit grachtvak.
●
Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen. Een terrasboot kan op deze
locatie alleen vlak tegen de Waagbrug worden afgemeerd (zie foto 7). Hierdoor
wordt niet voldaan aan dit criterium;
●
Welstand: Geen terrasboten voor watergevels. Een terrasboot kan bij onderneming
De Waag alleen worden afgemeerd voor een watergevel. Hierdoor wordt niet
voldaan aan dit criterium. Opgemerkt dient te worden dat bij een nabijgelegen
terrasbootlocatie eveneens wordt afgeweken van dit criterium. Deze afwijking
bij de nabijgelegen terrasbootlocatie is reeds in 1993 in het rapport
“Terrasboten in Delft” van het onderzoeksbureau INB-Groep onderkend. Aangegeven
wordt in dit rapport dat, gelet op de specifieke situatie in het desbetreffende
grachtvak, de gemeente van de adviezen in het rapport wenste af te wijken.
Beoordeling:
Deze locatie
wordt niet geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot.
Foto 7: De
Waag (locatie bevindt zich tussen terrasboot en brug)
19. De
Sjees, Markt 5, Warmoesbrug en Waagbrug
De Sjees voldoet
aan de volgende criteria:
● Ruimte
voor overig vaarverkeer. In het verleden is op deze locatie reeds een
terrasboot geëxploiteerd. De (tijdelijke) ontheffing die in de periode 1991 t/m
1995 aan onderneming de Sjees werd verleend, had betrekking op een oppervlakte
van 11 bij 2,5 meter. De destijds in gebruik zijnde rondvaartboten konden de
desbetreffende terrasboot op een redelijke wijze passeren. Sinds enkele jaren
is echter door de betrokken rondvaartonderneming een langere en bredere
rondvaartboot in gebruik genomen waardoor een nieuwe situatie is ontstaan
(Willem de Zwijger, 2,70 meter breed en 11,50 meter lang). De breedte van deze
rondvaartboot wordt gebruikt bij de bepaling van de minimale vrije ruimte op
het Delftse water voor het vaarverkeer, namelijk 3.90 meter (2,7m + 0,6m + 0,6m
= 3,9m). Indien wordt uitgegaan van deze minimale afstand kan met behulp van de
Grootschalige Basiskaart Delft (GBKD) worden berekend dat in het grachtvak
tussen de Warmoesbrug en de Waagbrug een ruimte van 2,13 (2.73m – 0,6m) vanaf
de gevel overblijft voor het afmeren van een terrasboot. Hierbij wordt
uitgegaan van de assumptie dat de rondvaartboot precies door het midden van de
Warmoesbrug dient te kunnen varen. De berekening van deze afstand wordt
toegelicht met behulp van plattegrond 1.
● Diepte;
●
Bereikbaarheid;
●
Gelokaliseerd in of nabij binnenstad.
●
Welstand: Geen aanwezigheid andere terrasboten in grachtvak;
De Sjees voldoet
niet aan de volgende criteria:
● Geen nabijheid brug. Het is alleen
mogelijk om een terrasboot bij de Sjees af te meren indien deze relatief dicht
tegen de Warmoesbrug aan komt te liggen. Dit is in strijd met artikel 8 lid 3b van de VOGD: Het is
verboden in of nabij openbaar gemeentewater een vaartuig onder, dan wel in de
onmiddellijke nabijheid van een brug af
te meren dan wel neer te leggen (zie foto’s 8 en 9). Gezien de situatie in het
desbetreffende grachtvak (er is een minimale uitwijk- en manoeuvreerruimte van
6 meter in het grachtvak) wenst de gemeente wat betreft deze locatie, conform
artikel 28 van de VOGD, nadere regels vast te stellen.
●
Welstand: Ruime afstand terrasboot en bruggen. Een terrasboot kan op deze
locatie alleen relatief dichtbij de Warmoesbrug en de Waagbrug worden afgemeerd
(zie foto’s 8 en 9). Hierdoor wordt niet voldaan aan dit criterium.
●
Welstand: Geen terrasboten voor watergevels. Het is bij de Sjees alleen
mogelijk om een terrasboot af te meren voor een watergevel. Hierdoor wordt niet
voldaan aan dit criterium. Opgemerkt dient te worden dat bij een nabijgelegen
terrasbootlocatie eveneens wordt afgeweken van dit criterium. Deze afwijking
bij de nabijgelegen terrasbootlocatie is reeds in 1993 in het rapport
“Terrasboten in Delft” van het onderzoekbureau INB Groep onderkend. Aangegeven
wordt in dit rapport dat, gelet op de situatie in het desbetreffende (grotere)
grachtvak, de gemeente bij deze specifieke terrasbootlocatie van de adviezen in
het rapport wenste af te wijken.
Beoordeling:
Deze locatie
wordt door de gemeente geschikt geacht voor het afmeren van een terrasboot,
mits de door de terrasboot ingenomen ruimte inclusief stootwillen[4]
wordt beperkt tot maximaal 2,13 meter vanaf de gevel. Verder dient rekening te
worden gehouden met het feit dat de terrasboot over voldoende stabiliteit dient
te beschikken, dat wil zeggen dat bij het betreden van de schuit deze nauwelijks
helt. Het verplaatsen van personen mag er niet toe leiden dat de terrasboot
kentert[5].
Foto 8: De
Sjees
Plattegrond
1: Berekening maximale ruimte terrasboot, locatie Markt 5 (Wijnhaven)
Bron: GBKD,
Grootschalige Basiskaart Delft
*Ruimte
rondvaartboot links minimaal 1,63 m
** Ruimte
rondvaartboot rechts minimaal 2,73 m
Om inzicht te verkrijgen in hoeverre er draagvlak
is bij omwonenden voor de komst van een terrasboot is door het vakteam
Onderzoek & Statistiek (O&S) op 28 en 29 juni 2004 in 3 gebieden een
enquête gehouden. Deze enquête had betrekking op de terrasbootlocaties gelegen
voor de adressen Verwersdijk 14, 30, 47, 124, 128 en Voorstraat 9. In de bij
deze locaties behorende grachtvakken zijn momenteel nog geen terrasboten
afgemeerd. In totaal zijn, verspreid over 3 gebieden, 136 huishoudens “aan de
deur” benaderd door een enquêtebureau. Het ging hierbij om de volgende
huishoudens:
Gebied A: Verwersdijk 2 t/m 32A en Dertienhuizen 1
t/m 30, (40 huishoudens).
Gebied B: Verwersdijk 88 t/m 156A en Verwersdijk 27
t/m 81, (42 huishoudens)
Gebied C: Voorstraat 3 t/m 45 en Voorstraat 2 t/m 40, (54 huishoudens)
Voor elk gebied is een aparte vragenlijst
opgesteld. In totaal hebben 118 huishoudens hun medewerking verleend aan het
onderzoek, waardoor er een respons is van circa 87%. In de onderstaande tabel
wordt een kort overzicht gegeven van de belangrijkste resultaten:
Locatie |
Onderneming |
Aantal huishoudens, N=118 |
Percentages |
|
|
|
|
Gebied A
|
|
31 |
100% |
|
|
|
|
Verwersdijk 14 |
Den Blaeuwen Snoeck |
|
|
Bezwaar |
|
5 |
16% |
Geen bezwaar |
|
26 |
84% |
|
|
|
|
Verwersdijk 30 |
La Fontanella |
|
|
Bezwaar |
|
6 |
19% |
Geen bezwaar |
|
25 |
81% |
|
|
|
|
2 locaties |
|
|
|
Bezwaar |
|
8 |
26% |
Geen bezwaar |
|
23 |
74% |
|
|
|
|
Gebied B
|
|
38 |
100% |
|
|
|
|
Verwersdijk 47 |
De Pelicaan |
|
|
Bezwaar |
|
13 |
34% |
Geen bezwaar |
|
25 |
66% |
|
|
|
|
Verwersdijk 124 |
Barcelos
|
|
|
Bezwaar |
|
13 |
34% |
Geen bezwaar |
|
25 |
66% |
|
|
|
|
Verwersdijk 128 |
De Verbeelding |
|
|
Bezwaar |
|
13 |
34% |
Geen bezwaar |
|
25 |
66% |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 of 3 locaties |
|
|
|
Bezwaar |
|
16 |
42% |
Geen bezwaar |
|
22 |
58% |
|
|
|
|
Gebied C
|
|
49 |
100% |
|
|
|
|
Voorstraat 9 |
De V. |
|
|
Bezwaar |
|
9 |
19% |
Geen bezwaar |
|
38 |
81% |
Gebied A, Verwersdijk 14 en 30, Den Blaeuwen Snoeck
en La Fontenella.
In gebied A zijn 40 huishoudens benaderd. In totaal
werd door 31 huishoudens medewerking verleend aan de enquête waardoor er in
gebied A een respons is van 78%. Circa 74% van de respondenten is alleenstaand
of gehuwd/samenwonend zonder kinderen. Verder heeft ongeveer 10% van de
respondenten een huishouden met kinderen.
Wat betreft de locatie gelegen voor Verwersdijk 14
werd door 84% van de respondenten aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen
de komst van een terrasboot. Circa 16% van de omwonenden gaf aan wel bezwaar te
hebben tegen de komst van een dergelijk vaartuig. Ongeveer 48% van de
ondervraagden is van mening dat de komst van een terrasboot op deze locatie een
positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat.
Het oordeel van omwoners over deze locatie is
redelijk vergelijkbaar met het voorgaande oordeel. Ongeveer 81% van de
respondenten geeft aan geen bezwaar te hebben tegen de komst van een terrasboot
op deze locatie. Daarentegen geeft 19% van de ondervraagden wel aan bezwaar te
hebben tegen de komst van een dergelijk vaartuig. Ook bij deze locatie is circa
48% van de respondenten van mening dat de komst van een terrasboot een positief
effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat.
Tevens is gevraagd of respondenten bezwaar hebben
tegen de komst van twee terrasboten in dit deel van de Verwersgracht. Circa 74%
van de ondervraagden gaf aan hier geen bezwaar tegen te hebben. Ongeveer 26%
van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen de komst van 2 terrasboten in dit
deel van de Verwersgracht.
In gebied B zijn 42 huishoudens benaderd. In totaal
hebben 38 huishoudens hun medewerking verleend aan het onderzoek waardoor er in
gebied B een respons is van circa 90%. Ongeveer 61% van de respondenten is
alleenstaand of gehuwd/samenwonend zonder kinderen. Verder heeft circa 26% van
de respondenten een huishouden met kinderen.
Wat betreft de locatie gelegen voor het adres
Verwersdijk 47 werd door 66% van de respondenten aangegeven dat zij geen
bezwaar hebben tegen de komst van een terrasboot. Circa 34% van de omwonenden
gaf aan wel bezwaar te hebben tegen de komst van een terrasboot op deze
locatie. Ongeveer 50% van de ondervraagden is van mening dat de komst van een
terrasboot een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat.
Daarnaast is 24% van de respondenten van mening dat een terrasboot op deze
locatie de rust verstoord. Circa 8% van de respondenten verwacht een
parkeerprobleem.
Door 66% van de respondenten is aangegeven dat zij
geen bezwaar hebben tegen de komst van een terrasboot op deze locatie. Ongeveer
34% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen komst van een terrasboot. Uit de
enquête blijkt dat circa 53% van de ondervraagden van mening is dat de komst
van een terrasboot op deze locatie een positief effect heeft op de sfeer en
uitstraling van de straat. Daarnaast is echter 21% van de respondenten van
mening dat een terrasboot op deze locatie de rust verstoord. Circa 8% van de
respondenten verwacht ook hier een parkeerprobleem.
Verwersdijk 128, De Verbeelding
Het oordeel over de locatie gelegen voor het adres
Verwersdijk 128 wijkt niet af van het oordeel over de hiervoor beschreven
locaties in gebied B. Ook hier blijkt 66% van de respondenten geen en 34% van
de respondenten wel bezwaar te hebben tegen de komst van een terrasboot.
Ongeveer 53% van de ondervraagden is van mening dat de komst van een terrasboot
een positief effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat. Daarnaast
is 21% van de respondenten van mening dat een terrasboot op deze locatie de
rust verstoord. Tot slot verwacht circa 8% van de respondenten verwacht een
parkeerprobleem indien een terrasboot wordt geëxploiteerd op deze locatie.
Aan respondenten is tevens gevraagd of zij bezwaar
hebben tegen de komst van twee of 3 terrasboten in dit deel van de
Verwersgracht. Circa 58% van de ondervraagden heeft hier geen bezwaar tegen.
Ongeveer 42% van de omwonenden heeft wel bezwaar tegen de komst van 2 of 3
terrasboten in dit deel van de Verwersgracht.
Gebied C, Voorstraat 9, De V.
In gebied C zijn 54 huishoudens benaderd. In totaal
werd door 49 huishoudens medewerking verleend aan de enquête waardoor er in
gebied C een respons is van 91%. Circa 72% van de respondenten is alleenstaand
of gehuwd/samenwonend zonder kinderen. Verder heeft ongeveer 17% van de
respondenten een huishouden met kinderen.
Wat betreft deze
locatie werd door 81% van de respondenten aangegeven dat zij geen bezwaar
hebben tegen de komst van een terrasboot. Circa 19% van de omwonenden gaf aan
wel bezwaar te hebben tegen de komst van een dergelijk vaartuig. Ongeveer 79%
van de ondervraagden is van mening dat de komst van een terrasboot een positief
effect heeft op de sfeer en uitstraling van de straat. Tevens geeft circa 26%
van de omwonenden aan positief tegenover de komst van een terrasboot te staan
omdat zij hier zelf gebruik van kunnen maken. Daarentegen is ongeveer 15% van
de respondenten van mening dat een terrasboot op deze locatie de rust
verstoord.
Bijlage 6:
Criteria Welstand uiterlijk terrasboot
De terrasboot en
de daarop te monteren opbouw dienen, qua uiterlijk, vormgeving en inrichting,
te voldoen aan redelijke eisen van welstand. De uitvoering moet conform het
door de ontheffinghouder ingediende en door de Commissie voor Welstand en
Monumenten goedgekeurde ontwerp zijn. Wanneer er op advies van de VOGD geen
bezwaar is voor het verlenen van een ontheffing voor een terrasboot, zou
ontheffing verleend kunnen worden, mits de uiterlijke verschijningsvorm van de
terrasboot past binnen de gestelde norm. De voorgestelde uiterlijke
verschijningsvorm van de terrasboot wordt voorgelegd aan de Welstandscommissie.
Deze toetst de aanvraag aan de hand van een aantal criteria. Deze criteria zijn
achtereenvolgens:
1)
Het schip moet
een nautische uitstraling hebben, dus werkelijk een schip zijn en geen ponton;
2)
de railing
moet bestaan uit horizontale regels met balusters op afstand. Dit type railing
is vergelijkbaar met de Delftse brugleuningen;
3)
er mag geen
reclame op de terrasboot worden aangebracht, uitgezonderd een eventueel
aangebracht verwijsbord. De eigennaam van het bedrijf en/of eigenaar mag worden
aangebracht in kleine, losse letters, met een nautische uitstraling;
4)
parasols
dienen één kleur per boot te hebben en er mag op deze parasols geen reclame
zichtbaar zijn;
5)
indien er een
zeildoek is aangebracht rondom de railing dient dit strak gespannen te staan,
waarbij de voorkeur uitgaat naar het gebruik van nestelgaten.
Bijlage 7:
Voorstel vaste terrasbootlocaties 2005
Nr. |
Nr. |
Grachtvak/bruggen |
Locatie |
Huisnummer |
|
|
|
|
|
1. |
1. |
141 en 153, Touwbrug en Leeuwbrug |
Koornmarkt |
85 |
2. |
2. |
147 en 152, Mauriciusbrug en Sint Jansbrug |
Oude Delft |
76 |
3. |
3. |
129 en 136, Lakenverwersbrug en Schreibrug |
Vrouw Juttenland |
14 |
4. |
4. |
135 en 140, Oudemanhuisbrug en Vrouwe van Rijnsburgerbrug |
Kerkstraat |
23 |
5. |
5. |
141 en 142, Touwbrug en Waagbrug |
Markt (Wijnhaven) |
15-17 |
6. |
6. |
148 en 149, Haverbrug en Waterslootsepoortbrug |
Binnenwatersloot |
27 |
7. |
7. |
132 en 147, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug |
Oude Delft |
133 |
8. |
8. |
132 en 147, Jeronymusbrug en Mauriciusbrug |
Oude Delft |
113-115 |
9. |
11. |
121 en 183, Rapenbloembrug en Cellebroerbrug |
Verwersdijk |
47 |
10. |
16. |
120 en 124, Visbrug en Poelbrug |
Voorstraat |
9 |
11 |
19. |
133 en 142, Warmoesbrug en Waagbrug |
Markt (Wijnhaven) |
5 |
|
|
|
|
|
|
Loting 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
12. |
9. |
117 en 121, Musquetierbrug en Rapenbloembrug |
Verwersdijk |
124 |
|
10. |
|
Verwersdijk |
128 |
|
|
|
|
|
|
Loting 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
13. |
14. |
128 en 184, Lakenverwersbrug en Doelenbrug |
Verwersdijk |
30 |
|
15. |
|
Verwersdijk |
14 |
Bijlage 8:
Planning beleidsproces en inspraak
Voorgenomen is om in oktober 2004 een nieuwe nota
betreffende het terrasbotenbeleid gereed te hebben. Voor de realisatie van dit
voornemen is de onderstaande planning aangehouden.
1e concept
(intern) |
Terugkoppeling betrokkenen V&O/TOR |
2e concept (extern) |
Bijeenkomst |
Terugkoppeling interne en externe betrokkenen. |
3e concept (extern) |
College van B&W |
SCMD |
Terugkoppeling interne en externe betrokkenen |
Binnenstadsforum |
BOMK |
Definitieve Nota |
11/06 |
Voor 18/06 |
21/06 |
02/07 |
Voor 09/07 |
05-08 |
17-08-2004 |
26/08 |
Voor 31/08 |
01/09 |
09/09 |
10/09 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bestemd voor betrokkenen binnen V&O/TOR |
Schriftelijke terugkoppeling. Tevens bijeenkomst interne betrokkenen. |
Bestemd voor interne betrokkenen, Christiaan
Balje en Joost Verhoeff (KHN). |
Bijeenkomst Christiaan Balje, Joost Verhoeff
(KHN), betrokkenen V&O |
Schriftelijke terugkoppeling, |
Bestemd voor interne betrokkenen, Christiaan
Balje en Joost Verhoeff (KHN), vakteam RO, vakteam M&B, vakteam
Belastingen |
Ter kennisgeving en t.b.v. vrijgave discussie |
Bijeenkomst |
Schriftelijke terugkoppeling. |
Bijeenkomst |
Bijeenkomst |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Concept Hoofd V&O |
Aanmelden MT TOR |
MT TOR |
Aanmelden B&W |
B&W |
Uiterste verzending Commissie CKE |
Commissie CKE |
Raad |
10/09 |
17/09 |
21/09 |
29/09 |
05/10 |
22/10 |
04/11 |
25/11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bijlage 9:
Resultaten inspraak
De
onderhavige nota is behandeld in achtereenvolgens het SCMD, het
Binnenstadsforum en het BOMK. In deze bijlage worden de resultaten van deze
inspraakbijeenkomsten weergegeven.
Verslag
SCMD, 26 augustus 2004:
De
SCMD stemt in met deze nota. De heer Verhoef merkt op dat alle ondernemers erbij
betrokken zijn geweest en dat de algemeen opinie van de horeca zeer positief
is.
Verslag
BOMK, 9 september 2004:
De
heer Baljé geeft aan dat het nieuwe beleid een aantal parkeerplaatsen kan
kosten. De toegang tot de boot moet immers worden gegarandeerd. Wel zal worden
bezien of deze plaatsen elders kunnen worden gecompenseerd. De heer Van Dalen
memoreert dat de boot er niet het hele jaar ligt: draag er zorg voor dat de
parkeerplaats dat deel van het jaar wel kan worden gebruikt.
6. Bij het forum bestaat bezorgdheid over het
gebruik van de binnenstad. Hiermee moet zorgvuldig worden omgegaan.
Bijlage 10:
Plattegronden potentiële locaties terrasboten
Bijlage 11:
Plattegrond exploitatiepunt gondels
[1] Op 13 mei 2004 is op initiatief van Koninklijk Horeca Nederland en de gemeente Delft een bijeenkomst georganiseerd met als doel het informeren van alle betrokken ondernemers en het inventariseren van klachten, wensen en visies.
[2] Onder kunstwerken worden bruggen en waterstaatkundige werken verstaan.
[3] “Terrasboten in Delft”, INB Groep, Den Haag, 1993.
[4] Bij het afmeren van de terrasboot moet schade aan de kademuren worden voorkomen door gebruik te maken van voldoende beveiliging door middel van stootwillen of autobanden.
[5] “Terrasboten in Delft”, INB Groep, Den Haag, 1993.