Delft is een historische stad, die wat betreft
ligging en compactheid de potentie heeft om bij de belangrijkste fietssteden
van Nederland te behoren. Uitvoering van het eerste Fietsactieplan heeft vanaf
2000 een belangrijke bijdrage geleverd aan de kwaliteitsverbetering van
fietsvoorzieningen. In 2004 zullen de laatste projecten van het Fietsactieplan
uitgevoerd worden. Uitvoering van het Fietsactieplan is gebeurd in nauwe
samenwerking met de Fietsersbond, waarmee de laatste 2 jaar ieder kwartaal een
regulier overleg is geweest.
In deze evaluatienota wordt een beschrijving
gegeven van de uitvoering van de projecten uit het Fietsactieplan. Daarnaast is
een financiλle evaluatie opgenomen.
OPZET EN DOEL FIETSACTIEPLAN
1999/2004
Het Fietsactieplan gaat uit van een
routegewijze-aanpak. In totaal zijn op 11 routes maatregelen gerealiseerd. Deze
routes zijn voornamelijk op het centrum van Delft gericht. Uitgangspunt bij de
opzet van het Fietsactieplan is de ketenbenadering. Dit betekent dat naast de
fietsroute ook het stallen aan zowel de herkomstzijde (meestal de woning) als
de bestemmingszijde een rol spelen in de stimulering van het fietsgebruik.
Doel
Fietsactieplan 1
In
Fietsactieplan 1 zijn de volgende doelen gesteld:
·
Verbeteren
concurrentiepositie fiets t.o.v. de auto (m.n. voor afstanden tot 7,5 km)
·
Behouden
en verder verbeteren van het huidig fietsaandeel
·
Verbeteren
van verkeersveiligheid van fietsers en bromfietsers en terugdringen van het
aantal (brom)fietsongevallen door het treffen van infrastrukturele maatregelen
·
Inspelen
op nieuwe ontwikkelingen zoals Ypenburg, Emerald, Harnaschpolder
·
Verbeteren
van stallingsvoorzieningen bij herkomsten en bestemmingen
·
Terugdringen
van het aantal fietsdiefstallen
UITVOERING FIETSACTIEPLAN (1999-2004)
Op route-niveau is in het kader van het
Fietsactieplan een aantal algemene maatregelen genomen voor heel Delft, zoals
de rode fietsstroken, aanpak van het achterstallig onderhoud[1]
en aanpassen van de bewegwijzering. Daarnaast zijn op de 11 fietsroutes
maatregelen genomen zoals aanpak van onveilige locaties, aanpassing van
verkeersregelinstallaties, reconstructies en verbetering van de kwaliteit van
het wegdek.
Rode
verharding benadrukt het bestaan van een fietsstrook en geeft de fietser een
eigen plek, waardoor het de attentie van automobilisten verhoogd. Rode
verharding vergroot de herkenbaarheid van de fietsroutes. De relevante fietsstroken uit het Fietsactieplan zijn in rood
uitgevoerd. Omdat het comfort van asfalt veel beter is dan het comfort van
klinkers is het streven om fietsstroken en fietspaden in principe in asfalt uit
te voeren. Op dit moment bestaat het grootste gedeelte van de rode laag op
fietsstroken nog uit een slemlaag (verflaag). Bij onderhoudswerkzaamheden zal
de slemlaag in de komende jaren vervangen worden door een rode asfaltlaag die
duurzamer is.
In
totaal is bijna 25 km rode fietsstrook aangelegd, waarvan 6 km in asfalt. De
belangrijkste rode fietsstroken die in het kader van het FAP uitgevoerd zijn:
·
A. Pauwstraat ·
Bonairestraat ·
Buitenhofdreef (deels rood asfalt) ·
Buitenwatersloot (rood asfalt) ·
Havenstraat ·
Hof van Delftlaan ·
Hugo de Grootstraat ·
Julianalaan (deels rood asfalt) ·
Krakeelpolderweg ·
Michiel de Ruyterweg / Sebastiaanbrug |
·
Mijnbouwstraat ·
M. Nijhofflaan ·
Nassaulaan / Poortlandplein (deels rood asfalt) ·
Oostplein (rood asfalt) ·
Oostsingel (rood asfalt) ·
Papsouwselaan ·
Phoenixstraat ·
R. de Beerenbrouckstraat / Kampveldweg ·
Schieweg (deels rood asfalt) |
·
·
Stalpaert vd Wieleweg (rood asfalt) ·
V. Mierenveltlaan (rood asfalt) ·
Vrijenbanselaan (deels rood asfalt) ·
Wateringsevest ·
Wateringseweg (deels rood asfalt) ·
Westlandseweg ·
Westplantsoen ·
Westvest ·
Zuidwal |
Fietspad
in rood asfalt Oostsingel / Oostplein
2000 t/m 2003:
·
Aanleg rode fietsstroken langs de Delfgauwseweg. Aan de zuidzijde van de
Delfgauwseweg is in 2002/2003 een 2-richtingen fietspad aangelegd in rode
bestrating. Voor verkeer vanaf de zijwegen is bebording geplaatst zodat
duidelijk is dat een 2-richtingen fietspad genaderd wordt. Dit fietspad sluit
aan op de fietsrotonde, ter hoogte van de Nassaulaan. Fietsers kunnen de
rotonde in 2 richtingen fietsen. Het fietspad op de rotonde is verhoogd
aangelegd op een plateau en uitgevoerd in rode asfaltering.
·
Realisatie voorrangsstituaties voor fietsers, zoals op Vulcanusweg ten
opzichte van F. van Eedenlaan door middel van aanleg plateau en markering
Eind
2004/begin 2005 zal de fietsstraat parallel langs Westlandseweg
(voor de Aldi) gerealiseerd worden.
In het kader van
onderhoud zijn de volgende fietspaden en fietsroutes aangepakt, waarvan de
meerkosten (deels) uit het Fietsactieplan bekostigd zijn:
·
Tegelbestrating van fietspaden omgezet in (rood) asfalt (2001, 2002):
o.a. op de Papsouwselaan, het Delflandplein, het Lage Pad, het Abtwoudsepad
·
Achterstallig onderhoud / herstraten / voorzien van nieuwe deklaag van
diverse fietspaden en fietsroutes (2002 t/m 2004) zoals Voordijkshoornsepad,
Lokomotiefpad, Kruithuispad, Libellepad, Smetanapad, Kruithuispad, Nieuwe
Plantage, Wilgenpad, Tripolipad, Landbouwpad, Pad van Viruly, Santiagopad,
Victoriapad, Vietnampad, Jacob van Lenneppad, Componistenpad, Westlandseweg,
Polderpad, Jaffalaan (kwaliteitsverbetering ook in het kader van de EZH)
·
Realisatie fietsstraat Korftlaan
In 2004 worden in het kader van het FAP nog andere fietsroutes rood geasfalteerd gelijktijdig met onderhoudswerkzaamheden, bijvoorbeeld aan de Voorhofdreef.
2000-2003:
·
Reconstructie Oostplein + Julianalaan (2001); aanleg 2-richtingen
fietspad aan de westkant en een 2‑richtingoversteek richting de
Delfgauwseweg (was voorheen 1 richting). De Groenebrug nabij Oostplein is
afgesloten voor autoverkeer en is daarmee een ideale veilige, rustige
fietsverbinding richting het centrum geworden.
·
Aanleg Poortlandplein: door het aanbrengen van een rode slemlaag is het
kruispunt overzichtelijker en wordt de fietsers beter over het kruispunt geleid
en de veiligheid vergroot
·
Rotonde Delfgauwseweg / verbinding Pauwmolen (2004 afgerond). Een
gedeelte van de financiering wordt gedekt uit het Fietsactieplan.
In
2004 wordt het Fietspad Kvar Savaweg gerealiseerd in het kader van de
aanpassing van de verkeersontsluiting Delft-Noord voor de ontsluiting van
Ypenburg. Een gedeelte van de financiering wordt gedekt uit het Fietsactieplan.
2000-2003:
·
2-Richtingen fietspad Oude Langedijk (deels gefinancierd uit het FAP) (2002)
·
Aanpassen banden Oude Langedijk, waardoor de knik bij de bocht van de Burgwal
verdwenen is, hetgeen tot gevaarlijke situaties voor fietsers kon leiden (2003)
·
Aanleg fietspad over het parkeerterrein van de Aldi (2002)
·
Doortrekken fietspad Papsouwselaan aan Westzijde (2003)
·
Ongevallenanalyse, met een aantal uitgevoerde maatregelen als resultaat
in 2000-2003:
o
Voorhofdreef / M. Nijhofflaan: aanleg rode
fietsstroken
o
M. de Ruyterweg / Julianalaan: voorrang is
ingesteld en ondersteund door rode fietsstroken. Mogelijke extra maatregel:
voetgangerslicht toevoegen.
o
Voorhofdreef/ Kruithuisweg: drempels aangelegd en
verkeersregelinstallatie aangepast.
Medio 2004 zullen de overige onveilige punten uit de analyse bekeken en zo mogelijk aangepakt worden, zoals de Havenstraat / Spoorsingel, Hugo de Grootstraat / Westplantsoen
Bewegwijzering
In januari en februari 2004 heeft de ANWB de
fietsbewegwijzering aangepast. Het ging daarbij om aanvullingen en
uitbreidingen in het reeds aanwezige fietsbewegwijzeringsysteem. In het
bijzonder is aandacht besteed aan het invoeren van nieuwe verwijzingen naar de
meest gebruikte fietsroutes met name daar waar deze afwijken van de routes voor
autoverkeer. Ook zijn de aanvullingen naar regionale routes en recreatieve
routes in het plan opgenomen. Hierbij hebben met name aspecten zoals sociale-
en verkeersveiligheid en recreatieve aantrekkelijkheid een belangrijke rol
gespeeld.
In totaal is er op 35 kruispunten in Delft
fietsbewegwijzering. In februari 2004 zijn 99 nieuwe bewegwijzeringsborden
geplaatst, voor het grootste gedeelte op bestaande palen, maar er zijn ook op 8
punten nieuwe palen geplaatst. Met name op de fietsroutes Westvest,
Phoenixstraat, Wateringsevest, v. Mierenveltlaan, Oostplein, H. de Grootstraat
is er extra bewegwijzering bijgekomen.
·
Vanaf december 2003 is het toegestaan om binnen het
autoluw+ gebied in de binnenstad van Delft in 2 richtingen te fietsen. Het
betreft de volgende straten; Hippolytusbuurt, de Wijnhaven, de Papenstraat, de
Vlouw, Het Vrouw Juttenland, de Voldersgracht en de Molslaan tussen de Brabantse
Turfmarkt en de Kruisstraat. In deze straten komt alleen bestemmingsverkeer en
geen doorgaand verkeer.
·
Aanpassing voorrangssituatie is op de volgende punten gerealiseerd:
o
Fietsers op Vulcanusweg hebben voorrang ten opzichte van de Fr. Van
Eedenweg
o
Fietsers op Abtswoudseweg hebben voorrang ten opzichte van Zuideinde
o
Fietsers op het Verzetspad hebben voorrang ten opzichte van Sadatweg
o
Fietsers op het Kreekrugpad hebben voorrang ten opzichte van Kikkerweg
·
Aanpassing verkeersregelinstallaties (VRIs), waarmee de wachttijd voor
fietsers verkort is:
o
Westlandseweg / Provinciale weg 15; wachttijdbeperking door kortere
cyclustijd
o
Westlandseweg / Buitenwatersloot: radardetector
geplaatst met inmelding op afstand, langere groentijdverlenging, 2x
groenmogelijkheid voor fietsers per cyclus, extra onderlicht voor fietser
(comfort), wachtstand rood (fietser kan direct groen licht krijgen als
verkeersregeling in wachtstand staat)
o
Westplantsoen / Hugo de Grootstraat;
Wachttijdbeperking voor fietsers door kortere cyclustijd. Autokoppelingen
tussen de kruiting Buitenwatersloot en Hugo de Grootstraat zijn hieraan
opgeofferd. Aan de Buitenwatersloot is ook een radar geplaatst voor het
vervroegen van de aanmelding.
Medio 2004 worden de volgende kruispunten
aangepakt om de verkeersregeling voor fietsers aantrekkelijker te maken:
·
Kruithuisweg
/ Derde Wereldreef
·
Westlandseweg / Buitenhofdreef
·
Westlandseweg / Papsouwselaan
Fietsvriendelijke
VRIs
In Delft is bij een groot aantal woningen geen
mogelijkheid om de fiets inpandig te stallen, zoals in de wijken Olofsbuurt,
Westerkwartier, Wippolder en woongebieden in de binnenstad. Hier zijn in het
kader van het Fietsactieplan fietstrommels en een buurtstalling gerealiseerd.
In de binnenstad komen 2 bewaakte fietsenstallingen: aan de Oude Langedijk en
bij de Zuidpoort. Daarnaast is in de binnenstad het aantal fietsklemmen
vergroot en is ook de kwaliteit van de fietsenklemmen verbeterd (klemmen met
aanbindmogelijkheid, anti-diefstal en minder vandalisme-gevoelig); in de
historische binnenstad worden nietjes geplaatst en op plaatsen buiten de
historische binnenstad waar over het algemeen langer geparkeerd wordt (zoals bij
OV-haltes, bewaakte stallingen) worden Tulips neergezet. De exploitatie van
de trommels, de bewaakte stallingen en de buurtstalling wordt verzorgd door
Stichting Biesieklette. Middels een subsidie uit het Fietsactieplan is ook bij
een aantal scholen een bewaakte fietsenstalling gerealiseerd.
Als er geen goede en veilige stallingsmogelijkheden zijn, maar er wel voldoende ruimte en draagvlak is, kan met subsidie van de gemeente een fietsentrommel gerealiseerd worden. Per maand bedraagt de gebruikersbijdrage aan Biesieklette 6,81 per fiets voor beheer en onderhoud.
Binnen de schil zijn tussen 1999 en 2003 9 trommels geplaatst, nl.:
· Pootstraat
· Oostblok (2x)
· Van Renswoudestraat (2x)
· Piet Heinstraat
· Fredrik Hendrikstraat (hoek Frisostraat)
· Willem de Zwijgerstraat (hoek Simonstraat)
· Dr. Schaepmanstraat
· Singelstraat.
Sinds de plaatsing van de eerste trommel in 1999 is het type trommel verbeterd. De trommel wordt nu uitgevoerd met een vandalisme-bestendige kap.
Fietsentrommel
Oostblok
Voor 2004 / begin 2005 wordt verwacht dat er nog ongeveer 8 ΰ 10 trommels geplaatst worden, waaronder een aantal op locaties in de Binnenstad. Daarbij geldt de voorwaarde dat de trommel niet binnen een straal van 15 meter van een monument geplaatst wordt en dat de zijkant van de trommel transparant wordt uitgevoerd.
Buurtstalling
In het Westerkwartier, in de
Westerstraat, is in 2001 een buurtstalling gerealiseerd, waar
52 omwonenden hun fiets kunnen parkeren tegen een tarief van 6,81 euro per
maand. De exploitatie vindt plaats door Stichting Biesieklette.
Eind
2004/begin 2005 zal een bewaakte fietsenstalling in Zuidpoort (in voormalig
C1000 locatie) gerealiseerd worden. Realisatie zal gefinancierd worden uit de
opbrengsten van grondverkoop. Voor de exploitatie wordt een beroep gedaan op de
opbrengsten uit de Reserve Parkeervoorzieningen.
Tussen
2000 en 2003 zijn in totaal ongeveer 300 nietjes in de historische binnenstad
geplaatst.
Fietsparkeren in bestemmingsgebieden
In 2002/2003 zijn bij
station Delft CS in totaal 592 Tulips fietsklemmen extra geplaatst, waarvan 240
stuks aan de voorzijde en 352 aan de achterzijde van het station. Dit betekent
dat er nu rondom het station CS ruim 2000 klemmen staan. Bij station Delft-zuid
zijn er ongeveer 120 Tulips en bijna 100 kluisjes gerealiseerd.
Eind 2004 / begin 2005
zullen de resterende oude fietsenklemmen aan de achterkant van het station
vervangen worden door Tulips.
Eind
2003 zijn bij de tramhaltes in Delft en een aantal bushaltes
Tulip-fietsenklemmen geplaatst, waardoor er goede overstapmogelijkheden tussen
fiets en OV geboden worden. Niet alleen de kwaliteit (oude klemmen vervangen
door Tulips) maar ook het aantal klemmen is daarmee uitgebreid. In totaal zijn
er ongeveer 55 Tulip-fietsenklemmen bij OV-haltes in Delft geplaatst.
De gemeente verstrekt voor scholen die een bewaakte
fietsenstalling realiseren een eenmalige subsidie van 5.000 euro (op basis van
facturen). De Stichting Biesieklette draagt zorg voor het beheer en de exploitatie
van de stallingen. De exploitatiekosten komen voor rekening van de school en/of
de ouders.
De volgende fietsenstallingen
zijn gerealiseerd:
Daarnaast
heeft CLD, Molenhuispad aangegeven een bewaakte stalling te willen realiseren.
FINANCIEEL
Inkomsten / uitgaven
Fietsactieplan
In het Fietsactieplan is
een inschatting gegeven van de verdeling van de kosten (zie kolom 1). De
werkelijke kosten zullen voor stallingsmaatregelen iets hoger uitvallen en voor
maatregelen op route-niveau iets lager. Alle geplande projecten uit het
Fietsactieplan zijn of worden in 2004 uitgevoerd.
De hogere uitgaven voor
stallen hebben te maken met onder andere:
·
Het succes van de trommels; er zijn meer trommels
gerealiseerd dan verwacht was en er zullen er in 2004 nog meer gerealiseerd
worden (verwachting was ongeveer 8, eind 2004 zal ongeveer het dubbele aantal
gerealiseerd zijn).
·
In het kader van het FAP zullen ook de resterende
oude klemmen aan de achterkant van het station vervangen worden.
·
Er zijn in 2004 verspreid over de binnenstad meer
klemmen gerealiseerd dan gepland was.
De lagere uitgaven voor
maatregelen op route-niveau hebben met name te maken met het feit dat een
aantal projecten mede op andere wijzen gefinancierd zijn, zoals in het kader
van inrichting van 30 km/uur gebieden, uitvoering in combinatie met
vervanging riolering of onderhoudswerkzaamheden. Bijvoorbeeld: reconstructie
Poortlandplein, Oostplein, aanleg rotonde Delfgauwseweg, aanleg 2‑richtingen
fietspad Nieuwe Langedijk.
|
|
budget |
werkelijk
uitgegeven t/m 2003 |
geplande
uitgaven 2004 |
totaal
geplande uitgaven (2000 t/m 2004) |
|
|
Stallingsmaatregelen: |
|
|
|
|
|
||
Herkomst |
|
272.000 |
201.000 |
67.000 |
268.000 |
|
|
binnenstad bewaakt |
182.000 |
40.000 |
120.000 |
160.000 |
|
||
binnenstad cluster |
45.000 |
57.000 |
10.000 |
67.000 |
|
||
parkeren overig (plaatsing klemmen, exploitatie) |
45.000 |
64.000 |
30.000 |
94.000 |
|
||
extra: station vervangen klemmen |
0 |
0 |
50.000 |
50.000 |
|
||
|
|
544.000 |
362.000 |
277.000 |
639.000 |
|
|
Maatregelen op de route: |
|
|
|
|
|
||
rode stroken |
572.000 |
576.000 |
10.000 |
586.000 |
|
||
upgraden fietsroutes wijk/buurt en verbetering
kwaliteit wegdek |
399.000 |
322.000 |
52.000 |
374.000 |
|
||
aanleg fietsstrook/fietspad |
508.000 |
407.000 |
15.000 |
422.000 |
|
||
Bewegwijzering |
27.000 |
0 |
33.000 |
33.000 |
|
||
geringe reconstructies |
154.000 |
47.000 |
55.000 |
102.000 |
|
||
grote reconstructies |
404.000 |
221.000 |
50.000 |
271.000 |
|
||
circulatiemaatregelen |
68.000 |
37.000 |
50.000 |
87.000 |
|
||
|
|
2.132.000 |
1.610.000 |
265.000 |
1.875.000 |
|
|
Overig: Flankerende maatr., Fietsactieplan ll:
onderzoek |
|
|
35.000 |
35.000 |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.676.000 |
1.972.000 |
577.000 |
2.549.000 |
|
|
btw-compensatiefonds |
-
127.000 |
|
|
|
|
||
totaal |
|
2.550.000 |
|
2.550.000 |
2.550.000 |
|
|
|
|
budget |
|
|
|
|
Tabel 1: Verdeling
budget en werkelijk/geplande uitgaven FAP, 1999 t/m 2004 (tot 1 januari 2003: incl. btw, vanaf 1
januari 2003: excl. btw)
Dekking Fietsactieplan
Bij
de realisatie van projecten in het fietsactieplan is in de dekking rekening
gehouden met een subsidiebedrag vanuit Haaglanden. Een bedrag van 900.000 is niet
gerealiseerd. Het subsidie bedrag blijft echter wel beschikbaar voor
fietsprojecten in Delft.
Voorgesteld
wordt om het ontbrekende bedrag te dekken vanuit Fietsactieplan 2. Met
projecten vanuit Fietsactieplan 2 kan alsnog de resterende subsidie vanuit
Haaglanden worden gerealiseerd.
Conclusie
Het
grootste gedeelte van de projecten uit het Fietsactieplan is gerealiseerd. In
2004 zal het restant gerealiseerd worden. In totaal was 2.55 mln euro
beschikbaar voor uitvoering van projecten in het kader van het FAP. Belangrijkste projecten uit het
Fietsactieplan zijn:
Maatregelen
stallen:
·
Realisatie
van trommels en buurtstalling in woongebieden
·
Realisatie
van bewaakte fietsenstallingen in centrum en op scholen
·
Realisatie
fietsenklemmen met kwaliteitskeurmerk (nietjes en Tulips) bij stations, in
binnenstad en bij bus en tramhaltes
Maatregelen
onderweg:
·
Rode
fietsstroken
·
Extra
onderhoud, kwaliteitsverbetering fietsroutes
·
Bewegwijzering
·
Aanpak
onveilige punten, reconstructies van kruispunten, circulatiemaatregelen
Refereren
aan gestelde doelen FAP
Door
het realiseren van fietstrommels, de buurtstalling Westerkwartier, de stalling
op de Oude Langedijk die eind 2004 bewaakt zal zijn en kwalitatief goede
klemmen (tulips en nietjes) in het centrum en bij OV-haltes zijn de
stallingsvoorzieningen bij herkomsten en bestemmingen sterk verbeterd. Het
realiseren van goede (bewaakte) stallingsvoorzieningen zullen naar verwachting
een positief effect hebben op de fietsendiefstal in Delft.
Door
het verbeteren van de kwaliteit en herkenbaarheid van de huidige fietsroutes
(achterstallig onderhoud, rode bestrating, bewegwijzering, aanleg
fietspaden/-stroken, etc.) en het realiseren van een aantal ontbrekende
schakels en het aantrekkelijker maken van een aantal verkeersregelinstallaties
ten gunste van de fiets is de concurrentiepositie van de fiets t.o.v. de auto
verbeterd. Daarnaast is de fietsverbinding naar Ypenburg (deels) gerealiseerd.
De verbinding naar Emerald is nog niet optimaal. Voor een goede verbinding met
Emerald is de tunnel onder de A13 noodzakelijk. In het Masterplan
Harnaschpolder Deft zijn fietsverbindingen opgenomen.
De
afgelopen jaren is intensief contact gevoerd met de fietsersbond over
fietsmaatregelen in Delft. De fietsersbond heeft in 2001 de Fietsbalans voor de
gemeente Delft gemaakt, waarin een groot aantal verbeterpunten staan voor het
verbeteren van het fietsklimaat in Delft. Met uitvoering van het Fietsactieplan
is hierin een verbeterslag gemaakt.
[1] Voor aanpak van achterstallig
onderhoud is naast financiλle middelen uit het FAP 1,7 mln euro uit de EZH
(Energiebedrijf Zuid-Holland) aan onderhoud van fietspaden besteed in 2000 t/m
2003.