Popmuziek
heeft de laatste jaren een plaats veroverd naast de gevestigde kunsten in het
lokale cultuurbeleid. In het bijzonder is dat gestimuleerd door een
podiumprogrammering die lokale talenten en bands een kans biedt om op te treden
(ook in combinatie met landelijk bekende popgroepen). De gemeente stimuleert
deze aanpak via de EZH-gelden (Koornbeurs, Speakers) en het Actieplan
Cultuurbereik (X-change en Delft City Beats) voor de periode 2001 – 2004.
De popmuzieksector bereikt een breed publiek, heeft een grote diversiteit en
getuigt van een ondernemende houding.
De gemeente wil graag doorgaan op deze succesvolle weg en heeft in de
Programma-begroting 2004 hiervoor een (structureel) budget van Є
50.000,--. vastgesteld als bijdrage
voor de beleidsontwikkeling op het gebied van de popmuziek in Delft. Mede ook
om de huidige middelen van de EZH-gelden voor de poppodia te ondervangen. Deze
zijn in 2004 uitgeput.
Het jaar 2004 wordt een jaar waarin een eenmalige intensivering kan
plaatsvinden op het gebied van profilering en professionalisering.Onder het
eerste wordt verstaan,het zichtbaar maken van de lokale popmuziek via
podiumprogrammering en festivals. Met professionalisering bedoelen we een
versterking van de samenhang tussen de verschillende functies en activiteiten
binnen de popmuzieksector.
Vanaf het jaar 2005 wordt het budget beschikbaar gesteld voor de poppodia
Speakers, OVJ De Koornbeurs en voor een specifiek doelgroepenbeleid
(jongeren/culturele diversiteit). Jaarlijks zal opnieuw bekeken welke
initiatieven voor subsidiëring in aanmerking komen. De afspraken met Speakers
en OVJ De Koornbeurs worden gemaakt in de vorm van een (meerjarig)
prestatiecontract.
Profilering
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Delft Citybeats |
10.000 |
|
|
|
Enjoi-podium |
5.000 |
|
|
|
Orange Sun |
5.000 |
|
|
|
Doelgroepbeleid |
|
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Subtotaal
|
20.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Professionalisering
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Versterking
samenhang |
30.000 |
|
|
|
Speakers |
|
30.000 |
30.000 |
30.000 |
Koornbeurs |
|
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Subtotaal
|
30.000 |
40.000 |
40.000 |
40.000 |
|
|
|
|
|
Totaal |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
Kontaktpersoon:
Paulus van Uythoven,
vakteam Cultuur,Kennis en Economie
(tel.015-2602324; pvuythoven@delft.nl)
POPMUZIEK
IN DELFT
PROFILERING & PROFESSIONALISERING
als onderdeel van lokaal cultuurbeleid
Inhoudsopgave
(1) Inleiding
(2) Popmuziek in Delft, een lange traditie
(3) Profilering & Professionalisering: 2004 en 2005
(4) Conclusie
(5) Bestedingsvoorstel 2004/ 2005 -
2006
Bijlage 1, gemeentelijke subsidies popmuziek
-------------------------------------------------------------------
(1)
Inleiding
Popmuziek
heeft de laatste jaren een plaats veroverd naast de gevestigde kunsten in het
lokale cultuurbeleid. In het bijzonder is dat gestimuleerd door een
podiumprogrammering die lokale talenten en bands een kans biedt om op te treden
(ook in combinatie met landelijk bekende popgroepen). De gemeente stimuleert
deze aanpak via de EZH-gelden (Koornbeurs, Speakers) en het Actieplan
Cultuurbereik (X-change en Delft City Beats) voor de periode 2001 – 2004.
De popmuzieksector bereikt een breed publiek, heeft een grote diversiteit en
getuigt van een ondernemende houding.
Een lokaal popmuziekbeleid versterkt ontwikkelingen op het gebied van het
concertaanbod, een professionele fysieke infrastructuur (podia, studio’s,
oefenruimten en evenementen-terreinen)[1],
van talentontwikkeling, bandcoaching, van poppodia tot festivals, van
vraag-stimulering, promotie en marketing. Een samenhangend beleid op het gebied
van deze activiteiten versterkt het stedelijke, culturele klimaat.
Voor
de komende jaren stellen we ons als doel: profilering en professionalisering.
Het eerste maakt van Delft een levendige popmuziekstad, het tweede versterkt de
lokale popmuziekscène en stimuleert daarmee weer de eerste doelstelling.
De gemeente wil graag doorgaan op deze succesvolle weg en heeft vanaf volgend jaar (Programmabegroting 2004)
een (structureel) budget van Є 50.000,--. vastgesteld als bijdrage voor de beleidsontwikkeling op het
gebied van de popmuziek in Delft.
Mede ook om de huidige middelen van de EZH-gelden voor de poppodia te ondervangen.
Deze zijn in 2004 uitgeput.
Het jaar 2004 wordt een jaar waarin een eenmalige intensivering kan
plaatsvinden op het gebied van profilering en professionalisering. Het is
voorstel is dan om van de Є50.000,--., voor de profilering
Є20.000,--. te reserveren en voor
de professionalisering Є30.000,--.
Vanaf het jaar 2005 wordt voor de poppodia Speakers en OVJ De Koornbeurs,
respectievelijk Є 30.000,--.en Є10.000,--beschikbaar gesteld. Voor
specifiek doelgroepenbeleid (jongeren/culturele diversiteit), zoals in het
Collegeprogramma is vastgesteld, is structureel Є 10.000,--.gereserveerd
In deze nota vindt U een korte beschrijving van de gemeentelijke inspanningen
op het gebied van popmuziek, een toelichting op de beide doelstellingen
‘profilering & professionalisering’ en een bestedingsvoorstel voor de jaren
2004, 2005 e.v.
(2) Popmuziek in Delft, een lange traditie
Van
oudsher wordt er in Delft popmuziek gemaakt. Denk maar aan Peter Tetteroo en de
Tee Set. Het African Music festival was in zijn beginjaren de enige in zijn
soort. Lees de rubriek van Jimmy Tiggis in de Delftsche Courant over de actuele
situatie en de geschiedenis van popmuziek in Delft.
In de meest recente jaren is er door bijvoorbeeld podia als Koornbeurs,
Speakers en het festival Westerpop serieus werk gemaakt van een professionele
popprogrammering van lokale en Nederlandse bands. Initiatieven, zoals de opname
van de CD 'Delftcepticons' van De Nieuwe Amateur (gefaciliteerd door Studio 52)
en 'Talent for sale', de doorbraak van bands als Incense, het traject van
talentontwikkeling door Westerpop, de Delft City Beats formule (incl.de
showcases), Danceflooractiviteiten, wereldmuziek via de X-change-projecten en
het Enjoi –podium voor en door jongeren, etc. wijzen op een vruchtbare
voedingsbodem. Ook in het kader van de Brede School wordt de komende jaren
popmuziek aangeboden.
De gemeente ondersteunt deze initiatieven, sommige op structurele, andere op
incidentele basis (Bijlage 1).
Op deze wijze ontstaat gestaag een gunstig popmuziekklimaat. De doelgroep is
breed, van 16 jaar tot 60 jaar (dat loopt parallel met de vier decennia
popmuziek).
Voor de komende jaren is het gevoerde beleid voor popmuziek gebaat bij
versterking op de sterke punten van de ‘profilering’ (zichtbaar maken van de
lokale popmuziek in de podium-programmering en festivals) en de
‘professionalisering’, d.i. meer samenhang tussen de verschillende functies en
activiteiten binnen de popmuzieksector.
(3) Profilering & professionalisering 2004 - 2007
Profilering
Vanuit de diverse culturele, gemeentelijke subsidiemogelijkheden, zoals het
AK-budget, de EZH-gelden, het Actieplan Cultuurbereik, de Stimulerings- en
Evenmentensubsidies, ondersteunt de gemeente bestaande activiteiten op het
gebied van popmuziek (Bijlage 1).
De doelstellingen van de afgelopen jaren die van belang zijn voor de
profilering:
§
Ontwikkeling van lokaal en regionaal talent;
§
Talent kansen bieden op een groot podium voor een
groot publiek hun kunsten te vertonen (spin off effect);
§
Uitvergroting van de programmering van Delftse
culturele organisaties (en
samenwerking) op het gebied van popmuziek;
§
De marketing van de activiteiten tussen deze
culturele organisaties;
§
Het promoten van Delft als cultureel actieve stad;
§
Jongeren de kans bieden zich passief en actief met
cultuur bezig te houden;
§
Aandacht voor culturele diversiteit in het algemeen,
voor wereldmuziek in het
bijzonder
Door
deze activiteiten ook de komende (meer) jaren te stimuleren, profileert Delft
zich als cultureel actieve stad, in het bijzonder met popmuziek.
De
wens van het college om de doelgroepen (allochtone) jongeren actief te
‘bedienen’ wordt bij de profilering versterkt door de voorgestelde (eenmalige)
bijdrage aan het Enjoi-podium en Orange Sun/Salsa Festival.
Jaarlijks
zal opnieuw bekeken welke initiatieven voor subsidiering in aanmerking komen.
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Delft
Citybeats* |
10.000 |
|
|
|
Enjoi-podium |
5.000 |
|
|
|
Orange Sun |
5.000 |
|
|
|
Doelgroepbeleid |
|
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Subtotaal
|
20.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
* Een
extra impuls aan de 2e editie van Delft City Beats
Professionalisering
De
middelen vanuit de EZHgelden en het Actieplan Cultuurbereik zijn in 2004
uitgeput. Het bestedingsvoorstel heeft als uitgangspunt dat deze succesvolle
initiatieven voor zover mogelijk ook na 2004 worden ondersteund. Daarom wordt
voorgesteld om Speakers en OJV De Koornbeurs in de periode 2005 e.v. te
subsidiëren. De afspraken hiervoor worden gemaakt in de vorm van een
prestatiecontract.
Voor
2004 geldt dat dit het jaar kan worden waarin een eenmalige, extra
ondersteuning plaatsvindt om de professionalisering van de sector ter hand te
nemen. De centrale doelstelling wordt dan het versterken van de samenwerking
tussen de verschillende organisaties die werkzaam zijn op dit gebied (d.i.
versterking samenhang tussen functies en activiteiten in de popmuzieksector).
Ons voorstel is om sleutelfiguren uit de popmuzieksector in het eerste kwartaal
van 2004
uit te nodigen om na te denken welke concrete acties er moeten worden
ondernomen om het genoemde doel te realiseren. Wij denken daarbij aan
organisaties als Koornbeurs, Speakers, SPOD, Studio 52, Westerpop, Orange
Sunfestival en Enjoi-podium
(Jongerenraad).
Punten die op de agenda worden gezet, zijn o.m.:
§
Versterking programmering lokale podia en festivals;
§
Versterking lokale en regionale talentontwikkeling;
§
Gebruik nieuwe media, kennisuitwisseling,
netwerkfunctie;
§
Marketing en boekingsmogelijkheden;
§
Stimulering van vraaggerichte programmering en
producten, specifieke
doelgroepen en ondernemerschap;
§
Bandcoaching, workshops en
masterclasses;
§
Cd-opnames, studio – en oefenfaciliteiten.
De
uitkomst van deze workshop zal bepalend zijn voor de wijze waarop een bedrag
van
€ 30.000 in het jaar 2004 zal worden ingezet. CKE selecteert uit de
initiatieven en ideeën wat realiseerbaar is en binnen het budget kan worden
uitgevoerd. Vervolgens voert zij de regie over de daadwerkelijke uitvoering van
de plannen.
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Beschikbaar |
30.000 |
|
|
|
Speakers |
|
30.000 |
30.000 |
30.000 |
Koornbeurs |
|
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Subtotaal
|
30.000 |
40.000 |
40.000 |
40.000 |
Zowel
voor de profilering als de professionalisering zal voor extra middelen, naast
de genoemde, gemeentelijke subsidies, een beroep worden gedaan op het
(traditioneel) aanwezige (culturele)
ondernemerschap in de popmuzieksector. De gemeente kan hierbij faciliterend
zijn (ten behoeve van afstemming rijks- en provinciale middelen, sponsoring en
fondswerving).
(4)
Conclusie
Voor
een samenhangend en stimulerend gemeentelijk beleid op het gebied van
popmuziek zal de gemeente binnen de stedelijke, culturele infrastructuur
omstandigheden scheppen, waardoor popmuziek kan gedijen, in stand wordt
gehouden en gestimuleerd wordt. De Koornbeurs, Speakers, SPOD, Studio 52,
Westerpop, e.a. zijn hierbij belangrijke dragers van popmuzieksector en met
hen, in het bijzonder gebruik makend van hun (nationale) netwerken, zal de
impact van de samenwerking bepaald worden voor nieuwe mogelijkheden om een jong
en breed publiek te bereiken.
Voorstel
Accoord te gaan de vastgestelde
Є50.000,--., uit de Programmabegroting 2004 (projectnummer 26814)
- te besteden aan een eenmalige
intensivering van de lokale popmuziek
in 2004 voor
profilering ad Є20.000,--.en
voor professionalisering Є30.000,-- .,
- en dit bedrag voor de periode 2005 tot 2007
te besteden aan de poppodia Speakers
ad Є 30.000,--., OVJ De
Koornbeurs ad Є10.000,--. (via meerjarige prestatiecontracten) en
via een jaarlijkse
stimuleringssubsidie voor specifiek doelgroepenbeleid (jongeren /
culturele diversiteit) ad Є
10.000,--. .
Bijlage
1 Popmuziek subsidies in Delft, 2003 - 2004
Subsidie |
Structureel |
Jaarlijks/eenmalig |
In euro |
specifiek |
PTB/Westerpop |
|
Jaarlijks |
6.000 |
talentontwikkeling |
Studio
52 |
|
Jaarlijks |
3.000 |
bandcoaching |
Jongerenpodium |
|
Eenmalig |
5.000 |
festival
voor en door jongeren/ |
Delfts Jazz-festival |
|
Eenmalig |
7.000 |
genrefestival |
Bluesfestival |
|
Eenmalig |
2.000 |
genrefestival |
Jubileum Sweaty Pants /stg
Wallfair Tribute to Peter Tetteroo/ Holland Sun trading Orange Sun Festival
koninginnedag |
|
Eenmalig |
ca.4000 |
optredens |
Xchange |
|
Jaarlijks t/ m 2004 |
Onderdelen
hebben betrekking
op wereldmuziek |
Genreprojecten |
Speakers |
|
Jaarlijks t/m 2004 |
45.000 |
Podium voor lokale bands, versterking Popmuziekcentrum-functie |
Koornbeurs |
|
Jaarlijks t/m |
11.000 |
Podium voor lokale bands,aanvullend op |
Delft City Beats |
|
2004 |
66.000
(Xchangebudget) |
Festival+ voorrondes |
Subtotaal |
|
|
171.000 |
|
SPOD |
Structureel |
|
49.000 |
oefenruimte |
Westerpop |
Structureel |
|
12.000 |
festival |
AFM |
Structureel* |
|
11.000 |
genrefestival |
|
|
|
|
|
Smordjes |
Structureel |
|
7.000 |
genrepodium |
Popmuziek Brede School |
structureel |
|
5.000 |
Popmuziekaanbod |
Subtotaal |
|
|
84.000 |
|
Totaal
|
|
|
255.000 |
|
*geen subsidie-aanvraag in 2004 |
|
|
|
|
[1] Investeringen in de fysieke infrastructuur vallen buiten de competentie van deze beleidsnota c.q. bestedingsvoorstel.