Het
college is voornemens, in het licht van het raadsbesluit ‘Delft Marketing’ van 29
januari 2004, aan de Stichting Delft Marketing een tussentijdse subsidie te verstrekken van €
400.000 met de voorwaarde dat de planning en procedure gevolgd wordt die in de
nota werd voorgesteld.
In
deze nota worden conform deze procedure de statuten ter goedkeuring aan u
voorgelegd:
Toelichting
op de planning en procedure en de stukken.
-
In
de statuten zijn belangrijke uitgangspunten van Delft Marketing vastgelegd.
Allereerst de kerntaken: marketing, regie en gastheerschap. Daarnaast is
vastgelegd in artikel 2 lid 4 dat er gestreefd wordt om stadsbrede
basisinformatie te verstrekken (dus niet alleen van Vrienden van TIP), dat die
zoveel mogelijk gratis is voor de consument en dat er geen diensten en
producten zullen worden aangeboden die concurreren met het Delftse
bedrijfsleven. Met deze uitgangspunten is een groot deel van de problemen die
het bedrijfsleven met de VVV had, weggenomen. Daarmee is een betere basis
gelegd voor klant tevredenheid van zowel de consument als de toeristische
ondernemer.
-
De
gemeente maakt geen onderdeel uit van de stichting DM. De gemeente heeft grip
op de activiteiten die de stichting gaat uitvoeren met de publieke gelden door
de statuten in combinatie met subsidiebeschikking en uitvoeringsovereenkomst.
o
Statuten:
Delft Marketing start de activiteiten op basis van de hier voor liggende
concept-stichtingsstatuten. De statuten kunnen echter altijd worden aangepast.
In de subsidiebeschikking zal daarom worden vastgelegd, dat statutenwijzigingen
ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de gemeente. Zo kan worden bewaakt
dat er geen aanpassingen kunnen worden gedaan die voor de gemeente negatieve
gevolgen kunnen hebben.
o
Subsidiebeschikking
en prestatieafspraken. In de nog op te stellen subsidiebeschikking en
uitvoeringsovereenkomst wordt vastgelegd welke activiteiten moeten worden
uitgevoerd en onder welke voorwaarden.
-
De
conceptstatuten zullen na goedkeuring door het college nog door de notaris
worden gecontroleerd. Eventuele ingrijpende inhoudelijke wijzigingen tengevolge
van deze controle zullen aan het college worden voorgelegd.
-
De
Stichting Delft Marketing zal uiterlijk 15 maart worden opgericht door de leden
van de Raad van Toezicht van de stichting Delft Marketing.
-
Medio
april zal de oprichting onderwerp zijn van het Lokaal Toeristisch Platform en
zal zichtbaar gemaakt worden dat vanaf dat moment de verantwoordelijkheid voor
het TIP en de toeristische marketing overgaat van de gemeente Delft naar de
stichting Delft Marketing.
Voorstel:
Voorgesteld
wordt akkoord te gaan met de conceptstatuten van de op te richten Stichting
Delft Marketing en aan de Stichting Delft Marketing i.o. te berichten dat op
basis van een door de Stichting Delft Marketing in te dienen
subsidieaanvraag een besluit zal worden
genomen inzake subsidieverlening (inclusief uitvoeringsovereenkomst).
Hoogachtend,
Ellen de Vries
Beleidsadviseur