1. Inleiding

In de nota Beeldende Kunst 2001 – 2004 is “Buiten de Muren” een van de genoemde beeldende kunstprojecten. Dit project is er op gericht door middel van een beeldende kunstopdracht een plek of meerdere plekken in de openbare ruimte in Delft op een manifeste wijze zichtbaar te maken. Het project Buiten de Muren vindt tweejaarlijks plaats en zal vier keer door een andere kunstenaar worden ingevuld. Communicatie en interactie met het publiek is een belangrijk onderdeel van “Buiten de Muren” om de discussie over de openbare ruimte in Delft  te verlevendigen. De ene periode wordt een Delftse kunstenaar geselecteerd, de andere periode een kunstenaar van buiten Delft. De gemeente benadert kunstenaars om hiervoor een voorstel te doen en de Adviescommissie Beeldende Kunst adviseert over de ingediende projectvoorstellen.

Het doel van Buiten de Muren is dat er na deze vier projecten bijzondere visies over de stad Delft zijn weergegeven, waar veel bezoekers kennis van konden nemen. Eventueel vindt er na deze vier projecten een gezamenlijke presentatie plaats.

Hiervoor is conform besluitvorming € 36.000,- per project beschikbaar uit de subsidie Beeldende Kunst.

 

2. Eerdere editie, Delft = Here van Coen de Jong

De eerste editie van “Buiten de Muren” is uitgevoerd door de Delftse kunstenaar Coen de Jong, onder de titel “Delft = Here”. In 2002 heeft de Delftse kunstenaar Coen de Jong deze opdracht aanvaard. Hij heeft “Delft = Here” ontwikkeld, waarbij hij een relatie heeft gelegd tussen vier plaatsen in de wereld met de naam Delft (in Sri Lanka, Zuid-Afrika, de Verenigde Staten en Nederland). De multimedia-installatie is in het voorjaar van 2003 tentoongesteld in museum het Prinsenhof in Delft.

 

3. Ni Haifeng, Of the Arrival and the Departure

Voor 2004 heeft de Adviescommissie Beeldende Kunst gekozen voor het  voorstel van de Chinese kunstenaar Ni Haifeng.

De in Nederland woonachtige Ni Haifeng stelt voor op een centrale locatie (bijvoorbeeld de Markt) in Delft dagelijkse voorwerpen van Delftenaren te verzamelen. Mensen kunnen hiervoor een object aanleveren, die in een container wordt gestopt. Deze container met spullen zal worden verscheept naar China, naar de plaats Jing De Zhing. In deze plaats staat een aantal porseleinfabrieken. De Delftse objecten zullen in China worden gegoten in porselein en daarna weer terug gaan naar Delft. Deze reis wordt door de kunstenaar vastgelegd op foto en video. De tentoonstelling in Delft zal bestaan uit alle objecten in porcelein en het reisverslag van de voorwerpen van Delftenaren naar China. Er zal uitgebreid aandacht besteed worden aan de communicatie van dit project. Op een speciale website is de reis “live” te volgen. Het complete voorstel is als bijlage toegevoegd.

De projectleiding is in handen van het vakteam CKE, dat verantwoordelijk is voor de realisatie van het plan.

Korte planning:

Najaar 2004: verzamelen objecten en verschepen naar China

Februari 2005: terugkomst objecten in Delft

Voorjaar 2005: Tentoonstelling in Delft (Legermuseum, Prinsenhof en / of op een boot) van de objecten,  foto’s en videowerk.

 

Ni Haifeng (1964, Zhousan, China) maakt werk dat een bijdrage levert aan het interculturele debat. Ni Haifeng maakt met name ruimtelijke (video)installaties en fotografisch werk. Hij richt zich op taal en geschiedenis en hoe bepalend dit is voor de mens. Concreet vertaalt hij dit ondermeer naar foto’s van zijn eigen lichaam dat is beschreven met teksten over de exportgeschiedenis van Chinees porselein of met teksten over koloniale oorlogen waarin China werd verstrikt. Hij stelt zijn eigen identiteit als Chinees in het Westen aan de orde aan de hand van de historische (koloniale) verhouding tussen Oost en West. Zijn werk is eerder in Nederland onder andere geëxposeerd in het Haags Gemeentemuseum, Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam en Museum Het Domein in Sittard. Daarnaast heeft hij meerdere prijzen gewonnen en exposeert hij regelmatig in het buitenland

 

Aan u wordt voorgesteld:

  1. Het advies van de AdviesCommissie Beeldende Kunst over te nemen en een subsidie van maximaal € 36.000,- te verlenen aan kunstenaar Ni Haifeng voor het project Buiten de Muren 2004.
  2. Deze nota ter kennisname te verzenden aan de commissie CKE.

 

 

 

Jorien Kaper


Bijlage: Voorstel Ni Haifeng

 

Of the Arrival and the Departure (working title)

When asked to make a proposal for the project Beyond the Wall, I immediately thought that I would extensively research into the history of Delft and do something with it. After I visited the city several times and did a brief research, I shifted my focus. Delft is a very beautiful city with a rich history that has never really gone away from its cultural landscape of the present day. The history is very present, in the streets of the old town, in the pervasive historical sites and in its everyday life. Thus, I thought it would be better to leave those characteristics of the city as a context and not to pretend to know so well of the history of Delft, and do something with what is beyond, something that I know better. As a Chinese migrant living in the Netherlands, naturally, I am interested in the relationship it had and perhaps still has with China, and in bringing ‘otherness’ into the already heterogeneous society of Delft. Delft is renowned for its Royal Delft Blue Ware, while in China there is a town known for its porcelain ware, Jing De Zhing, the City of Porcelain as it is called, whose products constituted the better part of the VOC’s import of Chinese porcelain ware, in the17th and 18th centuries. Delft Blue is omnipresent in Delft, so much so that it has become a cliché, so is porcelain that has become a platitude in the national representation of China’s cultural heritage. From this line of thoughts, I deem it interesting to add a few ‘strange earthen ware’ to the platitudinous ‘landscape of blue’.

 

The process

My project will start with collecting everyday objects in Delft, objects that in someway reflect the life and characteristics of the city. It is not unlike gathering ethnological evidences of the Delft population, a practice that is widely employed in anthropology to chart the unknown territories of ‘the other’, only here, the anthropological gaze is reversed and redirected at ‘us’- the West.

I will then remake those collected objects into earthenware with porcelain or Delft Blue motifs on, in the above mentioned Chinese porcelain town, Jing De Zhing. Those objects should be different, both in shape or function, from either porcelain or Delft Blue products, so that when remodeled into porcelain ware they appear strange and useless. Subsequently, the remodeled strange earthenware will be imported back to Delft through an international shipping company. The objects collected in Delft will first be sent to China and then be transformed and sent back to Delft, the process of which is reminiscent of the porcelain trade, the practice of Chine de Commande and VOC economic-politics of the old days.

 

The above-mentioned process will be documented by a video recording and I will then edit the video material into two separate video streams that will later be shown beside each other. One video will be the main chronological narrative of the process and the other will function as an alternative narrative that provides a comparative reading of the main story line. The alternative narrative will appear as non-chronological and in a quick cut mode, in which the sequence will alternate between scenes of cruising along China’s southern coastal areas where VOC fleets once moored, scenes of moving through the aforementioned porcelain city, and the land and the water routes of the historical VOC trade within the ‘middle kingdom’. Re-navigating, it might be called, through the ‘once navigated territory of the unknown’. Thus both narratives are combined to function as a dual temporality of a contemporary tale of two places and guide the viewers navigating through the time-space of both the present and the historical.

These, however, remain the details to be worked out after gathering all necessary video footage.

 

The presentation

As though to reconstruct a historical moment as a contemporary fiction or to historicize contemporary life as a phantasmagorical reappearance of the past, both the videos and the objects will be staged for the public on a boat docked on the canal between the old VOC house and Leger Museum, both of which have profound and complex historical significances. The boat and the location are themselves metaphors that can create, in viewers, a mantel space for contemplation and imagination. So, one day, a viewer sees a boat strangely appeared in the heart of the city, as if the old seaport (Delfshaven) has been restored to unload the newly arrived ‘foreign goods’. He/she has to enter the boat in order to see the goods and hear the tale of the two places, and he/she might find the objects familiar yet un-definable, only after seeing the video, will he/she realize that the objects are after all originated in Delft.  

The boat should be a moderately big one, or a bit strange type that to some extend contradicts the peaceful landscape of Delft. It is ideal to have several compartments in the hull of the boat.

In one compartment, the porcelain objects will be presented among the original packing crates, perhaps many of them, as if ‘goods in bulk’ have just arrived.

I will construct another compartment, if there is any, into an obscure empty space with only the sound of the sea and storm faintly audible through a loudspeakers system. Ideally the space should be constructed in such a way that it resembles the interior of a boat from the old time.

Two monitors will be installed side by side in the cockpit, against the windscreen, among the steering wheel and other navigation devices, and the above-mentioned videos will be displayed therein. So, while being in the cockpit, looking at the landscape through the windscreen and the videos in front of them, the viewers will be navigating, literally as well as metaphorically.

(This is yet again a detail to be worked out in the process. The presentation can vary depending on conditions such as whether we can find a boat and the type of boat, and whether the authority will permit docking in this specific location.

It is also possible to present the objects on several small boats in the open air, so that the viewers can see them from a distance without having to aboard the boats.)

 

 

 

The significance

So, the project consists of multiple components: the process, the objects, the videos, the boat and the location, which are all subtly interwoven into a whole, and it appropriates the city and its history as a ready-made to elicit public imagination. As the work is merged into the heart of the city, the process of viewing the work can be equated to that of reviewing the city and navigating the beyond to navigating the history of Delft. By bringing the “foreign goods” for a second time as the reoccurrence of a historical event, I want to register the complexity of the historicity within the present moment. That is to say that the past has never departed and the history will always be a contemporary re-writing.

Since the project is hinges on the dialectic of import and export, which is still, I believe, constituting the contemporary narrative of cultural-economic domination and survival and hence of the power structure of the global era, what is Buiten de Muren is effectively remixed into Delft and Delft is reloaded onto the globe. Delft is thus made wall-less, or perhaps, Delft has never had a wall. Delft, is after all, like the ‘good old Europe’, a part of the world that is constantly changing.