Geacht college,

 

Vanaf de zeventiger jaren bestaan er tussen het van oorsprong Haagse kabelexploitatiebedrijf Casema, de gemeente Delft en het Centraal Overlegorgaan Woningcorporaties (COW Delft) overeenkomsten omtrent de aanleg en exploitatie van een kabel voor de doorgifte van radio- en televisiesignalen (CAI) in Delft.

 

Het medialandschap is sindsdien zeer veranderd. Kabel is niet alleen meer om radio en televisie door te geven. De analoge kabel is ook een digitale breedbandvoorziening geworden. Koper werd grotendeels vervangen door glas. Internet, telefonie en andere diensten zijn belangrijke nevendiensten geworden. De kabelexploitanten hebben hiervoor flink geïnvesteerd en transformeerden zich van kabelaar tot multimedia telecom provider.

Toch hielden naast het rijk vooral gemeentelijke overheden gedurende deze ontwikkelingen nog veel en vaak de vinger aan de pols van de exploitanten. Ook de gemeente Delft. In 1996 bereikten gemeente en COW een belangrijke overeenkomst waarin de CAI-machtigingen aan Casema werden overgegeven. Transactiebedrag toen een ruime 20 miljoen guldens. Het COW verdween uit de overeenkomsten. De gemeente en Casema sloten een nieuwe overeenkomst waarin tarief en inspraak over de programmering van de kabel naar wederzijdse tevredenheid werden geregeld. Inmiddels is de inspraak over de programmering zelfs wettelijk geregeld middels de Mediawet. De implementatie van Europese regelgeving in de Nederlandse wet (2004) verbiedt het maken van tariefsafspraken tussen een gemeente en een exploitant.

 

Toezicht op deze markt is aangewezen aan Nma, OPTA en het Commissariaat voor de Media. Met de meeste gemeenten heeft Casema inmiddels overeenkomsten om de relatie te beëindigen, afgesloten. Wanneer Commissariaat, Nma en OPTA de controle en het toezicht uitoefenen, moet dat voor alle partijen, exploitanten, radio- en televisiemakers, consumenten en overheden, voldoende vertrouwensbasis zijn om ook Casema de volledige vrijheid op de telecommarkt te gunnen.

 

In de laatste tussenovereenkomsten als aanvulling op de overeenkomst uit 1996 werd met name het tarief van het basispakket nog afgesproken. De prijs van het basispakket (17 televisiezenders en het volledige radiopakket) kost in Delft € 8,= per maand . De prijs van een volledig pakket was reeds geheel vrij en is thans € 13,30 p.m. Hiervoor levert Casema een analoog pakket van 34 televisie- en 32 radioprogramma’s. De Programmaraad bepaalt hiervan (zwaarwegend advies) de programmering van het wettelijk basispakket, 15 televisie- en 25 radioprogramma’s. In de overeenkomst van 1996 was een bijdrage van Casema aan de gemeente overeengekomen. Ook vergoedde Casema een bedrag voor het gebruik van een televisiekanaal voor de kabelkrant. Dit laatste bedrag werd jaarlijks door de gemeente als aanvullende subsidie doorgegeven aan de Stichting Omroep Delft. Casema gaf aan vanaf 2005 in het geheel geen vergoedingen meer te willen betalen. In totaal gaat het om een bedrag van bijna € 51.000,=.

 

Conclusies

·         Er wordt met Casema een wederzijdse beëindigingsovereenkomst afgesloten, waarin de nadere voorwaarden. Hiermee komt een eind aan de overeenkomst(en) die de afgelopen decennia de relatie tussen Casema en de gemeente hebben geregeld. De beëindiging staat sterk onder invloed van de huidige trend naar volledige liberalisering van de telecommarkt, mede onder invloed van daartoe dwingende Europese regelgeving. In de considerans van de beëindigingsovereenkomst wordt de liberalisering van het medialandschap als element genoemd, naast de belangrijke toezichthoudende rol overigens van OPTA en Nma. Deze nieuwe overeenkomst voorkomt ook de mogelijke juridische procedures tussen de gemeente en Casema over met name de bevoegdheid van de gemeente t.a.v. tariefstelling, en daaraan gekoppeld ongetwijfeld hoge advocaatkosten. In de overeenkomst is verder verankerd dat partijen over en weer na effectuering van deze overeenkomst niets meer van elkaar te vorderen hebben.

·         Er vindt afkoop plaats van de jaarlijkse vergoeding aan de gemeente, ook voor het gebruik van een tv-kanaal door de exploitant van een kabelkrant conform het contract uit 1996. Een gedeelte hiervan werd doorbetaald aan de lokale omroep. Deze transactie vindt nog plaats in 2004. Vanaf 2005 zijn er dan geen financiële verplichtingen meer. Overeengekomen bedrag bedraagt € 185.000,=. Er is om strategische redenen gekozen voor afkoop, omdat de hoogte en het structurele karakter van deze vergoedingen voor de komende jaren – ook onder invloed van Europese regelgeving - onzeker was. Casema wilde in het geheel geen jaarlijkse vergoedingen meer en ook geen afkoopbedrag overeenkomen. Het afgesproken bedrag moet dan ook als het absoluut maximaal haalbare worden beschouwd. In de door het college vast te stellen nota zal de nog in 2004 te ontvangen afkoopsom als een voordeel worden ingeboekt. In de komende jaren wordt een bijdrage van € 51.000,= gemist. Het verschil tussen deze afkoopsom en de structurele bedragen moet worden ingeboekt als een nadeel.

·         Invoering van de VNG-regeling voor de telecommarkt. Casema doet daarmee afstand van de privileges (uit het contract van 1996) de straatwerkkosten en verleggingkosten (ook in opdracht van de gemeente) te kunnen terugvragen. Casema zal voortaan betalen volgens de VNG-regeling. Casema streeft ook hier naar uniforme regelingen met alle gemeenten.

·         Bevoegdheden Programmaraad. Bij beëindiging van de overeenkomst heeft de Programmaraad Delft uitsluitend de wettelijke bevoegdheden.

 

Financiën

De afkoop van de structurele vergoedingen betekent voor het jaar 2004 een voordeel, maar is vanaf 2005 een structureel nadeel voor de gemeente Delft. Een en ander zal middels de 47-ste begrotingswijziging worden geregeld.

In deze begrotingswijziging zal het bedrag van € 185.000,= voor 2004 als een voordeel worden ingeboekt. Voor het jaar 2005 wordt € 51.000,= ten laste van de post onvoorzien gebracht. De financiële consequenties voor 2006 en verder jaren worden meegenomen in de afweging over de programmabegroting 2006-2009.

 

Organisatie

De Programmaraad Kabeltelevisie is een door de wet verplicht door de gemeente in te stellen adviesorgaan. Naar verwachting zal de adviestaak van de Programmaraad in de komende jaren verminderen en misschien zelfs op termijn –afhankelijk van de technologische ontwikkelingen- verdwijnen. De gemeente zal de Programmaraad conform de verordening (vanuit het vakteam CKE) blijven faciliteren.

 

Lokale omroep

De aanvullende subsidie voor de Stichting Omroep Delft kan tot en met 2007 worden verstrekt. Na 2007 moet deze aanvulling worden heroverwogen. In de betreffende beschikking zal een en ander al in 2005 worden gemeld.

 

Voorstellen

1.       Instemmen met deze nota en de bijlage: de beëindigingsovereenkomst met Casema.

2.       Deze nota aan de raad sturen in verband met een procedure volgens art. 169 lid 4 van de Gemeentewet.

3.       De financiële consequenties regelen middels de 47-ste begrotingswijziging over het dienstjaar 2004.

 

 

Hans Speetjens