Inhoudsopgave

 

  1. Inleiding                                                                                            1
  2. Achtergrond en huidige situatie                                                        2
  3. Aanpassingen terrasbotenbeleid                                                      3
  4. Criteria en beoordeling potentiële locaties                           7
  5. Exploitatiepunt gondels                                                                    8
  6. Middelen                                                                                           8
  7. Communicatie en vervolgstappen                                                    9
  8. Voorstellen                                                                                        10

 

 

1. Inleiding

 

In 1993 is door de gemeente, mede op basis van een door een adviesbureau[1] geschreven rapport, het Delftse terrasbotenbeleid vastgesteld. Geconstateerd is dat het terrasbotenbeleid, welke reeds 11 jaar oud is, niet geheel meer aansluit op de huidige situatie in de binnenstad. Met name het ontstaan van meer effectieve verblijfs- en gebruiksruimte in de binnenstad door een beperking van het autoverkeer ligt aan deze ontwikkeling ten grondslag. Daarnaast bestaat vanuit de politiek de wens om het woon-,verblijfs- en economisch klimaat in de binnenstad te verbeteren[2]. Het college van B&W vindt het noodzakelijk het ingezette integrale stimuleringsbeleid voor de binnenstad met kracht voort te zetten. Daarbij is een accentverzwaring nodig op concrete maatregelen om de binnenstadseconomie te versterken. Verder heeft het college een vermindering van de administratieve “rompslomp” rondom vergunningen en ontheffingen voor bedrijven tot doel gesteld. Voorgenoemde ontwikkelingen hebben geleid tot een gewijzigde politieke visie op zowel het terrassenbeleid als het terrasbotenbeleid in Delft.

 

Zowel de betrokken wethouder als Koninklijk Horeca Nederland, afdeling Delft/Oostland hebben, in navolging van de recentelijk uitgevoerde aanpassing van het terrassenbeleid, aangegeven voorstander te zijn van een aanpassing van het huidige terrasbotenbeleid. De centrale vraag waar in deze nota antwoord op wordt gegeven is dan ook of, en zoja op welke wijze het huidige terrasbotenbeleid dient te worden aangepast om een verbetering van het woon-, verblijfs- en economische klimaat in de binnenstad, een versterking van de binnenstadseconomie in Delft alsmede een vermindering van de administratieve last voor de gemeente en horecaondernemers tot stand te brengen.

 

Naast een eventuele uitbreiding van het aantal terrasbootlocaties in Delft wordt in deze nota eveneens ingegaan op de vaststelling van een exploitatiepunt voor twee gondels in de binnenstad. Dit naar aanleiding van een verzoek van een Delftse horecaondernemer voor het verkrijgen van een ontheffing voor een dergelijk exploitatiepunt. Dit initiatief sluit eveneens aan op het streven van het college om het woon-, verblijfs- en economische klimaat in de binnenstad te verbeteren en de binnenstadseconomie in Delft te versterken.

 

De opbouw van deze nota is als volgt. In paragraaf 2 wordt aandacht besteed aan de achtergrond en de huidige situatie van het terrasbotenbeleid in Delft. Vervolgens wordt in paragraaf 3 ingegaan op de vraag of en zoja op welke wijze het terrasbotenbeleid dient te worden aangepast om de genoemde doelstellingen te realiseren. In paragraaf 4 worden de door de gemeente bij de beoordeling van terrasbootlocaties gehanteerde criteria weergegeven en wordt ingegaan op de beoordeling van potentiële nieuwe locaties. In paragraaf 5 wordt ingegaan op de  exploitatie van twee gondels in de binnenstad. In paragraaf 6 wordt antwoord gegeven op de vraag in hoeverre de in deze nota weergegeven voorstellen van invloed zijn op benodigde personele capaciteit en op de financiële middelen van de gemeente. In paragraaf 7 wordt ingegaan op het onderwerp communicatie en de te nemen vervolgstappen. Tot slot worden in paragraaf 8 verschillende voorstellen gedaan ter realisatie van de in deze nota weergegeven doelstellingen. Bij deze nota behoren 10 bijlagen. In deze bijlagen wordt nader ingegaan op relevante achtergrondinformatie.

 

 

2. Achtergrond en huidige situatie

 

Het  terrasbotenbeleid in de gemeente Delft kent een dynamische

geschiedenis. In de jaren ’80 vond een sterke groei van het aantal terrasboten plaats. Deze groei leidde tot het “dichtslibben” van het openbare water in de binnenstad. Tevens waren terrasboten, met name buiten de “Toeristische Driehoek[3]”, erg gevoelig voor vandalisme. Om uitwassen tegen te gaan is begin jaren ’90 een nieuw terrasbotenbeleid ontwikkeld. Teneinde een goed gefundeerd terrasbotenbeleid tot stand te brengen heeft de gemeente een adviesbureau ingehuurd. Op basis van een door dit bureau uitgebracht rapport[4] is de huidige ligplaatsenkaart ontwikkeld. Op deze kaart zijn de diverse in Delft aanwezige watergebruikers, waaronder de terrasboten, per categorie en per aantal weergegeven. Op de ligplaatsenkaart zijn zeven grachtvakken[5], met in totaal acht ligplaatsen, in en om de “Toeristische Driehoek” aangewezen waar het afmeren van terrasboten is toegestaan. Een overzicht van huidige ligplaatsen wordt weergegeven in bijlage 3. Deze locaties hebben geen “vast” karakter. Met andere woorden, de uiteindelijke locatie van een terrasboot[6] in een specifiek grachtvak is afhankelijk van de onderneming waaraan de ontheffing wordt verleend. Ontheffingen worden alleen verleend voor terrasboten waarvan de afmeerplaats is gelegen voor het dienende pand[7]. Indien aan een ondernemer in het voorgaande jaar een ontheffing is verleend, verkrijgt hij of zij bij de nieuwe toewijzing voorrang op overige ondernemers. Indien een ontheffing “vrijkomt” (d.w.z. een ondernemer met een ontheffing wenst deze niet meer te verlengen of de gemeente besluit om deze ontheffing niet meer te verstrekken) en er zijn meerdere aanvragers, wordt er overgegaan tot een loting. Het in 1993 vastgestelde terrasbotenbeleid is nimmer aangepast en anno 2004 nog steeds van kracht. 

 

 

3. Aanpassingen terrasbotenbeleid

 

De gemeente Delft heeft in samenwerking met Koninklijk Horeca Nederland, afdeling Delft/Oostland onderzocht of, en zoja op welke wijze het huidige terrassenbeleid dient te worden aangepast om de in paragraaf 1 weergegeven doelstellingen te realiseren. Geconcludeerd is dat het terrasbotenbeleid op vijf punten dient te worden aangepast. Deze punten zijn achtereenvolgens:

 

● De geldigheidsduur van een terrasbootontheffing;

● De exploitatietijden van terrasboten;

● De wijze waarop ligplaatsen per grachtvak worden vastgesteld;

● Het aantal terrasbootlocaties;

● Aanpassing tarief precario terrasboten.

 

De geldigheidsduur van een terrasbootontheffing

 

De maximale periode waarvoor een ontheffing voor een terrasboot wordt afgegeven is op dit moment 1 kalenderjaar. Ondernemers dienen deze ontheffing ieder jaar in november aan te vragen. Een ontheffing wordt verleend voor de periode van 1 april t/m 1 oktober. Geconstateerd is dat deze procedure voor zowel de gemeente als voor aanvragers relatief veel administratieve lasten met zich meebrengt. Zowel het college als Koninklijk Horeca Nederland zijn voorstander van een vermindering van de administratieve “romslomp” rondom vergunningen en ontheffingen voor bedrijven[8]. Voorgesteld wordt dan ook om de Verordening Openbaar Gemeentewater Delft (VOGD) te wijzigen en alle terrasbootontheffingen af te geven voor een vaste periode van 3 kalenderjaren, te beginnen met de periode 1 januari 2005 t/m 31 december 2007. Hierna worden de ontheffingen verleend voor de periode 1 januari 2008 t/m 31 december 2010, enz. Hierbij geldt dat de periode waarvoor een ontheffing wordt verleend, blijft gehandhaafd op de periode 1 april t/m 1 oktober. Indien ondernemers in de loop van de vaste periode een ontheffing aanvragen, ontvangen zij een ontheffing tot het einde van deze periode.

 

De exploitatietijden van terrasboten

 

In het huidige terrasbotenbeleid zijn geen regels opgenomen wat betreft de exploitatietijden van terrasboten. Om overlast van terrasboten zoveel mogelijk te voorkomen wordt daarom voorgesteld het gebruik van terrasboten alleen toe te staan tussen 09.00 en 23.00 uur. Dit voorstel wordt gesteund door de betrokken ondernemers. Terrasboten dienen te worden gebruikt voor “restaurantachtige” activiteiten (terrasboten mogen geen caféboten worden). Om er zeker van te zijn dat terrasboten voornamelijk worden gebruikt voor het nuttigen van maaltijden wordt tevens voorgesteld om de definitie van terrasboot aan te scherpen in de VOGD.

 

De wijze waarop ligplaatsen per grachtvak worden vastgesteld

 

Momenteel worden terrasbootlocaties per grachtvak vastgesteld waardoor meerdere ondernemers in aanmerking kunnen komen voor één en dezelfde ontheffing. De exacte locatie waar een terrasboot uiteindelijk wordt afgemeerd is afhankelijk van de locatie van de onderneming waaraan een ontheffing wordt verleend. Zowel de gemeente als Koninklijk Horeca Nederland hebben aangegeven voorstander te zijn van het aanwijzen van vaste terrasbootlocaties. Door het aanwijzen van vaste locaties is het niet meer nodig om ligplaatsen onder ondernemers te verloten en verkrijgen zowel oude als nieuwe ondernemers duidelijkheid over het wel of niet in aanmerking kunnen komen voor een terrasbootontheffing. Het terrasbotenbeleid wordt hierdoor op dit punt identiek aan het beleid dat door de gemeente wordt gehanteerd voor terrassen. Met name Koninklijk Horeca Nederland en de betrokken ondernemers (inclusief ondernemers zonder ontheffing) hebben aangegeven groot voorstander te zijn van een dergelijk systeem[9]. Voorgesteld wordt dan ook om de momenteel in gebruik zijnde terrasbootlocaties (8 locaties) op de ligplaatsenkaart aan te wijzen als vaste terrasbootlocaties. Verder wordt voorgesteld om 5 extra vaste terrasbootlocaties (zie paragraaf 4) aan te wijzen, indien nodig met behulp van een eenmalige loting. In bijlage 7 wordt een voorstel voor 13 mogelijke vaste locaties weergegeven. Voor een overzicht van de consequenties van een dergelijke aanpassing van het terrasbotenbeleid wordt verwezen naar bijlage 1.

Het aantal terrasbootlocaties

 

Op de Delftse ligplaatsenkaart zijn momenteel acht terrasbootlocaties aangewezen. Terrasboten hebben een duidelijke (sociaal-economische) toegevoegde waarde voor Delft. Zo vormen terrasboten een aanvulling op de bedrijvigheid en levendigheid in de binnenstad van Delft[10]. Verder voorzien terrasboten in een behoefte van omwonenden, toeristen en recreanten. Naar verwachting hebben de terrasboten een positieve economische “spin off” voor de gemeenschap in de binnenstad. Een dergelijke “spin off” is met name gewenst voor het winkelgebied in de noordelijke binnenstad. Naast een economische versterking van dit winkelgebied, wat een belangrijk aandachtspunt is van het binnenstadsmanagement, zorgt de komst van terrasboten in dit gebied ook voor extra verblijfsruimte voor omwonenden. 

 

In het verleden is echter geconstateerd dat, indien er teveel terrasboten worden afgemeerd, er verschillende ongewenste situaties ontstaan. Gestreefd moet worden naar een optimum. In 1993 is dit optimum door het college van B&W vastgesteld op 8 terrasboten. Geconstateerd is dat anno 2004, als gevolg van de in paragraaf 1 weergegeven ontwikkelingen, een nieuw optimum van 13 terrasboten kan worden vastgesteld[11]. Voorgesteld wordt dan ook om het aantal ligplaatsen voor terrasboten uit te breiden van 8 naar 13. Hieraan gekoppeld dient antwoord te worden gegeven op de vraag welke locaties wel of niet kunnen worden toegevoegd aan de bestaande ligplaatsenkaart. In paragraaf 4 wordt hier nader op ingegaan.

 

Opgemerkt dient te worden dat de afm­eerplaats van een terrasboot direct gelegen moet zijn vóór het die­nende pand[12]. In de praktijk betekent dit dat het maximumaantal terrasboten dat in de binnenstad kan worden afgemeerd, gekoppeld is aan het maximumaantal horecaondernemingen dat volgens het FunctieLimiteringsSysteem (FLS)[13] in de binnenstad is toegestaan. Dit FunctieLimiteringsSysteem, in combinatie met de criteria die door de gemeente worden gehanteerd bij de beoordeling van terrasbootlocaties, zorgt ervoor dat het aantal locaties waar een terrasboot in de binnenstad kan worden afgemeerd zeer beperkt is. Een sterke stijging van het aantal terrasboten in de binnenstad, buiten de in deze nota voorgestelde stijging, is in de praktijk dan ook niet mogelijk.

 

De voorgestelde uitbreiding van het aantal terrasboten heeft consequenties voor het aantal parkeerplaatsen dat in de binnenstad beschikbaar is. In totaal worden door de voorgestelde uitbreiding gedurende de periode 1 april t/m 1 oktober 3 reguliere parkeerplaatsen en 1 runshopplaats bezet. De gemeente zal serieus aandacht besteden aan de (tijdelijke) afname van het aantal parkeerplaatsen. Voor zover mogelijk zullen deze parkeerplaatsen elders worden gecompenseerd.  

 

Verwacht wordt dat de voorgestelde uitbreiding van het aantal terrasboten geen consequenties heeft voor de doorstroming en de kwaliteit van het oppervlaktewater[14]. De kwaliteit en het doorstromingsprofiel van het oppervlaktewater worden geregeld in de keur van het Hoogheemraadschap Delfland. De doorstroom en de kwaliteit van het oppervlaktewater vallen derhalve niet onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Delft. Het Hoogheemraadschap Delfland is in kennis gesteld van de in deze nota voorgestelde uitbreiding van het aantal terrasboten.

 

Aanpassing tarief precario terrasboten

 

Momenteel gelden voor terrasboten aparte precariotarieven welke niet gekoppeld zijn aan de precariotarieven voor terrassen. Het college van B&W heeft de wens uitgesproken om de precariotarieven voor terrasboten gelijk te stellen aan de precariotarieven welke gelden voor de terrassen in de binnenstad. De precariotarieven voor de terrasboten zullen hierdoor stijgen waardoor ook de inkomsten voor de gemeente zullen toenemen. Voorgesteld wordt om de precariotarieven voor de terrasboten op de volgende wijze aan te passen:

 

Periode

Huidige tarief terrasboten per m2 in euro’s

Huidige tarief terrassen per m2 in euro’s buiten B&W gebied a)

Huidig tarief terrassen per m2  in euro’s binnen B&W gebied a)

Voorgestelde tarief terrasboten) per m2 in euro’s buiten B&W gebied

Voorgestelde tarief terrasboten) per m2 in euro’s binnen B&W gebied

 

 

 

 

 

 

Dag

0,67

0,67

0,77

0,67

0,77

Week

1,96

1,96

2,37

1,96

2,37

Maand

4,74

4,74

5,77

4,74

5,77

Periode 1 april t/m 1 oktober. b)

28,44

28,44

34,62

28,44

34,62

a)       Er wordt bij de tarieven voor terrassen onderscheid gemaakt tussen gebieden die wel en gebieden die niet door het college van B&W zijn aangewezen.

b)       Ondernemers betalen voor een ontheffing voor een terrasboot momenteel op jaarbasis 6 maanden x 4,74 = 28,44 euro per m2.

 

In paragraaf 6 wordt nader ingegaan op de financiële consequenties van de de in deze nota weergegeven voorstellen.

 

 

4. Criteria en beoordeling potentiële locaties

 

Bij de beoordeling van terrasbootlocaties wordt gebruik gemaakt van de volgende criteria:

 

Juridische criteria:

 

1)       Er moet genoeg ruimte overblijven voor het overige vaarverkeer;

2)       Een terrasboot mag niet onder of in de onmiddellijke nabijheid van een brug worden afgemeerd;

 

Praktische criteria:

 

3)       Een locatie moet diep genoeg zijn voor het afmeren van een terrasboot[15];

4)       Een locatie moet (varend) bereikbaar zijn voor een terrasboot[16];

5)       Terrasboten mogen alleen in de binnenstad worden afgemeerd; dit ter voorkoming van overlast voor omwonenden[17].

 

Welstandscriteria:

 

6)       Terrasboten dienen te voldoen aan alle Welstandscriteria. Het gaat hierbij om:

● Niet meer dan één terrasboot in een grachtvak;

● Ruime afstand terrasboten en bruggen;

● Geen terrasboten voor watergevels.

 

Bovengenoemde criteria worden nader toegelicht in bijlage 2. In samenwerking met Koninklijk Horeca Nederland is een lijst opgesteld met 11 potentiële nieuwe terrasbootlocaties, verdeeld over 8 grachtvakken. Deze lijst en een met behulp van de bovenstaande criteria uitgevoerde toetsing worden weergegeven in de bijlagen 3 en 4. In bijlage 9 worden alle (potentiële) terrasbootlocaties weergegeven op plattegronden. Voorgesteld wordt om de volgende locaties toe te voegen aan de ligplaatsenkaart:

 

Tabel 4.1: Voorstel uitbreiding terrasbootlocaties

Nr.

Locatie

Grachtvak/bruggen

9.

Verwersdijk 124 of Verwersdijk 128

117 en 121, Musquetierbrug en Rapenbloembrug

10.

Verwersdijk 47

121 en 183, Musquetierbrug en Cellebroerbrug

11.

Verwersdijk 30 of Verwersdijk 14

128 en 184, Lakenverwersbrug en Doelenbrug

12.

Voorstraat 9

120 en 124, Visbrug en Poelbrug

13.

Markt 5 (Wijnhaven)*

133 en 142, Warmoesbrug en Waagbrug

*Beperkte ruimte voor afmeren terrasboot

5. Exploitatiepunt gondels

 

Recentelijk heeft een horecaondernemer aangegeven graag een tweetal gondels in de binnenstad te willen exploiteren. Hiervoor is een exploitatiepunt in de binnenstad benodigd. In overleg met de directie van het Legermuseum is een locatie in de kolk tussen het Oude Delft en het Nieuwe Delft (zie plattegrond bijlage 10) naar voren gebracht als mogelijk exploitatiepunt voor de twee gondels. De bouw van een steiger voor het afmeren van de gondels op deze locatie is niet noodzakelijk. De gondels worden in de winter opgeslagen op een locatie buiten het gemeentewater van Delft. Bij de exploitatie van de gondels wordt alleen gebruik gemaakt van de rondvaartroute en er worden op deze route geen problemen verwacht  met eventuele bekabeling en/of leidingen[18]. Het Rijn-Schiekanaal is te allen tijde voor de gondel verboden terrein. Kaartjes voor de gondels zullen onder andere worden verkocht bij het Toeristische Informatie Punt (TIP). Deze organisatie ontvangt als wederdienst 10% van de verkoopprijs van de gondelkaartjes.

 

Voorgesteld wordt om de desbetreffende horecaondernemer toestemming te verlenen voor de exploitatie van twee gondels waarbij een locatie naast het Legermuseum als exploitatiepunt zal fungeren. Hierop aansluitend wordt voorgesteld een exploitatiepunt voor gondels toe te voegen aan de huidige ligplaatsenkaart. Het betreft een locatie naast het Legermuseum, in de kolk tussen het Oude Delft en het Nieuwe Delft (zie plattegrond bijlage 10).

 

 

6. Middelen

 

Personele capaciteit

 

Het verlenen van ontheffingen voor terrasboten wordt uitgevoerd door de Delftse Havenmeester[19] en zijn/haar plaatsvervanger, welke werkzaam zijn bij het vakteam Vergunningen & Ontheffingen (V&O). Indien de in deze nota weergegeven voorstellen worden aangenomen wordt een vermindering van de administratieve lasten voor deze medewerkers verwacht. Ontheffingen hoeven immers, indien het eerste voorstel wordt aangenomen, nog maar om de drie jaar te worden verleend in plaats van ieder jaar. Doordat het hier om een betrekkelijk klein aantal ontheffingen gaat (in totaal 13 ontheffingen) heeft deze aanpassing van het terrasbotenbeleid echter geen grote invloed op de totale werklast van het vakteam V&O in het algemeen en de Havenmeester en zijn/haar plaatsvervanger in het bijzonder. Daarnaast wordt echter door een toename van het aantal vaartuigen op het Delftse water, een lichte toename van het aantal toezicht- en handhavingsgerelateerde werkzaamheden voor de Havenmeester en zijn/haar plaatsvervanger verwacht. Per saldo is er naar verwachting niet meer of minder personele capaciteit benodigd indien de in deze nota weergegeven voorstellen worden aangenomen. Ook de exploitatie van twee gondels in de binnenstad heeft naar verwachting geen grote gevolgen voor de administratieve, toezichtgerelateerde en handhavingsgerelateerde werkzaamheden van het vakteam V&O.

 

Financiën

 

In tabel 6.1 worden de precario-opbrengsten van terrasboten voor het jaar  2004 weergegeven. Tevens wordt in dit overzicht een voorlopige schatting gegeven van precario-opbrengsten indien het aantal ligplaatsen voor terrasboten wordt uitgebreid van 8 naar 13 en indien er rekening wordt gehouden met de voorgestelde aanpassing van de precariotarieven. Naar verwachting leiden de voorgenoemde  beleidsaanpassingen tot een inkomstenstijging van naar schatting € 14.312,- per jaar , inclusief BTW. De exploitatie van twee gondels in de binnenstad zorgt voor een extra precario-opbrengst van € 470,- per jaar, inclusief 19% BTW. Door een verwachte stijging van de inkomsten dient de begroting van het vakteam V&O te worden te worden aangepast. Een bedrag van € 1000,-, gebruikt voor de bekostiging van het door het vakteam O&S uitgevoerde onderzoek, wordt in 2004 ten laste gelegd van de precario.

 

Tabel 6.1: Precario-opbrengsten terrasboten in euro’sa

 

Jaar

Inkomsten ontheffingen terrasboten, excl.19% BTW

Inkomsten ontheffingen terrasboten, incl. 19% BTW

 

 

 

2004b

12.295,82

14.632,02

 

 

 

Na voorgestelde uitbreiding en aanpassing tarief precarioc op jaarbasis

24.323,-

28.944,-

 

 

 

a)             Bron: vakteam Belastingen.

b)          Tot 2004 zijn er jaarlijks 7 ontheffingen voor terrasboten verleend, in 2004 waren dit er 8.

c)       Schatting op basis gemiddelde m2  2004. Schatting is exclusief tariefstijging 2005. 

 

 

7. Communicatie en vervolgstappen

 

Binnen de gemeente zijn de volgende partijen betrokken geweest bij de totstandkoming van deze nota:

 

● Vakteam Vergunningen & Ontheffingen;

● Vakteam Handhaving & Toezicht;

● Commissie Welstand & Monumenten;

● Vakteam Belastingen;

● Vakteam Ruimtelijke Ordening;

● Vakteam ICT Geo-informatie;

 

Bij de totstandkoming van deze nota zijn de volgende externe partijen betrokken geweest:

● Koninklijk Horeca Nederland, afdeling Delft/Oostland;

● Stichting Centrum Management Delft (SCMD);

● Bestuurlijk Overleg Midden- en Kleinbedrijf (BOMK);

● Binnenstadsforum.

 

In bijlage 8 wordt een planning weergegeven welke is gebruikt bij de totstandkoming van deze nota. In deze planning is aangegeven wanneer er met welke partijen contact is geweest.

 

Vervolgstappen

 

Indien de in deze nota weergegeven voorstellen worden geaccordeerd, worden de volgende vervolgstappen ondernomen:

 

● Het nieuwe terrasbotenbeleid, inclusief nieuw vastgestelde locaties, wordt gepubliceerd in de Stadskrant.

● De huidige ondernemers die reeds in het bezit zijn van een terrasbootontheffing of hebben aangegeven deze te willen hebben, worden geïnformeerd over het (nieuwe) terrasbotenbeleid zodat voor hen helder is aan welke regelgeving moet worden voldaan.

● Ondernemers kunnen vervolgens een aanvraag indienen voor één van de nieuw vastgestelde terrasbootlocaties;

● Indien er meerdere aanvragen voor een ontheffing voor een nieuwe locatie in een grachtvak zijn, wordt door middel van een loting bepaald welke nieuwe vaste terrasbootlocatie wordt toegevoegd aan de ligplaatsenkaart. Deze loting wordt gecoördineerd door het vakteam Vergunningen & Ontheffingen (V&O).

● De definitieve terrasbootlocaties worden, na eventuele loting, vastgelegd op de ligplaatsenkaart.

 

 

8. Voorstellen

 

Voorstellen College van B&W

 

Voorgesteld wordt om met inachtneming van het bovenstaande:

 

  1. akkoord te gaan met het vaststellen van de geldigheidsduur van een afgegeven terrasbootontheffing op 3 kalenderjaren (na positief welstandsadvies) en de daarvoor benodigde aanpassing van de VOGD;
  2. akkoord te gaan met het vaststellen van de exploitatietijd van een terrasboot op 09.00 uur t/m 23.00 uur;
  3. akkoord te gaan met een verscherping van de definitie van terrasboot waardoor deze vaartuigen alleen voor “restaurant-achtige” activiteiten kunnen worden gebruikt;
  4. akkoord te gaat met het uitbreiden van het aantal locaties voor terrasboten van 8 naar 13 boten, te weten:

 

Nr.

Locatie

Grachtvak/bruggen

9.

Verwersdijk 124 of Verwersdijk 128

117 en 121, Musquetierbrug en Rapenbloembrug

10.

Verwersdijk 47

121 en 183, Musquetierbrug en Cellebroerbrug

11.

Verwersdijk 30 of Verwersdijk 14

128 en 184, Lakenverwersbrug en Doelenbrug

12.

Voorstraat 9

120 en 124, Visbrug en Poelbrug

13.

Markt 5 (Wijnhaven)*

133 en 142, Warmoesbrug en Waagbrug

*Beperkte ruimte voor afmeren terrasboot

 

4.   akkoord te gaan met het aanwijzen van de 8 momenteel in gebruik zijnde terrasbootlocaties en bovenstaande 5 nieuwe terrasbootlocaties (indien nodig vastgesteld met behulp van een loting) als vaste terrasbootlocaties en de daarvoor benodigde aanpassing van de VOGD;

  1. een exploitatiepunt voor twee gondels aan te wijzen op de locatie

naast het Legermuseum, in de kolk tussen het Oude Delft en het Nieuwe Delft;   

  1. de, gezien punten 3 t/m 5,  benodigde wijzigingen te doen verwerken in de ligplaatsenkaart en deze gewijzigde kaart vast te stellen;
  2. akkoord te gaan met een gelijkstelling van de precariotarieven voor terrasboten aan de precariotarieven voor terrassen.

 

Voorstellen Gemeenteraad

 

Voorgesteld wordt om:

I.

de Verordening Openbaar Gemeentewater Delft 1996 als volgt te wijzigen:

 

1.   In  artikel 1, sub h, wordt na “terras” toegevoegd:

“, te weten een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf, waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar - al dan niet tegen vergoeding - dranken worden geschonken en maaltijden voor directe consumptie worden bereid en/of worden verstrekt.”

2.   In  artikel, 13 sub b,  wordt

-        “grachtvakken”  gewijzigd in: “locaties”.

3.   In  artikel 21 wordt:

lid 3 verwijderd en vervolgens de nummering van dit artikel aangepast.

4.   In  artikel 24 wordt in:

lid 1: na “woonschip”  toegevoegd: “of een terrasboot”;

en wordt een  nieuw lid 3 toegevoegd, luidend:

“Een ontheffing voor een terrasboot wordt verleend voor een vaste periode van 3 kalenderjaren, te beginnen met de periode 1 januari 2005 t/m 31 december 2007, met in achtneming van het bepaalde in artikel 23, onder b.”

5.   In  artikel 32:

wordt de huidige tekst vervangen door de volgende tekst:

“1. Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de personen werkzaam in de functie van : Controleur Openbare Ruimte van de Sector Toezicht Openbare Ruimte, vakteam Vergunningen & Ontheffingen en vakteam Handhaving & Toezicht,

2. Voorts zijn met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening belast de door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester aangewezen personen.”

 

II.

 

dat met toepassing artikel 25, lid 2, van de Tijdelijke referendumwet vorenstaande wijzigingen in werking treden voordat de in artikel 22, lid 2, van deze wet bepaalde termijn van zes weken na bekendmaking is verstreken.

 

III.

 

dat dit besluit 1 dag na de bekendmaking ervan in werking treedt.

 

 

 

 

 



[1]Terrasboten in Delft”, INB Groep, Den Haag, 1993.

[2] Collegeprogramma 2002-2006 “Voorzetten en doorzetten”. 

[3] Het gebied tussen de Oude Kerk, Nieuwe Kerk en het Stadhuis.

[4]Terrasboten in Delft”, INB Groep, Den Haag, 1993.

[5] Grachtvak: een gedeelte van een gracht, dat aan de kopeinden wordt begrensd door een brug c.q. weg, VOGD

[6] Terrasboot: dekschuit (of ander vaartuig) gebruikt als onoverdekt terras, te weten een buiten de beslo­ten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabe­drijf, waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar - al dan niet tegen vergoeding - dranken worden geschonken en maaltijden voor directe consumptie worden bereid en/of worden verstrekt.

[7] Dienende pand: pand ten behoeve waarvan een ontheffing voor een dekschuit wordt aangevraagd/afgegeven, VOGD.

[8] Collegeprogramma 2002-2006 “Voorzetten en doorzetten”.

[9] Op 13 mei 2004 is op initiatief van Koninklijk Horeca Nederland, afdeling Delft/Oostland en de gemeente Delft een bijeenkomst georganiseerd met als doel het informeren van de betrokken ondernemers en het inventariseren van klachten, wensen en visies betreffende het terrasbotenbeleid. 

[10]Terrasboten in Delft”, INB Groep, Den Haag, 1993.

[11] Nieuw optimum is vastgesteld in samenwerking met Koninklijk Horeca Nederland, afdeling Delft/Oostland.

[12] Verordening Openbaar Gemeentewater Delft 1996 (VOGD)

[13] Met het FLS geeft de gemeente in het kernwinkelgebied en bij de hoofdgrachten waar kantoren gevestigd zijn, aan tot welk percentage een functie mag groeien in nauwkeurig bepaalde deelgebieden. Het gaat daarbij om de functies wonen, detailhandel (winkels), dienstverlening, winkelondersteunende horeca, ambachtelijke activiteiten en maatschappelijke functies.

[14] Bron: Havenmeester Delft.

[15] Getoetst op 7 juni 2004 met behulp van een terrasboot.

[16] Getoetst op 7 juni 2004 met behulp van een terrasboot.

[17] Op 28 en 29 juni 2004 is door het vakteam Onderzoek en Statistiek (O&S) onderzocht in hoeverre er bij omwonenden draagvlak is voor de komst van een terrasboot (zie bijlage 7).

[18] Informatie Vakteam Civiel.

[19] Havenmeester: de ambtenaar van de gemeente Delft aan wie door het college van burgemeester en wethouders het toezicht en de organisatie op het openbaar gemeentewater, de kaden en de havens is opgedragen, of zijn plaatsvervanger, VOGD